Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  208    209    210    211    212    213    214  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
29.6.2015 - 14:53 - 
citace:
Když si to tu tak pročítám a dávám si dohromady zveřejněné informace, domněnky diskutujících a záběry z různých kamer tak se mi hypotetický scénář z uvolněným nákladem z trunku jeví jako možný:
- k uvolnění adaptéru/nákladu došlo při velkém přetížení a vibracích
Ano, sice se jen nerad pouštím do spekulací, ale viděl bych to taky jako jednu z pravděpodobně možných příčin. A nemuselo ani dojít k uvolnění celého skoro půltunového adaptéru IDA. Klidně mohla upadnout jen některá jeho část a při těch vibracích narážet shora do LOX nádrže několik desítek sekund a narušit její pevnost. Toto by se v telemetrii asi dalo najít dost těžko....
Tak to klidně mohlo být.... a bylo by to vlastně nejlepší vysvětlení - nosič i loď nejsou příčinou havárie - může se jet dál.

Chápu, že pokud SpX takové podezření náhodou pojali, tak ho nebudou nahlas vyslovovat dřív, než vyloučí všechny jiné možné příčiny. Výrobce IDA1 je jejich přímý konkurent - Boeing.
 
29.6.2015 - 15:10 - 
Při online přenosech ze startu bývají součástí také palubní video záběry z oddělování stupňů, odhazování krytu... Nebyl by podobný problém s uvolněným nákladem na některém z nich vidět? 
29.6.2015 - 15:15 - 
citace:
Při online přenosech ze startu bývají součástí také palubní video záběry z oddělování stupňů, odhazování krytu... Nebyl by podobný problém s uvolněným nákladem na některém z nich vidět?
V samotném trunku myslím kamera není. Ta je na horním konci druhého stupně, která pak snímá separaci Dragona - je to pohled do trunku zespodu.
Před oddělením Dragona je ale předpokládám v trunku tma, takže uvolněný náklad nemusí být vidět a nebo mohl kameru taky zasáhnout a zničit.
Zatím nevíme.
 
29.6.2015 - 15:23 - 
Co som videl zabery do trunku z predoslych misii, tak pred uvolnenim toho moc nevidno. Ale malo by byt vidiet aspon to, ci unikal kyslik do priestoru trunku.

Ten symetricky unik skutocne naznacuje, ze problem nastal na hornom veku nadrze. Keby doslo k prasknutiu na boku, unik by bol do strany a zrejme by to aj vychylilo raketu.

Mozny je aj nekvalitny zvar, ale to by zrejme neprasklo cele veko naraz, ci? Cital som sepkandy ze boli zaznamenane mikropraskliny na predoslych exemplaroch.

Dufajme ze to bol uvolneny naklad...
 
29.6.2015 - 15:42 - 
Tak sem se podival na starty 4 az 7 a zda se mi, ze u 7 odvetravaci ventily vypousteli mnohem mensi oblacky. Je to jen pocit ale skoro to vypada jako by byly ventily skalibrovany na vyssi tlak a tak vse vlastne hlasilo, ze je v poradku az dokud se nejaky ventil neroztrhnul a tlakova vlna pak na protejsi strane prorazila nadrz. To by vysvetlilo symetricke vyfouknuti oblaku na zacatku nehody a proc bylo vse nominal..... 
29.6.2015 - 15:51 - 
Ak by bol dôvodom naozaj uvoľnený náklad, tak by to bol jeden z najkurioznejšich prípadov v histórii kozmonautiky. Priradil by som to ku tým prípadom, keď na "miliónovej" rakete zlyhala "dolárová" súčiastka. Ale na druhej strane eliminácia podobnej situácie pri ďalších štartoch bude veľmi jednoduchá.  
29.6.2015 - 15:56 - 
Roztrhnutie ventilu je tiez mozna pricina (ach tie ventily), ale je podozrive ze k udalosti doslo prave po max q, po najvacsich vibraciach.

Nedchadza nahodou pred separaciou k zvyseniu tlaku v druhom stupni?
 
29.6.2015 - 16:03 - 
citace:
Nedchadza nahodou pred separaciou k zvyseniu tlaku v druhom stupni?
Pravděpodobně ano, protože už několik sekund před MECO a SEP probíhá MVac chilling na provozní teplotu,... kyslíkem....
 
29.6.2015 - 16:20 - 
Myslím, že roztržení ventilu tlakem v nádrži je nepravděpodobné, to by určitě dříve praskla nádrž. Největší dynamický tlak ( od zrychlení) je u spodku nádrže, ale tam je jistě také vyztužena. Mohlo dojít k prasknutí sváru kdekoliv, ale počkejme si, obyčejně všechno bývá jinak 
29.6.2015 - 17:14 - 
Ani dynamickým namáhaním to bezprostredne nebude.
MaxQ dosahuje Falcon zhruba v 90-100 sekunde letu, vo výške 18-25km, pri rýchlosti 450-800m/s (~Mach 1,5-2,5), k havárii došlo až v 140 sekunde letu, vo výške ~44,5-45km, pri rýchlosti 1,3km/s (~Mach 4-4,5), teda až dosť ďaleko za oblasťou MaxQ.
ostane na videuje páska s významnými bodmi letu a MaxQ je na nej vyznačený, takže dobre vidno, že let úspešne pokračoval aj za bodom MaxQ

To samozrejme nevylučuje, že sa niečo potento v oblati MaxQ a poškodenie sa skoro trištvrte minúty ďalej rozširovalo...
 
29.6.2015 - 17:49 - 
citace:
Ani dynamickým namáhaním to bezprostredne nebude.
MaxQ dosahuje Falcon zhruba v 90-100 sekunde letu, vo výške 18-25km, pri rýchlosti 450-800m/s (~Mach 1,5-2,5), k havárii došlo až v 140 sekunde letu, vo výške ~44,5-45km, pri rýchlosti 1,3km/s (~Mach 4-4,5), teda až dosť ďaleko za oblasťou MaxQ.
ostane na videuje páska s významnými bodmi letu a MaxQ je na nej vyznačený, takže dobre vidno, že let úspešne pokračoval aj za bodom MaxQ

To samozrejme nevylučuje, že sa niečo potento v oblati MaxQ a poškodenie sa skoro trištvrte minúty ďalej rozširovalo...



MaxQ je okamžik maximálního dynamického namáhání od okolního prostředí. Jak raketa dále nabírá rychlost a výšku, tak dále stoupají přetížení i vibrace. Ale protože klesá hustota okolního prostředí, tak dynamické namáhání od prostředí klesá ...
 
29.6.2015 - 18:04 - 
toto tu myslim este nie je

feature=player_embedded
 
29.6.2015 - 18:11 - 
Ano, souhlasím já jsem měl na mysli dynamický tlak paliva v nádrži od zrychlení, jak jsem také uvedl v závorce. Ten roste s úbytkem paliva v prvém stupni a může být zmenšován regulací nebo postupným vypínáním motorů. Máte někdo graf zrychlení F9 podle času? Samozřejmě dynamické namáhání od v vzduchu k celkovému namáhání značně přispívá.
Navíc stále působí gravitační síla Země, jejíž vektor se vzhledem k ose rakety mění se zakřivením dráhy a klesá rapidně až když se rychlost blíží kruhové (kvadratická závislost)
Takže silové poměry nejsou jednoduché. [Upraveno 29.6.2015 PinkasJ]
 
29.6.2015 - 19:24 - 
Tak to samozrejme zasa niečo iné.
podľa videa vychádza v čase T+2:18 zrýchlenie rakety 23-25m/s2 teda nejakých 2,5G čo rozhodne nie je veľa, bežne sa pri štartoch dosahuje 4-4,5G.

V oblasti MaxQ (ako sa objaví údaj o rýchlosti a výške) to vychádza v čase T+1:47-1:52 na priemerné zrýchlenie 15,3m/s2, v čase T+1:52-1:57 16,5m/s2 atď (je to samozrejme dosť nepresné, pol sekundy hore-dole, ale istú predstavu o akcelerácii to dáva...)
[Upraveno 29.6.2015 Alchymista]
 
29.6.2015 - 21:46 - 
Já tedy doufám, že to ventily nebude, protože to by ukazovalo, že si s nimi moc neví rady. Takže asi všichni doufáme v uvolněný náklad?

Nemohly by něco prozradit i záběry z vnitřku druhého stupně?
 
29.6.2015 - 22:09 - 
je na tom aj niečo prekvapujúco "impozantné"
tá explózia smerom zhora
prvý stupeň fungoval prekvapujúco dlho, hoci sa ten druhý explozívne a relatívne dlho rozpadal
robustnosť prvého stupňa..
 
29.6.2015 - 23:56 - 
citace:


Nemohly by něco prozradit i záběry z vnitřku druhého stupně?


Na včerajšej tlačovke sa tuším spomínalo, že práve pri tomto lete nemali vnútri nádrží druhého stupňa žiadne kamery. To je fakt pech...
 
30.6.2015 - 07:12 - 
citace:
je na tom aj niečo prekvapujúco "impozantné"
tá explózia smerom zhora
prvý stupeň fungoval prekvapujúco dlho, hoci sa ten druhý explozívne a relatívne dlho rozpadal
robustnosť prvého stupňa..

alamo:
Není možné, že by samotná závada (únik LOX?)neměla v první chvíli až tak-- katastrofální následky, ale po zjištění, že se Dragon stejně nedostane na orbitu došlo k úmyslnému přerušení letu vypuštěním tlaku nádrží druhého stupně a po jeho "rozborce" i prvního. Záchrana Dragona a prvního stupně se nekonala, aby nebyly problémy s pojišťovnou - nevím jsk by vysvětlovali totální havárku, kdyby první stupeň přistál na lodi nebo havaroval až při pokusu o přistání...
 
30.6.2015 - 07:17 - 
Myslím že ne, stabilitu a integritu raketě při letu dodává natlakovaný stupeň. Po ztrátě tlaku se raketa vždycky rozpadne. 
30.6.2015 - 07:29 - 
Jasně, ale pokud by šlo o postupnou ztrátu, tak je možné, že by SpaceX raději zvolilo řízenou liklidaci před rozpadem až během funkce druhého stupně... 
30.6.2015 - 07:54 - 
Na konspiracne teorie tu mame ine vlakno Neviem co je na SpX take carovne, ze po kazdom starte armada sturalov hlada na zazname sebemensi naznak akejkolvek poruchy. A ked porucha skutocne nastane, zrazu to nie je porucha ale riadena likvidacia... 
30.6.2015 - 08:05 - 
Pravidla : bod 1.10 - konspirační teorie jsou ZAKÁZÁNY a nemají tu kalit vodu. Jeden z uživatelů, pan Vla. dostal důraznou výstrahu . 
30.6.2015 - 10:44 - 
konspirační teorie jsou ZAKÁZÁNY.

Jenže jak se říká, to že je člověk paranoidní, ještě neznamená, že po něm nejdou. Což ovšem docela určitě není tento případ. Já sice nevím, kde všude se telemetrická data zachycují, ale že by nikde nikdo nezaregistroval, že raketa byla zlikvidovaná záměrně (řízeně) kvůli pojišťovně, a SpaceX by to tudíž mohla držet pod pokličkou, to je prostě blbost.
 
30.6.2015 - 12:52 - 
Tak teď zase trochu faktů:
- SpX se podařilo vylovit několik "užitečných" větších trosek z moře (bez bližšího upřesnění)
- NSF nabídlo SpX (zatím jen některému z insiderů) svou pomoc s dekódováním a opravou porušených dat z posledních okamžiků přenosu telemetrie. Na základě pozitivní zkušenosti s opravou video dat z přistání 1.st na hladinu by někteří členové této komunity mohli být nápomocní, i když je každému jasné, že data z havárie je trochu jiné kafe, než pocuchané video z testu.

 
30.6.2015 - 13:31 - 
Snímky ze startu a počátku havárie http://spaceflightnow.com/2015/06/29/photos-falcon-9-blasts-off-then-breaks-apart-in-mid-air/





Detailní seznam zničeného nákladu CRS-7:
code:
* Crew Supplies — 690 kilograms (1,521 pounds)
- 92 Food BOBs, 2 Bonus Food Kits, 2 Fresh Food Kits
- Crew Provisions, Crew Care, ODF

* Utilization — 573 kilograms (1,263 pounds)
- Canadian Space Agency: Vascular Echo Exercise Band
- European Space Agency: Circadian Rhythms, KUBIK EBOXes,
Interface Plate, EPO Peake, BioLab, Spheroids, EMCS RBLSS,
Airway Mon., LiOH Cartridge
- Japan Aerospace Exploration Agency: Atomization, Biological Rhythms,
Multi-omics, Cell Mechanosensing 3, Plant Gravity Sensing 3, SAIBO L&M,
Space Pup, Stem Cells, MSPR LM, Group Combustion Camera
- US: 2 Polars, 6 DCBs and Ice Bricks, 1 MERLIN, FCF/HRF Resupply,
HRP Resupply [Kits, MCT, Microbiome, Twin Studies], IMAX Camera,
Meteor, Micro-9, MSG Resupply, NanoRacks Modules & 0.5 NRCSD #7,
Universal Battery Charger, Veg-03, Microbial Observatory-1,
Microchannel Diffusion Experiment, Wetlab RNA Smartcycler, SCK,
Story Time, MELFI TDR Batteries

* Computer Resources — 36 kilograms (79 pounds)
- Projector Screen, Sidekick, OCT Laptop & Power Supply, 32GB MicroSD
Cards, Generic USB Cables, Power Modules and Card Readers, Preloaded
T61p Hard Drives, CD Stowage Container, Network Attached Storage Devices,
XF305 Camcorders, RS-422 Adapter Cables

* Vehicle Hardware — 462 kilograms (1,018 pounds)
- CHECS CMS: HRM Watches, Bench Lock Studs, Glenn Harness for
Kelly, Kopra and Peake
- CHECS EHS: CO2 Monitoring Assemblies, Filter Assemblies,
CSA-CP/CDM Battery Assemblies, SIECE Cartridge Assemblies,
Water Kit, Petri Dish Packets
- CHECS HMS: IMAKs, Oral Med Packs
- C&T: C2V2 Communications Unit (and HTV-5 Unit Data Converter)
- ECLSS: 3 Pretreat Tanks, Filter Inserts, 9 KTOs, UPA FCPA, CDRS ASV,
IMV Valve, Wring Collector, Water Sampling Kits, OGS ACTEX Filter,
ARFTA Brine Filter Assemblies, O2/N2 Pressure Sensor, NORS O2 Tank,
3 PBA Assemblies, 2 MF Beds, 2 Urine Receptacles, Toilet Paper
Packages, H2 Sensor, Ammonia Cartridge Bag, PTU XFER Hose
- EPS: 2 Avionics Restart Cables
- Makita Drill, PWD Filter, N3 Bulkhead Connectors, Yellow/Red
Adapters, IWIS Plates, 6.0 & 4.0 Waste Xfer Bags, BEAM Ground
Straps, JEM Stowage Wire Kit

* EVA Hardware — 167 kilograms (368 pounds)
- SEMU, REBA, EMU Ion Filters (4), Equipment Tethers, Gas Grap,
EMU Mirrors, Crew Lock Bags, SEMU arms/legs
Lindgren/Yui ECOKs & CCAs, Lindgren LCVG
Kelly LCVG, Padalka EMU Gloves

* Russian Cargo
- Russian Segment Torque Wrench

* Unpressurized Cargo — 526 kilograms (1,159 pounds)
- IDA #1
 
30.6.2015 - 13:38 - 
existujú niekde nejaké fotky toho adaptéra, akým vlastne spôsobom bol v trunku upevnený - zavesený?
hm..
mali ho vyberať kanadskou rukov, bez výstupu do priestoru
takže asi tam museli byť nejaké "zámky" čo by ho uvoľnili na "povel"?
 
30.6.2015 - 14:26 - 
citace:
existujú niekde nejaké fotky toho adaptéra, akým vlastne spôsobom bol v trunku upevnený - zavesený?

Pokud vím, tak ne.

citace:
mali ho vyberať kanadskou rukov, bez výstupu do priestoru takže asi tam museli byť nejaké "zámky" čo by ho uvoľnili na "povel"?

Každý náklad v trunku Dragona je připevněn dálkově ovládanými zámky a vytažen pomocí SSRMA + někdy s manipulátorem Dextre na konci.
http://www.neowin.net/forum/topic/1132100-mission-thread-spacex-dragon-spx-2-to-iss/page-2

Příklady z misí CRS-4 a CRS-5:

 
30.6.2015 - 14:34 - 
takže prípadné odpadnutie nákladu by mohlo nastať v dôsledku "softvérovej" poruchy, vydania príkazu k uvoľneniu zámkov?
už to bolo napísané vyššie
to čo je na videu, fakt nevypadá, na prasknutie zvaru na nádrží, ale doslova preborenie vrchného veka, po čom sa kyslík nejaký čas varil v otvorenej nádobe
 
30.6.2015 - 16:02 - 
nepoznam konkretne technicke riesenie, ale taketo veci nezvyknu byt pocas startu aktivovane, t.j. na chybny povel to nevidim.
Cela ta verzia s uvolnenym nakladom mi pride dost sialena...
 
30.6.2015 - 16:06 - 
citace:
Cela ta verzia s uvolnenym nakladom mi pride dost sialena...
Jj, je to celé spekulace and kind of wishful thinking.
 
<<  208    209    210    211    212    213    214  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.235495 vteřiny.