Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  198    199    200    201    202    203    204  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
14.4.2015 - 22:41 - 
citace:
Berme to takto: primární mise splněna - Dragon je bezpečně na cestě k ISS.
Přistání na 90% dopadlo úspěšně - trefili (už podruhé loď) => slušná přesnost přistání => větší důvěryhodnost pro FAA a USAF při procesu povolování land landing. Že byla přistání tvrdé ... vždyť je to testovací program a úspěšnost tohoto přistání se odhadovla na 75-80%.
Není to špatný výsledek.


myslim ze chybaju data z Dev2 - a citit to
 
14.4.2015 - 22:42 - 
Záznam startu http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=9362 
14.4.2015 - 22:49 - 
citace:
Kdyby takhle začínalo letectví, tak by všechny aeroplány musely být hydroplány


no, s trochou nadsázky se dá říct, že taky byly! dostatečně velká civilní letiště pro velká dopravní letadla prostě neexistovala - takže všechna meziválečná dopravní letadla taky byly hydroplány.

stejně, tak kosmodromy se neplánovaly s přihlédnutím k přistání prvního stupně na Zemi. (dá se říct, že v tomto Bajkonur má najednou nečekanou výhodu proti všem kosmodromům, co se z nich létá nad moře - což jsou skoro všechny ostatní... i ten nový čínský...) [Upraveno 14.4.2015 xChaos]
 
14.4.2015 - 22:49 - 
Kolik bouchalo raket v USA i Rusku, než je naučili létat! Tohle je něco, co zde v celé historii kosmonautiky nebylo, takže trefit 2x za sebou plošinu je velký úspěch, to měkké přistání věřím už brzy doladí. Vždyť to zkouší téměř zadarmo, nemusí stavět na zkoušky novou raketu, je to vedlejší bonus úspěšných startů. 
14.4.2015 - 22:55 - 
Elon Musk ‏@elonmusk 2 min.před 2 minutami
Looks like Falcon landed fine, but excess lateral velocity caused it to tip over post landing






MASAKR!
Návrat ze 140 km s přesností několika metrů ...
 
14.4.2015 - 22:58 - 
citace:
no, s trochou nadsázky se dá říct, že taky byly! dostatečně velká civilní letiště pro velká dopravní letadla prostě neexistovala - takže všechna meziválečná dopravní letadla taky byly hydroplány.



Ale to je hodně odvážné tvrzení. Prosím doložit, nebo upřesnit.
 
14.4.2015 - 22:58 - 
Pane Pinkas, souhlasím s vámi, však ono to půjde! Šlo o druhý letový (přitávací)pokus.

A zpráva z Novinek :
http://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/367016-v-usa-odstartovala-k-iss-soukroma-zasobovaci-lod-dragon.html

V USA odstartovala k ISS soukromá zásobovací loď DragonZ amerického Mysu Canaveral v úterý k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) odstartovala zásobovací loď Dragon soukromé společnosti SpaceX. Na palubě lodi bez posádky je přes 1800 kilogramů zásob. K ISS má doletět ve čtvrtek.
 
14.4.2015 - 23:00 - 
citace:
Návrat ze 140 km s přesností několika metrů ...


Zdá se, že tam byl moc velký náklon těsně před prvním dotykem.
 
14.4.2015 - 23:03 - 
citace:
citace:
no, s trochou nadsázky se dá říct, že taky byly! dostatečně velká civilní letiště pro velká dopravní letadla prostě neexistovala - takže všechna meziválečná dopravní letadla taky byly hydroplány.



Ale to je hodně odvážné tvrzení. Prosím doložit, nebo upřesnit.


Chtěl jsem napsat _velká_ dopravní letadla :-) ok, pár vyjímek by se asi našlo, ale počet tras obsluhovaných hydroplány byl rozhodně větší (a i ty hydroplány byly větší)
 
14.4.2015 - 23:04 - 
citace:
citace:
Návrat ze 140 km s přesností několika metrů ...


Zdá se, že tam byl moc velký náklon těsně před prvním dotykem.


já četl o "lateral velocity"... myslel jsem, že to znamená "do strany"... jako moje první pokusy o přistání na Munu v Kernal Space programu :-)
 
14.4.2015 - 23:05 - 
Elon Musk ‏@elonmusk 3 min.před 3 minutami
All we have right now is low frame rate video (basically pictures). Normal video will be posted when ship returns to port in a few days.
 
14.4.2015 - 23:07 - 
to je od muska trosku alibismus ale chapu to ... zadna zbytecna publicita. Za par dni to stejne uz davy zajimat nebude
 
14.4.2015 - 23:10 - 
Abychom upřesnili Elonův tweet pro neangličtináře:

Looks like Falcon landed fine, but excess lateral velocity caused it to tip over post landing

Vypadá to, že Falcon přistál v pořádku, ale přebytek boční rychlosti způsobil jeho překlopení po přistání.
 
14.4.2015 - 23:15 - 
Je-li vadná sama koncepce, pak je snaha " učit cosi létat" marná. viz N-1.
"Nápad " zlevnit dopravu na LEO vícenásobným používáním nosiče je starý jako kosmonautika sama. Ale je to jen zbožné přání - viz raketoplán.
I kdyby stupeň skutečně dosedl na plošinu a " neupadl" bude zcela jistě nutná revize a výměna či oprava některých částí, či součástí.
Jedná se o to, zda tato revize nebude dražší než nový výrobek, nehledě na zcela jistě sníženou spolehlivost.
Otázkou je zda někdo svěří svoji družici recyklovanému nosiči a též co tomu řeknou pojišťovny.

 
14.4.2015 - 23:21 - 
Hmmm, náznaky, že se Falcon pokušel i na poslední chvíli trefit úplný střed?

David: no, dnes už se nikdo nedoví, jak by létala zmodernizovaná N-1 s novými motory...
 
14.4.2015 - 23:21 - 
Btw, myslím, že dnes diskuse kosmo.cz zažila další rekord v návštěvnosti.
Ve 22:33 bylo přihlášeno 22 uživatelů a dalších 151 návštěvníků sledovalo diskusi bez přihlášení, celkem 173 zájemců o kosmonautiku v jednu chvíli na tomto portálu.

 
14.4.2015 - 23:22 - 
Kdyby mi někdo řekl:
"hele tady je sestava co už 9x letěla na LEO. Chceš s ní letět jako desátý? Mrkneš na zeměkouli, koupíš si kafe z italskýho kávovaru a vyskoušíš jak funguje tvůj ručník ve stavu beztíže."
Tak do toho bez mrknutí vlezu a letím

Jinak nevěřím, že by Musk nevěděl jak skončili raketoplány. A že se nepoučil. Věřím že do konstrukce je včleněna dostatečná rezerva. A cena bude velmi výhodná.
 
14.4.2015 - 23:28 - 
Pospádka ISS sledovala start s námi

 
14.4.2015 - 23:31 - 
Začala post flight tiskovka NASA http://www.ustream.tv/nasahdtv 
14.4.2015 - 23:32 - 
Hele, Davide, nemyslíš, že tohle všechno co píšeš nejspíš vědí taky? 
14.4.2015 - 23:38 - 
citace:
Je-li vadná sama koncepce


S přístáváním jako u raket z večerníčku (resp. z pulpové éry science fiction) je to ...složité. Člověk by čekal, že ty nohy nejsou moc hmotnost navíc.. ale když už, tak by pak raketu mělo jít dotankovat na jakémkoliv letišti a odstartovat z těch nohou a po startu je složit, ne?

koncepce Bajkal, která přidala rozkládací křídla, možná z tohohle hlediska zase nebyla tak moc mimo. zase tam byl proudový motor navíc... ale vážil fakt míň, než všechen ten kyslík, který s sebou musí raketa vláčet navíc a zase ho urychlovat a brzdit?

mě osobně přijde, že pojmout (jenom) _první stupeň_ jako křídlatý raketoplán by mělo vyjít celkově líp, než vláčet to palivo navíc: tepelná ochrana by snad nemusela být tak náročná, jako u návratu z oběžné dráhy, spíš tak nějak jako u stíhačky. ta výška, ze které se stupeň vrací, je obrovská, takže by se při slušné klouzavosti snad měl být schopen i otočit... případně by mohl přistávat na letištích po směru letu (jako Space Shuttle v případě hypotetického abortu během startu, který se pravda nikdy neodehrál...). BTW spousta koncepcí tohohle typu byla v poslední dobře předvedena (např. ty Švýcaři) a tím směrem mířila i X-prize.

To, s čím teď přišla ULA, mě ale popravdě přijde jako opakování STS: pravda, ten vrtulník snad je v případě startů pohotovější, než "droneship", ale jakákoliv nutnost něco repasovat a znovu sestavovat před dalším startem nutně zvyší náklady na pracovní sílu... to se nedá srovnat s "opakovaným natankováním" celého stupně.

bude rozhodně zajímavé sledovat, jaké řešení se nakonec evolučně prosadí... tipoval, že paliva se bude pálit co nejméně, že nohy nebudou rozkládací a budou taky opakovaně použitelné, nebude se přistávat na lodích... a nějaká forma aerodynamického manévru při návratu na základnu taky bude ve hře (ale přímo koncept Baikal to nebude) [Upraveno 14.4.2015 xChaos]
 
14.4.2015 - 23:43 - 
citace:
Hele, Davide, nemyslíš, že tohle všechno co píšeš nejspíš vědí taky?


Můžeš vědět co chceš, ale když už investuješ do nějakého směru, kterým se vydáš, musíš prostě pokračovat.

Třeba od momentu, kdy jsme se ve firmě rozhodli budovat optickou síť, došlo k prudkému rozvoji a propadu cen bezdrátových technologií: tzn. kdybych tu optiku omezili a zůstali jen u bezdrátové sítě, měli bychom náklady daleko nižší a rychlost by se od toho, co dosáhneme na optice, ani nemusela tak závratně lišit. Ale investice do optiky se už udělala a teď se v tom tedy pokračuje.

Stejně tak ve SpaceX dnes už musí mít slušnou sbírku nápadů, jak to udělat jinak - ale do tohohle investovali tolik, že se to snaží doladit. Důvody můžou být takové, že třeba vědí, že opatřit 1.stupeň nějakými delta-křídly by bylo efektivnější, ale nemohli by to pak převážet po silnici, nebo by to mělo přísnější omezení na rychlost větru při startu, nebo něco takového. Až se jim to rozbije ještě 3x, třeba přijdou s něčím ještě dalším....
 
15.4.2015 - 06:29 - 
Máme foto a video z dronu. Stupeň se na poslední chvíli snažil zpresnit přistání na stred a vyrovnávání bočního náklonu z vodorovného posunu v malé výšce způsobilo nenulovvou horizontální rychlost v nulové výšce. To způsobilo překlopení po dosednutí.
... Pokud by ten manévr udělal o 10 m výš, tak to mají v kapse.

Video https://vine.co/v/euEpIVegiIx

 
15.4.2015 - 06:35 - 
Zdá se, že byl i nějaký technický problém s ovládáním tahu:

@elonmusk: @ID_AA_Carmack Looks like the issue was stiction in the biprop throttle valve, resulting in control system phase lag. Should be easy to fix.
 
15.4.2015 - 06:43 - 
no, vyzera to tak, ze stupen "doladuje" polohu na poslednu chvilu, ked uz by mal len klesat. Chce to upravu SW 
15.4.2015 - 06:49 - 
citace:
no, vyzera to tak, ze stupen "doladuje" polohu na poslednu chvilu, ked uz by mal len klesat. Chce to upravu SW
Úpravu SW a zřejmě taky opravu toho ventilu. Pokud se lagoval a regulace tahu měla pár desetinek sekundy zpoždění, tak to mohla být příčina velkých stranových výchylek a nežádoucích horizontálních rychlostí.
 
15.4.2015 - 07:16 - 
Další úspěch SpaceX. Touchdown je dost dobrý, vyladění a úpravy snad vyjdou, možná by chtělo zvážit ještě prodloužit nohy pro větší stabilitu. Na tom video je pěkně vidět ohýbání proudu spalin při řízení. 
15.4.2015 - 07:28 - 
X chaos-no právě to jsem myslel-úvahy nad tím, že ve SpaceX jsou mimo, že ignorujou tak základní věci, co ví každý internetový diskutér. Že určitě mají své důvody proč to dělat, i když je tak jasný, že to nepude.)) 
15.4.2015 - 07:57 - 
Aha, takze bola mechanicka zavada? Tak snad next time... 
15.4.2015 - 08:26 - 
Jsem toho názoru, že v tomto případě jsou nutné priority v protikladu.
1/ aby stupeň " přežil" přistání musí být dostatečné tuhý
contra: současně musí být co nejlehčí aby nesl co nejméně " mrtvé váhy"
2/ aby byl opakovatelně použitelný musí být po přistání nepoškozen
contra: jen motory budou po extrémním namáhání, za chodu vysoká teplota, při pádu zase chlad a nápor ovzduší a dynamický ráz při dosedu
3/ každá součástka musí být při startu bezvadná, tedy i neopotřebovaná
contra: znamená to celý stupeň rozmontovat a zase složit a poškozené, či opotřebované součástky vyměnit / na to " dojely" raketoplány/
contra : znamená to vysoké náklady blížící se výrobě nového stupně v seriové výrobě
4/ zájem investorů
contra : investor chce mít jistotu, že se jeho užitečné zatížení dostane tam kam má a tu nemá ani u zbrusu nových raket natož u " recyklovaných"
5/ Pojistné podmínky svojí výší signalizují bezpečnost nosiče tudíž mají být co nejnižší
contra : žádná pojišťovna takto pochybný podnik nepojistí, nebo podstatně zvýší cenu, což odradí zájemce a ekonomicky postihne provorovatele.
Závěr : Jelikož se jedná o soukromníka může to zkoušet tak dlouho dokud na to bude mít a ekonomiku zcela vynechat. U organizace mající na zřeteli ekonomiku, by takovýto projekt neměl šanci ani na projednávání jako možnost.
 
<<  198    199    200    201    202    203    204  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.229770 vteřiny.