citace:Když si to tu tak pročítám a dávám si dohromady zveřejněné informace, domněnky diskutujících a záběry z různých kamer tak se mi hypotetický scénář z uvolněným nákladem z trunku jeví jako možný:
- k uvolnění adaptéru/nákladu došlo při velkém přetížení a vibracích
Ano, sice se jen nerad pouštím do spekulací, ale viděl bych to taky jako jednu z pravděpodobně možných příčin. A nemuselo ani dojít k uvolnění celého skoro půltunového adaptéru IDA. Klidně mohla upadnout jen některá jeho část a při těch vibracích narážet shora do LOX nádrže několik desítek sekund a narušit její pevnost. Toto by se v telemetrii asi dalo najít dost těžko....
Tak to klidně mohlo být.... a bylo by to vlastně nejlepší vysvětlení - nosič i loď nejsou příčinou havárie - může se jet dál.
Chápu, že pokud SpX takové podezření náhodou pojali, tak ho nebudou nahlas vyslovovat dřív, než vyloučí všechny jiné možné příčiny. Výrobce IDA1 je jejich přímý konkurent - Boeing.
Při online přenosech ze startu bývají součástí také palubní video záběry z oddělování stupňů, odhazování krytu... Nebyl by podobný problém s uvolněným nákladem na některém z nich vidět?
citace:Při online přenosech ze startu bývají součástí také palubní video záběry z oddělování stupňů, odhazování krytu... Nebyl by podobný problém s uvolněným nákladem na některém z nich vidět?
V samotném trunku myslím kamera není. Ta je na horním konci druhého stupně, která pak snímá separaci Dragona - je to pohled do trunku zespodu.
Před oddělením Dragona je ale předpokládám v trunku tma, takže uvolněný náklad nemusí být vidět a nebo mohl kameru taky zasáhnout a zničit.
Zatím nevíme.
Co som videl zabery do trunku z predoslych misii, tak pred uvolnenim toho moc nevidno. Ale malo by byt vidiet aspon to, ci unikal kyslik do priestoru trunku.
Ten symetricky unik skutocne naznacuje, ze problem nastal na hornom veku nadrze. Keby doslo k prasknutiu na boku, unik by bol do strany a zrejme by to aj vychylilo raketu.
Mozny je aj nekvalitny zvar, ale to by zrejme neprasklo cele veko naraz, ci? Cital som sepkandy ze boli zaznamenane mikropraskliny na predoslych exemplaroch.
Tak sem se podival na starty 4 az 7 a zda se mi, ze u 7 odvetravaci ventily vypousteli mnohem mensi oblacky. Je to jen pocit ale skoro to vypada jako by byly ventily skalibrovany na vyssi tlak a tak vse vlastne hlasilo, ze je v poradku az dokud se nejaky ventil neroztrhnul a tlakova vlna pak na protejsi strane prorazila nadrz. To by vysvetlilo symetricke vyfouknuti oblaku na zacatku nehody a proc bylo vse nominal.....
Ak by bol dôvodom naozaj uvoľnený náklad, tak by to bol jeden z najkurioznejšich prípadov v histórii kozmonautiky. Priradil by som to ku tým prípadom, keď na "miliónovej" rakete zlyhala "dolárová" súčiastka. Ale na druhej strane eliminácia podobnej situácie pri ďalších štartoch bude veľmi jednoduchá.
Myslím, že roztržení ventilu tlakem v nádrži je nepravděpodobné, to by určitě dříve praskla nádrž. Největší dynamický tlak ( od zrychlení) je u spodku nádrže, ale tam je jistě také vyztužena. Mohlo dojít k prasknutí sváru kdekoliv, ale počkejme si, obyčejně všechno bývá jinak
Ani dynamickým namáhaním to bezprostredne nebude.
MaxQ dosahuje Falcon zhruba v 90-100 sekunde letu, vo výške 18-25km, pri rýchlosti 450-800m/s (~Mach 1,5-2,5), k havárii došlo až v 140 sekunde letu, vo výške ~44,5-45km, pri rýchlosti 1,3km/s (~Mach 4-4,5), teda až dosť ďaleko za oblasťou MaxQ.
ostane na videuje páska s významnými bodmi letu a MaxQ je na nej vyznačený, takže dobre vidno, že let úspešne pokračoval aj za bodom MaxQ
To samozrejme nevylučuje, že sa niečo potento v oblati MaxQ a poškodenie sa skoro trištvrte minúty ďalej rozširovalo...
citace:Ani dynamickým namáhaním to bezprostredne nebude.
MaxQ dosahuje Falcon zhruba v 90-100 sekunde letu, vo výške 18-25km, pri rýchlosti 450-800m/s (~Mach 1,5-2,5), k havárii došlo až v 140 sekunde letu, vo výške ~44,5-45km, pri rýchlosti 1,3km/s (~Mach 4-4,5), teda až dosť ďaleko za oblasťou MaxQ.
ostane na videuje páska s významnými bodmi letu a MaxQ je na nej vyznačený, takže dobre vidno, že let úspešne pokračoval aj za bodom MaxQ
To samozrejme nevylučuje, že sa niečo potento v oblati MaxQ a poškodenie sa skoro trištvrte minúty ďalej rozširovalo...
MaxQ je okamžik maximálního dynamického namáhání od okolního prostředí. Jak raketa dále nabírá rychlost a výšku, tak dále stoupají přetížení i vibrace. Ale protože klesá hustota okolního prostředí, tak dynamické namáhání od prostředí klesá ...
Ano, souhlasím já jsem měl na mysli dynamický tlak paliva v nádrži od zrychlení, jak jsem také uvedl v závorce. Ten roste s úbytkem paliva v prvém stupni a může být zmenšován regulací nebo postupným vypínáním motorů. Máte někdo graf zrychlení F9 podle času? Samozřejmě dynamické namáhání od v vzduchu k celkovému namáhání značně přispívá.
Navíc stále působí gravitační síla Země, jejíž vektor se vzhledem k ose rakety mění se zakřivením dráhy a klesá rapidně až když se rychlost blíží kruhové (kvadratická závislost)
Takže silové poměry nejsou jednoduché. [Upraveno 29.6.2015 PinkasJ]
Tak to samozrejme zasa niečo iné.
podľa videa vychádza v čase T+2:18 zrýchlenie rakety 23-25m/s2 teda nejakých 2,5G čo rozhodne nie je veľa, bežne sa pri štartoch dosahuje 4-4,5G.
V oblasti MaxQ (ako sa objaví údaj o rýchlosti a výške) to vychádza v čase T+1:47-1:52 na priemerné zrýchlenie 15,3m/s2, v čase T+1:52-1:57 16,5m/s2 atď (je to samozrejme dosť nepresné, pol sekundy hore-dole, ale istú predstavu o akcelerácii to dáva...)
[Upraveno 29.6.2015 Alchymista]
je na tom aj niečo prekvapujúco "impozantné"
tá explózia smerom zhora
prvý stupeň fungoval prekvapujúco dlho, hoci sa ten druhý explozívne a relatívne dlho rozpadal
robustnosť prvého stupňa..
citace:je na tom aj niečo prekvapujúco "impozantné"
tá explózia smerom zhora
prvý stupeň fungoval prekvapujúco dlho, hoci sa ten druhý explozívne a relatívne dlho rozpadal
robustnosť prvého stupňa..
alamo:
Není možné, že by samotná závada (únik LOX?)neměla v první chvíli až tak-- katastrofální následky, ale po zjištění, že se Dragon stejně nedostane na orbitu došlo k úmyslnému přerušení letu vypuštěním tlaku nádrží druhého stupně a po jeho "rozborce" i prvního. Záchrana Dragona a prvního stupně se nekonala, aby nebyly problémy s pojišťovnou - nevím jsk by vysvětlovali totální havárku, kdyby první stupeň přistál na lodi nebo havaroval až při pokusu o přistání...
Jasně, ale pokud by šlo o postupnou ztrátu, tak je možné, že by SpaceX raději zvolilo řízenou liklidaci před rozpadem až během funkce druhého stupně...
Na konspiracne teorie tu mame ine vlakno Neviem co je na SpX take carovne, ze po kazdom starte armada sturalov hlada na zazname sebemensi naznak akejkolvek poruchy. A ked porucha skutocne nastane, zrazu to nie je porucha ale riadena likvidacia...
konspirační teorie jsou ZAKÁZÁNY.
Jenže jak se říká, to že je člověk paranoidní, ještě neznamená, že po něm nejdou. Což ovšem docela určitě není tento případ. Já sice nevím, kde všude se telemetrická data zachycují, ale že by nikde nikdo nezaregistroval, že raketa byla zlikvidovaná záměrně (řízeně) kvůli pojišťovně, a SpaceX by to tudíž mohla držet pod pokličkou, to je prostě blbost.
Tak teď zase trochu faktů:
- SpX se podařilo vylovit několik "užitečných" větších trosek z moře (bez bližšího upřesnění)
- NSF nabídlo SpX (zatím jen některému z insiderů) svou pomoc s dekódováním a opravou porušených dat z posledních okamžiků přenosu telemetrie. Na základě pozitivní zkušenosti s opravou video dat z přistání 1.st na hladinu by někteří členové této komunity mohli být nápomocní, i když je každému jasné, že data z havárie je trochu jiné kafe, než pocuchané video z testu.
existujú niekde nejaké fotky toho adaptéra, akým vlastne spôsobom bol v trunku upevnený - zavesený?
hm..
mali ho vyberať kanadskou rukov, bez výstupu do priestoru
takže asi tam museli byť nejaké "zámky" čo by ho uvoľnili na "povel"?
takže prípadné odpadnutie nákladu by mohlo nastať v dôsledku "softvérovej" poruchy, vydania príkazu k uvoľneniu zámkov?
už to bolo napísané vyššie
to čo je na videu, fakt nevypadá, na prasknutie zvaru na nádrží, ale doslova preborenie vrchného veka, po čom sa kyslík nejaký čas varil v otvorenej nádobe
nepoznam konkretne technicke riesenie, ale taketo veci nezvyknu byt pocas startu aktivovane, t.j. na chybny povel to nevidim.
Cela ta verzia s uvolnenym nakladom mi pride dost sialena...