Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  112    113    114    115    116    117    118  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
26.5.2012 - 02:12 - 
quote:
zpět k technice.

Nevíte někdo, jak hodlají inženýři spaceX vyřešit využití trunku pro zásoby (např. paliva a pod)?
Protože s ohledem na řazení kapsle a trunku mně jako jediné řešení, které nevyžaduje otvory v tepelné ochraně, napadá externí vedení. To však neumožňuje ISS. S ohledem na fakt, že NASA nemá zkušenosti se servisními otvory v ablativním štítu, jako mají rusové s Merkurem (TKS VA), nemají inženýři SpaceX kde čerpat a museli by si to sami vyvinout, což právě u ablativních ochran je hodně drahé (nedá se to nasimulovat, jen reálně zkoušet).


To je ale hlod. Hned nekolik veci, ktere nejsou nejsou plne v souladu s realitou (= lzi):
- Proc by mel byt problem s externim vedenim? Vsak staci mit externi vedeni z trunku do kapsle a do ISS muze byt preci interni (i kdyby neumoznovalo externi.
- Jak to, ze NASA nema zkusenosti s otvory ve stitu? Jak treba bylo reseno napojeni externi nadrze u Shuttlu? A viz vyse, nevim, proc by neslo udelat "bypass" mezi trunkem a kapsli
- Proc by to neslo nasimulovat? Jasne, ze jde. Stejne jako se simuluje stavajici ochrana (taky fungovala hned napoprve) nebo pristani u ISS (hromada pocitacovych simulaci)
- A i kdyby mel potrebnou znalost nekdo jiny (ESA, Rusove), tak proc by si to proste nemohla SpaceX od nich koupit?

 
26.5.2012 - 08:22 - 
quote:
zpět k technice.

Nevíte někdo, jak hodlají inženýři spaceX vyřešit využití trunku pro zásoby (např. paliva a pod)?
Protože s ohledem na řazení kapsle a trunku mně jako jediné řešení, které nevyžaduje otvory v tepelné ochraně, napadá externí vedení. To však neumožňuje ISS. S ohledem na fakt, že NASA nemá zkušenosti se servisními otvory v ablativním štítu, jako mají rusové s Merkurem (TKS VA), nemají inženýři SpaceX kde čerpat a museli by si to sami vyvinout, což právě u ablativních ochran je hodně drahé (nedá se to nasimulovat, jen reálně zkoušet).


okrem spominaneho shuttlu sa riesil experimentalny prielez aj pri projekte MercuryII, takze nieco by sa v archivoch snad naslo.

ohladom toho ideologickeho balastu co sa tu zase nakopil, nebudem to riesit. Je to vec nazoru. Vdakabohu sudcom bude historia, nie nejake pesimisticke nazory.
 
26.5.2012 - 08:36 - 
feature=related

cas okolo 6:15 - pekny deatilny zaber. Zda sa ze tepelny stit na stenach dragonu presiel poriadnou odtucnovacou kurou, dufam ze to neprehnali
 
26.5.2012 - 09:14 - 
quote:
zpět k technice.

Nevíte někdo, jak hodlají inženýři spaceX vyřešit využití trunku pro zásoby (např. paliva a pod)?
Protože s ohledem na řazení kapsle a trunku mně jako jediné řešení, které nevyžaduje otvory v tepelné ochraně, napadá externí vedení. To však neumožňuje ISS. S ohledem na fakt, že NASA nemá zkušenosti se servisními otvory v ablativním štítu, jako mají rusové s Merkurem (TKS VA), nemají inženýři SpaceX kde čerpat a museli by si to sami vyvinout, což právě u ablativních ochran je hodně drahé (nedá se to nasimulovat, jen reálně zkoušet).


pokiaľ sa nemýlim, tak v trunku bude len upressurized cargo a bude k nemu pristupované pomocou ssrms... otvor v tepelnom štíte tak nebude potreba...
alebo som nepochopil otázku

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.5.2012 - 09:23 - 
Navíc palivo vůbec nemusíte přesouvat do ISS - můžete ho přímo spotřebovat motory Dragonu pro zvýšení dráhy, na nic jiného se nepoužívá (těch pár kilo, co se jednou za x měsíců spotřebuje při desaturaci gyroskopů, může klidně dodat Progress). 
26.5.2012 - 09:34 - 
quote:
Navíc palivo vůbec nemusíte přesouvat do ISS - můžete ho přímo spotřebovat motory Dragonu pro zvýšení dráhy, na nic jiného se nepoužívá (těch pár kilo, co se jednou za x měsíců spotřebuje při desaturaci gyroskopů, může klidně dodat Progress).


ak sa nemýlim, tak cbm neumožňuje reboost stanice... dragon zatiaľ nie je stavaný na dopravu paliva

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.5.2012 - 09:39 - 
No jo, vždyť na čelním modulu je pořád PMA, bočním to nemá smysl kvůli kroutícím momentům. Každopádně Dragon je hlavně na dopravu nákladů dolů, nahoru až sekundárně, a v trunku může mít rozměrné náklady, které by jinak musel vézt HTV (například gyroskopy, nádrže amoniaku atd.).
Ale hlavní je, že Dragon fungoval na 100%, NASA, Musk a SpaceX slaví úspěch.
 
26.5.2012 - 11:32 - 
Tak na NASA TV právě začal běžet přenos s otevření průchodu do Dragonu. 
26.5.2012 - 11:48 - 
nejak skoro, nie? 
26.5.2012 - 12:00 - 
quote:
nejak skoro, nie?


Tak jsou tam a vše vypadá OK.

Před nějakou dobou se někdo ptal, naco tam je ta roura. Možná jsem nato přišel, měla by slouží k promísení vzduchu. [Upraveno 26.5.2012 Ragulin]
 
26.5.2012 - 12:05 - 
quote]
- Jak to, ze NASA nema zkusenosti s otvory ve stitu? Jak treba bylo reseno napojeni externi nadrze u Shuttlu?



Lenže ten otvor bol na mieste, ktoré pri pristávaní raketoplánu asi nebolo tepelne namáhané tak ako nábežná hrana krídla alebo nos raketoplanu prípadne ako brzdiace štíty doterajších klasických kozmických lodi (od Vostoku až po Apollo). Je rozdiel urobiť servisný otvor na mieste kde je teplota maximálna a teplota polovična maximálnej. Spomínal sa tu aj otvor v Mercury II, ale asi technicky viac bol asi prepracovaný otvor v programe Gemini-vojenská stanica MOL aj keď to všetko nakoniec skončilo iba na papieri.
 
26.5.2012 - 13:01 - 
quote:
quote:
zpět k technice.

Nevíte někdo, jak hodlají inženýři spaceX vyřešit využití trunku pro zásoby (např. paliva a pod)?
Protože s ohledem na řazení kapsle a trunku mně jako jediné řešení, které nevyžaduje otvory v tepelné ochraně, napadá externí vedení. To však neumožňuje ISS. S ohledem na fakt, že NASA nemá zkušenosti se servisními otvory v ablativním štítu, jako mají rusové s Merkurem (TKS VA), nemají inženýři SpaceX kde čerpat a museli by si to sami vyvinout, což právě u ablativních ochran je hodně drahé (nedá se to nasimulovat, jen reálně zkoušet).


To je ale hlod. Hned nekolik veci, ktere nejsou nejsou plne v souladu s realitou (= lzi):
- Proc by mel byt problem s externim vedenim? Vsak staci mit externi vedeni z trunku do kapsle a do ISS muze byt preci interni (i kdyby neumoznovalo externi.
- Jak to, ze NASA nema zkusenosti s otvory ve stitu? Jak treba bylo reseno napojeni externi nadrze u Shuttlu? A viz vyse, nevim, proc by neslo udelat "bypass" mezi trunkem a kapsli
- Proc by to neslo nasimulovat? Jasne, ze jde. Stejne jako se simuluje stavajici ochrana (taky fungovala hned napoprve) nebo pristani u ISS (hromada pocitacovych simulaci)
- A i kdyby mel potrebnou znalost nekdo jiny (ESA, Rusove), tak proc by si to proste nemohla SpaceX od nich koupit?




1) Protože zatím jsem o externím vedení na ISS neslyšel. Napojení externího vedení do kapsle dokazuje, že nemáte páru, jak funguje tlakové těleso.
2) Odkazem na STS jako řešení pro servisní otvory dokazujete, že nemáte páru, jaký typ ochrany používal Shuttle (sálavý) a jaký používá Dragon (ablativní) a tudíž nemáte páru, v čem je u znovupoužitelné kapsle problém s ablativní ochranou (zapékání, nerovnoměrnost ablace na ostrých rozhraních, atd...).
3) Simulovat obtékání přehřátým kyslíkovým radikálem lze opravdu velmi obtížně. Pokud se domníváte, že strčíme zkoumanou část do plamene nějaké raketové trysky, tak to opravdu není to samé;-)
takže žádné lži jen hlasité návodné úvahy, abych se nezdržoval tím, že mi tady ostatní řeknou, že do trunku se půjde dírou v podlaze kapsle (a nic více). Mně totiž zajímá jak, proto k otázce dodám svůj názor, který nemusí být zcela přesný. Ale usměrňuje případné odpovědi, jak se mi také od ostatních, méně nenávistných, diskutérů dostalo a jdu studovat MercuryII a Gemini-MOL, protože jsem zjevně něco přehlédl.

Ostatním, díky za tu Gemini-MOL, MerucryII.
Vladislav Haltof:
To jsem byl já. Díky.
 
26.5.2012 - 13:14 - 
quote:
quote]
- Jak to, ze NASA nema zkusenosti s otvory ve stitu? Jak treba bylo reseno napojeni externi nadrze u Shuttlu?



Lenže ten otvor bol na mieste, ktoré pri pristávaní raketoplánu asi nebolo tepelne namáhané tak ako nábežná hrana krídla alebo nos raketoplanu prípadne ako brzdiace štíty doterajších klasických kozmických lodi (od Vostoku až po Apollo). Je rozdiel urobiť servisný otvor na mieste kde je teplota maximálna a teplota polovična maximálnej. Spomínal sa tu aj otvor v Mercury II, ale asi technicky viac bol asi prepracovaný otvor v programe Gemini-vojenská stanica MOL aj keď to všetko nakoniec skončilo iba na papieri.


cisto na papieri nie, bol aj hardware, len neviem ci letel, tusim ze nie...

 
26.5.2012 - 13:34 - 
Posádka ISS: Dragon uvnitř voní jako nové auto .





 
26.5.2012 - 14:30 - 
To je ale pořádný průchod ve stykovacím uzlu.
Já si pamatuji jen ty staré z dob Apolla, Saljutu apod, tam měl problém prolézt astronaut (či kosmonaut ).
 
26.5.2012 - 14:54 - 
quote:
To je ale pořádný průchod ve stykovacím uzlu.
Já si pamatuji jen ty staré z dob Apolla, Saljutu apod, tam měl problém prolézt astronaut (či kosmonaut ).


pretoze toto je "nakladny" prielez. Az bude lietat DragonRider, bude mat presne taky isty miniprielez ako sojuz alebo apollo, pretoze DragonRider nebute zachytavany canadarmom, ale bude dokovat samostatne. A to je trosku uplne ina vec
 
26.5.2012 - 15:14 - 
quote:
zpět k technice.

Nevíte někdo, jak hodlají inženýři spaceX vyřešit využití trunku pro zásoby (např. paliva a pod)?


Já sázím na to, že v (prodlouženém - ne v tom základním - na datasheetech Falconu je varianta s prodlouženým trunkem uvedená) trunku bude u lunárních a mezplanetárních misí umístěný kompletní vysokoenergetický třetí stupeň.

Se zásobami bych to u takovéto lodi neviděl jako až takový problém, pokud na palubě bude např. 2 lidi (místo kompletní posádky 6-7 lidí pro "turistické" lety na LEO)

Třetí stupen by se spotřebování paliva komplet odhodil bud nezávisle na trunku (u lunárních misí, např.) a nebo i s trunkem (např. u přistávacích misí na Marsu).

Další možnost je mít v prodlouženém trunku vyfouknutý Bigelow nafukovaíc habitat, a v kosmu ho nechat nafouknout a zadokovat u něj přídí (a tím získat i přístup k zásobám).

Pravděpodobně by např. spojením 3 Dragonů s prodlouženými trunky a zásobami uvnitř bylo schopné shromáždit dostatečné množství zásob a modulů všeho druhu pro hodně zajímavou misi (ve 2-3 lidech) - zvlášť, pokud by např. třetí Dragon přiletěl na F9-Heavy a měl prakticky plnou zásobu paliva (v prodlouženém) 2. stupni....

Nejpravděpodobněji se mi ale pořád jeví, že Musk bude prostě posílat jeden Dragon za druhým na jednosměrné mise na Mars - a tam má hned několik možností, osobných vsadil na tyto:

1) nákladní Dragony 3. stupněm v prodlouženém trunku (který bude postupně zvyšovat dráhu více opakovanými zážehy v perigeu, protože u bezpilotní lodi se nehraje o čas a nevadí radiace, apod. - možností je i iontový motor v trunku, poháněný zvětšnými FV panely) a vynášené pomocí standardního F9 (nehermetizovaný náklad při těchto misích nemá význam)

2) pilotované Dragony s nafukovacím habitatem a zásobami na cestu v prodlouženém trunku (vynášené na F9H a urychlované k Marsu přímo pomocí 2. stupně)

Líbí se mi, že je to vlastně "PC modulární architektura", a dovnitř trunku je možné naložit libovolnou "future technology 1, 2, 3" jako pohon tak, jak bude postupně k dispozici nebo až budou peníze - a vše ostatní je možné mít otestované už předtím. Něco podobného mohli poskládat Rusové v 60. letech, kdyby nebyli vystaveni politickým, ekonomickým a vojenským tlakům a vzájemnou řevnivost konstrukérů by bylo možné komponzovat běžnými ekonomickými stimuly...
 
26.5.2012 - 16:00 - 
Záběry Dragonu z ISS


Otevírání poklopu

 
26.5.2012 - 17:51 - 
quote:
http://www.youtube.com/watch?v=c_P4Vh6R-p8&feature=related

cas okolo 6:15 - pekny deatilny zaber. Zda sa ze tepelny stit na stenach dragonu presiel poriadnou odtucnovacou kurou, dufam ze to neprehnali

je tam taky pěkně vidět rozdíl mezi primárním a sekundárním LIDARem, jeden ukazuje 74, druhý 80 - zřejmě to jak se chytal na odraz od KIBO.
 
26.5.2012 - 18:52 - 
quote:
quote:
quote:


len proste... nemozes ku tomu pristupovat tak, ze je to neviem co najlepsie, co spacex robi... proste vzhladom na americke pomery maju asi lacny nosic, a maju sikovnu lod... a je to uspech...
ale nie je to take ruzove, ako to chces urobit


no dobre, a kedy to teda bude ruzove? ked dragonrider povezie ludi? to predsa robilo uz mercury a vostok. Alebo ked reddragon pristane na marse? vikingy tam boli uz davno. Ked poleti falconheavy? SaturnV bol silnejsi. Ked poleti grasshopper? Aj shuttle pristaval, a nic z toho. Ked pristane na marse s ludmi? No a co, na ISS su ludia uz dlho, a urcite sa vyuzili skusenosti NASA...
Mam vobec pravo byt tu optimista? Alebo mam byt povinne remcal, aby som zapadol?


Buď si optimista, ale neupírej jiným právo být pesimistou.

Tohle vůbec není o kosmonautice. Ty máš radost, že určitým způsobem "funguje" tvoje ideologie, že soukromník je huj a stát je fuj.

My to vidíme spíše tak, že pro kosmonautiku je přínos nikoliv kapitalistické "zneužití" státu, ale opravdová přidaná hodnota.

Realisticky, jaká je zatím přidaná hodnota od SpaceX?
Vyjma Sarančete, je všechno (a teď to úmyslně přeženu) ukradeno, obšlehnuto nebo pod cenou nakoupeno od státu, který to pracně a draze za daně občanů vymyslel a vyvinul. Prostě nulová přidaná hodnota. Zatím je Musk podnikatel typu Josefa Šťávy (obchod s krevní plazmou), Bakala (uhelné doly) nebo Jančura (železnice). Nepřinesli nic novátorského, jen se lacině dostali, zejména díky politickým a ideologickým tlakům, k "zlatým vejcím". Za to je máme obdivovat? A Musk je zatím opravdu na úrovni výše zmíněných pánů podnikatelů (byť sympatičtější a řekněme více správňák).

Až SpaceX dovede ke zdárnému konci Saranče (trochu pochybuji, ta koncepce je IMHO nad technické síly NASA, natož malé firmy s omezeným financováním) nebo dokoná revoluci v nákladech (revoluce je desetina ceny ULA, ne trapná polovina), případně udělá soukromou vesmírnou stanici, která si na sebe vydělá bez státních dotací, či dej prozřetelnost, přistane na Měsíci/Marsu, pak již bude ta přidaná hodnota neoddiskutovatelná a pesimizmus bude nepatřičné kverulantství.

Kapišto?


Naprostý souhlas s tímto názorem!
 
26.5.2012 - 23:59 - 
Spaceflight Now | Dragon Mission Report | Q&A with SpaceX founder and chief designer Elon Musk
http://spaceflightnow.com/falcon9/003/120518musk/

Nový Falcon 1.1 bude o 50% delší a bude mít nové silnější motory (bude to stejná délka, jako u Falcon Heavy)
 
27.5.2012 - 00:06 - 
http://www.newscientist.com/blogs/onepercent/2012/05/spacex-the-apple-of-spacefligh.html
The escape system's motors will allow the capsule to land anywhere in the solar system, whether it has an atmosphere or not - and that's pretty cool. These motors can even fire supersonically which is important for Mars: in the higher altitudes of Mars the atmosphere is so thin that parachutes are completely pointless. So retro thrusters have to be able to fire when you are supersonic so they have to be very high thrust.
 
27.5.2012 - 00:09 - 
quote:

Realisticky, jaká je zatím přidaná hodnota od SpaceX?
Vyjma Sarančete, je všechno (a teď to úmyslně přeženu) ukradeno, obšlehnuto nebo pod cenou nakoupeno od státu,....


Naprostý souhlas s tímto názorem!

Ja bych nesouhlasil. SpaceX neco udelal za sve penize a pak to nabidnul NASA do programu. Prednimi se to delalo obracene NASA udelala poptavku a na zaklade ni se delali navrhy za statni penize - za drahe statni penize. Jaka je pridana hodnota? je to v efektivite vyuziti technologii. A je nevhodne srvnavat to s lidmi, kteri se dostali k majetku nejakym podvodem. Kolik stal Orion a kdo ho dela a jakym stylem? Stylem statni zakazky.Ale delaji to stejne soukrome firmy ale nejde jim o to letet ale mit zisk a to pokud mozno bez prace. Za ty penize co stal Orion by Space X doletel na Mars...
 
27.5.2012 - 00:21 - 
quote:
Za ty penize co stal Orion by Space X doletel na Mars...


Tak to je hodně odvážné tvrzení. Promyslel jste to, před napsáním? ;-)
 
27.5.2012 - 09:04 - 
quote:
quote:
Za ty penize co stal Orion by Space X doletel na Mars...


Tak to je hodně odvážné tvrzení. Promyslel jste to, před napsáním? ;-)


Pokud se nepletu, tak neperspektivní program Ares/Orion, který de facto vykrádal technologii raketoplánů, stál americké daňové poplatníky přes 5 mld. USD. Výsledek? zkouška LAS.... Na rozdíl od vás, jsou to i moje finanční prostředky.

SpaceX má za cca 1,2 mld funkční dopravní prostředek, nákladní loď u ISS a v testování Grasshoppera, těžkého Falcona, vyvíjí pilotovanou loď...

Souhlasím s tím, že za 5 mld USD by asi Mars ještě neklapnul, ale vaše čecháčkovské kecy snižující úspěch soukromé americké firmy jsou až zarážející.

Mick Swaab
Tampa Bay, FL
 
27.5.2012 - 10:06 - 
Ahoj Micku,

musis pochopit, ze tohle maji Cesi a i Slovaci v povaze (drtiva vetsina z nich) a proto bohuzel jsme tam kde jsme (vcetne nasich vlad a politiku) a lepsi to opravdu nebude.

Evidentni uspech nevidi i kdyby je nakopl do rozkroku :-)

Znovu tady vlozim velmi podstatne interview z doby pred 2 lety http://www.spacecentre.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=51454

Je tam i obsazeno bohuzel pravdive porovnani US vs Evropa co se tyce pristupu k riskovani, ochote selhat, srovnani statniho a komercniho sektoru atd. ,ale hlavni problem vidim prave v tom myslenkovem pristupu.
 
27.5.2012 - 10:09 - 
quote:


Evidentni uspech nevidi i kdyby je nakopl do rozkroku :-)




ale hej, vidia. Vzdy ich strasne nasere a hned zacnu hladat argumenty preco to vlastne ziadny uspech nie je
 
27.5.2012 - 10:11 - 
a este sa pri tom tvaria mudro jak radio... 
27.5.2012 - 10:17 - 
quote:
..vaše čecháčkovské kecy snižující úspěch soukromé americké firmy jsou až zarážející....

Mick Swaab
Tampa Bay, FL

Taky ty reci nechapu ale odrazi to stav polecnosti, lepe jdou kecy nez prace... Jinako dle meho odhadu na to aby SpaceX dostal lod Dragon na povrch Marsu (nikdy sem tu nepsal o lidech) mu staci v soucasne dobe zhruba 1.8-2.8mld USD. Je v tom zahrnut vyvoj urychlovaciho tahace a test navigace. Predpokladem je ze pristavaci moul i tahac - urychlovaci stupen jsou na bazi Dragonu a pro start jsou pouzity dva starty testovaci - idealne by stacil jeden - a dva ostre. Po spojeni na LEO by lod odstartovala k Marsu.
 
27.5.2012 - 10:25 - 
Taky asi lidi zapominaji, ze ma i zdroje z SolarCity, PayPal a Tesla motors a samozrejme SpaceX. Jiste, jsou to firmy a potrebuje zisk, ale zaroven to je i vizionar a evidentne jde tam kam chce jit a dari se mu to. Nejak takove lidi strasne spatne vidim v Evrope, asi tu neni spravne podhoubi :-) A kdyz se tady objevi neco takoveho jako treba Skylon, tak tomu haze klacky pod nohy kde kdo.

Tady podobny clovek co ridi https://www.open-aerospace.org/tiki-index.php . Ted uz dela ve SpaceX (od roku 2010)
 
<<  112    113    114    115    116    117    118  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.450673 vteřiny.