M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
1980-094A
| 27.11.1980
| 10.12.1980
| 12d19h08m
| 9. návštěva / GO systémů Saljutu 6
|
Posádka : Kizim,L.D.[VE]
| Makarov,O.G.[PI] | Strekalov,G.M.[KV]
Popis letu :
(podle Přehledů kosmonautiky 1980 se svolením RNDr. P. Lály CSc)
První let zdokonalené kosmické lodi v třímístné
variantě. Velitelem byl Leonid Denisovič KIZIM (první let,
nar. 5.8.1941, v oddílu od r.1965), palubním inženýrem
Oleg Grigorjevič MAKAROV (třetí kosmický let, nar. 6.1.1933,
v oddílu od r.1966) a třetí člen posádky
Gennadij Michajlovič STREKALOV (první let, nar. 28.10.1940, v oddílu
od r.1973) měl funkci kosmonaut-výzkumník. Volací znak
posádky byl KAJAK. Hlavním úkolem byly další zkoušky
zdokonalené kosmické lodi (viz. popis letu SOJUZ T-2) a
generální oprava stanice SALJUT 6.
Nosná raketa byla vypuštěna v 15.18 SEČ a navedla loď
na předběžnou dráhu. Dráha byla dosažena po standardní
dvouimpulsové korekci. Manévrování během letu ke stanici i
vlastní spojení řídila (na rozdíl od předchozího letu
SOJUZ T-2) palubní automatika. Loď se připojila 28.11. v 16.54 SEČ
k přednímu spojovacímu uzlu stanice (na 18. oběhu lodi a 18
232. oběhu stanice). SALJUT 6 pracoval sice v bezpilotním
režimu, ale k zadnímu spojovacímu uzlu byla dosud připojena
zásobovací loď PROGRESS 11.
Loď SOJUZ T-3 byla 10. tělesem,
které se připojilo k přednímu uzlu. Dalších 20 spojení
připadá na zadní spojovací uzel - celkový počet je tedy 30,
ale čtyřikrát se přitom jednalo o přepojení lodi ze zadního
na přední uzel. Během třinácti pilotovaných expedicí se na
stanici dostalo celkem 24 kosmonautů, z toho tři dvakrát
(Rjumin,
Romaněnko
a Makarov). Přestože plánovaná životnost
stanice byla jeden rok, byla při při letu "kosmických
opravářů" v provozu už tři roky. Kosmonauti proto měli
speciální vybavení pro opravu základních systémů (řídicího,
energetického a termoregulačního), se kterou se původně
vůbec nepočítalo.
Pracovní den 29.11. začal po odpočinku v 10 hod. a
skončil ve 21 hod. SEČ. Kosmonauti začali uvádět do provozu
systémy stanice a vypínat systémy dopravní lodi. Teplota na
palubě byla 21° C, tlak 780 torr. Byly zahájeny biologické
experimenty v aparatuře SVETOBLOK, do které byly vloženy
vzorky rostliny Arabidopsis a semena hrachu, lnu a pšenice.
Rostliny jsou různě osvětlovány a umístěny v různě
zpracovaných půdách. Následující den, 30.11. prověřili
kosmonauti stav řídicího systému stanice v režimu ruční
orientace a prohlédli a fotografovali znečištění
iluminátorů. Dne 1.11. připravili opravu termoregulačního
systému odříznutím a uvolněním přístrojového panelu.
Kontrolovali a vyměňovali také další části opotřebované
aparatury. Současně byl zahájen pravidelný experiment
v aparatuře SPLAV, který pokračoval i následující den.
Tavena byla slitina kadmium - rtuť a tellur. Pátý pracovní
den (2.12.) začal technologický experiment i na aparatuře
SPLAV. Měření teploty, vlhkosti a dalších parametrů byly
součástí experimentu MIKROKLIMAT.
Na konci prvního týdne letu (3.12.) kosmonauti začali
opravovat řídicí systém stanice. Vyměnili potřebné bloky
elektroniky a prověřili činnost nových. Pomocí plynového
(hélium-neónového) laseru byl poprvé proveden holografický
záznam procesu rozpouštění krystalů cukru. Tento unikátní
experiment byl nazván GOLOGRAMMA. Po vyvolání filmu na Zemi
a jeho osvětlení laserem je možné studovat záznam
třírozměrně. Ve dnech 2. a 3.12. byly v aparatuře KRISTALL
zpracovány dva vzorky polovodičového materiálu galium
- vizmut a pokračovaly biologické experimenty. Dne 4.12.
kosmonauti opravili telemetrický systém a večer
zkontrolovali systém pro automatické doplnění paliva ze
zásobovacích lodí Progress. Osmý pracovní den (5.12.)
kosmonauti zkontrolovali stav telemetrického systému po jeho
opravě a opravili komutátor řídicího systému stanice.
Skončil experiment začatý 1.12., při kterém byl v aparatuře
SPLAV vyroben monokrystal polovodičového materiálu kadmium,
rtuť a tellur.
Nejsložitější byla oprava termoregulačního systému,
kterou posádka provedla 6.12. Kosmonauti přepilovali potrubí
s chladicí kapalinou, přičemž vzniklé piliny a kapky
kapaliny byly pečlivě zachyceny, aby nepoškodily aparaturu
stanice. Na uvolněná místo vložili nový blok čtyř čerpadel,
která tak nahradila původní opotřebovanou aparaturu (původní
čerpadla nebylo možné odstranit, a proto zůstala po opravě
jako stále průchozí součást chladícího okruhu). Tentýž den
opravili kosmonauti měnič napětí v systému kompresorů pro
doplňování paliva unifikovaného pohonného systému stanice.
Jako příprava na návrat na Zemi byl 7.12. prověřen
řídicí systém dopravní lodi a pevnost konstrukce stanice,
při zatížení prověřena v experimentu AMPLITUDA. Stav
krevního systému palubního inženýra při cvičení na ergometru
byl sledován tentýž den (velitel prošel touto kontrolou
5.12., třetí člen posádky další den). Úklid stanice a
nakládání získaného materiálu včetně vzorků opotřebované
aparatury začalo 8.12. Ve druhé polovině dne byla motorem
lodi PROGRESS 11 provedena korekce dráhy komplexu. Dráha
byla zvýšena na 290 - 370 km, perioda byla 90,8 min.
Nepotřebná zásobovací loď se oddělila od stanice 9.12.
v 11.23 SEČ a 11.12. řízeně zanikla nad Pacifikem.
Kosmonauti ukončili svůj pobyt na stanici 10.12., kdy
ji převedli opět do bezpilotního režimu. Přestoupili do lodi SOJUZ T-3, prověřili
stav jejích systémů a v 7.10 SEČ se od stanice oddělili. Podle nové metodiky
sestupu se pak nejprve oddělila orbitální část dopravní lodi s nepotřebným odpadem
(zanikla až 26.1.1981 po 60 dnech letu). Zbytek lodi byl naveden na sestupnou
dráhu okolo 9.35 SEČ zapálením motoru. Po oddělení od přístrojové části vstoupila
kabina s kosmonauty v 10.03 SEČ do atmosféry a 10.12. v 10.26 SEČ měkce přistála
v cílové oblasti 130 km od Džezkazganu v Kazašské SSR. Kosmonauti pak byli letecky
dopraveni k odpočinku na kosmodrom. Do Moskvy se vrátili 15.12. a 24.12. byli
vyznamenáni v Kremlu.
Aktualizováno : 28.10.2001
[ Obsah | Pilotované lety | Sojuz T ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/rusko/sojuz_t/so-t3/index.htm)