Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  18    19    20    21    22    23    24  >>
Téma: APOLLO
13.7.2015 - 15:26 - 
U špičkového astronauta, navíc obecně uznávané autority v předmětném oboru nelze věřit tomu, že by se " spletl ".
Bohužel historie zná jen ty co byli PRVNÍ , být druhý je proto totéž jako být poslední. Příkladně ve sportu lidé nejen, že podvádí, ale vědomě riskují svoje zdraví i život, jen aby byli PRVNÍ.
Pokud by se přistání Apolla 11 nezdařilo měl Aldrin obrovskou šanci se stát prvním člověkem na Měsíci. Armstrong by byl za zbytečné přerušení startu vyřazen a jelikož byl na stole slib co nejbližšího letu, byl by Aldrin velitelem posádky, když ne A-12, tak určitě A-13. a to byla slušná šance. Nikdo nevěřil tomu, že se přistání zdaří hned na první pokus, počítalo se s druhým a spíše třetím pokusem, tedy Apollo -13.
Pradoxem je, že A-13 obsahovalo " časovanou bombu ", což ani doktor Aldrin nemohl vědět.
Apollo 11 je komerční, HRANÝ nikoli DOKUMENTÁRNÍ fim a nesmysly se to tam jen hemží. Ve stínu Měsíce je DOKUMENT ![Upraveno 13.7.2015 David] [Upraveno 13.7.2015 David]
 
13.7.2015 - 15:57 - 
citace:
U špičkového astronauta, navíc obecně uznávané autority v předmětném oboru nelze věřit tomu, že by se " spletl ".
Splést se může každý! Žádný diplom, pověst, nebo zkušenosti nikomu nezaručují bezchybnost.

citace:
Bohužel historie zná jen ty co byli PRVNÍ
Davide, když se podíváš do historie, kdo jako první obletěl Měsíc, desetkrát? Kdo jako první přistál na povrchu Měsíce?

citace:
Pokud by se přistání Apolla 11 nezdařilo měl Aldrin obrovskou šanci se stát prvním člověkem na Měsíci.
Tohle je ale s prominutím blbost. Posádky už byly rozdělené, určitě by neletěl dřív než A14. A ze selhání by nebyl viněn Armstrong, ale celá posádka. A při bližším rozboru by se i ukázalo, kdo udělal konkrétní chybu.

citace:
Nikdo nevěřil tomu, že se přistání zdaří hned na první pokus,
Tohle taky není pravda. Milion lidí se přišli podívat na start mise, co poprvé přistane na Měsíci. Po zkušeností z A10 bylo zřejmé, že mají dobré šance.

Davide, moc si to celé idealizuješ. [Upraveno 13.7.2015 Povl]
 
13.7.2015 - 16:14 - 
Jenže Aldrin se nespletl - v dokumentu Ve stínu Měsíce říká, že setkávací radar zapnul " aby byl připraven na eventuální návrat ", což je nebetyčný nesmysl, tedy nepravda. Otázka zní : jaký měl opravdu důvod, když je nucen uchýlit se k nepravdě.
Kdyby řekl, že to zapnul omylem, nebo nešťastnou náhodou, tak ani nemuknu, ale on mlží.
Dovedu si představit, že Armstrong se jej ještě na Měsíci zeptal proč to zapnul a on ve stresu plácl první co ho napadlo a v oboru kde si byl jistý, tedy v setkání. Armstrongovi to stačilo, byl gentleman, mě to ale nestačí a poroto se podivuji.
A už se k tomu nebudu vyjadřovat, jak je vidět nikdo se ke mě nepřidal, všem Aldrinovo " vysvětlení " stačí, počkám jestli to časem nepřizná, či se nepodřekne.
 
13.7.2015 - 18:46 - 
On se nespletl ve smyslu, že by zmáčkl blbý čudlík.
Davide, dokážeš si představit co to pro ně muselo být? Simulátor je jedna věc, tam zemřeli už mnohokrát, ale skutečný let? Stres z toho, že to můžou zvorat musel být enormní.
Chování Aldrina je z technického hlediska a hlediska letového plánu dost zvláštní, ale já bych za tím opravdu nehledal nějkaký zlý úmysl, nějakou vypočítavost, nebo naschvál. Prostě chtěl mít vše připraveno, kdyby se to podělalo, jakkoli je toto jeho rozhodnutí v danou chvýli nelogické. Navíc, řekl jim někdo, nebo měli nasimulováno, že zapnutí setkávacího radaru v tuto chvýli způsobý vážný problém, a že to teda nesmějí udělat?
Já chápu tvůj údiv, ale ta tvoje konstrukce, že to udělal schválně a vypočítavě kvuli své "druhé" pozici mi přijde dost absurdní.
Podle mě moc dobře věděl, že i on má jen jeden pokus o přistání.
 
13.7.2015 - 21:45 - 
citace:
...Já chápu tvůj údiv, ale ta tvoje konstrukce, že to udělal schválně a vypočítavě ...

Ja ho zas nechapem. Staci si prejst niekolko priemyselnych havarii... nezmyselny ukon, ktory nevie vysvetlit skuseny pracovnik, preco to spravil...
Tusis vobec, ako je stredna nespolahlivsot dobre zacvicenej osoby?
Miesto jednoducheho riesenia hladas senzacie...


 
14.7.2015 - 00:02 - 
citace:
https://www.youtube.com/watch?v=hk9ANSKDbUs
FANTASTICKÉ ! Chtěl bych panu Vladovi poděkovat za ten zážitek


Aby jste měli o čem přemýšlet.

O čem Aldrin mluví v (43 -57s) filmu . O jaké ohnivě kouli mluví, při vypnutí 1. st. 80m nad motory. .Přes kterou proletěli . Ve scénáři to nebylo.
Ja myslím . že to byla exploze části 2. st . balistické rakety Saturn 5 . A bylo to to vhodné , nejak okecat.
 
14.7.2015 - 01:06 - 
V čase 43:57 začíná mluvit Cernan, nikoliv Aldrin. Po vypnutí motorů 1. stupně letí celá sestava setrvačností a je ve stavu beztíže. Žhavé plyny, ale nejenom žhavé, se z místa vzniku skoro ve vakuu šíří všemi směry a vytvářejí kouli. Jakmile 2. stupeň nabere tah, tak tím proletí.
To co Cernan popisuje je vidět v 44:14 a 44:15, šestnáctou sekundu už zase raketa vypadá jak se na raketu patří.
citace:
citace:
https://www.youtube.com/watch?v=hk9ANSKDbUs
FANTASTICKÉ ! Chtěl bych panu Vladovi poděkovat za ten zážitek


Aby jste měli o čem přemýšlet.

O čem Aldrin mluví v (43 -57s) filmu . O jaké ohnivě kouli mluví, při vypnutí 1. st. 80m nad motory. .Přes kterou proletěli . Ve scénáři to nebylo.
Ja myslím . že to byla exploze části 2. st . balistické rakety Saturn 5 . A bylo to to vhodné , nejak okecat.
 
14.7.2015 - 07:01 - 
citace:
On se nespletl ve smyslu, že by zmáčkl blbý čudlík.
Davide, dokážeš si představit co to pro ně muselo být? Simulátor je jedna věc, tam zemřeli už mnohokrát, ale skutečný let? Stres z toho, že to můžou zvorat musel být enormní.
Chování Aldrina je z technického hlediska a hlediska letového plánu dost zvláštní, ale já bych za tím opravdu nehledal nějkaký zlý úmysl, nějakou vypočítavost, nebo naschvál. Prostě chtěl mít vše připraveno, kdyby se to podělalo, jakkoli je toto jeho rozhodnutí v danou chvýli nelogické. Navíc, řekl jim někdo, nebo měli nasimulováno, že zapnutí setkávacího radaru v tuto chvýli způsobý vážný problém, a že to teda nesmějí udělat?
Já chápu tvůj údiv, ale ta tvoje konstrukce, že to udělal schválně a vypočítavě kvuli své "druhé" pozici mi přijde dost absurdní.
Podle mě moc dobře věděl, že i on má jen jeden pokus o přistání.


Není to pravda. Právě proto, aby nepřistávali " za každou cenu" slíbilo jim vedení NASA, že v případě přerušení přistávacího manévru poletí znovu v jedné z nejbližších posádek.
Jakýpak stres. Aldrin jako špičkový specialista na setkávací manévry moc dobře věděl, že na zapnutí setkávacího radaru má hodinu, nebo dvě hodiny, nebo celý den, tak proč to zapínal ? Ostatně nebyl velitelem letu, jestlipak zapnutí hlásil Armstrongovi, pokud pak by ale jeho vysvětlení znělo jinak : " Zapnuli jsme ..." !
V kosmické lodi stejně jako v letadle si nemůže druhý pilot a Aldrin byl druhým pilotem, dělat co chce, každý úkon MUSÍ hlásit veliteli a provést jen po jeho odsouhlasení. " Lidová tvořivost " druhého pilota vede spolehlivě k záhubě, v letectví se to několikrát již stalo.
 
14.7.2015 - 07:13 - 
Ja se jen podivuji ze tato eventualita(zapnuti prave toho nestastneho radaru)nebyla na simulatoru trenovana do zblbnuti jako jedna z moznosti ze se muze stat.Ze se jen presla jako moznost -nic neovlivni jen dela kraval a ze ho staci potlacit. 
14.7.2015 - 07:24 - 
citace:
Ja se jen podivuji ze tato eventualita(zapnuti prave toho nestastneho radaru)nebyla na simulatoru trenovana do zblbnuti jako jedna z moznosti ze se muze stat.Ze se jen presla jako moznost -nic neovlivni jen dela kraval a ze ho staci potlacit.


Protože to je tak absurdní, že to nikoho nenapadlo, to je totéž, jako kdyby Collins, čekající na Měsíční orbitě odjistil padáky v CM.
Naštěstí nějaký mr. Bales, který nebyl specialista na setkávací manévry, či na přistávací operaci, ale měl na starosti počítač, a znal jeho kapacitu a věděl, že přistání vyžaduje cca 90% kapacity a setkávání cca 15% kapacity a tudíž čistě akademicky může dojít k přetížení. A Když tento " akademický" případ nastal věděl si ihned rady a dal pokyn k potlačení setkávacího programu. No není to pech ? [Upraveno 14.7.2015 David]
 
14.7.2015 - 07:30 - 
citace:
poletí znovu v jedné z nejbližších posádek

Příprava na let trvala měsíce, takže do dvou příštích misí by se určitě nedostal. Říct Conradovi, "hele sorry, tady Buzzovi a Neilovi se to nepovedlo, takže s dvanáctkou nepoletíš a oni to zkusí znova" by bylo dost nespravedlivé, vždyť se připravoval taky a taky měl právo na svůj pokus.
Kdyby to udělal záměrně, nic by tím nezískal, a až by se po neúspěchu podrobně analyzovalo co se stalo, tak by na něj padla vina.
 
14.7.2015 - 07:43 - 
Přesně tak, dřív než ve 14 (možná 15) by letět nemohli, a stres je něco, co výcvik ovlivní jen částečně, trénovaný ho jen lépe zvládá. Emočně je to vždycky na hraně a chyby se dělají i v klidu. 
14.7.2015 - 08:41 - 
citace:
Přesně tak, dřív než ve 14 (možná 15) by letět nemohli, a stres je něco, co výcvik ovlivní jen částečně, trénovaný ho jen lépe zvládá. Emočně je to vždycky na hraně a chyby se dělají i v klidu.


Proto jsou jak v letectví, tak v kosmonautice tzv."manuály" kde je přesně stanoven postup pro každou možnou i nemožnou, havarijní situaci, co kdy zapnout, vypnout , co jak a kdy nastavit atd.. Žádného pilota, potažmo ani astronauta ani nenapadne manipulovat s něčím co není v tom kterém manuálu. Zejména druhý pilot se vůbec neodváží na cokoli bez povolení velitele sahat. Ve stresu asi nebyl, když místo toho aby sledoval přistávání chystal se na operace, které měly být aktuální v řádu hodin až dní.
 
14.7.2015 - 08:52 - 
citace:
Žádného pilota, potažmo ani astronauta ani nenapadne manipulovat s něčím co není v tom kterém manuálu. Zejména druhý pilot se vůbec neodváží na cokoli bez povolení velitele sahat. Ve stresu asi nebyl, když místo toho aby sledoval přistávání chystal se na operace, které měly být aktuální v řádu hodin až dní.

To je jen teorie, Davide. Praxe mnohokrát potvrdila to, že i piloti jsou "jen" lidé a ne roboti - i oni někdy dokáží udělat chybu. Z nedbalosti, z přílišné sebejistoty, z nedostatku komunikace s druhým pilotem/kapitánem, ze stresu, atd.
Vzpomínáš na havárii Space Ship Two? Tam druhý pilot zcela nelogicky uvolnil zámek sklápění křídel v momentě, kdy k tomu podle manuálu rozhodně nemělo dojít a výsledek všichni známe. A byl to zkušený testovací pilot....

Burt Rutan:
"During moments of stress combined with fear, pilots can have a kind of unconscious muscle memory,” ... “They can do tasks before they’re supposed to. That’s the only thing that makes sense to me.”
http://www.sanluisobispo.com/2014/11/21/3361802_burt-rutan-space-travel-cal-poly.html?rh=1
 
14.7.2015 - 10:36 - 
Je samozřejmé, že lidský mozek je Vesmír sám pro sebe. Zajímalo by mne jaké oficiální stanovisko k tomu zaujala NASA, krom toho, že odměnila Balese, odhaduji, že žádné : " vítězové se nesoudí ". 
14.7.2015 - 20:37 - 
citace:
V čase 43:57 začíná mluvit Cernan, nikoliv Aldrin. Po vypnutí motorů 1. stupně letí celá sestava setrvačností a je ve stavu beztíže. Žhavé plyny, ale nejenom žhavé, se z místa vzniku skoro ve vakuu šíří všemi směry a vytvářejí kouli. Jakmile 2. stupeň nabere tah, tak tím proletí.
To co Cernan popisuje je vidět v 44:14 a 44:15, šestnáctou sekundu už zase raketa vypadá jak se na raketu patří.
citace:
citace:
https://www.youtube.com/watch?v=hk9ANSKDbUs
FANTASTICKÉ ! Chtěl bych panu Vladovi poděkovat za ten zážitek


Aby jste měli o čem přemýšlet.

O čem Aldrin mluví v (43 -57s) filmu . O jaké ohnivě kouli mluví, při vypnutí 1. st. 80m nad motory. .Přes kterou proletěli . Ve scénáři to nebylo.
Ja myslím . že to byla exploze části 2. st . balistické rakety Saturn 5 . A bylo to to vhodné , nejak okecat.




Již jsem ho poznal. je to Cernan.
To mi můj SR nebere . Aby rozpínající se plyn rychlostí zvuku 300m/s (skoro vakuum , 60 km výška), který již z motorů neproudí , předběhl těleso rakety, které letí setrvačností 3000m/s.
Proč ten plyn se nerozpínal před vypnutím motorů když ješte tekl z motorů ?
 
14.7.2015 - 23:23 - 
motor běží=zrychlující raketa sem-plyny tam (princip reaktivního motoru)
motor neběží=sestava je bez zrychlení, dohořívající plyny udělají ve vakuu kouli okolo rakety.
Když si všimneš při startu rakety je hezky vidět, kdy se raketa dostává do vakua, jak se ty plameny za raketou jakoby víc rozbalí do takovýho květu, už je nestlačuje okolní atmosféra. Je mi ale jasný, že to píšu naprosto zbytečně.
 
14.7.2015 - 23:28 - 
citace:
Je mi ale jasný, že to píšu naprosto zbytečně.

Spíš je problém, že Vlado tady z toho dělá holubník a duplikuje příspěvky zde a v sekci Vladoviny. Tam se toto dnes rozebíralo.
 
15.7.2015 - 10:44 - 
mr.Bales byl za rychly a rozhodny zasah,mam dojem ze byly 2,ohledne potlaceni poplachu po zásluze odmenen.Kdyby se do toho nevlozil pravdepodobne by k 1.pristani na Mesici nedoslo.Mozna ze by bylo zajimave zjistit v manuálech pristich vyprav jestli tam toto omezeni nebo jasny zakaz zapnuti radaru při pristani na Mesici bylo doplneno nebo vse zustalo při starem.V kazdem je to zajimava věc,kterou nam ted muze rict jen jeden clovek a to je Aldrin sam.Ja umet englis bych mu normalne napsal. 
15.7.2015 - 13:52 - 
citace:
mr.Bales byl za rychly a rozhodny zasah,mam dojem ze byly 2,ohledne potlaceni poplachu po zásluze odmenen.Kdyby se do toho nevlozil pravdepodobne by k 1.pristani na Mesici nedoslo.Mozna ze by bylo zajimave zjistit v manuálech pristich vyprav jestli tam toto omezeni nebo jasny zakaz zapnuti radaru při pristani na Mesici bylo doplneno nebo vse zustalo při starem.V kazdem je to zajimava věc,kterou nam ted muze rict jen jeden clovek a to je Aldrin sam.Ja umet englis bych mu normalne napsal.

Skutečně objektivně by se k tomu mohl vyjádřit jen Armstrong, nebo jiný astronaut na téže úrovni, třeba Lowel, ale Aldrin by zcela jistě nemohl být nezaujatý a objektivní, jak by řekli ve sněmovně " jasný střet zájmů ".
 
17.7.2015 - 07:01 - 
Na Prima ZOOMu vysílali britský dokument o vzpomínkách astronautů na lety k/na Měsíc, viděl jsem jen kousek, ale vypadá to dobře. Druhý díl budou ještě párkrát opakovat. 
22.7.2015 - 14:18 - 
tu je to podané inak
http://www.zive.sk/clanok/106705/clovek-pred-46-rokmi-vkrocil-na-mesiac-vdaka-inteligentnemu-softveru?utm_source=m.azet.sk&utm_medium=box-magaziny-zive&utm_content=clanok1&utm_campaign=HP-mobile
Ako sa neskôr ukázalo, za horúce chvíľky, ktoré posádka prežívala, nebol zodpovedný počítač. Komplikácia nastala ešte na Zemi.

Kvôli chybnému údaju v kontrolnom zozname sa prepínač jedného z radarov nachádzal na inom mieste, ako si astronauti mysleli. Omylom ho zapli a počítač zahltili zbytočnými dátami, ktoré narúšali prebiehajúce výpočty spojené s prípravou na pristátie.

 
22.7.2015 - 15:12 - 
citace:
tu je to podané inak
http://www.zive.sk/clanok/106705/clovek-pred-46-rokmi-vkrocil-na-mesiac-vdaka-inteligentnemu-softveru?utm_source=m.azet.sk&utm_medium=box-magaziny-zive&utm_content=clanok1&utm_campaign=HP-mobile
Ako sa neskôr ukázalo, za horúce chvíľky, ktoré posádka prežívala, nebol zodpovedný počítač. Komplikácia nastala ešte na Zemi.

Kvôli chybnému údaju v kontrolnom zozname sa prepínač jedného z radarov nachádzal na inom mieste, ako si astronauti mysleli. Omylom ho zapli a počítač zahltili zbytočnými dátami, ktoré narúšali prebiehajúce výpočty spojené s prípravou na pristátie.




Jestliže Aldrin prohlásil, že přepínač zapnul úmyslně, je vše ostatní nepodloženými spekulacemi. V tomto případě lze maximálně polemizovat s tím proč tak učinil, resp. zda tak učinil " v dobré víře ".
 
22.7.2015 - 15:26 - 

Jestliže Aldrin prohlásil, že přepínač zapnul úmyslně, je vše ostatní nepodloženými spekulacemi. V tomto případě lze maximálně polemizovat s tím proč tak učinil, resp. zda tak učinil " v dobré víře ".


Učinil tak proto, jelikož ho jeho kolegové z týmu astronautů považovali mylně za počítačového odborníka, ve skutečnosti byl laikem. Porušil manuál, který toto přímo zakazoval.
 
22.7.2015 - 15:34 - 
ja som to pochopil tak, že v checkliste, žiadna striktná inštrukcia pre vypnutie stretávacieho radaru, jednoducho nebola..
on ho nezapol, nechal ho po oddelení bežať ďalej [Upraveno 22.7.2015 alamo]
 
22.7.2015 - 15:42 - 
citace:
ja som to pochopil tak, že v checkliste, žiadna štriktná inštrukcia pre vypnutie stretávacieho radaru, jednoducho nebola..
on ho nezapol, nechal ho po odpojení bežať ďalej [Upraveno 22.7.2015 alamo]


A ani být nemohla, protože setkávací radar je potřeba až v konečné fázi setkávání. Příkladně při startu z Měsíce není vůbec potřeba, protože cíl má stovky ne-li tisíce km " za sebou ", tedy nikoli ve směru letu.
 
22.7.2015 - 15:51 - 
citace:
ja som to pochopil tak, že v checkliste, žiadna striktná inštrukcia pre vypnutie stretávacieho radaru, jednoducho nebola..
on ho nezapol, nechal ho po oddelení bežať ďalej [Upraveno 22.7.2015 alamo]


V manuálu je výslovně uvedeno, že k počítači může být připojen pouze jeden z radarů, nikdy oba současně.
 
22.7.2015 - 15:56 - 
aj oddelenie je "približovací manéver" síce prebieha naopak, ale dve lode sú v blízkosti..
stretávací radar musel byť zapnutý..
ak chýbala v checkliste inštrukcia vypnúť ho, po skončení manévru separácie, chyba sa stala už pri plánovaní na zemi
"vznikol priestor na improvizáciu"
keby Aldrin porušil striktný príkaz checklistu, dostal by to "vyžrať"
navyše nejakú kolónku tam preskočiť, a ignorovať ju, by bolo po rokoch doslova "drilu", asi nemožné [Upraveno 22.7.2015 alamo]
 
22.7.2015 - 22:29 - 
Docela mne ten článek o tom skafandru překvapil - tedy jak se hledaj peníze na záchran skafandru prvního muže na Měsíci.
Čekal bych, že podobný artefakt bude mít jako jiné historické předměty poměrně velkou prioritu co se týče finnacování jeho údržby.

http://technet.idnes.cz/skafandr-neila-armstronga-09v-/sw_internet.aspx?c=A150721_111640_sw_internet_pka
 
23.7.2015 - 07:56 - 
V manuálu je výslovně uvedeno, že k počítači může být připojen pouze jeden z radarů, nikdy oba současně.


Tak ze vylozene chyba pripravy a nedostatecna simulace při treningu pristani LM na Mesici.Jinak si to nedovedu vysvětlit.Doufam ze tuto část při dalších výpravách na Mesic v přistávaci sekvenci ZMENILI a vyslovne dali prikaz po oddeleni LM a vzdaleni se na cca 20,-km setkavací radar - OFF!!!Vypnout. [Upraveno 23.7.2015 Jara]
 
<<  18    19    20    21    22    23    24  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.161258 vteřiny.