Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  159    160    161    162    163    164    165  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
03.7.2013 - 11:33 - 
Space X has completed its 6th major milestone toward crew certification, with 100 percent success to date! All thanks to a great crew development team at Space X, and a pretty awesome partnership with NASA

Next up, Dragon will demonstrate its advanced launch escape system in a pad abort test

zdroj: facebook/spaceX
 
03.7.2013 - 12:27 - 
citace:
Next up, Dragon will demonstrate its advanced launch escape system in a pad abort test
... což se dá očekávat někdy na přelomu tohoto roku.
Trochu podrobněji vypadají plány SpX na certifikaci Dragon Rideru takto:

07/2013 - PDR setkávacího + dokovacího systému a EDL technologií
08/2013 - test padákového sytému
09/2013 - detailní posouzení plánu na abort test za letu
10/2013 - detailní posouzení analýzy bezpečnostních rizik, příčin a následků (systémová a konstrukční FMEA)
11/2013 - zhodnocení letových parametrů F9 v1.1 pro lety s posádkou
12/2013 - pozemní abort test (základní konstrukce pro test je dnes už vyrobena a téměř zkompletovaná)
01/2014 - dokončení stavby základní konstrukce kvalifikačního Dragonu
03/2014 - CDR Dragon Rideru
04/2014 - Abort test za letu
mid/2015 - orbitální test Dragonu s ne-NASA posádkou
 
05.7.2013 - 19:12 - 
http://www.nasaspaceflight.com/2013/07/dragon-roadmap-domestic-crew-independence-humans-mars/

článok o dragone/falcone 9 v1.1...
v podstate žiadne nové info, len zhrnutie toho, čo vieme... spomína sa motorické pristávanie dragonu, testy f9v1.1, ktoré teraz prebiehajú na mcgregor, testy gh, posledné milestoney, cez ktoré dragon prešiel...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
30.7.2013 - 17:50 - 
test las z rampy posunutý na zač. budúceho roku

https://twitter.com/jeff_foust/status/362220802193620992

"McAlister: SpaceX pad abort test under CCiCap planned for early next year. [I believe it was originally scheduled for this December.]"

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
07.8.2013 - 17:24 - 
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31732.msg1081982#msg1081982

podľa tohto to vyzerá, že kapacita dragonu na f9v1.0 bola 800 kg...
f9 v1.1 to má zvýšiť na 1580 kg

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
07.8.2013 - 20:32 - 
No tak to moment! To už by nebyla fabulace, ale regulérní lhaní!

V takovém případě je CRS čistokrevný tunel na prostředky NASA. Pevně doufám, že tato informace není zcela pravdivá, byť přidělená zakázka CRS by tomu bohužel odpovídala.

V každém případě z původního náklaďáku se v realitě stává nýmand i proti Progressu. Ale neuvěřitelně drahý nýmand.
 
07.8.2013 - 20:38 - 
Já bych jen dodal, že těchto 1580 kg se vztahuje na náklad uložený v přetlakové sekci Dragonu. O hmotnosti v něpřetlakové části se zde nemluví. Celkový náklad tak pravděpodobně bude o něco vyšší.

Nemůžu si k tomuto odpustit jednu poznámku - ať je mi počínání Spacex
poměrně sympatické, tak co se týče dosahovaných parametrů a zejména nosnosti jejich nosičů, tak zde tuším velké čáry marketingového oddělení této firmy. Skutečně reálné nosnosti ukáže až reálný provoz s komečními družicemi u kterých bude známa hmotnost i z jiného zdroje než Spacex.

citace:
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31732.msg1081982#msg1081982

podľa tohto to vyzerá, že kapacita dragonu na f9v1.0 bola 800 kg...
f9 v1.1 to má zvýšiť na 1580 kg
 
07.8.2013 - 20:41 - 
citace:
No tak to moment! To už by nebyla fabulace, ale regulérní lhaní!
V takovém případě je CRS čistokrevný tunel na prostředky NASA. Pevně doufám, že tato informace není zcela pravdivá, byť přidělená zakázka CRS by tomu bohužel odpovídala. V každém případě z původního náklaďáku se v realitě stává nýmand i proti Progressu. Ale neuvěřitelně drahý nýmand.


No tak dobře, není to sice kamion, ale nákladní tříkolka jistě.
 
07.8.2013 - 20:49 - 
citace:
Skutečně reálné nosnosti ukáže až reálný provoz s komečními družicemi u kterých bude známa hmotnost i z jiného zdroje než Spacex.


uvidíme ale, v podstate, len nosnosti na leo/sso...
pretože na gto (geo-1500) dá falcon 9 v1.1 len nejaké 2 t (zdroj je je nls ii)... takých nákladov mať veľa nebudú... a na gto budú lietať až s falconom heavy

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
07.8.2013 - 21:00 - 
citace:
No tak to moment! To už by nebyla fabulace, ale regulérní lhaní!

V takovém případě je CRS čistokrevný tunel na prostředky NASA. Pevně doufám, že tato informace není zcela pravdivá, byť přidělená zakázka CRS by tomu bohužel odpovídala.

V každém případě z původního náklaďáku se v realitě stává nýmand i proti Progressu. Ale neuvěřitelně drahý nýmand.


Tak moment. Dragon je hlavně loď pro dopravu nákladu dolů!! Nemá žádnou alternativu a je v tom cennější než 10 Progressů. Navíc NASA podepsala dohodu o hmotnosti dovezeného a odvezeného nákladu, který SpaceX s přehledem splní (díky F9v1.1) - první lety Dragonu jsou spíš o úspěšných testech.
 
07.8.2013 - 21:42 - 
Tomorrow at 9am PT, SpaceX’s Elon Musk and Virgin Galactic's Sir Richard Branson will sit down for a Google hangout to discuss entrepreneurship, space travel, and their advice for entrepreneurs around the world.

Join here! https://plus.google.com/events/cg9jcsfsgrv7l7486mq504kckss
 
08.8.2013 - 11:56 - 
citace:
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31732.msg1081982#msg1081982

podľa tohto to vyzerá, že kapacita dragonu na f9v1.0 bola 800 kg...
f9 v1.1 to má zvýšiť na 1580 kg


Už delší dobu tomu nasvědčovali reálně předváděné výkony (a např. absence rezervy výkonu při nedávném výpadku motoru). A to bez ohledu na nadšení některým SpaceX-filů. ;-)


Nezávidím NASA, protože ta musí zatnout pěsti a usmívat se do kamer. V současnosti NEMÁ jinou alternativu.


Nerad to říkám, ale:
... já jsem Vám to říkal už před časem! ;-(

 
08.8.2013 - 18:02 - 
SpaceX-fili tvrdili len tolko, ze vynasane naklady su obmedzene objemom, nie hmotnostou. Vaha nakladov bola okolo 570kg, a vsetci si tu lamali hlavu ci TOTO je nosnost Dragonu.

Teraz sa dozvedame ze nosnost Dragonu je skoro o tretinu vyssia, ergo SpaceX-fili mali pravdu.

Kazdopadne ak ti "odhalene" limity vesmirnej techniky pridu ako tvoj uspech, tak ti gratulujem. Bohuzial neefektivita statnych agentur uz vysla najavo v plnej nahote a nejaka ta tona nosnosti s tym uz moc vela nenarobi
 
08.8.2013 - 18:53 - 
Dragon má uvádzaný hermetizovaný objem 10m^3,
Progress má hermetizovaný objem 7,6m^3 a môže voziť "dry cargo" do 1,5 tony, reálne ale samozrejme vozí menej, pretože významnú časť z celkovej nosnosti 2600kg zaberá až 1540kg pohonných látok a "tekutín". Ale aj Progress "plný paliva" stále uvezie 1060kg "kusového" nákladu. To je takmer dvojnásobok proti vyššie uvedeným 570kg Dragonu, ktorý má o prakticky štvrtinu väčší vnútorný objem.
Takže buď je chyba v uvedenej nosnosti Dragonu - alebo ho nevedia správne naložiť.
Alebo...
- sú v náklade 570kg započítané prepravné obaly?
- dopravoval Dragon niečo, čo by mohlo byť objemovo veľké, ale inak ľahké? Napríklad niečo, čo sa nezmestí do Progressu, pretože to neprejde jeho vstupom?

 
08.8.2013 - 20:28 - 
citace:
- sú v náklade 570kg započítané prepravné obaly?
- dopravoval Dragon niečo, čo by mohlo byť objemovo veľké, ale inak ľahké? Napríklad niečo, čo sa nezmestí do Progressu, pretože to neprejde jeho vstupom?


nie sú započítané obaly...
obaly tvorili okolo 20 % ak si spomínam (tj. nejakých 100 kg).. žiaľ press kit momentálne nie je k dispozícií, odkedy spacex zmenili web tak pôvodná linka je neplatná

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.8.2013 - 22:04 - 
Myslím že hlavní důvod v rozdílné nosnosti Dragonu a Progresu je v tom, že Dragon má tepelný štít a padákový systém 
08.8.2013 - 22:22 - 
Pinkas - Nejde o nosnosť ako takú, ale o o nosnosť "deklarovanú" a skutočnú. Progress ako porovnanie som uviedol preto, že yamato napísal:
citace:
SpaceX-fili tvrdili len tolko, ze vynasane naklady su obmedzene objemom, nie hmotnostou.
A ja som sa pokúsil ukázať, že Progress má i pri menšom objeme väčšiu nosnosť, čiže objem nákladu by nemal byť limitujúcim faktorom

Agamemnon:
U Dragonu môžu predstavovať ďalšiu "mŕtvu váhu" aj rámy, v ktorých sú prepravné obaly uložené (to môže byť kľudne ďalších niekoľko desiatok kilogramov) - u Progressu budú zrejme transportné rámy započítané do hmotnosti samotnej lode, pretože je to vlastne "stála" súčasť konštrukcie lode a mení sa len ich konfigurácia (pokiaľ to nie je urobené "napevno" a nemení sa len obsah jednotlivých prepravných obalov "štandardnej veľkosti")
[Upraveno 08.8.2013 Alchymista]
 
08.8.2013 - 22:33 - 
citace:
Agamemnon:
U Dragonu môžu predstavovať ďalšiu "mŕtvu váhu" aj rámy, v ktorých sú prepravné obaly uložené (to môže byť kľudne ďalších niekoľko desiatok kilogramov)


toto nedokážem povedať...
v press kitoch udávali hmotnosť nákladu a potom hmotnosť obalu toho nákladu...
rámy nespomínali, takže nedokážem povedať či sa to ráta do hmotnosti dragonu, alebo nie... (určite sa to ale nepočíta ani do nákladu, ani do jeho obalu)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.8.2013 - 22:39 - 
na nsf sa inak objavil dohad, že tá nosnosť by mohla súvisieť s rezervou paliva dragonu -
tj. ak by sa dragon naložil doplna, tak by sa nesmelo vônec nič stať počas letu (také lety snáď neexistujú ani), inak by dragon k iss nedoletel

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.8.2013 - 22:42 - 
Pinkas:

Irelevantní

Progress je zase plnohodnotný kosmický tahač s výkonnými motory, velkou zásobou vlastního paliva a aktivním stykovacím uzlem a údajně slabší raketou.
Reálná nosnost Dragonu odpovídá reálné nosnosti Sojuzu a to je jinčí kafíčko.

Ostatně to že SpaceX lhalo, lže a bude lhát naznačuje i sekce Výpočty zde - jaké musel Aleš Holub dávat úžasné konstrukční čísla, aby mu vyšly udávané nosnosti při udaných výkonech motorů a startovních hmotnostech.

Dnes s odstupem času lze nesporně tvrdit to, co věděl každý, kdo trochu rozumí kapitalizmu, a tedy to, že "komerční" kosmická doprava bude neopodstatněně dražší. Otázkou zůstává, je ex-astronaut Bolden opravdu taková prodejná děvka, že raději si podrží solidně placené křeslo šéfa NASA, než aby předstoupil před kongres a řekl jim, že jejich ideologie opět selhala?

I když pravda, pěnězotoky do soukromých kšeftíků Muska spol jsou zatím pro NASA minoritní složka rozpočtu, takže možná ho pochopím. NASA jako takovou to neohrožuje. Vypatlaní kongresáčci tomu stejně nerozumí a mají skvělý pocit, jak se plní další americký sen, tudíž bez keců cvakaj alespoň nějaký rozpočet a když se něco pokazí "nekomerční" části NASA, tak mají na co poukazovat v sebeobraně.

Si myslím, že jsem víceméně pochopil, proč rusákům ANgara a PPTS trvá jak týden před výplatou. Na rozdíl od laiků mají díky jejich všeobecné špionáži mnohem větší přehled o případné konkurenci v jejich drožkařském monopolu. A je zjevné, že je úžasné úspěchy "komerčních subjektů" nechávají právem v klidu.

Jinak už se těším, až si tu zase počtu o red dragonu či dokonce MCT. Sci-fi mám totiž rád a zdejší Muskovi svazáci víru, zdá se, neztrácejí
 
08.8.2013 - 23:08 - 
Zasa nepreháňaj

Tie kongresové tance okolo rozpočtu NASA a jej programov majú pomerne jasné pravidlá: takmer každý kongresman, zastávajúci nejaký kozmický program, má v pozadí (obvykle vo "svojom" štáte) nejakú veľkú firmu, ktorá si na kozmickom programe prihrieva polievočku (kvalifikované pracovné miesta ect.).
Podobným spôsobom bol vlastne pretláčaný aj program rakiet Ares - Thiokol robil pre STS motory SRB, Lockheed Martin zasa nádrže ET, takže tieto veľké firmy by v prípade pokračovania vývoja a nasadenia Ares I, IV a V mali zaistené ďalšie "štátne" zákazky na svoje produkty.

No - a pokiaľ budú kongresmanmi pretláčané záujmy veľkých firiem v hre o peniaze z NASA, nemôžu byť Musk a SpaceX len tak vyhodení z kola von - nie bez pádneho dôvodu, pretože zatiaľ ako jediný niečo predviedli. To by bolo až moc okaté a spustil by sa rev o nadržiavaní... Aj preto sú podporované ešte ďalšie programy - ak aspoň čiastočne uspejú, Musk a SpaceX budú môcť byť vytlačený od štátneho krýtka poukazom na "nižšiu efektivitu" Dragonu a Falconu alebo poukazom na nedosiahnutie deklarovaných parametrov.
[Upraveno 08.8.2013 Alchymista]
 
08.8.2013 - 23:20 - 
citace:
a tedy to, že "komerční" kosmická doprava bude neopodstatněně dražší.


Vycházím částečmě i z příspěvku Alchymisty.
Vůči čemu jako to je to HLAVNÍ??? - oproti Rusům už se tu psalo, že je dražší a je levnej pouze jen v rámci Amerického trhu.

Oni totiž všechny ostatní starty v USA jsou v podstatě komerční - což je velká neznalost diskutujících jak na Technetu i jinde - ta raketa, co startuje je plně výrobek soukromých subjektů - jen ten její start je v režii NASA a možná více šéfovala jejímu vývoji. Tedy rozdíl je jen v tom, že to není doprava na klíč, ale jen nákup funkční hotové rakety a lodě.

Musk by prostě musel být dražší než ty firmy - a jinak co se týče vlastních letů - žádná velmoc to nedá plně do cizího státu, už stačí jak jsou USA zesměšňovýny teď - to bude platit, dokud to takto jko věc prestiže budou chápat i Číňané.

Tedy on je snad Dražší než start rakety a lodě jiné soukromé firmy z USA v režii NASA - a to dle všeho co se tu pslo nejspíš dle mne v spučasné době není.
 
08.8.2013 - 23:32 - 
čo sa týka tej ceny inak
mne sa do toho veľmi nechce - aby som to prepočítal... posledne som počítal porovnanie ariane 5 a falconu 9 na gto (čo je brutálne nefér porovnanie pre falcon 9 inak), takže sa mi nechce znovu do podobného cvičenia s atlasom
ale z hrubého odhadu, pre lety na GTO... bude atlas 5 lacnejší ako falcon 9, a to hlavne kvôli hornému stupňu (na ktorý falcon 9 strašne dopláca, aj keď spacex chceli na ňom veľmi ušetriť tým, že tam budú mať rovnaký motor)... ale ono... ten rl-10 je ešte stále najlepším motorom na svete pre horné stupne (kým nepoletí vinci - ak dosiahne spoľahlivosť a teoretické parametre, o ktorých sa hovorí) a podstatne zvyšuje nosnosť

ale samozrejme...
falcon je lacnejší ako delta iv...

falcon heavy... tam je problém jedná vec je cena, ktorá je na webe spacex, a o ktorej sa v podstate dá predpokladať, že nie je konečná (ide o cenu nosiča, nie štartu) - podobne ako pre falcon 9...
a potom nosnosť falconu heavy je tiež veľmi otázna

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.8.2013 - 23:50 - 
tycka:

Nedávné selhání Protonu, otázky kolem nepojištění a následná prezentace ceny Protonu pro Ruskou vládu (tedy za normální cenu) ukázaly, že porovníní s Rusy prostě není fér, jsou o tolik levnější než kdokoliv jiný, že pokud by drožkaření bylo v otevřeném trhu, nikdo jiný než Rus by nevynášel.

Tady jde o to, že Dragon je podstatně dražší než jakákoliv jiná existující varianta (ATV, HTV) a možná varianta (Cygnus, cokoliv co poletí na Atlas V).

V podstatě o nic nejde, Alchymistovo vysvětlení, proč si NASA Muska a ostatní "komerční" subjekty vydržuje je relevantní a vcelku logické.

Mně prostě jen vadí když zdánlivě inteligentní lidé věří lžím a vcelku agresivně lži propagují. A je fuk, jestli to je lež o strejcovi na obláčku či o revoluci v kosmonautice...

Agamnemon:
Falcon heavy je čím dál jistěji fabulace. Připojení dvou obrovských boosterů není věc, která se dá bez testování. Dtto vzájemný ohřev motorů mezi bloky... A zatím to netestovali ani náznakem. A i když se expected launch stále dfynamicky sune a vyznívá tak realisticky, reálný není. Proč? Protože za něj NASA nemá v plánu zaplatit ani cent. Jedná se tedy o ryze soukromou iniciativu a je proto ne na druhé, ale tak na páté koleji. [Upraveno 08.8.2013 cernakus]
 
09.8.2013 - 07:51 - 
vsetky tieto pochybnosti (okrem cernakusa, tam je to proste svetonazor) vychadzaju z toho, ze SpaceX fabuluje ohladom parametrov ich techniky. Uvadzana nosnost Dragonu 6 ton na LEO (zo stranky SpaceX) je do oci bijuci nonsens a zrejme sa jedna skor o vahu, s akou este dokaze Dragon ako tak na orbite manevrovat. Jaksi zabudli dodat ze Dragon s 6 tonami nakladu nemaju ako dostat na LEO.

Kto ma twitter, mohol vidiet nieco podobne pri prestrelke Musk-Chrysler, kazdy z nich tvrdil ze bol prvy americky autovyrobca co splatil uver od americkej vlady. Musk argumentoval ze Chrysler nie je americky autovyrobca, pretoze ho vlastni fiat.

Ergo pri Muskovi treba davat pozor na slovicka. Ked ale vidime akemu lobistickemu odporu celi jednak so SpaceX, jednak s Teslou, tak sa nemozno cudovat ze sa snazi pred verejnostou prezentovat v najlepsom svetle, pretoze verejna mienka je asi jediny dovod, preco jeho podniky zatial neboli "politicky" prevalcovane.
 
09.8.2013 - 09:30 - 
@cernakus -
zase to netreba preháňať...
čo sa týka toho FH... ja si myslím, že poletí... kedy, to je otázka - možno to do toho 2015 stihnú - v podstate by asi aj mohli...
samozrejme to závisí od toho, kedy začnú vlastne testovať ten prvý zložený stupeň... a teraz to vyzerá, že minimálne test stand majú v mcgregore pripravý...
nosnosť FH sa uvidí potom - podľa testov... možno to bude 35 t, možno viac, možno menej... a potom ešte je tam crossfeed, ktorý má šancu nosnosť zvýšiť...
ale že by FH vôbec neletel, to si nemyslím

@yamato -
jop, tak nejak... on je v tých číslach dosť chaos teraz...
na nsf to nazívajú kremlinology of spacex podobné dohadovanie ako veciach, čo tvrdil sovietsky zväz
btw - on... spacex tiež nemá zlý lobbing a oi. aj ten tlak na verejnosť je tiež lobbing...
inak - podľa tej muskovej logiky... spacex a tesla sú potom juhoafrické firmy

btw:
prečo nebol davidov off-topic príspevok, a po posledných informáciach navyše ešte aj s neprávnymi faktami, presunutý niekam preč?

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.8.2013 - 10:33 - 
yamato:

s tím lobistickým odporem to je taky o tom co bylo dříve, Muskovi fabulace, lhaní a lobbing či counter-lobbing od konkurentů či dokonce nezaujatých, ale vlivných lidí.

Jinak teoreticky by dragon opravdu měl být schopen vytáhnout na orbitu 6 tun. Mají přece 10tunovou raketu, 4 tunovou loď. To dává jasných 6 tun. Jenže když lžeš o raketě (nevynese ani náznakem 10 tun) a o lodi (zjevně neváží jen 4 tuny) tak se ti to pak smrskne.

Agamemnon:
Falcon Heavy samozřejmě letět může. Stačí napsat na bok Falconu 9 v1.1 Falcon Heavy a poletí. Ale jinak se na to podívej realisticky. Falcon 9 existuje, je provozuschopný a přesto nevynáší žádné komerční náklady. Nasmlouvané náklady se přesouvají a někteří zákazníci si už jistí zálohu.
Tedy SpaceX je méně komerční dopravce než ULA, která občas nějaký ten soukromý satelit vynese.
Co z toho plyne? SpaceX se soustředí na byznys pro NASA. A NASA nemá požadavek na 50 tunový LEO nosič. Má požadavek na 70tunový, který si staví sama.
Realizace FH je tedy možná jedině, že by zájem projevilo DoD, ale to nemá zájem o tak velký nosič a navíc přirozeně nadržuje svým partnerům v LM a Boe.
Proto je FH ryze soukromá iniciativa SpaceX a jako taková nemá žádnou prioritu a není tedy vůbec aktuální uvažovat že bude.

Možná až jim bude fungovat koník...
 
09.8.2013 - 10:42 - 
ono...
ak spacex chce ísť na komerčný trh, tak FH potrebuje...
pretože F9 v1.1 dá na gto, kde lietajú ariane a proton (geo-1500) len nejaké 2 t (ariane 10,5 t, proton 6,5 t)... také satelity na geo nelietajú... takže tam je falcon 9 v podstate nepoužiteľný...
F9 dopláca na horný stupeň

takže oni potrebujú FH, ak na gto chcú lietať...
a ak dodržia cenu a nosnosť hoc len približne (povedzme 200 mil. usd, 10 t na gto), tak budú konkurencieschopní... a to by mohli zvládnuť - teda ak FH poletí

samozrejme... niečo ich to bude stáť... a toto najskôr pôjde z vlastného vrecka...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.8.2013 - 10:55 - 
Aga:

No jo, ale to má další ekonomický háček. Reálně stojí SpaceX první stupeň falconu 9 tak 50-60 mil. USD. Když budeš všechny tři stupně zahazovat, dostaneš se na cenu vyšší než Arianne. Navíc tak jako tak je potřeba ještě vyvinout spolehlivý a výkonný vrchní stupeň, protože na GTO soukromníci vynášet nepotřebují. Oni potřebují kruhové orbity a tyto ve velkých výškách jsou jiný kafe než na nízké LEO.

A takový vrchní stupeň je už posune za hranici tržní konkurenceschopnosti.

Stejně jako jsem prohlásil, že Rusové mají díky špionáži představu o konkurenci, tak má tutéž představu i Musk. Špionážní SWOT analýza konkurence je základní kámen úspěšné firmy v kapitalizmu. A tudíž mu zjevně musí být jasné, že Rusákům a Evropanům může konkurovat jen mimo volný trh (což nemusí být nezbytně NASA, jedná se o takový trh, kde svoji hodnotu má i firemní propaganda: "Ha, my hodná americká firma, vypouštíme svůj satelit u hodné americké firmy a ne u zlých Ivanů či Žabožroutů").

A ač osobně bych FH velmi rád viděl letět, protože na rozdíl od jiných Muskových projektů jej považuji za přínosný pro lidstvo, mám důvodné pochyby, že tomu tak bude. Musk může být cokoliv, ale podnikatel špatný není.
 
09.8.2013 - 12:01 - 
@cernakus:
nemyslím, že by ten prvý stupeň bol až taký drahý... podľa mňa je určite lacnejší...

čo sa týka horného stupňa... áno ten je zlý... budú za to platiť nosnosťou... ale 6,5 t ako proton tam určite dovezú (teda... neverím, že by FH bol až taký slabý, keď už poletí, že by nedostal 6,5 t na gto)...
cena... hmm, uvidíme... tých 80-100 mil. za proton je bláznovstvo, to samozrejme nedajú... ale pod cenu ariane sa dostať môžu, imo

ak by vyvinuli lepší horný stupeň, tak to nosnosti pomôže...
ale stojí im to za tie peniaze?
keď napr. ešte v podstate ani nevedia, koľko vynesú v tejto konfigurácií? ani či budú mať náklad pre väčšiu nosnosť?

a to s americkou firmou:
jop, to súhlasím...
navyše pre nasa/dod to prikazuje aj zákon... musia lietať na domácom nosiči, ak daná schopnosť existuje... aj keby bol neviem ako drahý (toto využíva ula ako len môže, imo )

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
<<  159    160    161    162    163    164    165  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.202751 vteřiny.