Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  35    36    37    38    39    40    41  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
04.2.2011 - 18:39 - 
quote:

niekde som to cital, je to sucastou specifikacie COTS


Ale řekl bych, že Musk se nezlobí, že mu po COTS zůstane flotila prakticky nových, jen jednou použitých Dragonů, které mu zaplatila NASA :-) já na internetu také docela těžím z dalšího použití už vyřazeného hardwaru, původně financovaného nějakým komerčním projektem...

ostatně historie letectví - ale třeba i lodní dopravy je plná následného dlouholetého komerčního využití přebytků z nějakého státem financovaného programu (letadla DC-3, Liberty ships...).
 
06.2.2011 - 04:45 - 
Radiovy system Falconu1/9/nakladniho Dragona.
Sice si to muzete precist v dokumentech spacex.com/Falcon9UsersGuide_2009.pdf a spacex.com/Falcon1UsersGuide.pdf , ale protoze vetsina z Vas "nehovi" vysilackam, tak zkusim sepsat i nejakou poznamku k F9/cargo Dragon.

Na spodku prvniho i druheho stupne u motoru jsou vsechny TX/RX anteny (UHF, L, S, C) udelany tak, ze pul dvojiteho dipolu je na spodni strane (vyzarovani k kolmo dolu k zemi) a pres hranu jde druha pulka dvojiteho dipolu (vyzarovani do boku), tak jak je to na strane 11. Mimo to, ze to vyzaruje dolu+do boku jsou vsechny ty anteny 2x po 180st po obvodu (tedy protilehle jsou vzdy dva antenni systemy). Je to z duvodu, aby pri otaceni rakety kolem sve osy nebyl ztracen signal a tez pri postupnem "pokladani" nosice na bok behem letu, byl zajisten signal tez. Ze zacatku se pouziva hlavne ta cast dipolu co miri primo k zemi (je na spodku motoroveho useku...na "zrcadle") a pozdeji po 3/4 minute kdy nosic je v uhlu cca 45st je hlavni signal z obou casti dipolu a posleze (kdyz je temer na boku) uz jen z bocnich casti diplolu.
Takze na "rohu" prvniho a druheho stupne jsou anteny pro 421.200MHz FSK (UHF) pro prijem "sebedestrukcniho" kodovaneho signalu (signal muze obsahovat autodestrukce jen prvniho stupne nebo jen druheho stupne nebo obou stupnu).
O kousek vedle po obvodu hrany rakety je antena pro vyskovy radar (TX 5765MHz (C) ... 400W PEP peak, RX 5690MHz (C)... jedna se o sled pulsu o cca 2000-3000 pulsu za sekundu). Samozrejme tyto radarove anteny jsou opet dve umistene protilehle.
Prvni stupen vysila telemetrii na 2221.5MHz (S) s vykonem 10W PA WFM (PCM) rychlosti 1.8Mbps, druhy stupen vysila telemetrii na 2213.5MHz (S) s vykonem 20A PA WFM (PCM) rychlosti 1.8Mbps. Obe anteny jsou opet na hrane protilehle.
Video (analogovy NTSC v televiznim rozliseni, je to mozno zachytit beznym analogovym sat tunerem s minimalnoi upravou nebo treba Icomem IC-R3) se vysila z prvniho stupne na 2273.5MHz (S) vykonem 5W PA a z druheho stupne na kmitoctu 2251.5MHz (S) vykonem 10W PA. Obe protilehle only TX anteny jsou opet na hrane spodni casti nosice.
Prijimaci anteny pro GPS (kanal L1, specialni povoleni US army pro objekt limitovani komercnim omezeni ...cca max 500km/h, max 18.5km vysky soucasne) jsou na kmitocet 1575.42MHz (L) modulace BPSK/DSSS pro 10Mbps downlink opet dve na hrane nosice.
Kazdy nosic ma navic zalozni telefonne-modemovy modul Iridium a obe anteny na kazdem z nosicu opet na hrane nosice ma anteny pro kmitocet 1610-1626.5MHz (L, vykon je 4W PA) s modulaci QPSK je prenosova modemova rychlost 2.4kbps.
V druhem stupni je navic prijimaci modul a anteny (obe 2, protilehle na rohu druheho nosice) pro povelovy prijimac telemetrie a ovladani rakety jako celku (tento jeden modul v druhem stupni ovlada i prvni stupen) na kmitoctu 2038.265MHz (S) s modulaci PSK rychlosti 2kbps.

Cargo Dragon ma TX kontrolni datovou linku (BPSK majak) na kmitoctu okolo 460MHz UHF (2kbps/40W PA do 8 minidipolku...2 tyto dipolky (1/4 lambda delky) jsou ve sparach mezi "dlazdicema" pro spojeni pri pristavani. Jelikoz je sirka kanalu jen 200Hz, tak je to mozno zachytit i na beznem SSB prijimaci. Je to brano jako posledni moznost zjistit co je s Dragonem kdyz TDRS+Iridium selze. Tento majak se zapina 60 minut pred startem a vypina se po pristani na mori/otevreni prulezu.
Dale ma tento Dragon 2ks planarek (20x20x2cm) pro S pasmo pro spojeni s TDRSS (5W PA) na kmitoctu 2030-2123MHz uplink/2219-2290MHz downlink. Kazde "rameno" tehle plochych anten ma V/H krokovy rotator po 0.2st (planarka ma narozdil od vykonejsi paraboly vyhodu, ze neni treba presne zamerovat bod ve vesmiru, ktery je 39000km daleko .... celou planetu pokryvaji 4 body, takze behem 90-minutoveho obehu se anteny zameruji postupne na 4 body s pretocenim "rotatoru" 1x za 2 minuty se dotoci anteny, dve anteny umoznuji bezesvy hanover). Prenosova rychlost pres TDRSS je uplink 120/480/680/940/1200kbps s latenci do Hustonu asi 3.8s, takze to umoznuje i zive video z paluby. Down link je 2.6Mbps. Vyklopeni tehle dvou planarek (meli by byt pod aerokrytem u prulezu) do vzdalenosti 80cm se deje az po minimalne 3 obletech a odhozeni aerokrytu, cili neni to hned.
Mimo to je funkcni modem-telefon Iridium L pasmo (modul umoznuje soucasne hovorit i modemovat rychlosti 2k4). Anteny pro Iridium jsou 4 na boku kapsle, vykon je 4W PA.
Takze Iridium komunikace je jak na nosicich (2x), tak i v kapsli Dragon. Maji dohodu o prednostnim vyuzivani priorit (P1 az P15...stejne jako u GSM/GPRS/EDGE/UMTS...cili P2 az P4 je pro servisaky nejvyssi priorita, P5-P8 pro VIP, P9-P12 pro bezne telefonisty, P13 pro predplacenky, P14-P15 pro data) a maji prioritu P3, pred startem LCC Iridium presmeruje hovory na vedlejsi saty, aby SpaceX bylo prioritni.
Komunikace na vsech 3 Iridium modemech zacina 20minut pred startem a na nosicich konci 2 minuty po oddeleni. V kapsli Dragon konci 10 minut po uspesnem napojeni pres TDRS.
Rekl bych, ze ucet za telefonat bude velky. Odhaduji, ze u kapsle to je 5h "hovor".
Iridium v kapsli se pouzije jeste jednou pri pristani, po zatahnuti anten TDRSS jede Dragon jen na Iridium s preruseni plazmy pri vstupu do atmosfery a asi v 60km je opet navazano spojeni az do pristani.
Toto bylo funkcni pri druhem letu.
Od tretiho letu by mel byt funkcni jeste navigacni radar na 3294/3300MHz pro pristavani ke stanici (nejen pro ISS).

Pro pilotovanej Dragon bude mit kabina 8 dipolku po obvodu, 1 dipol dole mezi "dlazdicema" a 1 dipol nahore pro EVA system v VHF pasmu.
Provozni kmitocty EVA jsou 121.750/130.167 FM MHz skafandr<>Dragon(kompatibilni s ISS, behem EVA vystupu jsou kosmonauti slyset na leteckem prehledaku na prutovou antenu behem preletu nad vama), na kmitoctu 121.750MHz FM je soucasne hlavni hlasova linka mezi Dragonem a zemi a ISS (tenhle kmitocet pouziva i Sojuz pri startu, je to dobre slyset na beznym FM prehledaku).
EVA datove kmitocty 247/231MHz (36kbps) skafandr<>Dragon.

Pro Dragon kterej poleti k Mesici je predpoklad pouziti duplexniho datoveho kanalu v S pasmu (minimalne 800kbps i pro komprimovane zive video).


Pro doplnujici info jeste Sojuz a Progress.
Oba umoznuji praci s TDRSS.
Mimo to maji jeste starej ruskej komunikacni system.
Sojuz: 121.750MHz FM pro hlasove spojeni se Zemi, jinym Sojuzem, ISS
166.0MHz AM telemetrie (postrani pasmo +/- 125kHz)
922.763 CW telegrafni telemetricky majak.

Progress: Pouziva ty same kmitocty, jen pro 121.750MHz pouziva datovou komunikaci TORU http://www.svengrahn.pp.se/trackind/TORU/Toru.html.
Vsechny 3 kmitocty je mozno zachytit na prehledovem prijimaci diky tomu, ze anteny na obou plavidlech jsou kolem dokola.

A pochopitelne Sojuz ma navic i telko system Lira (13/15GHz)...coz je obdoba Americkemu TDRSS. Proto mame zive video po startu z paluby Sojuzu a Cinske lodi Shenzhou (Cinane pouzivaji rusky telko system, jeste nemaji vybudovanej svuj GEO telko spojovaci system).
Narozdil od STS a pilotovanemu Dragonu umoznuje Lira spojit se hned po odhozeni aero krytu, ale jen TX (i kdyz jsou sektorove anteny "prikrcene", tak umoznuji vysilat), tudiz u Sojuzu muzeme sledovat zivej prenos z paluby v podstate od doby zapaleni motoru (posledni stupen ma analog tv vysilac PAL s 50W PA do 4 "sikmych" anten)....cili pozemni sada prijimacu behem startovaci drahy sleduje posledni stupen co vysila PAL a nad 120km to prebira Lira...stredisko se snazi vzdy o bezesve prepnuti zdroje TV signalu.

Uvidime s tim pilotovanym Dragonem, protoze jestli se podari Iridium NEXT, tak nebude treba dalsi "vahy" navic, protoze Iridium NEXT zvladne bezesvou komunikaci od zapaleni motoru az po Mesic (NEXT ma mit sadu sektorovych anten pro "vnejsi vesmir" ... pro blizkozemni vedecke druzice...ma napomoci TDRSS systemu, v podstate zprivatizovat NASA praci v oblasti TDRSS a DSN...melo by to prejit do privatnich rukou firmy Motorola).
Kdyz bych uvazoval dal do budoucna, tak bych se nedivil, kdyz by LCC Iridium nekolik NEXT druzic poslalo na vyssi obezne drahy Mesice (pokryje telko signalem celej povrch vcetne navigace....GPS).
Zajimave je, ze i kdyz je Dragon privatni zalezitost, tak vojaci firme SpaceX pouziti mili GPS prijimace (zachovane funkcne pri neomezene vyssce a rychlosti prijimace).
Kdyz bych zadal pro svuj HAM satelit to same v ramci letu Ariane ESA, tak by mi to Pentagon asi nepovolil....dalsi duvod, proc chceme aby uz bylo funkcni Galileo, protoze v legislative Galilea je povolene neomezeny prijem pro civilni druzice (za penize) a pro skolni a radioamaterske druzice dokonce zadarmo (neni treba platit za licenci).
 
06.2.2011 - 06:21 - 
Jeste jsem chtel k predchozimu doplnit jednu vec.
Pro Cubesaty/nanosaty v trunku Dragona (plati pro vsechny nosice kde je "vyhazovadlo" Cubesatu/nanosatu P-POD) plati, ze se maji bezet alespon telemetricke majaky na AKU behem startu...typicky MCU casovac aktivuje majakovy vysilac 10 minut pred startem (pripadne se aktivace VF majaku definuje dle ridiciho signalu ve vyhazovaci) tak, aby majak bezel uz behem startu s naslednym vyhozenim z trunku. Je to kvuli bezpecnosti, aby v pripade nehody kdy se druzice nerozchodi po opusteni vyhazovace, alespon bezel par dni majak, ktery by predaval informaci o stavu druzice.
Neni to primo narizeni, ale pri AMSAT toto durazne doporucuje.

Je vsak treba rici jeste jednu vec tykajici se radioveho provozu Dragonu a nosice F1/F9. Oba nosice + Dragon maji sve ochranne radiove pasmo v kterem nesmi nic vysilat, nesmi to byt zvlast na kolidujicim kmitoctu.
V obou PDF dokumentech je na tabulka maximalniho prozarovani v dBuV/na metr vzdalenosti...pro F9 je to tabulka na strane 38.
Je to Electric Field Limit pro nosic zvlast a pro pyload zvlast (i primo v nakladni kapsli Dragon....treba kdyz si nekdo chce vzit sebou notebook/PDA, tak jeho EMC se musi vejit do one tabulky pro kapsli).

Mimo to jde datovy signal do trunku z MCU co ridi start a je v poslednim stupni...ridi oba stupne, je pod dosedovym lemem pro Dragona. Tento datovy signal je TTL-CIO a je jich 6 (pro pripad, ze by trunk mel az 6 vyhazovacich mechanizmu). V podstate tam jde TTL napeti 5V/4A, ktere da "impuls" - signal ridici elektronice (MCU...PIC/Atmel) vyhazovace, ze bylo dosazeno orbity, pricemz startem je mysleno preruseni tohoto TTL signalu (napeti) = odpojeni posledniho stupne a odhozeni Dragonu s trunkem. V podstate se tam objevi napeti v okamziku vyhoreni nebo posledniho ukonceni re-zazehu (pro korekci drahy) a toto napeti zmizi v okamziku oddeleni Dragona s trunkem od posledniho stupne, prerusi se tim sbernice mezi Dragonem a poslednim stupnem...bezi po tom telemetrie do Dragonu, kterej do odesila pres Iridium na Zem. Jak se sbernice prerusi (oddelil se posledni stupen), tak zmizi toto SIO napeti pro odhazovace Cubesatu. V tom okamziku bezi casovac v elektronice odhazovace a po ubehnutem case zacne odhazovat Cubesaty dle planu tak, aby to nekolidovalo s odhozenim Cubesatů z dalsich odhazovacu (P-PODů). Informace o odhozeni Cubesatu, otevreni dvirek, otaceni sroubu u dna P-PODu (tim padem vytlaceni kostky ven) jde skrze elektroniku P-PODu do Dragona a na Zem v podobe souhrne telemetrie o Dragonu. Po vyprazdneni vsech P-PODu preda MCU P-PODu po sbernici info do MCU Dragonu, ze je vse vyhozeno a muze zacit manevrovat dle zadaneho programu letu Dragonu.
P-PAD ma 2x CANN9 konektor RS-485 pro komunikaci/napajeni (28V) MCU P-POD <> MCU Dragon. P-POD ma vnitrni prostor velky 10x10x34cm.

Je treba vedet, ze Cubesat je kostka 10x10x10cm/1kg, takze do P-PODu se vejdou 3 Cubesaty. Nanosat je velky 10x10x20 az 10x10x30cm, kombinovat Cubesat s Nanosate na jednom P-PODu nejde, takze bud 3x Cubesat nebo 1x Nanosat pro 1 P-POD. Ta druzice se slunecni plachtou NanoSail-D (http://events.eoportal.org/presentations/129/10001786.html) byl typ nanosat 10x10x32cm.
Mimochodem, US armada silne uvazuje o svych vojenskych Cubesatech pro naslednou "inspekci" a nafoceni navstivene druzice (predtim se mel objekt oskenovat X-radarem..vcetne toho Ceskeho v Brdech....viz osahani "uhybacich" ruskych hlavic v Plesecku) http://www.aprs.org/psat/WBB-01.ppt.






[Upraveno 06.2.2011 -=RYS=-]
 
06.2.2011 - 22:01 - 
http://astrobotic.net/media/releases/

Falconom9 na mesiac
 
07.2.2011 - 12:16 - 
quote:
http://astrobotic.net/media/releases/

Falconom9 na mesiac

Ten rover je ale ošklivý!
Mise jako stvořená pro vlada.
 
07.2.2011 - 12:35 - 
quote:
quote:
http://astrobotic.net/media/releases/

Falconom9 na mesiac

Ten rover je ale ošklivý!
Mise jako stvořená pro vlada.


uz teraz viem co vlado napise: je to americka firma (uz z toho titulu nedoveryhodna), ktora bola nastrcena NASA aby urobila akozefotky LM. Samozrejme vsetko v studiu... A kedze NASA takto kamufluje, je to dokaz toho, ze tam neboli...
 
07.2.2011 - 17:29 - 
quote:
uz teraz viem co vlado napise: je to americka firma (uz z toho titulu nedoveryhodna), ktora bola nastrcena NASA aby urobila akozefotky LM. Samozrejme vsetko v studiu... A kedze NASA takto kamufluje, je to dokaz toho, ze tam neboli...


Ja bych řek ,že to je v NASA, raketové urychlení vývoje. Po 40 letech zkoumání, zadala soukromé firmě zakázku , na výrobu předchůdce lunochodu.
 
07.2.2011 - 17:33 - 
quote:
quote:
uz teraz viem co vlado napise: je to americka firma (uz z toho titulu nedoveryhodna), ktora bola nastrcena NASA aby urobila akozefotky LM. Samozrejme vsetko v studiu... A kedze NASA takto kamufluje, je to dokaz toho, ze tam neboli...


Ja bych řek ,že to je v NASA, raketové urychlení vývoje. Po 40 letech zkoumání, zadala soukromé firmě zakázku , na výrobu předchůdce lunochodu.


NASA nic nezadala, googlelunar X prize nema s NASA nic spolocne. NASA sa len chysta odkupit nejake data.
 
07.2.2011 - 18:08 - 

quote:

NASA nic nezadala, googlelunar X prize nema s NASA nic spolocne. NASA sa len chysta odkupit nejaře data.



Máš pravdu. Musí odkoupit kompromitující materiál
 
07.2.2011 - 18:33 - 
quote:

quote:

NASA nic nezadala, googlelunar X prize nema s NASA nic spolocne. NASA sa len chysta odkupit nejaře data.



Máš pravdu. Musí odkoupit kompromitující materiál


vysielany do celeho sveta...
 
08.2.2011 - 12:20 - 
A vlastne ano.
Jelikoz je znam dopredu downlik kmitocet na 2231MHz, tak neni problem vzit SSB skener a pripojit ho k domaci DVB-S parabole a naladit kmitocet a samozrejme predzesilovac a v PC spustenej soft Spectrum Lab. A pak neni problem to sledovat nazivo.
A nejen to, uz ted US radioklub ARRL "zada" o misto na pristavaci platforme kam by radi umistili HAM SSB crosband prevadec.
Dve plosne anteny vedle sjezdoveho mustku vcetne napajecich fotovoltaickych panelu se tam vejde a nebude to vazit vic nez 1kg. Kdyz by tam pridali VGA kameru s mobilu, tak pres automaticke SSTV jako na ISS se muzou odesilat obrazky...jeden za 2 minuty.
Uvidime jak se jim bude darit, kazdopadne uplink 1.3GHz/dowlink 2.3GHz se da koupit. Pokud vyresej vytapeni, tak by zivotnost mohla byt 20 let, pak bych si transvertor pro Mesic hned koupil.
 
08.2.2011 - 13:01 - 
quote:
A vlastne ano.
Jelikoz je znam dopredu downlik kmitocet na 2231MHz, tak neni problem vzit SSB skener a pripojit ho k domaci DVB-S parabole a naladit kmitocet a samozrejme predzesilovac a v PC spustenej soft Spectrum Lab. A pak neni problem to sledovat nazivo.
A nejen to, uz ted US radioklub ARRL "zada" o misto na pristavaci platforme kam by radi umistili HAM SSB crosband prevadec.
Dve plosne anteny vedle sjezdoveho mustku vcetne napajecich fotovoltaickych panelu se tam vejde a nebude to vazit vic nez 1kg. Kdyz by tam pridali VGA kameru s mobilu, tak pres automaticke SSTV jako na ISS se muzou odesilat obrazky...jeden za 2 minuty.
Uvidime jak se jim bude darit, kazdopadne uplink 1.3GHz/dowlink 2.3GHz se da koupit. Pokud vyresej vytapeni, tak by zivotnost mohla byt 20 let, pak bych si transvertor pro Mesic hned koupil.



ked na tych fotkach nebude nic, je to dokaz. Ked tam bude LM, znamena to ze radioamateri vratane RYSa su podplateni NASA, teda je to tiez dokaz
 
08.2.2011 - 13:58 - 
quote:
quote:
A vlastne ano.
Jelikoz je znam dopredu downlik kmitocet na 2231MHz, tak neni problem vzit SSB skener a pripojit ho k domaci DVB-S parabole a naladit kmitocet a samozrejme predzesilovac a v PC spustenej soft Spectrum Lab. A pak neni problem to sledovat nazivo.
A nejen to, uz ted US radioklub ARRL "zada" o misto na pristavaci platforme kam by radi umistili HAM SSB crosband prevadec.
Dve plosne anteny vedle sjezdoveho mustku vcetne napajecich fotovoltaickych panelu se tam vejde a nebude to vazit vic nez 1kg. Kdyz by tam pridali VGA kameru s mobilu, tak pres automaticke SSTV jako na ISS se muzou odesilat obrazky...jeden za 2 minuty.
Uvidime jak se jim bude darit, kazdopadne uplink 1.3GHz/dowlink 2.3GHz se da koupit. Pokud vyresej vytapeni, tak by zivotnost mohla byt 20 let, pak bych si transvertor pro Mesic hned koupil.



ked na tych fotkach nebude nic, je to dokaz. Ked tam bude LM, znamena to ze radioamateri vratane RYSa su podplateni NASA, teda je to tiez dokaz



LOL...mega LOL.
Ja invalida.... Kalousek me chce systemove zabit...snizi mi penize pod hranici preziti.
A najednou dostanu penize od US ?
Sem s nima, dost by to pomohlo))

A jen mimochodem.... ten vysilac v S pasmu z vozitka nebude na svem kmitoctu, ale o par kHz vedle dle Doplera...takze to bude dukaz, ze to vysila z Mesice.... Dopler nelze simulovat...staci aby se dva HAMove z protilehlejch mist Zeme domluvili na presnem prijimu signalu a kmitoctovej rozdil (kazdej to prijme na jinem kmitoctu) je potvrzenim, ze je to na povrchu.

Nebo by mohli alespon na pristavaci rampu dat plosnou antenu pro 23cm (1.3GHz) a spolu s PAL kamerou tam dat DVB-S vysilac 50W a pak by lidem na Zemi stacil obyc digi sat prijimac se ziskovou Yaginou pro prijem ziveho TV PAL MPEG vysilani.

To vozitko by mohlo vydrzet 2-5 let, ale bude to chtit vyhrejvat fotopanely a elektroniku po dobu Lunarni noci. Normalne se to i u Lunochodu resilo Plutoniovyma tabletama. Ono by stacilo nastrihat 40cm palivove vyhorele tyce z Temelina, ma 90st...s tim by teplo udrzeli. Uvidime jak chteji vyresit ohrejvani fotovoltaickych clanku. Elektronika tak ohrivana nemusi byt... umi makat i v chladu, ale AKU ohrivat musej stejne jako fotoclanky.

 
08.2.2011 - 14:56 - 
co sem pletiete nejakeho toplera? nas pravdyznalych neobalamutite, my si skontrolujeme ci budu na fotkach hviezdy a rovnobezne tiene a hned budeme vediet ze klamete  
08.2.2011 - 22:33 - 
Mám pocit že budem brzo potřebovat Chocholouška , tedy pokud ho Heger nebo Kalousek utahovaním opasků nezlikvidoval, nebo se nepřidal k výzvě lekařu k odchodu.  
10.2.2011 - 19:55 - 
Nechápu, proč chce nyní NASA platit Evropě za vývoj dalšího nosiče - prý velmi levného. To bude konkurence Falconu - a je to vůbec pravda ?

http://ekonomika.ihned.cz/c1-49972070-evropane-nabizeji-rakety-pro-nasa
 
10.2.2011 - 21:35 - 
Toto téma o raketě "Liberty" jsme lehce nakousli v tematu "Ares I , Ares V" v minulých dnech. 
31.3.2011 - 17:37 - 
Viděli jste někde vydeo z přistání kapsle dragon od moře? Ve videích SpaceX jsou jen poslepované fotky. Proč ho nezveřejnili, když jinak ukazují docela hodně věcí? 
05.4.2011 - 21:19 - 
Není třeba dát dnešní tiskovku od souvislosti se zítřejším vyhlášením tendru nasa jak o tom píše Tomáš Přibyl? Cituji: Zítra má NASA oznámit udělení nejméně kontraktů v hodnotě cca 270 mil. dolarů nejméně na čtyři projekty, které by měly tvořit základ budoucích komerčních letů amerických astronautů do vesmíru. Jde o druhé kolo klání CCDev (Commercial Crew Development). Viz Jeho dnešní blog. 
05.4.2011 - 21:47 - 
Myslíte, že NASA zmení zo dňa na deň názor na základe jednej tlačovky ? Podľa mňa sú už na 2. kolo šťastlivci dávno vybraní. 
05.4.2011 - 21:55 - 
Určo už v zakulisí dávno přoběhla nějaká lobystická akce typu "karlovarská losovačka" a ted to jen oficialně oparafují že zakazku dostanou staří na systém přisátí paraziti.

Na druhou stranu bude zajímavý vyvoj v kongresu a hlavně ve společnosti jestli jim taková akce projde, nebo budou přitlačeni ke zdi, a budou donucení k jeji alespon kosmetické změně..
 
05.4.2011 - 22:08 - 
quote:
Určo už v zakulisí dávno přoběhla nějaká lobystická akce typu "karlovarská losovačka" a ted to jen oficialně oparafují že zakazku dostanou staří na systém přisátí paraziti.


to naozaj nepripustíte možnosť, že by chcel Musk vyvíjať FH, bez ohľadu na to, či na financovanie nabalácha nasa, alebo nie?
jednoducho ako komerčný nosič..
že si zistil, aké družice chce napríklad ad astra posielať v blízkej budúcnosti na gto, a podľa toho sa rozhodol, že je čas ponúknuť čosi silnejšie
 
05.4.2011 - 22:11 - 
1 bn. dolarov rocne od DoD pre ULA len za udrziavanie kapacit (aj ked nic nevypustaju) vs. 100 mil. za start 50t nosica. Matematika je jasna, ale logika a politika idu malokedy dokopy. V case setrenia a stupajucich cien vsetkeho by ale snad aj politici mohli trochu rozmyslat... 
05.4.2011 - 23:00 - 
http://science.slashdot.org/story/11/04/05/1619206/Worlds-Most-Powerful-Rocket-Ready-In-2012-SpaceX-Says
http://www.foxnews.com/scitech/2011/04/05/powerful-rocket-world-ready-2012-spacex-says/

njn, tak já jsem od SpaceX očekával hodně... ale zdvojnásobení ohlášené nostnosti vyrazilo dech i mě.
 
05.4.2011 - 23:32 - 
quote:
njn, tak já jsem od SpaceX očekával hodně... ale zdvojnásobení ohlášené nostnosti vyrazilo dech i mě.


mne ani moc nie..
teda nadchlo ma to, ale keďže som sa za to v duchu po celý čas takpovediac modlil, a súčasne si vravel, radšej v to ani nedúfaj
miesto "vyrazenia dychu", som bo "príjemne prekvapený"

pre pilotvaný program, totiž treba použiť najsilnejší možný nosič, ktorý je zároveň komerčne použiteľný.. a mal som odhad, že to bude niekde okolo 50 ton

a netvrďte mi, že by sa na niečo takéto Musk dával, keby nemal nijakú vyhliadku, na nejaký komerčný náklad, vhodný pre FH..
čo to asi tak bude? čo to tam "pečú"? a "kto"?
...........................................
napadlo vôbec niekoho, na tej tlačovke, Muskovi položiť otázku, či už má vyhliadku na nejaký komerčný náklad (teda nie od vlády) pre takýto ťažký nosič? [Upraveno 05.4.2011 alamo]
ale myslím si že ak áno, Musk by na to musel odpovedať "prepáčte to je dôverné firemné tajomstvo, musíme chrániť záujmy našich obchodných partnerov.." [Upraveno 05.4.2011 alamo]
 
05.4.2011 - 23:52 - 
quote:
njn, tak já jsem od SpaceX očekával hodně... ale zdvojnásobení ohlášené nostnosti vyrazilo dech i mě.


A co teprve až tam narve další dva boostery

PS: nechystá se SpaceX vydat nějaký veřejně obchodovatelný akcie?
 
06.4.2011 - 00:51 - 
"a netvrďte mi, že by sa na niečo takéto Musk dával, keby nemal nijakú vyhliadku, na nejaký komerčný náklad, vhodný pre FH..
čo to asi tak bude? čo to tam "pečú"? a "kto"?"

doteraz najťažším komerčným satelitom, vyneseným na gto, je TerreStar-1 (v roku 2009) realizátor Space systems Loral , má to vraj zapísané v Guinessovej knihe rekordov
takmer 7 tonové "monštrum", vybavené anténou s priemerom 18 metrov

http://en.wikipedia.org/wiki/TerreStar-1
http://terrestar.web9.hubspot.com/technology-solutions/technology-overview/
v severnej amerike umožňuje rovnako ako iridium, spojenie priamo "do mobilu"


hm..
povedal by som, že niekto chystá určitú "expanziu"
a predpoklady, o tom že satelity na gto, budú čoraz ľahšie, sa nenaplnia [Upraveno 06.4.2011 alamo] [Upraveno 06.4.2011 alamo] [Upraveno 06.4.2011 alamo]
 
07.4.2011 - 08:58 - 
musim sa smiat, jak su niektori ludia pesimisti az do horkeho konca

Falcony su vehementne prehlasovane za nespolahlive nosice (pretoze su nove...), pritom devina ma zatial 100% spolahlivost a letela na prvy pokus. Ziadny iny "spolahlivy" nosic to nedokazal, a ak si niekto mysli ze Delta alebo Atlas nemoze spadnut, tak je skor ideologicky zatazeny. Nevraviac o tom ze Merlin bol testovany dost drasticky (skrutka vhodena do cerpadla), a novy Merlin-1D ma mat menej casti, ergo mal by byt este spolahlivejsi.

Ohladom "komercnych rieseni co sa lahko pretazia" - Falcony su riesene ako human-rated, co okrem ineho znamena trojnasobne zalohovanie a 40% predimenzovanie. Toto nie je made in china. Niektorych ludi vazne nepresvedci ani realny harware na orbite, stale sa mudu modlit k powerpointovym "osvedcenym" konstrukciam.

Mame moznost sledovat startujuce inovacie v kozmonautike (o co sme sa tu nedavno spolocne modlili) a napriek tomu stale vidiet preferencie starych predrazenych rieseni, ktore su vraj bezpecnejsie (nie su!). Podla mna najnebezpecnejsie je platit pol miliardy za start a dalsiu miliardu rocne za "udrziavanie kapacit", pretoze to je prahsprosty tunelarsky monopolizmus, ktory dusi akykolvek vyvoj, a tymto sposobom sme sa dopracovali od mesacnych misii po neschopnost dostat sa na orbit.

 
07.4.2011 - 09:11 - 
Human rated dela prave i statistika uspesnosti startu, coz zatim rozhodne nema ..
Dale snizeni ceny je trosku osemetna zalezitost, uvidi se, az pojede v realnem provozu a bude muset udelat cely system vyroby i s kontrolami apod .. pak se uvidi, o kolik snizi cenu a jak vlastne bude komercne uspesny ...

V.

quote:
musim sa smiat, jak su niektori ludia pesimisti az do horkeho konca

Falcony su riesene ako human-rated, co okrem ineho znamena trojnasobne zalohovanie a 40% predimenzovanie. Toto nie je made in china. Niektorych ludi vazne nepresvedci ani realny harware na orbite, stale sa mudu modlit k powerpointovym "osvedcenym" konstrukciam.


 
07.4.2011 - 09:16 - 
quote:
Human rated dela prave i statistika uspesnosti startu, coz zatim rozhodne nema ..



tak to bol prvy raketoplan, a vlastne aj prve saturny na tom dost spatne... statistika startov ziadna, a napriek tomu po nich chceli aby boli human rated...

Na human-rating ma NASA sadu pravidiel a poziadaviek, ktore musi nosic splnat. Falcony splnaju vsetky. Shuttle nie.
 
<<  35    36    37    38    39    40    41  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.430968 vteřiny.