M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1993-037A |
21.06.1993 |
01.07.1993 |
9d23h45m |
Spacehab-01, Eureca |
Posádka :
Grabe,R.J.[VE] |
Duffy,B.[PL] | Low,G.D.[PC]
| Currie[ová],N.J.[MS] | Wisoff,P.J.K.[MS]
| Voss[ová],J.E.[MS]
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-57
v NASA ]
Popis letu : (převzato
z L+K 5/94 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-57 / SPACEHAB-01
POPRVÉ SPACEHAB
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Přípravy k letu STS-57 v užším slova smyslu začaly jako vždy ihned po
návratu raketoplánu Endeavour z předchozí mise STS-54.
Výběr a příprava užitečného zatížení pro novou misi však byly zahájeny
již mnohem dříve - už v polovině roku 1990. Tehdy došlo k rozhodnutí, že
hlavním užitečným zatížením chystaného letu (tenkrát ještě nesl označení
STS-55) bude nová univerzální laboratoř
zvaná Spacehab, lišící se od Spacelabu nejen písmenem h. Tuto laboratoř
vyráběla ve vlastní režii, byť se značnou finanční podporou ze strany NASA,
soukromá společnost téhož jména, Spacehab Inc. Společnosti šlo v zásadě
o to uvést na trh jednoduché přetlakové a klimatizované zařízení, které
by se dalo, podobně jako Spacelab, umístit do nákladového prostoru raketoplánu.
Ten by také zajišťoval pro Spacehab elektrickou energii, klimatizaci a
komunikaci. Vnitřek této nové laboratoře o délce 2,8 m, výšce 3,4 m a šířce
4,1 m je zařízen pro umístění standardizovaných skříněk na jednotlivé experimenty
a firma Spacehab počítá s tím, že bude vydělávat na pronájmu nosné kapacity
laboratorního prostoru jednotlivým zájemcům. Hmotnost prázdného Spacehabu
činí 4367 kg.
Zařízení Spacehab je na rozdíl od Spacelabu podstatně menší. Spacelab
zabírá i ve své nejskromnější verzi 60% nákladového prostoru raketoplánu
a ve standardní formě okupuje nákladový prostor téměř beze zbytku. Naproti
tomu Spacehab zabírá - včetně přechodového tunelu mezi laboratoří a obytným
prostorem - jen slabou třetinu délky nákladového prostoru. Vedle Spacehabu
je tedy možno vynášet na oběžnou dráhu ještě další užitečné zatížení.
V případě mise STS-57 jím mělo být zařízení SHOOT. Jak nasvědčuje název
(Superfluid Helium On-Orbit Transfer) jde o experiment sledující chování
hélia v supratekutém stavu při jeho přemisťování mezi nádržemi.
Hélium při teplotách blízkých absolutní nule (-273 °C) je ideálním chladicím
prostředkem, zejména pro detektory infračerveného a mikrovlnného záření
používané při dálkovém průzkumu Země nebo při astronomických experimentech.
Navíc vykazuje supratekuté hélium řadu unikátních vlastností, a to i
za přítomnosti gravitace. Nemá totiž prakticky žádnou viskozitu, takže
ve stavu beztíže dělá jeho přečerpávání značné potíže. Experiment SHOOT
byl umístěn na standardní příhradové konstrukci MPESS (Mission Peculiar
Experiment Support Structure) která slouží také k zavěšování kanystrů GAS.
V době, kdy byly zahájeny předběžné přípravy jednotlivých experimentů,
se počítalo se začátkem mise STS-55 v
září 1992. Skluz při stavbě prvního letového exempláře Spacehabu, zaviněný
italskou firmou Alenia v Turínu, byl jedním z důvodů přesunu většiny nákladu
na let STS-57, s tehdejším térmínem vypuštění stanoveným na červenec 1993.
V té době již bylo zřejmo, že do útrob Spacehabu se nastěhuje celá dvacítka
různých experimentů, vesměs spolusponzorovaných NASA. Do nákladu pro Endeavour
přišla také další konstrukce MPESS, s dvanácti pouzdry GAS pro autonomní
experimenty.
Konečně mělo být na základě rozhodnutí NASA využito mise STS-57 také
k dopravě západoevropské družice Eureca 7 zpět na Zemi*.
To ovšem vyžadovalo umístit do středu nákladového prostoru lůžko potřebné
k uložení družice, která v sobě nesla převážně materiálové experimenty.
V nákladovém prostoru také nesměla chybět kanadská ruka, manipulátor RMS,
potřebný k zachycení Eurecy v prostoru.
V prosinci 1992 byla mise STS-57 v rámci celoročního rozvrhu naplánována
na přelom dubna a května 1993. Tento časový rozvrh se však nepodařilo splnit.
Endeavour v rámci mise STS-54 sice ještě
odstartoval podle předpokladu v lednu (L+K 69,1993, č. 22, s.1475), ale
následující expedice raketoplánů Discovery (STS-56
L+K 69, 1993, č. 25, s. 1679) a Columbia (STS-55,
L+K 70,1994, č. 3, s. 205; č. 4, s. 289) byly provázeny obtížemi a neustálými
odklady, které se samozřejmě promítly i do harmonogramu letu STS-57.
Jeho začátek byl ovšem stejný jako vždy. V úterý 19. ledna 1993, jen
pár hodin po přistání, putoval Endeavour do haly č. 1 v budově OPF, kde
začalo probíhat nejprve jeho odstrojování a pak i příprava na příští úkol.
Hlavní užitečné zatížení - Spacehab a SHOOT - dorazily na KSC v únoru.
Spacehab putoval do budovy OCB, kde byl uložen do zařízení CITE (Cargo
Interface Test Stand), které simuluje nákladový prostor raketoplánu jak
svými rozměry a kotvícími body, tak přípojkami pro dodávku elektrického
proudu, pro hydrauliku či klimatizaci a také pro připojení datových komunikačních
linek.
Zařízením CITE prochází kvůli otestování veškeré "horizontální"
užitečné zatížení. Ušetří se tím čas při přípravě raketoplánů, které by
jinak zabíraly místo v budově OPF po dobu delší, nežli je potřeba k jejich
vlastnímu vybavení pro let.
Koncem února přibyl do OCB rovněž soubor kanystrů GAS namontovaných
na příhradové konstrukci MPESS; také on prošel shora uvedenými prověrkami
na CITE.
SHOOT narozdíl od Spacehabu zamířil do budovy VPF (Vertical Processing
Facility). Stejně jako v OCB je i zde zkušební systém imitující poměry
v nákladovém prostoru. Rozdíl tkví v tom, že zde probíhají prověrky těch
systémů, které se usazují do raketoplánu přímo na startovací rampě, tedy
za podmínek, kdy je nákladový prostor ve svislé poloze. Odtud pramení i
název celé budovy. Nákladům příslušného typu se přezdívá "vertikální",
na rozdíl od "horizontálních" zařízení, jež jsou ukládána do
raketoplánu už v OPF.
Příprava nákladů a jejich zkoušky probíhaly bez větších obtíží, takže
ředitelství NASA počítalo se startem na 28. dubna 1993. Potom však přišla
aféra s těsněním v turbočerpadlech u motorů SSME, takže trojice těchto
hlavních motorů, určená pro Endeavour, byla "zrekvírována" ve
prospěch raketoplánu Discovery.
Přesto přípravy pokračovaly dále. Spacehab i soubor GAS byly přeloženy
do transportního kontejneru, který má opět tvar i rozměry nákladového prostoru.
V něm je převezl speciální mnohakolový dopravník do budovy OPF. Místo v
nákladovém prostoru Endeavour zaujala obě zařízení 4. března. Spacehab
byl napojen na přechodový tunel a podroben tlakovacím zkouškám na hermetičnost
celé soustavy. Mezitím přiletěli z Houstonu na KSC astronauti, určení pro
misi STS-57, aby si ověřili, že letový model Spacehabu odpovídá jejich
zkušenostem z výcviku. To bylo třeba udělat ve fázi, kdy je Spacehab ještě
snadno přístupný. V pozdější době, když technici ve VAB připojují k raketoplánu
nádrž ET a motory SRB, je už podlaha nákladového prostoru natočena vertikálně.
Po drobných opravách tepelné izolace Spacehabu, u níž nebylo správně
propojeno uzemnění, bylo možno nákladový prostor uzavřít a Endeavour putoval
na příští štaci, do VAB, kde k celé sestavě přibyly ještě motory SRB a
nádrž ET. To bylo 24. března, dva dny po nezdařeném pokusu o start Columbie,
který byl odvolán počítači pouze pár sekund před koncem countdownu.
Odklad mise STS-55 pořádně zamíchal
jak s pořadím jednotlivých letů, tak s příslušnými termíny. Se vzletem
Endeavour - dosud bez motorů SSME - se teď nedalo počítat dříve, než na
přelomu května a června 1993, avšak práce ve VAB se proto nezastavily.
Nerušeným tempem pokračovaly i prověrky zařízení SHOOT ve VPF. Po jejich
dokončení přistavili technici ke zkušebnímu zařízení transportní kontejner,
tentokráte otočený do vertikální polohy, který v noci z 15. na 16. dubna
převezl SHOOT na rampu 398. Tady bylo zařízení jeřábem GPHM (Ground Payload
Handling Mechanism) vyzdviženo do "bílého pokoje", tj. do klimatizované
prostory obslužné věže, aby tu zůstalo do příjezdu raketoplánu. Ten však
stále ještě čekal na montáž motorů SSME. K té došlo až 16. dubna. Obvyklé
zkoušky zabraly celý příští den a teprve pak byla kompletní sestava převezena
na pásovém transportéru na rampu 39B.
Tam technici přistavili k raketoplánu obslužnou věž a SHOOT byl - pomocí
GPHM - opatrně uložen do opět otevřeného nákladového prostoru, aby zaujal
své místo mezi Spacehabem a soupravou kanystrů GAS.
Krátce po usazení raketoplánu na rampu a po připojení pozemních systémů
zaslechli pracovníci pozemní obsluhy silnou ránu z motorového prostoru,
provázenou slabým otřesem. Příčinu nešlo v tom okamžiku určit. Optimisté
doufali ve slabé zemětřesení nebo v sonický třesk prolétávajícího letadla.
Ve skutečnosti šlo o něco zcela jiného. Jeden z kloubových spojů v palivovém
potrubí při sestavování ve VAB zcela nezaklapl. K tomu došlo až při zahájení
zkoušek a výsledkem byl zmíněný zvuk i otřes.
Mezitím, co se pátralo po příčině tajemného jevu, pokračovaly přípravy
ke startu dále. Ve druhém květnovém týdnu proběhlo zkušební odpočítávání
a po něm jako obvykle došlo na dvě závěrečné oponentury. Především šlo
o připravenost ke startu - LRR (Launch Readiness Review) - při níž se zjišťuje,
zda je vše připraveno pro vzlet raketoplánu. Potom následovala připravenost
k letu samotnému - FRR (Flight Readiness Review) - zaměřená na systémy
družicového stupně a stav užitečného zatížení. Při této druhé oponentuře
se také určuje datum startu - v případě Endeavour na 20. června 1993.
Ostré odpočítávání začalo podle zvyku v T -43 h. Po zcela klidném a
klasickém průběhu se konečně naposled zastavilo až v T -9 min. V tom okamžiku
bylo rozhodujícím faktorem počasí, které však letu nepřálo ani v místě
startu, ani na záložních letištích na africkém kontinentu. Celkově to vypadalo
na špatné vyhlídky do budoucna, protože startovní okno bylo tentokrát omezeno
na pouhých 71 minut. Úzký interval souvisel s plánovaným setkáním s družicí
Eureca 1 - záleželo na tom, aby se Endeavour dostal do její oběžné dráhy.
Když se blížil konec startovního okna, postoupilo odpočítávání o čtyři
minuty, tedy do T -5 min. I když v této době není obvykle žádné plánované
přerušení countdownu, představuje T -5 min poslední okamžik, ve kterém
lze celý proces ještě zastavit a přitom zachovat možnost startu bezprostředně
na druhý den. Eventuální přerušení v době kratší nežli pět minut předpokládá
nutnost odstartovat ještě týž den. V případě odvolání startu je třeba odkladu
nejméně dvou dní.
V neděli 20. června to tedy nevyšlo. Osádka Endeavour se chtíc nechtíc
musela vrátit do svého dočasného obydlí v OCB. Jejím velitelem byl plk.
USAF Ronald J. Grabe (STS-51J, STS-30 a STS-42). Pilotem plk. USAF Brian
Duffy (STS-45). Velitelem užitečného zatížení a zároveň letovým specialistou
č. 1 (MS-1) pak G. David Low (STS-32 a STS-43), MS-2 kpt. USAF Nancy J.
Sherlocková, MS-3 Peter J. K. Wisoff a MS-4 Janice Vossová. Ty všechny
přepadal vztek především nad tím, že na raketoplánu ani na nákladu se během
příprav ke startu nevyskytla jedna jediná závada. Až teď to počasí!
V pondělí začínalo startovní okno o 30 minut dříve. Odpočítávání opět
proběhlo hladce až k poslednímu plánovanému přerušení. Také počasí se umoudřilo
takže vedoucí startovních operací mohl s lehkým srdcem povolit pokračování
countdownu. Krátce potom však bezpečnostní důstojník střelnice nahlásil,
že do zakázaného prostoru vlétlo neohlášené letadlo, které bude třeba "uklidit"
z cesty. Celá operace se tedy opět zastavila na T -5 min, aby se hydraulická
čerpadla APU nerozeběhla předčasně. Zdržení však trvalo jen krátce. Jakmile
dostal ředitel startovních operací zprávu, že vetřelec je mimo nebezpečné
pásmo, okamžitě povolil pokračování. Raketoplán se odlepil od rampy jen
s mírným zpožděním dne 21. června 1993 ve 13.07.22 UT (09.07.22 EDT) a
zamířil nad Atlantik. Bohužel pouhých 22 sekund zdržení si vyžádalo přepočtení
všech setkávacích manévrů Endeavour s Eurecou. Bez příslušné korekce by
raketoplán minul družici o 170 km.
Družicový stupeň dorazil po osmi a půl minutách bez problémů na suborbitální
dráhu a v T +44 min ho manévr OMS-2 navedl na dráhu výchozí ve výši 313-465
km, se sklonem 28,5o k rovníku. Po obvyklých prověrkách povolilo řídicí
středisko v Houstonu pokračování v letu a osádka Endeavour směla otevřít
dveře do nákladového prostoru. Asi 2 hodiny po startu se Low a Vossová
společně pustili do oživování Spacehabu. Do jeho nitra se dostali spolu
s Grabem a Duffym v 16.41 UT a za necelou půlhodinu se už rozeběhly první
pokusy: materiálové experimenty, příprava bílkovinných krystalů a ovšem
i biologie.
Odpoledne prvního dne zahájili Grabe a Duffy, tedy velitel družicového
stupně a jeho pilot, první ze série manévrů, jejichž konečným cílem bylo
dostižení družice Eureca 1. Po manévru NC-1 se Endeavour pohyboval po dráze
393-467 km, se sklonem k rovníku 28,5° a s dobou oběhu 93 min. Ke stíhané
družici se přibližoval rychlostí 317 km za jeden oběh. Plán pro první den
byl vyčerpán.
Druhého dne pobytu v kosmu spustili letoví specialisté Bioserve Pilot
Laboratory, která se nacházela ve Spacehabu. Laboratoř slouží ke kultivaci
bakterií v živném roztoku za podmínek stavu beztíže. Dále přišla na řadu
příprava velmi čistých polovodivých krystalů metodou zonální tavby.
Také piloti měli plné ruce práce. Zabývali se nejrůznějšími manévry,
jimiž uváděli Endeavour do pomalé rotace podél příčné osy, nebo užívali
malých manévrovacích trysek RCS k vytváření parazitního zrychlení (manévr
SH-1). Celá tato kosmická akrobacie měla uvést do pohybu supratekuté hélium
v zařízení SHOOT. Chování hélia uvnitř nádrží sledovali vědci ze Země pomocí
telemetrie.
Low a Sherlocková si oťukali manipulátor RMS, aby je něčím nezaskočil
až dojde na zachycování Eurecy.
Krátce po obědě, v 17.49 UT provedl Grabe další setkávací manévr NC-2,
jímž upravil parametry dráhy raketoplánu na 402-467 km. Rychlost přibližování
teď činila 343 km za oběh, vzdálenost k cíli ještě plných 5490 km.
O den později, 23. června v 17.08 UT a v 17.55 UT, proběhly těsně po
sobě další dvě potřebné letové korekce, NPC (korekce sklonu dráhy) a NC-3
(úprava rychlosti přibližování). Dráha Endeavour se opět zvýšila, vzdálenost
ke družici teď činila už jen 539 km. Rychlost stíhání poklesla na 59 km
za oběh.
Zrychlení při obou manévrech bylo účelně využito ke studiu chování supratekutého
hélia. Brian Duffy v té době zkoušel metody pájení ve Spacehabu, zatímco
Low a Wisoff připravovali svoje skafandry pro chystaný výstup do kosmického
prostoru.
Čtvrtý den letu - 24. června - byli astronauti probuzeni velice časně,
již v 05.00 UT (01.00 EDT), aby se mohli v klidu připravit na závěr stíhání
Eurecy. Nejprve piloti manévrem NSR přešli na kruhovou dráhu asi 15 km
pod drahou cíle. V 10.00 UT se západoevropský satelit nalézal už jen 45
km před raketoplánem. Pak v krátkém odstupu následovaly manévry NH (jemná
úprava rozdílu výšek) a NC-4 (korekce rychlosti přibližování). Když se
vzdálenost snížila na 15 km proběhl kolem 11.30 UT automaticky závěrečný
stíhací manévr TI (Terminal Interception). O hodinu později však Grabe
převzal řízení Endeavour zcela do svých rukou.
Pozemní středisko ESOC (European Space Operations Center) v německém
Darmstadtu vyslalo Eurece signál ke sklopení obou panelů slunečních baterií
a k zatažení antén. Zatímco mikrospínače potvrdily, že panely s bateriemi
jsou sklopeny k bokům satelitu, antény uposlechly jen z části. Jedna zůstala
vychýlená o 4°, druhá o 2°. Když ani opakovaný povel nevedl k úspěchu,
rozhodlo středisko v Houstonu, že neposlušná družice bude zachycená v tom
stavu v jakém je a že antény prohlédnou astronauti v průběhu svého výstupu
do kosmu.
Závěrečné manévry, které vedly k setkání na dráze ve výši 475-482 km,
proběhly bez potíží. Přitom se velice dobře osvědčil zkoušený prototyp
laserového lokátoru, měřící vzdálenost i rychlost přibližování. Vlastní
zachycení družice kanadskou rukou provedl hladce David Low. Uložil Eurecu
1 do kolébky v nákladovém prostoru a když zaklaply uchycovací západky,
propojil v 16.42 UT ještě konektor kabelu, jímž klimatizační systém družice
dostával energii nezbytnou k jeho funkci. Bylo napůl vyhráno.
Během nočního odpočinku osádky se týmy v ESOC a v MCC zabývaly otázkou,
jak vyřešit problém s anténami. Nakonec byly navrženy tři možné postupy:
Podle prvního z nich měli astroriauti po výstupu do nákladového prostoru
antény jednoduše přitlačit proti bokům družice. Pracovníci ESOC by přitom
současně vyslali povel k zajištění antén. V případě, že by tato procedura
selhala, museli by oba pracovníci připoutat antény k bokům družice provizorně,
tak aby volně neplandaly v prostoru. V nejhorším případě bylo možno vzdorující
antény odmontovat a dopravit je do kabiny Endeavour k uskladnění.
Další den ráno - 25. června - snížil Grabe pomocí motorů OMS výšku perigea
přibližně o 80 km, což už byla příprava podmínek pro návrat na Zemi. Výsledná
dráha teá činila 389-474 km.
V průběhu dne vystoupili Low a Wisoff ve skafandrech do nákladového
prostoru. Hned zkraje umístili na konec kanadské ruky pracovní plošinu,
na níž se Low uchytil nohama. Potom ve spolupráci se Sherlockovou, která
ovládala manipulátor z pilotní kabiny raketoplánu, jemně zatlačil antény
družice na jejich místo. Signál vyslaný ze střediska ESOC tentokrát zabral,
takže už nehrozilo žádné nebezpečí během přistání. Zbytek EVA byl věnován
ověřování postupů pro chystanou opravu Hubbleova dalekohledu. Pobyt obou
astronautů v kosmickém prostoru se nakonec z původně plánovaných čtyř hodin
protáhl na 5 h 50 min.
Šestý den letu - 26. června - byl plně věnován experimentům, ať v prostorách
Spacehabu nebo v samotném raketoplánu. V zařízení FARE II, umístěném na
obytné palubě, testovali Duffy a Wisoff přečerpávání kapalin mezi dvěma
průhlednými nádržemi. Ve Spacehabu prováděla Vossová na přístroji LEMZ
zonální tavbu galiumarsenidu.
Plánované zkušební odstavení jedné ze tří palivových baterií bylo odvoláno,
protože se nepodařilo uzavřít ventil přívodu vodíku. Zmíněný test se provádí
jako příprava na odstavování zdrojů elektrické energie při dlouhodobém
zakotvení raketoplánu u kosmické stanice. Palivovou baterii č. 3 se po
přerušení pokusu podařilo znovu uvést do chodu bez dalších komplikací.
Pokusy pokračovaly také následující den. Grabe, Duffy a Vossová se stali
předmětem experimentu NBP, při němž se zjišťovalo, jakou polohu samovolně
zaujme tělo astronauta ve stavu beztíže. Ze zkušenosti je totiž známo,
že u páteře nezatěžované gravitací dojde během pobytu na oběžné dráze k
měřitelnému prodloužení. Když se potom člověk uvolní, zaujme jeho tělo
polohu skrčence. Proto v průběhu mise STS-57 byly periodicky pořizovány
fotografie a videozáznamy relaxujících členů osádky Endeavour. Takto získané
poznatky budou využity při navrhování interiéru budoucích kosmických stanic.
Také Nancy Sherlocková dostala na starost práci související s těmito
projekty. Musela sestavit modelovou palubní desku, k níž připojila malý
osobní počítač - notebook - a v rámci pokusu HFA ověřovala počítačem simulované
ovládání pohonného systému kosmické stanice.
Osmý den letu - 28. června - přišli ke slovu piloti, kteří se věnovali
běžné prověrce systémů raketoplánu před přistáním. S tím se totiž počítalo
na následující den, pokud se ovšem počasí na Floridě nezhorší. Prozatím
bylo na přípustné hranici.
Ženská část osádky - Nancy a Janice - se v té době z astronautiky přeškolila
na instalatéřinu. Bylo totiž zapotřebí opravit rozvody na zařízení EFE
ve Spacehabu. EFE ověřuje metody čištění odpadní vody pro její opětovné
použití při dlouhodobých kosmických letech.
Vzhledem k přistání k němuž mělo dojít časně ráno (12.44 UT tj. 08.44
EDT), byla toho dne celá osádka raketoplánu poslána na kutě už kolem 19.00
UT (l5.00 EDT). Ráno 29. června hned po budíčku astronauti společně dokončili
balení a kolem 10.00 UT byly uzavřeny dveře do nákladového prostoru. Let
se schyloval ke konci.
Kromě přistání plánovaného na 12.44 UT existoval ještě termín ve 14.24
UT, na dalším oběhu. V obou případech se pro tento den počítalo s letištěm
na Floridě. Jenže počasí tomu nechtělo rozumět. Nad Kennedy Space Center
visely těžké mraky a déšť byl podle meteorologů na spadnutí. Proto se MCC
rozhodlo odložit přistání o jeden den.
Osádka raketoplánu tedy znovu otevřela nákladový prostor a začala se
připravovat na další noc ve vesmíru, ve výši 385-476 km nad Zemi.
Jenže přistání se nekonalo ani 30. června. K dispozici byly opět dva
termíny: v 11.59 UT na KSC a ve 13.28 UT na Edwards AFB. Počasí na Floridě
nestálo dosud za nic. V Mojavské poušti to sice vypadalo o něco lépe, ale
jelikož se "rosničkáři" zaručovali, že to zítra bude na Floridě
vypadat náramně, rozhodlo se vedení letu raději počkat ještě další den.
Takto získaný čas využili astronauti v Endeavour k opětovnému vybalení
veloergometru. Následovalo masové cvičení a také aerobik, jenž má údajně
být i vhodným prostředkem proti kinetóze.
Ve čtvrtek 7 . července vyšlo slunce na KSC do zářivého dne. Po těžkých
mracích z předchozí doby nebylo ani památky.
Piloti rychle proběhli prověrky systémů družicového stupně a v 11.41
UT dali nad Indickým oceánem povel k zážehu motorů OMS. Endeavour zahájil
sestup k Zemi. Nad Tichým oceánem se vnořil do zemské atmosféry a jeho
rychlost začala postupně klesat. Ve výškách mezi 75 a 60 km však narazil
na nečekaně rychlé změny hustoty ovzduší. Vznikající rázy musely palubní
počítače IBM AS101 kompenzovat pomocí trysek RCS, které řídí orientaci
raketoplánu až do výšky 14 km a rychlosti pod M = 3,5. Teprve potom jejich
roli převezmou elevony a kormidlo. Bylo štěstím, že během setkávacích manévrů
s Eurecou piloti ušetřili dostatek pohonných látek, protože teď jich družicový
stupeň spotřeboval o 150 kg více než přepokládal letový plán.
Přelet přes Kalifornii, Texas, Mexický záliv a Floridu znamenal labutí
píseň mise STS-57. Raketoplán suverénně ovládaný Grabem nasadil klouzavý
sestup na dráhu 33 letiště SLF. Na beton dosedl ve 12.52.16 UT a zastavil
se po doběhu dlouhém 3010 m. Jeho let trval 9 dní 23 h 46 min 01 s.
Jen o pár kilometrů dále, na rampě 39B, odkud astronauti před necelými
deseti dny odstartovali, probíhalo v té době zkušební odpočítávání raketoplánu
Discovery.
Jeho osádka se dala slyšet: "Šlapeme vám na paty, vážení!"
Ale o tom až příště.
* Eureca 1 byla
vynesena na oběžnou dráhu raketoplánem Atlantis během letu
STS-46.
Aktualizováno : 12.08.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-57/index.htm)