Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  135    136    137    138    139    140    141  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
08.10.2012 - 20:52 - 
motor nevybuchol, len naraz stratil tlak, a to az tak naraz, ze to rozobralo krytovanie okolo motora

PR oddelenie sa musi teraz hodne potit...
 
08.10.2012 - 20:55 - 
sachta s navigacnymi cidlami a zachytnym bodom je otvorena 
08.10.2012 - 21:05 - 
citace:
V souvislosti s tím se objevila zajímavá zkratka: RUD

Na NSF ji vysvetlují jako Rapid Unscheduled Disassembly - prudká neplánovaná demontáž.


pročpak se uspokojovati, s cizojazyčnejma zápujčkama, naostatek trpným rodem trpícími?
nebylo by lepší a jasnější, zovati to jednoduše "VVVR", čili "ve vzduch vybuchující rachejtle"?
toť pádnější, než slogan "fajn ovocíčko.."

prehovoril duch jakuba Hrona Metánovského..

..
ja by som dodal, že nakoniec nebude záležať čo si o tomto bude myslieť nasa, ani novinári, ale záležať bude naozaj iba na poisťovákoch
schopnosť doniesť náklad v poriadku napriek trablom, ktoré by pre klasický bežný nosič znamenali kraksňu, by mohla znamenať naozaj aj nižšie poistné nákladu.. čo by bol úspech..
 
08.10.2012 - 21:24 - 
citace:
motor nevybuchol, len naraz stratil tlak, a to az tak naraz, ze to rozobralo krytovanie okolo motora
No, proč ne? Když si tu větu přečteme vícekrát, jeví se to ne jako úplně nereálný scénář :
"... the fairing that protects the engine from aerodynamic loads ruptured due to the engine pressure release, ..."

... kryt, který chrání motor před aerodynamickým zatížením, se roztrhl v důsledku poklesu tlaku v motoru, ...

Takže něco, co způsobylo pokles tlaku v motoru zároveň způsobilo poškození jeho krytu zevnitř a nebyla to přímo exploze.
Může to být přerušená, nebo snížená dodávka paliva nebo okysličovadla, třeba v důsledku porušeného přívodního potrubí, hadice, netěsnost turbočerpadla, cokoliv, co zatím nevíme.

... proč si tady tolik lidí myslí, že se SpX snaží pravé příčiny problému zatajit, nebo ututlat? Vidělo to v přímém přenosu mnoho lidí, současných i budoucích zákazníků, je to na YT, rozebírají to bandy kosmonadšenců na mnoha diskusních fórech po celém světě...
SpX IMHO nemá zájem dělat mrtvého brouka, ale co nejrychleji identifikovat příčinu problému, navrhnout a zavést nápravné opatření a zamezijit jeho opakování.

PR oddělení, Elon i Gwynne hlavně zdůrazňují, že i přes nepopiratelný problém s motorem, nosič výpadek zvládl a mise (snad) pokračuje podle plánovaného scénáře +/- dál. Problém tam byl a analyzuje se / řeší se.
 
08.10.2012 - 21:46 - 
"... the fairing that protects the engine from aerodynamic loads ruptured due to the engine pressure release, ..."

Ta veta se da podle meho take prelozit tak, ze doslo k "uvolneni" tlaku, ne jeho "poklesu". Co myslite? Na AJ miluju predevsim to, ze je tezce nejednoznacna
 
08.10.2012 - 21:47 - 
Mirku, ja to berem tak ze kym nebudu oficialne vysledky skumania pricin, tak tu len spekulujeme. Aj vybuch motora je len spekulacia, a hovori sa o nom preto, ze na tom videu to tak proste vyzeralo.

Je to trochu schizofrenicka situacia. Na jednej strane vsetci chceme aby F9 fungoval vzdy bezchybne, takze takato porucha zamrzi. Na druhej strane, ak ten motor skutocne vybuchol, F9 je tusim prvy nosic ktory zazil za letu exploziu motora a pokracoval v lete az na orbit "akoby nic". To je skutocne posobive
 
08.10.2012 - 21:49 - 
podla heavensabove by dragon mal za chvilu letiet niekde ponad madarsko. Uvidime ho? 
08.10.2012 - 21:56 - 
Dnešní SpaceX update situaci popisuje v drobných detailech mírně odlišně než o pár příspěvků výše citát z arstechnica.com

http://www.spacex.com/press.php?page=20121008

"... Approximately one minute and 19 seconds into last night's launch, the Falcon 9 rocket detected an anomaly on one first stage engine. Initial data suggests that one of the rocket's nine Merlin engines, Engine 1, lost pressure suddenly and an engine shutdown command was issued. We know the engine did not explode, because we continued to receive data from it. Panels designed to relieve pressure within the engine bay were ejected to protect the stage and other engines. Our review of flight data indicates that neither the rocket stage nor any of the other eight engines were negatively affected by this event..."

To by napovídalo, že uvolnění/odhození/vyražení vnějších panelů = krytů motoru, bylo způsobeno větším přetlakem v okolí spalovací komory motoru č. 1 -> to potvrzuje mou domněnku v předchozím postu - něco tam unikalo mimo motor do motorového prostoru mezi přepážky a nejslabší článek ten přetlak musel pustit.
Tipuju, že první to vyrazilo spodní kryt na úrovni kritického průřezu a pak boční kryty. V té době už podle všeho byl motor vypnutý = ventily uzavřeny.
Jak psal Alchymista, vše v řádech desítek milisekund...

 
08.10.2012 - 21:59 - 
Přelet Dragonu nebude vidět, protože bude ve stínu (i ISS už je teď ve stínu a to je o dost výš než Dragon).

Ohledně výpadku motoru bych to stejně jako Jirka přeložil jako "v důsledku uvolnění tlaku z motoru". Takže z motorového prostoru nejspíš něco "fouklo" (prasklá spalovací komora, nebo turbočerpadlo, nebo přívodní potrubí). Prasknutí ale není výbuch.

Bylo to určítě i se štěstím, ale to, že zbytek rakety i tak dokázal dostat náklad na oběžnou dráhu je fakt super a osobně proto SpaceX tleskám.
 
08.10.2012 - 22:01 - 
Na stránkách spacex je aktualizace pro media: http://www.spacex.com/press.php?page=20121008

Trvrdí, že motor nevybuchl, protože z něj měli dál telemetrii. A pak se chlubí, že klidně mohl odejít ještě jeden motor a bylo by to OK.

Kladu si spekulativní otázku, jak by postupovali v případě pilotované mise při stejné události. Znamenala by taková událost přerušení letu, nebo by letěli dál?
 
08.10.2012 - 22:09 - 
citace:
Kladu si spekulativní otázku, jak by postupovali v případě pilotované mise při stejné události. Znamenala by taková událost přerušení letu, nebo by letěli dál?
Záleží na tom, jaká bezpečnostní pravidla pro pilotované lety stanoví NASA a FAA.
Ale třeba u Apolla jeden vypadlý motor z pěti neznamenal abort - let pokračoval jako dnes v noci dál.
 
08.10.2012 - 22:12 - 
no ak ten odlet krytovania bol planovany pre pripad nejakych spalin v motorovej sekcii, tak to fakt tlieskam, mysleli na vsetko.

Milos - neviem, ale bola by skoda prerusit misiu, ak sedite v rakete co moze prist o 2 motory a dostat sa na orbit.
 
08.10.2012 - 22:14 - 
citace:
Takže z motorového motoru nejspíš něco "fouklo" (prasklá spalovací komora, nebo turbočerpadlo, nebo přívodní potrubí). Prasknutí ale není výbuch.


pokus o spaľovanie, mimo spaľovaciu komoru sa nazýva "forsáž"
čiže sa jadnalo o prelomový pokus s prídavným spaľovaním
 
08.10.2012 - 22:27 - 
Abychom se bavili o konkrétní raketě/motoru - tady je snímek zakrytované motorové sekce prvního stupně F9 připravované pro let CRS-1/SpX-1
(po kliku pravým v nabídce velmi detailní originál 5616 x 3744)


http://spacexlaunch.zenfolio.com/p278054961/h4620189c#h4539f780
 
09.10.2012 - 00:18 - 
Turboagredát Merlinu musí dodávať najmenej okolo 140 kg paliva a okysličovadla (pomer zhruba 1:2,5) za sekundu pri tlaku viac ako 7MPa (tlak v spaľovacej komore je 6,77MPa, čerpadlo musí dávať tlak minimálne 10-15MPa, aby sa palivo a okysličovadlo rozprášilo).
Takže ak prasklo nejakú kyslíkové potrubie okolo turbočerpadla (je takmer jedno či pred ním alebo za ním), tak pod motorovým krytom, okolo horúcej spaľovacej komory, bolo behom sekundy najmenej okolo 100 kg plynného kyslíku (pri normálnom tlaku a teplote je to objem cca 70m^3). Nejak veľa miesta tam iste nebude, aj 3-4 metre kubické je priveľa - takže v tom "okolomotorovom" priestore dosiahol tlak za jednu sekundu bez problémov 20-30 atmosfér - dosť na pozorovanú "erupciu" krytov (všimnite si, že nejak ďaleko neodleteli, možno nejakých 5 metrov, skôr ešte menej - zrejme aj menej než jeden priemer rakety).
[Upraveno 09.10.2012 Alchymista]
 
09.10.2012 - 06:19 - 
Takže vedľajší náklad - prototyp nového satelitu Orbicomu sa nedostal na svoju dráhu, je na nižšej. Bolo to spôsobené dlhším chodom 1-vého a 2-hého stupňa F9. Druhý stupeň nemohol byť reštartovaný z bezpečnostných dôvodov, aby satelit a druhý stupeň neboli príliš blízko dráhe ISS.
Btw, špekulovalo sa tu o malej nosnosti Dragona, a Spx si vozia ešte ďalší náklad na vyššiu dráhu (aj keď hmotnosť Oricomu je tuším iba 180 kg).
 
09.10.2012 - 07:18 - 
citace:
Btw, špekulovalo sa tu o malej nosnosti Dragona, a Spx si vozia ešte ďalší náklad na vyššiu dráhu (aj keď hmotnosť Oricomu je tuším iba 180 kg).


o tom sa vedelo... a stale to vyzera na nizku nosnost falconu v tejto verzii, nie dragonu...

v podstate - pravdu sa dozvieme, ked poleti prvy falcon v1.1 - ak ponesie rovnaky naklad, tak je naklad obmedzeny objemom dragonu... ak ponesie nakladu viac, tak "problem" bol s nosicom...
kedze na tejto verzii pojde uz len 1 start, tak sa im vobec nedivim, ze im je jedno, ze nema lepsiu nosnost

edit:
este jedna vec svedci tomu, ze islo o naklad na hranici nosnosti:
okrem orbcommu, aj dragon bol vypusteny na nizsiu orbitu, ako mal byt (podla nsf je v ramci povoleneho limitu)
[Edited on 09.10.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 08:10 - 
neviete ako udrziava druhy stupen oriantaciu? Ma nejaky plynovy RCS alebo sa pred druhym zazehom zorientuje po zapaleni motora?  
09.10.2012 - 09:27 - 
Jednalo se o aerodynamický kryt, také jej mohly destruovat aerodynamické síly.Závada, která neznemožní další let, resp nezpůsobí explozi, není podstatná. 
09.10.2012 - 09:36 - 
citace:
Jednalo se o aerodynamický kryt, také jej mohly destruovat aerodynamické síly.Závada, která neznemožní další let, resp nezpůsobí explozi, není podstatná.


rad by som zdielal tvoj optimizmus, ale z videa je jasne ze na motore doslo k nejakej vaznej poruche a data to potvrdzuju. F9 sa sice dostal na orbit, co je obdivuhodne, ale sekundarny naklad je mimo planovanej drahy.
Ci sa nam to paci alebo nie, tento let je vyrazne off-nominal
 
09.10.2012 - 09:41 - 
citace:
Jednalo se o aerodynamický kryt, také jej mohly destruovat aerodynamické síly.Závada, která neznemožní další let, resp nezpůsobí explozi, není podstatná.


- islo o chybu motora... odhodenie toho krytu bol az nasledok...
- kazdy problem treba presetrit, aj ten najmensi... a toto bol pomerne velky problem... vysetrovanie, analyza dat uz urcite prebieha... dojde na review procesov, pripadne dojde k pretestovaniu/preskenovaniu vsetkych motorov znovu a mozno az k ich oprave/vymene...
- to, co si napisal, je diletantstvo

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 09:43 - 
citace:
F9 sa sice dostal na orbit, co je obdivuhodne, ale sekundarny naklad je mimo planovanej drahy.


co som videl nejake vyjadrenia, tak aj dragon je mimo planovanej orbity, aj ked v ramci povolenej odchylky (bude to znamenat spotrebu trochu viac paliva, aj ked v pohode sa to vojde do rezervy)

btw:
gnc (alebo ako sa to vola) dvere na dragone sa otvorili? videl som nejake otazky ohladom toho na nsf, ale nikde ziadne konkretne vyjadrenie ani jednym smerom...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 10:15 - 
citace:
gnc (alebo ako sa to vola) dvere na dragone sa otvorili? videl som nejake otazky ohladom toho na nsf, ale nikde ziadne konkretne vyjadrenie ani jednym smerom...



podla status reporte na spaceflightnow sa otvorili. Dragon by mal byt v pohode.

Uvidime co ten orbcomm nestastny. A to v podstate mohol letiet kludne na svoj orbit, paliva v druhom stupni je dost, keby to nebola misia k ISS. Neviem ci je dobry napad vozit sekundarne naklady pri misiach k ISS, potom sa mozu stat taketo veci.
 
09.10.2012 - 10:42 - 
dik, to je dobre potom

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 10:46 - 
citace:
Jednalo se o aerodynamický kryt, také jej mohly destruovat aerodynamické síly.Závada, která neznemožní další let, resp nezpůsobí explozi, není podstatná.

Keby sa toto stalo na ruskej rakete, napísal by si to isté hodnotenie?
 
09.10.2012 - 10:54 - 
citace:
Keby sa toto stalo na ruskej rakete, napísal by si to isté hodnotenie?


to by sme tu citali o smiesnych Koroljovovych vykovkoch

faktom ale je, ze doposial ziadna raketa nedosiahla orbit po takejto zavaznej poruche. Ruske rakety v nedavnej minulosti mali problemy na vyssich stupnoch. Ak si dobre spominam, jeden Proton nedoletel na orbit, lebo v hornom stupni bolo privela paliva?? Natiska sa otazka ako sofistikovane riadenie tie stupne maju, ked nedokazu operativne zareagovat, tak ako zareagoval F9.
 
09.10.2012 - 11:00 - 
Uvidime, az se pripoji Dragon k ISS. Pokud se vsechno povede, tak bude mozne hodnotit misi jako uspesnou i pres tento problem. A dalsi zkusenost pro Space-X. 
09.10.2012 - 11:02 - 
Uz se Dragon blizi k ISS. Nevite jaky je dalsi casovy sled korekci drahy a priblizeni.

http://www.n2yo.com/?s=25544|38846
 
09.10.2012 - 11:59 - 
citace:
Uz se Dragon blizi k ISS. Nevite jaky je dalsi casovy sled korekci drahy a priblizeni.

http://www.n2yo.com/?s=25544|38846


treti den je pripojenie

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 12:01 - 
Takze poleti po elipticke draze s postupne zvysujicim se apogeem, aby se priblizil k ISS a pak provede korekci drahy? 
<<  135    136    137    138    139    140    141  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.484293 vteřiny.