M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1985-028A |
12.04.1985 |
19.04.1985 |
6d23h55m |
Telesat 9, Leasat 3 |
Posádka :
Bobko,K.J.[VE] |
Williams,D.E.[PL] | Seddon[ová],M.R.[MS]
| Griggs,S.D.[MS] | Hoffman,J.A.[MS]
| Walker,Ch.D.[PS] | Garn,J.E.[PS]
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-51-D
v NASA ]
Popis
letu : (převzato z L+K 18-19/85 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-51-D
OBCHODNÍCI
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Challenger tedy vypadl ze hry a na scéně se opět objevil raketoplán
Discovery. Původně měl do vesmíru vynést pouze jedinou družici - Leasat
3 (alias Syncom 4-3) - určenou k pronájmu americkému válečnému námořnictvu
ke spojení s jednotlivými plavidly. V přední části nákladového prostoru
mělo zůstat volné místo, připravené pro uložení družice LDEF, vypuštěné
Challengerem v dubnu minulého roku (viz
L + K 60,1984, č.14, s. 544) za letu STS-41-C.
Když však došlo ke zrušení letu 51-E, zmizelo z dohledu volné místo
pro Anik C-1, jejíž vynesení a vypuštění bylo už zaplaceno. Vedení NASA
proto z ekonomických důvodů rozhodlo odložit zpětnou dopravu družice LDEF
na neurčito a přestěhovat kanadskou spojovou družici z Challengeru na uvolněné
místo v Discovery.
Mnohem komplikovanější byly však otázky personální. V původní šestičlenné
osádce Discovery figuroval jako průvodce Leasatu inženýr Jarvis, technik
od firmy Hughes. Problémy s přípravou čisté bílkoviny při letu STS-41-D
počátkem září minulého roku (viz L + K 60,1984,
č. 24, s. 941) si však vynutily opakování pokusu s elektroforetickým
zařízením CFES III, aby bylo možno dodržet termín letu s výrobní jednotkou
EOS koncem tohoto roku. Proto byl místo technika doprovázejícího Leasat
zařazen do původní osádky Discovery Charles Walker od firmy McDonnell-Douglas,
první "průmyslový" kosmonaut.
Bez významu nebyla ani osádka zrušeného letu 51-E: plk. Karol J. Bobko,
její velitel, pilot fregatní kapitán Donald E. Williams, letoví specialisté
dr. Margaret R. Seddonová, David Griggs, dr. James A. Hoffman, ale především
specialista pro užitečné zatížení, podplukovník francouzského vojenského
letectva Patrick Baudry a senátor amerického Kongresu Jake Garn jakožto
"pozorovatel". Tyto prominentní osobnosti se zrušením ocitly
tak říkajíc "na suchu". Navíc velitel letu Bobko byl již jmenován
velitelem prvního letu Atlantis s vojenským nákladem na podzim letošního
roku; proto buď musel letět co nejdříve, nebo vůbec ne.
NASA vyřešila tuto prekérní situaci odložením letu osádky původně jmenované
pro misi 51-D na neurčito a zmíněný let přidělila osádce zrušeného letu,
ovšem s tím, že se k ní připojí Charles Walker. Následkem tohoto rozhodnutí
se jeden člen ve staronové osádce stal přebytečným a "musel z kola
ven". Obětním beránkem se pochopitelně stal Francouz Baudry, protože
senátor Garn, který může mluvit do rozpočtu NASA, prohlásil, že "později
bude mít napilno v Senátu amerického Kongresu".
Komplikace se nevyhnuly ani samotnému raketoplánu Discovery. Dne 1.
března zahájili technici úpravu nákladového prostoru, ale již o dva dny
později se v OPF zřítila špatně zajištěná pracovní plošina a poškodila
dveře nákladového prostoru. Oprava proběhla rychle na úkor dveří z Atlantis,
čtvrtého amerického raketoplánu, takže za týden po hávarii mohla být Discovery
převezena do VAB a v polovině března už na rampu 39A.
Při
vyklízení pozemních zařízení z kabiny Discovery byl 11. dubna zjištěn únik
pufrovacího roztoku ze zařízení pro elektroforézu (CFES III), což málem
vedlo ke zrušení pokusu a k odvolání Walkera z osádky. Po utažení šroubů
na aparatuře se však únik snížil z tuctu kapek za minutu na přijetelnou
míru 12 kapek za hodinu.
Discovery odstartovala 12. dubna ve 13.59.05 UT po téměř hodinovém zdržení,
zaviněném nízkou oblačností s deštěm; navíc bylo nutno odehnat loď, která
se pohybovala ve střeleckém sektoru, nad nímž vedou letové dráhy startujících
raketoplánů.
Původní eliptická dráha Discovery ve výši 298 až 461 km se sklonem 28,5°
k rovníku se drobnými korekcemi změnila na méně výstřednou 315 až 461km
s dobou obletu 92,1 min.
V
čase T + 9 h 40 min došlo k úspěšnému vypuštění družice Anik C-1 standardním
způsobem kolmo vzhůru ze startovní kolébky. Zapálení urychlovacího stupně
PAM-D sledovala osádka Discovery televizní kamerou, umístěnou na vysunuté
"kanadské ruce" RMS. Raketoplán je totiž k družlci natočen spodkem,
aby plyny a tuhé částice spalin (zejména chloridy a oxid hlinitý), které
ve vakuu rychle expandují, nezpůsobily znečištění oken pilotní kabiny.
O den později - 13. dubna v 15.00 UT - vyexpedovala Discovery také družici
Leasat 3, tentokráte metodou "vyvalte sudy". Při vyklápění družice
přes palubu mělo dojít k mechanickému překlopení 62mm dlouhé páky, uvolňující
vnitřní pojistku autonomního programátoru družice. Po zapojení zdrojů proudu
se měla vyklopit všesměrová anténa o délce 2,45 m, stabilizační trysky
měly v T + 390 s zvýšit rychlost rotace družice z ot. 1 až 2/min na 33/min
a po 45 min letu setrvačností měl konečně urychlovací motor na TPH (upravený
třetí stupeň mezikontinentální rakety Minuteman) zvýšit apogeum dráhy Leasatu
na 15 000 km. K žádné z těchto naprogramovaných akcí však nedošlo. Technici
firmy Hughes předpokládali, že se páka pojistky někde zasekla a že tedy
není úplně překlopena.
Bobko
a Williams pro jistotu provedli úhybný manévr do vzdálenosti 55 až 75 km.
Takový odstup od tělesa nesoucího přibližně 4 t pevných a 2 t kapalných
pohonných hmot zaručoval Discovery bezpečnost, při čemž opětovné přiblížení
neznamenalo velkou ztrátu vlastních zásob paliva.
Po ohlášení nezdaru akce se na Zeml na plné obrátky rozjel program nouzového
řešení. Návrh pracovníků firmy Hughes, aby Griggs a Hoffman, letoví specialisté
na Discovery, vystoupili do prostoru a uvolnili páčku vlastní rukou zamítli
jak technici, tak kosmonauti ve středisku JSC jako příliš riskantní.
V noci ze 13. na 14. dubna zaslala firma Hughes do Houstonu některé
díly Leasatu včetně pojistky, aby je bylo možno zabudovat do makety družice.
Ráno 14. dubna sestoupili kosmonauti Ross a Spring do cvičného bazénu,
aby se v simulovaném stavu beztíže pokusili připevnit na kanadskou ruku
úchytky pro nohy kosmonauta, potřebné v případě přímého osobního zásahu
pilotem Willlamsem.
Velitel Discovery však prohlásil, že jsou sice schopní provést setkání,
že však při letu ve formaci a dalších manévrech potřebuje pilota uvnitř
a ne venku. Výstup nevycvičených letových specialistů, nevybavených manévrovací
jednotkou MMU nepokládal za vhodný.
Náhodné zapálení silného urychlovacího motoru družice se zdálo druhý
den již méně pravděpodobné, když k němu od okamžiku předpokládané aktivace
dosud nedošlo.
Konference letových ředitelů NASA a zástupců firmy Hughes uspořádaná
14. dubna odpoledne doporučila osádce Discovery vyrobit nouzový adaptér,
zachycený na konci "kanadské ruky", jímž by bylo možno po přiblížení
k družici páčku přehodit. Členové jedné směny řídicího střediska navrhli
jako vhodnou pomůcku zařízení, které dostalo přezdívku "plácačka na
mouchy". Bylo zhotoveno z hliníkové tyčky používané kosmonauty za
letu k ovládání těžko dostupných přepínačů a ze dvou umělohmotových desek
na palubní dokumentaci s dodatečně vyřezanými otvory. Podle pracovníků
technické správy střediska stačila jako nouzový adaptér část okenní clony
proti Slunci, opatřená drátěnou smyčkou. Po vyzkoušení obou nápadů na maketě
rotující družice došlo k rozhodnutí namontovat na kanadskou ruku dvě "plácačky".
K upevnění měl postačit řemínek, jímž se v beztížném stavu uchycují v kabině
raketoplánu drobné předměty.
Dne
15. dubna odeslalo řídicí středisko raketoplánu návod na výrobu adaptéru;
o den později, 16. dubna ve 12.30UT vystoupili Griggs a Hoffman ve skafandrech
do nákladového prostoru. Byla to první neplánovaná vycházka v dějinách
kosmonautiky. Oba letoví specialisté měli jen základní nácvik na "nouzový"
výstup do kosmu. Přesto jim pohyb nepůsobil potíže. Vlastní montáž přípravků
na konec manipulátoru RMS zabrala 65 minut, celá akce přibližně 3 hodiny.
Odpoledne nadiktovala Rideová ze Země své kolegyni na Discovery nejvhodnější
postup při manévrování s kanadskou rukou, tak jak byl vypracován na simulátorech.
Poslední překážkou se stal dodatečný objev šroubů vyčnívajících z těla
družice v blízkosti páčky, který učinil v závodě firmy Hughes kosmonaut
John Fabian při průzkumu čtvrtého exempláře Leasatu. Nové přezkoušení na
simulátoru však ukázalo, že šrouby nebudou při chystané operaci překážet.
Setkání zahájené 17. dubna v 09.28 UT, jakož i let ve formaci ve vzdálenosti
10 až 11 metrů proběhl bez potíží. Leasat se pracovníkům řídicího střediska
objevil na obrazovce (2 kamery umístěné na konci RMS) ve 14.05 UT. K vlastnímu
přehození páčky však mnoho času nezbývalo. "Startovní okno" se
otevíralo ve 14.12 UT a trvalo pouhých 6 minut.
V
T + 45 s zahájila Margaret Seddonová přibližování kanadskou rukou RMS k
družici.
T + 105 s: "Plácačka" minula páčku a málem byla odervána trnem,
který původně kotvil Leasat v kolébce. Seddonová ucukla s rukou v posledním
okamžiku.
T + 145 s: Druhý pokus - přípravek se zachytil a zachycené okénko v
"plácačce" prasklo. Televize ukázala, že zachycení bylo solidní.
T + 175 s: Třetí pokus, opět úspěšný; další z okének vyříznutých v umělohmotných
deskách se roztrhlo o zachycenou páčku.
T + 230 s: Na doporučení střediska zachytila Seddonová páčku na družici
tentokrát pevnějším spodkem plácačky, stočeným do kornoutu.
T + 315 s: Další dobrý pokus, pohyb páčky byl na televizních monitorech
zřetelně vidět.
T
+ 344 s: Poslední pokus s rukou, tentokrát neúspěšný, Seddonová se netrefila.
V T + 360 s se proto ještě pokusila o další nájezd, avšak řídicí středisko
ji zastavilo a nařídilo Discovery separační manévr.
K zdánlivě velkým intervalům mezi jednotlivými pokusy je třeba připomenout,
že osádka Discovery musela pokaždé vyčkat několik desítek sekund na eventuální
vyklopení antény a že k dalšímu pokusu mohla přikročit pouze v příznivé
poloze pomalu rotující družice (ot.1,7/min).
Když se raketoplán dostal do bezpečné vzdálenosti, zaparkovala Seddonová
kanadskou ruku do nákladového prostoru. Oživení družice se nepodařilo,
takže byl čas pomýšlet na návrat. Houston však dal veliteli raketoplánu
na vybranou mezi 18. a 19. dubnem. Bobko se rozhodl pro pozdější termín,
aby osádka měla dost času na důkladnou prověrku systémů Discovery a na
úklid kabiny.
Tím také mohl Walker v poklidu dokončit zpracování všech vzorků na CFES
III i na sledování již dříve spuštěného pokusu s krystalizací bílkovin.
Dne 18. dubna uspořádala osádka Discovery tiskovou konferenci, na níž
popisovala pokusy o záchranu Leasatu. Senátor Garn, jenž v průběhu prvních
dvou dnů zápasil s potížemi vyvolanými kinetózou, nyní hrdinně prohlásil:
"Osádka dělala, co mohla. Kdybych byl o deset let mladší, dal bych
přednost povolání kosmonauta před zasedáním v Senátu."
Přistání
19. dubna bylo ještě o jeden oblet odloženo pro vytrvalý déšť jak na severní,
tak na jižní příletové trase ke Kennedy Space Center. Také plánovaná přistávací
dráha 15 byla po Youngově leteckém průzkumu s Gulfstreamem 2 zaměněna za
dráhu 33. K přistání došlo ve 13.55 UT. Díky silnému bočnímu větru byla
rychlost sestupu Discovery větší než obvyklých 0,3 až 0,6 m/s a dosáhla
1,0 až 1,2 m/s. Doběh činil 3163 m, přičemž boční vítr odklonil raketoplán
až na 20 m od osy dráhy. Bobko musel brzdit více pravým než levým podvozkem,
přičemž došlo k přehřátí a prasknutí disků brzd. 248 m před bodem zastavení
se zablokovalo vnitřní kolo pravého podvozku a pár metrů před zastavením
jeho pneumatika praskla. Asi 1,5 m před koncem běhu se zablokovaly brzdy
i na pravém vnějším kole. Z jeho pneumatiky bylo sedřeno 9 ze 16 vrstev,
zatímco na vnitřní pneumatice, která praskla, jich "odešlo" dokonce
13. Přes nerovnoměrné brzdění s dvakrát větším momentem na pravém podvozku
se Discovery nevymkla řízení.
Po přistání se zjistilo, že ztráta jedné dlaždice tepelné ochrany na
elevonu levé poloviny křídla měla za následek propálení duralového potahu
elevonu. Naštěstí nebyly v místě postiženém žárem životně důležité systémy
a nedošlo ani k poškození závěsů elevonu.
Větší ztráta postihne pojišťovny při vyplácení pojistek, pokud se nepodaří
opravit selhavší Leasat 3. Předpokládá se, že v důsledku ztrát již několika
satelitů se v budoucnosti zvýší pojistné až na 20% pojistné částky, pokud
pojišťovací společnosti vůbec neztratí zájem o tento druh obchodu. Leasat
3 by měl být oživen při letu STS-51-I
koncem srpna letošního roku. V rámci této záchranné akce by měl obdržet
systém dálkového rádiového ovládání, nouzově namontovaný na vnějšku družice.
Aktualizováno : 17.07.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-51d/index.htm)