M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1999-069A |
20.12.1999 |
28.12.1999 |
7d23h11m |
Hubble Servicing Mission 3A (předčasná 3.oprava HST) |
Posádka :
Brown,C.L.[VE] |
Kelly,S.J.[PL] | Smith,S.L.[MS]
| Foale,M.C.[MS] | Grunsfeld,J.M.[MS]
| Nicollier,C.[MS](Švýcarsko)
| Clervoy,J.-F.[MS](Francie)
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-103 v L+K
| STS-103
v NASA ]
Popis
letu :
Hlavním cílem letu STS-103 byla pravidelná údržba a oprava Hubble
Space Telescopu (HST). Původně byl tento let plánován až na rok 2000,
ale protože v létě roku 1999 tři ze šesti gyroskopů HST vypověděly poslušnost,
byl start posunut už na konec roku 1999. Hrozilo velké nebezpečí, že kdyby
kterýkoli další gyroskop přestal pracovat, ztratil by Hubble orientaci,
a nemohl by být používán k vědeckým výzkumům. Obavy se naplnily 13.11.1999,
kdy opravdu selhal čtvrtý gyroskop. Družice se vzápětí přepnula do bezpečnostního
modu - to znamená, že vstupní otvor dalekohledu se zakryl a sluneční panely
natočily směrem na Slunce. Hubble sice nebyl bezprostředně ohrožen, nicméně
nedokázal provést žádné vědecké pozorování.
Během letu STS-103 bylo v první řadě vyměněno všech šest klíčových gyroskopů
(RSU), nahrazen však byl i navigační senzor (FGS), který umožňuje navést
dalekohled na slabší objekty, jeden z vysílačů a hlavní počítač. Dvě dvojice
kosmonautů (Steven Smith/John
Grunsfeld a Michael Foale/Claude
Nicollier) během celkem tří osmihodinových výstupů do kosmu (EVA) také
instalovali novou sadu nabíječů akumulátorů (VIK), digitální magnetofon
(SSR) a přídavnou tepelnou ochranu dalekohledu.
Zajímavostí
letu STS-103 byla skutečnost, že pilotem byl Steven Kelly, který absolvoval
kosmonautický výcvik společně se svým bratrem - dvojčetem Markem. Ten se
připravoval k letu při některém z příštích startů raketoplánu.
Pracovní oběžná dráha měla sklon 28,45° (raketoplán tedy nebyl z území
ČR pozorovatelný).
Původní plán akcí na jednotlivé dny letu
Den 1. - Start z KSC
(LC-39B, 01:47 UT). Okno 41 minut. Sklon dráhy 28.45°.
Den 2. - Kontrola a příprava manipulátoru RMS, skafandrů a nářadí
pro EVA, stíhání HST
Den 3. - Setkání, zachycení, uložení a obhlídka HST
Den 4. - EVA-1 (Smith/Grunsfeld)
- RSU, VIK
Den 5. - EVA-2 (Foale/Nicollier)
- výměna počítače, FGS-2
Den 6. - EVA-3 (Smith/Grunsfeld)
- OCE, SSAT, SSR/ESTR3, MLI
Den 7. - uvolnění HST
- původně EVA-4 (Foale/Nicollier)
- SSRF, ASLR (EVA-4 zrušena)
Den 8. - úklid kabiny, přistání na KSC
- původně závěrečná obhlídka a uvolnění HST
Den 9. - zrušeno (Konference, volný půlden)
Den 10. - zrušeno (Úklid kabiny, tisková konference)
Den 11. - zrušeno (Přistání na KSC)
Skutečný
průběh letu
Předstartovní operace
06.06.1999 - Přesun do OPF-1 (příprava orbiteru)
04.11.1999 - Přesun do VAB (připojení ET a SRB)
13.11.1999 - RollOut z VAB na LC-39B
16.-17.11.1999 - TCDT (Terminal Count Down
Test)
14.12.1999 - Začátek odpočítávání
Popis letu
Let STS-103 je prvním po více než 4 měsících přestávky v letech amerických
raketoplánů. Tak dlouhá přestávka měla několik důvodů. Nejvážnějším důvodem
byla kontrola a oprava kabeláže u všech orbiterů poté, co při startu Columbie
STS-93 (Chandra
XRO) došlo v T+5 s ke krátkodobému zkratu v napájecí soustavě raketoplánu.
Zkrat naštěstí nezpůsobil katastrofu, ale závada to byla opravdu velmi
kritická. Po přistání se ukázalo, že izolace jednoho svazku kabelů byla
skutečně porušena. V následujících týdnech tedy proběhla kompletní kontrola
kabeláže u všech orbiterů. Byla nalezena celá řada poruch a nedostatků
v izolaci. Opravy si vyžádaly další týdny odkladů. Dalším důvodem zpoždění
byl i hurikán Floyd, který se na podzim roku 1999 přehnal nad Floridou,
včetně KSC. Skluz v
plánovaných startech k ISS byl
způsoben i tím, že byl dále odložen start klíčového ruského služebního
modulu Zvezda. Kromě letu STS-103 byly tedy všechny další lety raketoplánu
přesunuty až na rok 2000.
Kvůli výpadku HST
dostal let STS-103 maximální prioritu a byl nakonec naplánován na začátek
prosince 1999. Přesto se původní termín startu (02.12.1999) nepodařilo
dodržet. Byly nalezeny závady na jednom z hlavních motorů SSME, další závady
na kabeláži a nakonec také netěsnost v přívodu paliva. Opravy si vynutily
postupný odklad startu až na 17.12.1999.
Ani tento termín však nebyl dodržen. Odpočítávání bylo zahájeno ještě
podle plánu 14.12.1999, ale zhruba 8 hodin před startem (v průběhu přerušení
v T-6 hodin) bylo rozhodnuto odložit jej o 24 hodin. Důvodem byly nesrovnalosti
ve výrobní dokumentaci některých dílů raketoplánu. Manažeři v řídicím středisku
se rozhodli tyto nesrovnalosti raději pořádně prověřit, aby si byli jisti,
že nic nebylo zanedbáno. Odklad startu si ale vynutil zkrácení délky letu
o dva dny. Hlavním důvodem zkrácení byly obavy z počítačového přechodu
na rok 2000. Odpočítávání se vrátilo na T-11 hodin.
V
dalších dvou dnech však bylo nevyhovující počasí a tak Discovery STS-103
nakonec odstartovala až v posledním možném termínu 20.12.1999 v 00:50 UT.V
okamžiku startu prolétal HST
nad východní Afrikou.
Osm a půl minuty po třetím a závěrečném startu raketoplánu v roce 1999,
byla Discovery na základní oběžné dráze a posádka zahájila konfiguraci
jejích systémů na plánovanou osmidenní misi.
Sbližovací manévry proběhly bez problémů a po 30 obězích kolem Země
byl HST pomocí manipulátoru
RMS zachycen. Ještě před tím však velitel Curt Brown provedl krátký oblet
HST. K samotnému zachycení
došlo 22.12.1999 v 00:34 UT nad Mexickým zálivem a RMS přitom ovládal Jean-Francois
Clervoy. V té chvíli uběhlo právě 47 hodin a 44 minut od startu raketoplánu
z KSC.
Clervoy
pomocí RMS uložil HST
do úchytu v nákladovém prostoru a krátce po 01:30 UT byl HST
napojen na podpůrný systém raketoplánu. HST
se se svými 12,5 tunami hmotnosti, 4,2 m v průměru, více než 12 m délky,
s rozevřenými solárními panely a s třpytícími se stříbřitými a zlatavými
izolačními fóliemi nádherně vyjímal na svém místě v nákladovém prostoru.
Podpůrný systém dodával do HST
elektrickou energii ze zdrojů raketoplánu a umožňoval natáčení HST
v různých směrech podle potřeb kosmonautů při plánované opravě. Pro začátek
však byla zatím provedena důkladná obhlídka HST
pomocí kamery umístěné na konci RMS.
Prohlídka
ukázala, že nic nebrání zahájení oprav. První dvojice kosmonautů zahájila
výstup do otevřeného kosmu (EVA-1) ještě ve středu 22.12.1999 v 18:54 UT.
Během 8 hodin a 15 minut se jim podařilo dokončit dva nejdůležitější úkoly
z plánovaných oprav. Steve Smith
a John Grunsfeld instalovali
šest nových gyroskopů a šest Voltage/Temperature Improvement Kits (VIK).
Instalace nových gyroskopů spočívala ve výměně tří Rate Sensor Units (RSU),
z nichž každý obsahoval dva gyroskopy. Na každý ze šesti solárních panelů
HST také instalovali
jeden VIK, které umožňují mnohem lépe řídit nabíjení 10 let starých akumulátorů
teleskopu. Původně byla EVA-1 plánována na 6 hodin s tím, že pokud půjde
vše dobře, pokusí se kosmonauti udělat i něco ze zrušené EVA-4. Problémy
při ukládání jednoho starého RSU v nákladovém prostoru však nejen tyto
dodatečné práce znemožnily, ale byly i příčinou prodloužení EVA-1 až na
8 h 15 m. Tento výstup do otevřeného kosmu tak byl druhým nejdelším v historii,
hned po 8 h 29 m dlouhém výstupu uskutečněném při STS-49 v květnu 1992
(při záchraně družice Intelsat-6).
Druhý
opravářský výstup (EVA-2) provedli Mike
Foale a Claude Nicollier
o den později, tedy ve čtvrtek 23.12.1999 v době od 19:06 UT do 03:16 UT
(24.12.1999). Celkem tedy jejich výstup trval 8 h 10 m a byl do té doby
třetí nejdelší v historii. Kosmonautům se podařilo vyměnit hlavní počítač
HST a také jeden ze
tří sensorů FGS (Fine Guidance Sensor) pro přesné zaměřování teleskopu
na sledované objekty. Nový počítač byl 20-krát rychlejší a měl 6-krát více
paměti, než starý, ale přesto to byl pouhý 486DX/25Mhz s 2MB RAM. Přetížení
a vibrace při startu i radiace a tepelné rozdíly na oběžné dráze si prostě
žádají své. Brzy po ukončení EVA-2 už bylo ověřeno, že obě nově instalovaná
zařízení fungují podle předpokladů.
Třetí
a poslední výstup do nákladového prostoru (EVA-3) uskutečnili opět Smith
a Grunsfeld. Přechodovou komoru
otevřeli 24.12.1999 v 19:17 UT. Postupně vyměnili jeden z vysílačů, které
předávají vědecká data na Zemi. Jeden z vysílačů se v roce 1998 porouchal
a i když k provozu stačil ten zbývající, s novým vysílačem se výrazně zvýšila
jistota, že přenost dat na Zemi nebude přerušen. Druhým hlavním zařízením,
které při EVA-3 kosmonauti instalovali, byl nový digitální záznamník dat
SSR (Solid State Recorder). Starý mechanický záznamník tak byl nahrazen
zařízením s 10-krát větší záznamovou kapacitou. Nakonec kosmonauti ještě
opravili poškozené části izolace na HST.
Výstup byl ukončen v 03:25 UT (25.12.1999) a trval tedy celkem 8 h 8 m.
Celková délka výstupů do otevřeného kosmu během letu STS-103 tak dosáhla
24 hodin 33 minut. Celková doba strávená při EVA opravách HST
tak i s předchozími misemi dosáhla 93 hodin 13 minut. Steve
Smith se stal druhým američanem v pořadí EVA s kumulovanou dobou 35
hodin 33 minut, hned za Jerry Rossem,
který měl ke stejnému datu na kontě celkem 44 hodin 11 minut strávených
při EVA.
K
uvolnění opraveného HST
došlo 25.12.1999 ve 23:03 UT.
Raketoplán Discovery přistál po úspěšném letu STS-103 na dráze 33 KSC
28.12.1999 v 00:01 UT. Let tedy trval 7 dní 23 hodin a 11 minut.
Aktualizováno : 27.01.2000
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-103/index.htm)