Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: Progress M-27M - selhání při navedení na dráhu k ISS a jeho zánik
29.4.2015 - 16:00 - 
Wikina říká, že žádné rozdělování lodě není - je to logické, pyrotechnika a podpůrné systémy jsou drahé, mají hmotnost a jsou nebezpečné. Z Progressu přežije průlet možná pár tlakových nádrží a nějaký blok elektroniky, no, bude rozumné sledovat, kam to padá, aby nebylo k 70. výročí opět symbolické bombardování Berlína, nebo Prahy... 
29.4.2015 - 17:48 - 
Nevím, zda si dobře pamatuji, ale někde jsem četl, že Progress ztratil tlak v palivovém systému. Únik tlakování mohl způsobit rotaci lodi a pokud jí řídící středisko nezastaví ( což se již zdá nemožné), nebude možný řízený deorbit 
29.4.2015 - 18:56 - 
Oficiálně ztráta mise / ztráta kosmické lodě.

@NASASpaceflight: Progress M-27M is now officially declared LOM/LOV (deceased). What happens next will be interesting.
 
29.4.2015 - 21:05 - 
dopad medzi 5 a 7 májom
najbližšie dva dni sa nedá upresniť kde presne
"povedal Solovyev"
http://www.telegraph.co.uk/news/science/space/11570637/Russian-spacecraft-spins-out-of-control-in-orbit-live.html
 
30.4.2015 - 06:10 - 
to by vážne narušilo chod bl.. "ústavu".. a vydesilo "pacientov"
takže asi nie
 
30.4.2015 - 09:25 - 
Nechci ani domyslet, co by následovalo, kdyby takto podobně selhal Sojuz vezoucí novou posádku. Kdyby po nehodě vyšetřovací komise musela vydat zákaz startů Sojuzů třeba na 1 rok, než se to vyšetří ??? Rok by z toho koukal minimálně. Jak dopravit lidi zpátky z ISS ? Čínská Šenžou nemá potřebné spojovací zařízení. Nerad bych se dožil toho, že by Čína zachraňovala posádku ISS před hladem případně udušením.  
30.4.2015 - 10:28 - 
Posádka byla instruována, aby se pokusila pořídit snímky Progressu 59 prolétajícího pod ISS. 
30.4.2015 - 10:52 - 
Pokračuje další zpřesňování odhadu času zániku a místa dopadu trosek.
Dnes jsou odhady prozatím stále dost široké:

- dopad je možný kdekoli mezi 52° SS a 52° JS
- zánik může nastat kdykoli mezi 7.5 a 11.5.2015 v závislosti na stavu atmosféry
 
02.5.2015 - 09:14 - 
Progress M-27M zachycen na snímcích z paluby ISS. Podle neoficiálních informaci od rusů je loď už zcela bez paliva.
http://www.nasaspaceflight.com/2015/05/stricken-progress-m-27m-spotted-iss-entry-evaluation/

 
02.5.2015 - 09:49 - 
http://ru-cosmos.livejournal.com/1241767.html#comments

"Suchá fakta" o Progressu M-27M + v diskuzi vysvětlující komentáře od autora (vedoucího skupiny v CUPu)
 
02.5.2015 - 09:58 - 
citace:
"Suchá fakta" o Progressu M-27M + v diskuzi vysvětlující komentáře od autora (vedoucího skupiny v CUPu)
Pro ty z nás, kteří jsme ruštinu naposledy použili při maturitě ještě za bývalého režimu, byl by nějaký stručný překlad těch nejdůležitějších informací?
Díky
 
02.5.2015 - 21:53 - 
translate.google.cz - umí vstupní jazyk zadat i ruštinu a zvládne i azbuku výstupem je samozřejmě překlad do českého jazyka.
Toto je pak výsledek - pokud se vám to zde nelíbí tak to klidně zase odstraňte.


Mod:
Odstraněno 50 strojově přeložených příspěvků z ruského diskusního fóra. Všichni zdejší uživatelé znají službu google translator a není třeba ji demonstrovat příspěvkem o 500 řadcích.
 
03.5.2015 - 05:51 - 
Zde je můj pokus, spíš troufalost, o překlad/pochopení "suchých informací" z 2015-04-30 21:11, viz
http://ru-cosmos.livejournal.com/1241767.html#comments

1. 3 sekundy před oddělením Progresu od nosiče Sojuz 2.1A zmizela telemetrie jak z rakety, tak z lodi.
2. Podle údajů ze Země bylo zjištěno oddělení lodi od nosné rakety.
3. Podle útržků telemetrie se nerozevřely dvě antény Progresu a havaroval CVM??, po čemž byl zřejmý přechod z příblížení na 4 obězích na dvoudenní režim.
4. Podle údajů rádiového stanovení oběžné dráhy je apogeum o 40 km výše než nominál
5. Specialisté na raketu Sojuz 2.1A ze Samary sdělili státní komisi, že vypuštění bylo úspěšné??? a zařízení na rádiové zjišťování oběžné dráhy nepracuje správně.
6. Po druhém oběhu tito specialisté přiznali, že oddělení neviděli a že ohlášené parametry dráhy byly vypočtené.
7. Po zapnutí vysílače se ukázalo, že se Progres otáčí jedenkrát za 3 sekundy. Stalo se zřejmým, proč je tak špatná telemetrie.
8. NORAD zjistil oblak trosek mezi třetím stupněm a lodí, zjištěno 44 fragmentů.
9. Následující den byl učiněn pokus snížit úhlovou rychlost Progresu, skončil nezdarem, i když motory ???(měly) pracovat. Závěr: zřejmě poškozené přívody paliva.
10. Přechod na ruční řízení byl uznán jako nemožný??
11. ????? nechytám se????? druhý pokus snížit úhlovou rychlost se nezdařil.
12. Oficiálně byla přiznána nemožnost řízení Progresu. Trvale se zjišťují prvky dráhy pomocí rádia.
13. Nekontrolovaný vstup Progresu do atmosféry může nastat mezi 5. až 8. květnem.
14. Všechno.

Snad jsem se moc při pochopení neseknul. Co je to to CVM?
 
03.5.2015 - 08:37 - 
citace:
havaroval CVM??
Co je to to CVM?

цифровая вычислительная машина
digitální počítač
 
03.5.2015 - 08:43 - 
citace:
5. Specialisté na raketu Sojuz 2.1A ze Samary sdělili státní komisi, že vypuštění bylo úspěšné??? a zařízení na rádiové zjišťování oběžné dráhy nepracuje správně.

Překlad je správný, otazníky jsou nadbytečné.
 
03.5.2015 - 09:09 - 
citace:
9. Následující den byl učiněn pokus snížit úhlovou rychlost Progresu, skončil nezdarem, i když motory ???(měly) pracovat. Závěr: zřejmě poškozené přívody paliva.

"snížit úhlovou rychlost" = zastavit rotaci
"motory ???(měly) pracovat" - k tomu Moskalenko v následné diskusi napsal: "Корабль двигатели не включал, потому что не мог" = Loď nespustila motory, protože nemohla.
 
03.5.2015 - 09:21 - 
citace:
10. Přechod na ruční řízení byl uznán jako nemožný??

Ano. Moskalenko k tomu v diskusi napsal:
"Jako vedoucí týmu TORU jsem byl ochoten to zkusit, ale po obdržení informace o poškození palivového vedení to ztratilo smysl."
 
03.5.2015 - 09:36 - 
citace:
11. ????? nechytám se????? druhý pokus snížit úhlovou rychlost se nezdařil.

"Přechod na jiné [palivové] potrubí a pokus zastavit rotaci bylo také bezvýsledné."
Z diskuse vyplývá, že Progress nemá náhradní palivové vedení.
 
03.5.2015 - 10:03 - 
Klíčem k poruše je to velké apogeum. 3.stupeň špatně vypnul/nevypnul, kdy měl. K oddělení Progressu mohlo dojít při pracujícím motoru 3. stupně a ten pak drcnul do Progressu, roztočil ho a zdemoloval přístrojovou sekci. Má Progress časové oddělení bez ohledu na reálný stav letu? Objevuje se stejný bordel jako u Malajsijců - plán letu je vydáván za skutečný profil, zlehčování stavu, dezinformace pro osobní ochranu atd. 
03.5.2015 - 11:05 - 
K posloupnosti událostí podle diskuze na Novosti kosmonavtiky http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum10/topic14472/?PAGEN_1=63 a následující strany, zejm. 74

526.32 sec - počítač vydal povel GK3 (vypnutí motoru 3. stupně, plán 524.97)
526.51 sec - začalo vypnutí motoru (началось отключение двигателя )
526.67 a 526.73 sec - vypadly oba bloky telemetrie 3. stupně (вырубились два блока сбора телеметрической информации на ступени )

povel na oddělení Progressu a 3. stupně je vydán vždy 3,3+/-0,3 sec po GK3 (tj. podle plánu počítajícího s GK3 v 524.97 (viz výše) v 528.27; podle faktického GK3 měl být v 529.62+/-0.3 sec), oddělení (KO) proběhne 0,13 sec po povelu

aparatura telemetrie stupně je v prostoru mezi nádržemi (kerosin je vrchní), u Progressu na spodku lodi [Upraveno 03.5.2015 novák] [Upraveno 03.5.2015 novák]
 
03.5.2015 - 11:38 - 
T.j. pocitac nekontroluje, ci k vypnutiu motora skutocne doslo? 
03.5.2015 - 12:12 - 
novák: Povel GK3 k vypnutí motoru 3. stupně byl tedy vydán se zpožděním 1,35 sekundy oproti plánu. Zatím mi z toho nevyplývá žádná příčina havárie.

Ervé: K oddělení Progressu došlo až po výbuchu 3. stupně.
 
03.5.2015 - 12:45 - 
Ervé: Malajsijci letěli do vesmíru ?? - o co jde ???

citace:
novák: Povel GK3 k vypnutí motoru 3. stupně byl tedy vydán se zpožděním 1,35 sekundy oproti plánu. Zatím mi z toho nevyplývá žádná příčina havárie.


Jistě, že ze zpoždění nic nevyplývá. Bez přesnější představy o době průseru je však debata nanic.

Z výše uvedené sekvence se zdá, že problém zřejmě nebyl v Progressu (protože ten ještě nebyl aktivní), ale ve 3. stupni a nastal před oddělením stupně a lodi.

K "drcnutí motoru" - no, jenže v odkazované debatě lidi, co přinesli ona čísla (anik), říkají že motor není zodpovědný když se vypnul...


edit: podstatné není zpoždění proti plánu, ale okamžik prvního problému - výpadek telemetrie v 526.67 a 526.73 sec. Do té doby nic neukazovalo na žádný problém. [Upraveno 03.5.2015 novák]
 
03.5.2015 - 13:02 - 
citace:
Jistě, že ze zpoždění nic nevyplývá. Bez přesnější představy o době průseru je však debata nanic.
Váš příspěvek s popisem sekvence plánu a skutečnosti vysoce oceňuji. Moje vypíchnutí zpoždění GK3 [spolu s impulsem dodaným výbuchem třetího stupně] bylo spíš reakcí na Ervého teorii příčiny vysokého apogea.
 
03.5.2015 - 14:31 - 
citace:
citace:
havaroval CVM??
Co je to to CVM?

цифровая вычислительная машина
digitální počítač

Díky, věděl bych EVM = elektroničeskaja vyčislitělnaja mašina, CVM jsem neznal
 
04.5.2015 - 07:03 - 
Takže k oddělení dojde bez informace, jestli se motor opravdu úplně vypnul. Vyšší apogeum buď znamená, že motor fungoval déle (do spotřebování paliva?), a pak došlo k drcnutí do odděleného Progressu, nebo, že stupeň (částečně?) bouchnul a tlaková vlna pohodila Progressem na vyšší dráhu. Myslel jsem, že výbuch stupně by jasně detekovali pozorovatelé, protože místo 3. stupně by tam bylo mračno trosek. současný výpadek telemetrie stupně i Progressu potvrzuje spíš výbuch při vypínání motoru.
Malajsijci jsme myslel jejich mlžení a lhaní při ztrátě B777 nad mořem, off topic, přiznávám.
 
04.5.2015 - 07:15 - 
Také se mi zdá tento scénář ( srážka při oddělení Progressu a stále pracujícím motoru stupně pravděpodobný) 
04.5.2015 - 09:24 - 
predtým ako sa začne palivové vedenie plniť palivom, nemalo by byť "odvetrané" zbavené vzduchu?
tak nejak laicky, mi príde "najjednoduchšie", otvoriť "hore" vo vákuu nejaký ventil, a nechať vzduch s trubiek uniknúť do okolia
nerobia to rusi náhodou, tak?
..
mám nechutné podozrenie
ale pozor, jeto fakt "odvážna" špekulácia, že ten ventil, sa následne neuzavrel, ako mal
a palivo urobilo.. takpovediac "vhuuuš", a teraz poletuje medzi sojuzom a posledným stupňom
[Upraveno 04.5.2015 alamo]
 
04.5.2015 - 10:20 - 
citace:
Takže k oddělení dojde bez informace, jestli se motor opravdu úplně vypnul


To mi s diskuze nevyplynulo.

citace:
současný výpadek telemetrie stupně i Progressu potvrzuje spíš výbuch při vypínání motoru


Výbuch při vypínání motoru asi byl. Otázka je co a proč buchlo. Telemetrie stupně totiž stihla zaregistrovat pokles tlaku ve spalovací komoře i pokles tlaku na přívodu paliva (někdo se v debatě na NK ptal na velikost poklesu a bylo mu dost urážlivým způsobem sděleno že na nulu). Insideři proto tvrdí že k motoru stupně nejsou výhrady. Debata na NK se tak přesunula k nádržím vč tlaku dusíku vytlačujícího palivo. (Nádrž na kerosin na stupni je mimochodem u Sojuzu 2.1a "nová", jiná než u Sojuzu U resp. -FG). Oříškem je že TM byla do výpadku normální a u výbuchu něčeho by se čekaly anomálie (nárůst tlaků někde, únik a odpovídající pokles někde...)

A ještě:
TM z Progressu prý vypadla o chvilku dřív než TM stupně.

 
04.5.2015 - 10:33 - 
citace:
a palivo urobilo.. takpovediac "vhuuuš", a teraz poletuje medzi sojuzom a posledným stupňom


Nevysvětlí problémy na stupni. Nevysvětlí "vše bylo dle TM v pohodě dokud TM nevypadla".
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.096808 vteřiny.