Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  162    163    164    165    166    167    168  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
13.8.2013 - 20:47 - 
Myslím, že rozhodující je celkový pohled na kosmonautiku jako takovou. Dle mého soudu by měla uvádět do života stále něco nového a to jak technologie, přístroje či cíle, nebo / k otravě veřejnosti/ předvádět stále to samé do omrzení. Kosmonautika ke svému životu potřebuje nově cesty a nové objevy, příkladně jakou pozornost vzbudila fáma s " historickým objevem Cur. na Marsu, zatímco o tom, že existuje ISS spousta lidu ani neví a dokonce mnozí z toho mála co se kosmonautiku hlouběji zajímají / vč. mé maličkosti/ ani pořádně neví k čemu vůbec ISS je. Pokud budou lidé do omrzení létat na LEO, nikoho to nebude zajímat je potřeba laˇtku stále posunovat. Děda říká, že i expedice APOLLA na Měsíc i z dnešního hlediska mimořádně fantastické, tehdy svým opakováním zcela ztratily zájem " publika", tedy laické veřejnosti a nebýt prý havarie A-13, tak by možná všechny lety Apolla tímto počínaje skončily na okraji mediálního zájmu a zájmu veřejnosti. Zkuste se někoho na ulici zeptat zda něco ví o tom že nám nad hlavami létá obrovská mezinárodní stanice, já to zkusil věnoval jsem tomu dvě hodiny na " trafouši", výsledek byl z dvou set dotázaných tento : 35 lidí mi neodpovědělo vůbec, 9O tvrdilo, že je ruská, 5O tvrdilo, že už spadla někde v Austrálii,jen dvacet pět vědělo a jen jeden věděl že přelety se dají dohledat na internetu. Ztěch dvaceti pěti a padesáti označující za autory stanice Rusy, NIKDO nevěděl ani jedno jméno současné či vůbec některé posádky.
Nezájem společnosti znamená i nezájem politiků a pak se nelze divit, že nejsou peníze.
 
13.8.2013 - 20:50 - 
Pánové buďte v klidu. Těch "porovnávačů" tu zas tak moc není (i když jsou dost vidět) a v podstatě jen "cernakus" tu trochu zasvěceněji kritizoval SpaceX. Je to jeho právo, prostě asi od nich čekal víc. Různost názorů je pro toto fórum užitečná. My samozřejmě zase máme právo držet SpaceX palce, těšit se z jejich úspěchů, důvěřovat jim a čekat na jejich ještě lepší výsledky v brzké budoucnosti. Kosmonautice úspěchy SpaceX určitě pomáhají (podle mne). Go SpaceX! Go Falcon! Go Dragon! 
13.8.2013 - 20:56 - 
citace:
Go SpaceX, go Falcon, go Dragon!

aktuálne to je:
go spacex, go falcon, go cassiope

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.8.2013 - 21:08 - 
citace:
Takže když to srovnáme s Progressem...

to sice porovnavat mozme, ale na detailne pochopenie parametrov sa musime pozriet na to z uplne inej strany. Muska nezaujima ani sojuz, ani progres, ani HTV, ATV,...

Ak odhliadneme od nezverejnenych planov a priorit,
tak Dragon zaplna dieru na AMERICKOM trhu. Na trhu s dominanciou kolosov monopolov, korporacii, armady a statu
A v prvom rade je nutne porovnat parametre s tymito potrebami. Ak uspeje, zije, lebo slobodna ruka trhu je "velmi zviazana", ak vobec existuje
A obavam sa ze poniektore parametre v tej chvili sa netykaju kozmonutiky, a nepojde len o pocty zamestnanych cernochov, ci podielu zien v riadiacich funkciach,...

V kazdom pripade je zaujimave pozorovat ako v tomto prostredi Musk zongluje


btw porovnavanie kozmickych lodi je o niecom uplne inom ako porovanavanie rakiet...
napr. slovo "nosnost" sa dostava do uplne inych suvislosti...
to iste tah motoru,...
Alebo ma progres "nosnost" 100000kg, ked zvysuje orbitu ISS?

ps to nie je o tom, ci nedoprajem Muskovi,
urcite predvadza uzasne kusky
ja sa len cez PR zaves snazim pochopit realitu.
 
13.8.2013 - 21:15 - 
citace:
...čo sa týka znovupoužiteľnosti:
tam je okrem toho, že tam treba pridať vybavenie (ako napr. pristávacie nohy - budú 4 inak, riadiacu časť pre stupeň/počítače, etc)... treba ponechať aj palivo na návrat - a teda prvý stupeň falconu 9 pri znovupoužiteľnosti by sa mal oddeľovať veľmi skoro (cca pri 6 mach - btw. to je porovnateľné s tým, kedy končí skylonu air-breathing mode sorry, neodpustil som si )


ta poznamka o skylone bola velmi trefna, pretoze tento problem pri znovupouzitelnych prostriedkoch, ci uz teoreticky, alebo prakticky pre rakteoplany variantne riesili jak USA, tak Rusi.
A naberali podoby od startu z chrbta lietadla, cez "turbo sanky" az po SRB

Edit:
cely pruser kozmonautiky totiz spociva na horaku bod zadkom a kym sa toto nevyriesi, na skutocny prielom mozýme zabudnut. vzdy budu vysledky +- o tom istom... [Editoval 13.8.2013 martinjediny]
 
13.8.2013 - 21:24 - 
no hej, ale nesuhlasim ze by znovupouzitelnost nemala ekonomicky zmysel. To by totiz rusi nemali svoj MAKS, spiral, buran, padaky na energiji apod., amici by nemali shuttle.
Klucove ovsem je ze to fakt musi byt "dotankovat a letim znova". Rozoberat a nanovo skladat celu raketu po kazdom lete je nezmysel, pretoze najdrahsie ani tak nie je tie diely vyrobit, najdrahsie je spravne ich pospajat
 
13.8.2013 - 21:31 - 
no áno -
ak sa to podarí urobiť tak, že nosič pristane, urobí sa "rýchla" kontrola, dotankuje sa a letí...
a ešte pre také množstvo letov bude dostatočný počet nákladov...
tak potom môže ísť cena postupne dolu...

ak nebude náklad, nebude ani nižšia cena (a žiaľ tu nastáva kruhová situácia, ktorá ale má zlý bod na začiatku)

oi. toto ale znamená, že nosič sa musí vrátiť na domovskú základňu a nesmie pristávať o nejakých 1000 km ďalej v smere letu, inak žiadna rýchla udržba nebude možná

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.8.2013 - 21:36 - 
ono s tym nakladom, to je ako tvrdit ze ked bude dostatocny zaujem o notebooky, tak ich cena postupne klesne z 1 miliona na tisicku. Ked je cena tak strasne vysoka, tak tie notebooky bude odberat iba armada a vedecke pracoviska. A je jedno ci klesne o par stoviek. Proste dopyt nie je elasticky, jak vravia poucky...

Ale ked to klesne na tisicku, tak zrazu je zaujem obrovsky a notebook chce kazdy. Cena klesla pod urcitu kriticku hranicu.

Takze najprv musi klesnut cena, aby boli naklady Ale musi klesnut hodne...
 
13.8.2013 - 21:43 - 
citace:
ono s tym nakladom, to je ako tvrdit ze ked bude dostatocny zaujem o notebooky, tak ich cena postupne klesne z 1 miliona na tisicku. Ked je cena tak strasne vysoka, tak tie notebooky bude odberat iba armada a vedecke pracoviska. A je jedno ci klesne o par stoviek. Proste dopyt nie je elasticky, jak vravia poucky...

Ale ked to klesne na tisicku, tak zrazu je zaujem obrovsky a notebook chce kazdy. Cena klesla pod urcitu kriticku hranicu.

Takze najprv musi klesnut cena, aby boli naklady Ale musi klesnut hodne...


jo, to je presne tá kruhová situácia

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.8.2013 - 23:00 - 
citace:
no hej, ale nesuhlasim ze by znovupouzitelnost nemala ekonomicky zmysel. To by totiz rusi nemali svoj MAKS, spiral, buran, padaky na energiji apod., amici by nemali shuttle.
Klucove ovsem je ze to fakt musi byt "dotankovat a letim znova". Rozoberat a nanovo skladat celu raketu po kazdom lete je nezmysel, pretoze najdrahsie ani tak nie je tie diely vyrobit, najdrahsie je spravne ich pospajat

Problem nie je v strate nosnosti...
ved to som pouzil ako protiargument, ze narst hmotnosti 1. stupna len minimlane ovplyvnuje celkovu nosnsot...

Takze idea je super...
za malo prachov... nejake nozicky - zachranim cely stupen
a pouzijem pritom len stupen samotny s drobnou upravou softu.

Kde cakat pruser, alebo kde je pes zakopany?
nozicky to nie su...

1/ je to narast ceny predstartovnej kontroly
2/ predimenzovanie systemov
3/ zlyhanie navratu...

zlyhanie od
-uderu blesku, tornada, Holuba,...
-zlyhanie navratoveho systemu
-klasicke prusery od opacne osadenych gyroskopov cez naskrutkovanie skrutiek M5 do dier M6 az po...


cela otazka je jednoducha...
vyvazia zvysene naklady investicne a prevadzkove spolu s rizikom vynos?
Nastal cas na tento produkt? na archimedovu skrutku sme cakli tisice rokov...
Som na to zvedavy...
lebo toto nie su technicke cary. Ale manazersko marketingove... a to Muskovi zatial klape perfektne.
 
13.8.2013 - 23:10 - 
este do reusable rypnem...
Musk pristane najprv na Mesiaci, az potom na Marse.
Na Maesiac uz skladacku ma, na Mars nie je ani len hypoteticky iste, ci kozmonauti vobec doletia zivy.( a astronauti tiez)

ak manazerovi predstavia ideu vyvoja reusable, bez zmeny vstupnych parametrov, ostanu tam, kde ostali amici a Rusi. nikto bez zmeny podmienok to rozumne nemoze pustit dalej.

Ale staci zmenit jednu podmienku, aby to malo zmysel.
Napr.
pouzijeme tie stupne na pristatie na Mesiaci a Marse a aj ked same o sebe nie su v prvom stupni ziadne terno, v podbe usetrenych nakladov na testovanie a spolahlivost sa to oplati...

A ak nahodou disponujuu dalsimi bonusmy, tak maju dovod byt optimisti...
 
14.8.2013 - 07:12 - 
no uvidime, neskusis, nezistis kazdopadne od sucasneho sposobu dopravy nemozno ocakavat masovejsiu expanziu do kozmu, a to je voc tu bezi 
14.8.2013 - 10:01 - 
crs-3 posunute na 15.1.2014

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31513.msg1084181#msg1084181

edit: opraveny rok
[Edited on 14.8.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
14.8.2013 - 10:03 - 
@ Agamemnon
citace:
crs-3 posunute na 15.1.2013

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31513.msg1084181#msg1084181


Musk vynašiel už aj stroj času?
 
14.8.2013 - 10:17 - 
heh, okej... tak 2014...
dik za upozornenie

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
15.8.2013 - 07:43 - 
ak som to spravne pochopil, posun je kvoli tlacenke pri ISS. Dragon musel ustupit Cygnusu, ktory ma letiet v decembri. 
15.8.2013 - 08:09 - 
inak, zatial to vyzera ze najviditelnejsim prinosom ISS je cela plejada automatickych transportnych lodi  
15.8.2013 - 08:24 - 
citace:
ak som to spravne pochopil, posun je kvoli tlacenke pri ISS. Dragon musel ustupit Cygnusu, ktory ma letiet v decembri.


jop, posledne info hovori, ze v decembri poleti orb crs-1 a v januari potom spx crs-3

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
21.9.2013 - 11:48 - 
vyzerá to, že spx-3 sa posúva na net február 2014, kvôli nejakým úpravam na dragone

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31513.msg1099427#msg1099427

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
30.9.2013 - 07:31 - 
- dragon pre crs-3 bude modifikovany (ako naznacuje aj predch. message)
- abort test z padu sa posuva na q2 2014 (z q1 2014)

via twitter

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
02.10.2013 - 21:09 - 
citace:
Proč tak moc nemáte rádi SpaceX?


My máme rádi SpaceX :-) Je tu pár lidí, co nemají rádi nic nového, potom pár lidí, co nemusí moc Amíky, pár lidí, co nemusí Rusy, apod. Čína, Indie a Japonsko nakonec všechny nechává tak nějak chladné.

Někomu přijde, že soukromý sektor v kosmu je podvod.. ale mě to přijde dost ok - to mám jako sledovat závody Formule 1 sponzorované tabákovými koncerny, nebo jak? Ne vždy v historii spolu soutěžily národní státy nebo velmoci... původní závody v dobývání polárních oblastí nebo velehor byly spíš závody odvážných jednotlivců.. ovšem gentlemanské soutěžení, se vzájemným respektem i pomocí v nouzi (viz jak zemřel Amundsen).

Já si na národní identitě moc neulítám, jak proti ruské domácí, tak i proti americké zahraniční politice mám určité dílčí výhrady... takže proč nefandit soukromému sektoru? bez ohledu na to, jestli jsou to američtí geekové-miliardáři, nebo ruský sebraný kovošrot? [Upraveno 02.10.2013 xChaos]
 
17.10.2013 - 10:25 - 
Prošel jsem trochu Jeffovy tweety z ISPCS (International Symposium for Personal and Commercial Spaceflight), kde Shotwell řekla pár dalších detailů:

- SpX má aktuálně 3800 zaměstnanců, v nejbližších měsících hodlají nabrat cca 600 dalších, hodně náročné je hledání SW lidí.
- prezentována fotka zcela neporušeného 1.st těsně před dopadem - 3 m nad hladinou (zveřejněno v SpX updatu)
- SpX doufá v první start z Nového Mexika v prosinci 2013 (zřejmě GH2)
- SpX hodlá expandovat na Floridě (víme) a v Texasu, PR (taky víme)
- Mají v úmyslu vypouštět sekundární náklady (P-POD) při každém startu, pokud to půjde
- vyšetřování příčin neprovedeného 2. zážehu 2.st se blíží ke konci - dokončeno do konce týdne. Problém údajně nebyl nějak kruciální, nebo překvapivý.
 
19.10.2013 - 10:42 - 
takže dragon crs-3 už má konkrétny dátum:
net 11.2.2014

http://www.nasaspaceflight.com/2013/10/spacexs-dragon-moved-february-11/

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
15.11.2013 - 09:13 - 
crs-3 posunute na 22.2.
http://www.nasa.gov/missions/highlights/schedule.html

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
23.1.2014 - 22:07 - 
najbližšie štarty:
22.2. - crs-3 dragon
polka/koniec marca - orbcomm oc2
polka/koniec apríla - asiasat 8

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
25.1.2014 - 16:52 - 
Zo stropu im visi uz aj motor
asi nejaky zvysny Merlin 1C vac
 
25.1.2014 - 17:19 - 
crs-3 sa posúva na net 1.3.2014 (to by pripojenie bolo 3.3. potom)
[Edited on 25.1.2014 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
05.2.2014 - 15:29 - 
колеги из НАСА уже называют 16 марта датой старта

Zeby az 16. marca ?
 
05.2.2014 - 17:09 - 
ako ďalší možný dátum som videl až 19. - ale možno to posunuli na 16., neviem...

edit:
okej, tak toho 16. vyzerá reálnejšie momentálne
[Edited on 05.2.2014 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
05.2.2014 - 18:52 - 
to co chystaju star trek enterprise? 
<<  162    163    164    165    166    167    168  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.338611 vteřiny.