Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  220    221    222    223    224    225    226  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
12.4.2016 - 17:43 - 
citace:
citace:
citace:
parádní záběry na té webce http://www.portcanaveralwebcam.com/
kouknete na tento odkaz kdo má čas, perfektní přímý přenos z demontáži nohou Falcona.

Zijeme v uzasne sci-fi dobe ... Sedim ve vlaku do Prahy, kam mirim na Yuri's Night, globalni party oslavujici zacatek lidskeho dobyvani kosmu a pritom ve svem telefonu sleduji v primem prenosu a v HD kvalite jak v americkem pristavu sundavaji pristavaci nohy ze soukrome rakety, ktera se predevcirem vratila z kosmu a pristala na lodi v oceanu ... a jeste si o tom on line pisu s dalsimi podobne postizenymi jedinci, ktere jsem povetsinou v zivote nevidel...
What a day!
Nevíte někdo, ty teleskopy jsou kovové ( vypadají tak), nebo kompozit, jako spodní díl?
 
12.4.2016 - 17:46 - 
Quote: Raketoplán se vyvíjel přes osm let, načež létal prakticky beze změny třicet let. Tolik k inovačním aktivitám.

To, že se raketoplán vyvíjel 8 let není žádné minus, naopak úspěch. Když zahrneme rozporuplné období stanovení základní koncepce a parametrů, kdy proti sobě stály návrhy NASA , požadavky vojáků a finanční limity , které stanovil Office of Management & Budget a který nakonec prosadil SRB, na skutečný vývoj nezbylo 8 let. Bylo třeba vyvinout zcela nové, vodíkové motory, výkonné SRB, řešit aerodynamiku, znovupoužitelnost SRB i SSME, tepelnou ochranu a tisíce dalších nových věcí. To, že létal STS 30 let , 135 misí, prakticky beze změn, svědčí o tom, že byl navržen kvalitně a nemohl si dovolit nějaké časté změny a experimenty – létal s lidmi. Jeho dvě katastrofy ale i ekonomika do značné míry byly způsobeny zvolenou koncepcí, kterou NASA nechtěla.
K tomu srovnávat vývoj Falcon 9 i motorů Merlin není fér, jde (kromě návratu stupně) nejjednodušší a nejlevnější možné řešení, přičemž bylo možno převzít velké množství zkušeností jiných, především NASA. Přesto SpaceX nesporně patří mezi štiku v kosmonautice v důsledku netradiční, pružné organizace, která zkracuje tradiční inovační postupy.
 
12.4.2016 - 19:39 - 
K tomu srovnávat vývoj Falcon 9 i motorů Merlin není fér, jde (kromě návratu stupně) o nejjednodušší a nejlevnější možné řešení

A to je špatně??? Já bych řekl, že nejjednodušší a současně nejlevnější řešení je něco jako technicko-ekonomické optimum a měli by k tomu směřovat všichni.
 
12.4.2016 - 20:07 - 
citace:

A to je špatně??? Já bych řekl, že nejjednodušší a současně nejlevnější řešení je něco jako technicko-ekonomické optimum


no zda sa ze toto forum plne technicky vzdelanych ludi tuto zakladnu poucku neovlada. A tak, zatialco Falcony zacinaju pomaly, jeden po druhom, lietat domov, tu sa este stale dozvieme ze "ALE MA SLABE ISP, A BASTA!"
 
12.4.2016 - 20:18 - 
opalujem sa na mori, a zrazu raketa...

 
12.4.2016 - 20:36 - 
no zda sa ze toto forum plne technicky vzdelanych ludi tuto zakladnu poucku neovlada. A tak, zatialco Falcony zacinaju pomaly, jeden po druhom, lietat domov, tu sa este stale dozvieme ze "ALE MA SLABE ISP, A BASTA!"


Budu trochu jízlivý - kdyby ještě létaly raketoplány, mohl by se na ně uplatnit reklamní slogan "náš produkt je sice velice složitý, ale zato nesmírně drahý".
 
13.4.2016 - 06:08 - 
"Nyní SpaceX drží tisíce vývojářů"

Kolik přesně?
 
13.4.2016 - 09:07 - 
citace:
"Nyní SpaceX drží tisíce vývojářů"

Kolik přesně?


1111. (odhadem tisíc, a 1111 je nejbližší hezké číslo) [Upraveno 13.4.2016 novák]
 
13.4.2016 - 10:35 - 
Několik dalších snímků ze včerejšího přemisťování stupně z ASDS na pevninu.
Obzvlášť ten poslední je v podstatě svislé panorama a v plném rozlišení nabízí takové detaily, jaké jsme myslím ještě neviděli.







 
13.4.2016 - 10:46 - 
citace:
Nevíte někdo, ty teleskopy jsou kovové ( vypadají tak), nebo kompozit, jako spodní díl?

Horní čtyři segmenty teleskopické vzpěry jsou téměř jistě kompozitové, poslední pátý segment, spojující vzpěru a patu nohy, je téměř jistě kovový.
Ze srovnání těchto dvou snímků je vidět, že průměr kovového pístu - pátého segmentu byl na CRS-8 nosiči (vlevo) zmenšen v porovnání s prototypem nohy z roku 2014 (vpravo).

 
13.4.2016 - 11:03 - 
A ještě doplňme pár dalších laskomin ze samotného přistání







 
13.4.2016 - 11:33 - 
citace:
citace:
Nevíte někdo, ty teleskopy jsou kovové ( vypadají tak), nebo kompozit, jako spodní díl?

Horní čtyři segmenty teleskopické vzpěry jsou téměř jistě kompozitové, poslední pátý segment, spojující vzpěru a patu nohy, je téměř jistě kovový.
Ze srovnání těchto dvou snímků je vidět, že průměr kovového pístu - pátého segmentu byl na CRS-8 nosiči (vlevo) zmenšen v porovnání s prototypem nohy z roku 2014 (vpravo).

Krása. Ten pátý segment, co vypadá jako kratší kovový píst, může být taky jen trochu zasunutý zpět (?) . A jak o tom přemýšlím, aby to celé na nohách stálo, musí zřejmě být aktivní systém natlakovaný stále. I když jsem opakovaně četl, že onehdá, kdy se noha sklopila, nebyla uzamčena. Kde by se co uzamklo, vždyť na těchto detailních záběrech je vidět, že to celé drží jen vzpěry. A ty musí být pod tlakem, zřejmě plynu ( dusík, hélium?), při zlomení nohy neunikala žádná kapalina, naopak lze zaregistrovat bílý obláček nějakého plynu. A včera po fixaci stupně na stojan mohli už teleskopy odtlakovat. Máte někdo podrobnější info k tomuto ?
 
13.4.2016 - 11:40 - 
A já přidám třeba i video video z včerejšího připlutí F9-023-S1.
Dále pak vyložení stupně z ASDS.

Album fotografií Johna Krause
http://johnkrausphotos.com/crs-8-first-stage-in-port-canaveral-april-12-2016/

Abych zbytečně nenafukoval vlákno, tak jen ještě kompletní album High-Res fotek Marka Cyzio/NSF v odkazu
http://imgur.com/a/zVoCK


Pěkné jsou také fotky z nadhledu.
Ze stejného důvodu pouze náhledy k rozkliku do plného rozlišení.


I jedno video


Dále pak USLaunchReport video z inspekce stupně pomocí vysokozdvižné plošiny




citace:
citace:
Připoutání stupně k palubě očividně vyřešili podpěrami a řetězy, které drží stupeň po obvodu motorové sekce - možná jsou tedy nohy na palubě dost na volno.
Teď na to taky koukám. Jen není vidět, jak jsou ty řetězy uchyceny k palubě.

Přivařené patky na nohách měly být pouze dodatečným jištěním v případě silnějšího větru, takže pokud vůbec byly instalovány, mohly být odejmuty již na moři, po tom co se uklidnil vítr. Jinak je připevnění stupně přímo za základnu octawebu pomocí heverů a napínacích řetězů, které budou zřejmě připojeny k úchytům našroubovaným v síti otvorů paluby.

[Upraveno 13.4.2016 raul]
 
13.4.2016 - 11:52 - 
citace:
citace:
citace:
Připoutání stupně k palubě očividně vyřešili podpěrami a řetězy, které drží stupeň po obvodu motorové sekce - možná jsou tedy nohy na palubě dost na volno.
Teď na to taky koukám. Jen není vidět, jak jsou ty řetězy uchyceny k palubě.

Přivařené patky na nohách měly být pouze dodatečným jištěním v případě silnějšího větru, takže pokud vůbec byly instalovány, mohly být odejmuty již na moři, po tom co se uklidnil vítr. Jinak je připevnění stupně přímo za základnu octawebu pomocí heverů a napínacích řetězů, které budou zřejmě připojeny k úchytům našroubovaným v síti otvorů paluby.

[Upraveno 13.4.2016 raul]
Ano. Přivařené patky - botičky by taky nevyřešily stabilitu stupně při ztrátě tlaku v teleskopických vzpěrách. Přenosné podpěry pod úchyty, za které je Falcon přidržován na startovací rampě a fixační řetězy ( či popruhy ?) zajistí stabilitu stupně při transportu. Nikdy nebylo vidět tolik detailů a dokonce v přímém přenosu v přímém přenosu .
 
13.4.2016 - 12:39 - 
citace:
Několik dalších snímků ze včerejšího přemisťování stupně z ASDS na pevninu.
Obzvlášť ten poslední je v podstatě svislé panorama a v plném rozlišení nabízí takové detaily, jaké jsme myslím ještě neviděli.

Mam dotaz: nevite nekdo k cemu pod hornim upevnenim pistu ta "tykadla"? Na detailu jsou krasne videt skoro na kazde fotce. Je to evidentne neco teleskopickeho, co se vysune, jakmile se nohy rozevrou. Napadaji me tri varianty:
1) snimac
2) antena
3) vyhrivani
 
13.4.2016 - 13:00 - 
...tak kdy že nám nahoru letí další Falcon? Měli by sebou začít trochu mrskat, mají těch startů naplánovaných na tento rok MOC a už je čtvrt roku za námi. Snad bude ten zbytek roku pro SpaceX (a kosmonautiku) i nadále tak úspěšný. 
13.4.2016 - 13:03 - 
citace:
Krása. Ten pátý segment, co vypadá jako kratší kovový píst, může být taky jen trochu zasunutý zpět (?) . A jak o tom přemýšlím, aby to celé na nohách stálo, musí zřejmě být aktivní systém natlakovaný stále. I když jsem opakovaně četl, že onehdá, kdy se noha sklopila, nebyla uzamčena. Kde by se co uzamklo, vždyť na těchto detailních záběrech je vidět, že to celé drží jen vzpěry. A ty musí být pod tlakem, zřejmě plynu ( dusík, hélium?), při zlomení nohy neunikala žádná kapalina, naopak lze zaregistrovat bílý obláček nějakého plynu. A včera po fixaci stupně na stojan mohli už teleskopy odtlakovat. Máte někdo podrobnější info k tomuto ?

Všechny teleskopické písty vyklápějící nohu jsou tlakovány heliem. Po dosednutí jsou 4 kompozitové segmenty mezi sebou zajištěny mechanickým dorazem ve vnitřní části pístu. Poslední segment bude pružným elementem při dosednutí a zůstává tlakován i po dosednutí.
Při lednovém přistání při letu s Jason-3 došlo k nezajištění jednoho segmentu vlivem námrazy. Při pádu stupně potom došlo ke kaskádovitému zborcení i ostatních mechanických dorazů, takže všechny kompozitové segmenty se zasunuly - až na poslední ocelový segment, který se ohnul.

citace:
Mam dotaz: nevite nekdo k cemu pod hornim upevnenim pistu ta "tykadla"? Na detailu jsou krasne videt skoro na kazde fotce. Je to evidentne neco teleskopickeho, co se vysune, jakmile se nohy rozevrou. Napadaji me tri varianty:
1) snimac
2) antena
3) vyhrivani


Ani jedno.
V počáteční fázi výklopu musí hlavní teleskopické písty překonávat mrtvý bod a nejsou zde příliš účinné. Pro první fázi výklopu (do 20°) tedy nyní slouží malé pomocné tlačné teleskopy, umístěné pod těmi hlavními a působící na nohy kolmo od trupu.
citace:
...tak kdy že nám nahoru letí další Falcon? Měli by sebou začít trochu mrskat, mají těch startů naplánovaných na tento rok MOC a už je čtvrt roku za námi. Snad bude ten zbytek roku pro SpaceX (a kosmonautiku) i nadále tak úspěšný.

Další start je prozatím naplánován na 28.4. s japonskou GEO družicí JCSat-14.
[Upraveno 13.4.2016 raul]
 
13.4.2016 - 13:09 - 
Tak vidím, že Raul byl s vysvětlením tlačných teleskopů rychlejší, což je fajn ...
... ale chci nové diskutující upozornit na doporučení 3.1 v pravidlech tohoto diskusního fóra:

...
3. Doporučení pro formát příspěvků:
3.1 Pokud reagujete na jiný příspěvek a použijete jeho citaci, snažte se citovaný text zkrátit na minimum - zachovat jen tu část, ke které se vyjadřujete. Z citací mažte obrázky.

Díky
 
13.4.2016 - 13:11 - 
Raul: diky moc Tahle varianta me nenapadla, diky te jejich velikosti. Ale samo to dava smysl. BTW diky moc za Vase prispevky, clovek se dozvi mraky skvelych detailu! 
13.4.2016 - 13:12 - 
Díky za vyčerpávající odpovědi!
Ještě jedna věc - nepozastavil se někdo nad tím pomalejším vyklápěním návětrné nohy, nebo to nestojí za pozastavení :-) ?
 
13.4.2016 - 13:17 - 
citace:
Tak vidím, že Raul byl s vysvětlením tlačných teleskopů rychlejší, což je fajn ...
... ale chci nové diskutující upozornit na doporučení 3.1 v pravidlech tohoto diskusního fóra:

Omlouvam se, zrovna jsem jeste trefil asi nejdelsi obrazek co na foru byl :-)

Asi se to zde jiz resilo, ale jak jsou ty pisty tlakovane? Tim myslim, jestli je helium z nejakeho zdroje v trupu, nebo je ulozene behem startu primo v pistech?
[Upraveno 13.4.2016 JH]
 
13.4.2016 - 13:24 - 
citace:
Asi se to zde jiz resilo, ale jak jsou ty pisty tlakovane? Tim myslim, jestli je helium z nejakeho zdroje v trupu, nebo je ulozene behem startu primo v pistech?

Uvnitř každého stupně je v nádržích upevněno několik "menších" nádob COPV (Composite Overwrapped Pressure Vessels) na tlakové helium. Tímto heliem se tlakují jak nádrže s pohonnými látkami, tak teleskopické vzpěry a různé pushery a zámky v celém nosiči. Zlomení jedné z konzolí, držících nádrž He ve své poloze, bylo příčinou havárie F9 dne 28.6.2015.


Tady jsou vidět ony nádrže na He uvnitř LOX nádrže 2.stupně - ty 3 černé válcové objekty po obvodu.





Pokud jsem psal "menší" nádrž, bylo to myšleno v poměru k nádrži na palivo, či okysličovadlo, které jsou řádově větších objemů.
Jinak COPV nádrže z F9 ale nejsou žádní drobečci, jak dokazuje tento snímek jedné z nich, která dopadla do Brazílie.

 
13.4.2016 - 13:29 - 
citace:

Tady jsou vidět ony nádrže na He uvnitř LOX nádrže 2.stupně - ty 3 černé válcové objekty po obvodu.

Diky, takze se to helium tedy tlakuje pres ty cepy na hornim uchyceni pistu, nebo dolnim uchyceni nohou? Sorry, jsem jen elektronik, asi se ptam na neco zjevneho ala ta "tykadla"
 
13.4.2016 - 13:46 - 
citace:
.. takze se to helium tedy tlakuje pres ty cepy na hornim uchyceni pistu, nebo dolnim uchyceni nohou? Sorry, jsem jen elektronik, asi se ptam na neco zjevneho ala ta "tykadla"

No, úplně na první pohled to zřejmé být nemusí, ale logickou úvahou se dá dojít k tomu, že mnohem snažší, bezpečnější i hmotnostně výhodnější bude krátké vedení helia z vnitřní nádrže do pístu/vzpěry v místě jejího otočného uchycení k trupu - na horním konci. Potrubní vedení bude mnohem kratší, než by bylo potřeba při vedení na vzdálenější spodní konec, bude tam méně tlakových ztrát, méně otočných, nebo pružných prvků, atd.
Když se pak pozorně podíváme na uchycení pravé vzpěry na tomto obrázku, jeví se, že je výše popsaná úvaha potvrzena.

 
13.4.2016 - 14:04 - 
citace:

Když se pak pozorně podíváme na uchycení pravé vzpěry na tomto obrázku, jeví se, že je výše popsaná úvaha potvrzena.

Tam jsem se koukal uz pred timto dotazem a to co je asi privod Helia jsem povazoval za kabelaz... Moje prvotni uvaha byla, ze se toho Helia musi do valce natalakovat relativne hodne, protoze Helium snadno unika...
my treba Heliem merili uniky vakua...
 
13.4.2016 - 14:07 - 
citace:
no zda sa ze toto forum plne technicky vzdelanych ludi tuto zakladnu poucku neovlada. A tak, zatialco Falcony zacinaju pomaly, jeden po druhom, lietat domov, tu sa este stale dozvieme ze "ALE MA SLABE ISP, A BASTA!"


Budu trochu jízlivý - kdyby ještě létaly raketoplány, mohl by se na ně uplatnit reklamní slogan "náš produkt je sice velice složitý, ale zato nesmírně drahý".

Já zase klidně tento - pokud chcete letět pomalu stejně pohodlně, jako letíte letadlem - leťte s námi. Jako bonus si můžete přivézt veškeré zpracované vzorky včetně případného zařízení pro jejich přípravu zpět na Zemi do vaší laboratoře pro prozkoumání jeho technického stavu.

Pokud chcete letět namačkáni jako sardinky - letem zakončený i pouťovou atrakcí - nejdříve silné přetížení (mnohem větší než zažijete u nás) a pak houpaní se celé kabiny na padáku a sebou si budete moci vzít pouze několik vybraných vzorku - tak klidně leťte s konkurencí - bonus na závěr - možná zažije i stav bezvědomí po přistání.

 
13.4.2016 - 15:15 - 
citace:

Já zase klidně tento - pokud chcete letět pomalu stejně pohodlně, jako letíte letadlem - leťte s námi. Jako bonus si můžete přivézt veškeré zpracované vzorky včetně případného zařízení pro jejich přípravu zpět na Zemi do vaší laboratoře pro prozkoumání jeho technického stavu.


...objednavajte hned, nevieme ako dlho este tuto cestovku uvladzeme financovat. Ako dalsi bonus - adrenalin v cene. Mate celkom slusnu sancu ze to neprezijete.

citace:

Pokud chcete letět namačkáni jako sardinky - letem zakončený i pouťovou atrakcí - nejdříve silné přetížení (mnohem větší než zažijete u nás) a pak houpaní se celé kabiny na padáku a sebou si budete moci vzít pouze několik vybraných vzorku - tak klidně leťte s konkurencí - bonus na závěr - možná zažije i stav bezvědomí po přistání.



...nevyhoda je, ze to zrejme prezijete aj keby vybuchol nosic alebo vypadlo navadzanie pri navrate, takze svoj desivy zazitok si budete pamatat az do staroby
 
13.4.2016 - 16:09 - 
citace:

Wau, wau, pojďte radši koukat na http://www.portcanaveralwebcam.com/ , opět začalo být živo kolem rakety, třeba dnes dojde konečně i na tu rozborku nožiček. Je to ale obrovský stroj, že ? Jinak díky za informace a ještě omluva za dost.3
 
13.4.2016 - 22:00 - 
citace:
citace:

Wau, wau, pojďte radši koukat na http://www.portcanaveralwebcam.com/ , opět začalo být živo kolem rakety, třeba dnes dojde konečně i na tu rozborku nožiček. Je to ale obrovský stroj, že ? Jinak díky za informace a ještě omluva za dost.3

Co se děje .. co tam dělají .. poráte běhají kolem něco vyšetřují? ví nějak jaký je plán ? škoda že je pořád ten detail na ten spodek ...
 
13.4.2016 - 22:11 - 
citace:
citace:
citace:

Wau, wau, pojďte radši koukat na http://www.portcanaveralwebcam.com/ , opět začalo být živo kolem rakety, třeba dnes dojde konečně i na tu rozborku nožiček. Je to ale obrovský stroj, že ? Jinak díky za informace a ještě omluva za dost.3

Co se děje .. co tam dělají .. poráte běhají kolem něco vyšetřují? ví nějak jaký je plán ? škoda že je pořád ten detail na ten spodek ...

To vyzera ako keby pripevnovali nejake lano od stupna k tej betonovej patke.
 
<<  220    221    222    223    224    225    226  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.189764 vteřiny.