Space X se vyplácí jejich drive co nejrychleji uvézt nosiče do operační způsobilosti a provádět změny i zkoušky (na př. s návratem) za chodu, aniž ohrozí bezpečnost letů
Kompilace nedávných testů...
- Dragon hovering,
- separační test FT verze na strukturálním standu pomocí separační tyče,
- nový pohled na statický zážeh boosteru F9-021 (pro OG2-2)
- zkušební shoz s padáky pro Crev Dragon
- experimentální přistání F9-019 (Jason-3) s nezajištěným segmentem teleskopu
- úspěšné přistání F9-021 na LZ-1
Případně kdo má trochu víc času, tak ještě jedna docela zdařilá půlhodinová kompilace, tentokrát již známých SpaceX videí - zkušebních zážehů a dalších zkoušek.
Ohledně pilotovaných misí SpaceX zmínil např...
- představení MCT architektury na IAC-2016 (tj.26-30.září).
- za 4-5 let by se rád osobně podíval na ISS.
- první let na Mars by se mohl očekávat za cca 9 let.
Trochu pevnější než obvykle
Ale naznačený let k Marsu se tak pěkně shoduje s pravděpodobným ukončením činosti ISS, že by to mohlo naznačit zamýšlený způsob financování...
Ovšem devět let je tak na hraně...
Nejpozděj v půlce by musel alespoň na LEO zamířit BFRa to už myslím spíš za hranou...
Nejsem si jistý, zda už to tu zaznělo, nicméně SpX byl udělen kontrakt od DoD ve výši 33,66 mil USD na vývoj motoru Raptor a jeho využití na horním stupni nosičů F9 a FH. SpX se přitom zavázala do tohoto projektu vložit minimálně 67,32 mil USD vlastních prostředků. Celkové prostředky vlády, vložené do projektu, by mohly dosáhnout až 61,39 mil USD, přičemž SpX by investovalo celkem až 122,78 mil USD.
Práce by měly být dokončeny nejpozději do konce roku 2018.
Tento krok DoD byl motivován snahou zbavit se při vynášení vojenských nákladů závislosti na ruských motorech RD-180. http://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/642983
Z toho co je známo na L2 tak se navrhovaný výkon a s tím i velikost Raptoru v posledních měsícich postupně snižuje. Dospěli k tomu různými simulacemi a jako optimum jim myslím vyšlo něco kolem čtyřnásobku M1D FT.
Stale dost vela. Dnes horne stupne F9 pouzivaju F1D. Moze sa na taky stupen dat motor so stvornasobnym tahom? Ved by akceleroval ako protiletecka raketa. Na take nieco nemozete dat citlivy telkom satelit...
Včerejší letecké fotografie areálu McGregor, se zajímavými záběry především na nový 3-sekcový horizontální testovací stav, pravděpodobně pro testy motoru Raptor.
Na standech je také možné vidět připravený první i druhý stupeň F9.
Tuším, že Raul už to někam sem na kosmo v minulosti dával (určitě mě za chvíli doplní, kde a kdy to bylo ), nicméně v posledních dnech na reddit zveřejnil nejnovější verzi své velmi podrobné mapy SpaceX lokalit, včetně azimutů provedených startů, míst přistání kabin Dragon, pozic ASDS při pokusech o přistání 1.st na moře a dalších podrobností.
Myslím, že je to velmi povedené dílko, které si určitě zaslouží být zmíněno v tomto vlákně.
Dík za vložení odkazu... každopádně jsem rád že se přehledová SpX mapa líbí.
Máš pravdu, že odkaz jsem na kosmo dával v posledních 2 měsících už celkem pětkrát, z toho jednou do tohoto vlákna a potom také vždy při příležitosti startu F9, apod.
Mapa se tak nějak pořád vyvíjí a doplňuje. V poslední době jsem doplňoval právě ty zmiňované trajektorie F1, F9 i přistávajících lodí Dragon dle vydaných omezených prostor, což by mělo být relativně přesné. K tomu jsem tedy nejdříve musel dát dohromady mapy prostor u všech letů až k první F1, takže i tyto jsou k disposici v odkazech u jednotlivých trajektorií.
Téměř u všech položek jsou navíc k dispozici i patřičné fotky, videa, příp. další informace.
Na požadavek jednoho uživatele redditu jsem dnes do mapy doplnil i místa vyplavených trosek (Tresco, Bahamy, Havaj a Mys Hatteras)... a prozatím i Elonovo soukromé sídlo, i když jsem se rozmýšlel zda do mapy, která by se měla týkat SpX jakožto firmy vůbec patří.
Ještě před vánoci NASA přidělila SpaceX dalších 5 misí v rámci rozšíření původního CRS kontraktu v odhadované ceně 700 mil USD - tedy na celkových 20 misí k ISS. Rozšíření se tentokrát již netýkalo Orbitalu ATK.
Poté by mělo teprve následovat minimálně 6 Spx + 6 OA misí v rámci CRS-2.
citace:Ještě před vánoci NASA přidělila SpaceX dalších 5 misí v rámci rozšíření původního CRS kontraktu ...
A prosinec 2015 byl i jinak úspěšným měsícem pro SpX - Muskovi se podařilo přetáhnout dalšího vysoce ceněného odborníka z Applu do obou svých firem, tentokrát materiálového vědce a inovátora Charlese Kuehmanna, specializujícího se na hliníkové slitiny a vysoce odolné materiály.
Kuehmann se tak usadil v pozici více-prezidenta pro materiálové inženýrství SpaceX a totéž v Tesle. Doplnil tak řadu dalších bývalých "epláků", kteří už pro Muska na raketách či autech nějakou dobu pracují.
Další informace z včerejšího sympozia - kde Gwynne Shotwell oznámila, že během letošního roku se počítá s celkem 18 starty Falconů (včetně demonstračního letu FH) a v příštím roce dokonce s 23-27 starty.
Tato frekvence pro letošek přímo nevyžaduje použití rampy 39A pro F9, nicméně je pravděpodobné že první start odsud skutečné bude F9, než listopadový FH.
SES by v podstatě rád letěl z 39A, čili se uvidí, zda by bylo možné zde již připravit start SES-10 (akuálně září), nebo SES-11 (říjen).
Znovu také uvedla, že cena za start se znovupoužitým prvním stupněm by skutečně mohla být o cca 30% nižší, než současné ceny.
SES by sice chtěla být prvním zákazníkem, který použije již leťený stupeň, ovšem za tento průkopnický pokus také požadují start o 50% levnější, tedy za cca 30ml USD.
Je sice ještě příliš brzy na konkrétní ceny pro znovupoužitý nosič, ale pokud cena paliva v prvním stupni je max 1ml a stupeň může být pro opětovné použití připraven za cca 3ml, mohla by být redukce ceny o 30% (tj.na cca 40ml) reálná.
Když navštívila vrácený stupeň Orbcommu, byla také unešená z toho, jak málo je opotřebovaný. Po sundání krytu motorové sekce vypadalo vše jako původní, kov je stále lesklý a pod TPS je motor krásně čistý.
Před znovuzážehem nebylo nutné skutečně nic renovovat.
Uvedla také, že při několikanásobném tankování nosiče pro SES-9 se podařilo nashromáždit cenná data o podchlazeném LOX.
citace:Další informace z včerejšího sympozia - kde Gwynne Shotwell oznámila,...
Znovu také uvedla, že cena za start se znovupoužitým prvním stupněm by skutečně mohla být o cca 30% nižší, než současné ceny.
...
Je sice ještě příliš brzy na konkrétní ceny pro znovupoužitý nosič, ale pokud cena paliva v prvním stupni je max 1ml a stupeň může být pro opětovné použití připraven za cca 3ml, mohla by být redukce ceny o 30% (tj.na cca 40ml) reálná.
... http://spacenews.com/spacex-says-reusable-stage-could-cut-prices-by-30-plans-first-falcon-heavy-in-november/
pri 30% znizeni nosnosti ziskat 30% znizenie ceny asi nie je idealne riesenie...
Poměrně zajímavé prohlášení, doporučuji přečíst celé.
Pokud pominu nadměrný termínový optimismus, tak zajímavé je například zdůvodnění odkladů letu SES-9 (první dva odklady z důvodu problémů s novým provedení nádrže LOX a následný urychlený přechod ke starému provedení nádrže ...)
Výrobní linka, kde můžeme vidět přípravu kompozitových aerodynamických krytů, mezistupňů, ale také poprvé i vrchní kužel postranního FH stupně, který dostává bílý nátěr.
V pozadí je možné si i všimnout aerodynamického krytu, kde se již připravuje logo pro Eutelsat-117WB/ABS-2A.
V levé spodní části budou pak robotické ramena svařující zřejmě jednotlivé segmenty octawebu.