Předpověď počasí dává 80% pro páteční start. V případě odkladu na sobotu je předpověď na 90%.
@flatoday_jdean: L-3 forecast shows weather 80% "go" for 4:43pm Fri. launch of F9/Dragon from Cape Canaveral (or 90% on Sat.). Static fire today?
Připomínám také, že páteční start (8.4.) je plánován na 22:43 CEST v okamžitém časovém okně.
Během dnešního večera by měl také proběhnout statický zážeh na LC-40. V této době je F9 stále v hangáru.
OCISLY tažená remorkérem Eslsbeth III zhruba před 16:00 CEST opustily přístav Canaveral a míří více než 310 km severovýchodním směrem do místa plánovaného přistání prvního stupně, od kosmodromu vzdáleného 295km.
Ve 21:40 místního času (dnes ve 3:40 CEST) proběhl pravděpodobně úspěšný statický zážeh nosiče F9-023. Následovat bude vyhodnocení dat v rámci předletového LRR.
@SpaceX: Static fire complete, teams reviewing data in advance of Dragon mission to @Space_Station
Půlhodinu poté (ve 4:10 CEST) také vyplula podpůrná loď GoQuest směrem do operační oblasti.
Doufejme tedy, že ISS-RTF bude stejně velkolepé jako prosincové RTF, včetně perfektního přistání na ASDS.
V případě pátečního startu je na neděli 11:30 plánován NASA přímý přenos a zachycení Dragona kolem 12:00, poté další přenos z připojeni k Harmony začínající v 15:30 CEST.
Připojení BEAM k Tranquility by mělo být provedeno 16.4. v čase 8:15-12:15 CEST, nicméně jeho nafouknutí až někdy v době mezi 20.5.-2.6.
citace:Doufejme tedy, že ISS-RTF bude stejně velkolepé jako prosincové RTF, včetně perfektního přistání na ASDS.x
... jsem myslel, že to přistání má být na pevninu, tentokrát...
Ne ne, Elon tlačí na to, aby konečně dokázali i přistání na ASDS, jelikož to bude později zcela nutná technika při letech FH, kde se centrální booster na pevninu většinou vracet nebude a přistávat bude jen na moři.
Přistát na pevninu už zvládli, a to na jedničku. Na autonomní mořský člun ještě ne a je to evidentně o hodně těžší, takže je nutné tuto výzvu zvládnout taky.
Při tomto letu by měl mít stupeň v podstatě dostatek paliva i pro RTLS přistání. Takže bylo i poměrně překvapivé, když se SpaceX rozhodla pro přeskok na téměř 300km vzdálený plovoucí ponton.
Stupeň nyní bude při přistání obsahovat poměrně dost zbylého paliva. To znamená, že díky větší hmotnosti bude možné přistání při relativně nízkém T/W. To že je přistání s těžším stupněm snadnější ukázal už GH nebo F9Rdev1. Nabízel by se tedy standartní jednomotorový přistávací zážeh s vysokou pravděpodobností úspěšného přistání.
Přistání prvních stupňů je stále v experimentální fázi, to znamená, že primárně by mělo jít o experimenty a sbírání potřebných dat, než o záchranu stupňů za každou cenu. Čili je vhodné provádět takové experimenty, od kterých se dá očekávat, že mohou přinést dostatek nových dat. Vzhledem k úspěšnému přistání OG2 se od RTLS již neočekává tolik nového, jako u přistání na ASDS, které se ještě do úspěšného konce dotáhnout nepodařilo.
Za mne v podstatě samotné přistání na plovoucím pontonu po letové stránce zvládli už v lednu na západním pobřeží - nebýt mechanického problému s nezajištěným segmentem pístu nohy po přistání. Takže přistání za těchto podmínek, tj. s dostatkem paliva a běžné rychlosti při vstupu do atmosféry, už víceméně ověřené mít budou. Co ověřené nemají je např. jak bude probíhat celkové zajištění stupně po přistání, jak se bude takto vysoký "stěžeň" chovat při převozu, nebo jak bude při převozu trpět slaným klimatem, apod.
Chápal bych ovšem i důvody, proč právě při tomto letu provést pokus i s třímotorovým přistáním. Podle všeho totiž minulý přistávací experiment ukázal pouze to, s jakým množstvím paliva již nelze úspěšně provést ani vícemotorové přistání. Ale o vlastním vícemotorovém hoverslamu, který byl v plánu, bohužel žádná data nejsou. Pokus s větším palivovým balastem by tuto variantu více zvolnil, než bylo plánováno při SES-9 pokusu, kde hoverslam vycházel na pouhé cca 4 sekundy. Ovšem v tuto chvíli to není moc pravděpodobné, půjde se spíš na jistotu a prokázání způsobilosti ADSD varianty jako takové.
Neodpoustím si pripomenúť jednu leteckú poučku:
Dobré pristátie je také, z ktorého pilot odíde po svojich.
Po veľmi dobrom pristátí je lietadlo použiteľné aj na ďalší let.
citace:Neodpoustím si pripomenúť jednu leteckú poučku:
Dobré pristátie je také, z ktorého pilot odíde po svojich.
Po veľmi dobrom pristátí je lietadlo použiteľné aj na ďalší let.
este ze tymto sa civilne letecke spolocnosti neriadia
Januarove pristatie je asi na urovni pristatia Dreamchaseru - po letovej stranke fajn, ale este lepsie by bolo keby fungoval aj podvozok... Ci to nazvat uspech alebo neuspech je uz otazka osobnej preferencie
Kazdopadne viac zmyslu vidim v pokusoch o pristatie na plosinu - tam tomu skratka stale nieco chyba a data maju cenu zlata.
Nemýlím-li se, "slibují" tento rok ještě 15 startů (nepočítaje FH), takže kolikrát se z toho budou poušet o přistání na moři? 10X?
Pokud by byla na konci roku výsledná úspěšnost přistání na plošině třeba 50%, bylo by to úžasné.
TOž držme palce. [Upraveno 07.4.2016 RiMr]
CRS-8 PressKit - tentokrát i včetně časů jednotlivých fází přistání prvního stupně
LAUNCH AND DRAGON DEPLOYMENT (all times approximate)
Hour/Min/Sec Events
00:01:11 Max Q (moment of peak mechanical stress on the rocket)
00:02:30 1st stage main engine cutoff (MECO)
00:02:34 1st and 2nd stages separate
00:02:41 2nd stage engine starts
00:04 1st stage boostback burn begins
00:07 1st stage entry burn begins
00:08 1st stage landing burn begins
00:10 2nd stage engine cutoff (SECO)
00:10:30 Dragon separates from 2nd stage
00:12 Dragon’s solar arrays deploy
02:20 Dragon’s Guidance, Navigation and Control bay door opens
Na předstartovní tiskové konferenci Hans Koenigsmann oznámil úspěšné provedení LRR, tedy připravenost k dnešnímu startu. @jeff_foust: Koenigsmann: completed the launch readiness review, everything good to go for the launch
Včera byl do Dragona naložen i kritický náklad - zahrnující například 20 myší ke studiu svalové atrofie, nebo čerstvé zásoby jídla pro posádku. @SpaceX: Today Dragon was loaded with "late load" cargo in advance of tomorrow's 4:43pm ET launch → http://www.spacex.com/webcast
Plovoucí plošina na poměrně klidném moři. spacex: Droneship out to sea
Předpověď počasí je stále na 90% pro start.
Přesný čas startu je stanoven na 22:43:32 CEST.
citace:Ne, že bych si to přál, nicméně po minulé nehodě se uvažovalo o tom, že další CRS let bude i s možností nouzového oddělení lodě. Stále to platí?
pokial viem, Dragon bol preprogramovany tak, ze v pripade havarie, ak to kapsula prezije (ako naposledy), bude schopna vypustit padaky a pristat. Je to relativne jednoducha zmena v kode.
citace:Ne, že bych si to přál, nicméně po minulé nehodě se uvažovalo o tom, že další CRS let bude i s možností nouzového oddělení lodě. Stále to platí?
pokial viem, Dragon bol preprogramovany tak, ze v pripade havarie, ak to kapsula prezije (ako naposledy), bude schopna vypustit padaky a pristat. Je to relativne jednoducha zmena v kode.
Přesně tak, během předstartovní tiskovky to Hans potvrdil.
citace:Děkuji za odpověď. Ta zmiňovaná úprava počítá i s motorickým oddělením nebo jenom s vypuštěním padáků?
U cargo Dragona se nepočítá s motorickým abortem.
Nové je pouze to, že pokud se kabina během startovací fáze letu ocitne ve volném pádu (po havárii nosiče), bude iniciován padákový systém, aby nákladní loď mohla bezpečně přistát na moři a byl zachráněn náklad.
Raule, díky za spolehlivě nepřetržité a věcné aktualizace téměř všeho kolem SpX v minulých týdnech - ušetřilo mi to spoustu času, když byl zrovna nedostatkovým zbožím.
Great Job!
Škoda, že po startu už bude Evropa ponořena do hluboké tmy. Dragon totiž zhruba 25minut po startu poletí nad Evropou. Kdyby na něj ještě svítilo Slunce, mohli bychom pozorovat jeho první přelet.
Každopádně už se nemohu dočkat startu. Držím palce.
citace:Raule, díky za spolehlivě nepřetržité a věcné aktualizace téměř všeho kolem SpX v minulých týdnech - ušetřilo mi to spoustu času, když byl zrovna nedostatkovým zbožím. Great Job!
To se každopádně rádo stalo. Takže vidím že už můžu trochu vypnout. Však zásadnější nedostatek času brzy postihne zase mne.. série prac.cest i letová sezóna.