Ono je to viacmenej aj logické - druhý stupeň dosahuje na konci svojej činnoti orbitálnu rýchlosť (alebo takmer orbitálnu rýchlosť), takže problematika "záchrany" druhého stupňa je rovnocenná problematike návratu z obežnej dráhy, teda zbrzdenie z rýchlosti viac ako 7km/s. To už vyžaduje komplexnú tepelnú ochranu, a teda to bude značná hmota, o ktorú sa ešte navyše zníži užitočná nosnosť rakety.
Navíc v budoucnu (po skončení ISS) bude pravděpodobně většina startů na vyšší dráhy než LEO (GTO, GSO, únikové) a tam návrat druhých stupňů raket, které jsou jen 2-stupňové (F9, Atlas5) prakticky nepřichází v úvahu.
citace:Navíc v budoucnu (po skončení ISS) bude pravděpodobně většina startů na vyšší dráhy než LEO (GTO, GSO, únikové) a tam návrat druhých stupňů raket, které jsou jen 2-stupňové (F9, Atlas5) prakticky nepřichází v úvahu.
Mohly by být upotřebitelné jako část nějakých silnějších nosičů, které by se sestavovaly z těchto druhých stupňů. Byly by tedy znovu použitelné ve Vesmíru.
citace:Navíc v budoucnu (po skončení ISS) bude pravděpodobně většina startů na vyšší dráhy než LEO (GTO, GSO, únikové) a tam návrat druhých stupňů raket, které jsou jen 2-stupňové (F9, Atlas5) prakticky nepřichází v úvahu.
Jen bych dodal, že ani lety k ISS to příliš neovlivní. Ty budou v minoritě už letos. V podstatě většina letů má mířit na GTO už letos. Z plánovaných cca 18 startů F9 jsou pouze tři na ISS a deset na GTO (zbytek vesměs polární dráhy z Vandenbergu).
Druhý stupeň F9 dosahuje minimálně orbitální rychlosti vždy, takže tepelný štít by byl potřeba ať už se ale bude jednat o let na LEO nebo GTO. A potřeba by byla také i dokonalá tepelná izolace zabraňující ohřívání kryogenní složky pohonných látek při vstupu do atmosféry, který je potřebný v dostatečném množství ještě pro motorické přistání. Velké tepelné namáhání LOX při průchodu atmosférou je např. i problém současných prvních stupňů, vracejících se po oddělení při GTO letech, kdy je rychlost vstupu do atmosféry cca 3x nižší, než orbitální.
Každopádně plná znovupoužitelnost zůstává dlouhodobým cílem SpaceX, tj. i včetně druhých stupňů. To už se ovšem nebude týkat raket Falcon9 a současných motorů Merlin, kde by to bylo výrazně neekonomické.
Přidám sem i docela zajímavý ještě neviděný pohled na kanál odvodu spalin testovacího standu v McGregoru i se stojícím stupněm - z facebooku pivovarníků Wavelength brewing company.
Sobotka pondělí kolem poledne zavítal také do kalifornské centrály SpaceX. Vida ho
@SlavekSobotka: Ve @SpaceX mě informovali o tom, že jejich hlavní misí je kolonizace Marsu. Po prohlídce výroby raket zjišťuji, ze to myslí zatraceně vážně. @SlavekSobotka: Pro @ElonMusk ve @SpaceX pracují i krajani. Kosmické lety na komerční bázi se slibně rozvíjí.
Premiér Sobotka hovořil s vedením společnosti SpaceX zejména o tradici leteckého a vesmírného průmyslu v České republice a o nových inovativních projektech.„Naše země má mimo jiné dlouholeté zkušenosti v oblasti týmového sociálního mapování, které má velký význam při plánování delších pobytů v kosmu, a výsledky lze využít například při výcviku pilotů,“ uvedl předseda vlády s tím, že v Praze má také centrálu celoevropský projekt Galileo. http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/v-kalifornii-premier-jednal-s-guvernerem--filmari-a-vedenim-spolecnosti-spacex-142160/
Několik krátkých videí, popisujících přístup k systémovému inženýrství ve SpaceX v podání NASA vědce Dana Raskyho, podílejícího se na vývoji TPS materiálu PICA-X:
Dan Rasky: SpaceX's Non-traditional Requirements Development
Dan Rasky: SpaceX's Rapid Prototyping Design Process
Myslím že nebude v zájmu nikoho v USA, ani FAA dělat SpX problémy, pokud dodrží bezpečnostní doporučení při startu a desinfekční opatření. Pokud se týká návratu vzorků, tam to asi bude složitější než u vzorků z Měsíce a postup bude vypracován za spolupráce všech stran. Hlavně, aby SpX ten rok 2018 stihli a dočkali jsme se brzy dalšího mezníku ve výzkumu vesmíru. Držím palce.
manipulácia s tým jedným stupňom, momentálne vskutku trvá dlhšie, ako vyloženie 200 ks, ISO kontajnerov..
a ako to bude vypadať v budúcnosti?
ja neviem..
citace:...
A to je vela, alebo malo?
netusim kolko sa normalne plati za malu 10m lodicku ani za nakladny remorker s 200kusmi ISO kontajnerov...
Takze kto s kym chce vlastne vybabrat?
Obvyklé lodi se platí podle délky na vodorysce (ta třeba u plachetnic přímo určuje "výkon") a podle poskytnutých služeb (připojení elektřiny, vody, odvoz odpadů, ... atd). Pro malé soukromé lodi čekal bych poplatek zhruba 10USD/metr + 50USD/den.
U nákladních lodí pak přibývají poplatky za vyložený a naložený náklad a s tím související zabrané místo na molu. Očekával bych poplatek cca 50USD/pohyb standardního 20' kontejneru + poplatek za den obsazení mola.
Prám firmy SpaceX nezapadá přímo do těchto kategorií. Nic moc nevykládá, blokuje velkou část mola a přilehlých prostor, díky přítomným hypergolickým palivům a pyrotechnickým zařízením vyžaduje blokace a omezení velkého okolního provozu a bezpečnostní okruh. V podstatě se dá říct, že zabírá místo jako velká výletní loď typu "Princess of the Sea". Takže poplatek je stanoven v obdobné a očekávatelné výši.
Osobně si myslím, že původně to v přístavu brali jako atrakci a reklamu a tak spoustu věcí neřešili. Teď pouze vrací věci do "normálního stavu". ;-) ;-(
citace:...
Prám firmy SpaceX nezapadá přímo do těchto kategorií. Nic moc nevykládá, blokuje velkou část mola a přilehlých prostor, díky přítomným hypergolickým palivům a pyrotechnickým zařízením vyžaduje blokace a omezení velkého okolního provozu a bezpečnostní okruh. V podstatě se dá říct, že zabírá místo jako velká výletní loď typu "Princess of the Sea". Takže poplatek je stanoven v obdobné a očekávatelné výši.
Osobně si myslím, že původně to v přístavu brali jako atrakci a reklamu a tak spoustu věcí neřešili. Teď pouze vrací věci do "normálního stavu"
Je to přesně opačně, než popisuješ.
Port Canaveral si nárokuje zvýšení poplatků vůči SpX hlavně z těchto dvou důvodů:
1) vykládka jednokusového nákladu o váze cca 30 tun pomocí dvou tězkotonážních jeřábů, které táké váží mnoho tun údajně nadměrně opotřebovává přístavní molo a poplatky mají být příspěvkem na jeho opravy a renovaci
2) atraktivní náklad láká nadměrnou pozornost veřejnosti a médií, což údajně způsobuje zvýšené náklady spojené s ostrahou a zajištěním bezpečnosti osob v přístavu.
Z mého pohledu se ze strany přístavu jedná o nehorázný požadavek ($500 / tunu nebo $15000 za jeden kus vyloženého nákladu, podle toho co výjde dráž), jelikož všichni ostatní zákazníci platí za vyloženou tunu řádově nižsí sazby:
Ještě pro úplnost, ASDS dokuje na této mapě vždy u žluté oblasti Container Marine Terminal, v místě s nápisem Cranes
ja by som zainvestoval do vzducholode..
jednoducho by ten "náklad" vyzdvihla priamo s plošiny, a odniesla rovno do "fabriky" bez akýchkoľvek "dopravných obmedzení"
citace:ja by som zainvestoval do vzducholode..
jednoducho by ten "náklad" vyzdvihla priamo s plošiny, a odniesla rovno do "fabriky" bez akýchkoľvek "dopravných obmedzení"
To by bylo elegantní řešení. Smysl by ale mělo až při návratu řádu stovek stupňů za rok, pokud by nebyly ještě jiné důvody či priority. Cena takové vzducholodi se bude nejspíš pohybovat v miliónech dolarů, možná i více.
Za milión dolarů se dá přivézt přes přístav Canaveral asi 66 stupňů a od takového počtu je SpaceX zatím daleko. Navíc provozování vzducholodi by také nebylo zadarmo. Při současných i plánovaných cenách startů je $15 000 drobnost.
citace:...Z mého pohledu se ze strany přístavu jedná o nehorázný požadavek ($500 / tunu nebo $15000 za jeden kus vyloženého nákladu, podle toho co výjde dráž), jelikož všichni ostatní zákazníci platí za vyloženou tunu řádově nižsí sazby:...http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=39766.0;attach=1343018;image ...
...
Pripustam, ze pristav sa snazi vyuzit, mozno az zneuzit situaciu a zapyta si sumu, ktoru je zakaznik ochotny zaplatit...
na druhej strane, to co sp.x. predvadza, ma skutocne daleko od beznej vykladky.
taktiez neviem kolkotonove zeriavy obsluhuju vykladku a na kolko ton boli dimenzovane komunikacie...
som zvedavy ako "slobodny trh" rozuzli tuto otazku
citace:ja by som zainvestoval do vzducholode..
jednoducho by ten "náklad" vyzdvihla priamo s plošiny, a odniesla rovno do "fabriky" bez akýchkoľvek "dopravných obmedzení"
To by bylo elegantní řešení. ... Při současných i plánovaných cenách startů je $15 000 drobnost.
Oba jste vedle. SpX vyjednává s přístavem pronájem několika akrů v jeho severní části, kde by chtěli zbudovat vlastní prostory pro vyložení, skladování a renovaci použitých stupňů. http://www.fox35orlando.com/news/local-news/164663415-story
To vypadá jako hospodárné řešení. Za tři roky počítají s 90 stupni ročně, to by byly skoro dva starty týdně. Řekl bych, že se více bude přistávat na moři, než na souši.
Jo tak už vidím jak sedíte na jednání s Muskem a do očí mu říkáte: $15 000 je drobnost. Tuhle scénu bych rád viděl.
SpaceX v případě že se jim subdodávka zboží nebo služby zdá problematická, tak vždy startuje vlastní inhouse řešení. Toto bude podobný případ. [Upraveno 26.6.2016 ucvrnkls]