citace:tycka
len otazka kolko elektriky sa minie na vyrobu 1l benzinu? Nebudeme pocitat tazbu ropy pretoze aj uhlie sa musi tazit, otazka je iba cisto vyroba benzinu. Ja len ked ideme pocitat straty elektriky pri vyrobe a vo vedeni a davat to ako minus iba elektroautam ;-)
Nevyrábí se jen benzín, ale zároveň i spousta jiných věcí - ropa není jedna konkrétní sloučenina, ale směs především různých uhlovodíků - takže spotřeba elektrické energie jen na benzín toho nemusí být moc.
Krom toho já jsem pro auta na Zemní plyn - pohon CNG - nikoliv čistě pro benzínová auta. Plyn je plynovodem přiveden přímo na plnící stanici - spalováním z 90% CH4 - Methanu - opravdu vzniká jen mnohem méně škodlivin než spalováním různých uhlovodíků obsažených v benzínu. Myslím ty opravdu závažné škodliviny pro lidské zdraví.
citace:"investoři sedají na lep a jsou okouzlení jeho charisma"
jj... všichni ti investoři a miliardáři (kteří své peníze dostali od kouzelné víly) jsou do jednoho hloupoučká telátka poblouzněná zlým vlkem, teda Muskem a chybí jim ten nadhled, big pikčr a hlavně ty zkušenosti int. diskutérů z čské kotliny, kteří, ač je to s podivem, sice takovými prostředky zdaleka nedisponují, ale zase naprosto sebevědomě vědí, jak s nimi ti co je mají, disponují špatně...
megalike
inak - porovnavat smarty a bugatti, vyrabane v zavedenych fabrikach, s Teslou vyrabanou vo fabrike, ktora sa este len buduje, spolu s celou infrastrukturou, to je take funny
inak - argumentovat proti svetovemu elektromobilizmu energetickym mixom v CR, to je take funny
inak - okydavat niekoho z klamania a tahania penazi na nieco, co skratka NEJDE, ked tomu niecomu stupa predaj vacsim tempom nez vyroba a ten niekto prave doriesuje vsetky takzvane problemy (elektromobilom s udajne neriesitelnym problemom dojazdu sa dnes dostanete napriec celymi USA), to je take funny
a najviac funny je, ze uplne rovnake argumenty som pred 10 rokmi cital o jednom hlupakovi, co si myslel ze moze sam so svojou garazovou firmou postavit orbitalnu raketu. Bohvie co sa s nim stalo... ci mu ti investori neprisli na to ze z nich len taha peniaze...
a najviac funny je, ze uplne rovnake argumenty som pred 10 rokmi cital o jednom hlupakovi, co si myslel ze moze sam so svojou garazovou firmou postavit orbitalnu raketu. Bohvie co sa s nim stalo... ci mu ti investori neprisli na to ze z nich len taha peniaze...
Aneb základní zákon byrokrata: TO NEJDE!
Srovnavat SPACEX a Teslu je podle mě docela mimo. Zatímco Falcon 9 a Dragon považuji za mimořádně dobře navrženou raketu a loď ve stylu - za málo peněz hodně muziky (dokonce tak dobře že lépe to podlě mě nešlo), která se rychle prosadila na hlavním segmentu trhu, Tesla je úplně něco jiného. Dokud to auto nebude stát třetinu toho co stojí teď a neobsadí významnější část trhu, nedá se to srovnávat s úspěchem SPACEX.
citace:Srovnavat SPACEX a Teslu je podle mě docela mimo. Zatímco Falcon 9 a Dragon považuji za mimořádně dobře navrženou raketu a loď ve stylu - za málo peněz hodně muziky (dokonce tak dobře že lépe to podlě mě nešlo), která se rychle prosadila na hlavním segmentu trhu, Tesla je úplně něco jiného. Dokud to auto nebude stát třetinu toho co stojí teď a neobsadí významnější část trhu, nedá se to srovnávat s úspěchem SPACEX.
a ako si predstavujete obchodnu strategiu, ked mate len malo kapacitnu linku, velke naklady na vyvoj, malu produkciu baterii a budujete infrastrukturu?
fakt by ma zaujimalo, ako by ste za tychto podmienok urobil auto pre hlavny segment trhu, pocuvam...
citace:Srovnavat SPACEX a Teslu je podle mě docela mimo. Zatímco Falcon 9 a Dragon považuji za mimořádně dobře navrženou raketu a loď ve stylu - za málo peněz hodně muziky (dokonce tak dobře že lépe to podlě mě nešlo), která se rychle prosadila na hlavním segmentu trhu, Tesla je úplně něco jiného. Dokud to auto nebude stát třetinu toho co stojí teď a neobsadí významnější část trhu, nedá se to srovnávat s úspěchem SPACEX.
a ako si predstavujete obchodnu strategiu, ked mate len malo kapacitnu linku, velke naklady na vyvoj, malu produkciu baterii a budujete infrastrukturu?
fakt by ma zaujimalo, ako by ste za tychto podmienok urobil auto pre hlavny segment trhu, pocuvam...
Ale hlavně budují značku, ford T by se taky neprosadil, kdyby předtím nejezlila auta symbolizující luxus, prostě jde svojí cestou a postupnými kroky, od nejdražších aut k něčemu uprostřed, jak bude vypadat jeho ford T se teprve uvidí (snad)
citace: fakt by ma zaujimalo, ako by ste za tychto podmienok urobil auto pre hlavny segment trhu, pocuvam...
Vůbec nijak, protože nemyslím že elektromobily zatím v dohledné době (cca 20-30 let) budou patřit mezi hlavní segment trhu.
Čímž nevylučuji že v budoucnu nemůže být Tesla zisková a získat nějaké menší procento trhu, ale takových značek aut s malým podílem na trhu je více. Nicméně netvoří žádnou revoluci, připomíná mi to humbuk který kdysi byl s vytápěním rodinných domů elektřinou. Ano, až dokážem stavět za rozumných nákladů fůzní elektrárny a posílíme celou rozvodnou síť, budem všichni topit elektřinou :-) S elektromobily to vidím stejně, tedy tak že to vlastně asi neuvidím.
citace:...připomíná mi to humbuk který kdysi byl s vytápěním rodinných domů elektřinou. Ano, až dokážem stavět za rozumných nákladů fůzní elektrárny a posílíme celou rozvodnou síť, budem všichni topit elektřinou :-)
Zrejme sa na to pozeráte cez české reálie. Bývame v Rakúsku na jednej novej ulici a väčšina domov tu topí elektrinou. Sú dobre zateplené a stačí im jedno malé tepelné čerpadlo. Naše konkrétne keď beží, má zo siete spotrebu 1,3 kW. Za elektrinu platíme 75 Eur mesačne. Ani sa nám neoplatí dať si namontovať elektromer na zvýhodnenú sadzbu pre topenie elektrinou, topíme za základnú sadzbu.
citace:Srovnavat SPACEX a Teslu je podle mě docela mimo. Zatímco Falcon 9 a Dragon považuji za mimořádně dobře navrženou raketu a loď ve stylu - za málo peněz hodně muziky (dokonce tak dobře že lépe to podlě mě nešlo), která se rychle prosadila na hlavním segmentu trhu, Tesla je úplně něco jiného. Dokud to auto nebude stát třetinu toho co stojí teď a neobsadí významnější část trhu, nedá se to srovnávat s úspěchem SPACEX.
a ako si predstavujete obchodnu strategiu, ked mate len malo kapacitnu linku, velke naklady na vyvoj, malu produkciu baterii a budujete infrastrukturu?
fakt by ma zaujimalo, ako by ste za tychto podmienok urobil auto pre hlavny segment trhu, pocuvam...
Nedělat auto na baterky, pokud nechci být průkopníkem slepých uliček.
Okej, takze zase raz mame partiu expertov, ktori nam vysvetlia jak to nejde.
A potom tu mame zopar pomatencov z rakuska co kuria elektrinou,a to lacnejsie nez my ostatni co kurime tym jedinym spravnym sposobom, a tesly nam zacinaju jazdit aj po nasich rozpadnutych cestach vychodoeuropanov, odbornikov na vsetko co nejde
citace:..co kuria elektrinou,a to lacnejsie nez my ostatni ..
Vy to zase překrucujete Vašimi pseudoargumenty, tepelné čerpadlo není úplně totéž co přímé topení elektřinou (např. el. kotel). Má specifické vlastnosti a zdaleka se nehodí ani nevyplatí(!) do všech budov. Nevím jak vy, ale já třeba dost řešil jak budu v domě topit.
citace:...připomíná mi to humbuk který kdysi byl s vytápěním rodinných domů elektřinou. Ano, až dokážem stavět za rozumných nákladů fůzní elektrárny a posílíme celou rozvodnou síť, budem všichni topit elektřinou :-)
Zrejme sa na to pozeráte cez české reálie. Bývame v Rakúsku na jednej novej ulici a väčšina domov tu topí elektrinou. Sú dobre zateplené a stačí im jedno malé tepelné čerpadlo. Naše konkrétne keď beží, má zo siete spotrebu 1,3 kW. Za elektrinu platíme 75 Eur mesačne. Ani sa nám neoplatí dať si namontovať elektromer na zvýhodnenú sadzbu pre topenie elektrinou, topíme za základnú sadzbu.
Takže - pokud to má opravdu jen příkon 1,3 kW - tepelný výkon je maximálně 1,3 * 3 - přibližně 4kW. Takže se musí jedině jednat tzv. pasivní dům - s řízenou (a drahou) rekuperací tepla. To je možné až v poslední době a je to dražší než tzv. úsporný dům. A na bydlení si většina u nás bere hypotéku - takže nárůst ceny za pasivní dům je proto dost zásadní (možná již na hypotéku pak ani nedosáhnete, anebo pokud ano, tak vám již na normální život moc peněz nezbude).
[Upraveno 22.7.2016 tycka]
citace:
Takže - pokud to má opravdu jen příkon 1,3 kW - tepelný výkon je maximálně 1,3 * 3 - přibližně 4kW. Takže se musí jedině jednat tzv. pasivní dům - s řízenou (a drahou) rekuperací tepla. To je možné až v poslední době a je to dražší než tzv. úsporný dům. A na bydlení si většina u nás bere hypotéku - takže nárůst ceny za pasivní dům je proto dost zásadní (možná již na hypotéku pak ani nedosáhnete, anebo pokud ano, tak vám již na normální život moc peněz nezbude).
[Upraveno 22.7.2016 tycka]
Ročnú tepelnú spotrebu máme v energetickom preukaze vypočítanú na 37 kWh/m2. Pasívny dom je do 15 kWh/m2. Nemáme ani rekuperáciu, aj keď to by som chcel mať, aby sme mali stálu ventiláciu. Tých 37 kWh/m2 v našom prípade znamenalo 20 cm Ytongu + 20 cm polystyrénu, pod strechou 40 cm, na prízemí zateplená podlaha, okná s trojsklom dôsledne orientované na juhozápad. Podľa mňa nič zvláštneho, to dnes robí asi každý, kto stavia. Tepelné čerpadlo je Vaillant geotherm VWS 63/3, dodáva 6,1 kW pri pomere 4,7. 6 rokov starý typ, ktorý sa už ani nepredáva. Čo sa týka hypotéky tak stavať nízkoenergetický dom znamená v Rakúsku získať prístup k štátnej pôžičke, o to sa snaží takmer každý. Ako som napísal, na našej ulici takto dom postavila a kúrenie vyriešila väčšina ľudí.
citace:
Nedělat auto na baterky, pokud nechci být průkopníkem slepých uliček.
Já mám ale pocit, že Tesla je zatraceně blízko tomu, jak nakonec elektromobily budou vypadat. Jen je to zbytečně těžké.. a elektromobily mají potenciál být naopak lehčí, než dnešní typická osobní auta, je to jen otázka zvýšení energetické hustoty baterek.
To optimum odhaduju se najde někde kolem tunového auta s možná méně extravagantními výkony (i když ty právě u elektromobilu nestojí nic), ovšem srovnatelným dojezdem (a možná nějakou evolucí "záložního zdroje", který se nepoužije v běžném provozu, ale třeba jen při nečekaném vybití.. protože u elektromobilu si přeci jen nejde dojít k pumpě s kanystrem). Prostě zbývá doladit pár spíše běžných každodenních provozních záležitostí - spíš než nějaký další luxus a autopiloty, apod. Ale pak už bude vývoj rychlý...
citace:..co kuria elektrinou,a to lacnejsie nez my ostatni ..
Vy to zase překrucujete Vašimi pseudoargumenty, tepelné čerpadlo není úplně totéž co přímé topení elektřinou (např. el. kotel). Má specifické vlastnosti a zdaleka se nehodí ani nevyplatí(!) do všech budov. Nevím jak vy, ale já třeba dost řešil jak budu v domě topit.
No tak např. my jsme přes asi dvěma měsíci začali s využíváním odpadního tepla datacentra pro ohřev vody (a v zimě přibude i vytápění). V bytovém domě. A ano - je to pomocí tepelného čerpadla... bez jakýckoliv dotací, apod. (ty servery by prostě stejně hřály jinde... tepla z nich je i tak přebytek, bude se muset připojit víc bytů..)
citace:ovšem srovnatelným dojezdem (a možná nějakou evolucí "záložního zdroje", který se nepoužije v běžném provozu, ale třeba jen při nečekaném vybití..
toto bola jedna z veci obsiahnutych vo zverejnenych patentoch (ktore si tu zjavne nikto nepozeral - hybridna bateria zlozela z Li-ion casti urcenej pre kazdodenne kratke jazdy, a "zalohy" (chem. zlozenie si uz nepamatam) ktora ma vyssiu kapacitu, nizsiu zivotnost a zapoji sa iba pri dlhsich cestach (ktore objektivne tvoria asi tak 1% cinnosti mestskeho auta)
citace:.... s možná méně extravagantními výkony (i když ty právě u elektromobilu nestojí nic)....
Jinak s tou energetickou bilancí a uhlíkovou stopou elektromobilů to bude jiné v zemích, kde je většina el. energie z obnovitelných zdrojů, jako přehrady či geotermální elektrárny, než v zemích jen s elektrárnami na fosilní paliva. Proto také země jako Norsko maximálně podporují rozvoj elektromobilů. U nich to má skutečně ekologický význam.
prehliadol si ze so 400 tisic objednavkami nikto nepocital. To ked sa potom ukaze ze niektori budu na svoje auto cakat roky, tak je jasne ze si to rozmyslia.
Zvysenie produkcie by to vyriesilo, ale znamenalo by investicie a prehlbenie straty, co bude pre alama dalsi dokaz ze musk zlyha a svet dosiahol svoje technomaximum vynalezom vznetoveho motora
Myslím že lidé kteří píší něco takového, by měli podpořit své argumenty kalkulací nákladů na infrastrukturu. Bez toho je to plácání o ničem.
Nejde přeci zdaleka jen o to vyrábět auta! Jde taky o to jak zařídit, aby mohlo dobíjet každý den svá auta celé město. Odkud se bude ta energie brát, jak celý ten výkon přenášet a kdo to zaplatí ?
Už dneska je někde problém pokud chcete doma silnější jistič, energetika vám řekne že vám ho nedají protože nemají kapacitu. A teď si představte, že by spotřeba elektřiny domácností měla narůst třeba na pěti-destinásobek, on to bude problém i když se bude dobíjet v noci. Jak zdraží elektřina a bude na ni taky spotřební daň ?
Nejde přeci zdaleka jen o to vyrábět auta! Jde taky o to jak zařídit, aby mohlo dobíjet každý den svá auta celé město. Odkud se bude ta energie brát, jak celý ten výkon přenášet a kdo to zaplatí?
Souhlasím, že je to problém, ale v žádném případě nepřekonatelná bariéra. Umím si docela dobře představit podobnou diskusi před 100 lety: Nejde přeci zdaleka jen o to vyrábět (benzínová) auta! Jde taky o to jak zařídit, aby mohlo tankovat každý den svá auta celé město. Odkud se bude ten benzín brát, jak celý ten výkon přenášet a kdo to zaplatí? Koně se napasou kdekoliv a napijí z prvního potoka, kolem kterého spřežení pojede.
Taky si nedovedu představit jak každé místo na parkovaní bude vybaveno nabíječkou elektromobilu, hlavně ve vetšich městech. Jestli bude moc každý nabíjet kdy potřebuje, nebo bude pořadník na nabíjeni.