Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  16    17    18    19    20    21    22  >>
Téma: Program MPCV / Orion
09.5.2010 - 23:34 - 
quote:
quote:
Kristepane, na Spaceflight uvádzajú, že test stál 220 mil. USD !!!


government mining
Tolko nestal snad cely vyvoj Falcon9...
Tunajsi government funclub asi nepresvedcim, tak dalej nekomentujem...


Ne ne, to si nás pochopil špatně.
Já jsem snad ten poslední, kdo by Muskovi nepřál megaúspěch. Jen jsem od přírody opatrný tvor, takže bych se na něj nespoléhal a raději si připlatil i za toho vrabce v hrsti.
 
10.5.2010 - 17:01 - 
lenze prave to "radeji priplacanie" drzi svetovu kozmonautiku v patovom komatickom stave. Kazdy si radeji priplati, monopoly si radeji prihodia nieco k cene, a radeji nic prevratneho nenavrhuju, lebo:

-je to riskantne, administrativa to neschvali
-sucasna technika je zalozena na tom, ze sa pouzije iba raz. Ukazte mi vyrobcu, ktoremu by toto nevyhovovalo.
 
10.5.2010 - 17:13 - 
quote:
sucasna technika je zalozena na tom, ze sa pouzije iba raz. Ukazte mi vyrobcu, ktoremu by toto nevyhovovalo.
Výrobca raketoplánu, u ktorého je medziletová údržba drahšia ako stavba nového kusu. A opäť na to stačí úradník s pečiatkou.
 
10.5.2010 - 17:56 - 
Kterak o zkoušce únikového modulu informuje bulvár:

http://www.novinky.cz/veda-skoly/199660-nasa-otestovala-unikovy-system.html

 

____________________
Áda
 
10.5.2010 - 18:32 - 
quote:
quote:
sucasna technika je zalozena na tom, ze sa pouzije iba raz. Ukazte mi vyrobcu, ktoremu by toto nevyhovovalo.
Výrobca raketoplánu, u ktorého je medziletová údržba drahšia ako stavba nového kusu. A opäť na to stačí úradník s pečiatkou.


pravda. monopol sa poisti pre kazdy pripad...
 
10.5.2010 - 19:43 - 
Yamato, už nejméně jednou šla US astronautika cestou lacinějšího prostředku - a výsledkem je STS.

Nejméně jednou šla sovětská kosmonautika cestou "ušetříme ať to stojí co to stojí" - a výsledkem byla N-1.

Až bude Musk vynášet na LEO náklady spolehlivě jako Sojuz nebo Progress a za zlomkovou cenu - pak rád uznám, že jste měl pravdu. Rád, velmi rád zjistím, že jsem se mýlil. Prozatím nemám nejmenší dúvod něco takového očekávat.
 
10.5.2010 - 20:08 - 
Citace z článku Antonína Vítka:

"Lehká raketa Ares I, kterou Obama ruší, byl paskvil. Stavěli to, aby to bylo rychle a lacino, aby se využily existující výrobní linky. První skutečný pokus neměl s Aresem I nic společného. Vzali motor na pevné palivo, který kvůli havárii raketoplánu Columbia měli tak dlouho na skladě, že mu prošla garanční doba, místo druhého stupně rakety dali maketu o stejné váze a tvaru a jen ozkoušeli, jak se to bude chovat po aerodynamické stránce. Přitom existují rakety Atlas V nebo Delta IV- proč nepoužít je?

Na Aresu V, těžké raketě z programu Constellation, není fyzicky udělané vůbec nic. I tahle raketa byla taková "zbastlená". Bylo tedy lepší stáhnout ji ze stolu a začít dělat něco úplně jiného."

http://zpravy.idnes.cz/lide-se-na-mesic-vrati-kvuli-heliu-i-bez-obamy-rika-expert-vitek-p78-/vedatech.asp?c=A100421_121349_zahranicni_jw
 
10.5.2010 - 22:16 - 
quote:
Yamato, už nejméně jednou šla US astronautika cestou lacinějšího prostředku - a výsledkem je STS.

Nejméně jednou šla sovětská kosmonautika cestou "ušetříme ať to stojí co to stojí" - a výsledkem byla N-1.

Až bude Musk vynášet na LEO náklady spolehlivě jako Sojuz nebo Progress a za zlomkovou cenu - pak rád uznám, že jste měl pravdu. Rád, velmi rád zjistím, že jsem se mýlil. Prozatím nemám nejmenší dúvod něco takového očekávat.


STS bol lacnejsi prostriedok? A drahsia alternativa bolo co?
N1 bol pokus predbehnut americanov za kazdu cenu, aj keby sme mali zbuchat raketu "na kolene", postavit ju na rampu a dufat ze bude fungovat. Nefungovala.
Ja netvrdim ze Musk bude urcite uspesny a spolahlivy, o tom moje komenty nie su. Ja tvrdim, ze NASA funguje na systeme statnych tendrov, kde sa vyberie dodavatel z az dvoch ponuk, ten potom zoberie do partie aj toho druheho, zinkasuje peniaze, zacne nieco vyvijat, 10nasobne to predrazi az sa program zrusi. Prachy a fleky su iste, realny vysledok zaujima snad iba fandov ako sme my. Tvrdim ze kozmonautika potrebuje realnu trhovu sutaz a tvrdim ze realna trhova sutaz nas posunie dalej a rychlejsie nez 10 programov constellation.
 
10.5.2010 - 22:19 - 
quote:
...STS bol lacnejsi prostriedok? A drahsia alternativa bolo co? ...

Podla povodneho palnu vsetko ostatne. nevyslo. i ked ja stale tvrdim, ze hned v uvode zavrhli perspektivnejsiu cast STS, prvy stupen navratovy.
 
10.5.2010 - 23:51 - 
quote:
quote:
...STS bol lacnejsi prostriedok? A drahsia alternativa bolo co? ...

Jak může někdo říct že STS je drahý. je pravda měl své chyby ale za ty léta již mohl být postaven daleko modernější raketoplán, ale i tento, uvažte vždyť je to autobus dále je to kamion a potom i autjeřáb. Kterým dopravním prostředkem by jste vybudovali třeba ISS, STS vám dopraví modul až na místo a když je potřeba doveze ho zpět, kdo toto dokáže? Nikdo a přitom se na tento úžasný stroj snášejí jen samá negativa.
 
11.5.2010 - 02:45 - 
Mať sťahovák je iste dobrá a praktická vec, ale mať len sťahovací voz a používať ho i a cesty do práce a nedelné výlety, pretože nič iné nemám - to je už nepraktické vôbec nie je a celkom významne sa mi to predraží.
To je ale bohužiaľ celý príbeh STS.
STS je skutočne úžasný, ale prácu, na ktorú sa skutočne hodí - stavbu kozmickej stanice - robí sotva polovicu svojej kariéry. Stroje už dosluhujú a postaviť nové a lepšie - na to sa nenašli ani peniaze, ani "politická vôľa".
 
11.5.2010 - 09:51 - 
Článek ke zkoušce záchranné věže:

http://www.osel.cz/index.php?clanek=5032

 

____________________
Áda
 
11.5.2010 - 12:17 - 
quote:
quote:
...STS bol lacnejsi prostriedok? A drahsia alternativa bolo co? ...

Podla povodneho palnu vsetko ostatne. nevyslo. i ked ja stale tvrdim, ze hned v uvode zavrhli perspektivnejsiu cast STS, prvy stupen navratovy.


pokial ja viem, po zavedeni STS sa mali zrusit vsetky ostatne "zastarale" nosice. Az challenger a nasledna pauza vratila uradnikov do reality. Ale mozem sa mylit...
 
11.5.2010 - 15:34 - 
Možná to znáte sami, když děláte pro opravdu velkou firmu:
- vyvinete systém, který musíte vyvinout relativně rychle, levně a spolehlivě - aby jste se představili jako schopná dodavatelská firma - což se vám řekněme povede a vy se uvedete
- několik dalších zakázek fungujete tak, že děláte celkem rychle, spolehlivě, ale cenu pomaličku zvyšujete - moc dobře víte, že už jste se uvedli a nikdo nemá zájem riskovat jinou firmu, když vaše řešení fungují
- jak léta jdou, začínáte být se stejnou kvalitou práce opravdu hodně drazí - cítíte se těžko nahraditelní a "MÁTE tam svoje LIDI"
- takhle to jde až do zemětřesení různého druhu ve firmě, pro kterou děláte.

Stát (USA) je opravdu velká firma a hodně dalších firem na ni je napíchnuto naprosto stejným způsobem, jaký jsem popsal. 220 milionů jen za TEST záchranného systému - to už je prosím opravdu hodně.

Ale to jen ilustruje poměry v NASA. Ani nechtějme vědět, co se děje v zákulisí a jak

Nezačínáte mít pocit, že i Vy na místě prezidenta Obamy by jste s tím chtěli něco udělat?

My pravičáci v tom máme jasno - viď Yamato? A pro ty ostatní se stačí jen zamyslet, na jakých základech funguje prosperující společnost. Je to jednodušší, než by kdo čekal.

Omlouvám se, pokud můj tón snad zní "poučlivě" - opravdu bych to nechtěl. Mám úctu k vám všem, protože si tohoto fóra opravdu vážím a vytváříte ho VY.

Orion může jet dál a svým způsobem mu fandím - vyzkouší se hodně nových věcí a opravdu to může být dobrá americká loď. Jen doufám, že za "lidskou cenu". Diskuse v NASA a jinde snad tomu pomůže.

 
11.5.2010 - 16:48 - 
quote:
Ale uz aby jsme se pohnuli.


Ta budoucnost se jmenuje Razaksat a nyní Falcon 9. Už to nebude dlouho trvat - i kdyby se nedej bože něco stalo - Elon Musk nechce prohrát a neprohraje. A pak se to pohne i v NASA.
 
11.5.2010 - 20:26 - 
Také jsem ochotenfandit soukromému sektoru. Ale : najde se někdo, kromě státního sektoru, kdo si u něho objedná vynesení nákladu ?
Pokud se nenejde v soukromém sektoru zájemce o využívání nosné kapacity, celý projekt je pouze chimérou.
Otázka zní : potřebuje soukromý sektor nosný prostředek vůbec k něčemu. ?
 
12.5.2010 - 17:07 - 
OK, od ITERu zpět k Orionu

Nevím jestli jste to už viděli, ale zde je velmi dobrá kompilace vidozáznamů testu PA-1 z několika různých kamer

http://vimeo.com/11631855
 
12.5.2010 - 19:57 - 
...krása... 
12.5.2010 - 20:15 - 
tie ciernobiele zabery si ake spektrum? IR? preco maju lepsie rozlisenie? 
12.5.2010 - 20:39 - 
Keďže obloha je na nich dosť tmavá, povedal by som, že sú v IR oblasti.
Lepšie rozlíšenie - stačí si zobrať, že väčšina kamier sníma jeden farebný pixel ako štyri "čiernobiele" pixely cez filtre - dva zelené, jeden modrý a jeden červený. Keď farebné filtre odstrániš, hneď máš lepšie rozlíšenie (teoreticky - nič nie je také jednoduché, ako sa zdá)
 
12.5.2010 - 21:39 - 

http://vimeo.com/11631855

Na jaké palivo bylí stabilizační motorky na špici záchranného kompletu ?
Kdo ví odpoví. Děkuji
 
12.5.2010 - 22:18 - 
quote:
Keďže obloha je na nich dosť tmavá, povedal by som, že sú v IR oblasti.
Lepšie rozlíšenie - stačí si zobrať, že väčšina kamier sníma jeden farebný pixel ako štyri "čiernobiele" pixely cez filtre - dva zelené, jeden modrý a jeden červený. Keď farebné filtre odstrániš, hneď máš lepšie rozlíšenie (teoreticky - nič nie je také jednoduché, ako sa zdá)


ci to nebude mat nieco spolocne aj s vlnovou dlzkou IR ziarenia... tusim sa to tiez niekde v rovnici nachadza
 
12.5.2010 - 22:33 - 
quote:
OK, od ITERu zpět k Orionu

Nevím jestli jste to už viděli, ale zde je velmi dobrá kompilace vidozáznamů testu PA-1 z několika různých kamer

http://vimeo.com/11631855


wow... nadhera
 
12.5.2010 - 22:34 - 
Jak už bylo zmíněno, monochromatický snímač má vyšší rozlišení.Podstatné je to, že pro delší vlnové délky je atmosféra jednak průzračnější, a jednak méně ovlivňuje procházející paprsek atmosférický seeing ( ono kmitání a vlnění obrazu.) 
12.5.2010 - 22:43 - 
Pro sestřih je použito 10 kamer. 
13.5.2010 - 09:14 - 
quote:

http://vimeo.com/11631855
Na jaké palivo bylí stabilizační motorky na špici záchranného kompletu ?...

TPH

feature=related

riadene cez keramicke ventily
 
13.5.2010 - 09:41 - 
quote:
quote:
Na jaké palivo bylí stabilizační motorky na špici záchranného kompletu ?...
TPH
feature=related
riadene cez keramicke ventily
Pár detailů o LAS ACM v tomto tři roky starém dokumentu, na str. 18 :

http://www.scribd.com/doc/17051288/NASA-Orion-Crew-Exploration-Vehicle-2007
 
19.5.2010 - 12:42 - 
http://en.wikipedia.org/wiki/Ares_IV

... prostě v dosavadní NASA neměl šanci projekt, který by nezahrnul produkty ATK Thiokol v nějaké klíčové roli :-)
 
19.5.2010 - 14:54 - 
quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ares_IV

... prostě v dosavadní NASA neměl šanci projekt, který by nezahrnul produkty ATK Thiokol v nějaké klíčové roli :-)


To ovsem plati treba i o Boeingu nebo Lockheedu.
 
19.5.2010 - 16:04 - 
Atlas 5 je skutečně asi nejlepší raketa dneška - je to kombinace toho nejlepšího z americké i ruské kosmické technologie). Proto je to ovšem taky tak drahé, že všichni raději hledají cesty, jak ušetřit.

co se Delty IV týče, tak si úplně nejsem jistý, jestli použití pohonu s nejlepším Isp (LOX/LOH) je za každou cenu výhodné - i u prvních stupňů raket. když už v prvním stupni LOX/LOH, tak bych volil menší množství motorů, s menším tahem... a pro prvních několik desítek sekund letu skutečně použil nějaký TPH motor (nebo případně něco na kerosen, jako u Atlasu 5/Falconu). Což ovšem některé varianty Delty IV používají... jenomže ekonomičnost úspor z rozsahu když vyrobíme prostě 3 stejné první stupně (na stejné palivo, apod.) zřejmě převáží případně technické výhody, které by měl kombinovaný pohon...

podstatné na Falconu 9 ovšem je to, že Elon Musk je nejdřív podnikatel, a pak teprve inženýr. A proto dal přednost ekonomickému řešení před technicky nejelegantnějším a nejoptimálnějším. No a pokud se mu jeho "levné" řešení podaří navíc ještě skloubit s vícenásobným použitím stupňů vylovených z moře, tak to skutečně bude průlom ve zlevnění cestování do vesmíru.

všichni sníme o tom, že to bude třeba 100x levnější než teď: ano, bylo by to krásné - ale zatím i 10x levnější starty jsou pokrok. ovšem NASA sama o sobě tímhle směrem nebyla připravena uvažovat.
 
<<  16    17    18    19    20    21    22  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.270991 vteřiny.