citace:Njn, jenže celý start tu lidé říkali, že to hlavní a zajímavé je právě přistání ...
Přesně tak. Primární mise už je rutina, nuda, všichni čekali jen na to nové divadlo na moři...
Kolem a kolem, přistát se povedlo, na loď, měkce, jen trochu nakřivo a s uklouznutím. Že to stupeň neustál a praštil sebou, to juž je těch posledních 20% k plném úspěchu a na to si počkáme do června.
Toto je druhy pokus priamo na plosinu, s letovym exemplarom, nie nejakym testovacim artiklom za kontrolovanych podmienok... a uz to skoro dali. Este jeden-dva pokusy a pristanu.
Aby sme len nechvalili, tiez sa ukazuje ako desivo male tolerancie ma cely tento koncept. Aj uplne funkcy falcon by mal velky problem, keby chytil v zaverecnej faze silny poryv vetra. Staci akakolvek chybicka (a tym sa nevyhneme) a pristatie sa zmeni na bum. Myslim ze bude vhodne vyrazne zvacsit pristavacie plochy a stupen preprogramovat tak, aby v zavere hlavne klesal kolmo a rovno, a nesnazil sa pristat na meter presne.
Ještě k tématu přidřeného ventilu. Uživatel OxCartMark z NSF poskytl myslím dobrý rozbor na toto téma, včetně videa. http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=36892.msg1359449#msg1359449
Nemusí to být zrovna přesný popis toho, co se dělo při přistání F9, ale určitý vhled do problematiky zadrhávání ventilů to dává.
Uvidíme, zda budou zveřejněny podrobnosti z výsledků vyšetřování ( předpokládám že zachránili víceméně kompletní stupeň.) Zatím se v odkazu hodně spekulací obrací k funkci proporcionálních ventilů, někteří ale říkají, že to není správné. Na př. je tam názor, že stupeň před dosednutím měl malý rotační pohyb, což způsobilo ulomení nohy, která na boční namáhání není příliš stavěná. Já jsem však rotaci nepozoroval.
Ještě k těm ventilům: Každá regulační smyčka se snaží snížit odchylku na nulu, avšak bez překmitů.
I když je ventil proporcionální, regulační signál (proud) asi nebude proporcionální, neboť regulátor se nebude chovat jen proporcionálně k odchylce, ale bude mít derivační i integrační složku. Proto i při malé odchylce může náběh pulsu být vysoký ( překoná statické tření ventilu) a okamžitě začne klesat podle naprogramované křivky a velikosti výchylky. Podle video stupeň začal kývat již ve výšce a a k plošině se výchylka spíše zvětšovala. Asi by se to nestalo, kdyby stupeň měl k dispozici velkou plochu k dosednutí a od určité výšky se nesnažil trefit přímo střed, ale jen přistát kolmo. Další závažný problém je délka stupně, problémy s větrem asi bude mít vždy. Ale kdyby udělali zpočátku prvý stupeň většího průměru, těžko by mohli navrhnout FH.
citace: Ale kdyby udělali zpočátku prvý stupeň většího průměru, těžko by mohli navrhnout FH.
Průměr nádrží F9 je limitován povolenou šířkou a výškou běžného nákladu na pozemních komunikacích, který nevyžaduje speciální opatření. Větší průměr, než oněch 12 stop (3,66 m), by znemožnil snadnou/levnou přepravu stupňů mezi Hawthorne (CA), McGregor (TX) a Cape Canaveral (FL) po běžných silnicích.
citace:Podle L2 došlo k asymetrickému dosednutí na 1 nohu, která nevydržela a praskla.
otázka ale je, jak často se jim podaří dosednout na všechny tři nohy současně? to, že vždy půjdou jednou nohou trochu napřed, s tím se přece muselo počítat...
citace:Podle L2 došlo k asymetrickému dosednutí na 1 nohu, která nevydržela a praskla.
otázka ale je, jak často se jim podaří dosednout na všechny tři nohy současně? to, že vždy půjdou jednou nohou trochu napřed, s tím se přece muselo počítat...
citace: teď to vypadá, že umím počítat jenom jedna, dva, moc :-)
Tak to myslím měli mongolové, nebo kterýsi indiánský kmen ... 30 výrazů pro barvu koně, ale počet jenom jeden, dva, tři, nebo moc
Sorry za OT, jen jsem si tak na něco vzpomněl.
citace:Uvidíme, zda budou zveřejněny podrobnosti z výsledků vyšetřování ( předpokládám že zachránili víceméně kompletní stupeň.) Zatím se v odkazu hodně spekulací obrací k funkci proporcionálních ventilů...
Nemyslím si, že by SpX zveřejnilo nějaké hlubší podrobnosti ohledně šetření závady, speciálně, když k problému došlo během plnění sekundárního úkolu tohoto letu, který se netýká NASA, ani jiného zákazníka - nikdo je k tomu nemůže nutit. Šlo čistě o interní SpX test a taky ITAR by mohl vadit.
Nicméně v dnešním článku AWST se píše toto:
"...Musk then indicated that “the issue was stiction in the biprop throttle valve, resulting in control system phase lag.” In this statement, Musk was referring to “stiction” — or static friction — in the valve controlling the throttling of the engine. The friction appears to have momentarily slowed the response of the engine, causing the control system to command more of an extreme reaction from the propulsion system than was required. As a result, the control system entered a form of hysteresis, a condition in which the control response lags behind changes in the effect causing it."
Inak, ked o tom rozmyslam, toto by asi nevyriesili ani s F9Dev-2. Museli by s nim nastupat poriadne vysoko, nechat ho padat volnym padom, a v zavere motoricky pristat s prazdnym vehiklom. Inak konkretne podmienky nemohli simulovat. No a v takomto pripade by kazdy nezdar tak ci tak znamenal stratu F9Dev-2.
Takze rozbijanie pouzitych Falconov je vlastne najefektivnejsi sposob testovania, rychlejsie sa napredovat neda.
Opat treba podotknut, ze stupen vyzera pozoruhodne dobre (teda az do chvile kym nezacne vyzerat velmi zle ) Na to co ma za sebou... Mozno bude fakt stacit len dotankovat
citace:Opat treba podotknut, ze stupen vyzera pozoruhodne dobre (teda az do chvile kym nezacne vyzerat velmi zle ) Na to co ma za sebou... Mozno bude fakt stacit len dotankovat