Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5    6    7  >>
Téma: STS-116 Discovery
05.12.2006 - 11:29 - 
Několikrát se vzlétnout podle plánu podařilo! Je ale pravda, že většinou k nějakému odkladu dojde. Tak snad to tentokrát vyjde, od havárie Columbie by to bylo poprvé. Pokud se nemýlým, tak právě tenhle neštastný let tehdá v lednu odstartoval bez zádrhelů přesně podle plánu.  
05.12.2006 - 13:57 - 
A nemyslíte, že by bylo lepší, kdyby odstartovali přece jen s nějakým odkladem, aby nestartovali v noci? Já vím, že mají ty dva "čisté starty" za sebou ( tj.: že neodpadávala pěna), ale já bych přece jen opatrný. 
05.12.2006 - 14:04 - 
Na denní start už tento rok zbývá jen jediné datum 23.prosince. Ale to by se Discovery nemohl vrátit před koncem roku (problém s počítači). ty poslední dva starty byly co se týče odpadávání pěny naprosto v pořádku, odpadávání je možno sledovat také radary. V případě zjištění nepříliš pravděpodobného poškození posádka může zůstad na ISS. Takže já bych, Tomáši, BYL PRO NOČNÍ START!  
05.12.2006 - 14:07 - 
Myslim ze starty ve dne nejsou zapotrebi. Na odpadavani ci neodpadavani peny to nic nezmeni. Dostatecnym opatrenim jsou kontrola kritickych mist orbiteru a pripadna evakuace posadky na ISS. Tim ze NASA vyslysela volani po moznosti automatickeho pristani orbiteru a pracuje na snizeni pravdepodobnosti odpadavani peny a na nastupci STS udelala podle me vse potrebne aby minimalizovala nasledky pripadne dalsi havarie.
 
05.12.2006 - 14:11 - 
citace:
Myslim ze starty ve dne nejsou zapotrebi.
Musim se zacit vyjadrovat presneji. Myslel jsem tim, ze pozadavek na denni starty neni uz nutnosti.
 
05.12.2006 - 15:27 - 
No já jsem myslel, že ty kamery na nádrži ET, na stupních SRB a bůhví kde ještě mají v případě nočního startu hodně omezenou viditelnost.  
05.12.2006 - 16:09 - 
citace:
No já jsem myslel, že ty kamery na nádrži ET, na stupních SRB a bůhví kde ještě mají v případě nočního startu hodně omezenou viditelnost.


To je sice pravda, ale to je jen jeden, nikoliv jediny system monitorovani. A jen pripominam, ze pred zkazou Columbie se v noci startovalo zcela bezne, 29krat.

 

____________________
Tomas Pribyl
 
05.12.2006 - 16:39 - 
Může mi někdo sdělit co pěkného staví na obrázku z kanálu č. 9. A co přesně je snímáno na kanálech č. 13 a 15. 
05.12.2006 - 16:53 - 
quote Olda.

Ano Columbia STS-107 sice odstartovala v přesně určený čas, ale původně měla startovat již v červenci roku 2001. Kvuli opravám raketoplánu a kvuli tomu, že přednost dotaly lety k ISS se startovalo až o 1 a půl roku později. Takže nedošlo k odkladu startu při odpočítáváni, ale k odkladu došlo. Možná, že se některý ze startů podařil bez odkladů. V tom případě se omlouvám za špatnou informaci.Je ovšem pravda, že se starty odkládají velmi často.

Dále jsem vás chtěl upozornit na chybu v časopisu Týden.Pokud někdo máte nebo jste četli nejnovější číslo tj. č. 49 mohli jste si všimnout, že na str. 13 se píše,že STS-116 je dvacátou misí raketoplánu Discovery. Pokud se nepletu mělo by jít o již třicátoutřetí misi tohoto raketoplánu.
 
05.12.2006 - 17:21 - 
citace:
Dále jsem vás chtěl upozornit na chybu v časopisu Týden.Pokud někdo máte nebo jste četli nejnovější číslo tj. č. 49 mohli jste si všimnout, že na str. 13 se píše,že STS-116 je dvacátou misí raketoplánu Discovery. Pokud se nepletu mělo by jít o již třicátoutřetí misi tohoto raketoplánu.


Je to dvacátá mise k ISS!!!

 

____________________
Milan H.
 
05.12.2006 - 18:57 - 
Úspěšný reparát korekčního manévru v noci na dnešek (21:36 UTC = 22:35 SEČ) motory DPO nákladní lodi Progress M-58 vrátíl okamžik startu skoro přesně na původní hodnotu: Pro 2006-12-08 platí T0 = 02:35:47 UT = 03:35:47 SEČ.

Podle Železnajkova byla průměrná výška dráhy (velká poloosa) zvětšena o 8,5 km. Podle podkladů, které mi dnes přišly z Houstonu, to dělá dokonce 9242 metrů. Je tedy jasné, že úpravy algoritmu řízení stabilizace ISS prostředky ruského segmentu s přihlédnutím ke značné nesymetrii stanice se povedly.


Ještě k těm dotazům na dělání korekcí pomocí STS a ATV.

Raketoplán se používal dříve, teď se nepoužívá.

ATV bude přistykován k "zadnímu" stykovacímu uzlu servisního modulu (tedy tamtéž, co je teď P M-58) a motory jsou fixní (nepohyblivé). Jedná se o 4 x 490 N hlavní korekční motory (míří dozadu) a 28 x 220 N motory stabilizace, orientace a jemného dolaďování dráhy při stykovce se stanicí.

 

____________________
Antonín Vítek
 
05.12.2006 - 19:35 - 
a jaka je tedy ted vyska ISS? podle dnesnich elementu je to kolem 329x365km je to tak? 
05.12.2006 - 20:47 - 
citace:
a jaka je tedy ted vyska ISS? podle dnesnich elementu je to kolem 329x365km je to tak?


Nejnovější parametry dráhy (výška perigea a apogea nad poloměrem 6378,16 km):

Před korekcí:
06-12-04.54 G 51.63° 91.22 min 326 km 343 km

Po korekci:
06-12-04.98 G 51.64° 91.41 min 327 km 360 km

[Upraveno 05.12.2006 poslal avitek]

 

____________________
Antonín Vítek
 
05.12.2006 - 21:35 - 
citace:
quote Olda.
Dále jsem vás chtěl upozornit na chybu v časopisu Týden. Pokud někdo máte nebo jste četli nejnovější číslo tj. č. 49 mohli jste si všimnout, že na str. 13 se píše, že STS-116 je dvacátou misí raketoplánu Discovery. Pokud se nepletu mělo by jít o již třicátoutřetí misi tohoto raketoplánu.




V posledním Týdnu to udeří do očí hned. Asi jde o nepochopení nebo odbytý překlad - jde o 20. let raketoplánů k ISS. Text je nepodepsaný, jako zdroj je uveden NASA.
K tomu Týdnu - včera vyšla ročenka Týden 2006 - a autor podepsaný "lbz" na str. 93 v článku "Stavíme stanici a degradujeme planety" tvrdošíjně opakuje, že Discovery letěla v červnu 2005 (let STS-114) a v červnu 2006 (STS-121). V tomhle případě autor nezná rozdíl mezi červnem a červencem (nebo zaměnil June a July z originálu). Kdyby se podepsal, tak bych mu to vytmavil, ale zkratce (asi věděl proč a podpisu se bál) to nevysvětlím
 
06.12.2006 - 07:19 - 
Aha tak to jsem špatně pochopil.
Děkuji za vysvětleni.
 
06.12.2006 - 07:58 - 
citace:
Aha tak to jsem špatně pochopil.
Děkuji za vysvětleni.




Vy jste to pochopil dobře, ale pisálkové z Týdne nikoli
 
06.12.2006 - 08:24 - 
!!! Tonda Vítek je právě teď v Dobrém ránu na ČT1!!!

 

____________________
Milan H.
 
06.12.2006 - 09:55 - 
citace:


Ještě k těm dotazům na dělání korekcí pomocí STS a ATV.

Raketoplán se používal dříve, teď se nepoužívá.




No me prave zaujalo, ze STS pravdepodobne nepouzival pri upravach drahy ISS OMS (ty dva velke motory), ale spise jen mensi motorky RCS. Orion ma vektorizovany hlavni motor a pokud zaparkuje v ose stanice, tak bude pro zvedani drahy ISS velice uzitecny.
 
06.12.2006 - 11:11 - 
citace:
!!! Tonda Vítek je právě teď v Dobrém ránu na ČT1!!!





Škoda, že jsem to nevěděl dřív O čem byla řeč? O STS-116?
 
06.12.2006 - 14:54 - 
citace:
Škoda, že jsem to nevěděl dřív O čem byla řeč? O STS-116?


Ne, ale o té "mediální bublině se schváleným plánem NASA na měsíční základnu"!

 

____________________
Antonín Vítek
 
06.12.2006 - 15:32 - 
citace:
citace:
Škoda, že jsem to nevěděl dřív O čem byla řeč? O STS-116?


Ne, ale o té "mediální bublině se schváleným plánem NASA na měsíční základnu"!





Aha, děkuju za info, pane Vítku
 
06.12.2006 - 20:53 - 
Předpověď počasí pro Kennedy Space Center na dobu startu dne 2006-12-08 od 02:30 do 02:41 UT viz:

http://www.patrick.af.mil/shared/media/document/AFD-061114-007.pdf

Souhrn:

Pro uvedené datum: 60% pravděpodobnosti špatného počasí - hlavní důvod, nízká oblačnost

Pro odklad 24 hodin: 70% pravděpodobnosti špatného počasí - hlavní důvod, nízká oblačnost, místy přeháňky, boční vítr na rampě i pro přistání rkp. na SLF při RTLS

Pro odklad 48 hodin: 60% pravděpodobnosti špatného počasí - hlavní důvod, nízká oblačnost, místy přeháňky, boční vítr na rampě i pro přistání rkp. na SLF při RTLS

Navíc v současné době je nevhodné počasí (většinou silný nárazový vítra a místy přeháňky) na všech 3 letištích v západní Evromě (Maran a Zaragaoza ve Španělsku a Istres ve Francii), ale to se má v druhé polovině týdně vylepšit.

Nicméně to vypadá, že 8., 9. a 10. ráno zřejmě raketoplán nepoletí.

Technické problémy jsou dva:

1. Při oživování systémů raketoplánu došlo v důsledku závady na zdroji proudu na mobliním vypouštěcím zařízení MLP k krátkodobému proudovámu nárazu (přepětí) v trvání 0,434 sekundy; v důsledku toho vyoadl celý rozvod A (další dva, B a C byly nezasaženy). A se podařilo nahodit a technici nyní zjišťují, zda nedošlo k nějakým poškozením na palubě raketoplánu.

2. Při zkouškách várky lepidla, používaného při těsnení spojenů mezi segmenty SRB se zjistily nějaké (blíže nezmíněné) nesrovnalosti, které bude nutno vyřešti v tom smyslu, zda se týkají přímo SRB pro tento let a pokud, zda mohou ovlivnit spolehlivost lepených spojů.

Obě dvě věci se budou hodnotit dnes (2006-12-06) na zasedání manažerů, takže kdo bude chtít, ať sleduje post-MMT brífink někdy kolem půlnoci. Já ale jdu spát, ještě se nesítím nejlíp a dnes jsem to jízdou do Prahy (do TV a do práce zase trochu pohnojil).

 

____________________
Antonín Vítek
 
06.12.2006 - 21:50 - 
Vypadá to, že ty dva technický problémy nebudou tak hrozný. Teď to vypadá na "go for launch", teda jestli počasí dovolí.
Což je už trochu obehraný , jak je to možný, já si vždy představoval Floridu jako prosluněný ráj movitých turistů, ale sledováním startů a přistání raketoplánů mám pocit, že tam musí furt pršet, být zamračeno, větrno a blýskat se víc jak nad Tatrou
 
06.12.2006 - 23:31 - 
citace:
Vypadá to, že ty dva technický problémy nebudou tak hrozný. Teď to vypadá na "go for launch", teda jestli počasí dovolí.
Což je už trochu obehraný , jak je to možný, já si vždy představoval Floridu jako prosluněný ráj movitých turistů, ale sledováním startů a přistání raketoplánů mám pocit, že tam musí furt pršet, být zamračeno, větrno a blýskat se víc jak nad Tatrou


Každá oblast na pobřeží má velmi dynamické podnebí. Je to dáno rozdílným chováním pevniny a moře (ohřev, odpar, tepelná kapacita, ...).

Pokud by byly na pobřeží hory (jako třeba v Chorvatsku) pak by situaci trochu stabilizovali (sve smyslu zavedení periodických jevů - například přes den se vzduch rychleji ohřívá nad pevninou a proto je obvyklý vítr směrem k pobřeží, ten večer ustává a v noci naopak padá chladnější vítr z kopců nad relativně teplejší moře).

Ale na Floridě nejsou hory, a tak je charakter počasí velmi citlivý i na malé vlivy (motýlí efekt). Takže se nedá přesně předpovídat ani chování mnohem masivnějších jevů, než je nízká oblačnost (viz. nedávné stěhování raketoplánu z rampy a zpátky z důvodu hurikánu).

 
07.12.2006 - 11:33 - 
Dobrý den,
zkoušel jsem vložit parametry dráhy (TWO LINE MEAN ELEMENT SET pro Coasting Arc #1) raketoplánu ze stránky: http://spaceflight.nasa.gov/realdata/sightings/SSapplications/Post/JavaSSOP/orbit/SHUTTLE/SVPOST.html do programu ORBITRON i jiných programů pro sledování satelitů. Pro 1. přelet Evropy cca 20 minut po startu vychází čas i dráha letu přibližně podle očekávání, ale výška raketoplánu vychází přes 300 km, což určitě správně není. Prosím poraďte v čem dělám chybu. Jsou parametry uváděné v nějakém jiném tvaru než obvykle, nebo běžné sledovací programy pro tyto "přechodové dráhy" nejsou použitelné?
 
07.12.2006 - 16:04 - 
citace:
Dobrý den,
zkoušel jsem vložit parametry dráhy (TWO LINE MEAN ELEMENT SET pro Coasting Arc #1) raketoplánu ze stránky: http://spaceflight.nasa.gov/realdata/sightings/SSapplications/Post/JavaSSOP/orbit/SHUTTLE/SVPOST.html do programu ORBITRON i jiných programů pro sledování satelitů. Pro 1. přelet Evropy cca 20 minut po startu vychází čas i dráha letu přibližně podle očekávání, ale výška raketoplánu vychází přes 300 km, což určitě správně není. Prosím poraďte v čem dělám chybu. Jsou parametry uváděné v nějakém jiném tvaru než obvykle, nebo běžné sledovací programy pro tyto "přechodové dráhy" nejsou použitelné?


Ze zcela nepochopitelných důvodů jsou notoricky TLE pro suborbitální dráhu (od T+10 min do T+40 min) vždycky špatně. Je nutno si je spočítat z vektorů, které jsou na jiném místě té stránky na NASA.

Zkuste následující (bez záruky)

 
SHUTTLE
1 00116U 06050A 06342.11548600 .00014500 00000-0 95600-4 0 9007
2 00116 51.6812 10.6371 0125417 351.4469 66.0300 16.49651140 25


(uměle je tam dáno označení COSPAR 2006-050A, což samozřejmě není pravda, ale já tam něco potřebuji mít)

 

____________________
Antonín Vítek
 
07.12.2006 - 17:13 - 
Myslíte, že bude Discovery vidět z naší republiky když se tento noční start podaří?

 

____________________
Tomáš Kovařík
 
07.12.2006 - 18:12 - 
citace:
Myslíte, že bude Discovery vidět z naší republiky když se tento noční start podaří?

Nebude. Dráha sice vede nad ČR, ale je ve stínu Země. Na své si mohou přijít jen radioamatéři, těm zastínění objektu nevadí.
 
07.12.2006 - 18:42 - 
Pokud jste viděl článek na centrum.cz Discovery míří do vesmíru.Nyní za tmy mohli jste si všimnout, že se tam píše, že na palubě Discovery bude jeden kosmonaut z Velké Británie. Jedná se o Nicholase J.M. Patricka, který je ovšem občanem USA. Nevím jak vy, ale já si myslím, že označovat Patricka i když se narodil ve Velké Británii za Brita i když už je občanem jiného státu je celkem odvážné. 
07.12.2006 - 19:07 - 
citace:
Pokud jste viděl článek na centrum.cz Discovery míří do vesmíru.Nyní za tmy mohli jste si všimnout, že se tam píše, že na palubě Discovery bude jeden kosmonaut z Velké Británie. Jedná se o Nicholase J.M. Patricka, který je ovšem občanem USA. Nevím jak vy, ale já si myslím, že označovat Patricka i když se narodil ve Velké Británii za Brita i když už je občanem jiného státu je celkem odvážné.


Nicholas Patrick má dvojí občanství, je občanem jak Velké Británie, tak USA. Do kosmu ale letí jako americký astronaut, je členem týmu astronautů NASA, Velká Británie nemá s jeho účastí na misi nic společného. Podobně jsou na tom další rodilí Britové Piers Sellers a Mike Foale.
 
<<  1    2    3    4    5    6    7  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.103439 vteřiny.