|
První letový vzorek v Rusku projektované zásadně nové nosné rakety Sojuz-5 se plánuje vyrobit do r. 2022, úvodní technický projekt má být ukončen na konci r. 2015 nebo na začátku r. 2016, oznámil v interview pro RIA Novosti generální ředitel samarského Raketového a kosmického centra Progress Alexandr Kirilin.
Maketa Progressem rozpracované perspektivní rakety bude ukázán koncem srpna na Mezinárodním aerokosmickém salonu MAKS 2015 v Moskevské oblasti.
„Nosná raketa Sojuz-5.1 je raketou střední třídy s počáteční hmotou asi 270 tun. V současné době končí úvodní projektování, a nabídneme tento perspektivní projekt našim hlavním objednavatelům — Roskosmosu a ministerstvu obrany", řekl Kirilin.
Nosné rakety Sojuz
© Sputnik/ Yulia Rubtsova
Evropa zakoupí u Ruska 21 nosných raket Sojuz
Podle slov generálního ředitele, bude expertiza projektu uskutečněna koncem r. 2015 nebo v r. 2016.
Nosná raketa Sojuz-5.1 bude moci dopravovat kosmické přístroje na oběžné dráhy různé výšky a sklonu. Na nízkou oběžnou dráhu (asi 200 kilometrů) bude Sojuz-5.1 vynášet náklad o hmotnosti 9 tun, což je více, než vynáší nynější Sojuz-2.1b.
Zdůraznil, že Sojuz-5.1 není modernizací některé z existujících raket, ale zcela novým projektem, který bude konkurenceschopný jak ekonomicky, tak i technicky.
„Zvláštností Sojuzu-5 je použití jako paliva zkapalněného zemního plynu. Raketový motor na zkapalněný zemní plyn je třeba konstruovat od nuly, a máme možnost předem určit při jeho projektování jisté technické a ekonomické charakteristiky, které v konečném důsledku umožní Sojuzu-5 konkurenci s nejlepšími světovými vzory raketové techniky", řekl Kirilin.
Podle jeho slov je předností nového Sojuzu-5.1 jeho technologická jednoduchost: bude v něm asi dvakrát méně součástí, než v Sojuzu-2.
Raketou Sojuz-5.1 se plánuje postupně nahradit existující nosné rakety Sojuz-2.1a a Sojuz-2.1b.
„Mluvit o ceně je zatím brzy, protože se teprve rozpracovává úvodní projekt. Přitom chápeme, že cena nosné rakety Sojuz-5.1 bude menší než cena Sojuzu-2", podotkl spolubesedník agentury.
Progress je jedním ze světových předáků v oblasti projektování a využití nosných raket a kosmických přístrojů.
Více: http://cz.sputniknews.com/svet/20150818/935563.html#ixzz3o5job6Pw
|
|
citace 3.9.2024 - 11:37 - Ervé: Jste si jistý, že raketa pro Progress se může použít pro Sojuz? Nemusí to být pravda, úpravy pro pilotovaný let jsou nejspíš i na raketě.
Tak nákladní lodě Progress jsou přímo odvozeny od lodí Sojuz už od počátku.
Pro start se používá stejné označení rakety.
Jediný rozdíl je v tom, že pokud letí posádka, tak je osazena záchranná raketa a samozřejmě mohou být spuštěny rozšířené procesy ohledně posádky, ale nějaké rozdíly v samotné raketě by byly pouze na úkor její spolehlivosti.
Ani u nově stavěných raket Sojuz 5 (v současnosti se staví čtyři kusy, jedna je jen na zkoušky) se neudává žádný rozdíl.
Uvidíme, až Sojuz 5 otestují s novými motory RD-171 MV, pak budeme vědět více, zatím je kolem toho hodně mlhy, hlavně o jejich parametrech, které prý absolutně nemají konkurenci.
Spekulacím, že větší rozestup mezi starty je plánován z důvodů nového schematu 2+2 posádky, asi také brzy odzvoní, až začnou startovat Sojuzy 5 (má větší průměr). |
|
Nejspíš do tématu Sojuz-5
https://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1800 |
|
Rpzdíly jsou určitě na třetím stupni - uchycení lodě a záchranného systému. další rozdíly mohou být v rádiovém spojení (telemetrie) a autodestrukčních systémech.
A Sojuz 5? Odklady a další odklady (nyní konec 2025, to určitě). Výsledkem jednou možná bude raketa se super výkonnými špičkovými a drahými motory zahazovanými po každém startu. Už dnes zastaralá a neprespektivní. |
|
Záchranný systém je přece přímo připojen k lodi Sojuz, jinak by neměl význam.
Proč by mělo být připojení a připevnění Progressu a lodi Sojuz k raketě rozdílné? Chtělo by to nějaké detaily, protože to není logické.
Tak určitá nabubřelá prohlášení typicky z éry Rogozina jsou dobře známá, ale příčiny nejsou jen technické, že nejsou reálně naplněna.
Např. je dobře známa situace, kdy Putin podepsal 6. listopadu 2007 dekret na výstavbu Kosmodromu Vostočnyj, pak tam přijel na návštěvu, zjistil jen jednu postavenou rampu (tu pak museli údajně z důvodu nekvalitního betonu a chybějící výztuže zbourat a postavit znovu) ze tří, pár plechových přístřešků místo 400 budov - reálně se tam začalo stavět až v roce 2016, když už odtam muselo něco odstartovat, protože náklady se překročily několikanásobně (oficiálně jen dvakrát).
Za 12 let (+ další) nedokázalo Rusko konsolidovat řízení klíčového státního projektu, natož jeho rozkrádání, takže nějaké termíny pro nový Sojuz 5 slouží jen jako penězovody, protože u nových věcí je spousta možností, jak natáhnout termíny a rozpočet...
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/rusko-vladimir-putin-kosmodrom-vostocnyj_1911111441_ako
Proto nový šéf Roskosmosu Borisov nechal před kamerami podepisovat smlouvy ředitele jednotlivých dodavatelů, protože ti nyní za termíny a dodržení rozpočtu odpovídají osobně.
Ale uvidíme, jak se to projeví na Sojuzu 5. Např. než ty motory oficiálně odzkoušeli v reálu, tak jejich první verze už jsou v muzeu. |
|
citace 5.9.2024 - 21:05 - Tesarakt: Záchranný systém je přece přímo připojen k lodi Sojuz, jinak by neměl význam.
Proč by mělo být připojení a připevnění Progressu a lodi Sojuz k raketě rozdílné? Chtělo by to nějaké detaily, protože to není logické....
Nie som na tuto otazku specialista ale su dva mozne pristupy.
1/ jednotnost systemov
2/ nizka cena. poziadavky bezpecnosti na progres su daleko nizsie ako na sojuz. Navyse o sojuzu odpojenie funguje v tandeme so zachrannou vezou. |
|