ide o otázku, na koľko by bolo pre space x (tiež pre ostatných komerčných dopravcov z USA) výhodnejšie, keby sa "post ISS" stanica, budovala na dráhe "LEO KSC"?
zdá sa to byť dosť markantný rozdiel
ale asi to neberie do úvahy výšku orbitálnej dráhy
koľko s toho rozdielu, vlastne spôsobuje vyšší sklon k rovníku?
Z hrubých simulací mi vychází samotný rozdíl v nosnosti Falconu 9 FT RTLS menší než 1 tuna, tedy cca 8% (cca 13 tun na LEO 28° proti cca 12 tunám na LEO 51°). Protože ale podle všeho žádný Dragon (s nákladem pro ISS) nevážil při startu ani 10 tun (můj odhad z dostupných údajů), tak je podle mne ten rozdíl nepodstatný (u F9FT je pořád značná rezerva pro oba sklony drah a další možnosti navíc dává přistání prvního stupně na ASDS [nosnost na LEO 28° přes 15 tun] nebo dokonce jednorázová verze [nosnost na LEO 28° přes 20 tun]).
citace:Z hrubých simulací mi vychází samotný rozdíl v nosnosti Falconu 9 FT RTLS menší než 1 tuna, tedy cca 8% (cca 13 tun na LEO 28° proti cca 12 tunám na LEO 51°). Protože ale podle všeho žádný Dragon (s nákladem pro ISS) nevážil při startu ani 10 tun (můj odhad z dostupných údajů), tak je podle mne ten rozdíl nepodstatný (u F9FT je pořád značná rezerva pro oba sklony drah a další možnosti navíc dává přistání prvního stupně na ASDS [nosnost na LEO 28° přes 15 tun] nebo dokonce jednorázová verze [nosnost na LEO 28° přes 20 tun]).
... dovolím si malou poznámku (částečně spekulativní):
Myslím, že kdysi se řešili vibrace nádrže 1.st Falconu. Pak se objevili nohy připojené k tělu rakety na více místech (každá noha je nyní připojena na 8 místech - 2 otočné čepy, 1 píst, 5 upínací body). Noha zřejmě slouží i jako externí vyztužení 1.st. a tedy i jednorázová verze rakety bude muset mít nohy, což sníží její nosnost ...
Ve svých simulacích počítám s tím, že suchá (inertní) hmotnost prvního stupně F9FT je vždy stejná (cca 28 tun) u všech profilů letu (takže počítám s nohama i u jednorázové verze).
P.S. pro alama: Čistý rozdíl příspěvků rychlosti z rotace Země mi vychází cca 125 m/s (na Cape Canaveral z rozdílu mezi startovacími azimuty 90° [na LEO 28°] a 43° [na LEO 51,6°]). Viz http://www.orbiterwiki.org/wiki/Launch_Azimuth
citace:
Myslím, že kdysi se řešili vibrace nádrže 1.st Falconu. Pak se objevili nohy připojené k tělu rakety na více místech (každá noha je nyní připojena na 8 místech - 2 otočné čepy, 1 píst, 5 upínací body). Noha zřejmě slouží i jako externí vyztužení 1.st. a tedy i jednorázová verze rakety bude muset mít nohy, což sníží její nosnost ...
neviem co to znamena "kdysi", ale F9 v1.1 letel niekolko misii aj bez noh. F9 FT letel tusim vsetky misie s nohami.
takže keby sa niekto v USA, rozhodol stavať komerčnú "post ISS", ten sklon by vadiť nemusel
dokonca by malo byť možné, vďaka tomu použiť pri tom, tú "ruskú kontinuálnu schému", že "post ISS" bude najprv pripojená k ISS, a odpojí sa od nej, až pred deorbitáciou "opotrebovaného hardvéru"
citace:
Myslím, že kdysi se řešili vibrace nádrže 1.st Falconu. Pak se objevili nohy připojené k tělu rakety na více místech (každá noha je nyní připojena na 8 místech - 2 otočné čepy, 1 píst, 5 upínací body). Noha zřejmě slouží i jako externí vyztužení 1.st. a tedy i jednorázová verze rakety bude muset mít nohy, což sníží její nosnost ...
neviem co to znamena "kdysi", ale F9 v1.1 letel niekolko misii aj bez noh. F9 FT letel tusim vsetky misie s nohami.
... to ano, ale F9 v1.1 nepoužíval plný výkon motorů a tedy měl nižší vibrace a zatížení trupu prvního stupně. Nevím, jaké je oficiální zdůvodnění, ale faktem je, že přechod na plný tah motorů se časově kryje se zavedení noh (a tedy vyztužením trupu).
Nevěděl jsem, jestli to nedat spíš na kosmický humor, ale podle https://spacexstats.com/missions/future nás letos čeká ještě 18 (slovy: osmnáct) startů v podání SpaceX.
Som si vsimol, ze na druhu polovicu roku 2017 je planovany start Falconu 9 s SpaceIL Lunar Lander v ramci Google's Lunar X-Prize. Zeby buduci vitaz? Predpokladam, ze sa bude jednat uz o raz pouzity stupen.
Při CRS-9 to vypadá na RTLS, protože v NASA MEDIA ADVISORY M11-16 (SpaceX CRS-9 Briefings and Events, z 12.7.2016) je mimo jiné napsáno, že "SpaceX also is planning to attempt to land its Falcon 9 first stage on land."