|
Start CRS-5 je stále v plánu na 16.12. 14:31 EST. Statický zážeh 13.12.
Snímek trunku ukazuje jeho hlavní náklad, přístroj CATS (Cloud Aerosol Transport System) pro měření oblačnosti a aerosolů v atmosféře pomocí lidaru z paluby ISS. Umístěn bude na JEM-EF. Více tady http://cats.gsfc.nasa.gov/media/docs/ISS-CATS_Final_508.pdf
|
|
Hmmm tak sa chysta jenda uzasna udalost a to pristatie rakety na platforme sa tesim ako male dieta nato
http://www.space.com/27955-spacex-rocket-ocean-landing-platform.html [Upraveno 10.12.2014 martir] |
|
citace: Hmmm tak sa chysta jenda uzasna udalost a to pristatie rakety na platforme sa tesim ako male dieta nato
Ano, už to tu probíráme minimálně od 24.10. A s tím těšením opatrně - EM dává šanci na úspěch zatím jen 50%.
Tak uvidíme příští úterý ... snad to klapne. |
|
citace:
citace: Hmmm tak sa chysta jenda uzasna udalost a to pristatie rakety na platforme sa tesim ako male dieta nato
Ano, už to tu probíráme minimálně od 24.10. A s tím těšením opatrně - EM dává šanci na úspěch zatím jen 50%.
Tak uvidíme příští úterý ... snad to klapne.
to tesenie je k tomu ze to konecne zacinaju skusat. do teraz neboli ani len pokusy a 50% na prvy krat je celkom dost |
|
citace: ...do teraz neboli ani len pokusy a 50% na prvy krat je celkom dost.
Jako pokusy, nebo chcete-li přípravné kroky, se dají považovat skoky Grasshopperu a F9-R (Grasshopper 2) v McGregor a také předchozí pokusy o měkké přistání 1.stupně F9 na mořskou hladinu. Ze všech těchto testů SpX získala cenná data a bude se teď pokoušet o přistání na plovoucí plošinu a záchranu stupně.
Je to logický krok ve vývojovém a testovacím programu, který bude v budoucnu (konec 2015?) završen přistáním stupně zpět na pevninu, blízko místa startu a následné znovupoužití téhož stupně pro další start F9.
Celé by to mělo být dovršeno certifikací tohoto postupu od dozorujících orgánů a institucí (FAA, USAF, NASA, ?) |
|
Zatím oficiálně nepotvrzeno: pravděpodobný odklad startu CRS-5 na NET 19.12. |
|
Odklad potvrzen.
The fifth SpaceX cargo mission to the International Space Station (ISS) under NASA's Commercial Resupply Services contract now is scheduled to launch no earlier than 1:20 p.m. EST Friday, Dec. 19,...
http://www.nasa.gov/press/2014/december/nasa-spacex-update-launch-of-resupply-mission-to-the-space-station/#.VIp7mWK9KSN |
|
citace: Zatím oficiálně nepotvrzeno: pravděpodobný odklad startu CRS-5 na NET 19.12.
tieto odklady moc nemusím, ale vzhľadom na to, že pre spaceX nie je takmer žiadny let rutinný a vždy sa defakto testuje niečo nové tak lepšie pár dní odklad a potom úspešný let ako uponáhlanie na úkor väčšieho rizika,,, na tento let som obzvlášť zvedavý a myslím, že píšem za všetkých, že držíme palce |
|
Nastastie mam tolko prace ze dni plynu ako voda 19teho bude cobydup, a dufam ze budeme mat pekne spacegeekovske vianoce |
|
Termíny zatím stále platí - static fire dnes, start v pátek 19.12.
Zveřejněna CRS-5 mission patch
|
16.12.2014 - 10:31 - dodge | |
|
http://www.universetoday.com/116784/nasa-and-spacex-targeting-dec-19-for-next-space-station-launch/ |
|
Btw. podle neoficiálního infa jsou za odkladem z 16. na 19.12. probíhající práce na SW F9, spojené s novým prvkem - přistáním 1.st na ASDS, také s pomocí mřížových kormidel. Odhaduje se, že samotné řízení této části letu by neměl být ten největší SW oříšek, ale spíš řešení mimořádných situací, kdy některý z nových prvků nebude fungovat tak jak má, nebo když počasí a moře nebude příiš spolupracovat. Pokud něco selže, bude dobré, aby se rozsekal jen vracející se stupeň a nebyla při tom poškozena i nová plovoucí plošina.
Je to určitě jeden z faktorů, který ovlivnil Elonův prvotní odhad pravděpodobnosti úspěšného přistání jen na 50%. |
|
citace: Btw. podle neoficiálního infa jsou za odkladem z 16. na 19.12. probíhající práce na SW F9, spojené s novým prvkem - přistáním 1.st na ASDS, také s pomocí mřížových kormidel. Odhaduje se, že samotné řízení této části letu by neměl být ten největší SW oříšek, ale spíš řešení mimořádných situací, kdy některý z nových prvků nebude fungovat tak jak má, nebo když počasí a moře nebude příiš spolupracovat. Pokud něco selže, bude dobré, aby se rozsekal jen vracející se stupeň a nebyla při tom poškozena i nová plovoucí plošina.
Je to určitě jeden z faktorů, který ovlivnil Elonův prvotní odhad pravděpodobnosti úspěšného přistání jen na 50%.
Mohou pri problemu s pristanim pouzit auto destruction system? |
|
citace:
Mohou pri problemu s pristanim pouzit auto destruction system?
A zasypat si plosinu horiacimi troskami ak to bude dost blizko |
|
citace: Mohou pri problemu s pristanim pouzit auto destruction system?
Nemyslím si, že by měli v blízkosti nějakou sledovací loď s obsluhou, která by vydala povel k autodestrukci. Viděl bych to spíš na autonomní řešení přímo v logice řídicího SW. Navíc není ani jisté, zda by byla klasická autodestrukce bez pomocí trhavin možná, jelikož stupeň bude téměř prázdný, bez paliva a jak jsme se dozvěděli při havárii F9-R v létě, SpX nepoužívá explozivní nálože, ale využívá kombinaci vypnutí motorů a rychlého "odtlakování" nádrží, které způsobí jejich zborcení a tím celkovou destrukci nosiče. To platí pro vzlet. Jak to budou mít ošetřeno při návratu a přistání, to zůstává otevřenou otázkou. |
|
pristavajuci stupen je takmer prazdny a predstavuje uplne ine riziko, porovnatelne skor s padajucim lietadlom. Neviem ci je vobec nutne riesit nejaku autodestrukciu.
Je to velky rozdiel oproti plnemu stupnu, ktory moze zlikvidovat jedno mensie mestecko (detaily poskytne cinska vesmirna agentura [Edited on 16.12.2014 yamato] |
|
Předpověď počasí na pátek dává 80% GO. |
|
Včerejší statický zážeh byl úspěšný. Plošina ASDS je vyplouvá na místo přistání. SpX počítá s přesností přistání 10 metrů.
http://www.spacex.com/news/2014/12/16/x-marks-spot-falcon-9-attempts-ocean-platform-landing
Po geometrické korekci
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=36326.0;attach=627138 |
|
citace: Včerejší statický zážeh byl úspěšný...
Tak zřejmě nebyl úspěšný zcela - abort v čase T-0.
Další pokus o static fire zřejmě ve čtvrtek. Páteční termín startu prozatím beze změny. |
|
Plošina ASDS (Marmac 300) pluje k místu přistání, vzdálenému 200 mil severovýchodně od Cape Canaveral.
http://spaceflightnow.com/2014/12/16/photos-spacexs-autonomous-spaceport-drone-ship/
|
|
SpX CRS-5 press kit : http://www.nasa.gov/sites/default/files/files/SpaceX_NASA_CRS-5_PressKit.pdf
Náklad Dragonu CRS-5 : http://www.nasa.gov/sites/default/files/files/SpaceX_CRS-5_factsheet.pdf
Mimo jiné budou vyneseny vinné mušky a bakterie salmonelly.
Nahoru : 2395 kg
Dolů : 1662 kg
|
|
Chris Bergin naznačuje možný odklad startu na 6. ledna.
http://www.nasaspaceflight.com/2014/12/spacex-static-fire-falcon-9-crs-5/ |
18.12.2014 - 07:12 - David | |
|
Docela sobecky bych uvítal jakýkoli odklad, zítra nemohu sledovat NET. Pokud trefí plošinu, či její blízké okolí, tak do 100 m, budu věřit na zázraky, pokud na plošině měkce přistane a ustojí alespoň 1 minutu, budu věřit na kouzla. |
18.12.2014 - 07:46 - dodge | |
|
http://www.universetoday.com/117354/spacex-falcon-9-rocket-to-attempt-daring-ocean-platform-landing-after-dec-19-launch/ |
|
tak nebude vianocny darcek, slip na 6 januar |
|
Jj, také NASA potvrdila NET 6.1.2015 https://blogs.nasa.gov/spacex/2014/12/18/crs-5-launch-date-net-jan-6/
Nový termín je dán několika limitujícími faktory:
- SpX chtějí detailně zanalyzovat všechna data z prvního hot fire, který nedoběhl až do konce
- Před startem chtějí hot fire znovu zopakovat
- Blíží se Vánoce a tím období plánovaných dovolených nejen v SpX, ale i NASA a USAF (range)
- ISS bude mezi 28/12/14 - 7/1/15 v období s vysokým beta úhlem, kdy je stanice konstantně ozářena sluncem, což vyžaduje specifické postupy pro termoregulaci, které znemožňují připojení Dragona
Proto je nejbližší možný termín startu 6.1. s připojením k ISS 8.1.
|
19.12.2014 - 07:47 - dodge | |
|
http://www.universetoday.com/117480/rocket-issues-force-spacex-and-nasa-to-postpone-falcon-9-rocket-launch-to-january-2015/ |
|
SpX dnes provede další static fire, zřejmě jako součást hledání pravé příčiny úterního abortu.
Z jiného soudku - vystavený prototyp přistávací nohy, instalovaný v blízkosti MCC v Hawthorne, doznal konečného faceliftu.
|
|
Předběžné info z investigace mluví (opět) o problémech s ventily na prvním i druhém stupni.
Jestli se nepletu, tak ventily mohly za pěknou řadu odkladů F9 a pokud by je dokázali uspokojivě vyřešit, tak jim dramaticky vzroste úspěšnost v dodržení plánovaných termínů startů. |
|
Včerejší opakovaný static fire proběhl s výsledkem NOMINAL. http://www.spacex.com/press/2014/12/19/crs-5-launch-update
Je to poprvé, kdy vidíme F9 v1.1 v nové konfiguraci s přistávacími nohami a mřížovými kormidly ve vzpřímené poloze přímo na rampě SLC-40.
|