Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  225    226    227    228    229    230    231  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
18.7.2016 - 16:03 - 
inak je sranda sledovat ako rychlo sa pristavanie presunulo z kategorie senzacia do kategorie rutina. Dnes to mame zatial 7 rekcii viacmenej konstatujucich dalsi uspech. Po prvom uspesnom pristati to bolo asi aj 70 reakcii  
18.7.2016 - 17:02 - 
quote:
teraz uz len znovupouzit


@elonmusk před 8 hodinami
Out on LZ-1. We just completed the post-landing inspection and all systems look good. Ready to fly again.
 
18.7.2016 - 17:03 - 
quote:
inak je sranda sledovat ako rychlo sa pristavanie presunulo z kategorie senzacia do kategorie rutina. Dnes to mame zatial 7 rekcii viacmenej konstatujucich dalsi uspech. Po prvom uspesnom pristati to bolo asi aj 70 reakcii


No ono je to částečně i tím, že útok v NICE a zpackaný puč v Turecku samozřejmě připoutali pozornost světové veřejnosti.. tohle už sledují jen skalní nerdi. Veřejnost teď bude chrápat minimálně do prvního letu F9H. [Upraveno 18.7.2016 xChaos]
 
18.7.2016 - 17:09 - 
quote:
quote:
inak je sranda sledovat ako rychlo sa pristavanie presunulo z kategorie senzacia do kategorie rutina. Dnes to mame zatial 7 rekcii viacmenej konstatujucich dalsi uspech. Po prvom uspesnom pristati to bolo asi aj 70 reakcii


No ono je to částečně i tím, že útok v NICE a zpackaný puč v Turecku samozřejmě připoutali pozornost světové veřejnosti.. tohle už sledují jen skalní nerdi. Veřejnost teď bude chrápat minimálně do prvního letu F9H. [Upraveno 18.7.2016 xChaos]


Ja som mal na mysli toto forum
 
18.7.2016 - 18:55 - 
quote:


Ja som mal na mysli toto forum


to je predsa odkaz pre Elona, že my už toto považujeme za rutinu a chceme přidáno,,,, sem s FH a tým krakenom masrovským :-)
Samozrejme žartujem,,, to že sa s niečoho podobného stáva rutina je úžasné
 
19.7.2016 - 17:19 - 
inak je sranda sledovat ako rychlo sa pristavanie presunulo z kategorie senzacia do kategorie rutina. Dnes to mame zatial 7 rekcii viacmenej konstatujucich dalsi uspech. Po prvom uspesnom pristati to bolo asi aj 70 reakcii

Já jsem si dal budíka, abych se na to podíval v přímém přenosu, ale veškeré úsilí mě stálo v tu nepříčetnou hodinu neusnout. Takže když bylo po všem, namísto nějakých reakcí jsem to šel zase dospat.
 
19.7.2016 - 18:39 - 
quote:
inak je sranda sledovat ako rychlo sa pristavanie presunulo z kategorie senzacia do kategorie rutina. Dnes to mame zatial 7 rekcii viacmenej konstatujucich dalsi uspech. Po prvom uspesnom pristati to bolo asi aj 70 reakcii

Já jsem si dal budíka, abych se na to podíval v přímém přenosu, ale veškeré úsilí mě stálo v tu nepříčetnou hodinu neusnout. Takže když bylo po všem, namísto nějakých reakcí jsem to šel zase dospat.


ja som v tu nepricetnu hodinu kazdy den uz na odchode do prace bohuzial vsak v inkriminovany cas som neustal tlaky a musel som si odbehnut
 
19.7.2016 - 19:52 - 


ja som v tu nepricetnu hodinu kazdy den uz na odchode do prace bohuzial vsak v inkriminovany cas som neustal tlaky a musel som si odbehnut

tak nějak
 
19.7.2016 - 20:16 - 
....a a a já jsem taky byl ospalý protože bylo ráno a ráno je člověk ospalý protože se mu chce spát a startovalo se ráno takže jsem byl ospalý atd atd atd...
...anébrž - nemáte spíš nějaké další informace o proběhnuvším letu spíše technického rázu, než fejsbůkové tlachání o tom jak je ráno ráno?
 
19.7.2016 - 20:54 - 
nemáte spíš nějaké další informace o proběhnuvším letu spíše technického rázu

No, ani ne, všechno už bylo řečeno. Proběhlo to s dokonalostí houslového virtuosa, učebnicový start i přistání prvního stupně. Je to asi blbý, ale k podobnému průběhu se toho až tak moc napsat nedá (kromě oslavného óch, áách atd.), zato kdyby něco nevyšlo...
Ale to se, doufám, už nestane.
 
20.7.2016 - 18:00 - 
Osobně velmi netrpělivě vyhlížím let s recyklovaným stupněm a hlavně info o všech testech a úpravách, které se na stupni musí udělat.
Teprve pak bude možné konstatovat, zda má znovupoužitelnost smysl, či nikoli ... A to je otázka, která mě nyní nejvíc zajímá

quote:
quote:


Ja som mal na mysli toto forum


to je predsa odkaz pre Elona, že my už toto považujeme za rutinu a chceme přidáno,,,, sem s FH a tým krakenom masrovským :-)
Samozrejme žartujem,,, to že sa s niečoho podobného stáva rutina je úžasné
 
31.7.2016 - 18:10 - 
Mimochodem, netušíte někdo, co hodlá SpaceX dělat s použitými a vylovenými nákladními Dragony? 
31.7.2016 - 21:47 - 
quote:
Mimochodem, netušíte někdo, co hodlá SpaceX dělat s použitými a vylovenými nákladními Dragony?

Bude je znovu-používat. První taková má letět na misi CRS-12, nebo 13.
Některé kabiny rozmístí jako exponáty po svých základnách, v McGregor už jedna je.
 
01.8.2016 - 23:14 - 
Mimochodem, netušíte někdo, co hodlá SpaceX dělat s použitými a vylovenými nákladními Dragony?

Bude je znovu-používat. První taková má letět na misi CRS-12, nebo 13.

Díky za informaci, měl jsem za to, že podle smlouvy s NASA je SpaceX vázaná pro každý zásobovací let použít novou loď (?).
 
19.8.2016 - 00:31 - 
17.8. byl vytažen IDA2 z trunku Dragonu a 19.8. by měl být připojen ke stanici(modul Harmony)

http://blogs.nasa.gov/spacestation/2016/08/18/new-docking-adapter-in-position-for-spacewalk-friday-morning/

 
22.8.2016 - 10:36 - 
Konec okurkové sezóny?
http://www.nextbigfuture.com/2016/08/spacex-plans-to-use-lot-more-carbon.html
http://asia.nikkei.com/Business/Deals/Toray-carbon-fiber-to-carry-SpaceX-s-Mars-ambitions

When Aluminum is swapped out for carbon fiber typically 40% of the weight can be saved in airplanes and probably rockets.

(možná tohle je i náznak toho, jak se u budoucí BFR chtějí SpaceX dostat na ta konstrukční čísla, která vychází, aby to celé bylo možné? což by patřilo současně do toho vedlejší vlákna...)
 
22.8.2016 - 18:50 - 
quote:
Konec okurkové sezóny?



že by Falcon 9 2.0 byl z uhlíkových vláken? vytištěný samozřejmě celý na 3D tiskárně a k tomu raptory na metan...to bude hukot
 
22.8.2016 - 20:31 - 
quote:

že by Falcon 9 2.0 byl z uhlíkových vláken? vytištěný samozřejmě celý na 3D tiskárně a k tomu raptory na metan...to bude hukot


No já nevím. Ten tisk kompozitu, to jde? [Edited on 22.8.2016 Arccos]
 
23.8.2016 - 09:11 - 

... Ten tisk kompozitu, to jde? ...


pokial viem, kompozit sa odstrekuje, aby vlakna boli homogenne v celom priereze.
3D tlac by nemala byt problem z pohladu tlac plastu jak plastu, ale pri klasickom postupe by pevnost bola dosiahnuta len po vrstvach. V spojoch vrstiev by slo len o pevnost plastu.

...ale mozno nehovoria o klasickom postupe, alebo to maju inak osetrene...

... na druhej strane preniest do praxe vydobytky modernej doby rychlejsie ako dinosauri, to by mohla byt Muskova docasna vyhoda, len s tym, ze berie na seba rizika vyvoja...

zverejnili niekde, ako chcu dosahovat pevnost kompozitu v lepenej vrstve pri 3D tlaci?
 
25.8.2016 - 11:27 - 
Je třeba si ujasnit o jaký materál v tomto případě jde... Kompozit neznamená uhlík... A i kdyby o uhlík šlo, tak nevíme v jakém jestli jde o prášek, vlákna, s čím to bude kompozitní...
Nevíme nic, ale tady už se lítá
A 3D tisk a pevnost spojení vrstev - nesmíme to hodnotit optikou našich zkušeností s našimi reprapy na našich stolech...
 
25.8.2016 - 16:29 - 
3D tisk malých součástí z materiálu s uhlíkovými vlákny už funguje, i když je to zatím v začátcích, viz:
https://3dprintingindustry.com/news/impossible-objects-reveals-cbam-carbon-fiber-composite-3d-printing-67515/

Ohledně výroby velkých kryogenních nádrží z uhlíkových kompozitů strojními metodami a bez použití autoklávu, na tom už NASA udělala několik studií a reálný testovací HW o průměru 5,5 m.
Problémem je poréznost stěn u metody bez autoklávu, viz tato zpráva:
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20160000466.pdf

POkud bude u rozměrných dílů BFR/MCT použito uhlíkových kompozitů, metody bez vytvrzování v autoklávu jsou podle mně jedinou volbou, protože vakuovou pec o průměru 16 m a délce několika desítek metrů si nedovedu dost dobře představit. I když ...
 
25.8.2016 - 16:41 - 
Z uhlíku už tisknu i já, je s tím trochu ose* a vyžaduje je to následné dopracování, ale pevnost je výborná. Ale to je prostě tisk filament kde je namletý uhlík. ALe jsou i jiné možnosti, například tisk houbovité struktury, která se pak nasákne pryskyřicí a další.
Ta poráznost a pec - jsou to dvě věci. Zvýšení tepelné odolnosti a/nebo pevnosti výrobku "zapečením" a odstranění vzduchu podtlakem. Souvisí to spolu, ale lze i jedno bez druhého.
ROzhodně je to dobře že to zkouší..
 
25.8.2016 - 16:54 - 
quote:
Ta poráznost a pec - jsou to dvě věci.... Souvisí to spolu, ale lze i jedno bez druhého.

No, NASA to zkusila ve spolupráci s Boeingem, který má poměrně bohaté zkušenosti s kompozitními trupy dopravních letadel a u té 5,5 m kryo-nádrže jim to bez pece vyšlo porézní poměrně hodně - 4%.
Na druhou stranu, všemi testy jim to prošlo.
Jinak hmotnostní úspora proti hliníku cca 33%, což je dost.

Když ale zkoušeli navrhnout a vyrobit kabinu Orionu z uhlíkových kompozitů, úspora se nedostavila - moc složitý tvar s mnoha otvory a přechody, který si vyžádal složitou = težkou kompozitní konstrukci


F9/FH si z kompozitu představit dovedu celkem snadno a myslím, že by to hmotnostní úspory určitě přineslo.
 
25.8.2016 - 17:26 - 
Teď vařím z vody - jestli někdo dokáže časem na úrovni nutné pro kosmický průmysl spáchat 3D tisk v rozměrech, materiálech a přesnosti jak je třeba, tak si dovedu právě takovou kabinu vytištěnou představit. Z různých materiálů, včetně podpůrných, které se "vymyjí" nějakým sajrajtem.. Zatím je to nereálné, ale to byl kdysi tisk raketových motorů nebo lopatek turbín taky.
Ládínkova nafukovačka se už taky testuje... skoro no...
 
25.8.2016 - 19:20 - 
quote:
Teď vařím z vody ...

trochu si pozri suvislosti, kto na co odpoveda a trochu si pozri jak funguju kompozity...

1/ Vit a ja sme reagovali na Kamila, ze cely Falcon tlaceny z uhliku 3D...

Obaja sme sa zadivili.
Nie ze by som odmietal vsetko nove, ale prave naopak som sa snazil mozno dozvediet, ze ak sa deje nieco inak, ako obvyklo, tak ci je to pokrok, alebo haluz...

Tlac celej rakety 3D je pre mna dost prekvapiva idea, nakolko presne jak Mirek ponukol video, 3D tlac kompozitu je vyrazne anizotropna.
takze vlakna uhliku su v radialnom smere, kde je turbinka najviac namahana, zatial co v axialnom smere je "len" zlepena a teda uhlikove vlakna "nepomahaju"

Napriklad nadrz paliva vyzaduje izotropnejsie vlastnosti, preto ma zaujimalo, ci ide v obore o pokrok, alebo o haluz.
So SAV sme palivovu nadrz na kvapalny kyslik navrhovali prave z tohoto dovodu odstreknutu z kompozitu, pretoze v odstreknutom materialy su vlakna rozptylene a poskytuju izotropnejsie vlastnosti. zial nebol ziskany grant.

2/ ano, kompozit neznamena len uhlik, ale ak hovorime o pevnostnych konstrukciach, stale vychadzam z poznamky, "3D tlac celej rakety",
tak sa vlaknam v nejakej forme navyhnes. Mlety grafit ma uplne inu ulohu ako pevnostnu, zvlast v plaste.

3/ Gratulujem, ze tlacis z uhliku, ale namlety uhlik ma inu funkciu, ako zvysenie pevnosti v tahu.
Ale verim, ze to ma pevnost, no ono vsetko ma pevnost. takze ak u 3D tlace dokazes zadefinovat pevnost, idealne v MPa a vo vsetkych smeroch, potom mozme hovorit, kde sa to da pouzit...

4/ aj ja si viem predstavit F9/FH z kompozitu, i ked nie az tak lahko. Ale klasickou cestou ma letecke konstrukcie napriklad Boeing skutocne vymakane.
Pri kompozitoch by ma obzvlast zaujimala problematika kryonadrzi a sposob riesenia. Zaujimalo by ma najma spravanie spojiva vlakien kompozitu pri kryoteplotach.
Pohorel na tom napr. Venture Star.
Aj ked doba odvtedy pokrocila a technologie tiez. V kazdom pripade na 3D tlac to nevidim.

Alebo ze by doba pokrocila?



 
25.8.2016 - 20:13 - 
aha, má angličtina je mizerná, z článku se vytušil, že by chtěli dělat rakety z uhlíkových vláken. Ten 3D tisk jsem si vybásnil, netuším, jestli to tam je taky. Jestli jsem Vás svedl na falešnou stopu, tak se omlouvám. Ale říkal jsem si, že když tisknou Merliny, proč by nemohli celé rakety? 
25.8.2016 - 21:49 - 
Dragon připravený k odpojení a přistání

http://blogs.nasa.gov/spacestation/2016/08/25/dragon-packed-for-friday-morning-departure-and-splashdown/

 
26.8.2016 - 09:08 - 
Jestli počítám správně, tak v 11:45 začne reportáž a v 12:10 dojde k odpojení

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html#public
 
26.8.2016 - 12:33 - 
http://spaceflightnow.com/2016/08/26/spacex-9-return/

 
26.8.2016 - 17:19 - 
Deorbit kompletní, trunk odhozený. Přistání za cca 30 minut. 
<<  225    226    227    228    229    230    231  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.748553 vteřiny.