M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1991-080A |
24.11.1991 |
01.12.1991 |
6d22h49m |
DSP Block 14 F-16 (USA-75) |
Posádka :
Gregory,F.D.[VE]
| Henricks,T.T.[PL] | Voss,J.S.[MS]
| Runco,M.[MS] | Musgrave,F.S.[MS]
| Hennen,T.J.[PS]
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-44
v NASA ]
Popis letu : (text,
určený pro L+K 11/92 poskytl Mgr. A.Vítek)
STS-44 Atlantis
ROZVĚDČÍCI VE VESMÍRU
ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc., ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Přípravy k vojenskému, částečně utajovanému letu STS-44 byly zahájeny
ihned poté, co Atlantis ukončila na přistávací dráze Kennedy Space Center
misi STS-43 a byla dopravena do haly
č. 2 v budově OPF.
Na první pohled měl raketoplán poškozeny jen čtyři dlaždice tepelné
ochrany, ale den po jeho přistání se ukázalo, že v něm omylem zůstaly v
provozu dvě ze tří palivových baterií. Technici, kteří po odchodu osádky
vypojovali v Atlantis jednotlivé systémy, se totiž polekali náhlého zakolísání
v elektrické síti, způsobeného pravděpodobně bublinou plynného hélia v
jednom z palivových článků, a raději všechny tři baterie honem odpojili,
aby se zabránilo jejich možnému poškození. Toto odpojení bylo však jen
zdánlivé. Atlantis, nepřipojená na vnější síť, neměla dostatek energie
potřebné k ovládání ventilů, takže do dvou ze tří baterií nadále proudil
vodík i kyslík a tyto články ve skutečnosti pracovaly, byť se sníženým
výkonem.
Situace si povšiml až jeden z pracovníků v OPF, kterému bylo divné,
že v kabině běží klimatizace, ačkoliv raketoplán odnikud nedostával "šťávu".
To však už bylo pozdě; to, čeho se techničtí pracovníci obávali, zavinili
nakonec vlastním přičiněním. V režimu nízkého výkonu došlo k zředění elektrolytu
a k poškození platinových elektrod zpětným tokem vody. Vadné baterie bylo
nutno vymontovat a zaslat výrobci k opravě, která přišla na více než 6
miliónů dolarů.
Přípravy k letu ovšem tato okolnost nezastavila. Pod špicí družicového
stupně, v místech, která jsou při sestupu atmosférou vystavena velkému
tepelnému namáhání, nalezli techničtí pracovníci únavové praskliny a proto
raději celý tepelný štít z uhlíkového laminátu vyměnili. Koncem srpna 1991
došlo k demontáži motorů SSME, které pak ve VAB prošly běžnou údržbou,
a prakticky souběžně - od 26. srpna do 19. září - probíhalo na pohyblivém
vypouštěcím zařízení MPL-1 sestavování startovacích motorů SRB-1 výr. č.
BI-047. Týden po dokončení operace byla k motorům připojena i odhazovací
nádrž ET výr. č. 047 (26. září).
To se už přípravy družicového stupně chýlily ke konci. Na svém místě
byly už všechny tři motory SSME (výr. č. 2015, 2029 a 2030), takže 18.
října mohla být Atlantis přetažena do VAB a následujícího dne připojena
k SRB a ET.
Prověrka celé sestavy proběhla bez obtíží; 23. října 1991 bylo možno
sestavu přesunout na rampu 39A. Po natankování pohonných látek do nádrží
systémů RCS a OMS (29. října) zde Atlantis o dva dny později převzala do
svého nákladového prostoru užitečné zatížení. To tady v klimatizované prostoře
PCR (Payload Changeout Room) v klidu očekávalo věci příští již od 21. října.
Ve čtvrtek 7. listopadu odsouhlasila příslušná komise připravenost ke
startu a stanovila jeho datum na 19. 11. 1991. Odpočítávání bylo zahájeno
dva dny před tímto termínem od obvyklého stavu T -43 hodiny, avšak jako
vždy se neobešlo bez komplikací. Zdržení tentokrát zavinila urychlovací
jednotka IUS, jejíž nefungující navigační systém bylo třeba vyměnit.
Start k letu STS-44 se uskutečnil až 24. listopadu večer v 18.44.00
místního času (EST, 23.44.00 UT), třináct minut po otevření startovního
okna. Ještě čtyři hodiny před ním to však nevypadalo příliš růžově. Středisko
řídící start v té době zjistilo únik kapalného kyslíku z ventilu na potrubí
v obslužné věži, tedy na systému, který průběžně doplňoval odpařující se
okysličovadlo. Na místo byla okamžitě vyslána skupina údržbářů, jimž se
naštěstí podařilo závadu odstranit. V opačném případě hrozila výměna vadného
ventilu, což by způsobilo další odklad startu.
Pak ještě přišlo varování kosmického velitelství USAF, které upozornilo
NASA na možnost ohrožení vzlétajícího družicového stupně třemi objekty,
jejichž dráhy se nebezpečně blížily plánované trajektorii STS-44. Nakonec
všechno dopadlo dobře a Atlantis s motory nastavenými na 104 % výkonu vyrazila
do noci jen s nepatrným zpožděním.
Velitelem na její palubě byl plk. USAF Frederick D. Gregory a pilotem
plk. USAF Terrence T. Henricks. Osádku dále tvořili tři letoví specialisté:
plk. US Army James S. Voss, korv. kpt. US Navy Mario Runco Jr. a dr. Story
Musgrave.
Pro Gregoryho znamenal tento let (po STS-51B v dubnu 1985 a STS-33 v
listopadu 1990) již třetí návštěvu kosmu, zatímco pro jeho pilota představoval
první křest ohněm či lépe řečeno vesmírem. Totéž platilo i o Jimu Vossovi,
specialistovi č. 1 a Mario Runcovi, specialistovi č. 3. MS-2, Story Musgrave,
patřil naopak k nejzkušenějším veteránům amerického kosmického programu:
v dubnu 1983 se podílel na letu STS-6, v červnu 1985 na letu STS-51F a
třetí prodělal spolu s nynějším velitelem na STS-33. Není proto divu, že
jak při startu, tak později při přistání asistoval na letové palubě oběma
pilotům ve funkci palubního inženýra.
Poprvé od roku 1985 byl členem osádky raketoplánu i vojenský astronaut:
Specialistou pro užitečné zatížení byl jmenován nadpraporčík US Army Thomas
J. Hennen, odborník rozvědky pro vyhodnocování obrazových informací.
Během startu se osádka Atlantis - hlavně však její velitel na letové
palubě - stala svědkem nevídaného divadla. V okamžiku, kdy rychlost raketoplánu
přesáhla jedenáctinásobek rychlosti zvuku, se v rázové vlně vytvářené rychlým
letem roztančily pulsující světelné záblesky, které by se daly přirovnat
ke špatně fungující zářivce.
Pozorovatelé na Zemi mohli z místa startu sledovat záři motorů SSME
po dobu sedmi a půl minuty. Když světelný bod zmizel nad východním obzorem,
zbývala do jejich vypojení necelá minuta. Za 8 min a 29 s po vzletu se
Atlantis dostala na suborbitální dráhu ve výši 63-356 km. Odtud přibližně
tři čtvrtě hodiny po startu přešla na oběžnou dráhu ve výši 358-367 km,
s dobou oběhu 91,61 min a se sklonem k rovníku 28,47°.
Asi za dvě hodiny po perfektním startu zahájili astronauti svůj první
a nejdůležitější úkol: Vypuštění šestnácté družice včasné výstrahy typu
DSP Block 14 o vzletové hmotnosti 2360 kg. Osádka Atlantis ji krátce říkala
"Liberty".
Družice tohoto typu, umístěné na geostacionární dráze a vybavené infračerveným
dalekohledem, slouží ke zjišťování startů balistických raket a jiných zdrojů
tepelného záření. Jejich detekční systém se 6000 detekčními prvky CCD citlivými
na infračervené záření, vyvinula firma Aerojet Electrosystems. Stabilizaci
družice zajišťuje pomalá rotace 6 otáček za minutu.
Jedna z těchto družic teď prozatím spočívala v nákladovém prostoru Atlantis.
Za součinnosti osádky raketoplánu a dvou pozemních středisek (MCC - Mission
Control Center v Houstonu a CSTC - Consolidated Space Test Center na Onizuka
AFB poblíže Sunnyvale) byla zahájena prověrka systémů družice i IUS: navigace,
telekomunikace a povelový úsek - to vše bylo v pořádku. Překvapivým objevem
se stalo zjištění střediska CSTC, že DSP je přepojena na vnitřní zdroje
proudu, ačkoliv k tomu mělo dojít o mnoho později. Záhada se však nakonec
vysvětlila zcela prostě: telemetrie ve skutečnosti jen ukazovala, že baterie
částečně osvětlené Sluncem nezištně pomáhají raketoplánu zásobovat palubní
systémy Liberty.
Kolem 05.15 UT bylo možno odhodit textilní kryty, které dosud chránily
dva detektory systému Vela, schopné zjišťovat nukleární výbuchy. Dvojice
elektromotorů umístěná na podlaze nákladového prostoru mezi družicí a kabinou
raketoplánu odtáhla pomocí speciálních lan uvolněné části krytu stranou.
Mělo se tak zabránit tomu, aby odstraněné kryty nepoletovaly volně v prostoru
a neztropily nějakou neplechu. Pak už bylo možno vyklopit nosný prstenec
s IUS i s družicí na 29° vzhledem k podélné ose Atlantis a poté Jim Voss
přepojil obě tělesa na vlastní zdroje proudu.
Následovalo další kolo úmorných prověrek, po němž Země dala souhlas
k pokračování v operaci. Osádka Atlantis odpojila pupeční šňůry, které
až dosud poutaly IUS i družici k raketoplánu a zvýšila úhel vyklopení na
57°. Vše bylo připraveno.
V pondělí 25. listopadu v 06.05 UT mohl astronaut Jim Voss už tradičně
přehodit dva přepínače na zadní palubní desce. Proudový impuls odpálil
výbušné svorníky poutající urychlovací jednotku k nosnému prstenci a uvolněné
pružiny udělily počáteční zrychlení dostatečné k tomu, aby soustava DSP-16/IUS
o hmotnosti 17 055 kg pomalu vyplula z nákladového prostoru.
"Klaplo to, Houstone," komentoval situaci Voss ze svého pozorovatelského
stanoviště u zadního okénka na letové palubě. "Klaplo to přesně na
čas. Liberty je už na cestě. Bylo to skutečně bezvadné vypuštění, bez problémů.
Jedním slovem nádhera!"
Byla to pravda. Přibližně o minutu později nastartoval Gregory od zadní
palubní desky motory RCS, aby odmanévroval Atlantis do bezpečné vzdálenosti.
Za čtvrt hodiny už bylo možno použít i motory OMS. Změnou rychlosti o 9,46
m/s přešel raketoplán na novou oběžnou dráhu ve výši 364-397 km.
Také oba stupně urychlovací jednotky IUS se nedaly zahanbit: K zážehu
prvního stupně došlo za 63 minut po vypuštění z nákladového prostoru, ten
druhý zapracoval přibližně o čtyři hodiny později. Liberty, s oficiálním
krycím názvem USA-75, dosáhla své předběžné stacionární dráhy, po níž se
pohybovala až k bodu zavěšení nad Indickým oceánem. Zde pak nahradila starší
družici DSP-12.
Když měla osádka Atlantis s krku tento základní úkol, mohla se pustit
do další práce. Byly to jednak lékařské experimenty, související s adaptací
lidského organismu na stav beztíže, ale hlavně pokusy vojenského charakteru:
M88-1 a Terra Scout.
Těmi se teď začali zabývat Mario Runco a Tom Hennen.
V obou případech šlo o to ověřit, zda bude možno provádět z oběžné dráhy
operativní vizuální průzkum pro vojenské taktické účely.
V rámci experimentu Terra Scout vyzkoušel Hennen speciální, počítačem
řízený dalekohled SpaDVOS (Space Direct View Optical System) namontovaný
na letové palubě u stropního okénka. Počítač, připojený k přístroji, byl
schopen udržovat zaměření dalekohledu na zvolený cíl během přeletu raketoplánu
nad sledovanou oblastí Země. Protože však program, uložený v paměti řídicího
počítače, předpokládal kruhovou dráhu, musela osádka během druhého dne
letu pomocí RCS cirkularizovat dráhu Atlantis na 362-368 km.
Cíle pokusu Terra Scout byly roztroušeny po celém světě: Pretorie v
Jižní Africe, základna na ostrově Diego García v Indickém oceánu, Harrare
v Zimbabwe, Alice Springs, Port Darwin a Brisbane v Austrálii, Maputo v
Mozambiku, americké velvyslanectví v Manile na Filipínách, atol Kwajalein
a Vánoční ostrov v Pacifiku, Santiago v Chile a základny Barking Sand,
Hickam AFB na Havajských ostrovech a řada dalších. Kromě toho bylo na pozemcích
Cape Canaveral Air Force Station, u Barbers Point na Havaji a v prostoru
mezi městy Learmouth a Exmouth na západním pobřeží Austrálie rozmístěno
vždy 8 kruhových terčů o průměru od 2,4 do 22,9 m, aby se ukázalo, jak
velké objekty mohou astronauti na povrchu Země ještě identifikovat.
Druhý experiment s kódovým označením M88-1 dostal na starost Mario Runco.
Na přípravě tohoto komplexního pokusu se podílely všechny tři složky ozbrojených
sil USA: letectvo, námořnictvo i pozemní armáda. V části označené MOSES
(Maritime Observation Experiment in Space) měl Runco za úkol pozorovat
průběh námořních manévrů, identifikovat typy jednotlivých lodí a směr jejich
plavby. Zjištěné skutečnosti předával velitelům námořních jednotek prostřednictvím
přenosného vysílače Night Mist (Noční mlha), vybaveného šifrovacím zařízením.
Kromě toho musel astronaut-rozvědčík věnovat pozornost provozu v přístavech.
K okruhu jeho zájmu patřil proslulý Pearl Harbor na Havaji, Guantanamo
Bay na Kubě a Subic Bay na Filipínách.
V druhé části, označené Battleview (Battlefield Surveillance from Space),
musel Runco sledovat pohyb kolon tanků a jiných vojenských vozidel. Ve
všech případech se opět pokoušel o identifikaci této bojové techniky. K
tomu se družila i nutnost charakterizovat různé stavby a odhadovat jejich
účel, lokalizovat mosty a letiště (např. na Saipanu a na Midwayi), nalézt
radiolokátory a jiné podobné objekty a ještě ke všemu sledovat dělostřelbu
a vypouštění raket. I v tomto případě podával přímé hlášení velitelům v
terénu prostřednictvím zmíněného vysílače. Při svém pozorování měl Runco
k dispozici elektronickou kameru Nikon F4, spojenou s počítačem schopným
zaregistrovat až 150 snímků na pevný disk.
Třetí část pozorování nesla označení Space (Space Debris Belt Characterization).
V tomto případě se celá osádka raketoplánu podílela na vyhledávání "kosmického
smetí", tj. drobných úlomků pohybujících se na oběžné dráze. Úkol
zněl - popsat jejich velikost a vzhled.
Astronauti, kteří nebyli zainteresováni na obou vojenských pokusech,
provedli celkem 9 lékařských experimentů, z nichž jmenujme alespoň další
zkoušky zařízení LBNP pro vyvolávání podtlaku na dolní části těla a měření
radiace ve vesmíru třemi typy detektorů.
Výlučně vědecké zaměření měl pokus připravený v Johnson Space Center
pod názvem Bioreactor. Šlo o prověrku prototypu zařízení, které bude v
budoucnu sloužit k pěstování buněčných kultur ve stavu beztíže. Během letu
uskutečnila osádka Atlantis celkem 4 kompletní pokusy a 16 měření hodnotících
hydrodynamické vlastnosti reaktoru.
Druhého dne letu v 08.48 UT se raketoplán minul nad jižním Atlantikem
s kosmickou stanicí Mir ve vzdálenosti 39 km. Američtí astronauti vysílali
při té příležitosti na Zemi televizní reportáž, při níž bylo možno pozorovat
Mir jako rychle letící jasně zářivý bod.
"Pouhým okem se na ní žádné podrobnosti nedají pozorovat,"
komentoval obraz jeden z astronautů. "Ale šupajdí si to pěkně!"
"Vidíme to," odpověděl mu spojař Jeff Wisoff z Houstonu. "Vidíme,
jak na vás mávají."
"A usmívají se," přidal se k žertování Voss.
Ruští kosmonauti popřáli svým americkým kolegům šťastný let prostřednictvím
jejich palubního amatérského vysílače, zachyceného radioamatéry v Houstonu.
"Byli jsme blízko Kennedy Space Center," vzkazoval Sergej
Krikaljov. "Na našem amatérském rádiu jsme poslouchali průběh countdownu
a pak jsme mohli sledovat celý průběh startu. Byl to nezapomenutelný pohled.
Posíláme vám srdečné blahopřání k úspěšnému startu a doufáme, že i dál
to všechno klapne!"
"Doufáme," požádal o předání vzkazu ruským kolegům Mario Runco
prostřednictvím MCC v Houstonu, "že i jejich expedice pokračuje úspěšně
a že ji úspěšně také dokončí."
Setkání s Mirem však bylo jen krátkým vybočením z převážně vojenského
charakteru letu. V úterý 26. listopadu uskutečnil Runco typický příklad
taktického průzkumu. Kolem 15.45 UT, když se Atlantis nacházela asi 3300
km od ostrova Midway, navázal pomocí ultrakrátkovlnné vysílačky Noční mlha
spojení s příslušníkem rozvědky "vysazeným" na ostrově.
"Tady Naplavené dříví," ohlásil se svým volacím znakem neznámý
průzkumník. "Potřebuji zjistit, jak vypadá zdejší záložní dráha a
kde jsou rozmístěny hangáry na severozápad od hlavní VPD. Také je třeba
spočítat nádrže na pohonné látky a cisterny na vodu. Jo, a hlavně: nezapomeňte
se tam nahoře kouknout, kolik je na dráze letadel!"
O sedm minut později putovala nazpět první zpráva, zatím jen málo obsažná:
"Naplavené dříví, tady Atlantis," hlásil se Runco. "Cíl
v dohledu. Začínám!"
Astronaut pečlivě zaměřil dalekohled na ostrov. Vizuální pozorování
kombinoval s fotografickou kamerou. Snímky z Nikonu F4, zachycené na disku,
si pak přehrál na obrazovku. Asi za šest minut to měl v kupě a sáhl po
vysílačce.
"Máš smůlu," sděloval pátrači na Zemi. "Na letových drahách
je úplně vymeteno. Ani křídlo od komára. Ale co se týče nádrží, tak si
piš..."
Nejen tým expertů na Midwayi, ale i sám Runco byl překvapen přesností,
s jakou mohl žádané objekty identifikovat a popsat.
"Udivilo mě," přiznal se Runco po letu, "jaké podrobnosti
jsem dokázal se shora rozeznat, na rozdíl od toho, co jsem očekával před
letem! Ovšem s tak jednoduchým optickým zařízením, jaké bylo k dispozici,
a tak, jak jsme to prováděli z oběžné dráhy, to má jen omezený vojenský
význam. Pokud se ovšem zdokonalí optické zařízení - a nemusí to být ani
o moc - pak budou získané poznatky velice cenné."
"Já však mohu odpřísáhnout," odporoval mu jeho kolega Hennen,
"že zejména při rozlišování barevných odstínů jsou lidské oči nade
všechny přístroje!"
Dokonalé vizuální pozorování z oběžné dráhy se ovšem nepodařilo pokaždé.
Za optimálních podmínek byli oba rozvědčíci schopni identifikovat dokonce
i typy letadel na zemi i ve vzduchu (určili např. letouny Lockheed C-5,
C-141 nebo Boeing 747), ale stačila malá oblačnost, dokonce i jen zákal
v atmosféře a bylo po nádheře.
"Přede dvěma lety," posteskl si velitel Atlantis Gregory,
"mi připadalo ovzduší mnohem čistší. Pokud se koukáte přímo dolů na
Zemi a slunce máte vysoko nad hlavou, pak to ještě jde. Při šikmém osvětlení
je už pozorování obtížnější. Zdá se, že je teď v atmosféře také více mraků."
"Za letu 33," potvrdil Musgrave, "byla Země mnohem modřejší.
Teď, zejména když se díváte šikmo, má fialově oranžové zbarvení."
Atlantis však čekaly i jiné problémy, než byla otázka čistoty ovzduší.
Odpoledne třetího dne letu se podařilo Fredu Gregorymu cvičit na veloergometru
tak intenzívně, že mu zadřel ložisko. Lékařům na Zemi nezbylo nic jiného,
než vymyslet pro osádku jiné fyzické cvičení.
Koncem dne, krátce před spaním, zapálili piloti při přeletu nad Havajskými
ostrovy na okamžik motory RCS, aby kamery observatoře vojenského letectva
na ostrově Maui mohly jejich zážeh sledovat. Podobný pokus se opakoval
ještě 27. listopadu.
V další části letu - ve čtvrtek 28. listopadu - došlo k setkání raketoplánu
s další sovětskou kosmickou technikou. Tentokráte šlo o poslední stupeň
nosné rakety Vostok, která 27. srpna 1976 vynesla na oběžnou dráhu družici
Kosmos 851. Podobně, jako při zářijovém letu Discovery (STS-48), musela
i Atlantis provést neplánovaný úhybný manévr, nazývaný COLA. Nešlo samozřejmě
o značku světoznámého nápoje, ale o zkratku slov Collision Avoidance, tedy
o vyhnutí se srážce.
Podle propočtu měl dvouapůltunový válec minout Atlantis 4,8 km za její
zádí a 3,7 km severně. Americký raketoplán pro všechny případy přešel manévrem
motory RCS o 0,6 m/s na dráhu 361-368 km, aby se s mrtvým stupněm Vostoku
(1976-085B) minul v bezpečné vzdálenosti (nejbližší bod pak ležel 44 km
za zádí a 38 km severně od družicového stupně).
Ten den se objevily první drobné problémy. Jeden ze dvou odlučovačů
vody ze vzduchu - jednotka B - začal podtékat a astronauti po přepojení
na zařízení A museli vodu papírovými ručníky vytírat. Maria Runca začal
zlobit vysílač Night Mist. Pískalo v něm až hrůza, takže někdy musel vzít
zavděk při komunikaci s vojáky na Zemi normálním telekomunikačním zařízením
raketoplánu. Pokusy o opravu byly bezvýsledné.
Také SpaDVOS zlobil, v případech, kdy měl postupně sledovat více cílů,
ale to se podařilo odstranit zásahem do programu řídicího počítače.
Pak už let probíhal bez zvláštních problémů až do soboty 30. listopadu.
Toho dne kolem 14.30 UT selhala jedna ze tří inerciálních plošin (IMU-2),
které měly na starosti kontrolu orientace raketoplánu v prostoru. Toto
citlivé zařízení bylo vypojeno spolu s dalšími systémy kvůli úspoře elektrické
energie krátce po vypuštění družice Liberty, asi 9 hodin po startu raketoplánu.
Přibližně 12 hodin poté, co ji piloti Atlantis znovu zapojili, signalizoval
kontrolní počítač, že IMU-2 neměří polohu družicového stupně spolehlivě.
Přestože k navigaci postačuje jen jedna jediná IMU, jsou letová pravidla
pro raketoplány neúprosná: jakmile družicový stupeň ztratí jen třetinu
orientační schopnosti, musí při nejbližší vhodné příležitosti přistát.
Zcela dle tohoto přikázání nařídilo řídicí středisko zkrátit dobu plánovaného
letu o celé tři dny. K takové situaci došlo teprve podruhé za celých deset
let trvání komických letů raketoplánů. K předchozímu zkrácení mise v důsledku
závady na základních systémech se sáhlo při letu STS-2, když v roce 1981
vysadila na Columbii jedna ze tří palivových baterií.
Ke konečnému rozhodnutí o osudu letu STS-44 došlo necelou hodinu po
zjištění závady.
"Už nás nic nenapadá, co bychom s tou zatracenou IMU-2 ještě zkusili,"
sdělil osádce Atlantis smutnou zprávu ze Země spojař Jan Davis. "Má
problémy s polohou i s rychlostí. Museli jsme ji prohlásit za nefunkční.
Pak jsme to tu probrali s vedením a všichni se tady shodují na tom, že
je třeba vyhlásit MDF."
MDF, tři na pohled nevinná písmena. Znamenají však Minimum Duration
Flight, tedy let minimálního trvání, takového, jaké je zapotřebí ke splnění
hlavních úkolů mise.
Osádka Atlantis z tohoto rozhodnutí neměla pochopitelně žádnou radost,
ale poslušně se začala připravovat na návrat na Zemi. Zatímco piloti raketoplánu
prověřovali navigační systémy, snažil se zbytek jeho osádky urvat, co se
ještě dalo. Přitom nepřízeň počasí astronautům trochu nahrávala. Atlantis
měla původně přistát na Floridě, ovšem předpisy přikazují, aby raketoplán
postižený závažnými technickými potížemi přistával na drahách Edwards AFB,
které jsou bezpečnější. Pro tentokrát však - zkrácení nezkrácení - to vypadalo
na odklad, protože nad Mojavskou pouští vál silný vítr.
"Jen ať si klidně fouká dál," komentoval situaci velitel Atlantis.
Kojil se nadějí na případný dvacetičtyřhodinový odklad sestupu z oběžné
dráhy, ale jak už to tak bývá, zmehlo mu.
Vítr dole na Zemi se během dne utišil, takže Atlantis ve 21.28 UT na
109. oběhu zažehla na dobu tři a půl minuty svoje motory OMS, aby se dostala
na dráhu mířící domů.
K předčasnému přistání došlo v nahonem stanoveném termínu 1. prosince
1991 odpoledne ve 14.32.42 místního času PST, tedy ve 22.32.42 UT na nezvyklé
dráze 05 základny Edwards AFB v Kalifornii, na níž dosud žádný raketoplán
nepřistál.
"Výborná práce, Frede," pochválil velitele letu spojař Bob
Cabana. "Vítáme Atlantis doma a gratulujeme k úspěšnému letu!"
Zkrácení letu však znamenalo, že ne vše se podařilo splnit. K plánovanému
pozorování raketoplánu družicí LACE vůbec nedošlo; byla to škoda, protože
LACE je vybavená experimentálními senzory v rámci vývoje detekčních technik
pro projekt SDI.
Také oba kosmičtí rozvědčíci na závadu IMU-2 doplatili. Hennen v rámci
experimentu Terra Scout dokázal uskutečnit pozorování jen 22 cílů. Devět
dalších zůstalo zakryto mraky a čtyři se nepodařilo zachytit pro závady
na technickém vybavení.
Pokus M88-1 dopadl podstatně hůře. Runcovi se nepovedlo zachytit asi
15 až 20 cílů. V rámci akce Battleview provedl v průběhu sedmidenního letu
9 pozorování, v dalších sedmi mu zabránila oblačnost. Na moři měl tento
rozvědčík výsledky podstatně lepší: z 9 cílů zachytil 7 a jenom dva nedokázal
objevit. V jednom případě mu v tom zabránila oblačnost a poslední cíl byl
natolik malý, že ho nedokázal na rozsáhlé mořské pláni vůbec objevit. Pro
spravedlivé srovnání dodejme, že nejmenší objekt, který Runco vypátral,
byl 5 metrů dlouhý člun, plující v blízkosti Havajských ostrovů.
Aktualizováno : 29.04.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-44/index.htm)