Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  10    11    12    13    14    15    16  >>
Téma: MER - Spirit a Opportunity
23.3.2004 - 12:20 - 
O vzdalenostech presahujich 1km bych mluvil jenom velmi opatrne. Ale i ja doufam, ze ke kopcum se dojede. 
23.3.2004 - 12:22 - 
V kazdem pripade, kdyz si vzpomenu a leden, kdy se zdalo, ze je Spirit uplne odepsany... 
23.3.2004 - 16:49 - 
Aleši a Arccosi, je to takové Marsovské přání... Je jasné, když udělají jeden den sto metrů, že to nepůjde pořád... Proto jsem tam dal odkaz na snímek, který to jasně dokladuje.
Opportunity má vše blízko, Spirit vše daleko - myslím, že to naplánovali dobře, mohou mít rozdílné cíle a pohybují se v rozdílném terénu.
Já jsem doopravdy zvědav, jak dlouho budou fungovat. Limitní budou asi baterie, ale ty by měly vydržet asi 1.000 až 3.000 vybíjecích cyklů.
Aleši, jelikož jsi už vzpomenul, že začíná na Marsu zimní období, kdy se tam oteplí, nebo zvýší příjem slunečního záření, což by mohlo pomoci slunečním článkům? Mně to vychází až tak za rok... :/
 
24.3.2004 - 10:08 - 
Paráda, Opportunity vyjel z kráteru a má před sebou "celý Mars". Spirit šlape jako hodinky a maká jak drak. Hrabání děr předním kolem je taky geniální nápad. Zkrátka a dobře, Amíkům se daří.
Jak je na tom Mars Express ? ESA tu propagaci nějak nezvládá.
 
25.3.2004 - 11:27 - 
Esa propagaci nezvládá, ale vody našla spoustu a ani kvůli tomu nesvolávala tiskovku.
http://www.esa.int/SPECIALS/Mars_Express/SEMYKEX5WRD_1.html src="modules/XForum/images/smilies/smile.gif" border=0>
 
26.3.2004 - 22:13 - 
Koukněte na ty smělé plány:

 
29.3.2004 - 09:08 - 
Za tři měsíce budeme moudřejší...  
29.3.2004 - 12:22 - 
Jsem rád, že si vytkli za cíl dostat se až ke kopcům a to dokonce během cca 90 solů. Pokud to dobře chápu, tak počítají s cca 60 soly na "jízdu" a cca 30 soly na "měření". To vycházi cca 40 metrů na jeden "jízdní" sol. Vypadá to docela realisticky. Uvidíme :-)

Ještě k "zimě" na Marsu. Já jsem tu o tom nepsal, jen jsem to četl ve zprávách JPL. Ovšem není mi jasné, jak lze mluvit o "zimním období" prakticky na rovníku. Že by to bylo dáno excentricitou dráhy Marsu a vzdáleností od Slunce? Stejně si ale myslím, že rozdíly mezi "létem" a "zimou" nebudou z hlediska dopadající sluneční energie moc významné. Počítám tak do 10%, což je určitě mnohem méně, než rozdíl mezi "ránem" a "polednem". Představuju si to správně?
 
29.3.2004 - 13:15 - 
Taky si myslim, ze tento experiment by nemel dostat zadne rekordni zapisy. Krome duvodu, ktere tu uz uvedli ostatni, jeste pripojim fakt, ze let byl nepilotovany. Ackoliv nevim, jake podminky jsou stanoveny pro zapisy rychlostnich rekordu, zda se mi nefer srovnavat let s pilotem a let nepilotovane makety. 
29.3.2004 - 13:35 - 
Tu je odpoved na svetelne/tepelne podminky na Marsu v perihelu/afelu. Excentricita drahy Marsu je vyrazna.

http://www.tak2000.com/data/planets/mars.htm
 
29.3.2004 - 14:06 - 
Podle mě je ten pokles až 30%. Je to uváděno v dokumentaci roverů (The array can produce nearly 900 watt-hours of energy per martian day, or sol. However, by the end of the 90-sol mission, the energy generating capability is reduced to about 600 watt-hours per sol because of accumulating dust and the change in season. ...) a také se to dá vypočítat ze vzdálenosti Marsu od Slunce (206 až 250 milionů kilometrů) a energetické hustoty slunečního záření, která klesá se čtvercem vzdálenosti - u Země to je 1325 W/m² až 1420 W/m², u Marsu to pak vychází na 485 W/m² až 715 W/m² - čili zhruba 30%. Na povrchu Marsu je tato hodnota ještě o dalších asi 30% nižší ... 
29.3.2004 - 14:13 - 
quote:
Tu je odpoved na svetelne/tepelne podminky na Marsu v perihelu/afelu. Excentricita drahy Marsu je vyrazna.

http://www.tak2000.com/data/planets/mars.htm


Tak se dívám, že se předchozí výpočet shoduje s těmito informacemi ...
 
30.3.2004 - 08:42 - 
Díky za vysvětlení. Je to tedy dáno především excentricitou dráhy Marsu kolem Slunce. Výsledné kolísání na úrovni 30% je vyšší, než jsem odhadoval (mýlil jsem se a omlouvám se za svůj chybný odhad). 30% už skutečně může dost ovlivnit celkovou energetickou bilanci roveru. 
05.4.2004 - 18:16 - 
Všimli jste si něčeho? Ano, zprávy řídnou, už bereme v podstatě za samozřejmé, že po Marsu se "prohání" dvě vozítka.
Doufám, že za pár let bude samozřejmé, že se tam budou "procházet" lidé...
 
06.4.2004 - 19:26 - 
Spirit překročil 90. sol což znamené konec primarní mise.tzn. Mise skončí úspěšná ať už se stane cokoliv
 
09.4.2004 - 08:16 - 
NASA prodloužila misi svých robotů na rudé planetě o pět měsíců

http://lidovky.centrum.cz/zajimavosti/clanek.phtml?id=253099

Myslíte, že je šance ,že by rovery oslavily na Marsu roční narozeniny ve funkčním stavu?
 
09.4.2004 - 08:33 - 
Rok je příliš dlouhá doba, osobně odhaduju konec za takových 40-60 dní. Přece jenom prach a opotřebení dělají své. 
09.4.2004 - 11:06 - 
Co myslite ze bude s roverama pak? Dalo by se rici robotum aby spali pokazde tak dlouho dokud se jim baterie nenabiji na provozni uroven-jako ted ovsem v te dobe jiz asi nebudou schopny vykonavat veci ne ktere byli urceni,sice se tato doba bude postupem casu prodluzovat-tedy jako ted,ovsem jenou teba za mesic je privest k zivotu,nebo spise oni sami sebe a zaslou signal-sem zase na prijmu(trochu mi to pripomina komixovy serial meho mladi ze casopisu ABC-Maly buh))) a vyuzivat je jako dlouhodobejsi meteorologickou stanici na marsu-kdyz uz nebude takovy dostatek energie pro pohon,ovsem jen pokud budou funkcni pocitace a vys. anteny...jen muj nazor,zajimalo by me co nasa pote planuje,mrzelo by me kdyby rovery proste nechala svemu osudu a nepokusila se o neco..nebo nevite?co ma pote nasa v planu? neceltli ste neco ? 
09.4.2004 - 11:16 - 
Největším problémem při nedostatku energie je to, že nejsou schopni si vyhřívat "vnitřnosti" přes noc, takže pak natrvalo zmrznou. Alespoň takhle skončil Pathfinder. 
13.4.2004 - 11:56 - 
Tedy, NASA očividně nechce vyvolávat falešné naděje, ale mezi řádky se dá přečíst, že nošní poklesy teploty budou pod hodnoty, pro které je garantována živnost komponent. Ne že to klesne na hodnoty, při kterých musí nějaké součástky nutně selhat...
 
19.4.2004 - 08:37 - 
Takže, jak se dalo čekat, Opportunity už ukázal, že umí za jeden sol ujet přes 140 m a i Spirit už jel přes 60 m za sol. Jsou to solidní rychlosti a hned má člověk pocit, že kráter Endurance je pro Opportunity vlastně blízko (jen pár solů jízdy) a ani Columbia Hills nevypadají pro Spirit nedosažitelně (i když tady přece jen asi půjde o pár měsíců). Jen tak dál :-) 
21.4.2004 - 10:45 - 
quote:
Největším problémem při nedostatku energie je to, že nejsou schopni si vyhřívat "vnitřnosti" přes noc, takže pak natrvalo zmrznou. Alespoň takhle skončil Pathfinder.


Na vyhřívání mají v konstrukci obě vozítka pelety mám dojem z plutonia, energii z baterii nevyuzivaji.
 
21.4.2004 - 11:48 - 
Rovery MAJÍ elektrické vyhřívače uvnitř schránky WEB (těla roverů) a v noci spotřebovávají energii z baterií ! http://marsrovers.jpl.nasa.gov/mission/sc_rover_temp_heaters.html
 
21.4.2004 - 13:08 - 
quote:
Rovery MAJÍ elektrické vyhřívače uvnitř schránky WEB (těla roverů) a v noci spotřebovávají energii z baterií ! http://marsrovers.jpl.nasa.gov/mission/sc_rover_temp_heaters.html


Aha, takže si trochu přitápějí, ale bez těch radioaktivních pelet by životnost klesla na asi 70 dnů...
 
22.4.2004 - 16:11 - 
quote:
Takže, jak se dalo čekat, Opportunity už ukázal, že umí za jeden sol ujet přes 140 m a i Spirit už jel přes 60 m za sol. Jsou to solidní rychlosti a hned má člověk pocit, že kráter Endurance je pro Opportunity vlastně blízko (jen pár solů jízdy) a ani Columbia Hills nevypadají pro Spirit nedosažitelně (i když tady přece jen asi půjde o pár měsíců). Jen tak dál :-)


Měl bych dotaz na řizení obou roverů po povrchu Marsu.
1.Vlastni navigační řízení.Podle fotografie se stanovi trasa a bud ji
rover sam ujede,nebo v připadě problemu zastavi a řeší se individualne dalsi postup.
2.Řízení přímo ze Země,stanovi se podle fotky trasa da se povel a čeka se cca 40min.+doba jizdy na provedení a tak to pokračuje dále celý sol.Je to tak nějak nebo je řízení na uplně jinem schematu?
 
22.4.2004 - 22:04 - 
1. Autonomní navigační systém - rover popojede o několik desítek centimetrů a nasnímá povrch před předními koly. Pokud je vyhovující, jede dál, jinak se pokouší najít jinou trasu. Má však pevně stanovený "waypoint", tedy místo, kam má dojet a má na to taky předem určené množství času (a energie, kterou může spotřebovat).

2. Jízda dle příkazů ze Země - trasa se stanoví z fotek z předchozího dne a rover pak jede vcelku "plynule" - jen kontroluje, zda se před ním neobjevila nějaká překážka. Pokud tam nic není, jede dál podle plánu. V době jízdy vůbec nekomunikuje se Zemí (pokud zrovna není vhodná pozice pro odesílání dat přes sondy, ale i tak pouze odesílá a přijímá dat nesouvisející s jeho pohybem).
 
23.4.2004 - 08:08 - 
quote:
1. Autonomní navigační systém - rover popojede o několik desítek centimetrů a nasnímá povrch před předními koly. Pokud je vyhovující, jede dál, jinak se pokouší najít jinou trasu. Má však pevně stanovený "waypoint", tedy místo, kam má dojet a má na to taky předem určené množství času (a energie, kterou může spotřebovat).

2. Jízda dle příkazů ze Země - trasa se stanoví z fotek z předchozího dne a rover pak jede vcelku "plynule" - jen kontroluje, zda se před ním neobjevila nějaká překážka. Pokud tam nic není, jede dál podle plánu. V době jízdy vůbec nekomunikuje se Zemí (pokud zrovna není vhodná pozice pro odesílání dat přes sondy, ale i tak pouze odesílá a přijímá dat nesouvisející s jeho pohybem).


To vlastni snimani povrchu,deje se pomoci laseru,nebo radiových vln?
Je zajisteno,v případě neočekavaných okolností(přikop,díra,velky náklon)okamzite zastaveni?Jak je pamatováno na okolnosti,ktere při přejezdu,i když ta rychlost neni nic moc,nejdou předem určit?
 
25.4.2004 - 22:45 - 
Snímáním povrchu jsem myslel vyfocení povrchu dvěmi předními kamerami Hazcam (v některých případech i zadním párem těchto kamer). Pořízené fotky se pak analyzují palubním softwarem.

Vlastní pohyb pak probíhá následovně : kamery vyfotí oblast před nebo za roverem. Palubní software vyhodnotí povrch a stanoví, zda může rover jet, nebo se musí otočit do jiného směru (v případě větší překážky v cestě). Rover popojede o několik desítek centimetrů vpřed nebo vzad (trvá to pár sekund) a zastaví se. Postup se opakuje -focení, analyzování, jízda, focení, analyzování, jízda ...

Se starou verzí softwaru jel rover 10 sekund a urazil při tom zhruba 30 centimetrů, pak po vyfocení povrchu pracoval 40-50 sekund na vyhodnocení nové situace. Za hodinu tak ujel asi 18 metrů.

Po nahrání vylepšeného programu dokáže za hodinu překonat až 32 metrů (rover Opportunity dokonce zvládl v 82.solu jet v autonomním režimu rychlostí až 40 m/h). Zda je to prodloužením jednotlivých "kroků" (10s/30cm), zkrácením doby "přemýšlení" (40-50s) nebo kombinací obojího, to zatím netuším ...
 
28.4.2004 - 12:51 - 
Na prave zverejnenych mapkach je pekne videt, jak si to ted rovery padi. Hlavne Opportunity uhani jak o zivot, presne, jak jsme cekali. Kdyby se uz nikde nezastavoval(a), tak je u Endurance behem dalsich dvou solu! 
28.4.2004 - 14:23 - 
Rovery jedou jak o závod, jen v JPL asi moc nestíhají - raw fotky mají poslední dobou vcelku velké zpoždění. Dneska je u Spiritu sol 113, u Opportunity 93 a na webu jsou nezpracované fotky teprve ze 111., resp. 89 solu !  
<<  10    11    12    13    14    15    16  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.235482 vteřiny.