Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  5    6    7    8    9    10    11  >>
Téma: Kosmická turistika
10.4.2008 - 15:23 - 
quote:

Spodni zaves vydrzel. Selhala propalena ET.
V 60s zacal klesat tlak v SRB v dusledku selhani tesneni,
v 66.8s zacal klesat tlak v propalene ET ze ktere zacal unikat vodik.
V 70s sly motory SSME do plneho tahu.
V 72.2s se nadrz LHX zacala deformovat a s ni i spodni zaves SRB.
V te dobe si posadka uvedomila ze se neco deje.
V 73.1 nadrz LHX totalne selhala a spodni zaves SRB se uvolnil.
V 73.5 zacaly vypinat SSME motory ale tou dobou se cela sestava uz rozpadala.


Pan Vitek vo svojom clanku venovanom tragedii Chalengeru pise, ze "v měřitelné míře došlo k zastaveni programovaného růstu tlaku v odhazovací nádrži ET až v T + 66,764... Mezitím plamen šlehající z pomocného startovacího motoru se stále zvětšoval a začal zasahovat i závěsy, kterými byl motor připoután k odhazovací nádrži ... v T + 72,141 povolil spodní závěs pomocného raketového motoru. ... se špice tohoto motoru přiblížila k odhazovací nádrži a zabořila se do jeho stěny. V T + 73,137 s se přední část nádrže zahalila do mlhy rozprášeného kapalného kyslíku a vodíku. O pouhých 22 milisekund později zaregistrovaly řídicí obvody hlavních motorů náhlý pokles v tlaku dodávaných pohonných hmot. Oblak kyslíku a vodíku se rychle rozšiřoval a zároveň aerodynamické sny rozervávaly těžce poškozenou nádrž. V T + 73,162 s se již roztáhl podél celé nádrže a v T + 73,191 s unikající vodík vzplanul v prostoru mezi odhazovací nádrží a raketoplánem. Požár se rychle rozšířil, až v T + 73,282 s dosáhl k poškozenému místu a v T + 73,304 s celá odhazovací nádrž explodovala."
.
Ja tomu rozumiem tak, ze spodny zaves povolil preto, ze bol prepaleny. Prepalena zrejme bola aj ET ale k vybuchu viedlo az prederavenie nadrze sposobene koliziou s pravym SRB.
 
10.4.2008 - 16:00 - 
quote:
quote:

Spodni zaves vydrzel. Selhala propalena ET.
V 60s zacal klesat tlak v SRB v dusledku selhani tesneni,
v 66.8s zacal klesat tlak v propalene ET ze ktere zacal unikat vodik.
V 70s sly motory SSME do plneho tahu.
V 72.2s se nadrz LHX zacala deformovat a s ni i spodni zaves SRB.
V te dobe si posadka uvedomila ze se neco deje.
V 73.1 nadrz LHX totalne selhala a spodni zaves SRB se uvolnil.
V 73.5 zacaly vypinat SSME motory ale tou dobou se cela sestava uz rozpadala.


Pan Vitek vo svojom clanku venovanom tragedii Chalengeru pise, ze "v měřitelné míře došlo k zastaveni programovaného růstu tlaku v odhazovací nádrži ET až v T + 66,764... Mezitím plamen šlehající z pomocného startovacího motoru se stále zvětšoval a začal zasahovat i závěsy, kterými byl motor připoután k odhazovací nádrži ... v T + 72,141 povolil spodní závěs pomocného raketového motoru. ... se špice tohoto motoru přiblížila k odhazovací nádrži a zabořila se do jeho stěny. V T + 73,137 s se přední část nádrže zahalila do mlhy rozprášeného kapalného kyslíku a vodíku. O pouhých 22 milisekund později zaregistrovaly řídicí obvody hlavních motorů náhlý pokles v tlaku dodávaných pohonných hmot. Oblak kyslíku a vodíku se rychle rozšiřoval a zároveň aerodynamické sny rozervávaly těžce poškozenou nádrž. V T + 73,162 s se již roztáhl podél celé nádrže a v T + 73,191 s unikající vodík vzplanul v prostoru mezi odhazovací nádrží a raketoplánem. Požár se rychle rozšířil, až v T + 73,282 s dosáhl k poškozenému místu a v T + 73,304 s celá odhazovací nádrž explodovala."
.
Ja tomu rozumiem tak, ze spodny zaves povolil preto, ze bol prepaleny. Prepalena zrejme bola aj ET ale k vybuchu viedlo az prederavenie nadrze sposobene koliziou s pravym SRB.


Dulezity je fakt proc prestal růst tlak v odhazovací nádrži ET v T + 66,764.
Lze to interpretovat jako unik LH2 z ET. To znamena ze nadrz byla propalena v tomto okamziku. To co se stalo potom bylo uz nevyhnutelne. Samozrejme ze tlak v nadrzi klesal postupne a tlakovaci ventily se otevrely naplno. Motory dostaly povel k zastaveni teprve az kdyz doslo k uplnemu roztrzeni nadrze.
Dulezite je, ze tlak v ET zacal klesat jeste pred tim, nez se SRB zacaly vychylovat v dusledku deformace hlinikove ET.
 
14.4.2008 - 13:47 - 
Nevím co je na tom až tak důležitého. Stejně už nebyl čas posoudit, co pokles tlaku může znamenat, takže jako výstraha to nepomohlo. Zajímavé je to jen jako projev řetězce poškození vedoucí ke katastrofě.
Zpátky k Rutanovi: SS2 má reálnou šanci obsadit tento segment trhu, ostatní projekty budou získávat důvěru jen pomalu a náklady budou mít podstatně vyšší kvůli absenci zkušeností, které Rutan získal se SS1.
 
14.4.2008 - 16:00 - 
quote:
Nevím co je na tom až tak důležitého. Stejně už nebyl čas posoudit, co pokles tlaku může znamenat, takže jako výstraha to nepomohlo. Zajímavé je to jen jako projev řetězce poškození vedoucí ke katastrofě.



A o to prave slo.

quote:

Zpátky k Rutanovi: SS2 má reálnou šanci obsadit tento segment trhu, ostatní projekty budou získávat důvěru jen pomalu a náklady budou mít podstatně vyšší kvůli absenci zkušeností, které Rutan získal se SS1.


Pokud jde o segment trhu komernich vyskovych letu tak sanci bezpochyby ma.
Pokud tedy nemluvime o kosmicke (orbitalni) turistice, ktera je v nazvu teto diskuze, pak zde mame dalsi prispevek do podobneho segmentu trhu.

http://cosmiclog.msnbc.msn.com/archive/2008/04/14/879343.aspx

XCor a Armadillo krome zavodu legracnich raketek take planuji vyskove lety. A je i mnoho jinych a bohatsich.
 
15.4.2008 - 14:48 - 
quote:

Zpátky k Rutanovi: SS2 má reálnou šanci obsadit tento segment trhu, ostatní projekty budou získávat důvěru jen pomalu a náklady budou mít podstatně vyšší kvůli absenci zkušeností, které Rutan získal se SS1.


Možná, že by sis měl pořádně přečíst něco na webu http://www.armadilloaerospace.com

Jejich tříminutové zážehy motoru velmi zhruba odpovídají letu do výšky 100km. Píšou tam, že za jediný víkend jejich motory při statických a upoutaných (BTW dost inovace, oproti tradičním testům raket...) testech nahromadí více času, než všechny tři lety SS1 sečtené dohromady.

Náklady Armadillo jsou velice nízké, a jako další zdroj financování chtějí prodávat odzkoušené prototypy svých vznášedel jiným nadšencům.

Výškové lety plánují v nejbližší době, a popravdě - věřím, že John Carmack má zejména řídící software vychytaný daleko lépe, než třeba SpaceShip One, která s řízením evidentně měla nějaké problémy, a lety už dále nepokračovaly.
 
16.4.2008 - 13:52 - 
Ahoj,

podobný mateřský letoun, jak WK2(jenom podobnost, ovšem):

ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19940020387_1994020387.pdf
 
16.4.2008 - 14:17 - 
Zajimave. Zeby se Rutan inspiroval? Mam take takovy dojem ze podobnou konstrukci mel jeden rusky bombarder.
Zajimava je nosnost 500000lb (WK2 ma 30000lb) a cena 1.7mld dolaru nekdy pred patnacti lety.
 
16.4.2008 - 14:20 - 
Zajimave taky je ze studie vznikla na popud Orbitalu jakozto vyrobce Pegasu. 
16.4.2008 - 14:49 - 
quote:
Zajimave taky je ze studie vznikla na popud Orbitalu jakozto vyrobce Pegasu.


Tak úplně to překvapivé není. Při použití letadlového stupně máte v zásadě dvě možnosti: použít rychlý (supersonický až hypersonický) první stupeň, aby mohla raketa nebo raketoplán při výškovém strtu dostatečně využít jeho rychlosti
Tj třeba projekt Spiral
http://www.buran.ru/htm/molniya3.htm
Nebo prostě jenom vynést raketu dost vysoko - zlepší se tím účinnost motorů a sníží aerodynamický odpor, ale paliva ušetříte méně.
Takže třeba MAKS
http://www.buran-energia.com/mriya-antonov/mriya-desc.php
http://www.buran-energia.com/documentation/documentation-akc-horizontal-takeoff.php
nebo tohle:
http://www.astronautix.com/craft/sysem49m.htm
Jenže pak nesete víc paliva menší rychostí do velké výšky, takže potřebujete větší křídla.
Když stavíte letadlo s velkou nosností a rozpětím, tak je samozřejmě lepší rozdělit zatížení a vytvořit pevný centroplán s místem pro zavěšení. (to věděli už Němci když dělali bombardéry) Takže se nakonec nějak vždycky dostanete u "pomalých" letadlových stupňů k té tvoutruposti.
 
16.4.2008 - 15:04 - 
Všimněte si, že v těch návrzích, kde byla Mrija nebo upravený B 747 neslo letadlo vlastně vždycky taky obrovský prázdný trup. 
16.4.2008 - 21:07 - 
Ale samozrejme - je to dôsledok toho, že špecializovaný nosič nikto nikdy reálne nepostavil a tak sa používajú upravené "dostupné" lietadlá. A tie sú konštruované na prevoz nákladu vo veľkokapacitnom trupe. Okrem toho sú tu isté problémy s dostatočnou pevnosťou štíhleho trupu pri externom umiestnení nákladu.  
17.4.2008 - 12:50 - 
Zajímavé a překvapivě i použitelné řešení, jak nahradit tuhle konstrukci je přímo na stránkách MEK.
http://mek.kosmo.cz/zajmy/projekty/xprize/dan/img/dan21.jpg
Z teoretického hlediska to parametrům pro "pomalý" výškový start odpovídá hodně dobře. Akorát ta vzducholoď by asi nebyla tak levná jako WK. Nicméně při dobré konstrukci by se takový okřídlený stratelit mohl dynamicky (vzducholodě mají dostup aerostatický a dynamický) doškrábat i mnohem výš než WK.
 
18.4.2008 - 11:39 - 
Problémem vzducholodí je rozpínání balonetů při nízkém tlaku vzduchu, naopak při přistání zase materiál plandá (podívejte se na stratosférické balóny). Vzducholoď o tak velké nosnosti ve velkých výškách by byla tak gigantická, že náklady na provoz by byly mnohonásobně vyšší než u letadla. Navíc citlivost na vítr, nutnost snížit vztlak po odhození nákladu (přítěž? vypuštění plynu?). Vzducholodě pro transport nákladu se nedokázali a asi ani nikdy nedokážou prosadit, tím méně pak stratosférické giganty pro vypouštění raket. Balóny se používali, ale vzhledem k jednorázovému použití to není nijak moc výhodné. 
18.4.2008 - 15:09 - 
nejake video k projektu Neptune nebo co:

http://visionone.tv/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=38

 
29.4.2008 - 13:23 - 
Ahoj,

tady nafeature=related

lze videt, jak zkousi Melvill na zemi nouzový výstup z kabiny SS1(z predniho prulezu).

cs
 
29.4.2008 - 18:50 - 
quote:
nejake video k projektu Neptune nebo co:

http://visionone.tv/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=38




Já chci mít svoje jméno na raketě!!!
 
29.7.2008 - 14:28 - 
Ahoj všem,

včera byl roll-out prvého nosiče White Knight 2 "EVE" - viz:

http://www.virgingalactic.com/pressftp/

 
29.7.2008 - 15:30 - 
Ty černé okna na levém trupu vypadají jenom jako samolepicí folie a ne sklo. Je to letový exenmplář nebo maketa 1:1 ?  
29.7.2008 - 16:08 - 
quote:
Ty černé okna na levém trupu vypadají jenom jako samolepicí folie a ne sklo. Je to letový exenmplář nebo maketa 1:1 ?


Vzhledem k tomu, ze chystaji testovaci let, tak to bude asi letovy exemplar. Navic Rutan je dobry letecky konstrukter a Eve je proste jen trosku vetsi global flyer nebo White Knight 1, takze jeho konstrukce zrejme necinila zasadni potize.
Na SS2 nebo WK2 neni pouzito zadne zvlastni technologie krome raketoveho motoru. A tady bude asi problem. Z neznameho duvodu se rozhodli hodit pres palubu SpaceDev, ktery dodaval raketovy hybridni motor pro SS1 a vetsi motor pro SS2 vyvinout sami. Vysledkem jsou tri mrtvi a odklad startu o nekolik let.
Bohuzel to vypada, ze sebelepsi letecky konstrukter se nestane dobrym konstrukterem raketoveho motoru pres noc.
 
29.7.2008 - 16:11 - 
quote:
Ty černé okna na levém trupu vypadají jenom jako samolepicí folie a ne sklo. Je to letový exenmplář nebo maketa 1:1 ?

třeba je to ilotovaný jen z jedný gondoly, běžně se to tak u těchto letadel dělalo. druhý byla prázdná
 
29.7.2008 - 19:28 - 
quote:
Bohuzel to vypada, ze sebelepsi letecky konstrukter se nestane dobrym konstrukterem raketoveho motoru pres noc.


To by se ovšem opakoval ruský scénář ze 60. let, v tomhle případě.. no, nechme se překvapit.

Mými favority jsou nadále http://www.armadilloaerospace.com - protože stejně jako John Carmack jsem profesí programátor a jeho kutilsko-inženýrsko-pokus-omyl myšlení je mi blízké - mít více peněz, hrozně rád si budu hrát tak jako on :-) Momentálně si hrají s metanovým motorem... nevím přesně proč, když s metanolem dosahují už docela dobrých výsledků - ale zřejmě si slibují od metanu lepší Isp...
 
30.7.2008 - 07:33 - 
Dávněji jsem četl, že Rutan hledá odborníka na hybridy...Jestli použijí voskové zrno s N2O(jak jsem psal dříve), potom na to mají patent, nebo nejvíc zkušeností - Arif Karabeyoglu, A Cantwell, Greg Ziliac(všichni jsou ze Stanfordské univerzity), hlavně A.Karabeyoglu je šéfem Space Propulsion Group Inc. kde teď dělají na parafínovém hybridu o hmotnosti zrna cca 800kg s pruměrem komory 600mm, jeden kanál, tah kolem 111kN - zkoušky v roce 2009(což se zhoduje s rolloutem SS2) - viz:

http://aa.stanford.edu/aeroastro/50th/presentations/Karabeyoglu.pdf

Jestli budu uvažovat velice hrubě směšovací poměr O/F=6, pak to vychází na hmotnost N2O na cca 4800kg- což byla přibližně hmotnost N2O, která detonovala loni v Mojave...
 
30.7.2008 - 08:51 - 
quote:
Ahoj všem,

včera byl roll-out prvého nosiče White Knight 2 "EVE" - viz:

http://www.virgingalactic.com/pressftp/




Další zajímavostí v této koncepci je poloha pohonných jednotek - jsou poměrně daleko od sebe, což je nebezpečné hlavně při startu - výpadek pohonné jednotky na jedné straně buď musí kompenzovat druhý motor v dané dvojici, nebo zažehnou hybrid, aby s jistotou vzlétli...
 
30.7.2008 - 10:30 - 
quote:

Mými favority jsou nadále http://www.armadilloaerospace.com - protože stejně jako John Carmack jsem profesí programátor a jeho kutilsko-inženýrsko-pokus-omyl myšlení je mi blízké - mít více peněz, hrozně rád si budu hrát tak jako on :-) Momentálně si hrají s metanovým motorem... nevím přesně proč, když s metanolem dosahují už docela dobrých výsledků - ale zřejmě si slibují od metanu lepší Isp...


Otazka je ceho muze Carmack dosahnout.
Jeho cilem jsou turisticke suborbitalni lety a i k tomu ma stale dost daleko. Zatim nespojil vice modulu dohromady a ikdyz to bude fungovat, stale bude dlouha cesta k tomu na ne posadit cloveka.
Zajimavou alternativni cestou je komercni vyvoj malych motoru na kapalna paliva, ve kterych uz dosahl jiste zrucnosti.
Methanovy motor vyviji pro NASA, ktera ho chce zrejme pouzit pri vyvoji alternativy pro lunarni modul.
Taky racing league vypada zajimave, ale vubec si nejsem jisty jestli tento napad ma sanci na uspeh. Cas ukaze.
Zajem o nejaky ten raketovy motorek muze projevit i Darpa.
Kazdopadne Carmack si s motory hraje uz peknych par let (od r. 2000) a pomalu postupuje kupredu. Uvidime kde bude za deset let. Treba opravdu bude letat s lidmi vyskove lety.
 
30.7.2008 - 11:10 - 
http://www.space.com/news/080729-rocket-racing-debut.html 
30.7.2008 - 11:11 - 
quote:
quote:
Ahoj všem,

včera byl roll-out prvého nosiče White Knight 2 "EVE" - viz:

http://www.virgingalactic.com/pressftp/




Další zajímavostí v této koncepci je poloha pohonných jednotek - jsou poměrně daleko od sebe, což je nebezpečné hlavně při startu - výpadek pohonné jednotky na jedné straně buď musí kompenzovat druhý motor v dané dvojici, nebo zažehnou hybrid, aby s jistotou vzlétli...


no, neviem si predstavit ten prenos tahu hybridu cez konstrukciu SS2, cez vypustaci mechanizmus do trupu (resp. centroplanu) WK2. To je hodne na dlhe lakte... Skor to vidim na vypnutie motoru na opacnej strane, aby bol zachovany symetricky tah. Zrejme to ma rezervu, aby to stupalo aj s dvoma beziacimi motormi
 
30.7.2008 - 11:24 - 
quote:
quote:
quote:
Ahoj všem,

včera byl roll-out prvého nosiče White Knight 2 "EVE" - viz:

http://www.virgingalactic.com/pressftp/




Další zajímavostí v této koncepci je poloha pohonných jednotek - jsou poměrně daleko od sebe, což je nebezpečné hlavně při startu - výpadek pohonné jednotky na jedné straně buď musí kompenzovat druhý motor v dané dvojici, nebo zažehnou hybrid, aby s jistotou vzlétli...


no, neviem si predstavit ten prenos tahu hybridu cez konstrukciu SS2, cez vypustaci mechanizmus do trupu (resp. centroplanu) WK2. To je hodne na dlhe lakte... Skor to vidim na vypnutie motoru na opacnej strane, aby bol zachovany symetricky tah. Zrejme to ma rezervu, aby to stupalo aj s dvoma beziacimi motormi


Myslim ze pravdepodobnejsi je proste docasne zvyseni tahu motoru na strane kde doslo k vypadku (kratkodoba rezerva by tam mela byt). Nerovnomernost tahu se da vyrovnat snizenim tahu motoru na druhe strane a kormidly. Toto musi stacit k navratu na letiste. Pokud ne, tak by mohli zkusit vypustit palivo z SS2 nebo WK2. Jako posledni instance se nabizi odhodit SS2, aby prezila aspon posadka WK2.
 
30.7.2008 - 12:58 - 
bavime sa o symetrii tahu, ta je v okamihu vypadku najvaznejsi problem. Prilis velka asymetria sa kormidlami vyrovnat neda, spustenie raketoveho motoru zrejme nejaku dobu trva (okrem problemu s prenosom sily), takze najparvdepodobnejsie je zvysenie tahu na strane vypadku, alebo znizenie na opacnej strane. Rezerva tam kazdopadne bude, kazdy normalny konstrukter pocita s urcitymi rezervami pre mimoriadne udalosti, a Rutan je Pan konstrukter 
30.7.2008 - 14:10 - 
quote:
bavime sa o symetrii tahu, ta je v okamihu vypadku najvaznejsi problem. Prilis velka asymetria sa kormidlami vyrovnat neda, spustenie raketoveho motoru zrejme nejaku dobu trva (okrem problemu s prenosom sily), takze najparvdepodobnejsie je zvysenie tahu na strane vypadku, alebo znizenie na opacnej strane. Rezerva tam kazdopadne bude, kazdy normalny konstrukter pocita s urcitymi rezervami pre mimoriadne udalosti, a Rutan je Pan konstrukter


Ja bych nerekl ze kormidlem nelze vyrovnat velkou asymetrii tahu. Co napriklad dopravni dvoumotorova letadla? Pokud pri startu vypadne jeden motor, tak prece ten druhy nevypnou jen proto, aby meli pekny symetricky (nulovy) tah.
 
30.7.2008 - 14:50 - 
a vsimli ste si ako daleko od trupu maju dopravne lietadla motory? maju ich tak blizko ako je to vzhladom na umiestnenie podvozku a aerodynamiku mozne. Vypadok jedneho motora sposobi urcity tocivy moment od druheho motora, ktory treba kompenzovat tocivym momentom od smerovky. Motory WK2 su vzhladom na netypicku koncepciu velmi daleko od taziska, takze tam by bol ten moment uz znacny. Avsak netvrdim ze sa to neda kompenzovat smerovkou, navyse ked su dve, ja som to nepocital, takze nic nemozem tvrdit naisto.
Kazdopadne tesim sa na dalsie novinky o tomto zaujimavom projekte
 
<<  5    6    7    8    9    10    11  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.287812 vteřiny.