Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  3    4    5    6    7    8    9  >>
Téma: Různé možnosti letů na Mars
22.6.2016 - 23:03 - 
Ještě k té kolonizaci Marsu roku 2024. Pan Musk má asi 2000 zaměstnanců, počítám, že pro skutečný začátek kolonizace Marsu by bylo nutné dopravit na Mars nějakých 500 tun nákladu, tedy zhruba dnešní ISS. Někde bude nutné bydlet, někde vyrábět kyslík, někde pěstovat rostliny k obživě,..atd, atd. Po Marsu bude nutné nějak jezdit = auta, těžit horniny , .... Dnes by dopravilo tento náklad na Mars asi 100 raket Proton , i při znovupoužitelnosti stupňů raket pana Muska jde o obrovský úkol, na který si dnes zatím netroufnou ani vlády disponující miliardovými rozpočty. Pokud pan Musk pošle za 8 let své lidi na Mars, pak je to skutečný génius !  
23.6.2016 - 00:00 - 
quote:
Tomu termínu, Mars = 2024, já moc nevěřím. Už 5 let nejsou USA schopny létat vlastní kabinou ani na LEO, že by už za pár měsíců startovaly k Marsu ? Kdysi chtěl Bush znovu na Měsíc, padlo to rychle. Myslím, že to tak skončí i s tím Marsem.

Je to jen otázka peněz - kdyby kongres zakázal NASA finnancovat kromě stavby své lodi cokoliv dalšího - tedy především sondy kromě několika přesně uvedených projektů - tak by to bylo mnohem rychleji.
A Měsíc padl především proto, že nový prezident měl prostě jiné plány než kosmonautiku.
[Upraveno 23.6.2016 tycka]
 
23.6.2016 - 11:13 - 
quote:
V roce 2024 poletí první kolonizační výprava SpaceX na Mars


Takže jako na MCT rovnou naostro posadí lidi ? Nějak si nedovedu představit že na to posadí lidi dřív, než bude 2x/3x proveden bezpilotní test celé mise. Přistání na MCT zemi se dá otestovat asi dobře a rychle, ale na marsu jste odkázán jen na kamery a senzory.
 
23.6.2016 - 12:50 - 
Zatím si let na Mars s lidmi vůbec neumím představit. A dokonce , kdyby mělo jít o nějakou stálou kolonizaci ! Soulodí Apolla k Měsíci mělo r.1969 asi 44 tun , přitom šlo jen o skok na Měsíc a zpět bez zásob a bez oné -"kolonizace". K Marsu se poletí asi půl roku, místo pár desítek hodin k Měsíci, zásoby jídla a pití musí být značné. Loď musí umožňovat cvičení a velký pohyb astronautů, tam není možné sedět upoutaný v křesle jako v Apollu. Druhou kosmickou rychlost tak musí získat těleso o hmotnosti minimálně kolem 100 tun, což je zhruba bývalý ruský MIR. Pan Musk by musel realizovat projekt v ceně mnoha a mnoha miliard Dolarů ,myslím tak tři roční rozpočty NASA = 60 miliard Dolarů. Bude na to mít firma pana Muska s asi 2000 zaměstnanci ???  
23.6.2016 - 13:04 - 
quote:
s asi 2000 zaměstnanci


Jste o pár let pozadu. Na svém webu hrdě uvádějí 4000+ zaměstnanců.
 
23.6.2016 - 14:02 - 
K misi na Mars pana Muska. Až letos v listopadu poprvé odstartuje Falcon Heavy, bude moci dopravit k Marsu náklad o hmotnosti 13,6 tuny. Jak známo, kdysi měla kabina Apollo - 5,5 tuny a servisní modul - 14,5 tuny. Dohromady 20 tun. Falcon Heavy není schopen vyslat na dráhu k Marsu ani Apollo bez LM. Heavy váží přes 1400 tun , kolik startů by bylo nutných pro vytvoření soulodí na let k Marsu ?? Saturn -5 zvládl přistání na Měsíci při jediném startu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
 
23.6.2016 - 14:18 - 
Připomínám, že Muskovy případné pilotované lety na Mars by neměly probíhat pomocí Falcon Heavy, ale pomocí mnohem většího mnohonásobně použitelného systému zvaného MCT (Mars Colonial Transporter) - https://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Colonial_Transporter . Tento systém zatím nebyl oficiálně představen (k tomu má dojít na podzim 2016) ale neoficiálně se předpokládá, že MCT by mohl být až 4x větší (těžší) než Saturn 5. 
23.6.2016 - 16:05 - 
Zdá se mi být nemožné, aby se roku 2024 letělo na Mars za pomoci něčeho, co bude teprve letos na podzim ukázáno jen jako projekt na papíře. Navíc, nosič má být gigantický , minimálně jako Energija - VULKAN s osmi urychlovacími stupni /200 tun na LEO/. Rusové si spočítali, že jenom znovuobnovení výroby Energije, tedy už letově odzkoušeného stroje, by je vyšlo na 10 miliard Dolarů. Nevěřím ani oné ohromné lacinosti při znovupoužitelnosti prvního a druhého stupně. To už jsme tu měli s raketoplánem. Z nejlacinějšího nosiče v projektu se v praxi stal naopak ten nejdražší. A přitom startovací boostery i orbiter měly vícenásobné užití. Pochybuji i o samotné myšlence - "Kolonizace Marsu". Mars je poušť skoro bez atmosféry , kdo se tam vydá, tak se bude celý zbytek života potloukat venku ve skafandru jako nějaký potápěč - cokoli dělat na Marsu bude 1000 x obtížnější a dražší jak na Zemi. Mezi Marsem a Měsícem není velký rozdíl, Měsíc je úplně bez atmosféry , Mars má nějakou "mýdlovou bublinu". Pokud by lidé byli skutečně r.2024 na Marsu, tak by to byl obří paradox ! Na Měsíci = 380 000 km daleko nikdo, na Marsu = 56 až 400 mil km od Země kolonizátoři. Je to stejné, jako kdyby se nějaký Pražák rozhodl jezdit nakupovat potraviny do Brna a přitom měl Globus s Tescem rovnou pod okny paneláku.  
23.6.2016 - 16:28 - 
Jen tři poznámky:

1) Tématem SpaceX MCT se zde zabýváme již delší dobu ve speciálním vlákně, které doporučuji prostudovat :
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1698

2) MCT má být navržen tak, aby byl schopen na povrch Marsu doručit okolo 100 tun užitečného zatížení a po vyrobení dostatečného množství paliva z místních zdrojů se vrátit zpět na Zemi a to eventuelně i s 20-25 tunami zpětného nákladu. Více detailů má být zveřejněno během dvouhodinového vystoupení EM na konferenci v Mexiku dne 30.9.2016. https://www.iac2016.org/Congress.html#congress

3) V nedávném Muskově rozhovoru pro TWP mluvil o plánu vysílat Red Dragony na Mars v každém okně od 2018 a při té příležitosti se také letmo zmínil o MCT a to tak, že první bezpilotní let tohoto dopravního prostředku by k Marsu rád vyslal v roce 2022 a pokud vše bude probíhat dobře, tak první let s menší posádkou v následujícím okně v roce 2024.
https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2016/06/10/elon-musk-provides-new-details-on-his-mind-blowing-mission-to-mars/
 
23.6.2016 - 16:58 - 
Jestli se podaří v nejbližších 1-2 letech zprovoznit a plně odzkoušet FH (bez návratu 3 modulů), je celkem reálné, že do r. 2024 se podaří pomocí FH a Red Dragon odebrat nějaký vzorek Marsu a vrátit ho na Zem. V žádném případě do r.2024 nezačne nějaká „ kolonizace Marsu“. Nejde jen o obrovské technické a vědecké problémy s takovou misí a stavbou a odzkoušením BFR/MCT, nemluvě o výrobě paliva a kyslíku na Marsu. Myslím, že lidstvo na Zeměkouli má tolik závažných problémů, které se stále zhoršují s nárůstem populace, zhoršením životního prostředí i rozdělením světa na bohaté a chudé, že prvořadá otázka bude v tomto století ukočírovat tyto problémy na Zemi, protože nějaká kolonizace pustého Marsu je ani v nejmenším nezlepší, nýbrž obrovskými náklady ještě zhorší.
Něco jiného je však výzkum Marsu automaty nebo pobyty omezeného počtu výzkumníků s návratem. To bude probíhat a problémy na Zemi to moc neovlivní. Touha poznávat nové a dosáhnout prvenství se nedá ničím zastavit.
 
23.6.2016 - 17:05 - 
Zdá se mi být nemožné, aby se roku 2024 letělo na Mars za pomoci něčeho, co bude teprve letos na podzim ukázáno jen jako projekt na papíře.

To, že se někomu něco zdá nemožné, ještě neznamená, že je to nemožné doopravdy.
Byly časy, kdy akademici tvrdili, že je nemožné, aby letadlo těžší vzduchu létalo. A lítá.
V září 1962 Kennedy ve svém projevu vyhlásil cíl pilotovaného přistání na Měsíci do roku 1969. Vzhledem k dosavadním "úspěchům" americké kosmonautiky a vzhledem k tomu, že koncepce letu na Měsíc nebyla ani na tom pověstném papíru, se tomu dalo jenom smát, až se za břicho popadalo. A přistáli - za necelých sedm let.
Myslím, že teď, o půlstoletí později, máme úplně jinou technickou i ekonomickou základnu, než v 60. letech. Rok 2024 je až za osm let, přičemž F9 pravidelně lítá, s tím, že je zcela nesrovnatelný s raketami počátku 60. let, ještě letos poletí FH, nesrovnatelný s čímkoliv v historii kromě Saturnu 5 a Eněrgije, a Musk už víckrát dokázal, že slovo "nemožnost" jaksi nechápe. Takže uvidíme.
 
23.6.2016 - 17:09 - 
Myslím, že lidstvo na Zeměkouli má tolik závažných problémů, které se stále zhoršují s nárůstem populace, zhoršením životního prostředí i rozdělením světa na bohaté a chudé, že prvořadá otázka bude v tomto století ukočírovat tyto problémy na Zemi, protože nějaká kolonizace pustého Marsu je ani v nejmenším nezlepší, nýbrž obrovskými náklady ještě zhorší.

To všechno a ještě mnohem horšího se na světě opravdu děje, ale - je Muskovým úkolem napravovat to, co podělali jiní? Já myslím, že ne, a že je v jeho kompetenci se rozhodnout, čemu bude věnovat pozornost a do čeho vrazí svoje schopnosti, práci a peníze.
 
23.6.2016 - 17:24 - 
quote:
Myslím, že lidstvo na Zeměkouli má tolik závažných problémů, které se stále zhoršují s nárůstem populace, zhoršením životního prostředí i rozdělením světa na bohaté a chudé, že prvořadá otázka bude v tomto století ukočírovat tyto problémy na Zemi, protože nějaká kolonizace pustého Marsu je ani v nejmenším nezlepší, nýbrž obrovskými náklady ještě zhorší.

To všechno a ještě mnohem horšího se na světě opravdu děje, ale - je Muskovým úkolem napravovat to, co podělali jiní? Já myslím, že ne, a že je v jeho kompetenci se rozhodnout, čemu bude věnovat pozornost a do čeho vrazí svoje schopnosti, práci a peníze.


A kdo ví, jestli mnoho pozemských problému ona kolonizace nakonec nevyřeší, vzhledem k tomu, co bude třeba řešit v technologiích regulace prostředí, tak se můžem dočkat revoluce, proti které budou emisní povolenky jak pazourek vůči železu
 
23.6.2016 - 17:42 - 
Ano, Saturn-5 byl vyvinut za 7 let a přistálo se s ním na Měsíci. Ovšem bylo to za obrovského finančního a technického nasazení doslova celých USA od západního pobřeží po východní. Byl to úkol veskrze politický a vládní, byly to časy souboje dvou supervelmocí,SSSR a USA, socialismu a kapitalismu. Každému tehdá bylo jedno, zda projekt Měsíc bude nějak finančně přínosný či nikoli, cíl byl jediný :"Porazit v kosmu SSSR ať to stojí co to stojí". To se roku 1969 povedlo , pak přišlo vystřízlivění a cesty na Měsíc byly nejméně na dobu 60 let opuštěny. Dnes existuje socialismus jen na Kubě a v Severní Koreji, těm není nutné něco dokazovat. Vysílat stovky a tisíce lidí do pouští Marsu za desítky miliard Dolarů je zřejmý nesmysl , který nikomu nic nepřinese. Navrhuji zkusmo poslat do Antarktidy na ledovec 25 000 Čechů , vybavit je tam : domy, skůtry, tělocvičnami, bazény, kinosály, knihovnami, skleníky, chovem drobného zvířectva a postavit tam několik velkých letišť pro pravidelné zásobování vším možným i nemožným. Jenom se pak zeptám :"Kdo to zaplatí ??" Čím by se vlastně třeba 20 000 lidí na Marsu zabývalo ?? Všichni by něco měřili a zkoumali ?  
31.7.2016 - 11:28 - 
Já misi Space x Mars 2018 považuji v podstatě za zbytečnou akci z hlediska budoucích cest lidí na Mars. Jde především o propagandu. Falcon Heavy dokáže urychlit k Marsu jen asi 13,6 tuny nákladu, tedy jen samotnou kabinu a nic jiného. Kabina má o něco větší prostor než jaký byl v Trabantu , tedy jen magor v ní může sedět půl roku na cestě k Marsu. Bude tam hnít za živa. Takže budoucí cesty lidí k Marsu budou zcela jinou raketou něž Falcon Heavy a ve zcela jiné kabině než Dragonu. To všechno bude nutné teprve vyvinout, takže slíbený rok 2024 pro "kolonizaci Marsu panem Muskem" je jenom bláhový sen idealisty. Pro nějakou větší akci na Marsu je tam nutné poslat loď o minimálně 100 až 200 tunách , Saturn- 5 zvládl k Měsíci roku 1969 - 46 tun. Tedy pro smysluplný let lidí k Marsu považuji při úrovni dnešních technologií min. 4 starty Saturnu - 5 , pospojování na oběžné dráze a odlet. Program Apollo stál tehdá 22 miliard, vzhledem k oslabení dolaru za 50 let asi na čtvrtinu bude nutné vrazit do cesty lidí na Mars minimálně !!! - 100 miliard Dolarů. Už se těším na Muskovy záměry k obejití přírodních a ekonomických zákonů. 
31.7.2016 - 11:42 - 
quote:
jen asi 13,6 tuny nákladu, tedy jen samotnou kabinu a nic jiného.


srsly? prázdný Dragon bez nákladu že váží 13.6 t? doporučuju si před zahájením trollování pročíst parametry zásobovacích misí k ISS :-) Tyto mise ale navíc startují na dráhu s vysokým sklonem - mise F9H do hlubokého kosmu využijou blízkost rovníku, nonost i obyčejného F9 na takové dráze by byla vyšší, než k ISS...

quote:
Kabina má o něco větší prostor než jaký byl v Trabantu


Pokud by v ní neseděli 4, ale jen 1-2 lidi, tak to tak hrozné není...

ale hlavně: v "trunku" může Dragon 2 při startu nést modul BEAM, jak bylo nedávno demonstrováno. A ten když se nafoukne, tak v něm pro 1-2 lidi není zas _tak_ málo místa (ne na hromy, ale už to nejde označit za "hnití").

Dragon 2 + BEAM mohou nejspíš podniknout zdaleka nejkomfortnější misi za hranici LEO, jaká dosud byla provedena a může s sebou na takový "výlet" vést zhruba asi 4-8t zásob (4 t prázdný Dragon 2, 1 t BEAM, samozřejmě kromě BEAMu by to asi chtělo i nějaké skládací solární panely - prostě bude to miset být verze s prodlouženým trunkem, tedy "kombík"..)

NASA v současnosti první zkušební výlet za hranice LEO plánuje až na rok 2022. Srovnatelnou misi se stejným nebo větším komfortem by F9H + Dragon 2 + BEAM mohl být schopen podniknout právě už někdy po roce 2018 (samozřejmě háčky tam budou... např. "man-rating" F9H...) [Upraveno 31.7.2016 xChaos]
 
31.7.2016 - 12:51 - 
quote:
Já misi Space x Mars 2018 považuji v podstatě za zbytečnou akci z hlediska budoucích cest lidí na Mars. Jde především o propagandu. Falcon Heavy dokáže urychlit k Marsu jen asi 13,6 tuny nákladu, tedy jen samotnou kabinu a nic jiného. Kabina má o něco větší prostor než jaký byl v Trabantu , tedy jen magor v ní může sedět půl roku na cestě k Marsu. Bude tam hnít za živa. Takže budoucí cesty lidí k Marsu budou zcela jinou raketou něž Falcon Heavy a ve zcela jiné kabině než Dragonu. To všechno bude nutné teprve vyvinout, takže slíbený rok 2024 pro "kolonizaci Marsu panem Muskem" je jenom bláhový sen idealisty. Pro nějakou větší akci na Marsu je tam nutné poslat loď o minimálně 100 až 200 tunách , Saturn- 5 zvládl k Měsíci roku 1969 - 46 tun. Tedy pro smysluplný let lidí k Marsu považuji při úrovni dnešních technologií min. 4 starty Saturnu - 5 , pospojování na oběžné dráze a odlet. Program Apollo stál tehdá 22 miliard, vzhledem k oslabení dolaru za 50 let asi na čtvrtinu bude nutné vrazit do cesty lidí na Mars minimálně !!! - 100 miliard Dolarů. Už se těším na Muskovy záměry k obejití přírodních a ekonomických zákonů.

Pokud vím, o pilotované výpravě Dragona k Marsu se nikdy neuvažovalo. A že tam přesto v roce 2018 poletí (doufejme), byť jako náklaďák? No, nějak se musí tu cestu na Mars naučit, než tam pošlou lidi, ne? Navíc díky těm Dragonům můžou obhlédnout terén, vytipovat ideální místo pro přistání, vyzkoušet díky zařízení, které tam dopraví, výrobu paliva z místních zdrojů atd. Souhlasím, že jedna z klíčových funkcí je reklama SpaceX, ale to bych vůbec nezatracoval. Při postojích drtivé většiny veřejnosti ke kosmonautice (vyhazování peněz atd.) je každá propagace dobrá.
 
31.7.2016 - 14:07 - 
Za největší slabinu vizí pana Muska považuji to, že je to soukromá firma, která nemá-li zkrachovat, tak musí na své činnosti vydělávat. Například v historii automobilky Tesla byly zatím jenom každoroční prodělky místo zisků. Jak ale zaplatit cestování lidí na Mars raketami pana Muska ?? Reklamou ? Placením lidí za umožnění jejich cesty na Mars ? Tedy :"Vy mi dáte 100 milionů USD a já vás za to dopravím na Mars." Snad by se pár takových boháčů i našlo, ovšem postavit na tomhe dobývání vesmíru, to mi připadá krajně ubohé ! Nevím ,jaké jsou dnes cenové relace v porovnání ceny startu třeba Falconu - 9 a srovnatelných nosičů v Číně nebo Indii. Ano, snad prodej nějakých nových supertechnologií celému světu by to mohl zaplatit, zatím ale nevím jakých. Zatím se starty Falconu-9 platí hlavně vynášením komerčních telekomunikačních satelitů podle známého vzorce : My vám vyneseme telekomunikační satelit a vy nám za to zaplatíte třeba 50 milionů. To už tu máme 40 let, nic nového pod Sluncem. Kdo ale bude platit mnohem vyšší sumy za cesty lidí na Mars soukromé firmě ??  
31.7.2016 - 14:19 - 
quote:
Kdo ale bude platit mnohem vyšší sumy za cesty lidí na Mars soukromé firmě ??

Podle mne je jeho hlavním cílem (kromě využití těchto studií pro vlastní PR - tedy své větší zviditelnění) je přinutit NASA, aby byť zřejmě o dost skromnější projekt financovala a on byl hlavním dodavatelem potřebné techniky.
Tedy především z jeho hlediska je to hledání dalšího odbytiště pro jeho rakety a kosmické lodě.
 
31.7.2016 - 14:28 - 
quote:
Za největší slabinu vizí pana Muska považuji to, že je to soukromá firma, která nemá-li zkrachovat, tak musí na své činnosti vydělávat. Například v historii automobilky Tesla byly zatím jenom každoroční prodělky místo zisků. Jak ale zaplatit cestování lidí na Mars raketami pana Muska ?? Reklamou ? Placením lidí za umožnění jejich cesty na Mars ? Tedy :"Vy mi dáte 100 milionů USD a já vás za to dopravím na Mars." Snad by se pár takových boháčů i našlo, ovšem postavit na tomhe dobývání vesmíru, to mi připadá krajně ubohé ! Nevím ,jaké jsou dnes cenové relace v porovnání ceny startu třeba Falconu - 9 a srovnatelných nosičů v Číně nebo Indii. Ano, snad prodej nějakých nových supertechnologií celému světu by to mohl zaplatit, zatím ale nevím jakých. Zatím se starty Falconu-9 platí hlavně vynášením komerčních telekomunikačních satelitů podle známého vzorce : My vám vyneseme telekomunikační satelit a vy nám za to zaplatíte třeba 50 milionů. To už tu máme 40 let, nic nového pod Sluncem. Kdo ale bude platit mnohem vyšší sumy za cesty lidí na Mars soukromé firmě ??


Já si zase myslím, že ti co lidi dovezou na Mars, budou právě soukromé firmy. Právě komercionalizace blízkého Vesmíru, tj. oběžné dráhy Země a Měsíce, včetně jeho povrchu, způsobí ten správný boom, který přivede nové zákazníky a nové podnikatele, protože dokud nebude po těchto věcech poptávka, nic moc se dít nebude.
Proto v případě SpaceX považuji za výhodu, že jde o soukromou firmu.

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
31.7.2016 - 15:31 - 
Asi jsem opravdu staromódní, ale z představy, že by "dobytí Marsu" prvním pozemšťanem - "na komerčním základě"- mělo vypadat třeba následovně mi naskakuje husí kůže !

1. Rozhovor s kosmonautem z kabiny těsně před vystoupením na povrch Marsu . Panu Muskovi jsem zaplatil za tuto cestu 135 milionů Dolarů. Jak jsem je získal ? V Detroitu loni zavraždili feťáci mého 86 letého dědečka, který tam vyráběl zemědělská hnojiva. Dědil jsem po něm pěkný prachy a tedy díky této vraždě jsem nyní na tom Marsu !

2. Nyní "proslov" prvního pozemšťana při prvním kroku na Marsu :" Není lepší auto, než od firmy Hyudayi. Nejlepší nápoj lidstva = Coca - Cola !!" Jak známo na Měsíci se kdysi říkalo:"Je to veký krok pro lidstvo".

3. Když se dostanou do záběrů kamer záda kosmonauta ve skafandru,tak na zádech vidíme mimo jiné reklamní nápisy : Škoda Auto , Tabák Kutná Hora, Audi, BMW, MF Dnes, TV Nova, Polévky Vitana,.....

4. Když poprvé kopne jakousi motyčkou do povrchu Marsu, tak hlásí na Zemi :" Podobně kvalitní nářadí koupíte jedině v Hornbachu !"

P.S. Nevím, ale z podobné komercializace dobývání kosmu je mi skoro zle.
 
31.7.2016 - 15:53 - 
quote:
Asi jsem opravdu staromódní, ale z představy, že by "dobytí Marsu" prvním pozemšťanem - "na komerčním základě"- mělo vypadat třeba následovně mi naskakuje husí kůže !
1. Rozhovor s kosmonautem z kabiny těsně před vystoupením na povrch Marsu . Panu Muskovi jsem zaplatil za tuto cestu 135 milionů Dolarů. Jak jsem je získal ? V Detroitu loni zavraždili feťáci mého 86 letého dědečka, který tam vyráběl zemědělská hnojiva. Dědil jsem po něm pěkný prachy a tedy díky této vraždě jsem nyní na tom Marsu !
2. Nyní "proslov" prvního pozemšťana při prvním kroku na Marsu :" Není lepší auto, než od firmy Hyudayi. Nejlepší nápoj lidstva = Coca - Cola !!" Jak známo na Měsíci se kdysi říkalo:"Je to veký krok pro lidstvo".
3. Když se dostanou do záběrů kamer záda kosmonauta ve skafandru,tak na zádech vidíme mimo jiné reklamní nápisy : Škoda Auto , Tabák Kutná Hora, Audi, BMW, MF Dnes, TV Nova, Polévky Vitana,.....
4. Když poprvé kopne jakousi motyčkou do povrchu Marsu, tak hlásí na Zemi :" Podobně kvalitní nářadí koupíte jedině v Hornbachu !"
P.S. Nevím, ale z podobné komercializace dobývání kosmu je mi skoro zle.

To bylo fakt dobrý!
I já jsem hodně staromódní, na druhé straně od klukovských let se rád dívám na závody F1, kde by to bez reklamy vůbec nešlo. A ani mi tam nevadí, člověk si vyvine selektivní pozornost, díky níž vidí ty skvělé monoposty a firemní loga přehlíží. Je to daň za exkluzivitu formulí, a protože let na Mars bude představovat exkluzivitu takového řádu, že nějaké Ferrari bude vedle toho vypadat jako žebřiňák, tak jsem ochotný se s tou Coca-colou smířit. O Vitaně nemluvě, tu bych oslavil šampaňským.
 
31.7.2016 - 16:03 - 
Osobně mi komerční doprava lidí na Mars nepřipadá o nic horší, než ta státní. U letecké dopravy je to běžné. A na reklamy jsme zvyklí z televize, novin i internetu, takže proč ne? Ovšem rád bych tu připomněl, že dlouhodobým cílem Muska je snížit cenu za jednu letenku na Mars na cca 0,5 milionu USD (tedy žádných loudilem střelených 135 milionů USD). Klíčem k tomuto cíli, který zatím asi neumíme docenit, je úplná mnohonásobná použitelnost všech dílů dopravního systému. Právě ta znovupoužitelnost mění všechny naše dosavadní kosmonautické zkušenosti a běžné představy. Osobně tento směr podporuji a doufám, že to Musk a SpaceX opravdu dokáže. 
31.7.2016 - 16:08 - 
quote:
Asi jsem opravdu staromódní, ale z představy, že by "dobytí Marsu" prvním pozemšťanem - "na komerčním základě"- mělo vypadat třeba následovně mi naskakuje husí kůže !

..
P.S. Nevím, ale z podobné komercializace dobývání kosmu je mi skoro zle.


Proč? Reklama nikoho o nic neokrádá. Mě je spíš zle z toho, když se nějaký stát rozhodne pro let na Mars a pak to financuje z daní, tedy z peněz, které musí ukrást soukromým vlastníkům.

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
31.7.2016 - 16:33 - 
quote:
quote:
Asi jsem opravdu staromódní, ale z představy, že by "dobytí Marsu" prvním pozemšťanem - "na komerčním základě"- mělo vypadat třeba následovně mi naskakuje husí kůže !
P.S. Nevím, ale z podobné komercializace dobývání kosmu je mi skoro zle.

Proč? Reklama nikoho o nic neokrádá. Mě je spíš zle z toho, když se nějaký stát rozhodne pro let na Mars a pak to financuje z daní, tedy z peněz, které musí ukrást soukromým vlastníkům.

Kdežto u komerční reklamy to financují pouze konzumenti dané značky, což je mnohem víc fair.
K tomu ale u SpX nikdy nedojde. Pokud na nosiči, lodi, skafandru nějaké logo bude, tak jen SpX, nebo zákazníka pro něhož se mise letí ... např. Mars Colonization and Tourism Association.
 
31.7.2016 - 18:01 - 
http://www.spacex.com/about/capabilities
SpX uvádí v oficiálním dokumentu nosnost FH k Marsu 13,6 tun, je tedy zbytečné spekulovat, že může s nákladem v trunku odvézt více. To je maximální celková nosnost bez jakéhokoliv návratu stupňů FH.
Jestliže se SpX podaří pomocí FH do r. 2018 nebo 2020 přistát na Marsu s Red Dragonem, pak v duchu svého PR může dobře tvrdit, že zahájil kolonizaci Marsu, pokud v celkové nosnosti FH dokáže umístit dovnitř Dragonu malou raketu, která by odpravila vzorky půdy k Zemi. Myslím, že toto by Musk mohl dosáhnout ve své režii.
Pro skutečnou kolonizaci Marsu na př pomocí BFR/MCT bude nepochybně hledat (jak také píše pan Tyčka) zákazníky (včetně NASA), kteří by projekt zaplatili a on za úhradu poskytl nosný prostředek. Pak už bude záležet na investorech, případně vládních nebo turistických organizací světa, zda se projekt postupně uskuteční v průběhu 20, 50 nebo 100 let.
 
31.7.2016 - 18:16 - 
quote:

Kdežto u komerční reklamy to financují pouze konzumenti dané značky, což je mnohem víc fair.
K tomu ale u SpX nikdy nedojde. Pokud na nosiči, lodi, skafandru nějaké logo bude, tak jen SpX, nebo zákazníka pro něhož se mise letí ... např. Mars Colonization and Tourism Association.


Ano to je spravedlivější, protože nikdo nikoho nenutí násilím danou věc kupovat. Jak tedy budou soukromé společnosti financovat své kosmické podnikání a co budou mít na skafandrech a nosičích, je jejich věc, ale bez těchto soukromých aktivit bude lidstvo jako takové jen přešlapovat na místě.
To, že firmy to myslí s využitím Vesmíru opravdu vážně je vidět na tom, kolik jich za tímto účelem vzniká a na množství soukromých prostředků, které do těchto firem, v posledních několika letech, proudí.

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
31.7.2016 - 20:04 - 
Mně skutečně dobývání vesmíru připadá jako celospolečenský nebo dokonce celosvětový úkol, nikoli jen - "firemní" - úkol. Proto mi nevadí ,když poslanci = ti, které jsem si ve volbách zvolil, rozhodnou svými hlasy o složení výdajů státního rozpočtu na příští rok. Tedy i o výši výdajů na výzkum kosmu. Tím neříkám, že by se neměly využívat patenty nebo vynálezy soukromých firem, což bylo vlastně už i u projektu Apollo , kde za tučné státní peníze makaly soukromé firmy až se z nich kouřilo a výsledkem bylo něco neuvěřitelného. Období 1962-69 bylo nejúspěšnějším obdobím světové kosmonautiky, to už nikdo nikdy nepřekoná , ani pan Musk. Během 7 let !! byly dány do užívání tři typy kosmických kabin /Mercury, Geminni, Apollo/ , proběhl automatický výzkum Měsíce/Surveyor/, byly vyvinuty a vyzkoušeny dvě obří rakety Saturn i přistávací modul LM. Neuvěřitelné ! V roce 2010 předvedl pan Musk svou raketu Falcon , o nosnosti Saturnu I na LEO. Srovnejme si, co bylo dosaženo za stejnou dobu 1962-69 v USA v režii státních peněz NASA a nyní za 6 let v režii soukromé firmy pana Muska.  
31.7.2016 - 21:13 - 
quote:
Mně skutečně dobývání vesmíru připadá jako celospolečenský nebo dokonce celosvětový úkol, nikoli jen - "firemní" - úkol. Proto mi nevadí ,když poslanci = ti, které jsem si ve volbách zvolil, rozhodnou svými hlasy o složení výdajů státního rozpočtu na příští rok. Tedy i o výši výdajů na výzkum kosmu. Tím neříkám, že by se neměly využívat patenty nebo vynálezy soukromých firem, což bylo vlastně už i u projektu Apollo , kde za tučné státní peníze makaly soukromé firmy až se z nich kouřilo a výsledkem bylo něco neuvěřitelného. Období 1962-69 bylo nejúspěšnějším obdobím světové kosmonautiky, to už nikdo nikdy nepřekoná , ani pan Musk. Během 7 let !! byly dány do užívání tři typy kosmických kabin /Mercury, Geminni, Apollo/ , proběhl automatický výzkum Měsíce/Surveyor/, byly vyvinuty a vyzkoušeny dvě obří rakety Saturn i přistávací modul LM. Neuvěřitelné ! V roce 2010 předvedl pan Musk svou raketu Falcon , o nosnosti Saturnu I na LEO. Srovnejme si, co bylo dosaženo za stejnou dobu 1962-69 v USA v režii státních peněz NASA a nyní za 6 let v režii soukromé firmy pana Muska.


smarjajozefe, to snad zle citam. To akoze keby nahodou dobytie marsu financovali firmy v ramci nejakej reklamnej manie, tak vy budete protestovat? ten celospolocensky ukol caka na splnenie uz polstorocie, pretoze celospolocensky vsetci radsej minaju na ine nezmysly.

porovnavanie apolla a spacex je kolosalny nezmysel, ktory je aj matematicky vyjadritelny.

100:1

taky je pomer financnych zdrojov medzi apollom a muskom.
Je na Vase posudenie ci aj vysledky su 100:1, podla mna nie
 
29.8.2016 - 22:38 - 
TO : Aleš Holub

Právě zde vidím slabinu v koncepci levného soulodí BFR/MCT. Levné může být jen při vysoké opakovatelnosti startů. Startovací okno k Marsu je většinou ale jen 24 až 30 dní. Pokud by se mělo vše stihnout s jedním BFR/MCT = 1. vynesení marsovského MCT + 4 krát let BFR/tankovací MCT, muselo by se soulodí BFR/MCT připravit ke startu za nějakých 5 dní = nemožné. Je tu ale ještě další varianta = vypustit marsovské MCT bez lidí na LEO už třeba půl roku před příchodem startovního okna ,pak během 1 měsíce vždy připravit nový start stejného BFR s palivem a na začátku startovního okna na dotankované MCT dopravit posádku. Tedy jedno BFR by zvládlo za půl roku 6 startů = na LEO dopravit marsovské MCT, pak ho čtyřmi starty dotankovat a pak na něj dopravit posádku = 6 startů. Takto by bylo možné splnit vysokou znovupoužitelnost BFR = za 26 měsíců - 6 startů. Pořád mi to ale připadá mimořádně komplikované ve srovnání s elegantním letem Apolla na Měsíc. Jediný Saturn-5 dokázal udělit rychlost 11,3 km/sec soulodí SM/CM/LM o hmotnosti 45 tun , které pak splnilo své úkoly na Měsíci. Jednoduché, účelné, ... = Jeden odpal a celá akce je v kapse.

 
<<  3    4    5    6    7    8    9  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.311476 vteřiny.