Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  6    7    8    9    10    11    12  >>
Téma: Dragon 2 (DragonRider / Crew Dragon) - pilotovaná loď SpaceX
13.6.2014 - 18:12 - 
to je cernakovina cuc z prsta 
13.6.2014 - 18:33 - 
Mohu to klidně tvrdit, protože cena kontraktu se soukromými společnostmi je obchodní tajemství. A nechoďte na mně s logikou. Logika říká, že když se chci zavést, klidně z počátku dumpuji ceny. Ztráty tohoto dumpingu pohodlně vykompenzuje šťavnatá státní zakázka, o kterou jde v první, druhé i třetí řadě ;-) 
13.6.2014 - 19:08 - 
vid slovnicek cernakovin, pojem logika 
13.6.2014 - 19:53 - 
quote:
Thaicom, SES, MDA - oni zaplatili méně, než byly náklady na start?


áno, zatiaľ platili menej... to isté aj orbcomm...
mda a orbcomm kvôli tomu, že boli preložení z plánovaného falconu 1e (platili sumu za f1)

ses mal nejakú klauzulu s odkladmi alebo také niečo...

len pri thaicome si nie som istý, ten možno platil štandardnú sumu...

asiasat má tiež v zmluve klauzlu s odkladmi (pre a8 je limit mar 31, pre a6 je limit máj 31) - termíny spacex nedodržali, takže dostanú zľavu (jedine, že medzitým zmluvu zmenili v prospech spacex)
[Edited on 13.6.2014 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.6.2014 - 19:59 - 
agamnemon:

Ale ty slevy dostali vůči dohodnutým startům. Ty stále jsou obchodním tajemstvím.
 
13.6.2014 - 20:40 - 
Díky Agamemnone za vysvětlení. 
01.8.2014 - 17:31 - 
SpX update o 3D tisku součástek jejich motorů, hlavně spalovací komoře motoru SuperDraco, s tahem regulovatelným v rozahu 20 - 100%.
http://www.spacex.com/news/2014/07/31/spacex-launches-3d-printed-part-space-creates-printed-engine-chamber-crewed

 
01.8.2014 - 20:46 - 
Na světě jsou stovky firem které, po léta vyrábějí tisíce různých strojních součástí 3D tiskem. 
01.8.2014 - 20:54 - 
V roce 2014 už asi ano, ale nevím o žádné jiné, která by dodávala hlavní ventil přívodu LOX do raketového motoru, nebo přímo spalovací komoru pro tah 73 kN. 
01.8.2014 - 20:58 - 
quote:
V roce 2014 už asi ano, ale nevím o žádné jiné, která by dodávala hlavní ventil přívodu LOX do raketového motoru, nebo přímo spalovací komoru pro tah 73 kN.


to bude tým, že na svete je asi plus-mínus 10 firiem, ktoré robia raketové motory... väčšina z nich vyrába motory, ktoré boli vyvinuté, keď ešte 3d tlač v podstate (alebo vôbec) neexistovala...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
01.8.2014 - 22:34 - 
To máš pravdu, ale na západě je běžné neustále inovovat - nikdo jim nebrání uplatňovat nové technologie výroby na dříve vyvinutých motorech. Možná to někdo v branži zkouší zavádět také, jen jsem o nich ještě nečetl. Ty ano? 
01.8.2014 - 22:48 - 
quote:
To máš pravdu, ale na západě je běžné neustále inovovat


toto je pravda len do istej miery...
tiež platí "dont fix what aint broken" a špeciálne to platí o kritických veciach, ktoré môžu spôsobiť veľké škody a straty... prípadne môžu niekoho zabiť (robím pre západnu firmu vyrábajúcu medicínske produkty... také niečo ako neustále inovovať fungujúce veci neexistuje... existujúce a rokmi overené veci sa menia len veľmi málo, ak vôbec - máme aj 20r kód len preto, že je odskúšaný, nikoho nezabije a funguje spoľahlivo... robia sa vylepšenia štýlom pridávania nových vecí a možností pre zákazníkov... ale aj tie kým sa dostanú do prevádzky, ubehne +-200 rokov testov, certifikácií a auditov)
[Edited on 01.8.2014 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
01.8.2014 - 23:28 - 
quote:
quote:
To máš pravdu, ale na západě je běžné neustále inovovat

toto je pravda len do istej miery... tiež platí "dont fix what aint broken"
Henry Ford si taky myslel, že jeho model T bude zákazníkům postačovat i v roce 1930, protoze " je to přece tak levné a lidové vozítko, které funguje spolehlivě a mohl si ho dovolit každý". Jenže my se tu bavíme o raketové technice. Ta doufejme nikdy neustrne na místě, pořád se bude vyvíjet, zlepšovat, zvyšovat spolehlivost, nosnost, snižovat cena atd. Tady na něčem zamrznout 30 let může fungovat jen na uzavřeném trhu, omezeném vládami, vojáky, nebo monopolním dodavatelem. I když rusům ty sojuzy fungují několik desetiletí, přesto je pomalu inovují a hodlají nahradit novým nosičem i novou lodí.
SpX právě do tohoto "zamrzlého" prostředí (ULA, NASA) přináší čerstvý vítr inovací, nebojí se jich, testuje, ověřuje, přináší vyšší bezpečnostní prvky, než předchůdci a měla by dostat šanci prokázat, že jde rakety i lodě stavět trochu jinak a přitom stále bezpečně.
 
02.8.2014 - 08:25 - 
odpovedáš na niečo úplne iné ako som napísal...
alebo nechápeš to, čo som napísal... môžeš si vybrať, mne je to jedno...

na tomto webe vôbec nemá zmysel napísať čokoľvek okrem jednoduchých dátumov a výsledkov štartov, pretože pár ľudí je úžasne defenzívnych voči spacex, nie na základe toho, čo sa tu napíše, ale na základe toho, čo si oni myslia, že sa tu napísalo...

spacex má nový motor... preto je logické, že použije nové techn... o tom som nič nenapísal...

ja som len napísal (a reagoval na tvoju "výcitku" alebo ako to nazvať voči výrobcom starých motorov), prečo sa pre staré motory nové techn. nepoužívajú (už vôbec som nešiel do toho, že v niektorých prípadoch by takáto zmena výrobného postupu mohla kľudne znamenať predesignovanie celého motora, čo by znamenalo invalidáciu všetkých doterajších štartov nosiča a v podstate vytvorenie nového nosiča)

btw -
angara sojuzy nenahradí, len protony... sojuzu sú nahrádzané sojuzmi 2... prípadne sojuz-loď je modernizovaná postupne a pomaly - to je presne o tom, čo som napísal... modernizuje sa to v podstate po jednej súčasti, tá prv X krát letí na progresse, až potom sa použije na sojuze, po niekoľkých rokoch testovania (napr. kurs-na teraz na progressoch testujú už snáď 3-4 roky alebo koľko to je a stále na sojuze neletel)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
02.8.2014 - 09:52 - 
quote:
odpovedáš na niečo úplne iné ako som napísal...
alebo nechápeš to, čo som napísal... môžeš si vybrať, mne je to jedno...
S tím Fordem jsem ti možná nedal ideální příklad, mohl jsem použít třeba něco z letectví, kde jde taky o stovky životů cestujících (stejně jako o životy "tvých" pacientů), a přesto se tam inovuje, i když to staré "...aint broken". A není to vždy při konstrukci zcela nového draku nebo motoru. Mohl bych ti dohledat příklady postupného vylepšování/nahrazování materiálů a výrobních postupů lopatek axiálních kompresorů a turbin u proudových motorů, které jsou zcela jednoznačně kritické komponenty, atd, atd.
quote:
na tomto webe vôbec nemá zmysel napísať čokoľvek okrem jednoduchých dátumov a výsledkov štartov, pretože pár ľudí je úžasne defenzívnych voči spacex, nie na základe toho, čo sa tu napíše, ale na základe toho, čo si oni myslia, že sa tu napísalo...
Bohužel, došel jsem k podobnému zjištění Agamemnone. Proto tu raději pracuji jen s fakty a událostmi, které už nastaly.
Je to hlavně v důsledku toho, že sem chodí taky pár jiných lidí, kteří jsou vůči SpX úžasně ofenzivní.
 
02.8.2014 - 10:53 - 
aga, k tvojmu argumentu "ain´t broken" - pokial pouzivame 40 rokov v principe rovnake technologie a cena vesmirnych letov neklesa ani o par percent, tak si myslim ze to broken je, a hodne.

Tiez by ma zaujimalo, ked pises ze SpX moze tlacit lebo je to novy motor - preco vsetci ostatni pouzivaju stare motory?

K tejto teme som teraz cital pekne zhrnutie od T.Pribyla v Kozmose. Pristup "ain´t broken" v konecnom dosledku znamena, ze napr. rusi si po iss v 2020 postavia novu stanicu, z modulov ktore maju svoj zaklad este v saljutoch a ATK, budu ju obsluhovat "osvedcenymi" sojuzmi a budu robit experimenty ake robili na Mire a ISS. A budeme sa tocit v kolecku dalsiu dekadu. Ain´t broken, don´t fix it...
 
02.8.2014 - 11:13 - 
Osobně Agamemnonovi rozumím a souhlasím s ním. Inovace musí přinést něco pozitivního nejen zákazníkovi, ale i výrobci. To není jednoduché dosáhnout.

Každopádně jsem rád, že SpaceX svým přístupem kosmonautiku trochu oživuje. Jen tak dál.
 
02.8.2014 - 13:36 - 
quote:
Inovace musí přinést něco pozitivního nejen zákazníkovi, ale i výrobci. To není jednoduché dosáhnout.
Tak sláva, zdá se, že se nakonec shodneme. Tato debata začala příspěvkem o 3D tisku LOX ventilu a spalovací komory SuperDraco ze slitiny Inconel.

Výrobci tento přístup přináší :
"...Compared with a traditionally cast part, a printed valve body has superior strength, ductility, and fracture resistance, with a lower variability in materials properties. The MOV body was printed in less than two days, compared with a typical castings cycle measured in months...
... Printing the chamber resulted in an order of magnitude reduction in lead-time compared with traditional machining – the path from the initial concept to the first hotfire was just over three months."
- rychlejší inovační cyklus -> dosažení vytyčených cílů za kratší dobu a levněji

Zákazníkovi by to mělo přinést:
- spolehlivější, levnější nosič, kosmickou loď
 
02.8.2014 - 17:35 - 
Rikam si, ze pokud budou vyrabet vicenasobne pouzitelny nosic i lod, tak pri te seriove vyrobe by to mohlo znamenat znasobeni poctu startu behem mesice. Troufam si rici, ze je Muskuv cil mozna i 5 startu tydne.
To by v budoucnu mohlo znamenat i hodne pilotovanych startu na orbitalni hotely ci pracoviste na LEO dokonce v prubehu jednoho tydne.

Zkratka, ze timto zpusobem vyroby vicenasobne pouzitelneho nosice by to mohlo znamenat zvyseni poctu startu a (asi Muskovi zacinam v tomto pomalu verit) zrejme i levnejsi cenu startu diky velkemu mnozstvi startu.

 
03.8.2014 - 18:32 - 
quote:
Na světě jsou stovky firem které, po léta vyrábějí tisíce různých strojních součástí 3D tiskem.
Nebude to zas taková hitparáda. Pokud chceš "tisknout" z kovů jako titan, inconel, nerez a podobně, seznam dodavatelů se ti poměrně zužuje. Ceny jsou také ještě dost vysoké. Jeden drobný příklad v tomto článku http://pencerw.com/feed/2014/1/6/dmls-pricing
 
03.8.2014 - 18:43 - 
quote:
quote:
Na světě jsou stovky firem které, po léta vyrábějí tisíce různých strojních součástí 3D tiskem.
Nebude to zas taková hitparáda. Pokud chceš "tisknout" z kovů jako titan, inconel, nerez a podobně, seznam dodavatelů se ti poměrně zužuje. Ceny jsou také ještě dost vysoké. Jeden drobný příklad v tomto článku http://pencerw.com/feed/2014/1/6/dmls-pricing


Všichni tam zřejmě nebudou, v našem malém okresním městě je firma, vyrábějící filtračně-ventilačních systémy a svařovací techniku,
která už dva roky vesele používá 3D tisk k výrobě složitých součástí z různých kovů.
 
07.8.2014 - 22:08 - 
Garrett Reisman, programový manager Dragon Rideru včera potvrdil, že pad abort test D-V2 je naplánován na listopad t.r. z Cape Canavera AFS.
In-flight abort test je směřován na leden 2015 z Vandenberg AFB.
Oba testy jsou součástí NASA kontraktu CCICap z roku 2012 a SpX za jejich splnění bude inkasovat 60 mil USD.
Čtvrtá část série komerčnich kontraktů CCTCap by měla být s vybranými partnery uzavřena přibližně za měsíc.
 
08.8.2014 - 10:26 - 
Pár dalších drobnosti, které Garret tento týden upřesnil na konferenci AIAA space Human Flight:

- Dragon V2, použitý na představovací show, byl Interior Structural Qualification Article.
- Exterier tohoto kusu byl tvořen panely TPS, které budou použité na lodi pro Pad Abort test.
- Dragon pro Pad Abort test je momentálně ve výrobě, blíží se k finální montáži
- Pro Pad Abort i InFlight Abort test bude použita stejná loď (pokud přežije ten první test)
 
08.8.2014 - 12:38 - 
Reusable test article? Ak ho budu este aj pouzivat na reusable boosteri (F9R) tak to bude najvacsi pokrok v racionalite vyuzivania financii od zaciatku vesmirnej ery 
11.8.2014 - 13:59 - 
quote:
Reusable test article? Ak ho budu este aj pouzivat na reusable boosteri (F9R) tak to bude najvacsi pokrok v racionalite vyuzivania financii od zaciatku vesmirnej ery


... cílem jsou reusable astronauti! (... možná )
 
11.8.2014 - 15:53 - 
Astronauti su zatial jedina reusable suciastka Myslim si ze na nepilotovane testovacie zariadenia sa kludne moze nasadit reusable hardware. Ked to rupne, aspon budu mat realisticke data  
13.8.2014 - 08:49 - 
No, v té původní myšlence "reusable spacecraft" se poněkud pozapomnělo třeba na překotný vývoj elektroniky - třeba STS byl na konci životního cyklu už totálně nekompatibilní prakticky s čímkoliv (podobně jako letoun Concorde).

Podle mě ta znovupoužitelnost dává největší smysl právě u prvních stupňů, kde je to především o velkým množstvích drahých materiálů, jejich sofistikovaném obrábění, apod. Pokud pomocí vícenásobně použitelného nosiče pošleme více jednorázových sond a kosmických lodí na více zajímavých míst, tak mě to přijde ok - s tím, že ty sondy mívají životnost v desítkách let (a na konci životnosti jsou většinou beznadějně zastaralé a překonané - ostatně, vzhledem k délce vývoje to často platí i v okamžiku startu). Kosmické lodě by pak mohly mít životnost aspoň v řádu jednotek let (a vydržet tak cestu aspoň na Mars nebo k Ceresu :-)
 
13.8.2014 - 09:10 - 
quote:
Pokud pomocí vícenásobně použitelného nosiče pošleme více jednorázových sond a kosmických lodí na více zajímavých míst, tak mě to přijde ok
Jednorázové sondy ano, ale kosmické lodě už ne.
Cílem SpX je plná znovupoužitelnost kosmického dopravního systému. Do toho spadají jak nosiče, tak kosmické lodě (cargo i pilotované). Věří, že jedině touto cestou je možné dosáhnout řádového snížení ceny za přístup na LEO a dále.
Dragon V2 má být plně znovupoužitelná kosmická loď, snad použitelná až 10x, která by výhledově měla snížit cenu na jednoho dopraveného astronauta na LEO pod 7 mil USD, tj. o řád níže, než je současná cena letenky v Sojuzech.

Jestli bude D-V2 použitý i na BEO mise a případně v jaké architektuře (jednorázově vs. vícenásobně), to je jiná otázka.
 
13.8.2014 - 10:20 - 
quote:
Garrett Reisman, programový manager Dragon Rideru včera potvrdil, že pad abort test D-V2 je naplánován na listopad t.r. z Cape Canaveral AFS.
Pad abort test proběhne z plnohodnotné makety F9.
 
13.8.2014 - 11:32 - 
quote:
Jednorázové sondy ano, ale kosmické lodě už ne.


No já samozřejmě vím, že k tomu směřuje, a fandím tomu - ale je velká otázka, jestli je to fakt tak klíčové.

Samozřejmě to, že Rusové stavěli 40 let Sojuzy ze stejnou analogovou elektronikou ze 60tých let, není dobrý příklad. Ale i tak docházelo k postupným upgradům a hlavně: každá loď na oběžné dráze vydrží půl roku, takže k tomu zastarávání a opotřebování je potřeba přičíst i tohle. Palivo pro hydrazinové motory je velmi korozivní a otázka je, jaká bude vlastně reálná životnost toho systému - možná že Rusové přeci jen vědí, co a proč dělají (i když palivové potrubí jejich orbitálních stanic má životnost určitě aspoň 20 let... ale taky kolik váží?).

Jako já tomu samozřejmě fandím, ale je otázka, jestli by se nakonec neukázalo jako jednodušší opakované použití třeba horní stupně (dejme tomu tak 10x za rok). V podstatě třeba první test každého nosiče jako bezpilotní, potom použít už za letu vyzkoušený, ale ještě relativně málo opotřebovaný nosič pro pilotovaný let a potom ponechat vícenásobně použitý opotřebovaný nosič opět pro nákladní provoz (s tím, že třeba po deseti startech se použije jako expendable pro start na GEO). (no ale to jsem offtopic)

Každopádně na vícenásobně použitelný Dragon se těším - ale zatím žádný z nákladních Dragonů které se vrátily od ISS, opakovaně neletěl (a to jsou kritéria pro bezpilotní mise mírnější). Chápu, že NASA chce ve smlouvě prototypy a že s opakovaným použitím se možná počítá u DragonLabu a že ten odkládají, protože prostě nestíhají.. ale fakticky asi taky jde o to, že opakovaným použitím prvního stupně by ušetřili zdaleka nejvíc (i třeba co se týče času, potřebného na obrábění materiálu a montáž - nejen co se týče ceny materiálu)
 
<<  6    7    8    9    10    11    12  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.286333 vteřiny.