M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1991-027A |
05.04.1991 |
11.04.1991 |
5d23h33m |
GRO |
Posádka :
Nagel,S.R.[VE] |
Cameron,K.D.[PL] | Godwin[ová],L.M.[MS]
| Ross,J.L.[MS] | Apt,J.[MS]
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-37
v NASA ]
Popis
letu : (text, určený pro L+K 17-18/91 poskytl Mgr. A.Vítek)
STS-37 Atlantis
DVAKRÁT EVA PRO APTA A ROSSE
Ing. Josef Krupička, CSc., Antonín Vítek, CSc.
Čtenář,
pečlivě sledující články o letech amerických raketoplánů si jistě povšiml
určitého nevyhnutelného stereotypu při popisu jednotlivých misí: Přípravy
ke startu, zápas s vyvstalými závadami a nepřízeň počasí v závěrečné fázi
před startem. V poslední době se situace ještě zkomplikovala tím, že ve
hře jsou současně dva, ne-li tři raketoplány v různém stadiu příprav i
odstraňování technických nedostatků. V případě rozsáhlejší závady putuje
postižený družicový stupeň zpět do montážní haly a tím uvolní startovní
rampu šťastnějšímu soupeři. Hra na "škatule, škatule, hejbejte se"
je ovšem pramálo zábavná nejen pro pracovníky na KSC, ale i pro kronikáře
kosmického dění: situace na kosmodromu se často stává stěží přehlednou.
To vše platí do značné míry i pro let STS-37.
Přednost před raketoplánem Atlantis měla mít Discovery pod hlavičkou
STS-39. Byla již připravena na rampě,
když technik, který se zabýval instalací pomocného těsnění kolem potrubí
propojujícího nádrž ET s raketoplánem, zpozoroval čirou náhodou závadu,
jaká tu ještě nebyla.
Potrubí z ET prochází do nitra družicového stupně dvěma čtvercovými
otvory na spodní straně trupu. Po odhození ET je třeba tyto otvory zakrýt,
aby jimi při návratu na Zemi nepronikal do raketoplánu žár, vzniklý třením
o atmosféru. Uzavírají se proto dvojicí dvířek o rozměru 1,27 x 1,27 m,
opatřených vrstvou izolačních dlaždic a uchycených na dvou závěsech. A
právě na závěsech dvířek zmíněný technik nalezl tzv. únavové praskliny,
které se staly příčinou dalších nesnází. Ty se daly řešit v podstatě dvěma
způsoby. Buď na celou věc tak říkajíc zapomenout, nechat Discovery vzlétnout
in statu quo a tiše doufat, že se panty od dvířek při sestupu raketoplánu
nerozsypou. Nebo odtáhnout celý raketoplán kvůli několika mizerným prasklinám
zpět do VAB a tam ho demontovat, protože výměnu vadných součástí přímo
na místě prostě nešlo provést.
Na rampě sice ještě proběhlo ve dnech 19. a 20. února 1991 zkušební
odpočítávání za přítomnosti letové osádky, ale když stejné praskliny byly
nalezeny také u Columbie, rozhodlo se vedení letů pro radikální řešení.
Dne 7. března putovala Discovery zpět do VAB, aby tam byla podrobena demontáži
nádrže a výměně unavených závěsů.
Atlantis se za těchto okolností ocitla tak říkajíc na forhontě. Na první
pohled měla panty ve dvířkách v pořádku, byť i zde byly při velmi podrobném
zkoumání nalezeny první náznaky tvorby trhlin. Narušení bylo prozatím jen
minimální a nemohlo ohrozit vypuštění alespoň tohoto raketoplánu. Atlantis
byla tedy převezena 8. března 1991 z haly OPF do VAB k montáži ET a motorů
SRB a o sedm dní později už dorazila na rampu 39B.
Odpočítávání bylo zahájeno 2. dubna v 11.30 UT. Proběhlo bez problémů,
takže 5. dubna ve 14.22.45 UT Atlantis vzlétla se zpožděním necelých pěti
minut proti plánu. Toto zanedbatelné zdržení zavinilo v T -9 min, v době
pravidelného posledního přerušení countdownu, jako obvykle počasí: nízká
oblačnost na KSC.
Osádka
raketoplánu si ovšem tento malý časový skluz stěží uvědomila. Velitel,
plk. USAF Steven R. Nagel a druhý pilot, sedící po jeho pravici, pplk.
námořní pěchoty Kenneth D. Cameron, byli staří mazáci, zvyklí na horší
zádrhele. Tři zbývající letoví specialisté, Linda M. Godwinová, pplk. USAF
Jerry R. Ross a Jerome "Jay" Apt se nejspíš zabývali myšlenkami
na své budoucí úkoly.
V nákladovém prostoru Atlantis byla totiž uložena dosud nejtěžší civilní
družice, druhá z řady tzv. velkých astronomických observatoří, GRO - Gamma
Ray Observatory, a vypořádat se s jejím vypuštěním bylo otázkou profesionální
cti letových specialistů. Rosse a Apta navíc očekávala EVA.
Když Atlantis minula horní patro obslužné věže (což bylo pouze otázkou
sekund), dokončila svůj rotační manévr, jímž se obrátila o 180°, a pak
pokračovala vzhůru k obloze po mimořádně strmé trajektorii.
Budoucí plánovaná dráha raketoplánu ve výši 448 - 452 km totiž patřila
k nejvyšším, na něž se družicové stupně dosud vydaly. Let Atlantis poprvé
řídilo pět univerzálních počítačů nového typu IBM AP-101S. Ty jsou co do
hmotnosti a rozměrů poloviční proti dosavadnímu modelu AP-101B z roku 1972.
Při tom pracují třikrát rychleji a mají víc než dvojnásobnou kapacitu operační
paměti. S takovým zařízením se již dá něco dělat - dokonce i řídit raketoplán.
Dvě minuty a pět sekund po startu byly přesně podle programu odhozeny
pomocné startovací motory SRB. Když Atlantis v T +525 s dosáhla rychlosti
7930 m/s došlo k vypojení hlavních motorů a o pár desítek sekund později
putovala po suborbitální dráze nazpět k Zemi odhozená nádrž ET, odsouzená
k zániku v atmosféře ve výši 92 km asi 185 km jižně od Havajských ostrovů.
Odlehčená Atlantis dosáhla suborbitální dráhy 59 - 437 km s takovou
přesností, že bylo možno upustit od prvního korekčního manévru. Teprve
v apogeu došlo pomocí motorů OMS k přechodu na operační dráhu.
Osádka
raketoplánu strávila první den letu převážně přípravou k vypuštění družice
GRO. Linda Godwinová si přitom vyzkoušela dálkový manipulátor RMS: televizní
kamera upevněná na této "kanadské ruce" jí posloužila k vizuální
prohlídce budoucí observatoře, na níž naštěstí nebyla zaregistgrována žádná
závada eventuálně zaviněná startem raketplánu. Tím prozatím celá akce skončila.
Později v průběhu dne přišel na pořad pokus SAREX (Shuttle Amateur Radio
Experiment). Hned napoprvé se osádce Atlantis podařilo navázat spojení
s radioamatéry v Johnson Space Center v Houstonu.
Druhý letový den se astronauti Ross a Apt začali připravovat na výstup
do vesmíru. Oba pomocí masek vdechovali čistý kyslík a také tlak uvnitř
obytných prostor družicového stupně se snížil z obvyklých 101 kPa na 70
kPa. Vlastní výstup se měl uskutečnit až čtvrtého dne pobytu raketoplánu
v kosmu, ale jak později uvidíme, skutečnost byla jiná. Prozatím se osádka
Atlantis musela spokojit s besedou se školáky houstonských škol prostřednictvím
již zmíněné radioamatérské vysílačky SAREX.
Brzy ráno třetího dne letu došlo na vypuštění družice GRO. Kolem šesté
hodiny ranní houstonského letního času (11.00 UT) uchopila Linda Godvinová
tuto astronomickou observatoř manipulátorem RMS. Druzí dva letoví specialisté
zatím přepojili systémy GRO na vnitřní zdroje proudu a vydali povel k uvolnění
zámků, které doposud poutaly obrovské těleso v nákladovém prostoru. Jakmile
zámky povolily, vyzvedla Linda Godvinová 15 260 kg těžkou družici vysoko
nad trup raketoplánu. Vyklopení obou panelů slunečních baterií s celkovým
rozpětím 21 m proběhlo bez problémů, stejně jako jejich automatická orientace
na Slunce, nezbytná k dobíjení palubních akumulátorů.
Horší situace nastala při pokusu o uvolnění nosníku otočné parabolické
antény, sloužící ke spojení observatoře přes retranslační systém TDRS s
pozemním střediskem. Telemetrický údaj sice tvrdil, že zámek přidržující
parabolu ve složené poloze se na povel ze Země správně otevřel, jenže otočná
tyč antény se ani na opakovaný povel ze střediska POCC (Payload Operations
Control Center) nevyklopila do pracovní polohy.
Piloti raketoplánu proto dostali z Houstonu pokyn, aby prudkými manévry
zaseknutý systém uvolnili.
Steve
Nagel a Kenneth Cameron se do toho pustili s vervou. Nejprve uvedli Atlantis
do rotace okolo podélné osy a když to nepomáhalo, vyzkoušeli si rychlé
změny polohy v klopení. Všechno nadarmo. Zaseknutá tyč nepovolila ani tehdy,
když se Linda Godweinová pokusila "domluvit" vzdorujícímu mechanismu
otřásáním celé družice pomocí RMS. Tyč antény nadále tvrdošíjně vzdorovala.
Za těchto okolností zbývala jediná možnost: nouzový, neplánovaný výstup
Rosse a Apta do nákladového prostoru. Vše totiž nasvědčovalo tomu, že došlo
nejspíše k zablokování pět metrů dlouhé nosné anténní tyče fólií tepelné
izolace, která se uvolnila během startu. Takovou závadu mohl odstranit
jen individuální přímý zásah lidské ruky.
"Předpokládám, že hoši jsou už na to připraveni," komentovala
rozhodnutí řídicího střediska spojařka Marsha Iwinsová z MCC v Houstonu.
"Já tímto předávám oficiální pokyn k zahájení příprav na výstup. Je
čas, aby Jay a Jerry vypochodovali na scénu!"
Oba letoví specialisté tím pádem dostali příležitost k výletu o den
dříve, nežli se počítalo. Po pěti létech nucené přestávky se zároveň stali
prvními americkými astronauty, kteří vyrazili do kosmického prostoru. Výstup,
čili podle odborné terminologie EVA (nikoli bájná pramáti lidstva, ale
Extra Vehicular Activity), byl zahájen v 18.39 UT vypuštěním vzduchu z
přechodové komory. Jakmile bylo možné otevřít její průlez, vrhli se Jerry
Ross a Jay Apt okamžitě do práce. K tomu, aby splnili svůj úkol, stačilo
pouhých 17 minut. Jak Ross oficiálně oznámil, byla tyč antény spojenými
silami uvolněna a Apt jí ještě pomohl při vyklápění a zajištění v pracovní
poloze.
Protože úkol nouzového výstupu se podařilo zvládnout tak říkajíc "levou
rukou", a protože bylo teprve 19.45 UT, rozhodlo se vedení letu přesunout
část programu plánovaného na čtvrtý den letu už na tuto mimořádnou vycházku.
Zcela podle hesla "co můžeš udělati dnes..." napjali oba astronauti
napříč přední částí nákladového prostoru lano a Ross si vyzkoušel, jak
po něm půjde ručkovat. Téměř okamžitě zjistil, že je to snazší záležitost,
nežli se zdálo při výcviku na Zemi. Po této rozcvičce se dvojice ve skafandrech
ujala zařízení CLIP (Crew Loads Instrumented Pallet). Přichyceni na pracovní
plošince vyzkoušeli oba astronauti jednoduché montážní úkoly, např. uvolňování
a přitahování matic. Přenosná měřicí ústředna PDAP (Portable Data Acquisition
Package), spojená s počítačem s pevným diskem o kapacitě 200 Mbyte, přitom
zjišťovala, jakému namáhání je během jednotlivých úkonů vystavena montážní
plošina.
"Odvedli jste báječný kus práce, Jayi, i ty Jerry," pochválila
spojařka Marsha Iwinsová oba pracovníky. "Ale teď už alou nazpátek
do přechodové komory. Stejně tam zůstanete trčet pro všechny případy, kdyby
si GRO na nás ještě něco vymyslela!"
GRO
se však chovala způsobně a tak ve 22.47 UT, téměř se čtyřhodinovým zpožděním,
mohla Linda Godwinová po dokončení úvodních zkoušek, uvolnit observatoř
k samostatnému letu. Čelisti RMS se rozevřely a současně s tím odmanévroval
raketoplán s pomocí RCS dolů od vypuštěného tělesa. Atlantis se od GRO
začala vzdalovat rychlostí 0,15 m/s. Teprve teď, po natlakování přechodové
komory, se mohli Ross a Apt vrátit zpět do obytného prostoru družicového
stupně. Oficiální délka jejich výstupu činila 4 hodiny 24 minuty.
Atlantis mezitím pokračovala v letu. Asi 12 min po předchozím úhybnmém
manévru provedl Nagel první separační manévr 0,6 m/s kolmo na dosavadní
rovinu dráhy raketoplánu. Po další půlhodině letu setrvačností zvýšil velitel
Atlantis její rychlost o 0,9 m/s, aby se tak dostal nad a za vypuštěnou
observatoř. Raketoplán se teď vzdaloval od GRO rychlostí asi 11 km za oběh,
až se dostal na dráhu, na níž sledoval observatoř ve vzdálenosti asi 80
km, takže s ní zůstával v rádiovém kontaktu. POCC měla tím pádem zajištěny
dvě spojové linky s GRO, jednu přes družice TDRS, druhou přes Atlantis.
V pondělí 8. dubna ve 14.51 UT vystoupili letové specialisté Ross a
Apt do nákladového prostoru raketoplánu podruhé. Hlavním cílem této EVA
- trvala 6 hodin a 11 minut - bylo tentokrát vyzkoušení vozíku CETA (Crew
and Equipment Translation Aid), použitelného k přesunu astronautů po povrchu
připravované družicové stanice Freedom, zejména podél jejího základního
příhradového nosníku. Kdyby se totiž budoucí osádka stanice po něm musela
pohybovat ručkováním, znamenalo by to nejen únavnou dřinu, ale také přílišné
namahání konstrukce nosníku.
Základ vozíku, vyvinutého v Langley Research Center, tvořila hliníková
plošina o rozměru 0,5 x 0,5 m a o hmotnosti kolem 25 kg, opatřená dvojí
čtveřicí kol, pojíždějících po vodící kolejnici. Přední část kolejnici
upevnili technici na levoboku nákladového prostoru Atlantis již na Zemi,
zbývající museli oba astronauti instalovat teprve nyní. Celková délka zkušební
dráhy činila 14,3 m. Ross a Apt měli v rámci programu STS-37 vyzkoušet
tři různé varianty nástaveb pojízdné plošiny, lišící se způsobem pohonu.
K měření rychlosti a zrychlení CETA přitom sloužila další ze tří přenosných
ústředen PDAP.
Nejjednodušší "manuální" typ vozíku se po kolejnici pohyboval
pouze lidskou silou, totiž ručkováním astronauta po souběžně vedených tyčích.
Druhý model, "mechanický", byl vybaven pákou, která řetězovým
převodem přenášela jakýsi "pumpovací" pohyb na otáčení kol. Tato
úprava pohonu poněkud připomínala starý typ železniční drezíny.
"Pumpování je zcela snadné" pochvaloval si Apt, když vyzkoušel
oba způsoby. "Až na to, že přitom nevidím žádnou výraznou úsporu energie
v kaloriích za minutu ve srovnání s ručkováním u manuální verze. Jsem zvědav
co bude dál."
Posledním
testovaným typem byl "elektrický" vozík. Astronaut na něm dvěma
klikami roztáčel generátor a vyrobeným proudem uváděl CETA do pohybu. Pozdější
varianta tohoto typu ovšem počítá s akumulátorovými bateriemi. Pokud však
k tomu nedojde, lze z laického pohledu prohlásit, že je to pěšky jako za
vozem, a že u všech tří modelů musí člověk především přiložit ruku k dílu,
má-li se vůbec někam s vozíkem dostat. Názorně se o tom přesvědčil astronaut
Ross, který zapomněl uvolnit čelisťovou brzdu, jíž jsou všechny modely
vybaveny a která se velmi podobá brzdám na byciklu.
"Uf," ulevil si po chvíli marné námahy funící letový specialista.
"Ono to opravdu líp funguje, když je to odbrzděné!"
Pro úplnost dodejme, že při zkouškách se oba astronauti střídali, přičemž
jeden z nich vždy představoval "užitečné zatížení". Vcelku zkoušky
CETA dopadly na výbornou. Vozíky byly schopny obousměrného pohybu rychlostí
asi 1,8 m/s, tj. přibližně 6,5 km/h. Ovšem, jak podotkl při konečném hodnocení
Ross, "manuální typu byl bezkonkureční".
Druhou polovinu výstupu věnovali oba letoví specialisté opět zkouškám,
tentokrát pro změnu plošinky MFR (Mobile Foot Restraint), připojené k manipulátoru
RMS. Plošinka je určena k nejrůznějším montážním pracem ve vesmíru, podobně
jako mechanické zdvižné plošiny. Oba astronauti se také znovu vystřídali
u zařízení CLIP, ale to už byl doopravdy konec nádhery.
Zároveň s koncem vycházky skončil i atraktivní program letu STS-37.
Zbytek patřil už jen vědeckým pokusům, zahájeným ovšem hned prvního dne.
S popisem této části náplně letu je vždycky problém: Význam pokusů prováděných
osádkou raketoplánu jsou bez rozsáhlého výkladu pochopitelný pouze úzce
specializovanému odborníkovi a ten by zase, spolu s ostatními čtenáři,
rád věděl, co probíhalo podle očekávání a co naopak při experimentu překvapilo.
Navíc by se rád seznámil s výsledky a závěry bádání, jenže tady právě potíže
vrcholí. Nejenže k vyhodnocení získaných materiálů dochází až se značným
zpožděním, ale jejich souhrn se publikuje pro nezasvěceného prakticky nestrozumitelným
způsobem. Celá řada věcí, pro laika zpravidla nejzajímavějších, se pro
vědeckou bezvýznamnost nebo naopak kvůli utajení na veřejnosti neobjeví
vůbec.
Také
při letu STS-37 se proto musíme spokojit se stručným výčtem vědecké činnosti.
Astronauti vyzkoušeli komerční laboratoř BIMDA (Bioserve Instrumentation
Technology Associates Materials Dispersion Apparatus) se 182 vzorky biologických
materiálů, provedli pokus s pěstováním krystalů inzulínu ve větším měřítku
(PCG-II, neboli Protein Crystal Growth), věnovali se zkouškám prototypu
tepelné trubice pro klimatizační systém chystané stanice Freedom (SHARE-II,
tj. Space Station Heat Pipe Advanced Radiator Element) a konečně se zajímali
o pokusy s dozimetrem kosmického záření RME (Radiation Monitoring Equipment).
Při letu také došlo k odzkoušení běžného komerčního magnetoskopu Panasonic
Super VHS. NASA totiž v budoucnu hodlá nahradit staré, pevně zabudované
zařízení pro záznam z televizních kamer běžnými, ale podstatně výkonnějšími
komerčními výrobky. Při nejbližších startech chce proto postupně prověřit
konkureční výrobky jednotlivých firem.
Podstatně zajímavější byl úspěšný pokus využití optických zaměřovačů
při letu ve formaci, který osádka Atlantis uskutečnila pátý den svého pobytu
v kosmu. Za cíl sledování sloužila observatoř GRO, vzdálená v té době od
raketoplánu asi 55 km. Téhož dne se také uskutečnil pokus o spojení s kosmonauty
na stanici Mir, s níž se Atlantis míjela ve vzdálenosti asi 100 km. Ke
spojení použila osádka raketoplánu amatérské vysílačky SAREX II. Američané
při něm Sověty uslyšeli, nebyli si však jisti, zdali rádiové spojení bylo
skutečně oboustranné.
Závěr letu zkomplikovalo opět počasí. Plánovaným dnem přistaní byl 10.
duben, obvyklým místem Edwards AFB. Silný vítr nad touto kalifornskou základnou
si však 10. dubna vynutil dvojí odklad závěrečných manévrů. Nakonec byl
let STS-37 prodloužen o jeden den, i když meteorologická předpověď do budoucna
nebyla nejrůžovější ani pro Kalifornii ani pro Floridu. Vítr se však přes
noc umoudřil a jeho rychlost klesla pod povolenou mez 28 km/h.
Atlantis tedy zahájila svůj návrat 11. dubna ve 12.46 UT brzdicím manévrem,
který trval 229 sekund. Motory OMS byla rychlost družicového stupně snížena
o 121 m/s. Po obvyklém průletu atmosférou se raketoplán chystal k přistání.
Vítr však nakonec přece jenom ukázal, co dovede. Jeho náhlý poryv způsobil,
že raketoplán nečekaně dosedl na dráhu 33 asi 200 metrů před jejím prahem.
Ještě štěstí, že VOP na zkušební základně Edwards s takovými "krátkými"
přistáními počítají a mají před vlastní drahou kilometrovou rezervu...
Atlantis přistála 11. dubna 1991 v 13.55.29 UT, po letu trvajícím 5
dní 23 h 32 min 44 s.
Aktualizováno : 31.05.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-37/index.htm)