Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  15    16    17    18    19    20    21  >>
Téma: Provoz SpaceX
20.3.2016 - 00:33 - 
citace:
citace:
ako sa vám, momentálne, javia zdajú reálne a realizovateľné, "plány" (teda skôr vízie), znovupoužiteľnosti druhého stupňa falconu 9?
Ač jsem velkým fanouškem SpaceX, šance na opakované použití druhého stupně se podle mne limitně blíží nule.

A v podstatě proto žádné plány znovupoužitelnosti druhého stupně Falconu 9 ani nejsou.
 
20.3.2016 - 01:22 - 
Ono je to viacmenej aj logické - druhý stupeň dosahuje na konci svojej činnoti orbitálnu rýchlosť (alebo takmer orbitálnu rýchlosť), takže problematika "záchrany" druhého stupňa je rovnocenná problematike návratu z obežnej dráhy, teda zbrzdenie z rýchlosti viac ako 7km/s. To už vyžaduje komplexnú tepelnú ochranu, a teda to bude značná hmota, o ktorú sa ešte navyše zníži užitočná nosnosť rakety.
 
20.3.2016 - 09:22 - 
Navíc v budoucnu (po skončení ISS) bude pravděpodobně většina startů na vyšší dráhy než LEO (GTO, GSO, únikové) a tam návrat druhých stupňů raket, které jsou jen 2-stupňové (F9, Atlas5) prakticky nepřichází v úvahu. 
20.3.2016 - 10:00 - 
citace:
Navíc v budoucnu (po skončení ISS) bude pravděpodobně většina startů na vyšší dráhy než LEO (GTO, GSO, únikové) a tam návrat druhých stupňů raket, které jsou jen 2-stupňové (F9, Atlas5) prakticky nepřichází v úvahu.


Mohly by být upotřebitelné jako část nějakých silnějších nosičů, které by se sestavovaly z těchto druhých stupňů. Byly by tedy znovu použitelné ve Vesmíru.

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
20.3.2016 - 20:25 - 
citace:
Navíc v budoucnu (po skončení ISS) bude pravděpodobně většina startů na vyšší dráhy než LEO (GTO, GSO, únikové) a tam návrat druhých stupňů raket, které jsou jen 2-stupňové (F9, Atlas5) prakticky nepřichází v úvahu.

Jen bych dodal, že ani lety k ISS to příliš neovlivní. Ty budou v minoritě už letos. V podstatě většina letů má mířit na GTO už letos. Z plánovaných cca 18 startů F9 jsou pouze tři na ISS a deset na GTO (zbytek vesměs polární dráhy z Vandenbergu).

Druhý stupeň F9 dosahuje minimálně orbitální rychlosti vždy, takže tepelný štít by byl potřeba ať už se ale bude jednat o let na LEO nebo GTO. A potřeba by byla také i dokonalá tepelná izolace zabraňující ohřívání kryogenní složky pohonných látek při vstupu do atmosféry, který je potřebný v dostatečném množství ještě pro motorické přistání. Velké tepelné namáhání LOX při průchodu atmosférou je např. i problém současných prvních stupňů, vracejících se po oddělení při GTO letech, kdy je rychlost vstupu do atmosféry cca 3x nižší, než orbitální.

Každopádně plná znovupoužitelnost zůstává dlouhodobým cílem SpaceX, tj. i včetně druhých stupňů. To už se ovšem nebude týkat raket Falcon9 a současných motorů Merlin, kde by to bylo výrazně neekonomické.
 
22.3.2016 - 15:24 - 
Přidám sem i docela zajímavý ještě neviděný pohled na kanál odvodu spalin testovacího standu v McGregoru i se stojícím stupněm - z facebooku pivovarníků Wavelength brewing company.

 
30.3.2016 - 09:49 - 
Další detailní obrázek z výrobní linky na SpaceX instagramu, kde jsou vidět jednotlivé sekce nádrží rakety Falcon.

Za povšimnutí stojí ofrézovaná sekce, což může být nádrž druhého stupně. A v pozadí vlevo je opět vrchní kužel postranního FH stupně

spacex: Tankland

 
06.4.2016 - 13:10 - 
Sobotka pondělí kolem poledne zavítal také do kalifornské centrály SpaceX. Vida ho


@SlavekSobotka: Ve @SpaceX mě informovali o tom, že jejich hlavní misí je kolonizace Marsu. Po prohlídce výroby raket zjišťuji, ze to myslí zatraceně vážně.
‏@SlavekSobotka: Pro @ElonMusk ve @SpaceX pracují i krajani. Kosmické lety na komerční bázi se slibně rozvíjí.

Premiér Sobotka hovořil s vedením společnosti SpaceX zejména o tradici leteckého a vesmírného průmyslu v České republice a o nových inovativních projektech.„Naše země má mimo jiné dlouholeté zkušenosti v oblasti týmového sociálního mapování, které má velký význam při plánování delších pobytů v kosmu, a výsledky lze využít například při výcviku pilotů,“ uvedl předseda vlády s tím, že v Praze má také centrálu celoevropský projekt Galileo.
http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/v-kalifornii-premier-jednal-s-guvernerem--filmari-a-vedenim-spolecnosti-spacex-142160/

"Já si myslím, že bychom v České republice měli udělat určitou technologickou platformu, možná hodně neformální technologickou platformu, která by s projektem SpaceX byla v kontaktu," poznamenal po návštěvě.
http://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/399497-sobotka-jednal-v-kalifornii-o-obchodu-i-zivotnim-prostredi.html
 
08.4.2016 - 19:47 - 
Několik krátkých videí, popisujících přístup k systémovému inženýrství ve SpaceX v podání NASA vědce Dana Raskyho, podílejícího se na vývoji TPS materiálu PICA-X:

Dan Rasky: SpaceX's Non-traditional Requirements Development


Dan Rasky: SpaceX's Rapid Prototyping Design Process


Dan Rasky: SpaceX's Collaborative Design Approach
 
25.4.2016 - 11:07 - 
SpaceX tweet ke Dni Země (22.4.)

@SpaceX
Happy Earth Day from all of us at SpaceX



... jasný cíl
 
21.5.2016 - 10:23 - 
SpaceX diskutuje s právníky kvůli plánovanému letu k Marsu v roce 2018.

http://www.universetoday.com/129024/spacex-calls-lawyers-2018-mars-shot/
 
22.5.2016 - 17:55 - 
Myslím že nebude v zájmu nikoho v USA, ani FAA dělat SpX problémy, pokud dodrží bezpečnostní doporučení při startu a desinfekční opatření. Pokud se týká návratu vzorků, tam to asi bude složitější než u vzorků z Měsíce a postup bude vypracován za spolupráce všech stran. Hlavně, aby SpX ten rok 2018 stihli a dočkali jsme se brzy dalšího mezníku ve výzkumu vesmíru. Držím palce. 
06.6.2016 - 22:09 - 
Docela sranda, na https://spacexstats.com/missions/echostar-105ses-11 je informace, že první testovací let FH se uskuteční na Silvestra... 
06.6.2016 - 22:33 - 
citace:
Docela sranda, na https://spacexstats.com/missions/echostar-105ses-11 je informace, že první testovací let FH se uskuteční na Silvestra...


na silvestra je předchozí let, FH má avízo na prosinec
 
06.6.2016 - 23:18 - 
citace:
citace:
Docela sranda, na https://spacexstats.com/missions/echostar-105ses-11 je informace, že první testovací let FH se uskuteční na Silvestra...


na silvestra je předchozí let, FH má avízo na prosinec

Trapas, nějak mi ulítl zrak.
Škoda, byl by to naprosto parádní Silvestr!
 
23.6.2016 - 05:02 - 
Přístav Canaveral zvažuje zvýšit 14x poplatky na 15 tisíc dolarů při návratu prvních stupňů společnosti SpaceX do přístavu. Prý pro zvýšenou zátěž a opotřebování, viz http://www.universetoday.com/129542/port-canaveral-considers-charging-spacex-14-times-normal-fee-booster-return/ 
23.6.2016 - 20:54 - 
...
A to je vela, alebo malo?
netusim kolko sa normalne plati za malu 10m lodicku ani za nakladny remorker s 200kusmi ISO kontajnerov...

Takze kto s kym chce vlastne vybabrat?
 
23.6.2016 - 21:07 - 
citace:
...
Takze kto s kym chce vlastne vybabrat?

ví Bůh?
(pozor napísal som "ví Bůh", ne "výbuch")

manipulácia s tým jedným stupňom, momentálne vskutku trvá dlhšie, ako vyloženie 200 ks, ISO kontajnerov..
a ako to bude vypadať v budúcnosti?
ja neviem..
 
24.6.2016 - 02:14 - 
Plovoucí přistávací plošina, alias autonomous spaceport drone ship https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_spaceport_drone_ship v tarifním ceníku přístavu Canaveral nejspíš není, viz http://www.portcanaveral.com/PortCanaveral/media/Business-With-Us-Tariffs/Canaveral-Port-Authority-Tariff14.pdf
Nejspíš se budou snažit přidat další položku do svého ceníku tarifů.
 
24.6.2016 - 12:52 - 
citace:
...
A to je vela, alebo malo?
netusim kolko sa normalne plati za malu 10m lodicku ani za nakladny remorker s 200kusmi ISO kontajnerov...

Takze kto s kym chce vlastne vybabrat?


Obvyklé lodi se platí podle délky na vodorysce (ta třeba u plachetnic přímo určuje "výkon") a podle poskytnutých služeb (připojení elektřiny, vody, odvoz odpadů, ... atd). Pro malé soukromé lodi čekal bych poplatek zhruba 10USD/metr + 50USD/den.
U nákladních lodí pak přibývají poplatky za vyložený a naložený náklad a s tím související zabrané místo na molu. Očekával bych poplatek cca 50USD/pohyb standardního 20' kontejneru + poplatek za den obsazení mola.

Prám firmy SpaceX nezapadá přímo do těchto kategorií. Nic moc nevykládá, blokuje velkou část mola a přilehlých prostor, díky přítomným hypergolickým palivům a pyrotechnickým zařízením vyžaduje blokace a omezení velkého okolního provozu a bezpečnostní okruh. V podstatě se dá říct, že zabírá místo jako velká výletní loď typu "Princess of the Sea". Takže poplatek je stanoven v obdobné a očekávatelné výši.

Osobně si myslím, že původně to v přístavu brali jako atrakci a reklamu a tak spoustu věcí neřešili. Teď pouze vrací věci do "normálního stavu". ;-) ;-(


 
24.6.2016 - 18:46 - 
citace:
...
Prám firmy SpaceX nezapadá přímo do těchto kategorií. Nic moc nevykládá, blokuje velkou část mola a přilehlých prostor, díky přítomným hypergolickým palivům a pyrotechnickým zařízením vyžaduje blokace a omezení velkého okolního provozu a bezpečnostní okruh. V podstatě se dá říct, že zabírá místo jako velká výletní loď typu "Princess of the Sea". Takže poplatek je stanoven v obdobné a očekávatelné výši.
Osobně si myslím, že původně to v přístavu brali jako atrakci a reklamu a tak spoustu věcí neřešili. Teď pouze vrací věci do "normálního stavu"

Je to přesně opačně, než popisuješ.
Port Canaveral si nárokuje zvýšení poplatků vůči SpX hlavně z těchto dvou důvodů:

1) vykládka jednokusového nákladu o váze cca 30 tun pomocí dvou tězkotonážních jeřábů, které táké váží mnoho tun údajně nadměrně opotřebovává přístavní molo a poplatky mají být příspěvkem na jeho opravy a renovaci

2) atraktivní náklad láká nadměrnou pozornost veřejnosti a médií, což údajně způsobuje zvýšené náklady spojené s ostrahou a zajištěním bezpečnosti osob v přístavu.

Z mého pohledu se ze strany přístavu jedná o nehorázný požadavek ($500 / tunu nebo $15000 za jeden kus vyloženého nákladu, podle toho co výjde dráž), jelikož všichni ostatní zákazníci platí za vyloženou tunu řádově nižsí sazby:





Ještě pro úplnost, ASDS dokuje na této mapě vždy u žluté oblasti Container Marine Terminal, v místě s nápisem Cranes

 
24.6.2016 - 19:10 - 
ja by som zainvestoval do vzducholode..
jednoducho by ten "náklad" vyzdvihla priamo s plošiny, a odniesla rovno do "fabriky" bez akýchkoľvek "dopravných obmedzení"
 
24.6.2016 - 21:10 - 
citace:
ja by som zainvestoval do vzducholode..
jednoducho by ten "náklad" vyzdvihla priamo s plošiny, a odniesla rovno do "fabriky" bez akýchkoľvek "dopravných obmedzení"

To by bylo elegantní řešení. Smysl by ale mělo až při návratu řádu stovek stupňů za rok, pokud by nebyly ještě jiné důvody či priority. Cena takové vzducholodi se bude nejspíš pohybovat v miliónech dolarů, možná i více.
Za milión dolarů se dá přivézt přes přístav Canaveral asi 66 stupňů a od takového počtu je SpaceX zatím daleko. Navíc provozování vzducholodi by také nebylo zadarmo. Při současných i plánovaných cenách startů je $15 000 drobnost.
 
24.6.2016 - 21:27 - 
citace:
...Z mého pohledu se ze strany přístavu jedná o nehorázný požadavek ($500 / tunu nebo $15000 za jeden kus vyloženého nákladu, podle toho co výjde dráž), jelikož všichni ostatní zákazníci platí za vyloženou tunu řádově nižsí sazby:...http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=39766.0;attach=1343018;image ...
...

Pripustam, ze pristav sa snazi vyuzit, mozno az zneuzit situaciu a zapyta si sumu, ktoru je zakaznik ochotny zaplatit...
na druhej strane, to co sp.x. predvadza, ma skutocne daleko od beznej vykladky.
taktiez neviem kolkotonove zeriavy obsluhuju vykladku a na kolko ton boli dimenzovane komunikacie...

som zvedavy ako "slobodny trh" rozuzli tuto otazku
 
24.6.2016 - 21:32 - 
citace:
citace:
ja by som zainvestoval do vzducholode..
jednoducho by ten "náklad" vyzdvihla priamo s plošiny, a odniesla rovno do "fabriky" bez akýchkoľvek "dopravných obmedzení"

To by bylo elegantní řešení. ... Při současných i plánovaných cenách startů je $15 000 drobnost.

Oba jste vedle. SpX vyjednává s přístavem pronájem několika akrů v jeho severní části, kde by chtěli zbudovat vlastní prostory pro vyložení, skladování a renovaci použitých stupňů.
http://www.fox35orlando.com/news/local-news/164663415-story
 
24.6.2016 - 21:32 - 
no nič.. pre mňa osobne momentálne dosť drahá "hračka" 
25.6.2016 - 15:41 - 
citace:
SpX vyjednává s přístavem pronájem několika akrů v jeho severní části, kde by chtěli zbudovat vlastní prostory pro vyložení, skladování a renovaci použitých stupňů.
http://www.fox35orlando.com/news/local-news/164663415-story


To vypadá jako hospodárné řešení. Za tři roky počítají s 90 stupni ročně, to by byly skoro dva starty týdně. Řekl bych, že se více bude přistávat na moři, než na souši.
 
26.6.2016 - 14:06 - 
citace:

som zvedavy ako "slobodny trh" rozuzli tuto otazku

citace:

SpX vyjednává s přístavem pronájem několika akrů v jeho severní části, kde by chtěli zbudovat vlastní prostory


dalsie otazky?
 
26.6.2016 - 15:05 - 
citace:
$15 000 je drobnost.

Jo tak už vidím jak sedíte na jednání s Muskem a do očí mu říkáte: $15 000 je drobnost. Tuhle scénu bych rád viděl.

SpaceX v případě že se jim subdodávka zboží nebo služby zdá problematická, tak vždy startuje vlastní inhouse řešení. Toto bude podobný případ. [Upraveno 26.6.2016 ucvrnkls]
 
16.7.2016 - 22:44 - 
Hans Koenigsmann na tiskové konferenci před startem CRS-9 řekl, že první stupeň zřejmě znovu poletí letos (2016) na podzim,
viz https://www.youtube.com/watch?v=G3uY3ml0uks&t=19m22s
Bude se jednat o stupeň, který vynesl CRS-8,
viz https://www.youtube.com/watch?v=G3uY3ml0uks&t=35m50s

[Upraveno 17.7.2016 jch]
 
<<  15    16    17    18    19    20    21  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.181666 vteřiny.