Já bych to kvalifikoval jako ověření bezpečnosti PADÁKOVÉHO SYASTÉMU V TOM SMYSLU, ZDA JE BEZPEČNÝ PRO POSÁDKU I V PŘÍPADĚ NEOTEVŘENÍ JEDNOHO ZE TŘÍ PADÁKŮ.
Ostatně i v obdobném projektu Apollo, postačily dva padáky ze tří k bezpečnému přistání posádky, jednou to dokonce proběhlo při skutečném letu k Měsíci a posádka v pohodě přistála NA DVOU PADÁCÍCH.
citace:Já bych to kvalifikoval jako ověření bezpečnosti PADÁKOVÉHO SYASTÉMU V TOM SMYSLU, ZDA JE BEZPEČNÝ PRO POSÁDKU I V PŘÍPADĚ NEOTEVŘENÍ JEDNOHO ZE TŘÍ PADÁKŮ.
Já taky, ale dodge sem dal 28.8.2015 - 17:05 odkaz přímo na článek z nasa.gov, nazvaný Test odolnosti při selhání padákového systému Orionu.
V článku je to pak popsáno správně.
citace:Za pár dní budou vyndávat toho Kazacha, určitě bude z mekkého" přistání Sojuzu naklepaný jako řízek. Tak se na to společně podívejme a pak pokračujme v této diskuzi.
Opravdu jsi tak nechápavý? Oni mají nařízeno si do lehátek lehnout. Mezi americkým nebo ruským klopýtáním těsně po přistání není žádný rozdíl.
Teď něco aktuálnějšiho, než týden stará zpráva o prvním svaru.
Před hodinou skončila tiskovka o pokroku na Orionu (Robert Lightfoot a William Gerstenmaier). Hrůza!
- první pilotovaný let pravděpodobně nastane až v roce 2023
- celý vývoj Orionu až do prvního letu s posádkou (včetně fáze v rámci programu Constellation) tedy bude trvat téměř 20 let!
- náklady: $5.8 mld pod Constellation, $4.5 mld od zrušení Constellation do dnes, $6.77 mld do prvního pilotovaného letu, asi 2023.
- celkem bude vývoj a testování Orionu stát daňové poplatníky 17,27 miliardy USD!!!
Ten Lockheed Martin se vůbec nemá špatně ... Takový krásný projektík na 20 let ... v hodnotě celoročního rozpočtu NASA. A když k tomu připočteme účast na dříve Aresu dnes SLS, Oj! to je krásný život ... a dostatek $$$ na lobbying proti komerčníkům ... Jen aby ti konerčníci náhodou nedoletěli s pasažéry na Mars dřív, než Orion vyveze první posádku opatrně k nějakému menšímu šutru za Měsícem...
citace:- první pilotovaný let pravděpodobně až 2023
NASA bude pokračovat v práci směrem k dřívějšímu datu připravenosti (cílem zůstává srpen 2021), ale konzervativní odhad spolehlivosti 70% JCL vyšel na duben 2023. NASA se tedy zavazuje uskutečnit EM-2 nejpozději k tomuto datu.
Pro srovnání: odhad 70% JCL pro EM-1 vyšel na listopad 2018. NASA se tedy zavázala nejpozději k tomuto datu, přesto Gerstenmaier 16.12.2014 označil jako cíl červen 2018.
Agresivní úroveň 50% JCL se pro EM-1 a EM-2 nezjišťovala.
citace:- náklady: $5.8 mld pod Constellation, $4.5 mld od zrušení Constellation do dnes, $6.77 mld do prvního pilotovaného letu, asi 2023.
- celkem bude vývoj a testování Orionu stát daňové poplatníky 17,27 miliardy USD!!!
5,8 + 4,7 + 6,77 = 17,27
K částce $6.77 mld od října 2015 do EM-2:
V prezidentském návrhu rozpočtu NASA jsou tyto částky:
FY2016: 1,096
FY2017: 1,120
FY2018: 1,123
FY2019: 1,127
FY2020: 1,138
celkem: 5,604, takže 6,770 zřejmě vychází do srpna 2021.
NASA neni uplne hloupa,aby zbytecne tlacila nesmyslne penize ... azMusk zase zacne litat a poleti s posadkou bezpecne a pravidelne, pak je narok na jakekoli takova prohlaseni. Do te doby NASA jede tou rekneme spolehlivejsi cestou .. COz ukazuje i to, ze Musk je stale prizemneny ...
citace:
Ten Lockheed Martin se vůbec nemá špatně ... Takový krásný projektík na 20 let ... v hodnotě celoročního rozpočtu NASA. A když k tomu připočteme účast na dříve Aresu dnes SLS, Oj! to je krásný život ... a dostatek $$$ na lobbying proti komerčníkům ... Jen aby ti konerčníci náhodou nedoletěli s pasažéry na Mars dřív, než Orion vyveze první posádku opatrně k nějakému menšímu šutru za Měsícem...
Mirek už odpověděl, napíšu svůj názor (psal jsem ho souběžně):
Jenže ten svar byl na zdejším fóru popsán již 8. a 9. září, přičemž NASA k němu 8. září vydala prohlášení č. 15-182 (je dva příspěvky pod zprávou z 16.9.2015 od Sarah Loff). Nechápu, proč Loff napsala 16.září článek, který nepřináší žádné nové informace ani novou fotografii. Možná se vrátila z dovolené. dodge, nic ve zlém, ale už jsem zaznamenal potřetí, že jste sem dal dávno probrané události.
Ještě k tomu ukazateli odhadu spolehlivosti JCL pro nestatistiky:
Ukazatel 70% JCL říká, že s pravděpodobností 70% se přes různé dílčí zpoždění, které v budoucnu nastanou, stihne start do určitého termínu, a s 30% pravděpodobností se nestihne.
50% JCL ukazuje 50% pravděpodobnost, ale na druhou stranu se s 50% pravděpodobností bude odkládat. Není tedy tolik spolehlivý.
Pěkná sumarizace zdlouhavého vývoje Orionu, provázeného mnoha změnami zadání v rámci CxP a jeho další osud až do současnosti s projekcí do prvního pilotovaného letu EM-2 někdy v období srpen 2021 až duben 2023.
Orion měl smůlu, že se musel přizpůsobit nosnosti ARES 1, to je - 25 tun na LEO, včetně výkonného servisního modulu (dv 1,595 m/s). Ovšem pro lety na LEO ( speciálně ISS), které nelze vyloučit, nyní má NASA k disposici jen Atlas 5 , který má LEO nosnost jen 20 tun. Zřejmě by bylo redukováno množství paliva servisního modulu. Další možností je Delta 4H nebo FH, ale to by bylo drahé (zvláště u Delta 4H)
citace:Pěkná sumarizace zdlouhavého vývoje Orionu, provázeného mnoha změnami zadání v rámci CxP a jeho další osud až do současnosti s projekcí do prvního pilotovaného letu EM-2 někdy v období srpen 2021 až duben 2023.
Já nějak nevím, pořád se píše, jak úžasně si USA posichrují pilotovanou kosmonautiku tím, že budou mít tři kosmické lodi od tří různých dodavatelů, ale vidím to dost skepticky. Silně mi to připomíná multikoncepční rozplizlost, která zpomalila a nakonec pohřbila sovětský měsíční program. Když se leje voda do několika sudů najednou, nakonec se nemusí naplnit ani jeden. Třeba ten Orion. Kolik peněz už se do něj nalilo (a do SLS), kolik se ještě nalije, a první pilotovaný let v roce 2023??? A jen tak mimochodem, kolik to bude stát, jestliže i po tom roce 2023 předvede SLS s Orionem jeden start za několik let?
Jak dopadne Dragon 2, to je zatím otázka, ale jestli dopadne úspěšně (tj. provozuschopně, levně a s opakovatelným použitím po přistání na kosmodromu), tak ve spojení s FH celou tu černou díru na peníze jménem SLS/Orion jednoduše smázne, protože ta nebude schopná konkurence. Na námitku, že Dragon je pro LEO, zatímco Orion do hlubokého vesmíru, lze namítnou dvě věci. Zaprvé, jak často hodlá NASA do toho hlubokého vesmíru lítat, zadruhé, co brání SpX připojit k Dragonu nafukovací habitat made in Bigelow a letět potom klidně i mnohem dál, než Orion?
Souhlas. Vyztužit štít pro vyšší odolnost by neměl být takový problém. Orion měl potíž s tím, že ho museli celý překopat podle Aresu 1 - jenže s tím měli počítat od začátku. Taky od té doby už by byl dávno hotový, kdyby postupovali rozumně a ne jen cucali rozpočet NASA. Ukazuje se, že ani NASA se nevyhnula degradaci technických kádrů a zdravého úsudku (jak ji pozoruju všude kolem).
citace:Souhlas. Vyztužit štít pro vyšší odolnost by neměl být takový problém. Orion měl potíž s tím, že ho museli celý překopat podle Aresu 1 - jenže s tím měli počítat od začátku. Taky od té doby už by byl dávno hotový, kdyby postupovali rozumně a ne jen cucali rozpočet NASA. Ukazuje se, že ani NASA se nevyhnula degradaci technických kádrů a zdravého úsudku (jak ji pozoruju všude kolem).
a prave preto dava zmysel, ze USA budu mat tri lode od troch dodavatelov, resp. dve komercne lode od dvoch dodavatelov. O tie lode ani tak nejde, ide o posun taziska pilotovanych letov do komercnej sfery.
Pretoze NASA s Orionom nam nazorne ukazuje, ze model "administrativnej kozmonautiky" uz proste nefunguje. Za tie peniaze a za tu dobu by tu lod postavila aj nigeria...