Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5    6    7  >>
Téma: MER - Spirit a Opportunity
09.1.2004 - 13:37 - 
Takže Beagle 2 je definitivně v háji, škoda, mohlo to být zajímavé, snad MER-B bude mít víc štěstí. Se Spiritem se bojí přejet vyfouklé airbagy, aby neuvízl, jestli to takhle půjde dál, tak moc daleko neujede. 
09.1.2004 - 15:50 - 
K těm airbagům. Pokud se jim je nepodaří vyfouknout a zatáhnout, tak se se Spiritem na landeru pokusí otočit a sjet na povrch jinou stranou. Tak to alespoň říkali. Airbagy, které jim teď dělají starosti jsou ty, které jsou ve směru, kudy rover měl sjet původně. 
09.1.2004 - 18:59 - 
podle http://www.spaceflightnow.com/mars/mera/040109standupimage1.html usuzuju, že chtěli vyjet tudy, ale jsou ostatní směry lepší? Podle fotky na http://www.spaceflightnow.com/mars/mera/040108airbags.html se mi to teda moc nezdá, všude vykukují nějaké airbagy. 
09.1.2004 - 19:08 - 
Na tomto obrázku http://www.jpl.nasa.gov/mer2004/rover-images/jan-04-2004/send-p150x_pol.jpg je to vidět lépe. Nejméně vypuštěné a zatažené airbagy jsou bohužel v původním směru. V jiných směrech je to o dost lepší.  
09.1.2004 - 19:54 - 
Podobne to prece bylo i pri pristani Pathfinderu/Sojourneru - ten taky musel na Mars "nacouvat" 
09.1.2004 - 20:09 - 
Také jsem si vzpomněl na Pathfinder & airbagy. Tehdy s jejich vyfouknutím a zatažením problémy byly, ale tam to bylo snazší, jenom vyjel na druhou stranu. Tady se Spirit musí na fleku otočit o 120°. Ještě, že lander stojí téměř vodorovně, při větším náklonu by asi měli v JPL zamotané hlavy, jak z té šlamastyky ven Jenom se divím, že tu plošinku, na které Spirit stojí, neudělali otočnou, pak by to bylo o dost snazší. Také by se hodila nějaká jehla na propíchnutí airbagů, aby unikl vzduch z těch vzduchový kapes, co se v nich vytvořily. 
09.1.2004 - 22:36 - 
čím jsou vlastně potaženy ty nájezdový rampy, vypadá to jako nějaká textilie. Má to nějakou "protiskluzovou" úpravu? Jaký význam má to čtverečkování, dá se z toho třeba určit sklon rampy?
Tak když se bude Spirit otáčet, na kterou stranu - vpravo nebo vlevo? Já jsem pro vpravo, tam je jen kráter z druhýho snímku, jel bych tam i k vůli těm stopám po airbazích. Podle panoramatu ukazuje 1.snímek výřez 330° až 30°, druhý 100° až 240°, když 0° je osa nájezdové plošiny. Ovšem mezi 290° a 320° stupni jsou na obzoru vidět docela pěkný kopečky, jak by mohli být daleko?
 
10.1.2004 - 09:07 - 
Osobně se ještě trochu obávám "schodu" na konci ramp. Podle obrázků se mi zdá, že neleží úplně na povrchu, ale snad si ten materiál při sjezdu "sedne", a možná je i teď dostatečně těsně nad povrchem. Doufám také, že podstava Spiritu neleží na nějakém kameni a že se "neklinká".

Pokud jsou tmavé pruhy na rampách v rozteči kol (což je podle mne pravděpodobné a je to i vidět na snímku z přední "hazard" kamery), tak se mi podle panoramatického (kruhového) snímku zdá, že by Spirit měl v pohodě projet mezi předními airbagy a nemusel by je vůbec přejíždět. Možná je to ale trochu zkresleno perspektivou.

Podle Mirkova článku modules.php?op=modload&name=kosmo&file=article&sid=563 jsou rampy (tzv. Batwings), vyrobeny ze stejného materiálu Vectran jako airbagy.

Nejvýraznější hory na obzoru jsou cca 2 km daleko (jak tu už bylo párkrát řečeno). Kdyby se k nim Spirit dokázal dostat a vyškrabal by se alespoň kousek do svahu, pak by musel získat nádherný rozhled na desítky kilometrů daleko.
 
10.1.2004 - 18:51 - 
Souhlasím s Honzou Vackem, že boční rampy jsou mnohem bezpečnější, nejsou tam vidět téměř žádné pozůstatky po airbazích.

To, že lander stojí téměř vodorovně, není náhoda. Větší náklon by se dal kompenzovat (nebo již je kompenzován ?) větším otevření či uzavřením některé (některých) z bočních stěn landeru.

A dělat nějaký propichovací (Vectran je 2x pevnější než Kevlar) a otočný systém mi připadá trochu zbytečné, rover si jiště poradí (a je na to konstruován !) i s těmito problémy

Jooo, ty hory, dostat se tam - to by byla nádhera ...
 
10.1.2004 - 20:43 - 
Podle dnešní zprávy na SpaceflighNow.com se zdá být potvrzeno, že Spirit by se měl (v noci z pondělí na úterý) otočit o 120° (vpravo) a ze směru k jihu se dostat do směru k severozápadu. Na povrch by pak mohl sjet v noci z úterý na středu (příští týden). Tak držme palce. 
10.1.2004 - 23:19 - 
Hodně z Vás tu neustále špekuluje proč nesjede rovně, že se kolečkem o ten airbag nezavadí. Ono tu ale nejde o to, že by se chytil kolečkem ale mohl by zavadit solárním panelem, který musí před vyjetím rozvinout.
 
11.1.2004 - 00:03 - 
ale Anicko ty panely jsou jiz rozvinuty,precti si zpavy...) 
11.1.2004 - 02:09 - 
no ok, to je fuk, proste airbagy zavazej panelum a ne kolecku. 
11.1.2004 - 09:33 - 
Ano s tím solárním panelem je to pravda. Podle ověřování na Zemi je možné, že při přímém sjezdu, by se levý zadní panel otřel o vyčnívající airbag. I to stačí řídicímu středisku k obavám a bude to zřejmě důvodem k otáčení roveru a sjezdu jiným směrem. 
11.1.2004 - 18:51 - 
Existuje i jiné diskuzní forum ktere by bylo navstevovanejsi vic jak tady tohle? 
11.1.2004 - 19:23 - 
jestli myslis ceske,tak urcite ne.A na cizi bych moc nechodil,kdyz uz diskuse tak s rodakama  
11.1.2004 - 19:49 - 
Rodinný portrét:

http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/spacecraft/tworovers_br.html
 
11.1.2004 - 21:18 - 
Nejlacinější filtry pro 3D brýle se dají vyrobit z barevného diapozitivního filmu nasnímáním čisté, bílé, rovnoměrně nasvícené plochy přes barevný filtr před objektivem. Vhodné jsou filtry pro aditivní zpracování barevných fotografií. V tomto případě je vhodné zmenšit clonové číslo o asi 2 než bylo naměřeno vnitřním expozimetrem fotoaparátu, aby vyšel filtr dostatečně slabý. Je vhodné zvolit několik nastavení pro vyzkoušení. Jako filtr lze použít i originální brýle, zde je lepší clonu zvětšit, ale hodně záleží na celkovém poměru osvětlení. 
12.1.2004 - 03:33 - 
mer1 a mer2 jsou naprosto stejní?
 
12.1.2004 - 10:23 - 
Tak sjezd Spiritu na povrch Marsu zřejmě odložili o den (na čtvrtek 15.1.2004), ale jinak je snad všechno O.K.

K předchozím příspěvkům:
Podle mých informací jsou oba MERy naprosto stejní.
Na dříve zmíněném obrázku "Rodinný portrét" je vzadu MER a vpředu menší rover Sojourner z mise Mars Pathfinder v roce 1997.
 
12.1.2004 - 10:54 - 
Spirit a Opportunity nebudou podle mně stejní v jedné věci - v popisu na zadní straně vysokoziskové antény HGA. Na Spiritu je tam plaketa se vzpomínkou na Columbii - http://www.jpl.nasa.gov/mer2004/rover-images/jan-06-2004/captions/image-10.html .
Na Opportunity bych to proto tipoval na Challenger ...
 
12.1.2004 - 12:18 - 
citace:
Spirit a Opportunity:

Zajímal by mě jestli někdo nevíte postup při nafukování a natlakování airbagů na správný tlak před přistáním roverů a jakou látkou se nafukují, případně na jaký tlak a jaký je použitý materiál na airbagy? Dále jak je zajištěno vyprázdnění a zatažení airbagů? Zřejmě motorky Maxon a nějaké stahovací pásky?

MF
 
12.1.2004 - 14:12 - 
Jakými plyny se plní airbagy se mi zatím nepodařilo zjistit, ale je možné, že se používá podobný systém jako u airbagů v autech :

citace:
During the airbag's deployment, a series of chemical reactions take place between
highly toxic sodium azide (NaN3), potassium nitrate (KNO3), and sodium dioxide (SiO2) to inflate the bag. After the crash sensor has triggered an electric circuit, it creates a high-temperature condition necessary for NaN3 to decompose. During it's decomposition, NaN3 produces sodium metal (Na) and nitrogen gas (N2). A rapid pulse of the hot nitrogen gas (N2) is released from a gas generator at up to 200 miles per hour, filling the airbag, which is made of thin nylon fabric. The nitrogen gas then converts the highly toxic NaN3 to harmless glass. The KNO3 and SiO2 are present to remove the highly reactive and potentially explosive sodium metal (Na) by converting it to a harmless material.

více v http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=article&sid=560

Stahování a vypouštění :

citace:
Gas Purge/Retraction. After coming to rest, the lander’s high torque winches mounted on each
lander face slowly reel in a system of cords routed through fairleads inside each airbag. One cord in
each airbag draws a peel-away flap, exposing a grid of holes that allow gas to escape. Continued
reeling for 90 minutes retracts each airbag to a compact package of folded fabric on each face of
the lander.
 
12.1.2004 - 18:34 - 
Docela je škoda, že jsou obě vozítka shodná. NASA mohla počítat s optimistickou variantou úspěšného přistání obou vozítek a vybavit je trochu odlišným vědeckým vybavením, případně nadimenzovat jedno z vozítek na maximální dojezd a slevit z přístrojového vybavení.
 
12.1.2004 - 19:08 - 
to myslím že je blbost
právě že jsou stejný tak cena mise je daleko menší než kdyby měli jiný vybavení - jiné projekty - jiné ovládání a vůbec je to kravina.
jelikož musej všechny součástky dělat ve dvou verzích (jako na ISS) tak se jim cena vyplatí když vezmou třeba 3ks od každý součástky.
spíš je škoda, že tam neposlali 2 vozítka
 
12.1.2004 - 19:20 - 
Ono nejde jenom o to, že když jsou rovery stejné, tak to vyjde levněji. Jde i o vědeckou hodnotu experimentů, které tam budou dělat. Obě místa přistání, jsou oblasti, o kterých se předpokládá, že tam kdysi byla voda. Tím, že obě mise provedou stejné experimenty, bude možné porovnání výsledků. 
12.1.2004 - 20:15 - 
citace:
to myslím že je blbost
právě že jsou stejný tak cena mise je daleko menší než kdyby měli jiný vybavení - jiné projekty - jiné ovládání a vůbec je to kravina.
jelikož musej všechny součástky dělat ve dvou verzích (jako na ISS) tak se jim cena vyplatí když vezmou třeba 3ks od každý součástky.
spíš je škoda, že tam neposlali 2 vozítka

Kam neposlali dvě vozítka?
 
12.1.2004 - 20:39 - 
Barevné panoramatické záběry okolí Spiritu:

300 kB: http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/press/spirit/20040112a/mspan_2X_final-A10R1_br2.jpg

13MB: http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/press/spirit/20040112a/mspan_2X_final-A10R1.jpg
[Upraveno 13.1.2004 poslal ales]
 
12.1.2004 - 21:11 - 
To samé panorama z jiného zdroje
1,9 MB http://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA05049.jpg

nový odkaz na 300 kB
http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/press/spirit/20040112a/mspan_2X_final-A10R1_br2.jpg
[Upraveno 13.1.2004 poslal ales]
 
12.1.2004 - 21:13 - 
Honza Vacek:
Na druhou stranu oba rovery se mohly doplňovat a my bychom získali větší množství informací o Marsu a příští mise se mohla zaměřit na další věci..
Každopádně mě zajímá do jaké míry bude ona srovnání výsledků vypovídající.
 
<<  1    2    3    4    5    6    7  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.131309 vteřiny.