Čiliže Pleseck 18.12.86 : opakovaný start na téže rampě po osmi dnech, a jeden den po posledním startu.
Roku 1986.
Před necelými 31 lety.
(Na jiné roky jsem nekoukal. Zběžná kontrola jiných měsíců roku 86 odhalila, že v březnu Progress 25 letěl ze stejmé rampy jako Sojuz Т-15 už po šesti dnech)
Jako jo, SpaceX jsou frajeři, zaslouží pochvalu a bez nich by kosmonautika byla mnohem méně zábavná. Ale "nemít slov" pro tempo startů, které tu bylo dosaženo a více než jedno desetiletí udržováno už v době kdy polovina diskutérů ještě nechodila... to mi přijde jako doklad úpadku kosmonautiky?
Budeme taky žasnout nad výkony moderního průmyslu, když postaví plachetnici schopnout obeplout svět?
citace: Doba, kedy sa bude lietat tyzdenne a za 5-10 milionov sa blizi
Z historického hlediska jistě, pokud není desetiletí žádná míra.
citace:
Jako jo, SpaceX jsou frajeři, zaslouží pochvalu a bez nich by kosmonautika byla mnohem méně zábavná. Ale "nemít slov" pro tempo startů, které tu bylo dosaženo a více než jedno desetiletí udržováno už v době kdy polovina diskutérů ještě nechodila... to mi přijde jako doklad úpadku kosmonautiky?
Tak uz len fakt, ze prirovnavate tuto sukromnu company k (v tej dobe) svetovej kozmonautickej supervelmoci je asi ta najvacsia lichotka co som zatial pocul A ano, kozmonautika je(bola) v upadku - najskor pokles frekvencie pilotovanych letov, potom strata schopnosti lietat BEO, a nakoniec (v USA) celkova strata schopnosti lietat kamkolvek... takze ano, tlieskame ak su 3 starty za 9 dni a budeme tlieskat az sa zase nejaka kapsula vyda dalej ako k ISS
citace: Doba, kedy sa bude lietat tyzdenne a za 5-10 milionov sa blizi
Z historického hlediska jistě, pokud není desetiletí žádná míra.
aktualne sa pouziva Block 3. Zacina lietat block 4, ale to je len nieco ako prechodny model. Finalny block 5 bude koncom roka. SpaceX sa podarilo zvladnut prechod na novy model bez vypadkov vo vyrobe, ako mali pred tym.
V priebehu 18 mesiacov sa planuju 3 starty FH.
Sucasny block 3 je schopny dvoch, troch letov a vyzaduje medziletovu udrzbu. Block 5 zvladne aj 10 letov bez udrzby. Medzi letmi bude prebiehat v podstate len kontrola.
Raptor sa usilovne testuje a zatial vsetko ok. Moznost metanoveho Falconu nie je uplne nerealna...
citace: Tak uz len fakt, ze prirovnavate tuto sukromnu company k (v tej dobe) svetovej kozmonautickej supervelmoci je asi ta najvacsia lichotka co som zatial pocul
A záleží na vlastnictví?
Srovnávám výkon - počet a frekvenci startů. Lze srovnat i cenu toho výkonu, počet zaměstnanců, náklady. Co je na tom divného?
Takže když řeknete, jo, Sověti taky pekli rakety jako housky, ale ne s jednou, nýbrž s několika firmami a mnohem více lidmi, tak můžeme uvažovat nad výkonem zaměstnanců tam a onde, nad pokrokem výroby za padesát let... Ale je mi cizí vaše bazírování na vlastnictví. Je mi srdečně jedno, jestli generální ředitel raketové firmy skládá účty vlastníkům-fyzickým osobám, vlastníkům-firmám/investičním fondům nebo vlastníkům-zástupcům státu. A lidem co ty rakety staví, to koneckonců může být taky jedno, důležitá je (ne)existence dlouhodobé vize, zajištění financování, stav konkurenčního prostředí a tak, ne právní formy vlastnictví.
citace: Tak uz len fakt, ze prirovnavate tuto sukromnu company k (v tej dobe) svetovej kozmonautickej supervelmoci je asi ta najvacsia lichotka co som zatial pocul
A záleží na vlastnictví?
Srovnávám výkon - počet a frekvenci startů. Lze srovnat i cenu toho výkonu, počet zaměstnanců, náklady. Co je na tom divného?
Takže když řeknete, jo, Sověti taky pekli rakety jako housky, ale ne s jednou, nýbrž s několika firmami a mnohem více lidmi, tak můžeme uvažovat nad výkonem zaměstnanců tam a onde, nad pokrokem výroby za padesát let... Ale je mi cizí vaše bazírování na vlastnictví. Je mi srdečně jedno, jestli generální ředitel raketové firmy skládá účty vlastníkům-fyzickým osobám, vlastníkům-firmám/investičním fondům nebo vlastníkům-zástupcům státu. A lidem co ty rakety staví, to koneckonců může být taky jedno, důležitá je (ne)existence dlouhodobé vize, zajištění financování, stav konkurenčního prostředí a tak, ne právní formy vlastnictví.
Ano na vlastnictví hodně záleží.
To byl argument?
V tom případě připomínám příspěvek o kousek výš. SpaceX i ULA jsou soukromé subjekty. Vidí někdo nějaký rozdíl? Já ano, i když forma vlastnictví je stejná.
citace:"Sukromna company" znamena relativne maly pocet zamestnancov. O formu vlastnictva tu skutocne nejde 😉
ULA má výrazně méně zaměstnanců v raketovém businesu než SpaceX.
||
/
... ergo kladívko, rozumím-li tomu správně ...
||
/
ULA je soukromější a hezčí firma než moloch zvaný SpaceX! ;-)
ULA má výrazně méně zaměstnanců v raketovém businesu než SpaceX.
Zajímal by mě zdroj čísel. Nebo řádnou analýzu. Zatím jsem vždy viděl jen počet zaměstnanců čistě ULA bez dodavatelů, což je z logiky věci nefér srovnání, když SpaceX skoro všechno dělá sama.
Třeba pracovníci vyrábějící RD-180 tam nikdy nebyli.
odporúčam ešte raz prečítať predchádzajúce príspevky, možno ten Váš budúci nebude až tak extrémne od veci
Vážení, toto je smiešne. Ja poviem že mi padá sánka z toho, že SpaceX robí 3 štarty v priebehu 10 dní, a zvrhne sa to tu na diskusiu o tom, či je súkromnejšia SpaceX, alebo ULA.
Stačí pochváliť SpaceX (za hocičo) a spustí sa prestrelka. Ste ako na vypínač. Vôbec sa nečudujem že kvalita tohto fóra upadá a už prestávam vidieť zmysel sem niečo písať.
ULA má výrazně méně zaměstnanců v raketovém businesu než SpaceX.
Zajímal by mě zdroj čísel. Nebo řádnou analýzu. Zatím jsem vždy viděl jen počet zaměstnanců čistě ULA bez dodavatelů, což je z logiky věci nefér srovnání, když SpaceX skoro všechno dělá sama.
Třeba pracovníci vyrábějící RD-180 tam nikdy nebyli.
SpaceX na svých stránkách udává 5000+ zaměstnanců.
Samozřejmě, že nelze udělat přesné srovnání, protože každá firma má jinou strukturu. SpaceX má pravděpodobě větší část výroby rakety a vyrábí i Dragona, kdežto ULA až na vyjímky satelity nedělá (vyrábí adaptéry, cubesaty a některé malé družice). ULA víc nakupuje komponenty a subsystémy oproti SpaceX. ULA vyrábí/vyvíjí víc druhů a variant raket (AtlasV, DeltaIV, DeltaII, Vulcan), provozuje 8 středisek, jakožto vládní dodavatel provozuje výukové programy pro školy, několik návštěvnických středisek a dalších aktivity.
Zajímavé je, že důsledkem vládní politiky má SpaceX přístup k ohromnému množství technické dokumentace NASA a i ULA, dokonce odkupuje i komponenty (například "proslavené" heliové nádrže tlakování Falcona původně vyráběla ULA pro raketoplán a NASA je pak jako nadbytečné odprodala SpaceX).
ULA je hrdá na svoji tradici, spolehlivost a součást aerokosmické komunity. Oproti tomu SpaceX se stále staví do role inovátorské garážnické firmy (přitom SpaceX už funguje 15 let).
ULA má vyrovnané hospodaření, SpaceX nemá vyrovnané cash-flow a je příjemcem mnoha nejasných dotací.
ps: ULA nabízí na webu volně ke stažení i 3D modely ve formě souborů pro 3D tiskárny)
citace:Samozřejmě, že nelze udělat přesné srovnání, protože každá firma má jinou strukturu.
Takže veškerá planá diskuse na toto téma je zbytečná.
citace:
Zajímavé je, že důsledkem vládní politiky má SpaceX přístup k ohromnému množství technické dokumentace NASA a i ULA, dokonce odkupuje i komponenty (například "proslavené" heliové nádrže tlakování Falcona původně vyráběla ULA pro raketoplán a NASA je pak jako nadbytečné odprodala SpaceX).
To není zajímavé, ale naprosto logické. Vyvinulo se to za peníze amerických daňových poplatníků, proto je to přístupné každé firmě amerického daňového poplatníka.
citace:ULA má vyrovnané hospodaření, SpaceX nemá vyrovnané cash-flow a je příjemcem mnoha nejasných dotací.
To prostě není pravda. Nemá žádné nejasné dotace.
citace:
ULA je hrdá na svoji tradici, spolehlivost a součást aerokosmické komunity. Oproti tomu SpaceX se stále staví do role inovátorské garážnické firmy (přitom SpaceX už funguje 15 let).
Když tak sleduji vývoj v ULA vs. SpaceX, tak to bude pravda ještě hodně dlouho.
V reakci na záchrany celých stupňů přijdou s plány na záchranu motorů. S plány. Z bývalých štik průmyslu se stali pomalí mastodonti. To pro ně nedopadne dobře...
MK: mám takový pocit, že si v ULA spočítali, že se jim to s Atlasem nevyplatí - drahej Centaur na horním stupni, dlouhodobě neperspektivní dovozovej dole... Jenže kdyby začali už už s Atlasem, tak by Vulcan měl alespoň něco už od začátku...
citace:MK: mám takový pocit, že si v ULA spočítali, že se jim to s Atlasem nevyplatí - drahej Centaur na horním stupni, dlouhodobě neperspektivní dovozovej dole... Jenže kdyby začali už už s Atlasem, tak by Vulcan měl alespoň něco už od začátku...
Přesně tak. Měli veškerý dostupný know how, mraky odborníků, miliardy dolarů. A nic.
Nedivil bych se, kdyby některé z těch firem přežily jen tak, že kapitálově vstoupí do SpaceX.
citace:"Sukromna company" znamena relativne maly pocet zamestnancov. O formu vlastnictva tu skutocne nejde
Vtipné. Vaše logika aplikovaná na pivo:
Státní podnik Budvar je "Sukromna company".
Největší světový pivoobr Anheuser-Busch InBev je "státní company", když je přece táááááááááááááááááááááááááááááááááák velká.
Když chcete firmy rozlišovat podle počtu zaměstnanců a/nebo produktivity na zaměstnance, pište prosím "firma s málo zaměstnanci, firma s vysokou produktivitou" a nemaťte debatu formou vlastnictví, když o ní nejde..
novak: ak mate nutkanie slovickarit a hasterit sa kvoli nepodstatnym definiciam, prosim chodte otravovat svoju manzelku alebo nejakeho ineho nestastnika vo vasom okoli. Mna vas prebytok volneho casu vobec nezaujima.
citace:novak: ak mate nutkanie slovickarit a hasterit sa kvoli nepodstatnym definiciam, prosim chodte otravovat svoju manzelku alebo nejakeho ineho nestastnika vo vasom okoli. Mna vas prebytok volneho casu vobec nezaujima.
SpaceX váli a některý nevyrovnaný jedinci jsou s toho tak paf, že hrubě porušuji pravidla diskusního fóra.