Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  53    54    55    56    57    58    59  >>
Téma: Provoz ISS
29.7.2010 - 17:37 - 
http://www.parabolicarc.com/2010/07/28/japanese-study-improving-quality-life-space/ 
29.7.2010 - 18:06 - 
Space Track katalogizoval "kosmické smetí", pocházející z posledního výstupu VKD-25 ksomnautů Kornijenka a Jurčichina. Zatím byly identifikovány tři objekty. Uvádím i parametry jejich drah:

1998-067BY (36824) 10-07-29.58 G 51.65° 91.60 min 349 km 357 km
1998-067BZ (36825) 10-07-29.58 G 51.65° 91.58 min 347 km 357 km
1998-067CA (36826) 10-07-29.58 G 51.65° 91.62 min 349 km 359 km

Který z nich je odkozená kamera KL-154 Klest je ještě nejasné; bude možno to určit až po čase, zřejmě půjde o nejkompaktnější těleso, které bude klesat z dráhy nejpomaleji.

 

____________________
Antonín Vítek
 
01.8.2010 - 10:35 - 
Výpadek okruhu A vnějšího chladicího systému ETCS amerického segmentu stanice v noci na neděli (kolem 02:00 SELČ) si vybutil úsporná opatření v odběru elektrického proudu na ISS.


Viz

http://www.spaceflightnow.com/news/n1007/31station/

Budu v průběhu dne aktualizovat SPACE-40 tak, jak budou docházet nové informace.

http://www.lib.cas.cz/space.40/1998/I067A.HTM

Oficiální oznámení NASA:

http://www.nasa.gov/mission_pages/station/main/index.html

 

____________________
Antonín Vítek
 
04.8.2010 - 16:16 - 
http://digiweb.ihned.cz/vesmir/c1-45439500-iss-ma-vazny-problem-s-chlazenim-nasa-zacne-v-patek-s-opravou
To porouchané čerpadlo vypadá na docela slušného macka, škoda, že jen připečený jistič způsobí takový problém. Tím se to může stát na jakémkoli okruhu a nebo se mýlím?
 
05.8.2010 - 21:30 - 
Včera 2010-08-04 Satcher a Sturckov ověřovali znovu upravené postupy při výměně čerpadla v bazénu NBL v Johnsonově středisku v Houstonu.

Bylo rozhodnuto odložit oba výstupy (Wheelock a Caldwell-Dysonová) a to první z pátku na sobotu 2010-08-07 a druhý z pondělka na středu 2010-08-11.

Při pokusu 2010-08-03 krátkodobě zapojit čerpadlo vypadl jistič RPC-1 jaště dřív, než se zapojil hlavní spínač u čerpadla. Tak asi něco je možná i s jističem, v lepším případě s kabelem mezi pojistkovou skřáná a čerpadlem. To by mohlo znamenat ještě třetí výstup pro výměnu celé pojistkové skříně RPCM někdy koncem příštího týdne nebo začátkem přespříštího. To by už hodně nabouralo program vědeckých výzkumů v americkém segmentu stanice, to znamená i evropských (ESA) a japonských, protože moduly Columbus a Kibo jsou integrální součástí amerického segmentu stanice a jedou ze stejných termoregulačních systémů i energetických udrojů jako americký laboratorní modul Destiny.

Připravil jsem populární článek o celé záležitosti do IDNES, měl by se na webu objevit zítra ráno (doufám).

 

____________________
Antonín Vítek
 
06.8.2010 - 00:21 - 
Článek se objevil zřejmě s úderem půlnoci:
http://technet.idnes.cz/drama-havarie-na-kosmicke-stanici-iss-bud-ji-opravi-nebo-opusti-p73-/tec_vesmir.asp?c=A100805_135628_tec_vesmir_kuz
 
06.8.2010 - 13:08 - 
quote:
http://digiweb.ihned.cz/vesmir/c1-45439500-iss-ma-vazny-problem-s-chlazenim-nasa-zacne-v-patek-s-opravou
To porouchané čerpadlo vypadá na docela slušného macka, škoda, že jen připečený jistič způsobí takový problém. Tím se to může stát na jakémkoli okruhu a nebo se mýlím?


Nebude jen připečený jistič, věc bude komplikovanější ...

Čerpadlo mělo údajně naběháno cca 80 tis.hod, ovšem mělo vydržet násobně víc - odhad garantované životnosti na základě pozemních zkoušek byl 100tisíc hodin.

V této souvislosti mne zaujala informace, že existují požadavky na převezení vadného bloku čerpadla (cca 350kg) na Zemi k analýze. Bohužel jediná možnost je raketoplán a ten je pro poslední lety už obsazen ...
 
06.8.2010 - 16:08 - 
quote:
quote:
http://digiweb.ihned.cz/vesmir/c1-45439500-iss-ma-vazny-problem-s-chlazenim-nasa-zacne-v-patek-s-opravou
To porouchané čerpadlo vypadá na docela slušného macka, škoda, že jen připečený jistič způsobí takový problém. Tím se to může stát na jakémkoli okruhu a nebo se mýlím?


Nebude jen připečený jistič, věc bude komplikovanější ...

Čerpadlo mělo údajně naběháno cca 80 tis.hod, ovšem mělo vydržet násobně víc - odhad garantované životnosti na základě pozemních zkoušek byl 100tisíc hodin.

V této souvislosti mne zaujala informace, že existují požadavky na převezení vadného bloku čerpadla (cca 350kg) na Zemi k analýze. Bohužel jediná možnost je raketoplán a ten je pro poslední lety už obsazen ...


I směrem na zem?
 
07.8.2010 - 21:32 - 
Výstup EVA-15 z modulu Quest trval 8 hodin a 3 minuty, což je nejdelší výstup do volného kosmického prostoru na ISS (7. nejdelší v žebříčku trvání všech výstupů, co se kdy uskutečnily). A přece nestihli vše, co bylo plánováno při výměně selhavšího čerpadla v termoregulačním systému stanice. Uvidíme, jak to bude pokračovat ve středu 2010-08-11.

 

____________________
Antonín Vítek
 
09.8.2010 - 08:34 - 
Nemožnosti návratu nerozumím, vždyť při návratu bude nákladový prostor STS poloprázdný, to je takový problém s umístněním jedné velké krabice do uvolněného místa? Připojení na nosný rám AMS nebo Leonarda - při návratu jsou mnohem menší vibrace i přetížení než při startu, takže by to mělo jít. Náhradní pumpu nebo celý blok může nahoru vynést HTV, NASA určitě bude naléhat na realizaci STS-135 aby vynesla ještě víc vybavení na ISS. 
09.8.2010 - 09:02 - 
Myslím že tak rozmerný objekt potrebuje špeciálnu prepravnú paletu. A tá by musela letieť prázdna hore aby plná mohla dolu. A na to proste nieje priestor.  
09.8.2010 - 12:32 - 
http://www.nasaspaceflight.com/2010/06/sts-133-managers-review-discoverys-flight-hardware-payload/

U letu STS-133 se nosič pro tento náklad nevejde při letu nahoru. V nákladovém prostoru bude jednak PMM (upravený MPLM Leonardo a jednak nosná plošina ELC-4. Oba díly zůstanou jako trvalá součást stanice na ISS.

Podívejte se na schema

http://www.nasaspaceflight.com/2010/06/sts-133-managers-review-discoverys-flight-hardware-payload/

Mimochodem, MPLM resp. PMM nemají žádný "nosník" na ulo6en9 do n8kladov0ho prostoru, jsou kotveny přímo v podélnících trupu nákladového prostoru raketoplánu, což u PM ORU nepřipadá v úvahu.

U letu STS-134 je sice při letu nahoru na ISS nákladový prostor zaplněn jen z části, takže by se tam nosník ICC (Integrated Cargo Carrier) vešel, ale už dnes mají problém s tím, že náklad, který se veze, tj. AMS (i když se na ISS vyloží ELC-3, který je také součástí nákladu) má souhrnnou hmotnost o přibližně 260 kg větší, než je přípustná hmotonst pro nouzové přistání kdyby museli prchat aniž vyloží AMS a tu musejí ještě někde ušetřit. Takže přidat ICC nepřipadá v úvahu. ICC potřebujete na odvoz bloku čerpadla. Na ničem jiném se dolů nedá dopravit.

 

____________________
Antonín Vítek
 
09.8.2010 - 16:32 - 
quote:

Čerpadlo mělo údajně naběháno cca 80 tis.hod, ovšem mělo vydržet násobně víc - odhad garantované životnosti na základě pozemních zkoušek byl 100tisíc hodin


takže vydrželo téměř tolik, kolik se odhadovalo. Nějaké "násobně" tam nikde nenacházím.....
 
09.8.2010 - 17:18 - 
quote:
odhad garantované životnosti na základě pozemních zkoušek byl 100 tisíc hodin
Vysvetluješ si to nesprávne - "garantovaná životnosť" je obvykle uvažovaná ako "najmenšia prípustná" či skôr "zaručená" životnosť. V tomto zmysle sa teda čerpadlo pokazilo ešte počas "záručnej doby".

A keďže v kozmonautike (a tiež v letectve, jadrovom priemysle a vojenstve) nie je zvykom používať zariadenia, ktoré vydržia len záručnú dobu plus jeden deň, predstavuje táto porucha celkom závažný problém. Preto tiež existuje záujem dostať čerpadlo dolu, aby sa dalo zistiť, kde sa stala chyba.

 
09.8.2010 - 17:31 - 
quote:
... Čerpadlo mělo údajně naběháno cca 80 tis.hod, ovšem mělo vydržet násobně víc - odhad garantované životnosti na základě pozemních zkoušek byl 100tisíc hodin. ...



Zcela přesně vyjádřeno, těch 100 000 hodin je MTBF (Mean Time Between Failures), tedy "střední doba mezi poruchami", což je míra používaná pro odhady doby životnosti.

Potřeba dostat to dolů na Zemi je zřejmá: rozebrání selhavšího jakéhokoliv systému může odhalit případné konstrukční nedostatky, na které se nemusí jinak přijít. Přestože k poslaní dolů potřebujete raketoplán s nosičem ICC (na něm se PM ORU vozily i nahoru), tak v budoucnosti lze další náhradní díl poslat buď na japonském HTV (v té nehermetizované otevřené sekci), nebo na Dragonu, který takovou možnost bude také nabízet. Ale dopravit to na Zemi to nedokážou ani jeden z nich.


 

____________________
Antonín Vítek
 
09.8.2010 - 18:23 - 
OFFTOPIC
Napadá ma jedno dosť bláznivé riešenie - nákladná kabína Sojuz s "odklápacím" dnom.
Hmotnosť čerpadla viacmenej zodpovedá hmotnosti troch kozmonautov a nákladu pri návrate Sojuzu, takže tu by problém byť nemal. Kabína bude samozrejme o čosi ťažšia, možnosť odklopiť dno s tepelným štítom by si vyžadovala ďalšie príruby a výstuže, naopak ušetriť sa dá časť systému zabezpečenia životných podmienok, ručného riadenia a podobne. Sedačky nahradí rám pre čerpadlo.
Samozrejme je otázkou, či návrat čerpadla stojí za takéto úpravy, ktoré nebudú lacné - celá misia aj so štartom by mohla stáť do 200 milionov dolárov - a rusi by tým získali nákladný návratový modul.
 
09.8.2010 - 19:54 - 
Mne to také napadlo nacpat to do Sojuzu, ale problém je v tom, jakou cenu by stalo a jak dlouho (čas není asi úplně podstatný s hlediska měsíců) by se takový modul vyvíjel a jestli to má vůbec cenu kvůli jednomu modulu projektovat novou byt i nehermetickou loď, i když z pohledu toho že by se použil častěji neboli by se tak posílal i výzkum v paletech dolů není úplně špatný.. Samo sebou by se tím posílal větší matroš i nahoru.
Ale než takový dodatečný vývoj Sojuzu by mohli rusové udělat subverzi svého budoucího prostředku PPTS.
 
09.8.2010 - 20:41 - 
Ehm... tak môj nápad by asi nefungoval, tá jednotka PM ORU je celkom dosť veľká, asi 1,75x1,25x0,9 metra a vonkajšie rozmery zostupového púzdra Sojuzu sú 2,1x2,2 metra, takže by sa zrejme dovnútra nezmestila v žiadnej polohe. Cez normálny poklop už vôbec nie - ten má priemer len 0,7 metra.
[Upraveno 09.8.2010 Alchymista]
 
09.8.2010 - 21:11 - 
quote:
... Ale než takový dodatečný vývoj Sojuzu by mohli rusové udělat subverzi svého budoucího prostředku PPTS.



Pokud je mi známo, tak propozice nových ruských transportních a nákladních lodí počítá kromě hermetizovaného nákladového prostoru resp. prostoru pro posádku a náklad i s otevřeným nehermetizovaným nákladním prostorem (stejně jako mají Dragon a HTV) pro dopravu nákladu určeného pro vnějšek ISS. Ale stejně tato část se na zemi nebude vracet a shoří jako součást služebního modulu při sestupu z dráhy v atmosféře.

Co se týče stykovacího uzlu, tak průměr průlezu u Sojuzu je 0,80 m; tak takové zařízení jeko PM ORU tím neprotáhnete, ať děláte co děláte. V americké částí je to sice víc, PMA-2 má čtvercový průlez 51" x 51" tj. 1,25 x 1,25 m, ale to je stejně málo.

Výstupní průlez přechodové komory modulu Quest je 1,00 m a je kruhový. Takže ani tam to dovnitř nedostanete. Leda byste to uměli jako vyndavání a nandavání "ježka v kleci" podle Foglara a jeho Rychlých šípů ...

 

____________________
Antonín Vítek
 
09.8.2010 - 22:17 - 
Já jsem to spiše myslel tak, ze by to byla obdoba normálního hermetizovaného PPTS který by nebyl určen pro posádku ale náklad, akorát na boku hermetizovaného modulu by mel velké tlakové dveře.
Materiál by se tam za pomoci robotické ruky vkládal a vykládal do palety poté by se dveře hermeticky uzavřeli....
Takový modul by mohl dopravovat ve zbytku modulu kapaliny a další materiál... prostě něco jako HTV ale modul byl by schopen dopravit materiál na zem.
[Upraveno 09.8.2010 Conquistador]
 
10.8.2010 - 10:32 - 
Pokud by se udělaly přídavné dveře na boku, vešlo by se to do návratové sekce Dragonu?  
10.8.2010 - 11:04 - 
U STS-133 mně napadá ELC 4, ten zůstává na ISS, ale na spodní straně veze nějaké menší díly, které by se snad daly vynést jindy a jinak (Dragon, HTV), pro návrat čerpadla to chce improvizovat - vynést lehký trubkový rám, ke kterému by se uchytil poškozený PM ORU, rám samotný by se napojil na podélníky trupu po PMM.
NASA bude prosazovat STS-135, kvůli odkladu AMS je to podle mně dobrý nápad - start měsíc po STS-134.
 
10.8.2010 - 11:13 - 
Podle článku http://www.spaceflightnow.com/station/exp24/100809replan/index.html na SFN je pravděpodobné, že výměna čerpadla se protáhne na 3 výstupy do kosmu. Do plánu středečního výstupu (11.8.2010) bylo přidáno uzavření několika ventilů v opravované chladicí smyčce (aby se vyměňované čerpadlo lépe izolovalo od zbytku soustavy a zamezilo se dalším únikům amoniaku), takže na dokončení výměny bude zřejmě třeba ještě třetí výstup v neděli 15.8.2010. 
11.8.2010 - 15:19 - 
Dnešní výstup do kosmu na ISS zahájili Wheelock a Caldwellová ve 14:27 SELČ. NASA TV je u toho. V plánu je izolovat část potrubí chladicí smyčky "A" v okolí čerpadla (uzavřít ventily), odvětrat zbytky amoniaku, a teprve pak odpojit poslední hadici od čerpadla, odpojit elektrické a datové kabely, a nakonec staré čerpadlo demontovat z S1 a "uskladnit ho" na držáku u transprtéru MT. S montáží náhradního čerpadla (které je teď na plošině ESP-2) se počítá až při dalším výstupu (pravděpodobně v neděli 15.8.2010). 
11.8.2010 - 16:10 - 
zvláštní je, že došlo vůbec k poškození toho čerpadla, aby se to stejné nestalo s novým čerpadlem, může se stát, že tam bude jiný problém a sekundárně dochází ke zničení čerpadla..  
11.8.2010 - 19:16 - 
Už jsem stihl se v průběžné aktualizaci stránky ISS ve SPACE-40 dostat na současný stav výstupu, viz

http://www.lib.cas.cz/space.40/1998/I067A.HTM

Předem se omlouvám za spoustu překlepů, ale opravovat to budu, až to skončí (nejspíš až zítra).

 

____________________
Antonín Vítek
 
11.8.2010 - 22:10 - 
Dnešní výstup (ISS EVA-16) trval 7 hodin a 26 minut (skončil ve 21:53 SELČ). Staré čerpadlo bylo úspěšně demontováno a je uskladněno na držáku u mobilní základny MBS. Před koncem výstupu kosmonauti ještě stihli částečně připravit náhradní čerpadlo k přenesení z ESP-2 a montáži na S1 při další EVA (nejspíš v neděli 15.08.2010). 
16.8.2010 - 13:21 - 
Wheelock a Caldwellová jsou dnes na ISS opět ve volném kosmu. Výstup ISS EVA-17 začal ve 12:20 SELČ. V plánu je přemístit náhradní blok čerpadla z ESP-2, namontovat ho na ITS-S1, propojit všechny hadice a kabely, a tím vše připravit na opětovné zprovoznění chladicí smyčky A termoregulačního systému stanice (pokud vše půjde dobře, tak by měl být normální stav na ISS [zapnutí všech deaktivovaných systémů a experimentů] obnoven nejpozději ve čtvrtek 19.8.2010). 
16.8.2010 - 20:38 - 
Výstup ISS EVA-17 trval 7 hodin a 20 minut (skončil v 19:40 SELČ). Náhradní čerpadlo se podařilo úspěšně namontovat a zapojit na ITS-S1. Chladicí smyčka je připravena k aktivaci. Nic dalšího (v nadplánu) se nestihlo. 
21.8.2010 - 13:16 - 
http://www.aer.bris.ac.uk/research/hem/

Neví se o tomto programu dvou "ubikačních" britských modulu pro ISS vice??
 
<<  53    54    55    56    57    58    59  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.336353 vteřiny.