M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1992-049A |
29.07.1992 |
07.08.1992 |
7d23h15m |
Eureka, TSS |
Posádka :
Shriver,L.J.[VE]
| Allen,A.M.[PL] | Hoffman,J.A.[PC]
| Ivins[ová],M.S.[MS] | Chang-Diaz,F.R.[MS]
| Nicollier,C.[MS](Švýcarsko)
| Malerba,F.[PC](Itálie)
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-46
v NASA ]
Popis letu : (převzato
z L+K 7/93 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-46 / TSS-1
S DRUŽICÍ NA LANĚ
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Čtenář, který trpělivě sleduje historii amerických kosmických letů,
si už jistě povšiml, že je to v jádře stále stejné. Příprava raketoplánu
na start, nějaké potíže s netěsností či s vadným přístrojem, problémy s
počasím a konečně start, za nějž by se nemusel stydět ani prorok Eliáš,
i když v bibli nestojí nic o manévrech na oběžné dráze. Na té to teprve
začne být zajímavé a někdy dokonce dramatické. Na pár dní. Ke konci zase
všechno sklouzne do stereotypu příprav k ukončení letu, přijde sestup atmosférou,
přistání v Kalifornii či na Floridě a v zápětí nato příprava k následujícímu
letu.
Raketoplán Atlantis je typickým příkladem právě řečeného. Sotvaže se
vrátil z expedice STS-45, putoval 3.
dubna 1992 do haly č. 1 v budově OPF, aby tu strávil celkem 63 dní přípravami
na misi STS-46. Nejprve přišly na řadu hlavní motory SSME, které byly po
demontáži předány k pravidelné poletové údržbě a jejichž místa zaujaly
exempláře s výrobními čísly 2024, 2012 a 2028. Současně s tím byl z nákladového
prostoru uvolněn Atlas-1. Vrátil se sem dálkový manipulátor RMS, který
předchozí expedice k ničemu nepotřebovala. Svoje místo tam také znovu zaujala
velkoformátová širokoúhlá kamera IMAX. Pak už jen zbývalo důkladně vysmýčit
celý trup, uzavřít jeho dveře a počátkem června 1992 mohl družicový stupeň
putovat o několik stovek metrů dále do VAB.
V této budově byly už mezitím připraveny startovací motory SRB a odhazovací
nádrž ET na kapalný kyslík a vodík, takže hned následujícího dne mohlo
dojít k propojení obou celků. Po nezbytných prověrkách spojení došlo 11.
června k přepravě celého kompletu na rampu 39B.
Simulované odpočítávání za účasti hlavní osádky proběhlo hladce ve dnech
15. a 16. června. O šest dní později (22. 6.) byly do nádrží motorů OMS
a RCS natankovány hypergolické pohonné látky: oxid dusičitý a asymetrický
dimetylhydrazin. Po této operaci nastalo přerušení příprav na několik dnů,
protože veškerá pozornost na KSC se soustředila na start Columbie (25.
června 1992).
To se ovšem netýkalo užitečného zatížení pro Atlantis. V prvé řadě šlo
o italskou "vlečenou" družici TSS-1 (Tethered Satellite System),
která dorazila na Floridu již v listopadu 1990. V budově OCB (Operations
& Checkout Building) zahálela téměř do konce roku 1991. Teprve když
v průběhu toho roku došlo navijákové zařízení s lanem (americké výroby)
a bylo namontováno na paletu, došlo konečně v prosinci 1991 k propojení
vlečného zařízení s družicí. Během února až dubna 1992 proběhly funkční
testy celého systému, přičemž někteří odborníci poukazovali na to, že mechanické
namáhání způsobené kmitáním lana může být podstatně vyšší, nežli se čekalo.
Jejich námitky vedly výrobce navijákového systému firmu Martin Marietta
k zesílení nosníků s vodicími kladkami přinýtováním dodatečné výztuže.
Tato přílišná opatrnost se později vymstila, a jak uvidíme, stala se i
hlavní příčinou neúspěchu pokusů s vlečenou družicí.
Další pochybnosti vzbudil v odbornících vodivý nátěr povrchu družice,
jenž měl TSS-1 vůči okolní plazmě "uzemnit" a zajistit tak uzavření
proudového okruhu mezi raketoplánem a družicí. Znalci pochybovali o dostatečné
vodivosti stávajícího nátěru, zvláště v podmínkách kosmického vakua. Družice
byla proto na poslední chvíli opatřena novým nátěrem. Pak už následovalo
jen zakrytí mechanismů navijáku pokovenou polyesterovou fólii, která sloužila
jako tepelná ochrana, a závěrečné práce před vlastním uložením do nákladového
prostoru.
Pokus s TSS-1, která byla první speciální vlečenou družicí v historii
kosmonautiky vůbec, sledoval v prvé řadě praktické ověření teoretických
předpokladů mechanického chování těles spojených dlouhým lanem s izolovaným
vodivým jádrem.
I když tyto otázky byly rozpracovávány již od druhé poloviny šedesátých
let, nedošlo - až na několik nepříliš zdařilých pokusů v rámci programu
Gemini - nikdy k jejich praktickému ověření.
Samo chování 20 km dlouhého lana představovalo velkou neznámou. Podaří
se ho udržet dost napnuté a přitom nepřivést družici do nekontrolovatelného
kmitání? Nebo bude celý systém nestabilní natolik, že družice ohrozí raketoplán
srážkou? Bez ohledu na nejmodernější pilotážní počítačové vybavení Atlantis
musela jeho osádka stále počítat s možností přeseknutí lana a s následným
spěšným únikem z blízkosti družice.
Vedle mechanického aspektu si nezbytné ověření vyžadovala i elektrodynamická
stránka pokusu. Předpokládalo se, že se na dvacetikilometrovém laně při
průletu zemskou magnetosférou naindukuje napětí 5 kV*.
Další část nákladu - experimentální zařízení EOIM/TEMP - dorazila na
KSC v prosinci 1991 a byla v OCB instalována na příhradovou konstrukci.
Přípravy tohoto zařízení skončily v dubnu 1992.
Poslední větší díl užitečného zařízení tvořila evropská autonomní družice
Eureca. Ta už od listopadu 1991 procházela přípravami v komerčně provozované
montážní hale pro užitečná zatížení. Hala sama leží mimo areál KSC. V květnu
1992 byla družice přesunuta do budovy VPF (Vertical Processing Facility).
Zde došlo k prověrkám jejích funkcí po napojení na simulované systémy raketoplánu.
Druhého července technici uložili Eurecu do transportního obalu a o čtyři
dny později už očekávala spolu s ostatním užitečným zatížením věci příští
v klimatizované prostoře obslužné věže RSS (Rotating Service Structure)
na rampě 39B.
Dne 8. července byla tato otočná věž přistavena k raketoplánu a obě
družice i experiment EOIM/TEMP se postupně octly na svých místech v nákladovém
prostoru. Na řadu přišly komplexní prověrky: Eureca jimi proplula ve dnech
9.-10., TSS-1 11. a EOIM/TEMP 13. července. Jediným objeveným nedostatkem
byl vadný modul v elektronice přístroje EOIM/TEMP, který technici promptně
vyměnili za jiný.
Za těchto okolností stanovila příslušná komise start raketoplánu na
31. července 1992. Hladký průběh dosavadních příprav připouštěl i dřívější
termín, avšak nabitý startovní plán floridského kosmodromu urychlení prostě
nedovolil. Přednost při vypouštění měl zejména nosič Delta 2 s družicí
Geotail, jehož startovní okno bylo značně časově omezeno.
S raketoplánem Atlantis naopak časové problémy nebyly. Pokud se vyskytly
drobné obtíže, např. nutnost výměny jednoho displeje na palubní desce nebo
náhrada termostatu v turbočerpadle hydrauliky APU, bylo je možno odstranit
v poklidu bez postranních pohledů na hodinky.
Ostré odpočítávání začalo 8. července 1992 v 16.00 místního času EDT
(20.00 UT) od časového mezníku T -43 h. Technici především uklidili montážní
přípravky a ochranné krytky z nákladového prostoru. Přitom se zjistilo,
že šest zámků v jeho dveřích má uvolněné západky, které bylo nutno opravit.
K uzavření nákladového prostoru proto došlo se značným zpožděním až v ranních
hodinách následujícího dne, v době, kdy mezi 08.00 a 12.00 EDT probíhalo
plánované přerušení countdownu.
Odpoledne začalo čerpání zásob vodíku a kyslíku pro palivové články
do nádrží v trupu raketoplánu. Veškerá činnost ustala až ve 22.00 EDT za
stavu T -19 h, kdy harmonogram přikazoval další čtyřhodinovou přestávku
v odpočítávání. Potom se přípravy začaly zrychlovat. V noci technici odstranili
z motorků RCS krytky, které dosud zabraňovaly náhodnému vniknutí cizích
těles do jejich trysek, byly ověřeny telekomunikační systémy, jedna z pracovních
čet profoukla palivové potrubí a také byl proveden závěrečný úklid obytných
prostor i letové paluby.
Poslední delší plánované přerušení průběhu odpočítávání začalo 30. července
v 08.00 EDT za stavu T -11 h a trvalo 11 hodin a 36 minut. Ještě před tím,
nežli se v 19.36 EDT (23.36 UT) hodiny znovu rozeběhly, byla od raketoplánu
odstavena obslužná věž (RSS) do parkovací polohy.
S pokračujícím odpočítáváním uvedli technici v činnost palivové články
a potom přípravy už spěly k vyvrcholení. V T -6 h (31. července v 01.36
EDT tj. v 05.36 UT), okamžitě po dalším, ted' již jen hodinovém přerušení
countdownu, byla konečně naplněna nádrž ET. Operace proběhla bez potíží
a skončila ještě dříve, nežli se v T -3 h znovu plánovaně zastavily stopky
ukrajující čas zbývající do startu. Následující dvouhodinové pauzy využil
pracovní tým ke kontrole množství námrazy, která se běžně vytváří po naplnění
ET kryogenními látkami.
V té době se již v budově OCB chystala k odjezdu na místo startu budoucí
osádka Atlantis. Jejím velitelem byl ostřílený harcovník Loren J. Shriver,
jemuž v roli pilota sekundoval Andrew M. Allen. Velitelem užitečného zatížení
se stal Jeffrey A. Hoffman; tomu podléhali další letoví specialisté Marsha
S. Ivinsová, Franklin R. Chang-Diaz, dále Claude Nicollier, astronaut ESA
švýcarského původu dlouhodobě převelený k NASA a konečně specialista pro
užitečné zatížení Ital Franco Malerba. Celá tato sedmičlenná skupina zaujala
svá místa na letové a obytné palubě raketoplánu kolem T -1 h.
Poslední dvě normálně plánovaná desetiminutová přerušení v T -20 min
a v T -9 min tentokráte posledními nebyla. Allen totiž nestihl včas připravit
všechna tři hydraulická turbočerpadla APU ke spuštění. Proto nezbylo, než
přípravy v T -5 min na jednu minutu nečekaně přerušit. O nic však nešlo,
protože startovní okno bylo beztak mimořádně dlouhé, od 09.56 do 15.12
EDT (13.56 až 19.12 UT). V praxi se však z něho dalo použít jen asi 90
minut protože pravidla NASA omezují dobu vyčkávání pilotů v leže na zádech
v kabině před startem přibližně na dvě a půl hodiny.
Osádka Atlantis se k této kritické hranici ani nepřiblížila. Počasí
startu přálo, takže raketoplán se zvedl 30. července 1992 z rampy 39B krátce
po otevření okna ve 13.56.48 UT a zamířil nad Atlantik. K odhození startovacích
motorů došlo v T +124 s, zatímco hlavní motory SSME hnaly družicový stupeň
dále do výše po celých 8 minut a 29 sekund. Pak na povel palubních počítačů
zhasly a o 6 sekund později byla odhozena také vyprázdněná nádrž ET.
Atlantis letěl po suborbitální dráze až do apogea. Tady, v T + 41 min
24 s, přešel manévrem motorů OMS na prakticky kruhovou dráhu ve výši 422-433
km, se sklonem 28,47° k rovníku a s dobou oběhu 92,93 min. Mimořádná výše
dráhy byla zvolena vzhledem k plánovanému vypuštění družice Eureca. Nejprve
ovšem musela proběhnout kontrola raketoplánu samotného a jeho příprava
k mnohadennímu pobytu v kosmu. Po souhlasu houstonského střediska otevřena
osádka Atlantis dveře nákladového prostoru (asi půldruhé hodiny po startu
z Floridy) a o hodinu později byla vyklopena parabolická anténa, která
po zaměření na družice systému TDRSS zajišťovala v pásmu Ku (12 GHz) trvalé
spojení s MCC.
Ted' se osádka raketoplánu rozdělila na dvě obvyklé směny. "Modrou"
vytvořili Allen, Nicollier a Malerba, "červenou Hoffman, Ivinsová
a Chang-Diaz. Shriver, velitel kosmické lodi, jel podle vlastního samostatného
rozvrhu. Přibližně tři hodiny po startu se "modrý" tým odebral
na kutě a "červený" se pustil do práce. Na obytné palubě bylo
třeba aktivovat experiment s kultivací buněk; ten pak už běžel po celou
dobu letu automaticky. Více práce si vyžádaly pokusy v nákladovém prostoru.
Předběžně byl zapojen do elektrické sítě EOIM, i když vlastní měření s
ním mělo započít až později. Pak teprve pracovníci prohlédli italskou družici
i její naviják a aktivovali také filmovou kameru IMAX, která měla veškeré
dění v nákladovém prostoru dokumentovat. Aktivována a odzkoušena byla i
"kanadská ruka", s níž se počítalo druhého dne letu při vypouštění
družice Eureca na samostatnou dráhu.
Asi 11 hodin po startu si oba týmy vyměnily role. Nicollier si mnul
ruce v očekávání práce s manipulátorem a s družicí, ale nespokojené řídicí
středisko ESOC v německém Darmstadtu mu udělalo čáru přes rozpočet. Středisko
totiž zjistilo, že telemetrie z autonomních systémů Eurecy přichází přerušovaně,
takže žádalo o čtyřiadvacetihodinový odklad jejího vypuštění, aby byl čas
analyzovat celou situaci ve spolupráci s Houstonem. Nejprve se totiž zdálo,
že data mizí někde na komplikované cestě od družice přes telekomunikační
systém raketoplánu, TDRSS, americké pozemní stanice a komerční družicovou
síť. Když se však podařilo navázat přímé spojení z Eurecy přes pozemní
stanici na kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guayaně, odhalili odborníci
chybu přímo v družici samotné. Závadu se naštěstí podařilo odstranit přeprogramováním
palubního počítače Eurecy.
Nicollierova chvíle přišla tedy v ranních hodinách 2. srpna. Opravená.
čtyřapůltunová družice byla vyzdvižena nad nákladový prostor a poté v 07.07
UT ve výši 426 km nad Tichým oceánem severozápadně od Nového Zélandu uvolněna
ze sevření RMS. Piloti odmanévrovali raketoplán do bezpečné vzdálenosti
kolem 300 m, odkud ji neustále sledovali, zatímco probíhaly poslední prověrky
jejích systémů. Ty dopadly dobře, takže bylo možno v 17.30 UT zažehnout
hydrazinové motory Eurecy, které ji měly během 24 minut navést přes přechodovou
dráhu na dráhu operační ve výši 507 km. Plánovaný manévr byl však přerušen
přibližně po 6 minutách, poté, co ve středisku ESOC zjistili chybnou orientaci
družice. Astronauti, kteří pozorovali Eurecu vlastníma očima, sice nemohli
údajnou odchylku potvrdit, ale přesto odborníci na Zemi hodlali nejprve
situaci podrobně vyhodnotit a pak teprve pokračovat v dalším manévrování.
To se však již osádky Atlantis netýkalo**.
Odklad vypuštění Eurecy, která má být ostatně letos na jaře zachycena
raketoplánem Endeavour a dopravena v rámci mise STS-57
zpět na Zemi, důkladně naboural harmonogram práce s upoutanou družicí,
ačkoliv právě ona byla hlavním bodem programu. "Červený" tým
se sice třetího dne letu pustil do aktivace jednotlivých experimentů na
této družici, ale TSS-1 sama stále ještě spočívala v nákladovém prostoru,
ačkoliv zejména italský astronaut Malerba se jí věnoval až se z něho kouřilo.
Prověrky dvou elektronových děl na družici vyvolaly úplný ohňostroj.
"To je neuvěřitelné," podivoval se Chang-Diaz. "Ty blesky
dokáží osvětlit téměř celý nákladový prostor pokaždé, když odpálíme elektronové
dělo."
Dne 3. srpna kolem 11.00 UT snížili piloti perigeum dráhy raketoplánu
na 300 km a o tři čtvrti hodiny později tuto dráhu cirkularizovali (296-302
km). Přitom během dne samozřejmě pokračovala práce na přípravách k vypuštění
TSS-1. Klidného průběhu pracovního programu použil Malerba k tomu, aby
pogratuloval svému synkovi k pátým narozeninám. Připravil si na to malou
pyramidu z bílého kartonu, na jejíž bocích bylo blahopřání ve čtyřech jazycích
a před objektivem malé přenosné televizní kamery ji pustil z rukou.
"Ted' ti předvedu malé kouzlo, Michele," řekl. "Na vlastní
oči uvidíš, v jak neobvyklém prostředí tady létáme. Ted' nás Země nepřitahuje.
Podívej se, Michele!"
Při jeho slovech se vznášela malá skládačka volně v prostoru kabiny
a pomalu se převracela.
"Ze je to lepší než Disneyland, vid'?" řekl Malerba, za usměvavého
přikyvování celé osádky Atlantis.
Jakmile však epizoda s pyramidou skončila, vkradla se do kabiny opět
tvrdá realita.
Krátce před 16.00 UT čtvrtého dne letu přistoupila konečně osádka raketoplánu
k vypuštění vlečené družice. Především bylo třeba vysunout čtyřdílnou příhradovou
konstrukci s kónickým lůžkem pro družici asi na 14 stop (4,2 m), totiž
dostatečně vysoko nad okraj nákladového prostoru. Pak mělo následovat odpojení
dvou pupečních kabelů, které doposud propojovaly systémy TSS-1 s palubní
sítí raketoplánu. Na povel vyslaný přibližně v 17.45 UT jeden z konektorů
povolil okamžitě, ale druhý nezareagoval. Ani devět dalších opakovaných
impulsů k uvolnění vyslaných osádkou Atlantis nebylo nic platných. Teprve
na jedenáctý pokus, když piloti současně s povelem k uvolnění zapojili
na okamžik jednu z trysek RCS, pomohl otřes raketoplánu k odpojení zafixovaného
přípoje. Bylo sice vyhráno, ale pokus se rázem dostal do tříhodinového
skluzu.
Proto se středisko MCC rozhodlo, že vzhledem ke ztrátě času nebude rozvinuto
celých 20 km lana, ale přibližně asi jeho polovina. To ještě nikdo netušil,
že i té poloviny nemělo být ani zdaleka dosaženo.
Ve 21.19 UT v době, kdy se raketoplán nacházel nad Tichým oceánem západně
od Chile, byla družice TSS-1 mechanicky uvolněna ze svého lůžka a naviják
začal pomalu popouštět první centimetry dvacetikilometrového lana.
Operace tedy začala, ale již po prvním decimetru bylo zřejmé, že něco
není v pořádku.
"Kýve se ze strany na stranu," zvolal Hoffman, sledující družici
od zadní palubní desky.
Řídicí středisko okamžitě vydalo příkaz ke stažení TSS-1 zpět. Po chvíli
napětí a po několika nezdařených pokusech byla družice znovu zajištěna
zámky v lůžku. Tento první nezdar zavinilo selhání pomocného motoru, který
měl zabezpečovat stálé napětí lanka (o průměru pouhých 2,5 mm) mezi bubnem
a vodícími kladkami na vrcholu. příhradové konstrukce. Když byla závada
na elektromotoru odstraněna, pokusili se astronauti krátce po 23.00 UT
o vypuštění TSS-1 podruhé.
"Houstone, hlásil velitel užitečného zatížení Hoffman, "registrujeme
její pohyb. Vzdaluje se, ale jinak je zcela stabilní!"
"Výborně," ozval se z Houstonu spojař Jeff Wisoff. "Sledujeme
to na obrazovce."
Opravdu. Družice o hmotnosti půl tuny (přesně 517 kg) a ceně 379 miliónů
USD se pomalu začínala vzdalovat od Atlantis. Prvotní impuls postačil k
tomu, aby se TSS-1 odpoutala od lůžka a pak již vstoupila do hry nebeská
mechanika. Rozdílnost oběžných dob obou těles stačila vytvořit dostatečnou
sílu k napínání lana, čemuž mohly v případě potřeby vypomoci i plynové
trysky na stlačený dusík na družici TSS-1.
Rozvíjení probíhalo zpočátku rychlostí asi 9 mm za sekundu, tedy prakticky
skoro neznatelně. Později bylo vypouštění zrychleno až na 0,1 m/s. První
dojmy z něho vzbuzovaly naději. Družice směřovala od Země, vzhůru nad raketoplán,
jakoby do černých hlubin vesmíru. Bohužel, ne dlouho.
Když měřidlo odvinutého lanka ukazovalo asi 600 stop (180 m) pomocný
motor se znovu zasekl a TSS-1 na opačném konci se rozkývala. Shriver okamžitě
zareagoval a manévroval s raketoplánem tak, aby se lanko ustálilo.
"Družici máme od kontrolou, oznamoval Hoffman. "V blízkosti
raketoplánu žádné smyčky na tažném lanku nepozorujeme!"
Přesto dalo MCC příkaz ke stažení TSS-1 zpět o přibližně 30 stop (9
m), protože se zdálo, že se na bubnu mohla vytvořit smyčka, kterou bylo
třeba uvolnit. Tato operace se podařila, takže vypouštění mohlo pokračovat.
Jakmile se však družice vzdálila na 843 stop (257 m), došlo k dalšímu zádrhelu.
V té době (kolem 02.00 UT 5. srpna) byla už "červená" směna
vzhůru plných dvacet hodin, takže řídicí středisko ji teď nekompromisně
hnalo na kutě.
"Spát, spát," přikázal spojař zklamané osádce Atlantis. "My
tady dole na Zemi stejně musíme dát hlavy dohromady a poradit se, jak z
té šlamastyky ven. Až se vychrníte, zakousneme se do toho problému nanovo!"
Skutečně. Posílena sedmi hodinami odpočinku pustila se "červená"
směna 5. srpna kolem 12.00 UT opět do práce. Především bylo třeba navinout
necelých 30 m lanka zpět na buben. Pak se Hoffman pokusil o vypouštění
větší rychlostí než předchozího dne. Ani tento způsob však nebyl nic platný.
Motor určený k napínání lana selhal už v samém začátku pokusu, když odpor
při navíjení přesáhl 60 N. Spojka elektromotoru nesepnula a lano se okamžitě
začalo zamotávat. Celou operaci bylo nutno přerušit a protože se Atlantis
právě přiblížila k terminátoru, rozhodl Shriver počkat na východ Slunce.
"Denní" světlo však tentokrát nepomohlo. Naviják zůstával
bezmocně zaseknutý a s lankem se nedalo pohnout ani dopředu ani dozadu.
Za této situace začalo řídicí středisko uvažovat o výstupu Hoffmana
a Chang-Diaze do nákladového prostoru, aby se nějak pokusili zablokovaný
mechanismus uvolnit. Ted' už vůbec nešlo o to vypustit TSS-1 na kilometry
daleko, ale dostat drahocenný satelit nepoškozený zpět do jeho lůžka. Na
havarijní řešení situace, totiž na přeseknutí lanka a odhození družice
bylo ještě času dost a dost.
Vyvolení astronauti se kolem 13.40 UT začali připravovat na výstup,
dýchali z masek čistý kyslík a v obytných prostorách raketoplánu byl snížen
tlak vzduchu na 72 kPa. Všechny tyto přípravy však nakonec naštěstí vyšly
naprázdno. Zaseknuté lanko se totiž podařilo uvolnit tím způsobem, že příhradová
konstrukce byla nejprve zcela zasunuta zpět do nákladového prostoru a pak
- se zabrzděnými vodicími kladkami - z něho opět vysunuta. To pomohlo.
Krátce před 22.00 UT mohl hlavní motor bubnu začít namotávat lanko zpět,
takže TSS-1 se pozvolna vracela k raketoplánu. "Hádám," ujišťoval
se u pozemního střediska v Houstonu Hofmann, "že sledujete, jak se
nám to podařilo!"
Přibližně o hodinu později ležela na svém místě, zajištěna a kolem půlnoci
i s příhradovou konstrukcí uschována v nákladovém prostoru. Pokus s vlečením
družice skončil sice úplným fiaskem, ale drahocenná družice byla zachráněna.
"Výborně, hoši," zajásal spojař Jeff Wisoff v Houstonu a pod
dojmem čerstvého úspěchu amerických basketbalistů na olympiádě dodal:
"Tým snů na vás nemá. Trefili jste perfektně koš!"
Ironií je, že nezdar celého experimentu v podstatě způsobilo jeho dodatečné
vylepšení, totiž výztuž přinýtovaná na poslední chvíli jako pojistka proti
možnému přetížení konstrukce. Právě o tyto naslepo přidané nýty zadrhával
mechanismus, zabezpečující rovnoměrné namotávání lana na buben, takže se
tu vytvářely smyčky a rozvinování neprobíhalo rovnoměrně. Po přistání raketoplánu
na Zemi nalezli technici na pomocných kladkách hluboké kruhové rýhy způsobené
právě třením hlavy jednoho nýtu při otáčení napínacího systému.
Svět se ovšem pro tento neúspěch nezbořil. Třeba se to podaří při opakování
experimentu v roce 1995 či 1996.
Sedmý den letu - 6. srpna - proběhl ve znamení dalších experimentů.
Zařízením EOIM/TEMP byl studován vliv atomárního kyslíku na různé materiály.
Došlo na chování zahřátých kovů v kosmickém prostoru, což byl autonomní
experiment CONCAP II v kanystru GAS, piloti snížili dráhu družicového stupně
na 228-236 km, aby pokus EOIM pracoval v prostředí s vyšší koncentrací
atomárního kyslíku, a v rámci příprav na přistání prověřovali jako vždy
jeho technické systémy.
Evropští astronauti Nicollier a Malerba měli možnost poskytnout informace
novinářům ze Starého kontinentu na tiskové konferenci a Nicollier si navíc
pohovořil i s generálním ředitelem ESA Jean-Maria Lutonem a švýcarským
viceprezidentem Adolphem Oggi.
V den přistání - 7. srpna 1992 - byla už celá osádka bez rozdílu směn
zapřažena do nezbytných příprav. Stejně jako start, i sestup proběhl jako
na drátkách, byť kvůli nejistému počasí o jeden oběh později. Ve 13.11.50
UT dosedl Atlantis na dráhu 33 letiště SLF na KSC na Floridě. Zastavil
se po doběhu 3312 m o 90 s později po letu, který trval 7 dní 23 h 16 min
10 s. "Vítejte na Floridě a gratulujeme," pozdravil osádku spojař
James Halsell z MCC. "Lorene, chceme tobě i tvoji osádce pouze říci
- dobrá práce!"
"Je to prima, být zase zpátky," odpověděl Shriver. "To
si piš, že to byla makačka."
O několik hodin později se již raketoplán Atlantis opět nacházel v budově
OPF, připraven k odstrojení. Po něm však tentokrát putoval až do Kalifornie
k firmě Rockwell, aby tam prošel těmi plánovanými úpravami, které už prodělaly
ostatní družicové stupně. Návíc má být modifikován tak, aby mohl být v
budoucnosti vybaven univerzálním stykovacím zařízením, umožňujícím jeho
připojení k ruské stanici Mir.
Osádka Atlantis se po obvyklé lékařské prohlídce.vrátila do Houstonu
8. srpna.
*Podrobnosti viz L+K 68,1992, č. 20, s.1261-1264.
**Nakonec byla Eureca navedena na výslednou dráhu s
parametry 502-507 km, 28,46°, 94,52 min dne 7. srpna.
Aktualizováno : 29.11.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-46/index.htm)