Letos reprezentovali studenti středních škol Ivo ZÁBOJNÍK
(Gymnázium Pierra de Coubertina, Tábor), Markéta HEDVÁBNÁ (Gymnázium Christiana
Dopplera, Praha) a středoškolský učitel Mgr. Petr PUDIVÍTR (Gymnázium
Christiana Dopplera, Praha). Program probíhal ve dnech 27.7.-2.8. 2002
v Raketovém a vesmírném centru (USSRC) v městečku Huntsville, stát Alabama.
Pozváno bylo 32 zemí světa.
Výběrové řízení
Konkurz pořádá Planetárium hl.m. Prahy, je veden v anglickém
jazyce, může se ho zůčastnit občan ČR, který splňuje následující podmínky:
- věk 15-18 let (týká se studentů SŠ)
- dobrá znalost anglického jazyka jak v psané, tak mluvené podobě (plynně)
Pro úspěšné složení se předpokládá:
- zájem o letectví, kosmonautiku, astronomii nebo o jiné příbuzné obory
- všeobecný přehled (historie,současná polit. situace, ...)
- znalost základních poznatků z matematiky, fyziky ...
Pro více informací navštivte stránku www.planetarium.cz/skoly/ISC.htm.
Konkurz je bezplatný.
International Space Camp 27.7.-2.8.
2002
Na cestu jsme se vydali společně a to již 20. července.
Let s British Airways zajišťoval maximální pohodlí i v té nejnižší cenové
relaci a navíc nabídl nejnovější stroje ze své letky, Boeingy 757-200
a 777-200. Zastavili jsme se na 3 dny v Londýně, kde jsme si prohlédli
známé pamětihodnosti a navštívili dvě naprosto okouzlující muzea - Museum
of Natural Sciences, kde mají např. vystavenu velitelskou sekci Apolla
10 ; a Imperial War Museum. Při přesunu na letiště vlakem nás po krátkou
chvíli doprovázely dva vrtulníky Apache Britského královského letectva.
Let přes oceán probíhal poklidně a při letu nad pevninou jsme míjeli jedno
velkoměsto za druhým (NY, Washington, Philadelphia) až jsme po 9 h letu
přistáli v Atlantě. O tomto velkoměstě piloti říkávají, že je jedním z
nejzelenějších na světě, a mají asi pravdu. Nicméně atlantské letiště
je tak vytížené, že letadla přistávají dokonce paralelně ve shodnou dobu,
čehož jsme byli svědky. Po dorolování se spustila šílená průtrž mračen,
ale jak bylo patrné z reakcí zdejších, jsou zde téměř na denním pořádku.
”Welcome to Atlanta!”, popřál nám kapitán letadla.
Tím jsme se octli na jiném kontinentě, s porovnáním s
Evropou zcela odlišné prostředí, různí lidé. Brzo jsme si přivykli a to
i na tropické teploty a vlhkost vzduchu. Samotné město je spíše obchodním
centrem, ale přesto jsme tu nalezli mnohá velice zajímavá místa. Město
je rodištěm proslulého nápoje Coca-Cola, nachází se zde sídlo zpravodajské
společnosti CNN a olympijské hry v roce 1996 zde zanechaly olympijský
park a sportovní haly. V jednom z muzeí jsme dokonoce narazili
na meteorit z Marsu.
Po 3 dnech strávených v Atlantě jsme plni očekávání dorazili
do Huntsvillu, přezdívaném Raketové městečko. Tam na nás již netrpělivě
čekal personál kempu, který nás dopravil do centra, které oficiálně nese
název U.S. Space & Rocket Center – Americké vesmírné a raketové středisko.
Již zdálky byla nepřehlédnutelná raketa Saturn V čnící do výše 100 m.
Seznámili jsme se s příchozími mezinárodními účastníky
a celý program mohl začít a to již tradiční “přehlídkou národů”, při které
jsme převlečeni do náchodských krojů představili ostatním účastníkům a
pozvaným hostům naši vlast. Poté se program studentů a učitelů oddělil.
Mezinárodní učitelé ve společnosti 50 tzv. “Učitelů roku”
z USA působili na Alabamské univerzitě a také v samotném centru. Během
týdne navštívili nedaleké středisko NASA (MSFC) pro letové řízení mezinárodní
vesmírné stanice ISS a setkali se s jednou z jejích stálých osádek.
Studenti byli rozděleni do 5 týmů, ten náš se jmenoval
Von Braun, později však dostal jméno Team Carlos, podle jednoho z vedoucích.
Každý člen týmu měl specifickou úlohu. Mohl být pilotem, letovým specialistou,
a nebo palubním specialistou. Tato rozdělení sehrávají roli při letových
misích, na které nám byly zapůjčeny kombinézy, a při některých přednáškách.
Program byl opravdu náročný. Každý den bylo na plánu
několik přednášek od odborníků, mezi nimi většina pracovníků NASA a také
bývalý spolupracovník Wernhera Von Brauna, Georg Von Tiesenhausen, který
byl jedním z oněch 200 vědců z poválečného Německa budujících americký
vesmírný program. K přivítání se připojila matka Christy McCauliffe,
jež tragicky zahynula při havárii Challengeru. Jak už bývá zvykem, každý
týden se nesl v nějakém duchu. Ten náš byl doprovázen sloganem ”Reach
for the stars!”, což lze chápat jako výzvu pro to, abychom dosáhli své
hvězdy, svého snu. A opravdu, již od samého počátku jsem získal dojem,
že jsem se jim dosti přiblížil.
Jelikož mi byla přidělena úloha pilota, účastnil jsem
se také přednášek s problematikou pilotáže ve vesmíru. Postupně jsme
trénovali na závěrečnou 6 h misi. Usedl jsem do kokpitu raketoplánu na
místo pilota a spolu s velitelem jsme s pomocí příručky připravovali
systémy orbiteru pro start, úspěšně vzlétli, dovedli raketoplán na plánovanou
oběžnou dráhu a bezpečně se vrátili na místo startu. Do oken se nám promítaly
záběry tak, jak byly zachyceny kamerou při skutečných letech. Takže samotný
pohled na Zemi nám již sebral dech, který jsme nabrali až po přistání,
před kterým jsme se prodírali mraky floridského nebe. Nastaly i horké
chvilky, kdy nám selhal jeden ze tří motorů, hrozilo zkratování elektrického
obvodu a dokonce únik kyslíku do prostoru. Naštěstí ledový klid, správné
rozhodnutí posádky a také neocenitelná pomoc řídícího střediska umožnila
splnit misi, při které jsme se spojili s mezinárodní vesmírnou stanicí
ISS, a vrátit se zpět na Zemi. Na vesmírné stanici byl čas na experimenty,
ale také zde nastala krizová situace. Ze střediska obdžíme zprávu o silné
sluneční erupci. Pro nás na stanici to znamená přesunout se do modulu
pro případné nouzové opuštění stanice spolu s potřebným vybavením
a to vše během necelých 2 minut. Do řídícího střediska se nám přenášel
obraz z kabiny raketoplánu a na monitory počítačů potřebná data. Pokud
se vyskytl na raketoplánu problém, na nás spočívalo jeho rozřešení. Takto
probíhaly mise, v kterých se projevila síla spolupráce.
Ale výcvik nespočívá pouze v trénování na těchto
trenažerech. Hned první den jsem zakusil tzv. MAT (Multi Axis Trainer),
což je jakási obdoba točen, jenže zde nás uvádí do rotačního pohybu v prostoru
motorová jednotka. Pomocí dalšího ”měsíčního simulátoru” jsem kráčel 2.5
m skoky stejně jako Neil Armstrong po povrchu Měsíce. Z Měsíce se
dostáváme na Mars, po kterém brázdíme písečné pláně s osmi kolovýma
kárama. Při startu raketoplánu dochází k přetížení až 3 G a právě
této síle jsem vystavil své tělo na centrifuze. Avšak k pobytu ve
vesmíru patří neodmyslitelně stav beztíže, který jsme simulovali při potápění
v 8 m hluboké nádrži. Řiká se, kdo nikdy nezkusí, nepochopí. Zde to platí
dvojnásob. Byl to můj první ponor s kyslíkovým přístrojem : ). Na
dně byla obrovská maketa americké družice, již bylo nutno opravit. Beztak
úchvatnému okamžiku přidávala rocková hudba puštěná pod hladinou a také
samotný instruktor. Naprosto okouzlující pohled na průběh výstavby nové
mezinárodní vesmírné stanice ISS se nám dostal při shlédnutí premiérového
filmu od IMAX : Space Station, kterým provázel Tom Cruise. 3D kino, v němž
jsme film shlédli, se vyznačuje tím, že pomocí duté promítací plochy,
speciální projekční techniky a neposledně ozvučení dokáže navodit dokonalou
iluzi 3D prostoru. Vše začíná jakoby z pohledu astronauta pohybujícího
se ve volném prostoru mimo stanici asi 500 km nad Zemí. V tu chvíli
se vznášíte s ním. Stejně tak při startu raketoplánu, který se má
se stanicí spojit, jste v kůži jednoho z astronautů, vše kolem
se třese a cítíte, jak se stroj vznáší, asi po deseti minutách nastává
ticho, vidíte zakřivení Země, jste v kosmu a za sebou jste právě
zanechali cca 1700 t shořelého paliva...
Tohle vše zažíváte v obklopení raketové techniky,
jejíž nebývale velkou sbírkou se středisko honosí. Dominantou celého parku
je zcela jistě raketoplán Pathfinder, jediný ve velikosti 1:1, ke kterému
se může obyčejný smrtelník přiblížit téměř na dotek. Byl vlastně prvním
vyrobeným prototypem a musím říci, že taková procházka pod tímto 300 t
kolosem zachová v člověku dlouho pocit ohromení. Nicméně k němu
jsem nemusel chodit daleko. Za rohem je vystavena raketa Saturn V, jež
dopravila lidi na Měsíc. Jeden ze tří skutečných exemplářů, které zbyly
po měsíčním programu. Její délku 111 m si dosti těžko představíte, stejné
to bylo i u mně. Prošel jsem s kamarády od její špičky až k jejím
5 ďábelsky silným motorům F1 z prvního stupně. Teprve tehdy jsem
si uvědomil, o čem mluvil prezident J.F.Kennedy, když ohlásil měsíční
program Apollo. Při dotyku na Vás dýchnou 60. léta a úsilí, vynalézavost
a jednota lidí, kteří čelí cílům, ne proto, že je jednoduché jich dosáhnout,
ale právě proto, že je to těžké. Uvědomil jsem si, že člověk opravdu něčeho
dosáhl. V parku nalezneme snad všechny rakety od dob, kdy začaly
létat. Jsou tu např. V-1, V-2, Atlas ale také X-15, nejrychlejší pilotovaná
raketa, která sloužila pro přípravu kosmonautů právě pro program Apollo.
V muzeu jsem si důkladně prohlédl měsíční kámen. Vypadá jako normální
šutr, akorát že je z Měsíce : ). Mají tam také lunární modul pro
přistání na Měsíci, lunární rover ”pro měsíční ralley mezi krátery”, ale
také skafandr v němž chodil jeden z astronautů z posádky
Apolla 16 po povrchu. Návratový modul zde byl také spolu s maketou,
v které jsem si vyzkoušel, jak se asi Jimmy Lovell cítil při návratu
domů sevřen v tak malém prostoru spolu s dvěma kolegy. Opravdovou
pastvou pro oči byl toliko legendami opředený letoun SR-71 Blackbird s pověstnou
dosažitelnou rychlostí 3 Mach. Abych byl přesnější, nachází se zde jeho
předchůdce a říká se, že létal ještě rychleji, ale pro velké zahřívání
při takových rychlostech byl upraven na SR-71.
Nedaleko tohoto centra je další zasvěcené tentokráte
letecké technice a nesoucí příznačný název Aviation Challenge. Několikrát
jsme toto středisko navštívili, hlavně kvůli možnosti koupání se. Avšak
i zde se trénuje.. Vyzkoušeli jsme si pád vrtulníku do moře, kdy byla
jeho maketa spuštěna s odvážlivci do vody a pomalu začala nabírat
vodu. Na nás pak bylo opustit palubu, jako pilot jsem šel až poslední
... Pravda je, že nám ještě nasadili vestu a helmu, voda šla jen po krk,
což nás Evropany i překvapilo. Své mozkové závity jsme zahřáli při řešení
praktických úkolů v části střediska zvaném Area 51. Zde jsme se učili
spolupráci, ale také schopnosti převzít na sebe zodpovědnost. Opět se
naskytla možnost prohlédnout si techniku. Z vietnamské války se zachovaly
vrtulník Cobra či stíhačka F4 Phantom II. Své místo tu měla i nejnovější
verze F-16. Avšak nejvíce mě uchvátila F-14 TOMCAT, ano, jedná se o ty
stroje, které létaly ve filmu Top Gun, o to víc mě zahřálo na srdci, když
jsem se dověděl, že právě se zde vystavenou se zmíněný film natáčel.
Týden rychle uběhl, ale přesto jsem si s kamarády našel čas na jeden
beach volleyball :). V závěru programu jsme obdrželi materiály spojené
s absolvováním výcviku a také křidélka. Poslední chvíle se vyplnily
vyměňováním adres a následující den jsme se rozletěli domů . . .
Chtěl bych poděkovat pořadatelům za pozvání, lidem
od výběru, zde bych chtěl jmenovat Petra Kubánka, díky jehož iniciativnosti
se od roku 1995 účast českých zástupců stala tradicí. Spoluúčastníkům
výcviku za vytvoření příjemné společnosti. Velký dík patří mým rodičům
a bratrovi za podporu nejen finanční.
|
|