Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3  >>
Téma: Program COTS
19.10.2007 - 08:38 - 
NASA zřejmě včera zrušila svou COTS smlouvu s firmou Rocketplane Kistler (kvůli neplnění dohodnutých termínů milníků projektu) a příští týden vyhlásí nové kolo soutěže o "zbývající" peníze na vývoj systému komerční dopravy nákladu a osob do kosmu (COTS). Původní smlouva NASA s firmou Rocketplane Kistler byla na cca 207 mil. USD a vyplaceno bylo zatím cca 32 mil. USD, takže zbývajících cca 175 mil. USD půjde už do nové soutěže.

Viz. http://www.nasa.gov/home/hqnews/2007/oct/HQ_07228_COTS_competition.html .

SpaceX jako druhá stávající "COTS" firma prý zatím své závazky plní, takže v jejím případě smlouva běží dále.
 
20.10.2007 - 13:40 - 
No je to docela trapný, že tu smlouvu zrušili v podstatě jen kvůli tomu, že Rocketplane-Kistler nesehnali dostate soukromých investic... ta jejich koncepce je po technické docela zajímavá a dává smysl...
 
22.10.2007 - 10:35 - 
citace:
No je to docela trapný, že tu smlouvu zrušili v podstatě jen kvůli tomu, že Rocketplane-Kistler nesehnali dostate soukromých investic... ta jejich koncepce je po technické docela zajímavá a dává smysl...



Nedostatek financnich prostredku znamena neschopnost dokoncit projekt. Nasa by tak musela ten schodek bud financovat sama, nebo se smirit s tim, ze da prostredky do rakety ktera s nejvetsi pravdepodobnosti nebude nikdy dostavena. To jsou vyhozene penize.
 
23.10.2007 - 09:11 - 
Může se Kistler zúčastnit nového konkurzu? Díky využitým 30 mil. USD by měl výhodu, díky nedůvěryhodnosti ale moc šancí mít nebude. 
24.10.2007 - 09:13 - 
Myslím, že je to nová šanca hlavne pre T-space s čiastočne Rutanovou prácou 
15.2.2008 - 09:28 - 
NASA bude mít 2008-02-19 (příští pátek) v 16:00 EST (=22:00 našeho času) tiskovku, z níž bude přenášeno jen audio, o výběru jedné nebo více firem, které by měly být vybrány pro vývoj COTS.

Originální zpráva NASA je na

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/feb/HQ_M08030_COTS_Telecon.html


Audio bude na

http://www.nasa.gov/newsaudio

 

____________________
Antonín Vítek
 
20.2.2008 - 09:25 - 
NASA včera oznámila, že do programu COTS vybrala ještě firmu Orbital Sciences Corporation [OSC] (tedy firmu, která vyrobila a vyrábí celou řadu družic a také nosiče Pegasus, Taurus a Minotaur). Kontrakt má hodnotu 170 mil. USD.
http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/feb/HQ_08058_COTS_Selection.html
http://www.orbital.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_Sciences_Corporation

V rámci COTS má OSC postavit a předvést raketu Taurus II a kosmickou loď Cygnus pro dopravu nákladu k ISS. Demonstrační mise je plánována na konec roku 2010 (a může pokračovat operačními starty v dalších letech). Cygnus ve spojení s Taurus II má být schopen dopravit k ISS až 2300 kg nákladu a zpět na Zemi pak 1200 kg nákladu.
http://www.orbital.com/NewsInfo/ImagesMultimedia/Images/ExplorationSystems/index.shtml

[Upraveno 20.2.2008 poslal ales]
 
20.2.2008 - 15:41 - 
Údaje o raketě Taurus II jsou na http://www.geocities.com/launchreport/v200801.html a na http://www.geocities.com/launchreport/v200712.html
Když to shrnu, jde o třístupňovou raketu na TPH - 1.stupeň je 2,5segmentu SRB, 2.stupeň Castor 120 o 120 000 librách a 3. Castor 30 (30 000 liber). Nosnost 6 t na LEO (později až 6,7 t). Nápad zajímavý, otázkou je, jaká bude finální cena za raketu.
 
22.2.2008 - 11:06 - 
citace:
Údaje o raketě Taurus II jsou na http://www.geocities.com/launchreport/v200801.html a na http://www.geocities.com/launchreport/v200712.html
Když to shrnu, jde o třístupňovou raketu na TPH - 1.stupeň je 2,5segmentu SRB, 2.stupeň Castor 120 o 120 000 librách a 3. Castor 30 (30 000 liber). Nosnost 6 t na LEO (později až 6,7 t). Nápad zajímavý, otázkou je, jaká bude finální cena za raketu.


TAURUS II je nosná raketa s 1. stupněm na KPH se dvěma motory NK33 firmy Orbital Science Corporation. V http://www.geocities.com/launchreport/v200712.html se uvádí že Orbital Science Corporatin nikdy nevyvíjela 1. stupeň na KPH, takže se bude snažit adaptovat 1. stupeň osvědčeného výrobce, článek uvádí, že jediný stupeň o odpovídajícím průměru je 1. stupeň rakety Zenit.

Třístupňová raketa na TPH je společná nabídka na COTS od firmy ATK (www.atk.com) a Lockheed Martin z ledna 2008, která ale nebyla vybrána.
 
01.3.2008 - 01:24 - 
citace:
Součástí dohody s NASA je uskutečnění tří zkušebních letů nákladní (bezpilotní) verze lodi Dragon, a to při čtvrtém, pátém a šestém startu nosiče Falcon 9 a to v období od konce roku 2008 do roku 2009. Mají vyvrcholit dopravou nákladu na ISS a z ISS zpět na Zemi.

V těchto dnech byl oznámen odklad zkušebních letů lodi Dragon v rámci programu COTS.
Ještě před dvěma dny byly na stránce
http://www.spacex.com/launch_manifest.php
termíny Demo 1: Q3 2008, Demo 2: Q2 2009, Demo 3: Q3 2009
 
31.12.2008 - 11:15 - 
Upozorňuji zde na poměrně nanápadnou zprávu NASA, která mi ale připadá docela významná. Jde o zprávu "NASA Awards Space Station Commercial Resupply Services Contracts" z 23.12.2008 ( http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/dec/HQ_C08-069_ISS_Resupply.html ).

Ve zprávě se uvádí, že NASA podepsala dva kontrakty na komerční dopravu nákladu na ISS po ukončení letů raketoplánů. První kontrakt má hodnotu 1,9 miliardy USD a je s firmou Orbital (OSC) na 8 startů k ISS do 31.12.2016, během nichž má být k ISS dopraveno minimálně 20 tun nákladu. Druhý kontrakt má hodnotu 1,6 miliardy USD a je s firmou SpaceX na celkem 12 startů k ISS (také do 31.12.2016 a také celkem na minimálně 20 tun nákladu k ISS). Tyto kontrakty prý mají kompletně pokrýt pořebu NASA na dopravu nákladu k ISS pro roce 2010.

Předpokládám, že jde vlastně o plné využití programu COTS. Celkem jde o zakázku za cca 3,5 milardy USD, což už mi připadá opravdu solidní a dokazuje to, že NASA na COTS sází opravdu hodně. Tak držme palce ať to vyjde. Možná by to mohlo pomoci i k mírnému celkovému zlevnění dopravy do kosmu (protože obě komerční firmy budou mít možnost doladit své relativně úsporné technologie a postupy).

 
01.1.2009 - 13:03 - 
Kým Spacex si robí reklamu a PR kde môže, Orbital o Cygnuse zatiaľ poskytol iba veľmi skromné informácie. 
02.1.2009 - 23:53 - 
citace:
NASA podepsala dva kontrakty na komerční dopravu nákladu na ISS po ukončení letů raketoplánů. První kontrakt má hodnotu 1,9 miliardy USD a je s firmou Orbital (OSC) na 8 startů k ISS do 31.12.2016, během nichž má být k ISS dopraveno minimálně 20 tun nákladu. Druhý kontrakt má hodnotu 1,6 miliardy USD a je s firmou SpaceX na celkem 12 startů k ISS (také do 31.12.2016 a také celkem na minimálně 20 tun nákladu k ISS).

Není mi to zcela jasné. OSC má podle kontraktu dopravit k ISS 2.500 kg nákladu/start, SpaceX 1670 kg/start. Přitom OSC uvádí nosnost lodi Cygnus k ISS 2.000 kg nákladu, SpaceX uvádí nosnost lodi Dragon k ISS 2.500 kg nákladu.
Stejně tak mi není jasné, proč má OSC inkasovat za dopravu 1 kg nákladu k ISS 95.000 USD, zatímco SpaceX jen 80.000 USD.
 
07.1.2009 - 14:14 - 
Jak bylo lze predpokladat prvni stupen Taurusu II je takova kratsi verze Zenitu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zenit_rocket

http://www.aiaa.org/pdf/conferences/Steffy_NRO-AIAA_Conference_Paper--Steffy.pdf

Ostatne Orbital jsou experti na skladani raket dohromady na zpusob lega.
Za poslednich 25 let takto vyvinuli uz slusnou hromadku nosicu (7) a naslmlouvano maji cca 10 startu rocne (orbitalnich i suborbitalnich).

Jejich deset nosicu by take mohlo byt umisteno v Polsku v ramci programu GBI, tudiz to k nim nebude daleko. (Start techto raket vsak snad pozorovat nebudeme).
 
07.1.2009 - 15:20 - 
Pvní stupeň Taurusu II sice budou vyrábět na Ukrajině, ale motor má zcela jiný, než Zenit - používá 2 amerikanisované motory NK33 z rakety N1, tedy tah méně než poloviční a asi i průměr pláště menší 
07.1.2009 - 16:10 - 
Omlouvám se, průměr je stejný jako Zenit - 3,9 m 
07.1.2009 - 16:16 - 
citace:
Pvní stupeň Taurusu II sice budou vyrábět na Ukrajině, ale motor má zcela jiný, než Zenit - používá 2 amerikanisované motory NK33 z rakety N1, tedy tah méně než poloviční a asi i průměr pláště menší


To ano, dvoustupnovy Zenit s jednim RD-171 ma tah 7.3MN, startovni hmotnost 460t a nosnost 12t na LEO 400km@51st.

Dva NK33 davaji pri startu 3MN tah pri celkove vaze Taurusu II 290t.
Pricemz dvoustupnovy Taurus vynese na podobnou drahu zrejme neco kolem 3t.

Jde videt, ze Taurus je opravdu sity horkou jehlou a Orbital dela co muze, aby ten naklad dostal nahoru. Zato na Zenitu jde zas az prilis videt, ze byl puvodne proste jen urychlovaci blok. Tri stupne mu slusi vic.

Presto je podobnost prvnich stupnu Zenitu a Taurusu II napadna. Taky kratky cas vyvoje dava tusit, ze budou mit mnoho spolecneho - nejen prumer a vyrobce.
 
15.2.2009 - 20:32 - 

Reuters is reporting that NASA has halted work on the COTS contracts with SpaceX and Orbital Sciences, pending the results of a protest by the third and unsuccessful bidder. PlanetSpace, a partnership between established space-business players Lockheed Martin Corp, Boeing Co, and Alliant Techsystems Inc, claims that its proposal represents better value to the government.

NASA says that the protest, made through the General Accountability Office (GAO) requires it to stop work in response to the complaint. NASA has 30 days to respond to the protest and the GAO will issue a ruling by April 29.

The whole issue revolves around the need to maintain US access to the International Space Station (ISS) between 2010, when the Shuttle program is scheduled for retirement, and 2015 when the proposed Shuttle replacement is ready. NASA is relying on the Russian Soyuz program to transport astronauts. However, NASA has decided to use commercial contractors for US cargo deliveries to the space station rather than relying on the Russian Progress cargo vehicles, which already carry cargo to the ISS.

 
15.2.2009 - 23:08 - 
Jestli to chápu dobře, nenažrané velké firmy pláčou nad tím, že nedokázaly dát lepší nabídku, tak se snaží probíhající COTS zablokovat v naději, že po dobře zaplacené "revizi" soutěže jim taky něco kápne? 
16.2.2009 - 07:34 - 
Asi tak. Bohužel obdobně jako při kontraktu Pentagonu na nové vzdušné tankery není automaticky jasné, že protest bude zamítnut, takže kdoví jak to dopadne, doufám že nebude nutné vyhlásit soutěž znovu, ztratil by se tím další rok. 
16.2.2009 - 08:17 - 
Hm, nemozem si nespomenut na Adolfove prispevky v inej teme, kde poukazuje na obrovsku snahu zabehanych velkych firiem, resp. monopolov, zabranit novym subjektom vstupu na trh a vytvorit efektivnu konkurenciu. Neuveritelne ze sa to deje v Amerike.  
16.2.2009 - 09:06 - 
SpaceX na svojej stránke zatiaľ reaguje iba žiadosťou o podpornú kampaň (zároveň demaskoval svoje spriaznené duše spomedzi senátorov)

http://www.spacex.com/cotsd.php

celkom dolu,

a rozšírením návrhu na humen rated Dragon do 2 rokov
 
09.7.2010 - 07:46 - 
Firma Rocketplane Kistler, která byla na počátku programu jedním z uchazečů a pro neplnění podmínek kontraktu byla vyloučena, se dostala do finančních potíží a oznámila bankort. Požádala soud o ochranu před věřiteli.

 

____________________
Antonín Vítek
 
09.7.2010 - 14:43 - 
citace:
Hm, nemozem si nespomenut na Adolfove prispevky v inej teme, kde poukazuje na obrovsku snahu zabehanych velkych firiem, resp. monopolov, zabranit novym subjektom vstupu na trh a vytvorit efektivnu konkurenciu. Neuveritelne ze sa to deje v Amerike.


Neuvěřitelné co někoho překvapí. Copak se velké firmy v Americe někdy chovaly jinak než ve zbytku světa?
 
09.7.2010 - 15:12 - 
citace:
Hm, nemozem si nespomenut na Adolfove prispevky v inej teme, kde poukazuje na obrovsku snahu zabehanych velkych firiem, resp. monopolov, zabranit novym subjektom vstupu na trh a vytvorit efektivnu konkurenciu. Neuveritelne ze sa to deje v Amerike.


... a máte nějaké důkazy?
Nebo je to jen takové plkání? (a soucit s Těmi malými, co jim všichni ubližujou?)
 
09.7.2010 - 15:26 - 
citace:
citace:
Hm, nemozem si nespomenut na Adolfove prispevky v inej teme, kde poukazuje na obrovsku snahu zabehanych velkych firiem, resp. monopolov, zabranit novym subjektom vstupu na trh a vytvorit efektivnu konkurenciu. Neuveritelne ze sa to deje v Amerike.


... a máte nějaké důkazy?
Nebo je to jen takové plkání? (a soucit s Těmi malými, co jim všichni ubližujou?)



to bola reakcia na prispevok od Luba, tak si ho najprv precitajte
 
17.7.2010 - 12:27 - 
http://spaceflightnow.com/news/n1007/14orbital/
Orbital Sciences Corp. could reevaluate moving some of its Taurus 2 rocket missions from Virginia to Florida if the company wins a contract to launch astronauts or stacks its backlog with satellites.
 
22.7.2010 - 08:49 - 
Orbital Sciences Corporation ve spolupráci s NASA a také ruskými partnery budou spolupracovat na testech motorů AJ26/NK33 pro rakety Taurus

http://www.space-travel.com/reports/NASA_Moves_Forward_On_Commercial_Partnership_For_Rocket_Engine_Testing_999.html

http://spacefellowship.com/news/art19087/orbital-and-aerojet-complete-main-engine-lifetime-testing-for-taurus-ii-space-launch-vehicle.html
 
22.7.2010 - 14:28 - 
Firma Boeing oznámila, že pokud jí NASA zadá začátkem roku 2011 kontrakt na vývoj transportní pilotované kosmické lodi CST-100, bude schopna zajišťovat s ní od roku 2015 pilotované lety k ISS
(případně i jinam). Projekt je zatím ve fázi úvodních projektových prací, v říjnu tr. má se uskutečnit oponentura předběžného projektu na úrovni jednotlivých systémů (SPDR). Vývoj byl dosud financován z 18 mil. USD v rámci programu NASA Commercial Crew Development (CCDev). Jinak Boeing počítá s využítím této kosmické lodi pro 7 osob i jako dopravní prostředek ke kosmickému hotelu firmy Bigelow.

http://www.spaceflightnow.com/news/n1007/21boeing/

Jako nosné prostředky mohou sloužit Falcon 9, Delta 4 nebo Atlas 5. Poslední dvě nyní podstupují proces certifikace pro pilotované lety, u Falcon 9 firma SpaceX o tom jednoznačně uvažuje.



 

____________________
Antonín Vítek
 
14.8.2010 - 10:03 - 
NASA bude pořádat 2010-08-19 ve svém ústředí ve Washingtonu fórum, ne kterém budou prezentovány výsledky poptávky (Request For Information), kterou NASA vydal dne 2010-05-21 v rámci programu CCI (Commercial Crew Initiative). Tato poptávka slouží NASA k vyjasnění principů pro budoucí komerční zajišťování pilotovaných letů.

Tisková zpráva viz

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/aug/HQ_M10-115_Commercial_Crew_Forum.html

 

____________________
Antonín Vítek
 
<<  1    2    3  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.170194 vteřiny.