Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  183    184    185    186    187    188    189  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
19.11.2014 - 18:34 - 
Prvotní termín byl uváděn jen jako orientační - nebyl potvrzen ze strany NASA. Dnešní posun na polovinu prosince už je v interním plánu ISS, ale pouze jako NET => stále to nemusí být finální termín. Odklady velmi pravděpodobně způsobila havárie Antares/Cygnus, kvůli které musí být původní náklad Dragonu pozměněn. 
19.11.2014 - 20:47 - 
K tomu laku mě napadlo-odlišná teplotní roztažnost lak/podklad, nebo třeba zvuk a vibrace při startu, nebo všechno dohromady s tím UV může oslabit adhezi... 
22.11.2014 - 22:20 - 
První snímek hypersonických mřížových kormidel na ostrém F9. Oproti těm na F9-R jsou širší a zahnuté - kopírují válcový tvar nádrže. Každé kormidlo je ovládáno nezávisle a při sestupu umožní řízení rotačních pohybů stupně ve všech 3 osách.

 
22.11.2014 - 22:26 - 
Rovněž první snímek plovoucí přistávací plochy na nově zbudovaném mořském prámu. Rozměry plavidla 100 x 300 ft, s možností rozšířit palubu až na 170 ft vyklopením "křídel" (což je podle mého situace zachycená na snímku). Aktivní řízení a stabilizace plavidla má zajistit přesnou polohu do 3 m i v bouři. Do budoucna má tato plošina umožnit dotankování rakety pro její let zpět na místo startu.

 
22.11.2014 - 23:03 - 
že BINGO  
22.11.2014 - 23:13 - 
wow 
23.11.2014 - 01:21 - 
Když jsme s myšlenkou přistání na plovoucí plošinu před rokem přišel, tak hlavní argument všech proti byl, jak by pak ty stupně tahali zpět na místo startu ...

Musím uznat, že tohle by mě teda taky nenapadlo

nejjednodušší je s nima prostě odletět [Upraveno 23.11.2014 Petr_Šída]
 
23.11.2014 - 07:44 - 
quote:
Když jsme s myšlenkou přistání na plovoucí plošinu před rokem přišel, tak hlavní argument všech proti byl, jak by pak ty stupně tahali zpět na místo startu ...

Musím uznat, že tohle by mě teda taky nenapadlo

nejjednodušší je s nima prostě odletět [Upraveno 23.11.2014 Petr_Šída]

Iste to majú dobre spočítané ale predsa len nebolo by ekonomickejšie buď priamo plošinu odtiahnuť na breh alebo raketu preložiť na inú loď a s touto doplávať na breh? Štart z plošiny znamená predsa len aspoň nejaké predštartovné kontroly a celý systém na doplňovanie paliva - a to čosi stojí. Každopádne ten nápad je zaujímavý.
 
23.11.2014 - 10:08 - 
Vyuzitie plosiny zrejme bude optimalizovane pre konkretne planovane lety. Bud prvy stupen doleti naspat na pad, alebo pristane na plosine a odtial odleti na pad, alebo na plosine pristane niekolko stupnov po viacerych letoch a potom odplava cela plosina do pristavu... 
23.11.2014 - 12:22 - 
Po celou předchozí dobu byla plná a rychlá znovupoužitelnost nosiče uváděna jako jasný cíl, ke kterému musí SpX směřovat. Cílem bylo dostat všechny stupně rakety zpět na místo startu, v řádu hodin až dnů zkontrolovat, doplnit provozní látky a znovu odstartovat. Během nepřetržitého vývoje F9 a jeho Reusable verze ale očividně dospěli k závěru, že s tímto nosičem to nebude ekonomicky výhodné/možné, jelikož by jeho nosnost neúměrně poklesla.

1) znovupoužitelnost 2.st by neúnosně snížila celkovou nosnost nosiče, takže ho ponechají jako jednorázový
2) řízený navrat 1.st F9 na pevninu bude odpovědnými institucemi schválen až poté, co SpX prokáží spolehlivost a bezpečnost tohoto postupu
3) pro FH by bylo ekonomicky nevýhodné (velké snížení nosnosti), aby se všechny 3 boostery vracely přímo na místo startu. To bude prováděno zřejmě jen s postraními stupni, centrální bude pracovat déle a přistane buď na některém ostrově ve směru letu, nebo na plovoucí plošině.

Kvůli 2) a 3) bylo nakonec rozhodnuto plovoucí plošinu pořídit, a to ne jen jako provizorní řešení na přechodnou dobu, ale jako stabilní prvek v systému znovupoužitelného nosiče.

Plná znovupoužitelnost bude zřejmě ekonomická až u další generace nosných raket SpX s motory Raptor.
 
23.11.2014 - 14:54 - 
Super. S tím prámem (a přistáváním prvních stupňů ve směru letu) už mi ta znovupoužitelnost dává docela dobrý smysl. Snížení nosnosti bude v tom případě menší než 10% (možná i pod 5%) a to už se "recyklací" dá rozumně dohnat. Takže držím palce ať ty rakety SpaceX spolehlivě létají a přistávají (na prámu i na zemi). 
23.11.2014 - 20:02 - 
Vypadá to velmi zajímavě, ale není mi moc jasné, jak chtějí stabilizovat přistávající 1.st, resp. jak ho budou kotvit? Jedna věc je se stupněm přistát, druhý ho staticky udržet vzpřímený ... zatím tam žádné takové zařízení není vidět ...


quote:
Super. S tím prámem (a přistáváním prvních stupňů ve směru letu) už mi ta znovupoužitelnost dává docela dobrý smysl. Snížení nosnosti bude v tom případě menší než 10% (možná i pod 5%) a to už se "recyklací" dá rozumně dohnat. Takže držím palce ať ty rakety SpaceX spolehlivě létají a přistávají (na prámu i na zemi).
 
23.11.2014 - 20:13 - 
quote:
jak chtějí stabilizovat přistávající 1.st, resp. jak ho budou kotvit? ... zatím tam žádné takové zařízení není vidět ...
O tom se na NSF spekuluje už poměrně dlouho. Objevily se návrhy na "kovové velcro", háky, lana, atd. Mně se jako nejvíc elegantní řešení jeví po přistání na kovovou palubu upnout dosedací patky na konci nohou elektromagneticky. Elon má přece elektřinu ve velké oblibě.
 
23.11.2014 - 21:40 - 
to Mirek Pospíšil:

Což o to, že má Elon elektřinu v oblibě, ale řešení s magnetickým kotvením klade dosti velké nároky na přesnost přistání (dosadací plochy přistávacích nohou se musí "trefit" na ferritické jádro ale opravdu silného magnetu) a také je to řešení velmi energeticky náročné. Obě dvě podmínky jsou asi splnitelné, ale že by zrovna nejjednodušší... :-)

Budu upřímný - jo, i mě se to líbí - ale pokud budou po dosednutí prvního stupně kotvit, magneticky asi ne...
 
23.11.2014 - 22:55 - 
Jak to bude provedeno uvidíme za tři týdny. Do té doby alespoň hrubý nástin toho, jak by to po (přesném) přistání mohlo vypadat.

 
23.11.2014 - 23:20 - 
quote:
Po celou předchozí dobu byla plná a rychlá znovupoužitelnost nosiče uváděna jako jasný cíl, ke kterému musí SpX směřovat. Cílem bylo dostat všechny stupně rakety zpět na místo startu, v řádu hodin až dnů zkontrolovat, doplnit provozní látky a znovu odstartovat. Během nepřetržitého vývoje F9 a jeho Reusable verze ale očividně dospěli k závěru, že s tímto nosičem to nebude ekonomicky výhodné/možné, jelikož by jeho nosnost neúměrně poklesla.

1) znovupoužitelnost 2.st by neúnosně snížila celkovou nosnost nosiče, takže ho ponechají jako jednorázový
2) řízený navrat 1.st F9 na pevninu bude odpovědnými institucemi schválen až poté, co SpX prokáží spolehlivost a bezpečnost tohoto postupu
3) pro FH by bylo ekonomicky nevýhodné (velké snížení nosnosti), aby se všechny 3 boostery vracely přímo na místo startu. To bude prováděno zřejmě jen s postraními stupni, centrální bude pracovat déle a přistane buď na některém ostrově ve směru letu, nebo na plovoucí plošině.

Kvůli 2) a 3) bylo nakonec rozhodnuto plovoucí plošinu pořídit, a to ne jen jako provizorní řešení na přechodnou dobu, ale jako stabilní prvek v systému znovupoužitelného nosiče.

Plná znovupoužitelnost bude zřejmě ekonomická až u další generace nosných raket SpX s motory Raptor.

Musk asi necita nase forum, lebo tu sme to vedeli uz davno.
V kazdom pripade nejde o neprajnictvo ale o fyziku a nerealizovane plany - Jak NASA, tak Rusov.
V kazdom pripade, navratove stupne pre Mars a Mesiac zmysel maju, ale i na to sme prisli skor, ako to Musk priznal... :-) [Editoval 23.11.2014 martinjediny]
 
23.11.2014 - 23:50 - 
quote:
Musk asi necita nase forum, lebo tu sme to vedeli uz davno.
V kazdom pripade, navratove stupne pre Mars a Mesiac zmysel maju, ale i na to sme prisli skor, ako to Musk priznal...
Máš naprostou pravdu, Martine, ... je to zabedněný tvrdohlavý hlupák s chabou znalosti fyziky a kdyby nebyl líný se naučit slovensky, mohl si ušetřit miliony dolarů a několik let zbytečného vývoje takového nesmyslu, jako je full reusability.
To my to tady všechno už dávno víme a proto se raději skoro do žádného r&d nebo překotných inovací raději nepouštíme.
 
24.11.2014 - 13:33 - 
Rozměry přistávací plochy (170'x215') na "Autonomous Spaceport Drone Ship" vůči rozpětí nohou F9 v poloze pro přistání (60').... místa je tam dost.

 
24.11.2014 - 13:54 - 
quote:
...Máš naprostou pravdu, Martine, ... je to zabedněný tvrdohlavý hlupák s chabou znalosti fyziky a kdyby nebyl líný se naučit slovensky, mohl si ušetřit miliony dolarů a několik let zbytečného vývoje takového nesmyslu, jako je full reusability.
To my to tady všechno už dávno víme a proto se raději skoro do žádného r&d nebo překotných inovací raději nepouštíme.


Takto som to ani nepovedal, ani nemyslel...

1/ V Muskovom podani ma reusability 1. stupna zmysel, ale predovsetkym v navaznosti na Mesiac a Mars.
Len ma potesilo, ze v tomto smere sme ho prekukli skor, ako to priznal. => ze toto forum ma zmysel a potencial

2/ Som presvedceny, ze full reusability je so sucasnymi technologiami nezmysel.
A prave preto, ze Muska nepovazujem za hlupaka, ale tiez ani NASA, ani Rusov som bol prekvapeny, ze Musk full reusability avizoval. Zjavne to ale zastavil skor ako by napumpoval peniaze do nezmyslu.
[Editoval 24.11.2014 martinjediny]
 
24.11.2014 - 14:03 - 
quote:
A prave preto, ze Muska nepovazujem za hlupaka, ale tiez ani NASA, ani Rusov som bol prekvapeny, ze Musk full reusability avizoval.

Jasně, bavíme se v nadsázce, ale trochu tě poopravím: Musk avizoval a stále to opakuje, že plná znovupoužitelnost je jejich konečným cílem. Současně už před lety dodával, v době, kdy vypustili první simulační videjko s F9R, že se to nemusí všechno podařit, ale minimálně se o to aspoň pokusí.

Nicméně, ještě bych nad reusable 2.stupněm úplně hůl nelámal - možná nás chlapci v příštích letech překvapí nějakým průlomem v materiálech, pohonech, cojávímvčemještě...
 
24.11.2014 - 14:29 - 
Uff, vidim ze konspiraciou sa da vysvetlit uplne vsetko. Musk nikoho nevodil za nos a znovupouzitie druheho stupna neodpiskal. Len s druhym stupnom F9 to vzdali, zjavne sa im nepodarilo vymysliet nic, co by neznizilo nosnost rakety na nepouzitelnu uroven.

Znovupouzitie druheho stupna pri MCT je stale v plane, tam su trochu ine rezervy...
 
24.11.2014 - 16:28 - 
2yamato: to co říkáš je ve shodě s tím, co tu už zaznělo. Myslím, že konspirace tu nikdo vážně probírat nechtěl.

Další verze cgi plošiny s méně lidmi na palubě a více sazemi na nosiči.

 
24.11.2014 - 16:44 - 
Myslim ze s tymi sadzami su stale daleko od reality - stupen bude do pol dlzky cierny jak uhlik taky je moj nekvalifikovany odhad... 
24.11.2014 - 18:17 - 
To nemůže být stabilní. Pro minimální stabilitu by musely být " nohy" na kružnici o dvojnásobném poloměru než je na vyobrazení. 
24.11.2014 - 18:30 - 
quote:
icméně, ještě bych nad reusable 2.stupněm úplně hůl nelámal - možná nás chlapci v příštích letech překvapí nějakým průlomem v materiálech, pohonech, cojávímvčemještě...


Je to přesně jak jsem jsem již před delší dobou psal někam do fóra a to,že na záchranu 2 stupně za současných technologií prostě nevěřím.
Podle mne se totiž, alespoň na papíře již pokusili i jiní a stejně jako každý jiný - včetně firmy, kde jsem dříve pracoval - tak svoje neúspěšné vývojové snahy prostě nezveřejňují.
To že se nic neděje, ještě prostě neznamená, že se o to někdo alespoň v konstrukčních kancelářích(i vývojových a zkušebních laboratořích - třeba test nových motorů - ty jdou podle mne na rozdíl od testování celých raket dobře utajit před zraky nezvaných) o něco byť dosud neúspěšně stále nepokouší. [Upraveno 24.11.2014 tycka]
 
24.11.2014 - 18:50 - 
quote:
To nemůže být stabilní. Pro minimální stabilitu by musely být " nohy" na kružnici o dvojnásobném poloměru než je na vyobrazení.

Davide, tady je adresa, měl bys je zavčasu varovat

SPACEX
1 ROCKET ROAD
HAWTHORNE, CA 90250
 
24.11.2014 - 19:20 - 
quote:
To nemůže být stabilní. Pro minimální stabilitu by musely být " nohy" na kružnici o dvojnásobném poloměru než je na vyobrazení.


smarja padaa too, chytajte to niektooo
 
24.11.2014 - 21:38 - 
quote:

Podle mne se totiž, alespoň na papíře již pokusili i jiní a stejně jako každý jiný - včetně firmy, kde jsem dříve pracoval - tak svoje neúspěšné vývojové snahy prostě nezveřejňují.



je velmi zaujimave citat tu diskusiu spetne. Ked hovoril o znovupouzitelnosti tak to bolo oznacene za totalnu blbost. Sukromnik by dokazal viacej ako NASA,ESA ci Rusko. Hahaha. Teraz sa realne dostava k moznosti zachranit kompletne prvy stupen pri klasickom zasobovacom lete k ISS (co znamena 9 z 10-tich motorov atd...) o co sa nikto este nepokusil tak sa hovori ze selhal pretoze rovno nezachrani aj druhy stupen.

btw aj ked sa mu nepodari "ekonomicky" zachranovat druhy stupen tak aj samotna zachrana prveho stupna je neskutocny pokrok hlavne pre zakladnu na Mesiaci a Marse kde si luxus hromadnej vyroby raketovych motorov na jedno pouzitie este velmi dlho nebudeme moct dovolit.

 
24.11.2014 - 23:02 - 
Já osobně jsem psal, že mi prostě přijde reálně
možné zachránit pouze první stupeň nikoliv i 2 stupeň a to se přesně stalo - tedy nikoliv odmítání znovupoužitelnosti jako takové - tedy že na záchranu 2 stupně za současných možností prostě nevěřím.
Je otázka nakolik to sníží cenu - důvodem je prostě úspora ceny za start - proto to děláme - tedy nakolik to vůbec bude ekonomické.
Pokud to bude jen minimálně ekonomické - jen malá úspora z celkové ceny za start - je to pro jiné dodavatele zřejmě oprávněným důvodem proč to ani zatím nezkoušet.

NASA - vymyslela jako první stupeň - motor na tuhé pohonné látky z raketoplánu a s jeho záchranou stejně jako tomu bylo u raketoplánu samozřejmě počítala.

[Upraveno 24.11.2014 tycka]
 
25.11.2014 - 00:29 - 
Kolik účastníků online diskuze je potřeba na vynalezení vícenásobně použitelné rakety z Večerníčků? :-) 
<<  183    184    185    186    187    188    189  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.442814 vteřiny.