Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  47    48    49    50    51    52    53  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
25.7.2011 - 21:20 - 
Nějaké nové fotografie, je na nich jde nejspíše vidět třetí kus rakety Falcon 9, plus jsou tam nějaké další fotografie které již známe.

http://www.orlandosentinel.com/multimedia/os-spacex-pictures,0,3186203.photogallery

Jinak na Facebookové stránce Space X je vidět první kabina Dragon co se dostala na orbitu, velmi zajímavé fotografie, kabina je vyfocena ze všech uhlů a stran... Jde na nich krásně vidět ošlehnutí dragonu při sestupu atmosférou. [Upraveno 25.7.2011 Conquistador]
 
26.7.2011 - 01:43 - 
citace:
citace:
zrejme by sa musel zosilnit centralny stupen, ale teoreticky by to slo. Len si neviem predstavit ten start - nahodit 45 motorov naraz asi nie je sranda


a aj upper stage asi by musel zosilniť... na 20 ľudí by stačil aj FH tak, ako je navrhnutý, myslím - len by sa upravil dragon...


Mel jsem na mysli kabinu jako je toto:

http://www.ok1mjo.com/all/ostatni/space_aircraft/japan_fig.jpg
http://www.ok1mjo.com/all/ostatni/space_aircraft/kankoh23.jpg
http://www.ok1mjo.com/all/ostatni/space_aircraft/phoeni85.jpg
http://www.ok1mjo.com/all/ostatni/space_aircraft/study_on_airport_services_for_space_tourism_1.gif

To Yamato:
Tech 6-8g by byl problem.
Proto mam na mysli to, ze by vzlet probihal pomaleji = vice paliva, takze asi FSH.

Mozna by to vypadalo tak, ze pri zadokovani u ISS si profici prestoupej na ISS a ti, kteri maj letet z ISS smer dolu si prestoupi do teto lode.
Pak lod preleti k orbitalnimu hotelu, kde vylozi turisty a pripadne nalozi stavajici turisty pro let dolu spolecne s profikama z ISS.
Aby to pro turisty nebyla takova rana (stav beztize), bude muset byt hotel udelan tak, ze nejaka jeho cast musi rotovat, kvuli umele tizi.
Jestli manzelske pary budou chtit byt na hotelu dele nez 20 dni, tak po eventualnim otehotneni bude manzelka zustavat 4h v "gravitacni casti" hotelu (plodu do 24dnu nevadi beztize, od 25-26 dne se vyviji v plodu system pro "gravitaci"...silnejsi srdce, svaly, kosti, vyvazovani roviny ve strednim uchu atd..). Kazdopadne do 40dni bude muset nastoupit cestu dolu s tim (3-4G se da v tehotenstvi jeste zvladnout....viz testy Russu v 70letech).

 
26.7.2011 - 08:57 - 
SpaceX na facebooku potvrdila, ze NASA predbezne suhlasi so spojenim COTS2 a 3. Poleti sa 30. novembra. 
26.7.2011 - 09:42 - 
citace:
SpaceX na facebooku potvrdila, ze NASA predbezne suhlasi so spojenim COTS2 a 3. Poleti sa 30. novembra.
Startovací okno MSL začíná 25.11.2011.
Doufejmě, že se start podaří hned první den. Jinak by mohla hrozit časová kolize s F9/D, který by zřejmě musel počkat.
 
26.7.2011 - 13:25 - 
NASA ale není jediným vlastníkem ISS...
Dovolit poslat něco je jednou dvakrát obletělo Zemi k objektu, kterej se stavěl za takový miliardy 12 let a je tam šest živejch lidí mi přijde jako obrovský hazard.
 
26.7.2011 - 13:50 - 
orbital ma letiet vo februari, a to hned k ISS. Zatial neletela ani nosna raketa, prednedavnom im vzblkol motor na stende a nikdo sa nad tym nepozastavuje...
ATV letelo hned prvy krat k ISS. HTV letelo hned prvy krat k ISS. Nove verzie Sojuzu sa ani netestuju a letia hned k ISS. Ale zrovna Dragon, ktory uz letel pod drobnohladom NASA a pocinal si excelentne, je obrovsky hazard, hoci sa ma najprv len priblizit, a v pripade ze vsetko bude OK, tak sa proste len dokonci priblizovaci manever. Zeby bol niekto zaujaty?
 
26.7.2011 - 13:54 - 
citace:
orbital ma letiet vo februari, a to hned k ISS. Zatial neletela ani nosna raketa, prednedavnom im vzblkol motor na stende a nikdo sa nad tym nepozastavuje...
ATV letelo hned prvy krat k ISS. HTV letelo hned prvy krat k ISS. Nove verzie Sojuzu sa ani netestuju a letia hned k ISS. Ale zrovna Dragon, ktory uz letel pod drobnohladom NASA a pocinal si excelentne, je obrovsky hazard, hoci sa ma najprv len priblizit, a v pripade ze vsetko bude OK, tak sa proste len dokonci priblizovaci manever. Zeby bol niekto zaujaty?


No asi ty...
teba evidentne rozculuje, ze by Orbital mohol byt pri ISS skor ako Dragon...
 
26.7.2011 - 14:05 - 
no fakt, to by ma zabilo...

moj nazor je taky, ze nad americkymi komercnikmi ma dohlad NASA, ktora na nich uplatnuje tie iste bezpecnostne standardy ako na "vlastne" misie. Ak NASA povie ze sa moze letiet, ma to taku istu vahu, ako ked to povie o raketoplane alebo inom vlastnom plavidle. Komercnici a NASA su v programe COTS jedna ruka. Preto ak niekto spochybnuje schopnost komercnikov bezpecne lietat, spochybnuje samotnu NASA.
Alebo proste len nedokaze prehltnut fakt, ze aj nieco tak komplikovane ako vesmirne lety sa da robit na komercnej baze.
 
26.7.2011 - 14:50 - 
To chce klid. SpaceX už dokázala, že dovede hrozně moc. Můžou ji házet klacky pod nohy jaké chtějí. S připojením k ISS teď nebo potom nic nepadá - její zákazníci jsou někdě jinde a prosadí se všemu navzdory - ať už jsme fandové kritiční či nekritičntí, ať se nám to líbí nebo ne - pokud budeme žít v aspoň trochu svobodném světě - zaplať pánbů. 
26.7.2011 - 17:18 - 
Přece není problém přibližovací manévr kdykoli přerušit a opakovat ! 
26.7.2011 - 17:27 - 
citace:
orbital ma letiet vo februari, a to hned k ISS. Zatial neletela ani nosna raketa, prednedavnom im vzblkol motor na stende a nikdo sa nad tym nepozastavuje...
ATV letelo hned prvy krat k ISS. HTV letelo hned prvy krat k ISS. Nove verzie Sojuzu sa ani netestuju a letia hned k ISS. Ale zrovna Dragon, ktory uz letel pod drobnohladom NASA a pocinal si excelentne, je obrovsky hazard, hoci sa ma najprv len priblizit, a v pripade ze vsetko bude OK, tak sa proste len dokonci priblizovaci manever. Zeby bol niekto zaujaty?

ATV, HTV, Sojuz, to jsou plavidla renomovaných důvěryhodných kosmických agentur, ne nějakého nadšence, co si hraje na soukromou kosmickou velmoc.
 
26.7.2011 - 18:07 - 
Krištof Kolumbus byl také na začátku jen nadšenec a s prostředky které v té době zaplatily jeden královský ples a objevil Hispaniolu a díky tomu defakto celou Ameriku.

Eleanor Musk nám ukazuje cestu kudy se má ubíhat doprava na LEO, jsem jeho velký podporovatel ale také mám mírné obavy z poškození ISS, ale opravdu jen mírné, stejně tak jaké jsem měl při prvním dokování AVT nebo HTV. Na druhé straně paniku a povyk že se to pokazí, považuji také za scestnou.
 
26.7.2011 - 18:15 - 
citace:
Eleanor Musk


elon musk... sorry za nitpicking, ale toto mi vyzerá až veľmi divne [Edited on 26.7.2011 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.7.2011 - 18:35 - 
citace:
citace:
Eleanor Musk


elon musk... sorry za nitpicking, ale toto mi vyzerá až veľmi divne [Edited on 26.7.2011 Agamemnon]


Opraveno... Sorry sek, myslel jsem ze Elon je jen skratka jeho plného jména... [Upraveno 26.7.2011 Conquistador]
 
26.7.2011 - 18:36 - 
citace:
citace:
orbital ma letiet vo februari, a to hned k ISS. Zatial neletela ani nosna raketa, prednedavnom im vzblkol motor na stende a nikdo sa nad tym nepozastavuje...
ATV letelo hned prvy krat k ISS. HTV letelo hned prvy krat k ISS. Nove verzie Sojuzu sa ani netestuju a letia hned k ISS. Ale zrovna Dragon, ktory uz letel pod drobnohladom NASA a pocinal si excelentne, je obrovsky hazard, hoci sa ma najprv len priblizit, a v pripade ze vsetko bude OK, tak sa proste len dokonci priblizovaci manever. Zeby bol niekto zaujaty?

ATV, HTV, Sojuz, to jsou plavidla renomovaných důvěryhodných kosmických agentur, ne nějakého nadšence, co si hraje na soukromou kosmickou velmoc.


soukromeho nadsence, ktory do toho vraza vlastne peniaze, podlieha prisnemu dozoru jednej z tych renomovanych doveryhodnych kozmickych agentur a dost zasadnym sposobom taha svetovu kozmonautiku z brindy, kedze za 50 rokov renomovaneho "vyvoja" dokazala len zoskrtat desiatky programov a zdvihnut ceny pri znizeni celkovej kapacity
 
26.7.2011 - 21:20 - 
Zatím tomu nadšenci většina těch jeho raket spadla, takže bych o žádném tahání z bryndy nemluvil. 
26.7.2011 - 21:34 - 
Falcon9 má přeci 100% úspěšnost a právě on je tím hlavním artiklem SpaceX. To, že jedničky budou mít své "dětské nemoci" se skoro i čekalo (která začínající raketa je nemá). Ale jakmile se přes tyhle začátky firma přenesla, už jí to všechno šlape jako švýcarské hodinky. 
26.7.2011 - 23:21 - 
Moc bych Muska neadoroval. Prvně jen krade technologie věhlasných korporací a agentur pomocí nákupu jejich bývalých techniků, kteří ty technologie ani nevymysleli, jen se je ve svých původních pracovištích naučili. Tedy žádná přidaná hodnota, nic vlastního. Tomu odpovídá výsledek, Falcon 9 a zejména motory jsou s prominutí srajdy. Kdyby něco podobného dnes představila NASA, RKA, ESA a jejich dvorní dodavatelé, zkráceně veřejná sféra, tak začnou vyšetřování v Dumě, Kongresu, EP jak si vůbec vlády dovolily do toho dát prachy. No ale, když to udělá soukromník, tak mu do toho nemá nikdo co kecat. Byť dotace od státu dostává štědré, že ano...

Nakonec bude politickým rozhodnutím nakupovat Falcony 9, i když je rusové v ceně pohodlně trumfnou (uvidíte že standardní nedotovaná cena bude podstatně vyšší než je dnes uváděných 50 mil. USD, což je stále na kg více než za Sojuz, takže Rusko bude mít prostor pro snížení cen), a "veřejná" sféra utře nos, protože oni něco tak zaostalého postavit prostě nyní nesmí.

Navíc hodně moc předbíháte, Space X zatím, co vím, nevypustil jedinou raketu s boostery. To je samo o sobě náročná technologie na konstrukci trupů raket. Space X zkusí rovnou boostery pomocí modulárního spojování trupů což je ještě náročnější (pokud je mi známo, zatím to zvládli a používají jen USA u Atlasů a Delt).

Další problém vidím v množství "motorků", vzájemně se ovlivňují a míra ovlivnění je nepředvídatelná. 10x se nic netane a po jedenácté se jednomu protaví komora (méně výkoných motorů je lepší než více málo výkonných motorů, tak praví historie).
Falcon Heavy k tomu přidá problematiku ještě ovlivňování mezi moduly.

Úplně ve hvězdách je pak motor Merlin 2, Merlin 1 je tak podřadný, že snad i první generace raket kosmického věku měly lepší. Na druhou stranu je levný a bylo snadné jej vyvinout v rámci bezpečnostních parametrů. Ovšem předpokládané parametry Merlinu 2 očekávají tlaky zhruba 4x vyšší než má aktuální merlin 1. To je konstrukčně nebe a dudy a vývoj nebude tak snadný (jestli vůbec možný).

Proto mi přijde naprosto směšné, že Musk operuje u Falxona 9 s 50 mil. USD a Falcona Heavy jen se 120 mil. USD jako vrchní hranice. Reálnou cenu bych očekával nejméně u 250 mil. USD právě pro komplikace s vývojem modulární koncepce (která je zatím na papíře).
 
26.7.2011 - 23:25 - 
citace:
Falcon9 má přeci 100% úspěšnost a právě on je tím hlavním artiklem SpaceX. To, že jedničky budou mít své "dětské nemoci" se skoro i čekalo (která začínající raketa je nemá). Ale jakmile se přes tyhle začátky firma přenesla, už jí to všechno šlape jako švýcarské hodinky.


Porovnávat úspěšnost na základě 2 startů je předčasné. Raketoplány do Chalengeru, mám pocit, měly také 100% (a to bylo podstatně více startů).
 
27.7.2011 - 00:52 - 
citace:
Moc bych Muska neadoroval. Prvně jen krade technologie věhlasných korporací a agentur pomocí nákupu jejich bývalých techniků, kteří ty technologie ani nevymysleli, jen se je ve svých původních pracovištích naučili. Tedy žádná přidaná hodnota, nic vlastního. Tomu odpovídá výsledek, Falcon 9 a zejména motory jsou s prominutí srajdy. Kdyby něco podobného dnes představila NASA, RKA, ESA a jejich dvorní dodavatelé, zkráceně veřejná sféra, tak začnou vyšetřování v Dumě, Kongresu, EP jak si vůbec vlády dovolily do toho dát prachy. No ale, když to udělá soukromník, tak mu do toho nemá nikdo co kecat. Byť dotace od státu dostává štědré, že ano...

Nakonec bude politickým rozhodnutím nakupovat Falcony 9, i když je rusové v ceně pohodlně trumfnou (uvidíte že standardní nedotovaná cena bude podstatně vyšší než je dnes uváděných 50 mil. USD, což je stále na kg více než za Sojuz, takže Rusko bude mít prostor pro snížení cen), a "veřejná" sféra utře nos, protože oni něco tak zaostalého postavit prostě nyní nesmí.

Navíc hodně moc předbíháte, Space X zatím, co vím, nevypustil jedinou raketu s boostery. To je samo o sobě náročná technologie na konstrukci trupů raket. Space X zkusí rovnou boostery pomocí modulárního spojování trupů což je ještě náročnější (pokud je mi známo, zatím to zvládli a používají jen USA u Atlasů a Delt).

Další problém vidím v množství "motorků", vzájemně se ovlivňují a míra ovlivnění je nepředvídatelná. 10x se nic netane a po jedenácté se jednomu protaví komora (méně výkoných motorů je lepší než více málo výkonných motorů, tak praví historie).
Falcon Heavy k tomu přidá problematiku ještě ovlivňování mezi moduly.

Úplně ve hvězdách je pak motor Merlin 2, Merlin 1 je tak podřadný, že snad i první generace raket kosmického věku měly lepší. Na druhou stranu je levný a bylo snadné jej vyvinout v rámci bezpečnostních parametrů. Ovšem předpokládané parametry Merlinu 2 očekávají tlaky zhruba 4x vyšší než má aktuální merlin 1. To je konstrukčně nebe a dudy a vývoj nebude tak snadný (jestli vůbec možný).

Proto mi přijde naprosto směšné, že Musk operuje u Falxona 9 s 50 mil. USD a Falcona Heavy jen se 120 mil. USD jako vrchní hranice. Reálnou cenu bych očekával nejméně u 250 mil. USD právě pro komplikace s vývojem modulární koncepce (která je zatím na papíře).


No jo, voni maj pravdu, vašnosto....

člověče, běžte rychle na NASDAQ, rychle prodejte akcie Draper Fisher Jurvetson, snadno prodáte.... on se totiž kapitál na SpaceX evidentně tlačí, neboť jim jejich plány věří. Musk má v celém projektu hlavně svoje peníze (dnes už i cizí) a nikoliv svěřené peníze z rozpočtu. Pokud něco neklapne, nečeká ho ztráta ředitelské sesle, ale ztráta 1-2 miliadr dolarů svých peněz + asi půl miliardy cizích. Takže se snaží.... všichni.

Staví se launch pad pro FH, v Texasu podstatně zvětšují test range, přijímají kupu nových lidí jak do výroby, tak špičkové manažery z vládních agentur a služeb (NASA, USAF, Goddardova střediska) - mají snad ve vládních službách čekat na další zrušený projekt, a nebo přijmout výzvu u SpaceX?

Pokud nevěříte Muskovi a SpaceX - vaše věc. Ale zpochybňování všeho (patentová práva, F9 jako srajda, závislost na vládních dotacích - tady jste mimochodem úplně vedle nebo lžete, technické řešení, upřednostňování SpaceX před Boeing a ULA - nevíte o čem píšete atd.) Úplně vedle jste ovšem s veřejným slibem, že cena je konečná. Chápu, že možná žijete jen v prostředí ČR, ale v USA je to docela silný závazek.

Možná máte pravdu a jednotlivá technická řešení nejsou high-end, ale celkové vyznění článku vám uděluji soukromou kyselou prdel.
 
27.7.2011 - 00:56 - 
citace:
... Byť dotace od státu dostává štědré, že ano...

Nakonec bude politickým rozhodnutím nakupovat Falcony 9 ...
No uvidíme, či ešte budú dotácie. Obama stojí medzi mlynskými kameňmi, vyčerpala sa povolená výška štátneho dlhu, resp. povoleného schodku štátneho rozpočtu a hrozí to bankrotom. Demokrati i republikáni chcú šetriť, i keď každý inde a nevedia sa dohodnúť, či opäť jednoducho zvýšiť hranicu deficitu štátneho rozpočtu. V jednom sú zajedno - nechcú zvyšovať dane Tak uvidíme, čo s dotáciami súkromníkom - dnes som nepozeral večerné správy, možno sa už nejako súdruhovia kongresmani doholi
 
27.7.2011 - 01:30 - 
citace:
Moc bych Muska neadoroval. ...

Ja si myslim, ze to zvlada manazersky zatial vyborne.

Ale tiez som presvedceny, ze Muskove ceny budu rast...
 
27.7.2011 - 01:36 - 
citace:


No jo, voni maj pravdu, vašnosto....

člověče, běžte rychle na NASDAQ, rychle prodejte akcie Draper Fisher Jurvetson, snadno prodáte.... on se totiž kapitál na SpaceX evidentně tlačí, neboť jim jejich plány věří. Musk má v celém projektu hlavně svoje peníze (dnes už i cizí) a nikoliv svěřené peníze z rozpočtu. Pokud něco neklapne, nečeká ho ztráta ředitelské sesle, ale ztráta 1-2 miliadr dolarů svých peněz + asi půl miliardy cizích. Takže se snaží.... všichni.

Staví se launch pad pro FH, v Texasu podstatně zvětšují test range, přijímají kupu nových lidí jak do výroby, tak špičkové manažery z vládních agentur a služeb (NASA, USAF, Goddardova střediska) - mají snad ve vládních službách čekat na další zrušený projekt, a nebo přijmout výzvu u SpaceX?

Pokud nevěříte Muskovi a SpaceX - vaše věc. Ale zpochybňování všeho (patentová práva, F9 jako srajda, závislost na vládních dotacích - tady jste mimochodem úplně vedle nebo lžete, technické řešení, upřednostňování SpaceX před Boeing a ULA - nevíte o čem píšete atd.) Úplně vedle jste ovšem s veřejným slibem, že cena je konečná. Chápu, že možná žijete jen v prostředí ČR, ale v USA je to docela silný závazek.

Možná máte pravdu a jednotlivá technická řešení nejsou high-end, ale celkové vyznění článku vám uděluji soukromou kyselou prdel.


"Chápu, že možná žijete jen v prostředí ČR, ale v USA je to docela silný závazek." Tak tuto větu nemyslíte vůbec vážně, že ano? Kapitalista dodrží slovo jen dokud mu to neleze do peněz. Bylo by to proti logice, kdyby to bylo jinak. Smlouvičku s NASA, že cena Falconu 9 je konečná jsem nejenže neviděl, ale ani není o ní slechu ni vidu ;-)

A pokud jsem zcela vedle v tom, že Elon dostává dotace od státu, pak mám tedy zásadní problémy z angličtinou (čí spíše s pochopením ekonomických pojmů v USA).
např. čerstvé:
http://www.reuters.com/article/2011/04/18/space-taxis-idUSN1822177320110418

To, že nechápete značný rozdíl mezi vývojem a konstrukcí primitivního motoru jako je Merlin 1 a supermoderního Merlin 2, není můj problém.

Nezapomínejte, že Elon je hlavně marketingový mág (jeho internetový byznys na tom byl založen). To znamená, že umí prodat hovínko jako čokoládového indiánka obyčejným lidem (jako jste i vy). Výborně to lze vidět kupříkladu na jeho Tesla motors (Tesla - mezi obyčejnými lidmi a samozvanými "odborníky" považován za elektromága, který předběhl svět o století, ti co elektromagnetizmu opravdu rozumí, už to tak nevidí). Je to marketingová vějička na peníze a funguje to dobře, ale praktický přínos nula. S opravdu použitelnými elektroauty budou muset přijít opravdové automobilky a budou muset opravdu investovat do vědy pro zefektivnění akumulace, což Musk neudělal ani náznakem (posbíral komerčně dostupné technologie a vytvořil nekvalitní, předražený vůz s mimořádně krátkou životností a mrzkou rentabilitou).

Osobně považuji marketing za legalizované lhaní, zlovolnou manipulaci a podvádění, stejně jako lobbing je dle mého světonázoru prostě legalizovaná korupce. A protože projekt vymyslel a buduje marketingově zběhlý člověk, mám prostě zdravé pochyby o tomto projektu. Nic více v tom není, rozhodně ne kyselá závist, kterou naznačujete.
 
27.7.2011 - 03:00 - 
citace:

Osobně považuji marketing za legalizované lhaní, zlovolnou manipulaci a podvádění, stejně jako lobbing je dle mého světonázoru prostě legalizovaná korupce.


S tímto ve vašem článku na sto procent souhlasím a dokonce bych se pod to i podepsal.
V ostatních částech vašeho příspěvku bych s vámi vedl dlouhou polemiku, ale jelikož již usínam unavou tak myslím že to za mne zvládnou vice zainteresovaní přispěvovatelé.
 
27.7.2011 - 09:12 - 
citace:
Zatím tomu nadšenci většina těch jeho raket spadla, takže bych o žádném tahání z bryndy nemluvil.


tento argument je tak hlupy, ako je casty. Muskovi spadli 3 Falcony1, co boli uplne prve 3 exemplare nplne novej technologie neodvodenej od nicoho. Ocakavat ze to hned poleti, to moze len fantasta. Nasledovali 4 uspesne starty, z toho 2 starty Falconu9, o ktorom mudrlanti tvrdili, ze nemoze letet lebo ma 9 motorov.
Nasledne sa tu docitame, ze z 2 startov sa nedaju robit zavery. Aha. Takze z prvych troch sa robit daju, ale z dvoch nasledujucich sa nedaju. Zaujimave...
Co sa tyka "srajdy" motoru Merlin1, autor zabudol povedat v com ma byt taky srajdovy. Pretoze lieta celkom dobre, impulz ma vyborny, tah dobry. Tak v com je srajdovy? Ze neni vysledkom 20 rocneho multimiliardoveho programu? Pan Kopecky zrejme viac preferuje ruske skladove muzealne exemplare, sice sem tam zhoria na stende, ale su ruske.
Pan Kopecky si zrejme nevsimol, ze proklamovana cena 50mil. za start je konecna a ak ju SpaceX presvihne, rozdiel plati z vlastneho. Alebo pan Kopecky preferuje doterajsiu kulturu astronomickych cien platenych z penazi danovnikov. Hlavne ze je to kuul statne.
Pan Kopecky si napokon nevsimol, ze SpaceX vyvinula z vlastnej iniciativy dopravny prostriedok, ktory bude tahat americanov z brindy, pretoze NASA pri vsetkej svojej sofistikovanosti nedokazala za poslednych 30 rokov postavit nieco, co by nahradilo raketoplany. Asi viac preferuje nelietanie, nez lietanie inak nez je zvyknuty. Konieckoncov cas ukaze, boli mudrlanti co vymenuvali vsetky mozne dovody, preco Falcon9 nemoze letiet, preco nie za tu cenu, preco Dragon zhori atd. Realita je aka je a mudrlanti si nasli nove dovody preco to teraz uz fakt nepojde...
 
27.7.2011 - 10:42 - 
citace:

Nakonec bude politickým rozhodnutím nakupovat Falcony 9, i když je rusové v ceně pohodlně trumfnou (uvidíte že standardní nedotovaná cena bude podstatně vyšší než je dnes uváděných 50 mil. USD, což je stále na kg více než za Sojuz, takže Rusko bude mít prostor pro snížení cen), a "veřejná" sféra utře nos, protože oni něco tak zaostalého postavit prostě nyní nesmí.



tak si to spocitajme. Cena za Falcon9 je 50 mil. dolarov. Priemerna mzda v USA je niekde okolo 40tis. dolarov rocne. Urobime jednoduchy pomer cena startu/priemerna mzda=1250.
Cena startu sojuzu je cca 35 mil. dolarov. Priemerna mzda v rusku (v luxusken moskve) je okolo 20tis. rublov, co je okolo 700 dolarov rocne. Pomer cena startu/priemerna mzda=50000!!!!

Vazeni, to co tu prezentujete ako uzasnu rusku efektivitu nie je nic ine nez socialny dumping!!! Ak si odmyslime obrovske kurzove a mzdove rozdiely, rusi su o viac nez jede rad drahsi nez Musk!!!
 
27.7.2011 - 10:45 - 
pardon, chyba v prepocte, pomer za rusov je niekde okolo 5000. Teda "len" 5krat horsi nez Musk 
27.7.2011 - 11:04 - 
citace:
citace:
Zatím tomu nadšenci většina těch jeho raket spadla, takže bych o žádném tahání z bryndy nemluvil.


tento argument je tak hlupy, ako je casty. Muskovi spadli 3 Falcony1, co boli uplne prve 3 exemplare nplne novej technologie neodvodenej od nicoho. Ocakavat ze to hned poleti, to moze len fantasta. Nasledovali 4 uspesne starty, z toho 2 starty Falconu9, o ktorom mudrlanti tvrdili, ze nemoze letet lebo ma 9 motorov.
Nasledne sa tu docitame, ze z 2 startov sa nedaju robit zavery. Aha. Takze z prvych troch sa robit daju, ale z dvoch nasledujucich sa nedaju. Zaujimave...
Co sa tyka "srajdy" motoru Merlin1, autor zabudol povedat v com ma byt taky srajdovy. Pretoze lieta celkom dobre, impulz ma vyborny, tah dobry. Tak v com je srajdovy? Ze neni vysledkom 20 rocneho multimiliardoveho programu? Pan Kopecky zrejme viac preferuje ruske skladove muzealne exemplare, sice sem tam zhoria na stende, ale su ruske.
Pan Kopecky si zrejme nevsimol, ze proklamovana cena 50mil. za start je konecna a ak ju SpaceX presvihne, rozdiel plati z vlastneho. Alebo pan Kopecky preferuje doterajsiu kulturu astronomickych cien platenych z penazi danovnikov. Hlavne ze je to kuul statne.
Pan Kopecky si napokon nevsimol, ze SpaceX vyvinula z vlastnej iniciativy dopravny prostriedok, ktory bude tahat americanov z brindy, pretoze NASA pri vsetkej svojej sofistikovanosti nedokazala za poslednych 30 rokov postavit nieco, co by nahradilo raketoplany. Asi viac preferuje nelietanie, nez lietanie inak nez je zvyknuty. Konieckoncov cas ukaze, boli mudrlanti co vymenuvali vsetky mozne dovody, preco Falcon9 nemoze letiet, preco nie za tu cenu, preco Dragon zhori atd. Realita je aka je a mudrlanti si nasli nove dovody preco to teraz uz fakt nepojde...


Dalsim faktem je, ze dle PDF se ma na palubu Dragonu vejit az 7 lidi (stejne jako do STS...pravda v nouzi STS rozlozi jeste ty 3 sedacky v podlaze) pro "rychlou" cestu na ISS.
Mozna to dopadne tak, ze jen 5 nebo 6 lidi, ale porad je to vice nez v Sojuzech.
Navic kyslikovodikove AKU na PEM clanku v Dragonu nejsou, vse na Lithiumnanofosfatovych AKU s FV a palivo je v podstate alkohol s pokojovou teplotou pro stabilni dlouhodobe uchovavani. Takze piplotovanej i nakladni Dragon nakonec muzou byt dlouhodobe zakotvene na orbite u ISS nebo na orbite LLO u prestupni stanice Mesice.

 
27.7.2011 - 11:20 - 
yamato:

1) 2 lety je pro statistiku opravdu velmi málo. 5 letů by již šlo akceptovat, ovšem ne u prvotiny. Tedy v starty v obou případech považuji za statisticky neurčité.
2)Srovnejme si Merlina 1C s RD-107-8D74. Tah (SL) 555 kN (423kN?)/???kN, tah (vac) 616 kN (490 kN)/971 kN, Isp (SL) 255 sec / 250 sec, Isp (vac) 304 sec / 306 sec, Poměr tah:hmotnost 96(92):1 / 86:1, tlak v komoře 6,1 MPa / 5,9 MPa. (Údaje u Merlina v závorce jsou uváděné přímo na stránkách Space X, wikipedia uvádí mnohem optimističtější a sám netuším, kde je pravda, je ovšem snažší zaplatit 3 plniče obsahu na wiki, než vylepšit tah o 50% :-).
Nuže Merlina všichni známe, a kdo že je RD-107-8D74? Že by ta prehistorická plechovka co vynesla Sputnik? Tím jsem vám snad vysvětlil, proč považuji Merlina za "srajdu" a snad objektivně uznáte, že v tomto případě mám pravdu.

3) Já preferuji fér boj. Zapojení Space X mi připomíná zapojení TELE2 do telekomunikačního trhu pevných linek. Nemusel se o nic starat, infrastrukturu mu tady vybudoval a staral se o ni Telecom a Tele2 jen spolu s dalšími soukromníky zalobovali na patřičných místech a pohodlně přeprodávali Telekomácké služby levněji, než mohl (podle rozhodnutí ČTU) on sám. Nepřinesli českému trhu novátorského nic, jen si namastili kapsu. Zatím to u SpaceX vypadá dost podobně (NETVRDÍM, ŽE TO JE STEJNÉ). Je snadné tvrdit, že jsou schopni to udělat levněji, když si koupím inženýry z firem, které mají raketové technologie už dlouho zaběhnuté. Díky tomu to nemusí být geniální inženýři (jako byli pro raketový vývoj nutní inženýři v USA a SSSR při zrodu a vývoji kosmonautiky), ale obyčejní truhlíci co mají diplom a prostě se v těch firmách naučili tomu, co géniové dávno vymysleli. Kdyby to měl vymyslet opravdu sám, bez kradení, pak by potřeboval ty bedny, co te'd v ULA, boeingu a podobně zkouší vymyslet motor s Isp a tahem:hmotnosti tak 2* vyšší než má Merlin 1. Pro ně by konstrukce už dávno vymyšleného nebyla motivace, navíc takové mozky si ty velké firmy ohlídají a nepustí je k nějakému Muskovi. A je pravda, že NASA to Muskovi ukončením STS velmi usnadnila (spousta průměrných raketových inženýrů je náhle bez práce).

4) Souhlasím, že ukáže až čas, protože já prostě vidím rozdíl v technice, kterou dneska zbastlí (postaví) kdejaká nadšenecká dílna (Falcon 1,9) a technice, která už vyžaduje komplexnější přístup se silnějším průmyslovým zázemím (Falcon Heavy, tedy modulární těžká raketa). Ovšem budu rád, pokud Falcon uspěje. Ameriku to sice v kosmických technologiích definitivně odsune na druhou kolej, ale rusové budou nuceni slevit ty svoje ceny (Soukromníkům prodávali let v Sojuzu za 20 mil. USD a američanům za 60? WTF!) což by mohlo vést k nárůstu počtu startů a tedy i většímu rozvoji orbitální kosmonautiky.

5) Tvrdíte (a nejen vy), že cena 50mil. USD za F9 je konečná, máte pro to nějaký důkaz vyjma PR prohlášení? Předběžná smlouva, závazné podmínky NASA. Pokud něco takového je, rád bych se dovzdělal.

Mimochodem, Nasa zaplatí (je ochotna zaplatit) za 12 dragonů (vč. startů) 1,6 miliard USD. To je cca 133 mil. USD za start, to opravdu ten taxík (s ohledem na nedostatek vnitřního prostoru kvůli 7mi sedadlům v návratové části jsou jiné mise než let k ISS a od ISS zcela vyloučeny, na rozdíl od Sojuzu - pravda dnes už jen hypoteticky) šmakuje 75 mil. USD?
 
27.7.2011 - 11:20 - 
Na předešlou diskusi lze velmi jednoduše říci
>
"Kdyby to bylo tak jednoduché, dělá to každý".
<
Takže se určitě shodneme na tom, že jednoduché to není a že má Musk pozitivní schopnosti, které jiní nemají.

Chápu, že pohled na podnikatele jako na "podvodníka" je populární, líbivý - a pohodlný - ale kde by byla civilizace bez podnikavého ducha a možností podnikavost uplatnit. SpaceX je v prvé řadě obchod, protože Muskovi za pěkné řeči nikdo nic nedá (na rozdíl od lidí ve státním sektoru) - ale také uplatňování vize, která může pomoci všem.
 
<<  47    48    49    50    51    52    53  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.180867 vteřiny.