Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3  >>
Téma: Rusko+ESA: Advanced Crew Transportation System
06.9.2006 - 12:11 - 
quote:
quote:
Pokud jde o rakety, Angara má už 5 let zpoždění a první start proběhne kdoví kdy, a to nahrazuje Proton, který je plněn toxickým palivem a je zastaralý.
Která raketa neměla zpoždění? Angara-1 byla zrušena (ta měla původně startovat první). Start Angary-5 (nebo -3?) je už delší dobu naplánován na prosinec 2007.
Podle nedávné tiskové zprávy GKNPC im. Chruničeva jsou letové zkoušky Angary plánovány na období 2010-2011.
http://www.khrunichev.ru/khrunichev/live/full_rel.asp?id=18449
 
04.6.2008 - 21:29 - 
Anatolij Zak na svých stránkách publikoval nové informace, které získal při rozhovorech na ILA 2008 v Berlíně:

http://www.russianspaceweb.com/soyuz_acts_origin.html#moscow

 

____________________
Antonín Vítek
 
04.7.2008 - 11:58 - 
Asi jsme přehlídli tenhle článek - už z května:

http://ihned.cz/109-25054540-on-vesm%EDr-000000_d-0d
Nová evropská kosmická loď s posádkou odhalila podobu

První mise s lidskou posádkou by se mohla uskutečnit někdy kolem roku 2017.
 
29.7.2008 - 17:22 - 
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=08/07/27/0152211
EU and Russia Show Off New Lunar Spacecraft Design

(oproti článku na iHned to ale přináší jen minimum nových informací, a žádné obrázky.. je u toho ale - jak je na Slashdotu obvyklé - dost intenzivní diskuze...)
 
29.7.2008 - 17:37 - 
quote:
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=08/07/27/0152211
EU and Russia Show Off New Lunar Spacecraft Design

(oproti článku na iHned to ale přináší jen minimum nových informací, a žádné obrázky.. je u toho ale - jak je na Slashdotu obvyklé - dost intenzivní diskuze...)


Slovo odhalit je synonymum pro slovo ukázat, na inetu jsem ale nikde nic za obrazek nenašel, tak pochybuju, zas nějáká kachna, je okurkova sezona, ne?
 
29.7.2008 - 18:40 - 
To se nedomnívám. ACTS je dost seriózní projekt, vycházející z letitých ruských zkušeností i (z hlediska software) modernějšího ATV.  
29.7.2008 - 20:28 - 
 
29.7.2008 - 20:29 - 


 
29.7.2008 - 20:43 - 
Myslím, že prohlásit, že koncepce Dragon, CEV a ACTV dosti konvergují, není v téhle fázi vůbec přehnané... teď už jsem zvědav jen s čím přijdou Indové :-) 
29.7.2008 - 23:44 - 
Indovia...
S vlastnou unikátnou koncepciou, v fáze vývoja, v ktorej sa ich kozmický program nachádza, asi ťažko - doby priekopníkov nepreskúmaných ciest už vcelku pominuli, takže to u Indov typujem na podobnú cestu, ako sa vydali číňania - čiže niekde kúpiť niečo staršie, osvedčené a decentne to upraviť na vlastné potreby a na úroveň vlastných možností. S Rusmi vychádzajú celkom dobre...
Ostatne čínsky nápad vybaviť orbitálnu sekciu sojuzu druhým párom slnečných batérií a skladať ich do "ministanice" alebo použiť po pilotovanom lete ako výskumnú družicu tiež nie je celkom hlúpy.

quote:
Koncepce Dragon, CEV a ACTV dosti konvergují
Sú to stroje stavané s podobným zadaním a s veľmi podobnými technickými a technologickými možnosťami, konštruktéri využívajú prakticky rovnakú bázu znalostí a skúseností - výsledkom budú vcelku logicky značne podobné kozmické lode.
Vzhľadom na možnú ďalšiu spoluprácu by tiež bolo celkom rozumné, aby niektoré prvky boli rovnaké alebo aspoň kompatibilné, napríklad stykové uzly, rôzne prepojovacie konektory a signálové zbernice (komunikácia systémov, prečerpávanie paliva, kyslíku, vody, prenos elektriny a podobne). Vcelku významne by to uľahčilo spoluprácu či už na ISS alebo aj neskôr.
 
30.7.2008 - 08:37 - 
pokud jde o ty obrázky, takových koncepcí už tu bylo, nechápu proč si esa neudělá vlastní na ATV zakladu a rusy nezneužije jen jako vývojáře v neznámých oblastech. Pak by se lítalo ariane 5. 
30.7.2008 - 10:09 - 
quote:
pokud jde o ty obrázky, takových koncepcí už tu bylo, nechápu proč si esa neudělá vlastní na ATV zakladu a rusy nezneužije jen jako vývojáře v neznámých oblastech. Pak by se lítalo ariane 5.


Koľko stojí 1 štart Ariane 5 ?
Celé to bude 10 x drahšie ako štart Sojuzu.
 
30.7.2008 - 10:17 - 
quote:
quote:
pokud jde o ty obrázky, takových koncepcí už tu bylo, nechápu proč si esa neudělá vlastní na ATV zakladu a rusy nezneužije jen jako vývojáře v neznámých oblastech. Pak by se lítalo ariane 5.


Koľko stojí 1 štart Ariane 5 ?
Celé to bude 10 x drahšie ako štart Sojuzu.


u ruska se taky nepředpokládá nosič sojuz, ale proton nebo angara, pokud vím. Angara nelítá a proton nepoužívaj kuli nebezpečnýmu palivu. a Ariane5 bude od 1.1.09 taky naše! stejně jako USA podporuje své firmy a ne zahraniční.
 
30.7.2008 - 10:22 - 
quote:
nepředpokládá nosič sojuz, ale proton nebo angara, pokud vím. Angara nelítá a proton nepoužívaj kuli nebezpečnýmu palivu. a Ariane5 bude od 1.1.09 taky naše! stejně jako USA podporuje své firmy a ne zahraniční.


no cílem je zjevně vyvinout loď společně, ale nebýt pak závislí jeden na druhém při výrobě a provozu.
 
30.7.2008 - 10:28 - 
quote:
napríklad stykové uzly, rôzne prepojovacie konektory a signálové zbernice (komunikácia systémov, prečerpávanie paliva, kyslíku, vody, prenos elektriny a podobne). Vcelku významne by to uľahčilo spoluprácu či už na ISS alebo aj neskôr.


Tak třeba tohle evidentně nebude splněno: kompatibilitu CEV a Dragonu by sice mohlo jít předpokládat, ale Dragon se možná bude připojovat přímo na ten "větší" průřez uzlů na americké straně ISS (aby to nebylo tak jednoduché, tak na ISS se v současné době používají hned čtyři typy uzlů - dvě různé velikosti na ruské straně a dvě na americké...). Orion se možná bude připojovat tam kam raketoplán - ale možná bude taky mít úplně nový systém, určený i pro lunární modul. A ACTV je zase zásadně kreslené s ruskými uzly...
 
30.7.2008 - 11:04 - 
quote:
quote:
napríklad stykové uzly, rôzne prepojovacie konektory a signálové zbernice (komunikácia systémov, prečerpávanie paliva, kyslíku, vody, prenos elektriny a podobne). Vcelku významne by to uľahčilo spoluprácu či už na ISS alebo aj neskôr.


Tak třeba tohle evidentně nebude splněno: kompatibilitu CEV a Dragonu by sice mohlo jít předpokládat, ale Dragon se možná bude připojovat přímo na ten "větší" průřez uzlů na americké straně ISS (aby to nebylo tak jednoduché, tak na ISS se v současné době používají hned čtyři typy uzlů - dvě různé velikosti na ruské straně a dvě na americké...). Orion se možná bude připojovat tam kam raketoplán - ale možná bude taky mít úplně nový systém, určený i pro lunární modul. A ACTV je zase zásadně kreslené s ruskými uzly...


Dragon urcite bude mit CBM, kvuli lehcimu spojovacimu manevru. Orion bude mit urcite LIDS kvuli spojovani s lunarnim modulem.
Rusove, Shuttle a Cinane maji APAS, ktery ma ovsem horsi parametry nez LIDS. Sojuz pouziva ponekud zastaraly Probe&Cone mechanismus.
Mozna by tedy mohli vsichni prejit na Americky LIDS. Otazka je jestli to je z polititckeho hlediska pruchodne.
Na APAS mechanismy, ktere jsou na ISS a ke kterym se pripojuje Shuttle, Orion priveze adaptery APAS-LIDS, ktere tam uz permanentne zustanou.
 
30.7.2008 - 13:14 - 
quote:
Indovia...
S vlastnou unikátnou koncepciou, v fáze vývoja, v ktorej sa ich kozmický program nachádza, asi ťažko - doby priekopníkov nepreskúmaných ciest už vcelku pominuli, takže to u Indov typujem na podobnú cestu, ako sa vydali číňania - čiže niekde kúpiť niečo staršie, osvedčené a decentne to upraviť na vlastné potreby a na úroveň vlastných možností. S Rusmi vychádzajú celkom dobre...
Ostatne čínsky nápad vybaviť orbitálnu sekciu sojuzu druhým párom slnečných batérií a skladať ich do "ministanice" alebo použiť po pilotovanom lete ako výskumnú družicu tiež nie je celkom hlúpy.

quote:
Koncepce Dragon, CEV a ACTV dosti konvergují
Sú to stroje stavané s podobným zadaním a s veľmi podobnými technickými a technologickými možnosťami, konštruktéri využívajú prakticky rovnakú bázu znalostí a skúseností - výsledkom budú vcelku logicky značne podobné kozmické lode.
Vzhľadom na možnú ďalšiu spoluprácu by tiež bolo celkom rozumné, aby niektoré prvky boli rovnaké alebo aspoň kompatibilné, napríklad stykové uzly, rôzne prepojovacie konektory a signálové zbernice (komunikácia systémov, prečerpávanie paliva, kyslíku, vody, prenos elektriny a podobne). Vcelku významne by to uľahčilo spoluprácu či už na ISS alebo aj neskôr.


Podla mna indovia pridu s opakovatelne pouzitelnou lodou pohananou oblukovym motorom, s externym napajanim pomocou mikrovlnneho prenosu energie, s Isp. minimalne 20000. Tepelna ochrana bude riesena pomocou aktivneho MHD ovplyvnovania plazmy v okoli lode. Jo, a na palube bude caluneny nabytok a satelit, voe...
Ty jo, to co bolo v tom pohari?
 
30.7.2008 - 21:55 - 
quote:
Podla mna indovia pridu s opakovatelne pouzitelnou lodou pohananou oblukovym motorom, s externym napajanim pomocou mikrovlnneho prenosu energie, s Isp. minimalne 20000. Tepelna ochrana bude riesena pomocou aktivneho MHD ovplyvnovania plazmy v okoli lode. Jo, a na palube bude caluneny nabytok a satelit, voe...
Ty jo, to co bolo v tom pohari?


No, jejich koncepce Avatár, která měla být SSTO která by si během startu sama zkapalňovala kyslík do zásoby, byla něco takového co popisuješ - ale řekl bych, že už trochu vyměkli...
 
30.7.2008 - 23:05 - 
dragon sa nebude pripojovať
zachytí ho "ruka", a tá ho, potom pripojí
čiže, nebude mať aktívny, stikovací uzol, to je podľa mňa, veľký rozdiel
 
30.7.2008 - 23:39 - 
quote:
dragon sa nebude pripojovať
zachytí ho "ruka", a tá ho, potom pripojí
čiže, nebude mať aktívny, stikovací uzol, to je podľa mňa, veľký rozdiel


jasně... a stejně tak japonské HTV. ale to zase neznamená, že by preventivně ty průlezy nemohly být kompatibilní. ale zjevně nebudou.
 
01.8.2008 - 22:37 - 
xChaos "to zase neznamená, že by preventivně ty průlezy nemohly být kompatibilní. ale zjevně nebudou. "
gnostická odpoveď "boh vie"
veci by to, zrejme prospelo
ale do teraz, sa o tom, žiadne jednania, ani len nezačali
aj to, o veci veľa vraví

ináč, to zachytávanie kabíny rukou, je celkom dobrí nápad, dosť sa tým ušetrí na hmotnosti
a potom už stačí, na príslušnom uzle vymeniť, nejaký ten adaptér
veď kabína na dopravu astronautov nemusí mať, až taký veľký prielez, ako zásobovací modul, alebo modul na dopravu väčších kusov vybavenia.
ale aj keď, sa v budúcnosti, budú "možno" používať rôzne "dvere", na rôzne účely, aj tak by to chcelo, nejakú tú štandardizáciu

 
30.8.2008 - 21:53 - 
ACTS je ve značné nejistotě. Viz Anatolij Zak:

http://www.russianspaceweb.com/russia_2000_2010.html

http://www.russianspaceweb.com/acts.html

http://www.russianspaceweb.com/soyuz_acts_history.html

http://www.russianspaceweb.com/ard.html




 

____________________
Antonín Vítek
 
01.9.2008 - 09:12 - 
Program je pomalý, při zahájení vývoje 2009 bych optimisticky čekal rychlejší vývoj než 2011 předběžný návrh (proč ne 2010?), 2014 kritické zhodnocení (2012?), 2016 testy shozů (2013?) a 2018 první bezpilotní let (2014?). První let k ISS 2019 (proč ne 2015?). 2019 už bude ISS končit, její nástupce (kolik členů posádky? 4?) by měl být vyvíjen hned po skončení vývoje ACTS (kolem roku 2015), což bude komplikovat dokončení vývoje ACTS. Reálně se to o moc zrychlit nedá, obzvlášť pokud bude vývoj dělat samotná ESA, nejmíň dva měsíce žádné jednání ESA a Ruska nebude kvůli Gruzii. ESA by měla být schopná dát dohromady dost peněz pro vývoj kabiny, měla by pomoct NASA a taky Japonci. Úpravy Ariane a služební sekce ATV by nemusely být moc drahé ani časově náročné, vývoj samotné návratové kabiny už je něco jiného. 
01.9.2008 - 14:57 - 
Účast Ruska v programu ACTS je opravdu diskutabilní. Rusové jsou schopni sami realizovat jak vlastní loď, tak nosnou raketu, ale problém je vyhlášení jasných cílů programu a jejich finanční zabezpečení. To na rozdíl od NASA na ruské straně není a nemohou proto začít na ničem pracovat, ani na kosmické lodi, ani na nosné raketě. Vývoj rakety Ankara se strašlivě vleče a od vyhlášení programu do prvého letu na novém kosmodromu Vostočnyj by mohlo uplynout cca 20 roků. Největší problém zřejmě je, že ve snaze o universálnost zvolili u Kruničeva modulární koncepci založenou na motoru RD 191, který je čtvrtinou motoru RD 171. O malé verse s jedním nebo třemi moduly nemá nikdo zájem, takové rakety existují a dobře slouží (Sojuz, Zenit, různé odvozeniny balistických raket) a nejtěžší verze Ankara 6 bude mít při startu v činnosti 7 motorů - více než má Proton, to značně komplikuje a prodražuje konstrukci a proklamovaná universálnost rakety stejně nebude využívaná pro menší UZ. Přitom původní koncepce Angary byla velmi jednoduchá – nahradit Proton, tak, že nový nosič bude mít v prvém stupni jen jeden motor RD171 ze Zenitu a v druhém jeden LOX/LH2 motor RD0120 z Energie. Tedy vše dávno odzkoušené motory. Mohli také alespoň použít za základ modulu motor RD180 vyvinutý a dodávaný pro Atlas 5, s dvojnásobným tahem než RD191. Domnívám se, že nakonec nové kosmické prostředky pro LEO i pro Měsíc nebude vynášet Angara, ale pro dopravu lodě s posádkou na LEO nová dvoustupňová raketa s jedním motorem RD171 v prvém stupni a jedním LOX/LH2 motorem v druhém stupni, odvozeným od RD57 (zamýšlen pro pokročilé verse N1).  
03.9.2008 - 21:03 - 
Kozmický rozpočet Ruska pomaličky rastie. Podľa

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/numbers/308/31.shtml

bol v tomto roku dvakrát zdvihnutý, až na sumu 1,8 mld. USD. A podľa

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=8623&postdays=0&postorder=asc&start=0

má byť na rok 2009 ešte zvýšený a to dosť výrazne, na sumu približne 3,2 mld USD.
 
03.9.2008 - 21:17 - 
A minimálne zaujímavé je, že i po nástupe nového riaditeľa do RKK Energia, táto spoločnosť do poslednej chvíle pretláčala iný koncept lode, teda nie kapsulovitého tvaru. V projekte ACTS však bola dotlačená ESA a Roscosmosom ku kapsuli. Koncept transformera (ktorý mi veľmi pripomína nasledovníka Klipera) bol prezentovaný i na konferencii v máji tohto roku

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=8347
 
05.9.2008 - 07:59 - 
A. Zak má zprávu o chystané schůzce evropských a ruských odborníků v Brémách v závodech EADS Astrium v době od 2008-10-07 do 2008-10-09 o dalším osudu projektu ACTS, viz

http://www.russianspaceweb.com/soyuz_acts_history.html#bremen_2008_10

Oficiálně od května nich oficiálního ESA ani FKA o ACTS nic neprohlásili.

 

____________________
Antonín Vítek
 
18.10.2008 - 14:38 - 
http://www.russianspaceweb.com/soyuz_acts_history.html#budget

No, tak ako zvyčajne, vyzerá to tak, že ESA dáva ruky preč od pilotovaného projektu. Osobne si myslím, že samostatný európsky pilotovaný program by mohol pôsobiť pozitívne pre obyvateľov EÚ, mohol by pôsobiť analogicky ako takýto program v USA a Rusku - je to vec národnej hrdosti a motiváciou pre mládež. Práve tu by sa ukázala spojená sila Európy...
 
15.11.2008 - 22:07 - 
Takže ARV?

http://www.uhtc.cira.it/presentazioni/3.2_MCaporicci_ESA.pdf

 
16.11.2008 - 06:41 - 
Zahájit vlastní pilotovaný program se vším všudy je zdlouhavé a nákladné-viz Čína. Není to jen ve schopnosti postavit raketu kosmickou loď, znamená to " živit" i rozsáhlé zázemí, včetně oddílu astronautů.Daleko levnější je podílet se na pilotovaném programu NASA, ačkoli to znamená zcela jasné zaostávání v oblasti. Ostatně stát, který chce mít vlastní aerolinky také nevyvíjí dopravní letadlo .Pokud se týče Ruska mám ten dojem, že tam věci běží posttotalitní setrvačností s filozofií, " nač vyvíjet věci nové, když staré dobře slouží a u nových tato / zcestná/ jistota chybí " 
<<  1    2    3  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.333230 vteřiny.