Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  37    38    39    40    41    42    43  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
08.4.2011 - 16:36 - 
ved preto som hovoril o jednoduchych raketach s pretlakovou dodavkou...  
08.4.2011 - 16:47 - 
Tým ti vypadne len turbočerpadlo, ale stále musíš vyriešiť spaľovaciu komoru, trysku, tesnosť tenkostenných tlakovaných nádrží, potrubia, ventily...
Pritom beriem do úvahy aj fakt, že na Mesiaci sa dá lietať z výrazne horším konštrukčným číslom než na Zemi.
Ja netvrdím, že sa to urobiť nedá, ale pochybujem, že sa to podarí dosiahnuť v rozumne dohľadnej dobe. Technológia 3D tlačiarní má pred sebou ešte veľmi dlhý vývoj, kým sa stane použiteľnou na takéto účely, ktoré i dnes stále predstavujú špičku technologických schopností našej techniky.
[Upraveno 08.4.2011 Alchymista]
 
08.4.2011 - 17:43 - 
quote:
Tým ti vypadne len turbočerpadlo, ale stále musíš vyriešiť spaľovaciu komoru, trysku, tesnosť tenkostenných tlakovaných nádrží, potrubia, ventily...
Pritom beriem do úvahy aj fakt, že na Mesiaci sa dá lietať z výrazne horším konštrukčným číslom než na Zemi.
Ja netvrdím, že sa to urobiť nedá, ale pochybujem, že sa to podarí dosiahnuť v rozumne dohľadnej dobe. Technológia 3D tlačiarní má pred sebou ešte veľmi dlhý vývoj, kým sa stane použiteľnou na takéto účely, ktoré i dnes stále predstavujú špičku technologických schopností našej techniky.



To je dane napriklad krystalickou mrizkou. V soucasnosti 3D plottery delaji vicemene amorfni (nekrystalizovane) materialy. Jsou pokusy, jak vyresit krystalizaci, ale zatim to znamena, ze i v nejlepsim pripade bude dany vyrobek bude trpet velkym mnozstvim poruch (ve slova smyslu krystalickych).
Dalsi, vcelku podstatny detail. Prestoze 3D plottery umoznuji rozumnou finalizaci vyrobku pro lidske oko, bude problem dosahnout presnosti potrebne u specialnich vyrobku a rotacnich soucasti. Zaroven zapomente na jakekoliv finisovani (lapovani, zihani, kaleni, nitridaci), protoze bud to ten obrobek neda po strance roztaznosti a hmotnosti (deformuje se), nebo je pri dane presnosti vyroby tato povrchova uprava zbytecna.
Nekdy v budoucnu to bude urcite zajimave ... predstavte si moznost tisknout mikrocipy (i kdyz, ta uz tu castecne je).
 
09.4.2011 - 20:29 - 
okej, spat k FH
jeden z vedlajsich efektov cross-feedu je ten, ze boostre vyhoria ovela skor ako standartny prvy stupen. Oddelia sa teda pri ovela mensej rychlosti a v mensej vyske. Co dava celkom slusnu sancu na zachranu (bez akychkolvek uprav) a teda aj dalsi rapidny pokles ceny.
A ak by sa podarilo (pri lahsich nakladoch) nechat trochu paliva v centralnom stupni, ten by sa mohol po oddeleni otocit a restartovat (Merlin restartovatelny za letu uz dnes pohana druhy stupen). Zbrzdeny centralny stupen padne do atlantiku a vuala, vyhadzujeme len druhe stupne (zatial)
 
09.4.2011 - 21:07 - 
quote:
...okej,Zbrzdeny centralny stupen padne do atlantiku a vuala, vyhadzujeme len druhe stupne (zatial)
Osobně si myslím, že se Musk bude snažit řízeně přistát s každám stupněm - 100% znovupoužitelnost nosiče.
Podle mého by bylo možné s každým (poloprázdným) stupněm přistát stejně, jak to plánuje s Dragonem v rámci CCDEV.
Pak jen kontrola stavu, případně výměna optřebených součástí, natankovat a letíme znova.

čas od 4:32
http://spacex.com/multimedia/videos.php?id=58
 
10.4.2011 - 12:58 - 
quote:
quote:
...okej,Zbrzdeny centralny stupen padne do atlantiku a vuala, vyhadzujeme len druhe stupne (zatial)
Osobně si myslím, že se Musk bude snažit řízeně přistát s každám stupněm - 100% znovupoužitelnost nosiče.
Podle mého by bylo možné s každým (poloprázdným) stupněm přistát stejně, jak to plánuje s Dragonem v rámci CCDEV.
Pak jen kontrola stavu, případně výměna optřebených součástí, natankovat a letíme znova.

čas od 4:32
http://spacex.com/multimedia/videos.php?id=58


no to je jasne ze bude chciet riadene pristavat, ale rozumny inzinier ide krok po kroku. Najprv treba stupne dostat na povrch v relativne "znovupouzitelnom" stave. Ked sa to podari, mozu sa pridat nejake pristavacie motory, kridla alebo nieco ine.
 
10.4.2011 - 20:55 - 
quote:
V Trunku moze byt este nainstalovany motor z druheho stupna F1 na navratovy manever.


Já doufám, že to není úplný nesmysl, když to šířím - hledal jsem to, ale v datasheetech jsem přesné rozměry ani hmotnost nenašel. Faktem je, že průměr odpovídá zcela určitě, ale jak je to s délkou a hmotností, to si jistý nejsem (zase by šlo asi postavit "zkrácený" první stupeň). Horší problém vidím se skladovatelností kapalného kyslíku - pro dlouhodobé expedice bych čekal, že spíš přidají do trunku třeba dodatečné přídavné nádrže pro Draco trustery (jejichž tah pro manévrování bohatě stačí - jde jen o zásobu paliva).

S tím 2.stupněm F1 jsem to myslel spíš jako rychlé jednoduché řešení při odletu od země - kdyby 2.stupeň F9/F9 heavy sám o sobě nestačil.

Taky mi napadlo, že by se ta Bigelow obytná bublina dala klidně naložit do trunku složená, a použít jako habitat i během jediného startu.

Ale hlavně těch 53 tun na LEO je najednou strašně moc - to si je možné klidně představit prodloužený/rozšířený 2.stupeň, prodloužený/rozšířený trunk Dragonu, a celkově poměrně velkou expedici... mj. to znamená více jak 10t k Marsu při jediném startu, to je ale čirou náhodou cca tolik, kolik bude vážit plně naložený Dragon směřující k ISS... z toho je 6t užitečného zatížení, ale pokud by mise byla pilotovaná a trojmístná a nesměřovala k ISS... tak jak dlouho jsou vlastně 3 lidi schopní žít se 6t zásob na palubě ? (nápověda: na ISS dopravuje každý start Progresu jen asi 2t zásob...)
 
10.4.2011 - 20:58 - 
len pre doplnenie: niekde na nete som videl ze trunk sa dodava v roznych dlzkach, podla poziadaviek misie

druhy stupen F1 pouziva hypergolicke latky, takze skladovatelnost nie je problem
 
10.4.2011 - 21:46 - 
Na nasaspaceflight som nasiel poznamky zo sympozia Space Access'11, kde sa zucastnila aj Gwynne Shotwell, prezidentka SpaceX. Prikladam v anglictine:

Lucky to be president of the coolest company she knows of.

Falcon 1 program is inactive until at least early next year.

FH core almost (but not quite) full when boosters separate.

NASA wants a fresh Dragons for CRS (because of costing uncertainties), so DragonLab will all be reflights.

Insurance rates 7-8% by Flight 6.

Production rate of 12 F9s by 2013.

Sep events largest cause of failure for LVs. F9 factor of safety 1.4 (vs 1.25 for EELV).

Might have redundant engines on second stage in future!

Dragon on ship's deck within 2 hours of landing.

Abort system core of CCDEV2 proposal. People up within 3 years of starting on abort system.

Elon driving for reusability; continuing work on both first and second stage recovery.

Merlin 1D on test stand now. Still really want to build a F-1 class engine.

"We haze our lobbyists." Four new lobbyists.

1D meant to be easier to mass-produce.

Had to pay full price for her Tesla.

Trying to get to ISS on next flight, but could still have COTS3.

FH: C3=3 km2/s2 -> 12 tonnes, C3=90 km2/s2 -> 3 tonnes. Still optimizing trajectories for FH.

Lots of little customers for DragonLab, rather than few big (heading cats); first in 2013.

Really happy to launch Orbital Starbuses; rest of relationship "complex".

Did look at Falcon 1e Heavy to chase Minotaur IV; trading with manifesting on F9. Orbcomm moved 1e payloads to F9, and that put 1e on hold.

Falcon 5 is hard to control; not worth it.

5.2 meter faring on FH. Bunch of little payloads on first FH flight.

Plan is crossfeed on FH from start.

Few (very few) people still working on Raptor.

Development of abort engine long pole for crew. Still in trade whether to use parachutes nominally for propulsive landing.

Interested in electric propulsion.

10-15 years until first Mars mission.

...

On the fresh Dragons point, was apparently the case that they had no idea what it would cost to refurb them when the CRS contracts were written, so NASA just specified new ones to allow for fixed contracts. The recovered Dragon is actually in better shape than they predicted, so the spacecraft costs for DragonLab are going to be pretty low.


a este pikoska

Paul Breed on Unreasonable Rocket

...
3D printing rocket nozzles in stainless steel. Plastic in process filled cooling channels -> use multiple pieces, but welding destroys stainless coating. So, direct metal sintering: more expensive, but works much better.
 
10.4.2011 - 22:03 - 
mohl by nám to nějak slušný angličtinař přelouskat a hodit zde v CZ/SK 
10.4.2011 - 23:29 - 
quote:
mohl by nám to nějak slušný angličtinař přelouskat a hodit zde v CZ/SK


Poznámky k překladu: Jsou to fakt poznámky, takže může být problém porozumět tomu bez kontextu a mohlo to způsobit, že jsem si něco vyložil jinak, než to zapisující myslí zapisující.
-----------


Je štěstí být presidentem té společnosti, která z těch, co ona zná, nejvíc letí.
Program Falcon 1 je neaktivní přinejmenším do počátku příštího roku.

Když se booster oddělí, jádro FH je téměř (ne však zcela) plné.

NASA chce čerstvé Dragony pro CRS (kvůli nákladovým nejistotám), takže celý DragonLab bude znovu v letu.

Pojistné sazby do Letu 6 budou 7-8%.

Výrobní tempo 12 F9 do roku 2013.

Zářijové události největší příčinou selhání u LV. Bezpečnostní součinitel u F9 je 1,4 (versus 1,25 u EELV).

V budoucnu by na druhém stupni mohly být redundantní motory.

Dragon na palubě lodi do 2 hodin po přistání.

Návrh pro jádro systému zrušení letu CCDEV2. Lidé nahoře do 3 let po startu systému zrušení.

Elon směřuje ke znuvupoužitelnosti, pokračování prací jak na záchraně prvního tak druhého stupně.

Merlin 1D teď na testovací pozici. Pořád opravdu chce postavit motor třídy F-1.

„Naháníme své lobbyisty.“ Čtyři noví lobbyisté.

1D znamenala nejsnadnější masovou produkci.

Muset platit plnou cenu za její Tesla.

Zkoušení dostat se na ISS v příštím letu, ale mohl by ještě mít COTS3.

FH: C3=3 km2/s2 -> 12 tun, C3=90 km2/s2 -> 3 tuny. Ještě optimalizuje trajektorie pro FH.

Spousta malých zákazníků pro DragonLab, spíše než pár velkých (vůdčí kočky); první v roce 2013.

Opravdu šťastný z vypuštění Orbital Starbusů; zbytek vztahů „složitý“.

Koukal na Falcon 1e Heavy, aby honil Minotaur IV; obchodování s předvedením na F9. Orbcomm přešel na 1e náklady pro F9 a to 1e přerušuje.

Falcon 5 se těžko kontroluje; nestojí za to.

Na FH 5,2 metrů daleko. Balík malých nákladů na prvním letu FH.

Plánuje se příčnost od startu FH.

Málo (velmi málo) lidí ještě pracuje na Raptoru.

Vývoj motoru systému zrušení u dlouhé tyče pro posádku. Pořád ve zvažování, zda použít padáky pro nominálně reaktivní přistání.

Zajímal o elektrický pohon.

10-15 let do první mise na Mars.

...

U čerstvé záležitosti Dragonů byl zjevně ten problém, že neměli ponětí, co by mohla stát jejich renovace, když psali kontrakt, takže NASA už specifikovala nový, aby umožnila pevné kontrakty. Renovovaný Dragon je ve skutečnosti v lepším stavu, než předpovídali, náklady na kosmickou loď u DragonLabu budou dost nízké.

 

____________________
Áda
 
10.4.2011 - 23:54 - 
zopar oprav:

NASA chce nové Dragony pro CRS (kvůli neistým nákladom na znovupoužitelnost), takže DragonLab bude znovupoužívať olietané dragony.

Oddelenie stupňov největší příčinou selhání u LV. Bezpečnostní součinitel u F9 je 1,4 (versus 1,25 u EELV).

Hotové jadro záchranného systému pre CCDEV2. Lidé poletia do 3 let po startu prací na záchranném systému.

1D navrhnutý pre čo najlahšiu masovou produkci.

Na FH 5,2 metrů priemer krytu. Balík malých nákladů na prvním letu FH.

Plánuje se cross-feed od prvého startu FH.

U Dragonů byl zjevně ten problém, že neměli ponětí, co by mohlo stát jejich znovupoužití, když psali kontrakt COTS, takže NASA požadovala nový Dragon na každý let, aby umožnila pevné sumy kontraktov. Použitý Dragon je ve skutečnosti v lepším stavu, než předpovídali, náklady na kosmickou loď u DragonLabu budou dost nízké.
 
12.4.2011 - 02:42 - 
quote:


Hlavním problémem, proč nejde jednoduše poslat lidi alespoň na průletovou misi kolem Marsu, dnes není hmotnost zásob a paliva, které by se muselo vynést na nízkou oběžnou dráhu (a zvláště s Falconem 9 toto problém nebude). Problém je, že nevíme, jaké budou reálné účinky kosické radiace (a hlavně erupcí na Slunci) během dvouletého pobytu lidí v otevřeném kosmu: nejdéle tam kosmonauti zatím byli max. asi tak týden, a min. během první fáze návratu na Měsíc to nebude o moc lepší.



A proto se na reseni tohoto problemu musi makat.
Zatim nejspolehlivejsi se jevi Bigeluv nafukovaci habitat, kde jedna z vrstev je pro cistou vodu a druha vrstva pro odpadni vodu (extrementy atd.). Voda dokaze zadrzet zareni.

Druhou moznosti o neco slozitejsi je vytvorit pulsni OFDM VF generator pro kmitocty 20kHz-1.2MHz (byl to jeden experiment na ISS) s magnetickejma (MiniWhip) antenama okolo plaste lodi.
S vykonem 5kW ERP vznika umela magnetosfera jako na Zemi. MEla by ochranit posadku, pravda...rusila by pristroje a komunikaci, proto by se pravdepodobne zapinala jen pri predpovedi erupci na Slunci...tudiz by to nebezelo nonstop.

A asi idealni je kombinace obeho.

Pred lety jsem taky experimentoval, jestli jde "vysilat" jen na feritku (pouzil jsem 3x dvouotvorove jadro pro transformator k TV antene z 300Ohmu dvoulinky na 75Ohmu koaxialu). Pri 30 Wattech mi to topilo, ale spojeni po Evrope chodilo. Ale jak jsem zapl linear 1kW, tak to po 5s bouchlo (prasklo), moc velke teplo se indukovalo z dratocivky do feritoveho materialu.

 
12.4.2011 - 17:01 - 
Nevíte někdo kdy přibližně budou další starty Falconu 9 v tomhle roce?Na stránkách spaceX v nadcházejícíh misích je jen uveden rok 2011... 
12.4.2011 - 19:19 - 
datum startu je top secret malo to byt niekedy v lete... celkovo ten launch manifest je dost scifi, na tento rok je tam asi 10 startov, ak to chcu stihnut tak maju co robit... 
12.4.2011 - 19:20 - 
aha, tak len 5 startov... to uz je len 1 start mesacne  
12.4.2011 - 21:11 - 
quote:
Nevíte někdo kdy přibližně budou další starty Falconu 9 v tomhle roce?Na stránkách spaceX v nadcházejícíh misích je jen uveden rok 2011...

Co se týče F9/Dragon, tak podle spaceflightnow jsou na letošek plánovány 3 starty
15.7. F9/Dragon C2 - přiblížení na 6 mil k ISS v rámci COTS
8.10. F9/Dragon C3 - demonstrace setkání a zadokování k ISS v rámci COTS
7.12. F9/Dragon C4 - první komerční zásobovací let k ISS
Termíny jsou ale už z prosince loňského roku, takže odklad je dost pravděpodobný.
 
12.4.2011 - 22:36 - 
quote:
Termíny jsou ale už z prosince loňského roku, takže odklad je dost pravděpodobný.
Podle níže uvedeného dokumentu z 30.3.2011, tabulka na str. 12 (a též text na str.5) je Dragon C3 odložen na leden 2012:

http://science.house.gov/sites/republicans.science.house.gov/files/documents/hearings/033011_charter_0.pdf
 
13.4.2011 - 14:48 - 
Podle tohoto článku http://www.spacenews.com/venture_space/110412-eelv-spacex-priority-after-iss.html ze včerejška, Musk ohlašuje úvodní let Dragonu k ISS v září říjnu tohoto roku.

"Elon Musk said he expected his next Falcon 9 flight to the space station, carrying the company’s Dragon cargo capsule on its inaugural flight to the orbital complex, is likely to occur in September or October."
 
13.4.2011 - 14:56 - 
stale nechapem kedy chce robit tie komercne lety. Komercnici su druhoradi? Ved ma od nich viac penazi jak od NASA (zatial) 
13.4.2011 - 15:08 - 
asi mu jde v prvé řadě o preztiž a vice být zviditelněný... což touto cestou je reklama zadarmo...

Samosebou mezi temito lety pro NASA na ISS jsou velké časové proluky a pokud si rozšiří hangár na finalní montáž raket (montáž 2 naraz např.), tak muže odpalovat klidně dvě za měsíc.. V tom problém nevidim, a co se týče vyrobních kapacit tak zde problém také asi nebude..
 
13.4.2011 - 15:22 - 
quote:
stale nechapem kedy chce robit tie komercne lety. Komercnici su druhoradi? Ved ma od nich viac penazi jak od NASA (zatial)
Jak to myslíš?
V launch manifestu http://www.spacex.com/launch_manifest.php má komerčních zákazníků celkem dost. A dovedu si představit, že někteří si nepřáli být na seznamu zatím vidět, nebo mají zatím před podpisem smlouvy.
Musk vidí budoucí poměr svých zakázek (státní vs. komerční) jasně ve prospěch komerčních.
 
13.4.2011 - 15:24 - 
Nejvíce teď zjevně Muska zajímá penězovod US Letectva a to má zájem hlavně o FH. Komerční náklad teď zřejmě nakonec naloží do trunku Dragona, při jeho testovacích letech dotovaných NASA.  
13.4.2011 - 15:29 - 
quote:
stale nechapem kedy chce robit tie komercne lety. Komercnici su druhoradi? Ved ma od nich viac penazi jak od NASA (zatial)


poistenie od poisťovne..
ide o to aby bola poistka čo najmenšia, a to prispelo k zníženiu celkovej ceny
takže najprv musí v poriadku, odpáliť nejaké tie rakety, až potom mu budú schopné poisťovne vykalkulovať nejakú rozumnú cenu
 
13.4.2011 - 15:32 - 
quote:
quote:
stale nechapem kedy chce robit tie komercne lety. Komercnici su druhoradi? Ved ma od nich viac penazi jak od NASA (zatial)
Jak to myslíš?
V launch manifestu http://www.spacex.com/launch_manifest.php má komerčních zákazníků celkem dost. A dovedu si představit, že někteří si nepřáli být na seznamu zatím vidět, nebo mají zatím před podpisem smlouvy.
Musk vidí budoucí poměr svých zakázek (státní vs. komerční) jasně ve prospěch komerčních.


no v launch manifeste su, ale nikde nepocut ze by sa chystal nieco pre nich odpalit. To mi nejde do hlavy. Chce to urobit az po COTS 2/3? A este pred koncom roka, alebo bude delay?
 
13.4.2011 - 15:53 - 
quote:
no v launch manifeste su, ale nikde nepocut ze by sa chystal nieco pre nich odpalit. To mi nejde do hlavy. Chce to urobit az po COTS 2/3? A este pred koncom roka, alebo bude delay?

Např. ty ORBCOMM satelity mají být vypuštěny na dráhu s inklinací 52st, ve výšce 350/750km. Poté přejdou na kruhovou 750km vlastními motory. ISS má také 52st/350km, takže to napovídá že budou v Dragonu C2/C3.
http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=33016
 
15.4.2011 - 14:35 - 
Vývoj motoru Merlin 1C+, který měl být na Falconu 1E a také na Falconu 9 blok 2, byl zrušen. Je nahrazen vývojem motoru Merlin 1D, který bude součástí nového 69 metrového F9b2. Ten by měl letět z CC snad začátkem 2013 s 3.6t satelitem na GEO a ještě tentýž rok jako centrální stupeň FH. Poté se s Merlinem 1D počítá i pro cca 2x silnější Falcon 1E. 
18.4.2011 - 10:59 - 
Bezos si chce patentovat systém záchrany prvního stupně ...

http://www.comspacewatch.com/news/viewsr.rss.html?pid=35932

 
18.4.2011 - 13:49 - 
quote:
Bezos si chce patentovat systém záchrany prvního stupně ...

http://www.comspacewatch.com/news/viewsr.rss.html?pid=35932




stale sa neriesi otazka tepelneho namahania stupna pocas zostupu. Bud sa stupen oddeli pomerne skoro (co je dost napr... nanic) alebo to vidim na motoricke zbrzdenie (aspon na tepelne pripustnu rychlost)
Samotne pristatie by som riesil trosicku inak. Po vypusteni klzaveho padaku sa stupen navedie cca. do oblasi cakajucej nakladnej lode. Z tejto lode odstartuje tazky vrtulnik, ktory padajuci stupen zachyti podobne, ako sa kedysi chytali navratove puzdra spionaznych druzic. Nasledne sa stupen ulozi na lod a hajde domu. Alebo sa pocka na dalsie 2-3 stupne, podla frekvencie startov...
 
18.4.2011 - 14:03 - 
quote:
stale sa neriesi otazka tepelneho namahania stupna pocas zostupu. Bud sa stupen oddeli pomerne skoro (co je dost napr... nanic) alebo to vidim na motoricke zbrzdenie (aspon na tepelne pripustnu rychlost)
Samotne pristatie by som riesil trosicku inak. Po vypusteni klzaveho padaku sa stupen navedie cca. do oblasi cakajucej nakladnej lode.


alebo keď už sa uvažuje o tom, že nosič, by menil svoju polohu k "smeru letu". počas jednotlivých fáz letu, začalo uvažovať nad úplne iným dizajnovým riešením, než je klasická štíhla raketa..
[Upraveno 18.4.2011 alamo]
 
<<  37    38    39    40    41    42    43  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.369774 vteřiny.