Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5    6  >>
Téma: ATV
09.3.2008 - 11:40 - 
quote:
SUper, 1. krúček je za náma.

Panečku a proč má to Applo vlastně tak ohromnou trysku?


Protože, američani mají přece rádi velké motory...
 
09.3.2008 - 12:42 - 
quote:
quote:

Jak jsem odkazoval na článek výše, ATV lze dle článku relativně snadno předělat na human-rate dopravní prostředek. Tím by defacto ESA zabila dvě mouchy jednou ranou. V podstatě stejná platforma by flexibilně mohla sloužit po menších úpravách buď jako nakládˇák nebo jako osobák. Což je elegantní a levné řešení.


Souhlasím...

To by ale musela být upravena i Ariane5 na human-rate dopravní prostředek, a určitě by si to vynutilo úpravy startovací rampy.
Ale pokud by se to povedlo, tak to by byla BOMBA.

Máte někdo nějaké info, jestli se tím opravdu vážně zabývají, nebo jestli to je jen takové "machrování"


Ariane 5 mala byť pôvodne nosičom raketoplánu Hermes, takže určite k tomu nemá ďaleko. Ale je aj možné, že k tomu použijú Sojuz.
Možno teraz potichu pripravia ATV s návratovou kabínou pre náklad a potom ju len "trošku" upravia pre ľudí. Asi to bude cesta pre organizáciu, ktorá to chce, ale nemá na to politickú podporu.
 
09.3.2008 - 13:07 - 
První závada na ATV. Nechodí záložní komplet řídicí elektroniky pohonného systému PDE [=Propulsion Drive Electronics].

Doufejme, že bude fugovat primární systém!

 

____________________
Antonín Vítek
 
09.3.2008 - 13:13 - 
Tak ako to vlastne je? Bolo vo vývoji Ariane 5 po zrušení Hermesu nadalej počítané s humen-rated? Súčasné návrhy rozvoja ATV http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMNFZOR4CF_0.html Už by ostával len Malý krok pre Europanov do vesmíru  
09.3.2008 - 21:06 - 
Mimochodem - proc ma ATV 4 motory (nebo alespon 4 trysky)? Nutne preci musi byt vetsi "rezie", nez kdyby ten motor byl jen jeden a zbytecne se tim snizuje nosnost. 
09.3.2008 - 22:01 - 
quote:
Mimochodem - proc ma ATV 4 motory (nebo alespon 4 trysky)? Nutne preci musi byt vetsi "rezie", nez kdyby ten motor byl jen jeden a zbytecne se tim snizuje nosnost.


Nejsou to jen trysky, ale skutečně čtyři nezávislé motory od americké firmy Aerojet.

Teď se ukázalo, jak je dobře, že má 4 hlavní motory. Situace s elektronickou je vážnější, než to podle prvních kusých zpráva vypadalo. Selháni jednoho kompletu řídicí elektroniky pohonného systému PDE totiž znamená, že nebude fungovat čtvrtina motorů. A vypadá to, že to asi nepůjde na dálku spravit.

Zatím byly všechny motorické manévry ATV do odvolání pozastaveny. Kdyby totiž se závada projevila znova, přešel by ATV do bezpečnostního módu a to by byl kámen úrazu.





 

____________________
Antonín Vítek
 
09.3.2008 - 22:45 - 
OK, pochopil bych to jako redundanci u prototypu, ale i tak treba bych videl rozumne 2 motory s trojnasobnou elektronikou, ale 4 mne prijde opravdu jako over-kill... 
09.3.2008 - 22:54 - 
REAL TIME SATELLITE TRACKING
http://www.n2yo.com/
Vám ukáže polohu ISS i ATV
 
10.3.2008 - 10:03 - 
quote:
quote:
SUper, 1. krúček je za náma.

Panečku a proč má to Applo vlastně tak ohromnou trysku?


Protože, američani mají přece rádi velké motory...


Protoze Apollo muselo provadet mnohem vetsi manevry a taky je tezsi. Jeden motor s vetsi tryskou ma taky vetsi ISP nez mensi motory a tudiz spotrebuje mene paliva. Pri jemnych manevrech na orbite taky neni zapotrebi velky tah motoru. Orion bude mit velice podobny motor tomu z Apolla ci OMS Space Shuttle (A taky horniho stupne Delty II). Tryska bude jeste vetsi.
 
10.3.2008 - 16:09 - 
Quote: Panečku a proč má to Applo vlastně tak ohromnou trysku?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeden důvod je samozřejmě ten, který uvádí Jirka – servisní sekce Apolla musela zajistit značně větší delta V než ATV.
Co se týče samotné trysky: Raketový motor musí přeměnit tlak uvnitř spalovací komory na výtokovou rychlost plynů. Čím větší je poměr výstupního průřezu trysky k jejímu kritickému průřezu, tím větší je výtoková rychlost. To platí ve vakuu a jelikož Apollo pracovalo ve vakuu, byl výstupní průměr trysky velký (i její délka) a prakticky omezen jen konstrukčně. Pokud motor pracuje při startu rakety v atmosférickém tlaku, ten působí proti výstupnímu tlaku plynů. Proto nejsou možné u takové trysky stejně velké poměry průřezů jako ve vakuu, neboť výstupní tak z trysky by byl příliš malý. Z toho důvodu je také Isp u hladiny moře téhož motoru menší, než Isp ve vakuu a pro prvé stupně se obvykle udávají obě hodnoty.
Co se týče ATV, domnívám se, že 4 motory nemusí být jen z důvodu zálohování (2+2) ale také z důvodu konstrukčního – aby tryska nevyšla příliš dlouhá.
 
10.3.2008 - 16:32 - 
Zapomněl jsem poznamenat, že čím větší je tlak v spalovací komoře, tím může být kritický průřez trysky menší a celkově vychází tryska menší (i kratší), nebo při stejném výstupním průřezu trysky jako u motoru s menším tlakem vychází větší výtoková rychlost a tedy i Isp.  
11.3.2008 - 12:58 - 
Ve vedlejším vlákně STS jako ATV jsme se dobrali k otázce ceny ATV, ceny vypuštění a ceny vývoje. Zdroje se v této oblasti velmi rozcházejí. Máte někdo přesnější info?? kolik v dnešních Eurech stojí start Ariane5ES, kolik stojí výroba ATV, kolik stojí roční provoz infrastruktury (jak výrobní, tak pozemního segmentu), kolik stál vývoj a kolik ks ATV bylo do vývoje zahrnuto?
Děkuji za info.
 
12.3.2008 - 11:59 - 
Jules Verne propulsion system glitch resolved
http://spaceflightnow.com/ariane/v181/080311prop.html
 
12.3.2008 - 12:20 - 
Originální informace z ESA o zprovoznění elektroniky ovládání manévrovacích motorů je na

http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMJE7M5NDF_0.html

 

____________________
Antonín Vítek
 
13.3.2008 - 08:28 - 
ATV úspěšně provedl dva zrychlující manévry a dostal se do výše 303 km. Následovaly po 2 včera provedených manévrech. Jsou prováděny dvěma motory, oba systémy hlavní i záložní nyní pracují dobře. Potřebné zrychlení pro každý manévr bylo jen 6 m/s a bylo provedeno s přesností 0,3%. Dnes má být také proveden test Collision Avoidance Manoeuvre, CAM, což je systém, který je zcela nezávislý na normálním i záložním systému ATV a zapracoval by při automatickém spojování, kdyby oba tyto systémy selhaly a vzdálil by automaticky ATV od stanice, tedy jakási záloha zálohy.Při testu tedy budo zcela vypnut hlavní i záložní systém.  
13.3.2008 - 12:31 - 
quote:
Originální informace z ESA o zprovoznění elektroniky ovládání manévrovacích motorů je na
http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMJE7M5NDF_0.html



Nadherna animacia, len ma jednu chybu. Pred brzdiacim manevrom pre navrat do atmosfery sa po odpojeni od ISS sice zapnu pomocne trysky na otocenie, ale rotacia sa zastavuje akosi samostatne... Alebo som brzdenie rotacie prehliadol?

 
13.3.2008 - 16:50 - 
quote:
quote:
quote:
SUper, 1. krúček je za náma.

Panečku a proč má to Applo vlastně tak ohromnou trysku?


Protože, američani mají přece rádi velké motory...


Protoze Apollo muselo provadet mnohem vetsi manevry a taky je tezsi. Jeden motor s vetsi tryskou ma taky vetsi ISP nez mensi motory a tudiz spotrebuje mene paliva. Pri jemnych manevrech na orbite taky neni zapotrebi velky tah motoru. Orion bude mit velice podobny motor tomu z Apolla ci OMS Space Shuttle (A taky horniho stupne Delty II). Tryska bude jeste vetsi.


Zrejme jsem zapomel na nejdulezitejsi faktor proc ma Orion motor o vyssim tahu. Je to targeted landing abort a abort to orbit.
Cim vyssi tah motoru, tim lepe se muze Orion vyhnout nechtenemu pristani v severnim atlantiku, nebo dosahnout orbity i pri selhani motoru horniho stupne. Zhruba 30 vterin pred vyhorenim horniho stupne jen nebezpecny usek, kdy by selhani motoru vedlo k pristani v atlantiku mezi Kanadou a Irskem.
Podle zasoby paliva ktere Orion poveze je mozne tento vypadek nahradit zazehnutim hlavniho motoru a pomocnych motorku SM Orionu. Vzhledem k tomu ze Orion ma nadrze dimenzovane pro lunarni misi a pro misi k ISS potrebuje jen zlomek, vypada to, ze tento usek lze pokryt tak ze Orion prejde na obeznou drahu. To ovsem neznamena ze mu zustane dost paliva pro misi k ISS.
Tah motoru servisniho modulu je v techto poctech velice dulezity.
Jak to vypada tak "zaliba americanu ve velkych motorech" na Apollu a Orionu je vcelku racionalni.
 
14.3.2008 - 08:41 - 
nejnovější informace: http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMV5LM5NDF_0.html 
14.3.2008 - 10:22 - 
viz animace.
By mne zajímalo, za jak dlouho skončí v atmosféře ty odhazované prvky.
dále se divím animaci uložení materiálu, bylo by určitě lepší zaskládat celý prostor, protože je jedno, jak to z toho prostoru vytahuje a nemusí do něj vlézt.
Také si myslím, že by možná bylo levnější vybavit na cesty k ISS pouze vnitřní baterií než dražšími panely, kde může být problém s jejich otevřením.
Délka autonomního letu modulu není zase podle mne tak velká, aby baterie musely být příliš velkou přítěží.
 
14.3.2008 - 10:46 - 
quote:
viz animace.
By mne zajímalo, za jak dlouho skončí v atmosféře ty odhazované prvky.
dále se divím animaci uložení materiálu, bylo by určitě lepší zaskládat celý prostor, protože je jedno, jak to z toho prostoru vytahuje a nemusí do něj vlézt.
Také si myslím, že by možná bylo levnější vybavit na cesty k ISS pouze vnitřní baterií než dražšími panely, kde může být problém s jejich otevřením.
Délka autonomního letu modulu není zase podle mne tak velká, aby baterie musely být příliš velkou přítěží.


Tie panely ma tiez prekvapili. Zrejme v kutiku duse uvazuju s ATV aj pre ine misie.
Ad ulozeny material: dava to logiku, ale pri dalsej misii predpokladam, ze budu jednu skatulu vyberat, druhu na jej miesto vkladat. Na ISS asi nebude miesto na najprv cele vylozenie nakladu vedla odpadu a potom na cele nalozenie odpadu do prazdneho ATV.
 
14.3.2008 - 15:08 - 
quote:

Tah motoru servisniho modulu je v techto poctech velice dulezity.
Jak to vypada tak "zaliba americanu ve velkych motorech" na Apollu a Orionu je vcelku racionalni.


Ta zaliba byla myšlena jako takové pošťouchnutí proto taky ty smajlíky


 
21.3.2008 - 22:32 - 
podle Space Weather News for March 21, 2008 http://spaceweather.com

JULES VERNE AND THE ISS: The European Space Agency's new robotic cargo carrier, the Jules Verne, has parked itself in orbit 2000 kilometers ahead of the International Space Station. This sets the stage for some beautiful double flybys in the nights ahead--the Jules Verne appears first, as bright as a 1st magnitude star, followed four and a half minutes later by the even brighter International Space Station. This is a must-see for sky watchers in cities and countryside alike. Visit http://spaceweather.com for flyby photos and timetables.

... ATV (~1mag) nyní prolétá 4,5 min před jasnější ISS
viz i http://www.n2yo.com/
... 21.3.2008 sice končí ranní viditelné průlety
ale 27.3.2008 začnou pozorovatelné průlety večerní
... 29. a 30.3.2008 dle plánu Demo Day 1 a 2 přiblížení ATV k ISS
s připojením 3.4.2008 / LF
 
22.3.2008 - 13:19 - 
Pekne video preletu ISS a ATV nad Nemeckem nasnimal amatersky astronom Till Credner. Prvni preleta ATV, pak ISS, kterou tesne pred jejim zmizenim ze zorneho pole krizuje jeste jeden pomerne jasny objekt.
http://spaceweather.com/swpod2008/20mar08/issatv19mar08m-b.mpg (velikost videa je asi 2,8 MB)

 

____________________
 
25.3.2008 - 12:13 - 
Bude mat posadka ISS v case spojenia s ATV (2008-04-03) na ISS oblecene skafandre, pripadne sediet rovno v zachrannych moduloch? 
28.3.2008 - 20:03 - 
Právě teď (kolem 20:07 SEČ) je nad ČR viditelný přelet ISS a o 1,5 minuty později pak ATV-1. Viz např. http://www.heavens-above.com/PassSummary.aspx?satid=25544&lat=50.5000&lng=13.6500&loc=Most&alt=0&tz=CET a http://www.heavens-above.com/PassSummary.aspx?satid=32686&lat=50.5000&lng=13.6500&loc=Most&alt=0&tz=CET
[Upraveno 28.3.2008 poslal ales]
 
28.3.2008 - 20:33 - 
Dnešní přelet ISS a ATV-1 nad ČR byl dobře pozorovatelný (z Mostu) cca ve 20:08 SEČ nad jižním obzorem (v elevaci až 40°). ATV-1 byl poměrně slabý a na mé přesvětlené obloze byl na hranici rozumné viditelnosti okem. Přesto to bylo zajímavé. Těším se na další přelety a manévry.

Zítra, 29.3.2008, bude pro ATV-1 "Demo Day 1", kdy se přiblíží cca 3500 m za ISS a pak provede automatický úhybný ("escape") manévr (kolem 15:20 SEČ).

"Demo Day 2" je v plánu na pondělí 31.3.2008 odpoledne. ATV-1 se má postupně přiblížit až na 11 metrů k modulu Zvezda a pak se zase vzdálí. Tyto operace by měla přenášet i NASA TV od 16:00 SELČ.

Připojení ATV-1 k ISS je zatím plánováno na čtvrtek 3.4.2008 v 16:41 SELČ. Vše samozřejmě závisí na průběhu všech předchozích testů. Také připojení by měla přenášet NASA TV živě od 14:00 SELČ.

V příštích dnech je tedy ještě několik dalších příležitostí k pozorování blízkých přeletů ISS a ATV-1 nad ČR.

Viz.:
http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMQ29N5NDF_0.html
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/MM_NTV_Breaking.html
http://www.heavens-above.com/PassSummary.aspx?satid=25544&lat=50.083&lng=14.467&loc=Praha&alt=254&tz=CET
http://www.heavens-above.com/PassSummary.aspx?satid=32686&lat=50.083&lng=14.467&loc=Praha&alt=254&tz=CET
 
29.3.2008 - 15:50 - 
http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMSFJM5NDF_0.html

Demonstration Day 1 - 29 March 2008

The first Demonstration day aims to check that ATV can perform relative navigation with the ISS, using relative GPS successfully, and safely manoeuvre the ATV to the S2 station keeping point, located 3.5 km behind the ISS, at the same orbital altitude. A test of the escape manoeuvre – similar to the CAM – will also be done.

Distance to ISS Critical events
*S-1/2 (39 km behind and 5 km below) 15:19 CET - Relative GPS using the relative positions of ATV and ISS to manoeuvre the ATV to S-1/2

S0 (30 km behind and 5 km below) Pre-homing. Proximity Link acquisition - ATV can now send and receive data from the ISS.

S1 (15.5 km behind and 5 km below) 16:05 CET - Homing

S2 (3.5 km behind and 100 m above) 16:51 CET - Station keeping point. External lights are activated. Russian Kurs radar-based system is activated and the ISS crew can begin using this data. Test of ISS crew commands HOLD and RETREAT (no motion will occur for this test).
18:29 CET - ATV-CC commands an ESCAPE manoeuvre.

S-1/2 (39 km behind and 5 km below) Once the Escape is performed, ATV will eventually be commanded to return to S-1/2. ATV-CC will analyse the flight results and give the go ahead to conduct Demonstration day 2.

*S: Station keeping points where ATV pauses and mission control checks ATV. They are numbered from S-5 (100 km away from the ISS) to S41 (12 metres away from the ISS)

 
29.3.2008 - 19:05 - 
Teď jsem sledoval ISS, a ATV byl(a) asi 0.5° od stanice. Letely pěkně u sebe.  
29.3.2008 - 19:09 - 
18:56 pozorován pěkný 1. dnešní večerní průlet ISS+ATV v těsném tandemu, pod jasnou ISS asi 0.5st níže slabší ATV nad jižním obzorem (JZ->J->Z). Kratší repete bude v 20:30 nad západním obzorem.
Z Kojetína Luděk Fík
 
29.3.2008 - 20:34 - 
20:30 pozorován pěkný 2.dnešní večerní průlet ISS+ATV, méně jasný ATV ~3÷4st před jasnou ISS nad západním obzorem s ponořením do zemského stínu. Z Kojetína Luděk Fík

 
<<  1    2    3    4    5    6  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.254747 vteřiny.