Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  143    144    145    146    147    148    149  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
29.10.2012 - 12:08 - 
citace:
Objevila se už někde informace o přesnosti přistání? Zatím jsem to nikde nezahlídnul. Předchozí přistání byly, pokud si dobře pamatuju, 0,8 a 1,5 km od středu cílové oblasti. Pokud se i včera při mírném větru podařilo přistát do 1 km od středu, bylo by to pěkné potvrzení schopnosti lodě přesně řídit sestup až do otevření padáků - nutný předpoklad pro budoucí přesné přistání na pevnině.


Přesnost přistání jsem také nikde neviděl. Nicméně, podle videa z přistání

http://www.spacex.com/webcast/

které bylo pořízeno z lodi a Dragon na něm přistává nedaleko, soudím, že přistál tam, kde ho čekali.
 
29.10.2012 - 15:49 - 
Dragon ve svém hnízdě.

http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_gallery_2383.html
 
29.10.2012 - 20:15 - 
okej, takže momentálne je dátum spx-2 posunutý na 18.1... celkom v pohode, ak to stihnú (stále nie je prvý stupeň v ksc, a je možné, že dôjde k jeho pretestovaniu)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
30.10.2012 - 13:49 - 
Obrázky Dragonu po vytažení z moře

http://www.spaceflightnow.com/falcon9/004/121030port/
 
30.10.2012 - 13:54 - 
citace:
Obrázky Dragonu po vytažení z moře

http://www.spaceflightnow.com/falcon9/004/121030port/


A ja som si v prvej chvili myslel že to sú reklamné fotky fy Hyundai.
 
30.10.2012 - 19:12 - 
Též jsem si všimnul, že tento Dragon je méně "očouzen" než jeho předchůdci... že by se u SpaceX pověnovali také tomuto??? 
30.10.2012 - 19:51 - 
citace:
Též jsem si všimnul, že tento Dragon je méně "očouzen" než jeho předchůdci... že by se u SpaceX pověnovali také tomuto???


On je vždycky očouzený jenom z jedné strany. Na těchto snímcích to není tak moc dobře vidět, protože to jsou noční záběry a ta očouzená strana je špatně vidět, protože je poodvrácená a je ve stínu. To očouzení bude asi stejné jako u těch předešlých. Soudím to na základě těchto snímků:

http://spacexlaunch.zenfolio.com/img/s4/v65/p1227467298.jpg
http://www.spaceflightnow.com/falcon9/004/121030port/4.jpg
 
31.10.2012 - 01:09 - 
Tady je to ožehnutí dobře vidět
http://spacexlaunch.zenfolio.com/img/s4/v65/p1232954116.jpg
 
31.10.2012 - 07:39 - 
Docela mne fascinuje nasledujici. Nejedna se o high-tech, univerzalni a dokonale zarizeni, ale Musk defacto dal docela silny policek do tvare Boeing, Lockheed Martin atd. Behem cca 2 let vyvoje (nasel jsem to spravne) ma vlastni kabinu (capsule, kapsle ... atd.), behem odhadem peti let druhy vlastni nosic ... a to za cenu powerpointu od vyse zminenych firem ? 
31.10.2012 - 09:57 - 
citace:
Docela mne fascinuje nasledujici. Nejedna se o high-tech, univerzalni a dokonale zarizeni, ale Musk defacto dal docela silny policek do tvare Boeing, Lockheed Martin atd. Behem cca 2 let vyvoje (nasel jsem to spravne) ma vlastni kabinu (capsule, kapsle ... atd.), behem odhadem peti let druhy vlastni nosic ... a to za cenu powerpointu od vyse zminenych firem ?


ved to tu omielam uz asi 2 roky
 
31.10.2012 - 10:34 - 
citace:
Docela mne fascinuje nasledujici. Nejedna se o high-tech, univerzalni a dokonale zarizeni, ale Musk defacto dal docela silny policek do tvare Boeing, Lockheed Martin atd. Behem cca 2 let vyvoje (nasel jsem to spravne) ma vlastni kabinu (capsule, kapsle ... atd.), behem odhadem peti let druhy vlastni nosic ... a to za cenu powerpointu od vyse zminenych firem ?


Proc si kupovat Mercedes, kdyz ti staci Skodovka.
 
31.10.2012 - 11:08 - 
citace:
Proc si kupovat Mercedes, kdyz ti staci Skodovka.


Nejsem si jisty, co je co ;o) Jak hodnotit kvalitu? (trochu sarkasticky):
1) Pohodlim? Tedy, mohu shoret pri pristani v pohodlne pozici?
2) Robusni konstrukci? Konstrukce pristane vzdy?
3) Bezpecnosti? Zajisti to nepohodlne pristani, kabina pukne, ale ja vyjdu cely, trebaze omlaceny?
4) Moderni barevne monitory, spousta hejblatek, blikajicich udelatek ... a deset neuspesnych pristani v rade?

Podle ceho urcit, co je high-tech? U aut je to jednoduche ... zere to vic, mam radio, navigaci, auto provadi desitky kontrol toho jak jedu, ma nekolik nezavislych startovacich systemu.... Na druhou stranu, neopravitelne v polnich podminkach, kde na Skodu 120 stacilo kladivo a sroubovak.
Z urciteho pohledu mi pripada Dragon jako nakladni lod zatim docela dobry a Sojuz pres vsechny vyhrady take. Dle meho by pristavaci modul mel splnovat nekolik parametru, ktere by se daly klasifikovat napriklad takto:
1) Rizene pristani (motorove nebo areodynamicke rizeni), pretizeni v "pohodlne forme", dejme tomu pod 5G, presnost pristani do 5km od planovaneho bodu.
2) Nerizene pristani (dostupne rizeni), pretizeni nezpusobujici dlouhodobe nasledky, presnost pristani do ~ 50km od planovaneho bodu.
3) Nouzove pristani, posadka se musi na zem dostat ziva, treba se zranenim, presnost pristani nedulezita, zde zalezi na pozemnim personalu a rychlosti zachrannych operaci.

Dle meho nazoru, v soucasnosti se na prezentacich ukazuje jake budou vevnitr displeje, jestli budou modra nebo zelena kresla, jak bude vybarveny interier. Ale pro mne je dulezitejsi spise zpusob pristani, jak se vyresi snizovani rychlosti a bezpecne dosednuti v pripade selhani motoru, padaku nebo jinych brzdicich a orientacnich systemu. Dvoj/trojnasobna zaloha je v tomto pripade zcela regulerni.
 
31.10.2012 - 11:31 - 
Úplný súhlas 
31.10.2012 - 12:08 - 
Niektori ludia zjavne stale nevedia stravit rychlost vyvoja v SpaceX a snazia sa podsuvat ze je to na ukor kvality. Co uz...

Dragon by som k skodovke neprirovnaval. Vzhladom k uloham na ktore je navrhnuty je perfektny. Dovezie naklad na ISS a odpad z ISS, a zahodi pritom len to co je nevyhnutne zahodit. Pristane na kilometer presne. Z vody ho nalozi oddiel velkosti plaveckeho druzstva, na lod velkosti rybarskej barky. A ako sa ukazalo, splni ciel aj ked start nie je zdaleka nominalny a pociatocna draha je trochu mimo tej planovanej...

Neda sa toto porovnavat napr. s MPCV, ktory je navrhnuty na nieco ale uplne ine, navyse este ani nie je jasne ci tie navrhovane parametre splni, a ktory stoji tolko ze za tu cenu by z Dragonov postavili cheopsovu pyramidu...
 
31.10.2012 - 12:19 - 
citace:
... Dragon by som k skodovke neprirovnaval. Vzhladom k uloham na ktore je navrhnuty je perfektny. Dovezie naklad na ISS a odpad z ISS, a zahodi pritom len to co je nevyhnutne zahodit. Pristane na kilometer presne. Z vody ho nalozi oddiel velkosti plaveckeho druzstva, na lod velkosti rybarskej barky. A ako sa ukazalo, splni ciel aj ked start nie je zdaleka nominalny a pociatocna draha je trochu mimo tej planovanej...


Dragon je v tuto chvili urcen jen a pouze pro navezeni a odvezeni materialu na ISS. Pro nic jineho, zcela souhlasim, ze pro uvedene je perfektni. Na druhou stranu, stale nevim, jestli je to mercedes nebo skodovka pro pozadavky na nej kladene, nebot neni srovnani s nicim obdobnym. Jedinou castecnou konkurenci jsou Rusko (Progress), ATV (ESA), HTV (JAXA), ale ty vozi veci pouze nahoru. A pak je tu castecnou konkurenci Sojuz, ale ten je human rated, ma tedy uplne jine pozadavky na systemy.
Porovnani v pripade jednoho typu neni mozne. Porovnani s STS je nerealne (absolutne jine parametry), proti nemu je Dragon skodovka, ale zatim skodovka co nepada (na rozdil od STS).
 
31.10.2012 - 12:23 - 
Vidim, co jsem prirovnanim natropil. Mysleno bylo tak, ze soukromnik je precejen omezen financnimi prostredky na vyvoj i provoz oproti NASA, takze SPACE-X vzalo letama overene technologie a slozilo prostredek pro dopravu nakladu. Ne zadny High-tech. A zatim zda se vse funguje. Rentabilitu budeme moci hodnotit nejdrive za rok. 
31.10.2012 - 12:37 - 
citace:
Vidim, co jsem prirovnanim natropil. Mysleno bylo tak, ze soukromnik je precejen omezen financnimi prostredky na vyvoj i provoz oproti NASA, takze SPACE-X vzalo letama overene technologie a slozilo prostredek pro dopravu nakladu. Ne zadny High-tech. A zatim zda se vse funguje. Rentabilitu budeme moci hodnotit nejdrive za rok.


ja len stale nechapem co to ten high-tech vlastne je, lebo vsetci ostatni vyrobcovia stavaju takisto na overenych technologiach. Nikde som nevidel ziadne pulzne iontove motory, nuklearne zdroje, warp drive ani nic podobne
Dokonca ak porovname LAS DragonRideru s MPCV, tak ako high-tech sa mi javi skor ten DragonRider...
 
31.10.2012 - 13:13 - 
high tech pri nosicoch je jasny nie vzdy je ale high tech potrebny...
pri kabinach je to ina vec...

inak to porovnavanie s progressom, atv a htv tiez nie je uplne presne... kazdy ma v podstate rozne ulohy (dragon vozi veci dolu a ma netlakovany nakladny priestor, progress vozi palivo, pitnu vodu, robi reboost; atv vozi palivo, robi reboost a je velke; htv ma netlakovany priestor pre naklad)
kazdy je inak stavany, na ine ulohy

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
31.10.2012 - 13:14 - 
Mas pravdu. Ne uplne vhodne zvoleny priklad. 
31.10.2012 - 13:24 - 
citace:
Mas pravdu. Ne uplne vhodne zvoleny priklad.

Martine, jsem rad, ze jsi to napsal. Vis jak to rikal velky Jara da Cimrman - "Vyfukovanim tabakoveho koure do mydlove vody zlato nevznika". Umoznil jsi mi napriklad srovnat si v hlave co je a co neni high-tech ... v tuhle chvili vozi naklad doprava, ucelne splnujici pozadavky. Zadny luxus, pozlacene operatka a sametem calounene trysky. Proste jsou tu zbytecnosti, co se neresi a dle meho to ma opodstatneni.
Otazkou ale je, co budeme brat za high-tech, pokud jsou tohle drozky. Co by musel Musk, Boeing, LM, Arianespace, Roskosmos a dalsi udelat, aby se nam to libilo. Me se napriklad libi Klipper, X-37, X-38, proste projekty umoznujici manevrovani (tedy riditelny let) pri navratu do atmosfery. Idealne zarizeni, schopne navratu ve vice modech, s fyzikalni stabilizaci, schopne ustat velke poskozeni. Kabiny a kapsle mi pripadaji dobre jenom pro naklad. Ale nove LCD panely a podobne veci mi jako high-tech rozhodne nepripadaji. Je to pocitova zalezitost, tohle je pro mne proste Mercedes ;o) Tedy prestoze human-rated Dragon bude dalsi krok kupredu, Musk u mne zaboduje az se zarizenim, ktere bude schopne jit dal ;o)
 
31.10.2012 - 13:28 - 
jj, to je pocitovka.
Mne zase ako high-tech pride to, co je schopne letiet aj dalej ako na LEO, a hlavne urobit to lacno. To manevrovanie mi nepride az take podstatne, ci pristanem na ucelovej runway, ktora je jedina na svete (ak nejde o nejaky stav nudze), alebo pristanem motoricky dakde "na dvorku", to uz je jedno. Hlavny operacny priestor vesmirnej lode je vo vesmire
 
31.10.2012 - 15:52 - 
Podle me je high-tech jen to co startuje a pristava v celku a pro dalsi let staci doplnit palivo a trochu promazat. Vse ostatni povazuji za primitivni delostreleckou munici....  
31.10.2012 - 16:09 - 
citace:
Podle me je high-tech jen to co startuje a pristava v celku a pro dalsi let staci doplnit palivo a trochu promazat. Vse ostatni povazuji za primitivni delostreleckou munici....


To není ani tak hi-tech, jako spíš sci-fi Kosmonautika jako taková je hi-tech. Je to vidět i z toho, že jsou státy, které by rády něco dopravily na oběžnou dráhu a stejně se jim to nedaří, i když se snaží seč můžou, a bez špionáže by se nedostaly ani tam, kde jsou teď. Pro pilotovanou kosmonautiku to platí ještě více. A to ostatní, jestli loď přistane na letišti nebo plácne do vody je už jenom taková třešnička na dortu, když to přeženu.
 
31.10.2012 - 17:08 - 
citace:
Vse ostatni povazuji za primitivni delostreleckou munici....
Aj u delostreleckej munície sa rozlišuje klasika - a hi-tech, napríklad s presným GPS navedením, s koncovým samonavedením, s nuke... Niečo vie vyrobiť "každý", niečo iba "niekto".

A baviť sa o hi-tech a požadovať zároveň nízku cenu na úrovni klasiky je trochu protirečenie - hi-tech je vhodný (a dostupný) len pre niekoho, kto to vie navrhnúť, vyvinúť a vyrobiť, vie to náležite využiť a hlavne - má na to, aby to aj zaplatil. Proste každý sa vozí na takom autíčku, na aké mu stačí peňaženka...
Príznakom hi-tech riešenia je aj značná nezávislosť na podmienkach štaru a pristátia, aby sa nemuseli meniť termíny podľa počasia a podobné drobnosti.

A je tiež dobré rozlišovať hi-tech a tuning. Veci podstatné a veci nepodstatné.
Ani päťstowattová veža v kufri, dymové sklá a spojlery z trabanta hi-tech vozidlo neurobia...
[Upraveno 31.10.2012 Alchymista]
 
31.10.2012 - 18:36 - 
citace:
auto provadi desitky kontrol toho jak jedu, ma nekolik nezavislych startovacich systemu.... Na druhou stranu, neopravitelne v polnich podminkach, kde na Skodu 120 stacilo kladivo a sroubovak.



Je toto již OT - nicméně je to technika a tak to sem z části patří.

Takže ty systémy typu airbag a další vylepšení karosérie + samonapínací bezpečnostní pásy vám prokazatelně dle nárazových testů u moderního auta ve srovnání se Škodou 120 prokazatelně a dost lépe zachrání život při nehodě - buď dojde k mnohem menšímu zranění a nebo i vůbec žádnému. I Škodu 120 totiž posali na současné testy nárazů a výsledek byl velmi neradostný - auto bylo přitom v dobrém stavu - pečlivě udržovaný rodiný vůz.

Systému typu ABS a další naopak dokáží nehodě často i zcela zabránit - vše samozřejmě v rámci fyziky a jejcih možnosti.

A povinný řízený katalizátor (o olovnatém benzínu pro Škodu 120 nepíši - pro použití benzínu bez olova nebo později draslíku stačilo pozměnit jen konstrukce motoru - zde ještě nebyla třeba elektronika) - umožňuje, že se nám i přes nárůst automobilové dopravy nedýchá tak špatně - nejde vůbec o CO2 - ale o velmi nebezpečné nespálené zbytky benzínu - různé značně nebezpečné uhlovodíky na bázi benzenu + jedovatý oxid uhelnatý C0.

Prostě vývoj jak elektronického řízení motoru + katalyzátoru možná spusobil jejich horší opravitelnost - ale za to prokazatelně pomohl životnímu prostředí - což je rozhodně lepší.

S elektrinou v autech - samozřejmě dle rozumné míry se já osobně plně ztotožňuji.
 
02.11.2012 - 07:53 - 
Mám jednoduchý dotaz - kdyby misto nákladu teď do dragonu "narvali" kosmonauta - trebas i ve skafandru se zásobou kysliku atd. - doletěl by tuhle misi nahoru živý ? a stejna otazka vrátil by se živý dolů? - jestli na oboje zní odpověd ANO je dragon momentálně prakticky HUMAN RATED a vše další jsou jen průtahy byrokracie :-)
 
02.11.2012 - 09:07 - 
citace:
Mám jednoduchý dotaz - kdyby misto nákladu teď do dragonu "narvali" kosmonauta - trebas i ve skafandru se zásobou kysliku atd. - doletěl by tuhle misi nahoru živý ? a stejna otazka vrátil by se živý dolů? - jestli na oboje zní odpověd ANO je dragon momentálně prakticky HUMAN RATED a vše další jsou jen průtahy byrokracie :-)



odpoved je ANO, pokial by mal dost kysliku, skafander atd., doletel by zivy. Nadol takisto.
 
02.11.2012 - 09:36 - 
Samozřejmě jsem takovou odpověd čekal - jinými slovy, oni MAJÍ loď která dokáže dovézt na oběžnou dráhu a zpátky člověka (prinejmenším jednoho) - to ze chybí samostatná bedýnka s recyklací vzduchu, šlušivé sedadlo a par knoflíku aby se pasažér cítil jako pilot+ nějaký ten záchranný systém je už jen naše rozmazlená představa o tom jak ma vypadat "pilotovaná" loď :-) 
02.11.2012 - 10:35 - 
... to ze chybí samostatná bedýnka s recyklací vzduchu, šlušivé sedadlo a par knoflíku aby se pasažér cítil jako pilot+ nějaký ten záchranný systém je už jen naše rozmazlená představa o tom jak ma vypadat "pilotovaná" loď :-)

Mám tomu rozumieť tak že tieto veci sú obyčajný luxus ktorý je vlastne zbytočný a nepotrebný?
 
02.11.2012 - 10:50 - 
ja by som to hodnotil tak ze dragon je tak na polceste k pilotovanej lodi. LSS a LAS a kresla a cudliky urcite este treba dorobit, momentalne by som si do toho nesadol

Ale na druhu stranu sa ani netreba tvarit ze USA "nemaju" pilotovanu lod, ked je jasne ze je to len kratke transformacne obdobie.
 
<<  143    144    145    146    147    148    149  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.203356 vteřiny.