M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1994-073A |
03.11.1994 |
14.11.1994 |
10d22h34m |
Atlas-3, CRISTA-SPAS |
Posádka :
McMonagle,D.R.[VE] | Brown,C.L.[PL]
| Ochoa[ová],E.[PC] | Parazynski,S.E.[MS]
| Tanner,J.R.[MS] | Clervoy,J.F.[MS](Francie)
[ Popis letu | Obrázky |
Experimenty
| STS-66
v NASA ]
Popis
letu : (převzato z L+K 19/95 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-66/Atlas-3
POSLEDNÍ ATLAS
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Družicový
stupeň Atlantis přišel ke slovu až po dlouhé odmlce. Byl totiž po své poslední
expedici (STS-46 v srpnu 1992) odeslán
do Palmdale v Kalifornii ke svému výrobci - firmě Rockwell International
- aby zde byl podroben plánované generální opravě.
Generální oprava se ve slovníku NASA označuje zkratkou OMDP (Orbiter
Maintenance Down Period) a v jejím průběhu jsou zkontrolovány veškeré strukturní
prvky raketoplánu se zřetelem na možnou únavu materiálu.
U Atlantis shledali pracovníci firmy vše v pořádku, ale i tak došlo
u tohoto raketoplánu k plánovanému zesílení některých prvků. Jako poslední
z družicových stupňů byl i on upraven tak, aby mohl využít paletu EDO,
nutnou při dlouhodobých letech. V souvislosti s tím došlo také k instalaci
tří dalších tlakových nádrží, po jedné pro vodík, kyslík a dusík.
Generální oprava, při níž se uskutečnilo přes 800 modifikací a která
přišla NASA na 72 mil. USD, měla být původně dokončena na jaře roku 1993.
Neočekávaně se však protáhla, protože v jejím průběhu byl raketoplán Atlantis
vybrán pro lety k ruské stanici Mir. To znamenalo provést další, předem
neplánované úpravy, především s ohledem na nutnou instalaci univerzálního
spojovacího mechanismu ODS/APDA (Orbiter Docking System/Androgynous Peripheral
Docking Adapter). Následkem této komplikace se Atlantis mohl vrátit na
Floridu teprve 26. května 1994.
Na KSC byl umístěn do haly č. 3 v OPF. Jeho hlavní užitečné zatížení
- laboratoř ATLAS 3 určená pro průzkum zemské atmosféry v rámci projektu
"Let k planetě Zemi" - mezitím procházelo v budově OCB prověrkami a úpravami
nutnými po předchozích zkušenostech získaných při misi STS-56
v dubnu 1993. Laboratoř se chystala do kosmického prostoru naposledy, i
když se původně počítalo s deseti lety v průběhu jedenáctiletého slunečního
cyklu. Finanční důvody, ale hlavně zařazení osmi expedic k ruské stanici
Mir (jedno přiblížení a sedm spojení, rozhodlo o drastické restrikci, která
postihla také laboratoř ATLAS.
Protentokrát byl ještě upravený komplet, namontovaný na paletě ze stavebnice
Spacelab, usazen do nákladového prostoru Atlantis 22. srpna 1994 a zde
podroben dalším prověrkám.
O více než měsíc později - 27. až 29. září - vybavili technici raketoplán
trojicí hlavních motorů SSME (výr. č. 2030, 2034 a 2017), moduly RCS i
s tryskami a také manévrovacími motory OMS. Teprve 4. října byl raketoplán
převezen do budovy VAB a zkompletován se startovními motory SRB a s odhazovací
nádrží ET. O necelý týden později - v noci ze 7. na 10. říjen - putovala
celá sestava na rampu 39B.
Další hlavní užitečné zatížení pro Atlantis, totiž autonomní družice
SPAS s přístroji CRISTA a MAHRSI, které dosud vyčkávalo v budově VPF, dorazilo
na rampu o několik dní později. Zde bylo 14. října prostřednictvím "bílého
pokoje" (oficiálně PCR - Payload Changeout Room) uloženo do zadní části
nákladového prostoru družicového stupně.
To už probíhalo plnění nádrží systémů RCS a OMS hypergolickými pohonnými
látkami a Dewarovy nádoby podchlazeným kyslíkem či vodíkem, určeným pro
palivové články.
Zkušební odpočítávání CDDT proběhlo hladce 13. až 15. října, takže o
čtyři dny později mohla komise FRR stanovit datum startu na 3. listopadu
1994 v 16.56 UT, tj. na čtyři minuty před polednem místního času (EST).
Ostrý
countdown se rozeběhl poslední říjnový den v 16.00 místního času (21.00
UT) a proběhl zcela hladce. Osádku Atlantis tvořili velitel pplk. USAF
Donald R. McMonagle (STS-39 v dubnu 1991 a STS-54 v lednu 1993), pilot
pplk. USAF Curtis L. Brown (STS-47 v září 1992); velitelka užitečného zatížení
a zároveň letová specialistka č. 3 (MS-3) dr. Elen Ochoaová (STS-56 v dubnu
1993), ale také tři nováčkové - MS-1 dr. Scott E. Parazynski, MS-2 Joseph
R. Tanner a konečně jako MS-4 i západoevropský astronaut Jean-Francois
Clervoy. Tato šestice byla probuzena kolem sedmé hodiny ranní místního
času. Po krátké lékařské prohlídce, snídani a po meteorologickém brífingu
se astronauti oblékli do lehkých skafandrů a odjeli z OCB na rampu 39B.
Dorazili tam krátce po půl deváté; o půl druhé hodiny později byli již
usazeni na svých místech v útrobách raketoplánu. Zbývalo už jen čekat,
až ručička odpočítávající countdown doběhne k nule.
Počasí na Floridě bylo toho dne skvělé, na začátek listopadu až překvapivě.
Na obloze ani mráček, vanul jen lehký vánek a teplota vzduchu vystoupila
na 25°C. Na nouzových letištích za Atlantikem v Evropě i v Africe, to ovšem
díky studené frontě dobře nevypadalo. Slibný byl pouze Ben Guerrir v Maroku,
kde mraky řídly a boční vítr dosahující 10 m/s začínal slábnout*.
Když countdown dospěl k hodnotě T -5 min (což je poslední okamžik, kdy
ho lze bez problémů přerušit) vyžádali si meteorologové ještě "oddechový
čas" ke konečnému zhodnocení situace. Nakonec přece jenom přikývli, takže
odpočítávání doběhlo k nule s necelými čtyřmi minutami zpoždění.
Atlantis se odlepil od rampy 3. listopadu v 11.59.43,060 EST (16.59.43
UT) a zamířil na severovýchod nad Atlantik. Průběh jeho startu byl nominální:
motory SRB dohořely v T +125 s a byly odhozeny, vypojení hlavních motorů
provedly počítače v T +514 s. Družicový stupeň zbavený nádrže ET stoupal
po suborbitální dráze do apogea, aby zde v T +39 min byl zážehem motorů
OMS na 162 s naveden na prakticky kruhovou dráhu ve výši 301-305,5 km nad
Zemí se sklonem 57° k rovníku.
"Země vypadá nádherně jako pokaždé," prohlásil velitel Atlantis, veterán
kosmických letů McMonagle. Spolu s ostatními prováděl rutinní kontrolu
systémů družicového stupně, ale přitom stačil ještě tu a tam mrknout z
okna. Jakmile však Atlantis dostal ze země souhlas k zahájení operací na
oběžné dráze, byl s vyhlížením konec. Šestice astronautů se jako obvykle
při vědeckých expedicích rozdělila na dvě směny. "Červená" (Ochoaová, McMonagle
a Tanner) nastoupila do služby, zatímco "modří", tedy Brown, Parazynski
a Clervoy se asi čtyři hodiny po startu uložili k odpočinku.
Červená směna kolem 20.00 UT aktivovala přístroje na paletě ATLAS-3
a také sluneční spektrometr SSBUV. Pak došlo na autonomní družici SPAS.
Ochoaová ji ve 20.50 UT uchopila manipulátorem RMS a vydala povel ke spuštění
jejích vlastních energetických zdrojů, aby pozemní stanice mohly provést
dálkovou prověrku systémů SPAS.
Hned na počátku se přitom vynořily pochybnosti o stavu nádrže s kapalným
héliem určeným pro chlazení přístrojů. Jeho kontrolní tlakové čidlo vykazovalo
nebezpečně vysoké hodnoty. Místo očekávaných 0,300 MPa indikoval ukazatel
0,235 MPa a hodnota tlaku ještě vzrůstala. Hrozilo nebezpečí, že povolí
pojistný ventil nastavený na 0,37 MPa, což by v podstatě znamenalo konec
vědeckých pozorování z družice. Naštěstí se tlak v nádrži postupně stabilizoval.
Vlastní vypuštění satelitu bylo zlatým hřebem programu druhého dne letu.
Čest vyzvednout SPAS nad nákladový prostor a pomocí kanadské ruky ji vypustit
připadla francouzskému astronautovi Clervoyovi. Družice nastoupila samostatný
let 4. listopadu ve 13.50 UT vysoko nad Německem.
"Takhle jemně to udělat, to byl na nováčka úctyhodný výkon," pochválilo
Clervoye řídicí středisko z Houstonu.
Hned po ukončení operace odpoutali McMonagle spolu s Brownem raketoplán
od družice pomocí manévru SEP-1 (0,15 m/s) a o 17 minut později zvýšili
rychlost vzdalování na dvojnásobek.
I
když inicializace SPAS proběhla bez problémů, měli vědci na Zemi jednu
chvíli dost nahnáno: tok informací z jejích vědeckých přístrojů krátce
po vypuštění ustal jako když utne. Družice totiž ztratila orientaci a bylo
ji nutno povely ze Země znovu nasměrovat. Trvalo několik hodin, než hvězdné
čidlo SPAS zachytilo opět správnou hvězdu, takže vlastní pozorování v podstatě
začalo až v 15.40 UT. To se ovšem osádky na palubě Atlantis už netýkalo.
V době, kdy zde končil druhý letový den, byla družice SPAS asi 40 km daleko
od raketoplánu a vzdálenost se zvětšovala o 5,5 km za každý oběh.
Osádka družicového stupně mezitím s úspěchem pokračovala v oživování
přístrojů na ATLAS-3, takže v poledne houstonského času (okolo 18.00 UT)
bylo možno zahájit první série měření slunečního záření na osmi po sobě
jdoucích obězích.
Elen Ochoaové se přes drobné potíže s navigačním přístrojem postupně
podařilo navázat spojení se třemi navigačními družicemi GPS, čímž pomohla
k upřesnění parametrů dráhy svého kosmického korábu.
Třetí den letu - 5. listopadu - se spektrometry na palubě Atlantis zaměřily
do míst nad jižním pólem naší planety, kde existuje velká "ozónová díra".
Data, odeslaná z raketoplánu na Zemi, zpracovali vědci v MSFC za necelých
24 hodin a výsledky porovnali s údaji amerického spektrometru TOMS, který
je umístěn na ruské meteorologické družici Meteor 3. Takový vědecký výkon
nebyl dosud nikdy zaznamenán. Aby se jím mohla pokochat i osádka Atlantis
byl snímek ozónové díry zhotovený počítačem odvysílán na palubu raketoplánu.
Astronauti na revanš odeslali na Zemi televizní záběry hurikánu Florence.
"Během dvou letů, které jsem už absolvoval," řekl při té příležitosti
McMonagle, "jsem dosud neviděl takovou oblačnost jako tentokrát."
Příjemnou pohodu porušilo zjištění, že jeden ze spektrometrů - německý
MAS, který analyzoval chemické složení atmosféry - si postavil hlavu a
prostě přestal vysílat údaje. Zavinil to pravděpodobně integrovaný obvod
v elektronice přístroje, poškozený proudovým nárazem. Obvyklá procedura
- vypnutí a zapnutí - tentokrát nezabrala. Útěchou zustala skutečnost,
že přístroj až do svého selhání odeslal na Zemi poctivých 10 hodin vědeckého
měření. Dramatičtější však byl neočekávaný osmiminutový výpadek veškerého
spojení raketoplánu se Zemí. Ten způsobila procedurální chyba ve středisku
při přechodu z jedné družice TDRS na další. Kolem 18.00 UT třetího dne
letu činila už vzdálenosti mezi satelitem SPAS a raketoplánem 78 km a každém
oběhem rostla asi o 3 km.
Následující den se Clervoy věnoval pokusům s tepelnými trubicemi HPR.
Na tomto zařízení umístěném na obytné palubě se studují vlastnosti různých
kapalin při přenosu tepla. Systém neobsahuje pohyblivé součásti. V budoucnu
by měl sloužit v klimatizačním okruhu na stálé kosmické stanici Alpha.
V pokusech s trubicemi pokračoval odpoledne McMonagle. Ten také spolu
s Brownem v době předávání služby upravil dráhu raketoplánu tak, aby se
zastavilo vzdalování od družice SPAS, která nyní letěla 89 km před raketoplánem.
Ve večerních hodinách posloužil družicový stupeň také jako retranslační
stanice, aby vědci na Zemi mohli provést kalibraci obou experimentů na
palubě SPAS.
Při přeletech nad jižní polokoulí pokračovalo sledování ozónové díry;
Atlantis přitom dokonce prolétl jižní polární září.
"Nevím, zda slyšíte poruchy na spojení," hlásil McMonagle do Houstonu.
"My tedy ano. Je to jakési skřípění a praskot, způsobený nejspíše tím,
že jsme právě uprostřed toho všeho. Je to nádherný pohled."
V
brzkých ranních hodinách pátého dne letu - 7. listopadu - došlo k porovnání
výsledků měření sluneční konstanty, tj. celkové energie vyzařované Sluncem
- získaného přístroji ACRIM a SOLCON na raketoplánu a výsledků, kterých
dosáhly spektrometry družice UARS, vypuštěné v roce 1991.
Ve 14.30 UT Atlantis znovu posloužil jako retranslační stanice k přenosu
dat z autonomní družice SPAS na Zemi. Pak piloti opětovně upravili oběžnou
dráhu raketoplánu. Ten byl vzdálen od družice 87 km a každým oběhem se
od ní vždaloval o necelé 2 kilometry.
Tohoto dne si Clervoy pohovořil s francouzským ministerským předsedou
Edouardem Balladurem, ale také se svým bratrem a jeho jedenáctiletým synem,
který chtěl mocí mermo vědět, jak to ve vesmíru vypadá.
"Pohled je mnohem hezčí, než jsem si představoval," odpověděl mu strýc.
"Země je nádherně modrá, ale nebe úplně černočerné. Nikdy v životě jsem
neviděl jasnější hvězdy."
"Navíc tady trénuje na Tour de France," vmísil se do hovoru Francouzův
kolega Brown, "i když bohužel jen na veloergometru."
Šestého dne letu - 8. listopadu - uskutečnil Brown další korekci dráhy
raketoplánu. Jeho osádka pokračovala v pozorování Slunce i Země souborem
přístrojů ATLAS-3 a Clervoy se opět věnoval tepelným trubicím. Další experimenty,
umístěné na obytné palubě, probíhaly většinou plně automaticky.
Tohoto dne došlo na tiskovou konferenci, na níž padla ze Země i jedna
všetečná otázka. Týkala se voleb do amerického Kongresu.
"Tak jak jste volili, mládenci," zeptal se jeden z novinářů.
"Uvážlivě," odvětil McMonagle. "Měli jsme k tomu příležitost ještě před
startem. Pánové," obrátil se k ostatním astronautum, "kdo volil, ať zvedne
ruku!"
Všechny ruce okamžitě vylétly vzhůru. Přihlásil se i Clervoy, který
jakožto Francouz přirozené volit nemohl. Když byl přistižen, vysvětlil
svůj přehmat poukazem na kolektivního ducha osádky.
"Ano,
ale jak," nedal se novinář po tomto intermezzu.
"To je naše věc," odbyl ho velitel raketoplánu. Následujícího dne, 9.
listopadu, bylo opět nutno provést drobnou korekci dráhy, aby vzdálenost
mezi družicí SPAS a raketoplánem nepřekročila hodnotu 90 až 100 km.
Elen Ochoaová sdělila vědcům na Zemi, že je schopna rozeznat během západu
či východu Slunce 13 až 14 vrstev atmosféry nad nejvyšší oblačností. McMonagle
k tomu dodal, že osádka doplňuje záznamy přístrojů ATLAS-3 vlastními fotografickými
záběry s použitím 300mm teleobjektivu.
Vědci ze Země se v průběhu dne přihlásili se zprávou, že první porovnání
údajů o sluneční konstantě z přístrojů SUSIM, SOLSPEC a SSBUV souhlasí
s přesností ą5%.
Osmého dne letu - 10. listopadu - museli technici v Houstonu rozlousknout
zvláštní problém: kapacita magnetofonových pásků, na něž byla ukládána
data z přístrojů ATLAS, se pomalu ale jistě vyčerpávala. Bylo proto třeba
naplánovat způsob, jak zkoordinovat pořizování dat z vědeckých přístrojů
s jejich předáváním na Zemi prostřednictvím sítě TDRS. Každá z uvedených
činností totiž vyžadovala jinou orientaci raketoplánu.
Toho dne se také uskutečnila celosvětová kampaň, v jejímž průběhu byly
z různých pozemních stanovišť vypouštěny balony a sondážní rakety s přístroji,
které měly zjišťovat složení vysokých vrstev atmosféry paralelně s přeletem
družicového stupně i družice SPAS.
O den později probudilo houstonské středisko "červený" tým již v 09.00
UT, aby piloti Atlantis měli dostatek času na prověrky letových systémů
raketoplánu v rámci příprav na blížící se přistání. Během kontroly se ukázala
závada na kabelu, který spojuje jeden z letových počítačů s velkokapacitní
páskovou pamětí, obsahující software, potřebný pro řízení sestupu k zemi.
Vyřazení počítače by představovalo zvýšení rizika při nastávajícím návratu.
Prosté prohození kabelu ukázalo, že závada je naštěstí omezena na jediné
konkrétní propojení.
Odpoledne Clervoy zkušebně namontoval na obytné palubě skládací křeslo,
které má při budoucí misi STS-71 sloužit
astronautovi, dopravovanému z Miru na Zemi. Technici si potřebovali ověřit,
zda navrhovaný způsob montáže bude fungovat i ve vesmíru.
"Šlo to zcela hladce, bez problémů," oznámil jim Clervoy po ukončení
montáže. "Bylo to úplně jednoduché."
Desátého dne došlo k vypojení přístrojů ATLAS-3 a SSBUV, protože osádka
Atlantis se připravovala k zachycení družice SPAS, která během svého samostatného
letu pořídila kolem 12 gigabitů vědeckých údajů.
Přibližovací
fázi zajistil ještě "modrý" tým, zatímco lahůdku vlastního zachycení obstarala
"červená" parta. V závěrečné fázi přibližování použil Tanner jednoho ze
dvou laserových dálkoměrů. Tyto přístroje měly smůlu. Oba byly při neopatrném
otevírání úložné schránky neuvěřitelně poškozeny. U jednoho se podařilo
čistě urazit hlavní ovládací knoflík, takže dálkoměr byl zcela k nepotřebě.
"Ten druhý má sice ovládací prvky zkřivené," hlásil Tanner, "ale jinak
funguje
Také velitel McMonagle dostal svou příležitost: Ověřoval nový způsob
závěrečného přibližování, který měl být později použit při setkání s ruskou
stanicí Mir. Šlo o tzv. přiblížení po rádiusvektoru (Rbar approach), při
němž se raketoplán blíží ke svému cíli zespodu, ve směru od Země. Výhoda
tohoto způsobu tkví v minimálním znečištění povrchu cílového objektu spalnými
produkty z trysek motorků RCS, což je v případě kosmické stanice důležité
s ohledem na její sluneční panely. Navíc při takovém postupu dochází k
úsporám pohonných látek a v důsledku zákonů nebeské mechaniky se obě tělesa
prostě od sebe automaticky vzdálí, kdyby došlo k totálnímu selhání manévrovacího
systému v kterékoli fázi přibližovacího manévru.
"SPAS září jako démant na obloze," oznámil velitel raketoplánu, když
pilotoval poslední stovky metrů k družici. Ta přitom také nezahálela: přístroj
MAHRSI na její palubě zkoumal ultrafialové záření povrchu družicového stupně.
Vlastní zachycení kanadskou rukou provedla asi ve 13.30 UT Ochoaová
jižně od Nového Zélandu ve výši 299 km nad Zemí.
"Máme CRISTA-SPAS," prohlásil velitel raketoplánu suše, když manévr
skončil.
Němečtí vědci, kteří obstarali přístroje pro družici a kteří teď byli
přítomni v sále v Houstonu, přivítali zprávu potleskem a provoláváním slávy.
"Setkání bylo perfektní," dalo se slyšet i řídicí středisko. "Dvě mouchy
jednou ranou: Spousta nasbíraných údajů, a jistota, že to příště vyjde
i s Mirem."
Byly to vzrušující chvíle," potvrdila Ochoaová. "Zvláště ten pohled
na družici, když jsme se k ní přibližovali."
O dvě hodiny později, přesněji kolem 15.05 UT, spočívala už ulovená
kořist bezpečně zajištěná ve svém lůžku v nákladovém prostoru. Dr. Ochoaová
pak ještě využila kanadské ruky, či lépe televizní kamery umístěné na konci
RMS k prozkoumání rampouchu, který se vytvořil na boku raketoplánu při
vypouštění odpadní vody. Ledový střechýl nebyl v blízkosti žádného pantu
dveří od nákladového prostoru, takže nepředstavoval žádný budoucí problém.
Přesto technici na Zemi začali uvažovat o jeho odstranění před uzavřením
nákladového prostoru. Navržený plán byl však krátce před přistáním odvolán,
poté, co vypověděla službu televizní kamera na konci RMS. Pracovat bez
ní, naslepo, bylo riskantnější nežli se rampouchu prostě nevšímat.
Jedenáctý
den letu, tedy 13. listopad, se měl stát dnem přistání. V úvahu připadaly
dva termíny na Floridě a další dva v Kalifornii. Protože se však u pobřeží
Floridy pohyboval hurikán Gordon, zcela netypický pro dané roční období,
rozhodlo se řídicí středisko šalamounsky odložit přistání o 24 hodin.
"Zkrátka a dobře," shrnul situaci letový ředitel Jeff Bantle, "předpověď
počasí nestojí za nic. Nízká oblačnost, déšť, nárazový vítr. Prostě všivárna.
Uvidíme, co bude zítra."
Naděje vkládané do zlepšení povětrnostních podmínek se však nesplnily
a také prognóza do budoucna nic neslibovala. Proto se vedení letu rozhodlo
nadirigovat Atlantis na Edwards AFB.
Raketoplán dosedl na dráhu 22 této základny na dně vyschlého Rogersova
jezera v Mojavské poušti 14. listopadu 1994 v 15.33.45 UT. Příďové kolo
se dotklo betonu v 15.33.56 a k zastavení družicového stupně v 15.34.34
UT po letu, který trval 10 dní 22 h 34 min 51 s.
"Je to velkolepé zakončení raketoplánových letů pro rok 1994," ozval
se ve sluchátkách osádky Atlantis capcom Kevin Chilton.
"Souhlasím beze zbytku," odpověděl velitel kosmické lodi. "Zbývá jen
poděkovat vědcům všech zemí světa, kteří nám při této expedici k planetě
Zemi poskytli svoji podporu."
Co může tedy dodat kronikář na závěr? Vědci se zmocnili březích krys,
které právě absolvovaly let, aby jim císařským řezem odebrali potomky.
Osádka raketoplánu po lékařské prohlídce (bez chirurgických zákroků) odletěla
zpět do Houstonu ještě týž den večer. Pozemní služba se ujala družicového
stupně, aby připravila Atlantis k převozu na Floridu, kde už čekali technici
s přípravami na let STS-71 - na první
expedici Američanů na ruskou stanici Mir.
* Povolená rychlost větru
pro nouzové přistání družicového stupně je ve dne maximálně 7, 7 mls a
v noci jen 6 m/s.
Aktualizováno : 24.08.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-66/index.htm)