Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  21    22    23    24    25    26    27  >>
Téma: Space Shuttle
05.5.2011 - 17:22 - 
Smysl STS může být zřejmě už jen přerod v nějaké to SLS alias DIRECT-Jupiter, či osekaný projekt Ares V.
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System
Nicméně do roku 2016 je ještě dlouhá doba. Bude potřeba dovivinout také motor J2X, který už byl u projektu jeho menšího bratříčka z Constellation nahrazen motorem Vulcain pro Liberty, takže kdo ví čeho se ještě dočkáme.
citace:
rozdíl mezi Falconem IX a IX Heavy nebude jen trojitý blok 1. stupně, ale celkové prodloužení každého stupně.

Prodloužený stupeň by jsme měli vidět ještě před letem FH v sólo verzi v podobě Falcon 9 block 2 s motorem Merlin 1D.
http://space.skyrocket.de/doc_lau/falcon-9.htm

 
06.5.2011 - 15:48 - 
citace:
Smysl STS může být zřejmě už jen přerod v nějaké to SLS alias DIRECT-Jupiter, či osekaný projekt Ares V.
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System
Nicméně do roku 2016 je ještě dlouhá doba. Bude potřeba dovivinout také motor J2X, který už byl u projektu jeho menšího bratříčka z Constellation nahrazen motorem Vulcain pro Liberty, takže kdo ví čeho se ještě dočkáme.
citace:
rozdíl mezi Falconem IX a IX Heavy nebude jen trojitý blok 1. stupně, ale celkové prodloužení každého stupně.

Prodloužený stupeň by jsme měli vidět ještě před letem FH v sólo verzi v podobě Falcon 9 block 2 s motorem Merlin 1D.
http://space.skyrocket.de/doc_lau/falcon-9.htm




Ten Jupiter nevypada spatne. Spis nez revoulce je to evoulce toho, co uz je vyvinuto a co bylo mozno pouzit.
Dokonce si myslim, ze v Jupiteru 130 by slo pouzit neco vetsiho nez Orion, treba dvoupatrovej "Orion" pro 10 lidi na LEO.





[Upraveno 06.5.2011 -=RYS=-]
 
07.5.2011 - 23:14 - 
citace:

3)
ET mela byt prodlouzena a vnitrni casti uvnitr nadrzi meli byt konstrukcne pripraveny pro doletnuti na vyssi drahu (jako ISS) a z tehto dilu postupne sestavovat dalsi dil ISS skladacky a tez i prvniho planetoletu. Neco jako Skylab, ale jen mechanicke kovove prvky, ktere jsou zatopene LH2/LOX2.


Dodám taky, že u varianty Jupiter-130 (3xSSME, bez horního stupně) by se na LEO dostala i celá hlavní nádrž tak jak je, aniž by se musela nějak prodlužovat. Ponese 'jen' 70tun, což je méně než celý orbiter u STS. A nebyla by navíc při startu ani tak namáhána jako u stranového uspořádání STS, což by mohlo zvýšit šance na zrealizování nějakých úprav pro další využití nádrže na LEO.
 
08.5.2011 - 04:12 - 
citace:
citace:

3)
ET mela byt prodlouzena a vnitrni casti uvnitr nadrzi meli byt konstrukcne pripraveny pro doletnuti na vyssi drahu (jako ISS) a z tehto dilu postupne sestavovat dalsi dil ISS skladacky a tez i prvniho planetoletu. Neco jako Skylab, ale jen mechanicke kovove prvky, ktere jsou zatopene LH2/LOX2.


Dodám taky, že u varianty Jupiter-130 (3xSSME, bez horního stupně) by se na LEO dostala i celá hlavní nádrž tak jak je, aniž by se musela nějak prodlužovat. Ponese 'jen' 70tun, což je méně než celý orbiter u STS. A nebyla by navíc při startu ani tak namáhána jako u stranového uspořádání STS, což by mohlo zvýšit šance na zrealizování nějakých úprav pro další využití nádrže na LEO.


To mas pravdu. Pro budovani skladacky by to bylo lepsi nez v pripade STS.
A je faktem, ze LH/LOX motory maji vetsi vykon nez RP/LOX pri cca stejne velikosti nadrzi.
Mam tim na mysli jak jsem psal v rubrice o Falcon9 to same..vyuziti alespon posledniho stupne pro stavbu stanice/planetoletu.
Cili kdyz by se udelal F9 na LH/LOX, tak by dokazal vynest vice nez na stavajici petrolej.
Navic se nadrze na LH cisti mnohem lepe nez smradlavej petrolej. Cili pro potreby obytneho modulu by sli pouzit i nadrze na LH.

 
06.6.2011 - 13:51 - 
Asi hloupá otázka: jak přesně jsou zapalovány motory SRM u raketoplánu? V horní části je údajně "zážehová slož", ale nevím, čím se zapálí. Jiskrou? Elektricky? A znamená to, že pak hoří shora dolů?
A na SRB je dalších 8 motorků, které zajišťují "odlet" SRB po vyhoření od orbiteru. Ty se zažehávají jak?
 
06.6.2011 - 14:07 - 
Podobná otázka tu byla už v roce 2007, takže opakuji zjištěný výsledek.

Podle http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster#Ignition (nebo podle http://spaceflight.nasa.gov/shuttle/reference/shutref/srb/ignition.html ) jsou SRB zažehovány pomocí menších motorů na TPL (igniterů) tak, že ten nejmenší motorek je zapálen elektricky a svým plamenem zapaluje větší motorky, až nakonec hlavní zažehovací motorek (umístěný v přední části SRB) vyšlehne plamen skrz celý vnitřní kanál zrna SRB, čímž ho zažehne. Celý tento proces proběhne v řádu stovek milisekund.

Podle diskuzního příspěvku na http://yarchive.net/space/shuttle/srb_ignite.html to vícestupňové zapalování probíhá takto:
The NASA Standard Initiator (NSI, essentially a detonator) ignites a pyro booster pellet of BKNO3, which starts an ignitor initiator (a small rocket engine) about 18cm long. The ignitor initiator in turn ignites the main ignitor motor, another, larger, rocket engine about 91cm long. Its flame shoots down the entire length of the SRB for a hundred milliseconds or so. The igniter contains 64 kg of solid propellant -- reliable ignition requires a big flame!

Ve volném překladu:
NASA Standard Initiator (NSI, v podstatě rozbuška) zažehne pyropatronu z BKNO3, která nastartuje další spouštěč (malý raketový motor) dlouhý 18cm. Ten dále [svým plamenem] spustí hlavní zažehovací motor, což je další větší raketový motor dlouhý 91cm. Jeho plamen prošlehne dolů celou délkou SRB na dobu několika stovek milisekund [čímž zapálí SRB]. Tento poslední zažehovač obsahuje 64 kg tuhé pohonné látky -- spolehlivé zapálení vyžaduje velký plamen!


Po zažehnutí tedy v SRB hoří TPL po celé délce (postupně od počátečního středního kanálku k okrajům).


Zapálení motorků pro vzdálení SRB po jejich odhození od ET zřejmě také zajišťují elektrické zažehovače.
 
06.6.2011 - 19:25 - 
Díky moc za pohotovou a obsáhlou odpověď.
Ještě by mě zajímalo, zda externí nádrž má taky nějaké motorky, pomocí kterých se vzdálí po odhození?

 
06.6.2011 - 20:31 - 
Pokud vím, tak na ET žádné motorky nejsou. Po MECO a odhození se od nádrže ET vzdaluje sám raketoplán pomocí svých RCS motorů. 
09.6.2011 - 11:29 - 
citace:
Pokud vím, tak na ET žádné motorky nejsou. Po MECO a odhození se od nádrže ET vzdaluje sám raketoplán pomocí svých RCS motorů.


Pro jistotu ještě zrekapituju, jak se (podle mě) zapínají a vypínají další motory raketoplánu.
Pokud bych tam měl nějakou chybu, dejte mi vědět, prosím. Díky moc!

Hlavní motory SSME
zážeh: pustí se do nich kapalný vodík, kapalný kyslík a zapálí se elektrickou jiskrou
stopnutí: přeruší se přívod paliva

Motory OMS a RCS
zážeh: pustí se do nich monometylhydrazin a oxid dusičitý, jejich kontaktem se motor sám zažehne
stopnutí: přeruší se přívod paliva

Motory, sloužící na vzdálení SRB od družicového stupně po odhození
předpokládám, že fungují stejně jako OMS či RCS?
(nevím, zda jsou stejného typu jako RCS nebo jiné)
 
09.6.2011 - 11:43 - 
Pro oddělní SRB od sestavy ET+orbiter má SRB malé motorky na TPH - tedy opět startované jiskrou v zažehovači. 
10.6.2011 - 20:20 - 
citace:

Motory, sloužící na vzdálení SRB od družicového stupně po odhození
předpokládám, že fungují stejně jako OMS či RCS?
(nevím, zda jsou stejného typu jako RCS nebo jiné)


Motorky, které slouží k separaci SRB nejsou na kapalné palivo, ale na tuhé.

There are four booster separation motors on each end of each SRB. The BSMs separate the SRBs from the external tank. The solid rocket motors in each cluster of four are ignited by firing redundant NSD pressure cartridges...

Překlad: Na každém konci obou SRB jsou 4 separační motorky (BSMs). BSM oddělují SRB od externí nádrže. Motorky ve skupinách po čtyřech jsou zažehnuty "redundantními" NSD tlakovými patronami...

Více zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster#Separation

 
10.6.2011 - 20:22 - 
citace:
Pro oddělní SRB od sestavy ET+orbiter má SRB malé motorky na TPH - tedy opět startované jiskrou v zažehovači.


Omlouvám se, reagoval jsem aniž bych si zkontroloval, jestli už někdo neodepsal
 
13.6.2011 - 12:25 - 
Jaký je podíl SRB na celkovém tahu motorů při startu raketoplánu?
Nejčastěji se vyskytují hodnoty 71% a 83% ale nevím, která je správná...
Měnil se někdy tento poměr, nebo je od první mise stejný?

Díky
 
13.6.2011 - 14:17 - 
Startovní tah SRB je 12,8 MN, obou tedy 25,6 MN, 3 SSME mají po 1,75 MN při 104,5% startovního výkonu, celkem 5,25 MN: 82,8% startovního tahu tvoří SRB. SRB ale ještě zvyšují tah až do T+21 s, kdy dosahují vrcholu - 13,5 MN (celkem 27 MN, 83,7% tahu). SSME může jet na 106 a 109% v nouzi (při výpadku 1 SSME) - ale to se nepočítá. 
13.6.2011 - 17:13 - 
A netusite, jaka je tam pri startu rezerva? Jestli by se dokazala sestava zvednout treba i se dvema vypadnuvsimi SSME? 
13.6.2011 - 19:45 - 
Sestava má při startu 2050 tun, SRB mají tah 25,6 MN (2600 tun), takže sestava se zvedne a odletí i bez SSME, jenže nedosáhne orbity - se dvěmi vypadlými SSME se musí raketoplán odpojit a přistát na Mysu. Vzhledem k tomu, že přistává bez vyložení nákladu, může dojít k překročení přistávací hmotnosti a tedy dosednutí vysokou rychlostí - hrozí přejetí dráhy a poškození orbiteru. 
13.6.2011 - 22:29 - 
citace:
A netusite, jaka je tam pri startu rezerva? Jestli by se dokazala sestava zvednout treba i se dvema vypadnuvsimi SSME?


Jinak, aby se minimalizoval výpadek SSME, proto se také zapalují 6,6 s před SRB (SRB už "nevypnete"), aby se provedla diagnostika (důvodů je ale více) a start se v případě obnormálií SSME přerušil. Což už se párkrát stalo.

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
16.6.2011 - 13:16 - 
Tak jsem se snažil najít různé technické údaje o SRB a jsem z toho docela zmatený jak lesní včela. Když to trochu přeženu, tak co stránka, to trochu jiné údaje. Většinou se jedná o drobné odchylky, ale prostě se nějak nemůžu dopátrat něčeho, čemu bych mohl spolehlivě věřit.
Neporadíte mi?
Předpokládám, že nejlepší by byly stránky NASA, třeba tyhle:
http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/technology/sts-newsref/srb.html
ale ani těmi si nejsem úplně jistý.

Díky
 
16.6.2011 - 13:55 - 
citace:
Tak jsem se snažil najít různé technické údaje o SRB a jsem z toho docela zmatený jak lesní včela. Když to trochu přeženu, tak co stránka, to trochu jiné údaje. Většinou se jedná o drobné odchylky, ale prostě se nějak nemůžu dopátrat něčeho, čemu bych mohl spolehlivě věřit.
Neporadíte mi?
Předpokládám, že nejlepší by byly stránky NASA, třeba tyhle:
http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/technology/sts-newsref/srb.html
ale ani těmi si nejsem úplně jistý.

Díky

Vyvoj nezastavis. Rozne udaje su produktom nie len zmatkov autorov, ale i skutocnych uprav, takze je otazka, k akemu datumu sa udaje viazu a ci aj novsi prispevok necerpa zo starsich zdrojov.
O % prispevku k tahu motorov to uz je uplny maglajz, pretoze to sa navrhuje pre kazdu misiu individualne, nehovoriac o tom, ze ani raketoplany nie su rovnake.

Asi som ti moc nepomohol, ale aspon mozes byt pokojny, ze udaje mozu byt skutocne rozne.
 
16.6.2011 - 15:07 - 
Uvedený odkaz je všeobecný - třeba právě ty procenta udávají asi průměr pro celých 120 s chodu - hodnota tahu se v průběhu letu mění. Taky není možné, aby tah byl 3 300 000 liber a váha 1 100 000 liber - ty kulatá čísla jsou jednoznačně zaokrouhlená. 
16.6.2011 - 20:51 - 
citace:
Uvedený odkaz je všeobecný - třeba právě ty procenta udávají asi průměr pro celých 120 s chodu - hodnota tahu se v průběhu letu mění. Taky není možné, aby tah byl 3 300 000 liber a váha 1 100 000 liber - ty kulatá čísla jsou jednoznačně zaokrouhlená.


Asi jsem hrozný puntičkář, ale když se jednou dočtu, že SRB mají průměr 3,66 m, podruhé 3,71 m a potřetí 3,8 m tak mě to prostě rozčiluje :-)
Vím, že je to detail a nejspíš to vzniklo zaokrouhlováním, ale prostě se mi to nelíbí. Nepředpokládám tedy, že by se v průběhu let průměr SRB měnil - pokud ano, opravte mě.
 
17.6.2011 - 07:55 - 
A který průměr máte na mysli? Průměr pláště SRB, nebo průměr v místě spojů segmentů nebo průměr v místě uchycení SRB k ET? Wikina a NASA se shodují na 3,71 m, ale který z průměrů to je? Maximální průměr je v místě košilky trysky SRB - 5,1 m. 
17.6.2011 - 08:46 - 
citace:
A který průměr máte na mysli? Průměr pláště SRB, nebo průměr v místě spojů segmentů nebo průměr v místě uchycení SRB k ET? Wikina a NASA se shodují na 3,71 m, ale který z průměrů to je? Maximální průměr je v místě košilky trysky SRB - 5,1 m.


Zajímal mě vnější průměr pláště bez přídavných konstrukcí.

Například Antonín Vítek, kterého považuji za jeden z nejlepších zdrojů, v článku http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/lk3.htm udává průměr 3,66 m (ale je to článek z roku 1981), česká Wiki udává 3,8 m, jinde je zas 12,17 stop (cca 3,71 m).

Podobně je to třeba s hmotností prázdných SRB. Už jsem našel hodnoty v rozmezí asi 82 až 91 tun.
 
17.6.2011 - 23:19 - 
citace:
citace:
A který průměr máte na mysli? Průměr pláště SRB, nebo průměr v místě spojů segmentů nebo průměr v místě uchycení SRB k ET? Wikina a NASA se shodují na 3,71 m, ale který z průměrů to je? Maximální průměr je v místě košilky trysky SRB - 5,1 m.


Zajímal mě vnější průměr pláště bez přídavných konstrukcí.

Například Antonín Vítek, kterého považuji za jeden z nejlepších zdrojů, v článku http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/lk3.htm udává průměr 3,66 m (ale je to článek z roku 1981), česká Wiki udává 3,8 m, jinde je zas 12,17 stop (cca 3,71 m).

Podobně je to třeba s hmotností prázdných SRB. Už jsem našel hodnoty v rozmezí asi 82 až 91 tun.



Ne ze bych to vedel presne - ale 82-91 tun muze se tak list z duvody jeich zmen - zmena tech prvotnich az po ty dnesni - vcetne zasadni zmeny po havarii.
 
27.6.2011 - 14:04 - 
Endeavour pomohl odhalit dvojici zlodějů.

http://www.astro.cz/clanek/4731

 
26.8.2011 - 13:43 - 
Zdravím

Mohl by mi někdo angličtiny znalý a v kosmonautice sběhlý vysvětlit tento anglický text:?

SRB ignition can occur only when a manual lock pin from each SRB safe and arm device has been removed. The ground crew removes the pin during prelaunch activities. At T minus five minutes, the SRB safe and arm device is rotated to the arm position. The solid rocket motor ignition commands are issued when the three SSMEs are at or above 90-percent rated thrust, no SSME fail and/or SRB ignition PIC low voltage is indicated and there are no holds from the LPS.

The solid rocket motor ignition commands are sent by the orbiter computers through the MECs to the safe and arm device NSDs in each SRB. A PIC single-channel capacitor discharge device controls the firing of each pyrotechnic device. Three signals must be present simultaneously for the PIC to generate the pyro firing output. These signals- arm, fire 1 and fire 2-originate in the orbiter general- purpose computers and are transmitted to the MECs. The MECs reformat them to 28-volt dc signals for the PICs. The arm signal charges the PIC capacitor to 40 volts dc (minimum of 20 volts dc).

Je to ze stránky: http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/technology/sts-newsref/srb.html

Zvlášť by mě zajímalo, co je to za "zámek/zajišťovací zařízení", který se odstraňuje před startem.

Díky moc
 
26.8.2011 - 14:38 - 
Pod pojmom "manual lock pin" sa obvykle myslí poistný/zaisťovačí kolík so zámkom proti vypadnutiu (guličkovým, ovládaným tlačítkom). Pomerne bežné riešenie v letectve, kde na pine ešte signálna vlajočka "Remove before fly/flight". V armáde sa to nazýva aj "zaisťovadlo"
Pin/zaisťovadlo obvykle blokuje mechanický pohyb nejakeho zariadenia, často tiež ovládacej páky, ktorá sa po odstránení pinu sama presunie do pracovnej polohy (pružinou).

 
26.8.2011 - 15:30 - 
Unikátní snímky z vesmírných cest raketoplánu Atlantis

Unikátní je opravdu ten desátý snímek!:

http://digiarena.e15.cz/unikatni-snimky-z-vesmirnych-cest-raketoplanu-atlantis/ch-53707#articleStart

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
27.8.2011 - 22:56 - 
citace:
Pod pojmom "manual lock pin" sa obvykle myslí poistný/zaisťovačí kolík so zámkom proti vypadnutiu (guličkovým, ovládaným tlačítkom). Pomerne bežné riešenie v letectve, kde na pine ešte signálna vlajočka "Remove before fly/flight". V armáde sa to nazýva aj "zaisťovadlo"
Pin/zaisťovadlo obvykle blokuje mechanický pohyb nejakeho zariadenia, často tiež ovládacej páky, ktorá sa po odstránení pinu sama presunie do pracovnej polohy (pružinou).




Díky za odpověď, ale stejně si nedovedu úplně přesně představit, že by to bylo zajištěno nějakým "kolíkem".

Našel jsem dokonce překlad daného textu a to tady:
http://kosmocesky.blog.cz/0706/pomocne-motory-raketoplanu-srb
ale přijde mi dost amatérský:

K zažehnutí SRB může dojít poze tehdy, kdy bude zadán ruční blokovací pin každého SRB a odstraní se opěrné prostředky. Pozemní tým zadá pin během předstartovních operací. V T-5 minut se bezpečnostní příchytné zařízení přesune do "odjištěné?" polohy. Příkazy pro zažehnutí raketových motorů jsou zadány, jakmile tři SSME dosádnou 90% nebo vyšší úrovně vztlaku, nedojde k žádnému selhání SSME nebo nízkého napětí PIC a nebude blokováno LPS.

Příkazy k zažehnutí raketových motorů jsou vysílány počítačem raketoplánu přes MEC do NDS bezpečnostního a připevňovacího zařízení každého SRB.

Samostatný kanál kondenzačního vybíjecího zařízení kontroluje zapálení každého z pyrotechnických zařízení. Současně musí být vyslány tři signály pro PIC, aby došlo k explozi. Tři signály - připevňovací, 1. zážehový a 2. zážehový- vznikají ve specializovaném počítači raketoplánu a jsou předávány MEC. MEC je přeformátuje na 28 volt. Dd signály pro PIC. Připevňovací signál nabije kondenzátor PIC na 40 vlotů dc (minimum je 20V dc).
 
28.8.2011 - 14:51 - 
citace:
citace:
Pod pojmom "manual lock pin" sa obvykle myslí poistný/zaisťovačí kolík so zámkom proti vypadnutiu (guličkovým, ovládaným tlačítkom). Pomerne bežné riešenie v letectve, kde na pine ešte signálna vlajočka "Remove before fly/flight". V armáde sa to nazýva aj "zaisťovadlo"
Pin/zaisťovadlo obvykle blokuje mechanický pohyb nejakeho zariadenia, často tiež ovládacej páky, ktorá sa po odstránení pinu sama presunie do pracovnej polohy (pružinou).




Díky za odpověď, ale stejně si nedovedu úplně přesně představit, že by to bylo zajištěno nějakým "kolíkem".

Našel jsem dokonce překlad daného textu a to tady:
http://kosmocesky.blog.cz/0706/pomocne-motory-raketoplanu-srb
ale přijde mi dost amatérský:

K zažehnutí SRB může dojít poze tehdy, kdy bude zadán ruční blokovací pin každého SRB a odstraní se opěrné prostředky. Pozemní tým zadá pin během předstartovních operací. V T-5 minut se bezpečnostní příchytné zařízení přesune do "odjištěné?" polohy. Příkazy pro zažehnutí raketových motorů jsou zadány, jakmile tři SSME dosádnou 90% nebo vyšší úrovně vztlaku, nedojde k žádnému selhání SSME nebo nízkého napětí PIC a nebude blokováno LPS.

Příkazy k zažehnutí raketových motorů jsou vysílány počítačem raketoplánu přes MEC do NDS bezpečnostního a připevňovacího zařízení každého SRB.

Samostatný kanál kondenzačního vybíjecího zařízení kontroluje zapálení každého z pyrotechnických zařízení. Současně musí být vyslány tři signály pro PIC, aby došlo k explozi. Tři signály - připevňovací, 1. zážehový a 2. zážehový- vznikají ve specializovaném počítači raketoplánu a jsou předávány MEC. MEC je přeformátuje na 28 volt. Dd signály pro PIC. Připevňovací signál nabije kondenzátor PIC na 40 vlotů dc (minimum je 20V dc).


------------------------------------------------------------

... to máte nesmyslný automatický překlad.

Lépe by asi bylo takto:

Zapálení motoru SRB může nastat pouze tehdy, pokud jsou manuálně odstraněny zajišťovací čepy motoru (tyto čepy blokují otočení zážehové jednotky do pracovní polohy). Pozemní personál tyto čepy odstraní během předstartovní přípravy. V čase T-5 minut se zážehová jednotka natočí do pracovní polohy (v ose motoru). Příkaz k zapálení SRB motoru může být vydán pouze pokud všechny tři motory SSME mají tah nejméně 90% nominálního tahu, počítače SSME nehlásí žádnou závadu, je zajištěno zapalovací napětí PIC jednotek (=Pyrotechnic Initiator Controler=ovladač roznětky, zřejmě je míněno nabití výkonových kondenzátorů na 40VDC) a není aktivní žádné blokování od LPS (=Launch Processing System = systém řízení startu).

Příkaz k zapálení SRB je vyslán z počítačů raketoplánu přes MEC (to jsou signálové multiplexory) do roznětek NSD (= Nasa Standard Detonator) v zážehových jednotkách motorů. Jednotka PIC vybije výkonový kondenzátor a proudový pulz zašehne roznětku NSD. Pro aktivaci PIC jednotky musí být současně k dispozici tři signály. Tyto signály jsou "arm=odjištěno", "fire1=zážeh1", "fire2=zážeh2". Signály vycházejí z řídících počítačů raketoplánu a jsou zaslány přes datové multiplexory MEC, které je současně převedou na 28V stejnosměrných. Signál "arm=odjištěno" nabíjí výkonový kondenzátor PIC jednotky na 40V stejnosměrných.

poznámky:
1) Jinak ten "lock pin" je skutečně klasický zajišťovací kolík s červenou vlaječkou ...
2) Ty roznětky NSD a jejich ovladače jsou duplicitní, provázané přes signál "fire2".
3) Celá zážehová jednotka je v podstatě raketový motor, který prošlehne plamen po celé délce SRB motoru a zapálí jej naráz.
 
<<  21    22    23    24    25    26    27  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.193473 vteřiny.