Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  120    121    122    123    124    125    126  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
06.6.2012 - 09:52 - 
citace:
to "osmahnutie" na jednej strane kabíny, nesúvisí to s hm.. "riadením zostupu" a "kĺzaním"?
akú má vlastne dragon, schopnosť menením sklonu počas zostupu, schopnosť ovplyvniť dráhu "dynamicky"?
Dragon má těžište mimo osu souměrnosti, což vytváří při průletu atmosférou s úhlem náběhu 12° určitý vztlak, konkrétně L/D (Lift/Drag) = 0,18.
S tímto řešením je možné za všech situací udržet přetížení pod 5g a při použití RCS motorků velmi přesnou kontrolu trajektorie sestupu.
Přistání Dragonu COTS 2+ proběhlo pouze 1,5 km od středu dopadové oblasti = velmi přesně.
 
06.6.2012 - 10:12 - 
Po pěti dnech plavby z místa přistání (900 km západně od Baja Peninsula) Dragon dorazil na pevninu - do přístavu v LA.
http://www.spaceflightnow.com/falcon9/003/120605port/


[Upraveno 06.6.2012 pospa]
 
06.6.2012 - 10:22 - 
Kabina obstala skvele. Otazka je, zda korekcema motorama, by se dalo jeste pomoct zlepseni proudeni horkeho vzduchu okolo modulu a tim mensiho tepelneho zatizeni bocnich partii. Brzdeni ze 27000km/h je narez. 
06.6.2012 - 10:32 - 
ja mam dojem ze by stacilo zbrusit par milimetrov z tej hornej zacadenej vrstvy, nacapat novy tmel a moze sa letiet znova. Kdesi som cital ze Pica ma konzistenciu podobnu balzovemu drevu... 
06.6.2012 - 10:49 - 
citace:
ja mam dojem ze by stacilo zbrusit par milimetrov z tej hornej zacadenej vrstvy, nacapat novy tmel a moze sa letiet znova. Kdesi som cital ze Pica ma konzistenciu podobnu balzovemu drevu...
PICA-X je použitý jen na tepelný štít a troufnu si tvrdit, že musí být mnohem pevnější a tvrdší než balzové dřevo.
Naproti tomu ten bílý materiál na bočních stěnách by mohl být té konzistence jak píšeš - velmi lehký a křehký = tvrzená keramická pěna, něco na způsob bílých tepelných dlaždic LRSI na bocích raketoplánů.
 
06.6.2012 - 11:33 - 
citace:
ja mam dojem ze by stacilo zbrusit par milimetrov z tej hornej zacadenej vrstvy, nacapat novy tmel a moze sa letiet znova.
Na to by som nespoliehal - na fotografii to vyzerá dosť obúchané, zrejme od lán a zámkov padákového systému. Takže nevieš, či to niekde pod povrchom neprasklo - ten materiál vyzerá podľa vrypov pomerne krehký.
Navyše, keď Dragon sadne na mori, každým vrypom v povrchovej vrstve môže dovnútra panelov prenikať slaná voda a škodiť. Keď Dragon sadne na pevninu, padákový systém ho môže prevrátiť a povláčiť po zemi (sojuzom sa to už pár krát stalo) - panelom to rozhodne neprospeje. V oboch prípadoch môže byť ochranná vrstva porušená a to je "dosť dobrý" dôvod na celkovú výmenu všetkých panelov.
Ostatne, cena tepelnej ochrany je len malý zlomkom ceny lode, a všetko nasvedčuje tomu, že panely sú riešené ako výmenné (početné tvory pre skutky). Takže prečo zbytočne riskovať - komplexná kontrola použitých panelov je zrejme rovnako pracná a drahá alebo možno dokonca pracnejšia a drahšia, než výmena za nové. Použitý panel sa zrejme musí "ohľaduplne" demontovať (čo vzhľadom na tmelenie nemusí byť jednoduché), skontrolovať a namontovať späť. Pri výmene za nové sa nemusí brať ohľad na "nepoškodenie" starého panelu, čo prácu značne zjednodušuje.
 
06.6.2012 - 11:43 - 
citace:
Dragon má těžište mimo osu souměrnosti,
nevíte někdo, jak to uhlídají při nakládání materiálu na cestu dolů? Nějak si to neumím představit....
 
06.6.2012 - 12:07 - 
citace:
Použitý panel sa zrejme musí "ohľaduplne" demontovať (čo vzhľadom na tmelenie nemusí byť jednoduché), skontrolovať a namontovať späť.


a po namontovani skontrolovat este raz

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.6.2012 - 12:09 - 
citace:
citace:
Dragon má těžište mimo osu souměrnosti,
nevíte někdo, jak to uhlídají při nakládání materiálu na cestu dolů? Nějak si to neumím představit....


je presny rozvrh, pre vsetky lode, kde a ako sa naklada naklad...
to iste plati aj pre let smerom hore - tj. nakladanie na zemi...

najvacsim problemom, podla nsf, nie je navrat do atmosfery, ale operacie v blizkosti iss, kde v pripade, ze je tazisko velmi mimo osu, tak dochadza k problemom pri lete - zmenach smeru, etc... ktore musi palubny pocitac vyrovnavat apod (a ktore alebo uplne znemoznuju let, ak je to velmi mimo, alebo stoja viac paliva)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.6.2012 - 12:23 - 
Existuji nejake vahy pro beztizny stav? Maji na ISS neco takoveho? Existuje vlastne nejaky jiny trik, nez centrifuga? 
06.6.2012 - 12:44 - 
citace:
citace:
ja mam dojem ze by stacilo zbrusit par milimetrov z tej hornej zacadenej vrstvy, nacapat novy tmel a moze sa letiet znova. Kdesi som cital ze Pica ma konzistenciu podobnu balzovemu drevu...
PICA-X je použitý jen na tepelný štít a troufnu si tvrdit, že musí být mnohem pevnější a tvrdší než balzové dřevo.
Naproti tomu ten bílý materiál na bočních stěnách by mohl být té konzistence jak píšeš - velmi lehký a křehký = tvrzená keramická pěna, něco na způsob bílých tepelných dlaždic LRSI na bocích raketoplánů.


neviem ci nie je rozdiel medzi PICA a PICA-X prave v tom, ze ten druhy je odolnejsi... ale to spekulujem...

kazdopadne ten stit vyzera ze okrem mierneho ocadenia z neho moc neubudlo, a podla vyjadreni zo SpaceX teoreticky zvladne desiatky zostupov. Len neviem ci by si niekto sadol do takejto ocadenej kapsule, moc dovery to nebudi
 
06.6.2012 - 12:50 - 
citace:
kazdopadne ten stit vyzera ze okrem mierneho ocadenia z neho moc neubudlo, a podla vyjadreni zo SpaceX teoreticky zvladne desiatky zostupov. Len neviem ci by si niekto sadol do takejto ocadenej kapsule, moc dovery to nebudi


premaluju a bude zase biela

inak - co som videl nejake obrazky zo simulacii a pod - tak teplo tu kapsulu pomerne v pohode obchadza (teda okrem samotneho pica-x stitu), takze to namahanie na boky kapsule asi take zle nebude

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.6.2012 - 12:55 - 
citace:

inak - co som videl nejake obrazky zo simulacii a pod - tak teplo tu kapsulu pomerne v pohode obchadza (teda okrem samotneho pica-x stitu), takze to namahanie na boky kapsule asi take zle nebude



ved preto sa tento tvar pouziva uz od pociatkov
 
06.6.2012 - 12:58 - 
citace:
neviem ci nie je rozdiel medzi PICA a PICA-X prave v tom, ze ten druhy je odolnejsi... ale to spekulujem...
Ano, PICA-X je odolnější, ale co hlavně jeho výroba je cca 10x levnější než u PICA, viz : http://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_entry#PICA-X

citace:
kazdopadne ten stit vyzera ze okrem mierneho ocadenia z neho moc neubudlo, a podla vyjadreni zo SpaceX teoreticky zvladne desiatky zostupov. Len neviem ci by si niekto sadol do takejto ocadenej kapsule, moc dovery to nebudi
Můj tip: znovupoužitelnost lodě bude na pořadu dne teprve tehdy, až bude úspěšně dotaženo do konce přistání na pevnou zem pomocí SuperDraco. Opotřebování tepelného štítu po sestupu by mělo být minimální, ale možná z důvody jeho kontroly a estetiky jeho povrch opratrně očistí/přebrousí/přeleští(?), přilepí na něj tu stříbrnou krycí vrstvu a bude jako nový.
Pokud budou na boční stěny používat i nadále ten křehký materiál, co mají teď, viděl bych to na jeho kompletní výměnu před každým letem.
 
06.6.2012 - 13:04 - 
citace:
Můj tip: znovupoužitelnost lodě bude na pořadu dne teprve tehdy, až bude úspěšně dotaženo do konce přistání na pevnou zem pomocí SuperDraco. Opotřebování tepelného štítu po sestupu by mělo být minimální, ale možná z důvody jeho kontroly a estetiky jeho povrch opratrně očistí/přebrousí/přeleští(?), přilepí na něj tu stříbrnou krycí vrstvu a bude jako nový.
Pokud budou na boční stěny používat i nadále ten křehký materiál, co mají teď, viděl bych to na jeho kompletní výměnu před každým letem.


Superdraco ti behem prvnich fazi sestupu nepomuze. Bude pouzitelny az ve finalnim navedeni a dobrzdeni na zemsky povrch.
 
06.6.2012 - 13:13 - 
citace:
Superdraco ti behem prvnich fazi sestupu nepomuze. Bude pouzitelny az ve finalnim navedeni a dobrzdeni na zemsky povrch.
To se asi trochu nechápeme - já neříkám, že SuperDraco nějak pomůžou omezit opotřebování tepelné ochrany během sestupu.
Co jsem napsal je o tom, že až bude plně otestováno a certifikováno přistání NA PEVNOU ZEM, POMOCÍ SUPERDRACO, tak teprve pak bude SpaceX ZNOVUPOUŽÍVAT lodě Dragon.
OK?
 
06.6.2012 - 13:17 - 
Řekl bych, že Dragony začnou opakovaně používat co nejdříve i bez power-landingu.
Třeba Dragon lab .. nebo oblet Měsíce atd. Na to přece nemusí stavět nové kapsle, když se jim budou ve skladu hromadit trošku opotřebované již použité.
 
06.6.2012 - 13:24 - 
tiez si myslim ze na DragonLab by siel pouzit aj olietany (to znie divne ked vlastne letel len raz) Dragon. Samozrejme kompletka vymena TPS a kontrola, na druhu stranu usetria za novu kabinu a este aj ziskaju skusenosti so znovupouzitim hardveru. Pri DragonRideri sa to bude hodit, navyse blbuvzdornu techniku ziskate vtedy, ked vela lietate a experimentalne tlacite svoju technologiu k jej hraniciam (s akceptovatelnym rizikom, ze ta olietana kapsula sa rozpadne). V letectve sa tomu hovori testovanie letovej obalky

 
06.6.2012 - 13:29 - 
citace:
Řekl bych, že Dragony začnou opakovaně používat co nejdříve i bez power-landingu.
Třeba Dragon lab .. nebo oblet Měsíce atd. Na to přece nemusí stavět nové kapsle, když se jim budou ve skladu hromadit trošku opotřebované již použité.
Myslím, že už se to tady několikrát probíralo:
- momentálně největším zákazníkem SpaceX je NASA se zásobovacími CRS lety k ISS , přičemž pro každý let si NASA platí novou loď
- Dragony zatím letěly jen 2 a to vývojové/testovací kusy - je třeba je po letu rozebrat, analyzovat a pak popřípadě vystavit v sídlech SpaceX (Hawthorne, McGregor, KSC, Wandenberg, Washington DC, nový kosmodrom v Texasu?)
- To co přistane do teplé slané mořské vody se rozhodně nehodí pro znovupoužití. Riziko koroze na libovolné části lodi = potenciálního selhání při opakovaném použití, rozhodně nevyváží úsporu plynoucí ze znovupoužitelnosti. Na to budou dobré až kabiny, měkce přistávající na "heliport" v KSC.
 
06.6.2012 - 13:37 - 
citace:
- To co přistane do teplé slané mořské vody se rozhodně nehodí pro znovupoužití. Riziko koroze na libovolné části lodi = potenciálního selhání při opakovaném použití, rozhodně nevyváží úsporu plynoucí ze znovupoužitelnosti. Na to budou dobré až kabiny, měkce přistávající na "heliport" v KSC.


ved to nemusi byt ekonomicky vyhodne. V ramci vyskumu a vyvoja sa moze olietany kus pouzit na ziskavanie dat. Samozrejme po rozobrati a kontrole na koroziu atd. Ekonomicke to nebude, ale v tejto faze ide o data, a udaje o znovupouziti opotrebenej lode ziskate len znovupouzitim opotrebenej lode

Samozrejme nie v ramci CRS, ale mimo neho v ramci vlastneho vyvoja.
 
06.6.2012 - 13:43 - 
citace:
...ved to nemusi byt ekonomicky vyhodne. V ramci vyskumu a vyvoja sa moze olietany kus pouzit na ziskavanie dat. Samozrejme po rozobrati a kontrole na koroziu atd. Ekonomicke to nebude, ale v tejto faze ide o data, a udaje o znovupouziti opotrebenej lode ziskate len znovupouzitim opotrebenej lode
No, počkejme si a uvidíme.

I tak si stále myslím, že to dopadne tak, jak jsem psal.
 
06.6.2012 - 13:51 - 
Btw. dovedete si představit, že byste dobrovolně riskovali korozi například ve spalovacích komorách a tryskách 18 RCS motorků a letěli s tím na nějakou "testovací" misi?
Já tedy ne.


... a to ty motorky ještě několik málo minut před šplouchnutím do slané vody intenzivně pracovaly a budou mít stále pár set stupňů -> rychlé ochlazení vodou může významně změnit jejich materiálovou strukturu/vlastnosti... to bych neriskoval ani náhodou.


[Upraveno 06.6.2012 pospa]
 
06.6.2012 - 13:52 - 
První DragonLab je na manifestu v roce 2014 po NASA Resupply to ISS – Flight 7 ..

Viděl bych to na znovupoužití už kvůli získání dat.
 
06.6.2012 - 13:52 - 
citace:
citace:
...ved to nemusi byt ekonomicky vyhodne. V ramci vyskumu a vyvoja sa moze olietany kus pouzit na ziskavanie dat. Samozrejme po rozobrati a kontrole na koroziu atd. Ekonomicke to nebude, ale v tejto faze ide o data, a udaje o znovupouziti opotrebenej lode ziskate len znovupouzitim opotrebenej lode
No, počkejme si a uvidíme.

I tak si stále myslím, že to dopadne tak, jak jsem psal.


pravdepodobne ano
este je tu moznost ze bude existovat akysi prechodny typ medzi dragonom a dragonriderom - nakladny dragon s LAS systemom, pristavajuci na pevnine.
Musk tvrdil ze prve "in air" pokusy s LAS maju byt tento rok. Nejak si neviem predstavit na co ineho by to namontovali, nez na nakladny dragon.
 
06.6.2012 - 14:08 - 
citace:
citace:
- To co přistane do teplé slané mořské vody se rozhodně nehodí pro znovupoužití. Riziko koroze na libovolné části lodi = potenciálního selhání při opakovaném použití, rozhodně nevyváží úsporu plynoucí ze znovupoužitelnosti. Na to budou dobré až kabiny, měkce přistávající na "heliport" v KSC.


Při předvedené přesnosti přistání na padácích by šlo přistávat na jezera, menší riziko koroze.
 
06.6.2012 - 14:12 - 
citace:
Při předvedené přesnosti přistání na padácích by šlo přistávat na jezera, menší riziko koroze.


toto im v usa nikto neschvali a nepovoli, a v nevade, myslim, nie su jazera...
ak by s tym pristali v inom state ako usa, tak maju problem s itarom a podobnymi vecami (colna kontrola ??)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.6.2012 - 14:38 - 
citace:
Při předvedené přesnosti přistání na padácích by šlo přistávat na jezera, menší riziko koroze.
To pochybuju. Počasí, hlavně snos větrem nemůžete ovlivnit a tvrdé přistání na souš by se nedalo vyloučit.
Navíc, stále by platilo to, co jsem psal o prudkém ochlazení RCS motorků při kontaktu s vodou.
 
06.6.2012 - 14:46 - 
citace:
Navíc, stále by platilo to, co jsem psal o prudkém ochlazení RCS motorků při kontaktu s vodou.


no neviem, ci po prielete atmosferou s teplotami niekde okolo -40 az -60 stupnov (letova hladina civilnej dopravy), nie su tie motorky uz dostatocne ochladene

 
06.6.2012 - 14:51 - 
citace:
citace:
Navíc, stále by platilo to, co jsem psal o prudkém ochlazení RCS motorků při kontaktu s vodou.
no neviem, ci po prielete atmosferou s teplotami niekde okolo -40 az -60 stupnov (letova hladina civilnej dopravy), nie su tie motorky uz dostatocne ochladene
Yamato, ty máš informaci do kdy (do jaké výšky sestupu) ty motorky pracují - od kdy se začínají ochlazovat?
 
06.6.2012 - 14:53 - 
citace:
citace:
citace:
Navíc, stále by platilo to, co jsem psal o prudkém ochlazení RCS motorků při kontaktu s vodou.
no neviem, ci po prielete atmosferou s teplotami niekde okolo -40 az -60 stupnov (letova hladina civilnej dopravy), nie su tie motorky uz dostatocne ochladene
Yamato, ty máš informaci do kdy (do jaké výšky sestupu) ty motorky pracují - od kdy se začínají ochlazovat?


no to nie, ale v case ked uz Dragon pada brzdeny stabilizacnymi padakmi, tam uz zrejme nepracuju
 
<<  120    121    122    123    124    125    126  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.173378 vteřiny.