Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma >
Téma: Rusko zatím zřejmě zůstává stranou
10.1.2004 - 11:52 - 
Škoda,vypadá to, že Rusko se svým technickým potenciálem zůstane
stranou a přitom není na tom ekonomicky tak špatně, jak na první pohled možná vypadá. Např. oslavy založení někdejšího Petrohradu přišly na několik miliard dolarů. Zároveň má jako jediná země nyní šancí být na Měsíci první. Američáne nyní dostatečně silnou raketou nedispoují (plány Saturnu se prý ztratily ), narozdíl od ruské rakety Energie,byť se její technické základna a personální zábezpečení zčásti nebo i zcela rozpadlo. Jediné co jim schází je přepravní a lunární modul.
Vypadá to, že nepůjde už jenom o prestiž, ale o nové parcely a
perspektivní surovinové zdroje. I když na druhou stranu to může dopadnout tak, že Měsíc získá podobný status jako má nyní Antarktida.
 
10.1.2004 - 12:05 - 
Ahoj Hawku,muzes prosim Te upresnit tvoje tvrzeni.ze Rusko ma sanci byt na mesici jako prvni!Jen bych te chtel upzornit ze Ruska ekonomika je miziva,coz me jakozto ekonoma dost zarazilo!Ale osobne se musim priznat ze semm strasne napnutej jak Bush vystoupi se svym projevem,ohledne vesmiru.Jestli to bude presne to co se spekuluje budu jen rad,sam jsem v dobe kdy byly mise apollo jeste nebyl na svete a pro me by to zanmenalo moc pestre povzbuzeni,ktere je dnes tlumeno jinymi problemy...strasne se tesim))))!!!!Zase sledovat,tentokrat barevne,nejspis urcite jak clovek beha po mesici.Ale trochu se bojim ze i americka ekonomika na to mit nebude(...Zdravi Tomas 
10.1.2004 - 12:42 - 
Myslím, že jsem to zdůvodnil. Po technické stránce mají šanci být na Měsíci nejdříve - mají vyvynutou potřebnou raketu a schází pouze modul. Navíc vzhledem k cenové hladině a ceně práce v Rusku lze zrealizovat misi na Měsíc zhruba pri stejném podílu HDP na kosmický výzkum jako vydává nyní USA. Současné výdaje na ruský kosmický výzkum je směšných 400 mil$.
Jako ekonom by jsi měl vědět, že ruská ekonomika má je na tom nyní nejlépe po rozpadu SSSR a roste tempem skoro 7% HDP za rok a ekonomové předpokládají na příští roky ještě rychlejší růst:
http://www.profini.sk/d.php?t=10&d=14551&PHPSESSID=558b9f11623a9dc5d26fdb842855aa40

 
10.1.2004 - 12:44 - 
Oprava odkazu:
http://www.profini.sk/d.php?t=10&d=14551&PHPSESSID=558b9f11623a9dc5d26fdb842855aa40
 
10.1.2004 - 12:54 - 
Mas v pravdu v rustu,ale i v soucasnosti je zrejme ze rusko ma sotva na pokriti soucasnych misi k ISS a rada planu se rusi,snazi se jen prevazne nestatni asociace...a je vidno i s financemi k dostavbe ISS.Raketu sice ma ale nema s ceho ji postavet!!!Rusko bych dnes ani pristich 30let do teto pozice nestavel,ale spise tu Cinu ktera poslala do vesmiru prvni lod a jejiz ekonom. potencial roste tak zavratnou rychlosti ze si dle me bude moct dovolit to same co nasa a jakozto zaryti nepritel USA se pokusi slapata a prebehnout USA v dobyvani vesniru 
10.1.2004 - 14:29 - 
Rusové mají raketu ? Myslí se tím Energija, dokáží je vůbec dále vyrábět? Nenaházeli stroje a další potřebnosti někde na hromadu v hangáru, jako to udělali s řadou výrobních prostředků a nakonec i výstavních exponátů z kosmonautiky na výstavě v Moskvě,( VDNCH)? A co ta montážní hala na Bajkonuru,co jim spadla střecha, opravili to vůbec? Pokud by se měli vrátit s Energií, tak by potřebovali obrovskou finanční injekci a politický tlak.  
12.1.2004 - 09:20 - 
Energija by potřebovala obrovské investice, vždyť většina továren, které ji vyráběly, už neexistuje, plány budou kdoví kde. Jistou možnost bych ale viděl ve vytvoření supertýmu - Čína a Rusko - Rusko by dalo hodně zkušeností a trochu peněz, Čína hodně peněz a trochu zkušeností. Politické problémy by ale byly vážné - jakou řečí by se mluvilo, kdo by vystoupil první. No, moc realisticky to nevidím.
USA jsou k superraketě mnohem blíž, stačí k ET + SRB přidat 2 motory RS-68 a máte za 3-4 roky nosič pro 80-90 t UZ.
 
12.1.2004 - 09:43 - 
Když se podíváte na můj první příspěbek, tak se tam dočtete, že personální a technické zabezpečení je víceméně rozpadlé.
Na druhou stranu z urychlovacích bloků k Energii byla vyvinuta ukrajinská raketa Zenit(?) a samo Rusko delší dobu uvažovalo o Eněrgii pro komerční využití. Nehledě na to, že to je i na dnešní dobu relativně moderní nosič.
Proto bych oživení tohoto projektu nezatracoval, pokud by k tomu byl dostatečný podnět(např. návrat na Měsíc).
 
12.1.2004 - 11:40 - 
Súhlasím s Hawkom, bostre Energije sa stále vyrábajú a lietajú zo Sea Lunch, 2 odpalovacie rampy a infraštruktúra sú k dispozícii na Bajkonure a opraviť jednu strechu asi nie je až také náročné. Energija sa nevyrába, lebo nie je pre ňu k dispozícii zmysluplný náklad. Mimochodom, v alternatívach NASA v štúdii o ceste na Mars je jedna z verzií zvažovaá aj Energija ako nosič nákladu na LEO, z ktorého by sa zostavoval konečný planetolet. 
13.1.2004 - 19:46 - 
Ja to vidim tak, ze o let na Mesiac sa budu usilovat skor Cinania, a ked to budu chcet urychlit, tak kupia plany Energije od Rusov. Koniec koncov cast technologie ich vesmirnej lode pochadza od rusov. A rusi v poslednej dobe ukazuju, ze su vacsi kapitalisti ako amici, takze sa asi nebudu zdrahat plany predat. 
14.1.2004 - 08:15 - 
Já osobně si myslím, že to s čínským kosmickým prostorem není zas tak žhavé. Podle mě chtěli číňané "vyhecovat" američany k vyšším výdajům. ... a to se jim podle mě povedlo. 
14.1.2004 - 08:16 - 
... opravuji: s čínským kosmickým programem.... 
14.1.2004 - 10:25 - 
Co by tim meli ziskat??? Pokud by chteli zruinovat americkou ekonomiku, tak to si spatne spocitali - jedna valka v Iraku stala mnohem vic nez navrat na Mesic a USA to v klidu ustaly.
 
14.1.2004 - 10:52 - 
Jednu válku ustojej, ale neustojej cestu ma Mars a víc válek... 
14.1.2004 - 10:55 - 
Nicméně mi je jasné, že to není prvotním cílem číňanů... ale proč si nazalicitovat, když vás to nic nestojí. Na druhou stranu jsem rád, že se do amerického kosmického prostoru (doufám) vrátí "šťáva". 
14.1.2004 - 10:58 - 
Nestoji? Ale ano, stoji a myslim, ze Cina ma s financovanim podobnych veci znacne problemy! Nicmene at uz je to jakkoliv, zafungovalo to. A z toho mam radost. 
14.1.2004 - 12:07 - 
Myslím, že je nic nestojí to, že v jednom ze svých tajnůstkářských prohlášení řeknou, že dalším cílem je Měsíc.... 
14.1.2004 - 13:42 - 
quote:
Energija by potřebovala obrovské investice, vždyť většina továren, které ji vyráběly, už neexistuje, plány budou kdoví kde. Jistou možnost bych ale viděl ve vytvoření supertýmu - Čína a Rusko - Rusko by dalo hodně zkušeností a trochu peněz, Čína hodně peněz a trochu zkušeností. Politické problémy by ale byly vážné - jakou řečí by se mluvilo, kdo by vystoupil první. No, moc realisticky to nevidím.
USA jsou k superraketě mnohem blíž, stačí k ET + SRB přidat 2 motory RS-68 a máte za 3-4 roky nosič pro 80-90 t UZ.


Co se týče Energije, tak je podle mě dnes podobně muzeální, jako Saturn V. No, ok, některé motory se možná vyrábějí pro Zenit a jiné rakety, ale podle mě by ji Rusové už nedokázali znovu jednoduše vyrobit.

Co se týče USA, zapomeňte na STS a případné deriváty. Pokud něco vyvinou, bude to určtitě na bázi Delta 4 (Delta 4 Extra Heavy ? Spojit pět modulů místo třech ?) nebo Atlas 5.

Ono to není o superraketách, ale o v 60. letech zavrženém setkání těles až mimo oběžnou dráhu Země, o pohonu stávajích cca 20t nákladových modulů "pomalými" iontovými motory a o přepravě posádky v Orbital Space Plane (=Sojuz něrušimij po Americku :-) po minimalistických odvážných přímých drahách do L1 a podobných míst.

Zajímavé budou starty Sojuzu z Kourou. Rusové a ESA tím získají náskok v možnosti poslat pilotované lodi na dráhu do L1 a dále k Měsíci či Marsu, možná i jen drobnou úpravou stávajících raket, a získávají tím potenciál k potenciálními snížení oběžné roviny ISS (pomocí ATV) a její přestavbě na skutečnou základnu pro meziplanetární lety.

Mimochodem - napadlo vás, že ATV vynesené pomocí Ariane a vybavené iontovým motorem, které by se v L1 setkalo se Sojuzem vypuštěným pomocí upraveného nosiče Sojuz nebo pomocí Ariane z Kourou po přímé dráze by víceméně splňovalo kritéria moji dvojmístné 30t mise pro oblet Marsu, kterou jsem navrhoval loni ? Výměna sluneční plachty za iontový motor je v podstatě detail Dva starty modulu o hmotnosti ATV a jeden Sojuz, vše z Kourou - to je dnes nejreálnější alternativa pro minimalistickou výpravu k Marsu. ESA + Rusko nezávisle na NASA disponují už dnes větším množstvím odzkoušené technologie pro takový let... ehm, ehm... kromě přistání na Marsu ... :-)
 
16.1.2004 - 10:14 - 
Američania oficiálne diplomatickou cestou včera ponúkli Rusom účasť na ich programe:

НАСА направило Росавиакосмосу конкретные предложения о сотрудничестве в освоении Луны и Марса, передает ИТАР-ТАСС. "Официальный документ передан через госдепартамент США по дипломатическим каналам", - сообщил сегодня первый заместитель главы Росавиакосмоса Николай Моисеев. По его словам, "российская сторона рассмотрит предложения американских партнеров и примет решения по формату участия в лунной и марсианской экспедициях".
"У нас есть большие заделы по организации автоматических и пилотируемых полетов на ближайшие планеты Солнечной системы", - сказал Моисеев. По его словам, в Росавиакосмос от предприятий российской космической отрасли уже поступило 3 тыс страниц различных разработок, которые предлагается включить в Федеральную космическую программу до 2015 года. "Среди них, в частности, есть проекты межпланетных космических кораблей", - отметил замглавы Росавиакосмоса.
Накануне президент США Джордж Буш, выступая в штаб-квартире НАСА, призвал партнеров по проекту МКС присоединиться к космическому "путешествию" на спутник Земли и Красную планету.
 
16.1.2004 - 12:58 - 
Ještě to chce překlad do češtiny nebo angličtiny, azbuku sice zvládám, ale věty mi už smysl nedávají.
Vyvinout derivát STS je myslím lepší než Atlas Super Heavy, protože mají SRB, ET, RS-68, rampy, haly, převozní pásáky. Pro Super Heavy by se to muselo vyvinout a postavit, což je drahé. Pro STS-C stačí vyvinout pouzdro motorů a UZ a upravit řídící systém. Ale možná se pletu a NASA radši investuje do vývoje nové pokročilé rakety, taková raketa se 6 bloky Atlasu 5 jako 1. stupněm, centrálním blokem Delty 5 jako 2. stupněm taky nezní špatně. Zrušily / změnili v muzeum by jak rampy 39A a B, tak i VAB a dopravník, ušetřilo by to spoustu pracovních míst a možná to dlouhodobě vyjde ještě levnější. Pak by ale bylo vhodné použít Kourou (po dohodě s ESA).
 
16.1.2004 - 15:39 - 
Hrubý překlad je:
NASA poslalo Rosaviakosmosu své konkrétní požadavky na spolupráci v ovládnutí Měsíce a Marsu. Hlásí ITAR-TASS. Hlavní dokument byl předán státním depart. USA diplomatickou cestou. Toto oznámil první představitel vedení Rosaviakosmosu Nikolaj Moisejev. podle jeho slov, ruská strana prostuduje požadavky amer. partnerů a přijme opatření na zformování své účasti v Měsíční a Marsovské expedici. Máme velkou zkušenost v organizaci auomaticky-pilotovaných (prostě automaty) letů na blízké planety sluneční soustavy - řekl Moisejev. podle jeho slov Rosaviakosmos " ruský kosmický průmysl má rozpracované různé práce," které by bylo možné dát jako podíl na projektech meziplanetárních lodí.Odpověděl vedoucí Rosaviakosmosu.
Prezident USA G. Bush v headquarters NASA, pozval partnery USA k učasti na projektu MKS - zůčastnit se v putování kosmen na družici země Měsíc a rudou planetu.

Zapotil jsem se, slovníku nemaje
 
16.1.2004 - 15:52 - 
Malinko bych to doplnil.
Místo "požadavky" bych použil slova "nabídky" (přece jen to dává jiný smysl).
Dále se v textu tvrdí že "Máme velkou zkušenost v organizaci automatických i pilotovaných letů" (tedy nejen automaty).
A dále "od lidí z ruského kosmického odvětví už přišlo 3 tisíce stran různých návrhů, které chceme zahrnout do Federálního (ruského) kosmického programu do roku 2015. Často jsou mezi nimi i projekty meziplanetárních lodí." ...
"Bush vyzval partnery z projektu MKS (ISS), aby se připojili k (jejich) kosmické cestě na Měsíc a Mars".
[Upraveno 16.1.2004 poslal ales]
 
16.1.2004 - 16:56 - 
Díky , zapoměl jsem část s těmi 3 tisíci ( navíc, jsem 3 jsem četl jako z), ach ta azbuka. No je vidět, že jsem už dlouho s ruštinou neměl nic společného. 
23.1.2004 - 01:24 - 
quote:
Ještě to chce překlad do češtiny nebo angličtiny, azbuku sice zvládám, ale věty mi už smysl nedávají.
Vyvinout derivát STS je myslím lepší než Atlas Super Heavy, protože mají SRB, ET, RS-68, rampy, haly, převozní pásáky. Pro Super Heavy by se to muselo vyvinout a postavit, což je drahé. Pro STS-C stačí vyvinout pouzdro motorů a UZ a upravit řídící systém. Ale možná se pletu a NASA radši investuje do vývoje nové pokročilé rakety, taková raketa se 6 bloky Atlasu 5 jako 1. stupněm, centrálním blokem Delty 5 jako 2. stupněm taky nezní špatně. Zrušily / změnili v muzeum by jak rampy 39A a B, tak i VAB a dopravník, ušetřilo by to spoustu pracovních míst a možná to dlouhodobě vyjde ještě levnější. Pak by ale bylo vhodné použít Kourou (po dohodě s ESA).


Asi tak. V podstatě vše, co se týkalo STS, byl určitý kompromis na hranici možností technologie 70.let: SSME vlastně ani není vícenásobně použitelný, nebo alespoň ne bez výměny poloviny soičáste, SRB jsou vícenásobně použitelné, ale vychytání nedostatků stálo život posádku Challengeru, z ET se loupe námraza a zřejmě poškozuje tepelné destičky, a tak. Protože většina problémů STS včetně vysoké ceny provozu má podle mě původ právě ve zvoleném způsobu startu, tak mě přijde nepravděpodobné, že by se pokračovalo tímhle směrem...

Třeba motor rakety Delta-4 je podobný SSME, ale má daleko méně součástek... myslím, že STS se asi nechá dožít, okolo r. 2010 bude i druhá generace Shuttle techniků akorát tak ve věku odejít do důchodu... a náhradní díly si rozeberou muzea.
 
23.1.2004 - 06:06 - 
Jenom k těm nosičům Atlas 5 vs Delta 4. Pokud si pamatuji ze článků v L+K, Delta 4 se staví ve všech kategoriich včetně "heavy" s nosností okolo 25 tun na LEO. Atlas 5 je ve verzích 400 a 500 různých konfigurací, ale "heavy" se nestaví - nebyl o ni zájem (vydat měl v podstatě jako Titan 4). Nebo je to už jinak? 
23.1.2004 - 07:53 - 
quote:
Jenom k těm nosičům Atlas 5 vs Delta 4. Pokud si pamatuji ze článků v L+K, Delta 4 se staví ve všech kategoriich včetně "heavy" s nosností okolo 25 tun na LEO. Atlas 5 je ve verzích 400 a 500 různých konfigurací, ale "heavy" se nestaví - nebyl o ni zájem (vydat měl v podstatě jako Titan 4). Nebo je to už jinak?


Na spaceflightnow.com ohladom rakiet Atlas 5 Heavy uverejnili informaciu, ze sa planuje prvy start koncom roka 2006.

http://www.spaceflightnow.com/news/n0401/18atlasslc3e/
 
23.1.2004 - 09:43 - 
Podle toho jak se rozvijí tohle téma tak Rusko opravdu zůstává stranou. 
23.1.2004 - 10:13 - 
Vzhledem k tomu, že Rusko taktak uskutečňuje mise placené ESA a USA a není schopné včas zajistit start Progressu za 20 mil. dolarů, tak není stranou, ale v pr....! 
 


Stránka byla vygenerována za 0.227986 vteřiny.