Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  10    11    12    13    14    15    16  >>
Téma: Provoz SpaceX
02.9.2015 - 18:43 - 
citace:
Možno je v tom len trochu tej ... ako to povedať - "túžby vstúpiť do dejín", "zanechať nezmazateľnú stopu v dejinách" alebo niečo také...
A treba priznať, že Elon má celkom solídne našliapnuté na miesto hneď vedľa Koroljova a von Brauna.

To je solidní parta!
 
02.9.2015 - 20:17 - 
citace:
..aby v tom byly "jen" ty prachy.


no ale z nejakych ukladov ho predsa obvinit musime, nie?

hmm..
http://nymag.com/daily/intelligencer/2015/08/will-burning-man-become-a-permanent-community.html
Is Burning Man on the Cusp of Becoming a Permanent Utopian Community?
He said the plan would be to build that retreat center and a museum, hold smaller events, and create a city to test out what it would be like to live on Mars (guess which tech billionaire could be thinking of that?).

a článok o tom ako miliardári "otravujú ducha"..
http://www.nytimes.com/2014/08/21/fashion/at-burning-man-the-tech-elite-one-up-one-another.html?_r=1
 
02.9.2015 - 21:36 - 
Tak nevím, ale tahle glorifikace Muska mi přijde už velmi přehnaná .. přiřadit ho k VonBraunovi, Koroljovovi, kteří byli konstruktéři, šéfkonstruktéři a Musk je obchodník a možná i vizionář.

Jak jsem již tolikrát říkal, první havárie s reálným nákladem ukáže, jak je na tom SpaceX .. Zatím z nadšených ovací, jak mají příčinu se nic neděje, závěry vyšetřování nejsou a zřejmě ještě dlouho nebudou .. očividně něco nesedí ... uvidíme, jaké postupy a závěry budou muset přijmout a co to udělá s důvěrou zákazníků ...

citace:
citace:
Možno je v tom len trochu tej ... ako to povedať - "túžby vstúpiť do dejín", "zanechať nezmazateľnú stopu v dejinách" alebo niečo také...
A treba priznať, že Elon má celkom solídne našliapnuté na miesto hneď vedľa Koroljova a von Brauna.

To je solidní parta!
 
02.9.2015 - 23:51 - 
citace:
Zatím z nadšených ovací, jak mají příčinu se nic neděje, závěry vyšetřování nejsou a zřejmě ještě dlouho nebudou .. očividně něco nesedí ... uvidíme, jaké postupy a závěry budou muset přijmout a co to udělá s důvěrou zákazníků ...

Začnu od konce.
- důvěra zákazníků neklesá, spíš naopak. K 26.6. měli v manifestu okolo 50 misí, k 31.8. už téměř 60 misí v celkové hodnotě >7 mld USD.
- závěry z vyšetřování známe, alespoň ty předběžné - za hlavního vinníka havárie se stále bere vadná konzola nádrže He ve 2.st. Opatřením je změna materiálu tohoto dílu a změna dodavatele, další konstrukční úpravy se týkají spíš přechodu na výkonnější verzi nosiče. Konečné závěry vyšetřování zatím nejsou známy z důvodu stále probíhajíciho ověřování a testování dalších možných příčin poruch, aby byly tyto do budoucna vyloučeny také a nedošlo po pár startech k podobnému selhání nekvalitního nakupovaného komponentu.
- není pravdou, že by se nic nedělo, jen o tom není moc veřejně známo. Například v posledních dnech byl odeslán jeden nově dokončený první stupeň F9 v1.2 , včetně prodlouženého kompozitového interstage, z výrobního závodu v Hawthorne na testy do McGregor. Tam také probíhají intenzivní testy druhého stupně plněného podchlazenými pohonnými látkami s konzolami z nových materiálů, atd.
- nechápu, co máš na mysli tvrzením, že "očividně něco nesedí". Od havárie uběhly jen 2 měsíce, hlavní příčina je na 98% známá, nápravná opatření taky a termín prvního startu po havarii byl tento týden zveřejněn taktéž (začátek listopadu - 4 měsice od havárie). O kolik SpX touto havárií přislo? I to už jsme od Muska slyšeli: budou to stovky milionů dolarů. Nevím, co bys ještě potřeboval vědět víc, nebo co by mělo "lépe sedět"?
 
03.9.2015 - 00:01 - 
citace:
Véna Maixner:
Tak nevím, ale tahle glorifikace Muska mi přijde už velmi přehnaná .. přiřadit ho k VonBraunovi, Koroljovovi, kteří byli konstruktéři, šéfkonstruktéři a Musk je obchodník a možná i vizionář.

Ešte raz si prečítaj celú moju formuláciu , ja Muska nikam "neradím", len sa odhadujem, čo môže byť jeho "hnacím motorom". Obchodník určite je a vizionár tiež - a na rozdil od mnohých iných sa snaží svoje vízie realizovať. Dokonca by som povedal, že je viac vizionár ako obchodník, pretože obchodné úspechy využíva ako zdroj pre naplnenie svojich vízií.
 
03.9.2015 - 09:03 - 
citace:
citace:
Véna Maixner:
Tak nevím, ale tahle glorifikace Muska mi přijde už velmi přehnaná .. přiřadit ho k VonBraunovi, Koroljovovi, kteří byli konstruktéři, šéfkonstruktéři a Musk je obchodník a možná i vizionář.

Ešte raz si prečítaj celú moju formuláciu , ja Muska nikam "neradím", len sa odhadujem, čo môže byť jeho "hnacím motorom". Obchodník určite je a vizionár tiež - a na rozdil od mnohých iných sa snaží svoje vízie realizovať. Dokonca by som povedal, že je viac vizionár ako obchodník, pretože obchodné úspechy využíva ako zdroj pre naplnenie svojich vízií.


Naopak, myslím si, že zařazení Muska zde sedí. Oni totiž byli zcela určitě v minulosti lepší inženýři-konstruktéři raket (co třeba Gluško?), ale pokudsi třeba přečtete knihu "Doktor vesmír" - životopis Wernera von Braun, tak zjistíte, že naturel měli tito pánové podobní...
 
03.9.2015 - 09:44 - 
citace:
citace:
citace:
Véna Maixner:
Tak nevím, ale tahle glorifikace Muska mi přijde už velmi přehnaná .. přiřadit ho k VonBraunovi, Koroljovovi, kteří byli konstruktéři, šéfkonstruktéři a Musk je obchodník a možná i vizionář.

Ešte raz si prečítaj celú moju formuláciu , ja Muska nikam "neradím", len sa odhadujem, čo môže byť jeho "hnacím motorom". Obchodník určite je a vizionár tiež - a na rozdil od mnohých iných sa snaží svoje vízie realizovať. Dokonca by som povedal, že je viac vizionár ako obchodník, pretože obchodné úspechy využíva ako zdroj pre naplnenie svojich vízií.


Naopak, myslím si, že zařazení Muska zde sedí. Oni totiž byli zcela určitě v minulosti lepší inženýři-konstruktéři raket (co třeba Gluško?), ale pokudsi třeba přečtete knihu "Doktor vesmír" - životopis Wernera von Braun, tak zjistíte, že naturel měli tito pánové podobní...


Odhliadnuc od toho detailu, ze formalne je Musk aj sefkonstrukter (a podla dostupnych info do konstrukcie aj skutocne zasahuje), zabudate ze Koroljov, von Braun a Glusko boli uplne rovnako obchodnici, ako Musk. Svoje projekty museli presadit u politickeho vedenia, opierali sa o siete kontaktov, rokovali s politikmi o podpore a presadzovali sa v konkurencii inych kancelarii. V zasade medzi nimi a Muskom nie je rozdiel, zmenili sa len kulisy
 
03.9.2015 - 14:34 - 
Odhliadnuc od toho detailu, ze formalne je Musk aj sefkonstrukter (a podla dostupnych info do konstrukcie aj skutocne zasahuje), zabudate ze Koroljov, von Braun a Glusko boli uplne rovnako obchodnici, ako Musk. Svoje projekty museli presadit u politickeho vedenia, opierali sa o siete kontaktov, rokovali s politikmi o podpore a presadzovali sa v konkurencii inych kancelarii. V zasade medzi nimi a Muskom nie je rozdiel, zmenili sa len kulisy

Já bych ještě dodal, že von Braun a Koroljov, i když jsou spojeni s impozantním nástupem kosmonautiky v 50.-60. letech a i když oba jsou už desítky let po smrti, jejich jména jsou dodnes veřejně známá, resp. dodnes se objevují v médiích, když přijde řeč na lety do vesmíru. Ale jaké další jméno by bylo možné uvést, které by bylo známé nejen zde na kosmofóru? Ani ten Gluško ne. Prvním po mnoha desetiletích, který je středem zájmu médií a o němž má veřejnost jakés takés povědomí, je právě Musk.
 
04.9.2015 - 07:57 - 
citace:
... von Braun a Koroljov, i když jsou spojeni s impozantním nástupem kosmonautiky ...

von Braun a Koroljov tvorili na zelenej luke, tam, kde nic pred tym nebolo.
Musk este nevytvoril nic nove. este aj motoricke pristatie tu bolo pred nim.
Mozno vyklapacie nohy su originalne, ale to je druhogeneracny posun.

Nikto tvorcu airbagu, hydraulickej stabilizacie, dvojhmotoveho zotrvacnika, naklapacich svetiel, adaptivneho tempomatu,... nebude priradovat k vynalezcom automobilu. Asi ani k Fordovi.

Jediny rozdiel je v jeho manazerskom pristupe.
A mozno v tom by som ho prirovnal skor k Fordovi ako von Braunovi a Koroljovi

Historia ho zaradi sama, a zrejme sa Musk este chysta nieco predviest...
 
04.9.2015 - 11:04 - 
Historia ho zaradi sama, a zrejme sa Musk este chysta nieco predviest...

Všichni v to doufáme
 
04.9.2015 - 12:30 - 
s trochou preháňania
Koroljov a von Braun naučili ľudstvo lietať do vesmíru.
Musk má šancu naučiť ľudstvo lietať do vesmíru lacno.

teda dostať sa do podobnej pozície ako H.Ford, ktorý "poskytol automobil všetkým ľuďom".
 
04.9.2015 - 15:22 - 
nech uz sa zaradi do historie akokolvek, hlavne nech sa toho dozijem 
08.9.2015 - 11:19 - 
citace:
důvěra zákazníků neklesá, spíš naopak. K 26.6. měli v manifestu okolo 50 misí, k 31.8. už téměř 60 misí v celkové hodnotě >7 mld USD.


Z toho 28 misí na rok 2016.

Roku 2013 letěl F9 3x, roku 2014 6x, za rok 2015 zatím 6x (včetně jednoho žuchnutí), v plánu jsou 4 starty v listopadu-prosinci. ( podle https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_and_Falcon_Heavy_launches )

Jaký je realistický odhat počtu startů F9 roku 2016? Všech 28? Skok z jednociferného počtu na tři desítky se mi zdá náročný...

 
08.9.2015 - 11:56 - 
20 startů za rok dát můžou, pokud nebude další žuch. Ostatní sklouznou do dalšího roku. 
10.9.2015 - 21:17 - 
Stručný popis jak se pracuje ve SpX od Davida Pavlíka na Forbesu.
http://www.forbes.cz/rok-prace-pro-elona-muska-jake-to-je-ve-spacex/

Mimochodem, stream.cz byl údajně úspěšný ve snaze natočit s Davidem během jeho letošní dovolené v ČR krátký medailon do série Slavní neznámí. Tak snad se brzo dozvíme ještě něco navíc.
 
14.9.2015 - 14:02 - 
SpX získala další dva kontrakty na vynesení družic v letech 2017-18.
Jsou to Hispasat (F9) a Arabsat 6A (FH), se kterými rozšířili svůj startovní manifest na více než 60 letů v celkové hodnotě kontraktů >7 mld USD.

... Je úsměvné, že ještě před několika málo lety o Elonovi jeho kritici mluvili jako o pouhém "hobbystovi". Dnes už se tak nikdo vyjadřovat neodvažuje.

Peter B. de Selding (@pbdes):
SpaceX: W/ new Hispasat & Arabsat contracts, we have over 60 missions on manifest valued at more than $7 billion. #WSBW

http://www.spacex.com/press/2015/09/14/spacex-signs-new-commercial-launch-contracts
 
14.9.2015 - 14:23 - 
citace:
20 startů za rok dát můžou, pokud nebude další žuch. Ostatní sklouznou do dalšího roku.

Ak by mali rovnaku (vynikajucu) uspesnost ako doteraz, tak im buduci rok jeden zuchne :-).

Osobne to tipujem na cca 15 startov. Aj napriek enormnemu usiliu a voli odkladaju takmer kazdy start kvoli niekedy vacsiemu a niekedy mensiemu 'problemu'.
 
14.9.2015 - 15:09 - 
citace:
... Je úsměvné, že ještě před několika málo lety o Elonovi jeho kritici mluvili jako o pouhém "hobbystovi". Dnes už se tak nikdo vyjadřovat neodvažuje.
...

Ale to je na vine Elon, lebo prilis rychlo napreduje!
 
14.9.2015 - 15:20 - 
citace:
citace:
... Je úsměvné, že ještě před několika málo lety o Elonovi jeho kritici mluvili jako o pouhém "hobbystovi". Dnes už se tak nikdo vyjadřovat neodvažuje....
Ale to je na vine Elon, lebo prilis rychlo napreduje!
Naopak. On má pocit, že se všechno vleče 3x pomaleji, než by si představoval.
 
14.9.2015 - 23:14 - 
citace:
citace:
citace:
... Je úsměvné, že ještě před několika málo lety o Elonovi jeho kritici mluvili jako o pouhém "hobbystovi". Dnes už se tak nikdo vyjadřovat neodvažuje....
Ale to je na vine Elon, lebo prilis rychlo napreduje!
Naopak. On má pocit, že se všechno vleče 3x pomaleji, než by si představoval.

Tak toto mi něco připomíná bohužel situaci před havárií Chalengeru. Taky již dle všeho převládl pocit, že je to vše již dobře vyzkoušené a odolné a tudíž se muže řada věcí - třeba povětrnostní podmínky na startovací rampě - začít zlehčovat. A to jen proto, aby mise raketoplánu létali podle plánu a tudíž bez nějakých velkých zdržení jejich startu.
Dokud to je jen náklad tak to přece jen takto jde. Až tam budou lidi, tak bude doufám plně věřit svému týmu a nijak zbytečně na ně nebude proto tlačit - když sám není raketový odborník jak jsem si zjišťoval.

 
15.9.2015 - 12:22 - 
Tak toto mi něco připomíná bohužel situaci před havárií Chalengeru. Taky již dle všeho převládl pocit, že je to vše již dobře vyzkoušené a odolné a tudíž se muže řada věcí - třeba povětrnostní podmínky na startovací rampě - začít zlehčovat. A to jen proto, aby mise raketoplánu létali podle plánu a tudíž bez nějakých velkých zdržení jejich startu.
Dokud to je jen náklad tak to přece jen takto jde. Až tam budou lidi, tak bude doufám plně věřit svému týmu a nijak zbytečně na ně nebude proto tlačit - když sám není raketový odborník jak jsem si zjišťoval.

Nevím, jak moc EM na svoje lidi v souvislosti se startem tlačí nebo netlačí, ale troufám si říct, že ten předprázdninový výbuch by nešel na jeho triko ani v případě, že by za nimi stál s bičem v ruce. To, že dostali od subdodavatele defektní špricli, to se holt čas od času stane všude a je dost těžké to odhalit.
 
15.9.2015 - 14:29 - 
Nevím, do kterého fóra jsem toto měl postnout, tak jsem oživil jedno staré: aneb, jak fakticky Rusové vyhecovali Muska k tomu,že vyvinul vlastní raketu, protože mu nechtěli prodat dvě vyřazené balistické střely (Rokot) za cenu jedné :-)) (holt podnikavý duch...)
http://www.bloomberg.com/graphics/2015-elon-musk-spacex/



Mod: přesunuto do správného vlákna ... Tuto informaci - odkaz na článek tu máme už v příspěvku ze 14.5.
 
18.9.2015 - 12:13 - 
citace:
citace:
Souhlas. Vyztužit štít pro vyšší odolnost by neměl být takový problém. Orion měl potíž s tím, že ho museli celý překopat podle Aresu 1 - jenže s tím měli počítat od začátku. Taky od té doby už by byl dávno hotový, kdyby postupovali rozumně a ne jen cucali rozpočet NASA. Ukazuje se, že ani NASA se nevyhnula degradaci technických kádrů a zdravého úsudku (jak ji pozoruju všude kolem).


a prave preto dava zmysel, ze USA budu mat tri lode od troch dodavatelov, resp. dve komercne lode od dvoch dodavatelov. O tie lode ani tak nejde, ide o posun taziska pilotovanych letov do komercnej sfery.
Pretoze NASA s Orionom nam nazorne ukazuje, ze model "administrativnej kozmonautiky" uz proste nefunguje. Za tie peniaze a za tu dobu by tu lod postavila aj nigeria...

JEDNU komeční loď od JEDNOHO dodavatele (SpaceX). O komerčnosti ULA si myslím svoje...
 
18.9.2015 - 14:51 - 
citace:
citace:
citace:
Souhlas. Vyztužit štít pro vyšší odolnost by neměl být takový problém. Orion měl potíž s tím, že ho museli celý překopat podle Aresu 1 - jenže s tím měli počítat od začátku. Taky od té doby už by byl dávno hotový, kdyby postupovali rozumně a ne jen cucali rozpočet NASA. Ukazuje se, že ani NASA se nevyhnula degradaci technických kádrů a zdravého úsudku (jak ji pozoruju všude kolem).


a prave preto dava zmysel, ze USA budu mat tri lode od troch dodavatelov, resp. dve komercne lode od dvoch dodavatelov. O tie lode ani tak nejde, ide o posun taziska pilotovanych letov do komercnej sfery.
Pretoze NASA s Orionom nam nazorne ukazuje, ze model "administrativnej kozmonautiky" uz proste nefunguje. Za tie peniaze a za tu dobu by tu lod postavila aj nigeria...

JEDNU komeční loď od JEDNOHO dodavatele (SpaceX). O komerčnosti ULA si myslím svoje...


JEDEN dodavatel a komercnost sa navzajom vylucuju. Ak nemate konkurenciu, nie ste komercny subjekt, ale monopol (vid spominana ULA)
 
18.9.2015 - 16:32 - 
JEDEN dodavatel a komercnost sa navzajom vylucuju. Ak nemate konkurenciu, nie ste komercny subjekt, ale monopol (vid spominana ULA)

Tím chtěl básník (já) říct, že při cenách za F9 a potenciálně FH se veškerá poptávka po startech stáhne ke SpaceX a jediným zákazníkem pro ULA zůstane stát, který bude zcela nekomerčně, nýbrž lobbysticky ždímán a vysáván.
 
18.9.2015 - 16:46 - 
citace:
JEDEN dodavatel a komercnost sa navzajom vylucuju. Ak nemate konkurenciu, nie ste komercny subjekt, ale monopol (vid spominana ULA)

Tím chtěl básník (já) říct, že při cenách za F9 a potenciálně FH se veškerá poptávka po startech stáhne ke SpaceX a jediným zákazníkem pro ULA zůstane stát, který bude zcela nekomerčně, nýbrž lobbysticky ždímán a vysáván.


Nie nutne, ale velmi pravdepodobne, hoci aj SpX uz ma certifikat na vynasanie armadnych druzic.

Keby v najblizsich rokoch bol SpX jediny komercny 'vynasac', tak existuju ULA, Arianespace, ILS. USArmy urcite ostane pri narodnych vynasacoch. No ini si velmi dobre rozmyslia komu daju zarobit. Buduci rok ma v plane SpX vypustit cca 20 nosicov, co pri 95% uspesnosti hovori, ze buduci rok sa mozeme tesit na ohnostroj v podani SpX.
 
18.9.2015 - 17:39 - 
citace:
JEDEN dodavatel a komercnost sa navzajom vylucuju. Ak nemate konkurenciu, nie ste komercny subjekt, ale monopol (vid spominana ULA)

Tím chtěl básník (já) říct, že při cenách za F9 a potenciálně FH se veškerá poptávka po startech stáhne ke SpaceX a jediným zákazníkem pro ULA zůstane stát, který bude zcela nekomerčně, nýbrž lobbysticky ždímán a vysáván.


Aha, no tak to jo
 
18.9.2015 - 19:20 - 
Buduci rok ma v plane SpX vypustit cca 20 nosicov, co pri 95% uspesnosti hovori, ze buduci rok sa mozeme tesit na ohnostroj v podani SpX.

Čiste hypoteticky - ak hneď pri prvom štarte v budúcom roku F9 krachne, tak to znamená odsun ďalších štartov o niekoľko mesiacov a z 20 štartov možno bude 5 až 10. Záleží na príčine toho "krachu". Ale pevne verím, že z 20 plánovaných štartov sa 20 štartov aj uskutoční.
 
19.9.2015 - 09:52 - 
citace:
Ale pevne verím, že z 20 plánovaných štartov sa 20 štartov aj uskutoční.


Víra hory přenáší...

Podle seznamu na https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_and_Falcon_Heavy_launches#Future_launches 29 startů + nějaké co spadnou z letoška
 
05.10.2015 - 21:24 - 
Minulý týden jsem měl to štěstí pobývat služebně v Houstonu, což se jednoznačně nabízelo jako příležitost k navštěvě NASA Johnson Space Center a testovací základny SpaceX v McGregor.
Získat povolení k prohlídce uvnitř soukromé základny se mi bohužel nepodařilo, tak jsem pořídil alespoň pár fotek na dálku za plotem. Foceno v sobotu 3.10.2015, kolem 10:00 dopoledne.
Sice nic světoborného, podobných fotek je na webu k vidění hodně, ale i tak jsem moc rád, že jsem tam byl a viděl to na vlastní oči.

album : https://www.flickr.com/photos/71660327@N05/albums/72157659486448822


 
<<  10    11    12    13    14    15    16  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.111091 vteřiny.